اگر از کارآفرینان درباره گیج کننده ترین حوزه کاری سوال کنید، احتمالا سئو جزو گزینه های اصلی همه آنها خواهد بود. خیلی از مردم حتی اسم سئو هم به گوش شان ناآشناست. انگار که سئو از دنیایی دیگر آمده و قرار نیست حتی یک نفر هم کار با آن را بلد شود. اوضاع کارآفرینان و حتی بازاریاب ها هم در این میان تعریف چندانی ندارد. احتمالا شما هم دوستانی در دور و برتان دارید که هیچ جوره راضی به استفاده از تکنیک های سئو نمی شوند. چه بسا حتی خودتان هم ترس عمیقی از سئو داشته باشید. آن وقت حس و حال خلبانی را خواهید داشت که از ارتفاع وحشت دارد!
از قدیم گفته اند بهترین راه مقابله با ترس ها رویارویی مستقیم است. قبول دارم این شیوه خیلی سخت و بی رحمانه به نظر می رسد، اما گاهی اوقات برای موفقیت در زندگی باید ریسک هم کرد. البته شما لازم نیست خیلی نگران باشید؛ چراکه ما همراه تان هستیم تا بدون هیچ دردسری مهارت تان در حوزه سئو را تقویت کنید.
اگر دقت کرده باشید، خیلی وقت ها توصیه هایی که کارشناس ها یا حتی دوستان درباره سئو می کنند، آنقدر تاریخ مصرف گذشته است که به درد هیچ کاری نخورد. درست به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم نکاتی به روز را برای تان توضیح دهیم. قبول دارم حوزه سئو خیلی اعصاب خُردکن و حتی کسل کننده است. درست به همین خاطر ما نکات طلایی مان را در قالب برخی تمرین های ساده طراحی کرده ایم. اینطوری یادگیری سئو برای تان تبدیل به یک تفریح ویژه خواهد شد.
مطلب مرتبط: سئوی محتوا و اهمیتش در راه اندازی کسب و کار
تمرین های سئو: فهرستی سرگرم کننده!
یکی از نگرانی های اصلی کارآفرینان درباره یادگیری بحث های مربوط به سئو پیچیدگی خاص این مباحث است. شما را نمی دانم، ولی من که بارها و بارها در زندگی ام دوره های آموزشی سئویی را دیده ام که حتی یک کلمه قابل فهم هم در آنها زده نمی شود. اگر از مخاطب های پر و پاقرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید که ما اصلا میانه خوبی با این مدل فعالیت نداریم. به همین خاطر به جای تکنیک های کلیشه ای یک راست رفته ایم سراغ اصل مطلب؛ آن هم به زبانی ساده و خودمانی.
1. استفاده از پروتکل HTTPS: شروع حرفه ای کار
امنیت سایبری موضوعی است که اصلا شوخی بردار نیست. به همین خاطر کاربران اصلا علاقه ای به ارتباط با سایت های نامعتبر ندارند. هرچه باشد این روزها تمام زندگی مردم در گوشی هوشمندشان قرار دارد و کافی است یک نفر دسترسی غیرمجاز به اطلاعات گوشی پیدا کند. آن وقت دیگر یک روز خوش هم برای آدم باقی نمی ماند.
از آنجایی که گوگل همیشه دنبال جلب رضایت کاربرانش بوده، اغلب اوقات امنیت سایبری را در زمینه سئو لینک ها مد نظر قرار می دهد. پروتکل HTTP که تازه ترین نسل امنیت سایبری را شکل می دهد، از سال 2014 برای گوگل یکی از فاکتورهای مهم سئو محسوب میگردد. بنابراین اگر سایت شما چنین پروتکلی را رعایت نمی کند، باید فورا دست به کار شوید.
نکته ای که در اینجا اهمیت فوق العاده ای دارد، آشنایی با پروتکل HTTPS است. به زبان خودمانی، این پروتکل اصلا چی هست؟ ما در این بخش سعی می کنیم نگاهی به زیر و بم این پلتفرم انداخته و کارمان را راحت تر جلو ببریم. وقتی از این پروتکل حرف می زنیم، در واقع به رمزنگاری اطلاعات رد و بدل شده میان کاربر و سایت اشاره داریم. به طوری که دیگر دست هکرها به این سادگی به اطلاعات کاربران یا سایت ها نرسد.
همانطور که می شود حدس زد، ماجرای HTTPS خیلی ساده تر از آن چیزی است که یادگیری اش سخت یا غیرممکن باشد. البته بخش چالش برانگیز ماجرا وقتی شروع می شود که نوبت به طراحی سایت برسد. بی شک کمتر کارآفرینی در دنیای امروز توانایی طراحی سایت برای خودش را دارد. به همین خاطر همکاری با موسسات طراحی سایت همیشه بهترین گزینه خواهد بود. یادتان باشد، قبل از همکاری با هر موسسه ای درخواست تان برای طراحی سایت بر پایه پروتکل HTTPS را مطرح کنید. وگرنه اوضاع تان در گوگل به هیچ وجه چنگی به دل نخواهد زد.
اگر دوست دارید متوجه رعایت پروتکل این بخش از سوی سایت های مختلف شوید، کافی است هنگام بازدید از آنها با نوار جست وجوی مرورگرتان توجه کنید. اگر در این نوار قبل از آدرس سایت آیکون قفل مشاهده کردید، خیال تان بابت رعایت این پروتکل راحت باشد. وگرنه بهتر است فورا از سایت موردنظر خارج شوید؛ چراکه اطلاعات تان اصلا جای امنی بارگذاری نخواهد شد.
مطلب مرتبط: بهترین تکنیک های سئو برای کسب و کارها
2. اطمینان از سرعت صفحات: تمرینی آشنا
چه کسی دوست دارد چند دقیقه پشت سرهم معطل بارگذاری صفحه یک سایت شود؟ شاید تا همین یک دهه قبل انتظارهای طولانی برای بالا آمدن سایت ها طبیعی به نظر می رسید، اما این روزها دیگر خبری از آن خاطرات تلخ نیست. نکته جالب اینکه دانشجوها هم برای انتخاب رشته دیگر خیلی منتظر سایت نمی مانند. بنابراین کسب و کار شما باید حساب کار دستش آمده باشد!
معمولا کارآفرینان دوست دارند همیشه سرعت سایت شان را عالی ارزیابی کنند. خب اگر واقعا اوضاع اینطوری است، ما کاملا خوشحال هستیم. با این حال نکته تلخ ماجرا تفاوت رویاپردازی کارآفرینان با واقعیت ماجراست. به طوری که خیلی وقت ها سرعت صفحات سایت در حد فاجعه است.
قبل از اینکه وارد یک بحث بی پایان درباره سرعت سایت شویم، اجازه دهید کمی درباره متر و معیار ارزیابی در این بخش با هم گپ بزنیم. از آنجایی که هر کاری باید به طور اصولی دنبال شود، در زمینه ارزیابی سرعت سایت هم نیاز به ابزاری حرفه ای احساس می شود. توصیه ما در این میان مراجعه به سایت های تست سرعت است. چنین سایت هایی معمولا امکان آنالیز کلی سایت های مختلف را فراهم آورده و نمره ای از 100 به آنها خواهند داد. اگر سایت تان نمره ای بالای 80 آورد، می توانید به آینده اش امیدوار باشید. وگرنه یک مشکل عمیق در رابطه با اوضاع تان وجود دارد. به طوری که باید بازنگری اساسی در اوضاع سایت تان انجام دهید.
بازاریاب های باهوش همیشه نیم نگاهی به سرعت صفحات سایت شان دارند. این امر نه تنها نوعی وسواس محسوب نمی شود، بلکه جلوی هر مشکلی را قبل از اینکه اوضاع بیخ پیدا کند، خواهد گرفت. کار شما در این بخش مثل مربی بدنسازی است که باید همیشه از وضعیت آمادگی جسمانی بازیکنان تیم مطمئن باشد. وگرنه بازیکنان کلیدی تیم در مهمترین مقاطع فصل مصدوم خواهند شد.
3. انتخاب موضوعات پرطرفدار: تولید محتوا مطابق سلیقه کاربران
چقدر برای تولید محتوا در سایت تان وقت می گذارید؟ راستش را بخواهید، این روزها شبکه های اجتماعی حسابی بازاریاب ها را سرگرم کرده است. به طوری که سایت یا وبلاگ برند کاملا سوت و کور باقی مانده!
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هنوز هم تولید محتوا در سایت یا وبلاگ تاثیرگذاری خاص خودش را دارد. کافی است نگاهی به دور و برتان بیندازید تا متوجه اهمیت این موضوع شوید. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه نظرتان درباره تولید محتوای وبلاگی از این رو به آن رو خواهد شد.
بحث اصلی ما در این بخش درباره ضرورت تولید محتوا در سایت نیست. این نکته را باید تا حالا به خوبی درک کرده باشید (مگر اینکه اصلا حواس تان به دنیای بازاریابی نباشد!). مسئله محوری نحوه تولید محتواست. بی شک هر بازاریابی ایده های متفاوتی برای تولید محتوا دارد.
اگر فکر می کنید استفاده از ایده های خودتان اوضاع را به طور کامل تغییر خواهد داد، سخت در اشتباهید. توصیه کلیدی ما در این بخش توجه به نظرات و سلیقه کاربران است. اشتباه نکنید، منظورمان گفت وگو با تک تک کاربران نیست. در عوض باید یک میانبر هوشمندانه بزنید.
مراجعه به سرویس هایی مثل گوگل کی وردز (Google Keywords) به شما برای یافتن موضوعات داغ در حوزه کاری تان کمک خواهد کرد. آن وقت دیگر تولید محتوای تان به طور کامل در حوزه علاقه کاربران صورت خواهد گرفت. به طوری که دیگر لازم نیست خودتان را برای یافتن ایده ای مناسب آزار دهید.
گاهی اوقات بهترین راه حل ها از مسیرهای عجیب و غریب به دست نمی آید. کافی است یکبار هم که شده از ابزارهای تازه استفاده کنید. آن وقت دیگر لازم نیست سئو را حوزه ای خطرناک یا بی نهایت دشوار در نظر بگیرید. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: راهکارهای مدیریت سئو در عصر کنونی
4. قرار گرفتن در جایگاه کاربران: مهمترین تکنیک سئو
کاربران وقتی سراغ گوگل می روند، همیشه انتظاری مشخص دارند. به طوری که اگر شما بدون توجه به نیاز آنها دست به تولید محتوا بزنید، احتمالا هیچ نتیجه خوبی در انتظارتان نخواهد بود. نکته کلیدی ماجرا اهمیت نزدیکی به زاویه دید و دغدغه های کاربران از سوی بازاریاب هاست. تفاوت اساسی میان برندهای موفق و کسب و کارهای شکست خورده از همین جا مشخص می شود. راستش را بخواهید، کسب و کارهای شکست خورده نه تنها در بازار محبوبیتی برای خودشان ندارند، بلکه خیلی زود هم فراموش می شوند. خب وقتی راه حل های یک برند به درد مشتریان نخورد، چرا کسی باید آنها را به یاد بیاورد؟
این روزها قرار گرفتن در جایگاه مشتریان بدل به تمرینی بی نهایت سخت شده است. به طوری که خیلی از کارآفرینان دائما از آن فراری هستند. ما در روزنامه فرصت امروز چنین کاری را اصلا سخت نمی دانیم. کافی است یکبار هم که شده به عنوان مشتری با برندتان تعامل داشته باشید. مثلا کارآفرینی را در نظر بگیرید که یک تعمیرگاه بین راهی دارد. بی شک اگر کارآفرین قصه ما خودش را به جای کسی که در میانه راه خودرویش خراب شده قرار دهد، به خوبی حال و روز او را درک خواهد کرد. آن وقت دیگر لازم نیست برای تولید محتوا یا بهبود سئو سایتش مسیرهای عجیب و غریبی طی کند.
این روزها ارتباط خوب با مشتریان کلی فایده برای برندها دارد. یکی از فواید مهم این امر امکان اطلاع از دغدغه ها و نیازهای مشتریان بدون دردسر اضافی است. اگر حوصله ندارید خودتان را به جای مشتریان قرار دهید، کافی است یکبار برای همیشه از ارتباط خوب تان با آنها بهره ببرید. اینطوری بدون هیچ دردسری نظرات آنها را درک خواهید کرد. به طوری که دیگر لازم نباشد خیلی منتظرشان بمانید.
5. استفاده درست از کلیدواژه ها: مسئله جایگذاری!
یافتن کلیدواژه های مناسب برای تولید محتوا فقط نیمی از مسیر موفقیت محسوب می شود. امیدوارم خیلی ناامید نشوید، ولی خیلی وقت ها بازاریاب ها حتی با ایده های عالی هم از پس جلب نظر مشتریان برنمی آیند. درست در چنین شرایطی است که دیگر هیچ چیز به داد یک کسب و کار از نقطه نظر سئو نخواهد رسید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم الگوریتم گوگل هر چقدر هم که پیشرفت کند، باز هم نیاز به مشاهده کلیدواژه ها در بخش های مختلف محتوا احساس می شود. البته این تله ای خطرناک است؛ چراکه همیشه امکان زیاده روی در استفاده از کلیدواژه ها وجود دارد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز سه بخش مجزا از یک محتوا را به عنوان بهترین گزینه ها انتخاب کرده ایم.
اولین بخشی که کلیدواژه شما باید در آن خودنمایی کند، تیتر اصلی است. این تیتر در صفحه نتایج گوگل به خوبی نمایش داده خواهد شد. پس باید حواس تان به استفاده از این تیتر در بخش اصلی باشد. وگرنه اوضاع تان حسابی به هم می ریزد. بی شک الگوریتم گوگل به محتوایی که کلیدواژه اصلی اش در تیتر اصلی به کار نرفته، نگاه هم نخواهد کرد. پس طبیعی است که با چنین دست فرمانی اوضاع تان تعریف چندانی نداشته باشد.
اگر در محتوای تان از هدینگ (Heading) استفاده می کنید، باید کلیدواژه اصلی تان را در این بخش هم استفاده کنید. اینطوری مسیر ساده تری برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. به علاوه، همیشه محتوای تان از نظر گوگل استاندارد خواهد بود. این بخش تقریبا همان تیترهای جانبی است که برای تفکیک بخش های مختلف محتوا از هم استفاده می شود. پس اگر تا حالا از چنین امکانی استفاده نمی کردید، زمان تغییر فرا رسیده است!
آخرین بخشی که ما استفاده از کلیدواژه ها را در آن توصیه می کنیم، آدرس صفحه (همان URL) است. این بخش اهمیت ویژه ای برای کارآفرینان دارد. به طوری که شما باید آن را هم کوتاه و هم با استفاده از کلیدواژه اصلی تان طراحی کنید. به طوری که خیلی زود نظر هر کاربری را به خودش جلب کند.
مطلب مرتبط: اجرای استراتژی های سئو با تکنیک های کاربردی
اگر بخواهیم از نقطه نظر کارشناسی حرف بزنیم، آدرس کوتاه که همراه با کلیدواژه باشد، تاثیرگذاری به مراتب بیشتری روی مخاطب هدف دارد. به طوری که شما می توانید بدون دردسر اضافه کارتان در این زمینه را جلو برده و نگران هیچ چیزی هم نباشید.
یادتان باشد، آدرس های طولانی سایت معمولا برای بازنشر حسابی دردسرساز می شوند. بنابراین اگر دنبال جلب نظر کاربران هستید، باید شش دانگ حواس تان به انتخاب یک دامنه کوتاه باشد.
6. استفاده از تیتر کوتاه: نکته ای که همیشه فراموش می شود
برخی از بازاریاب ها اصرار دارند تیترهایی طولانی یا چندبخشی انتخاب کنند. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ وقت حوصله مطالعه یک تیتر طولانی را ندارم. این روزها کمتر کسی در دنیا حوصله مطالعه یک محتوای چند ده صفحه ای را دارد. به همین خاطر بازاریاب ها باید محتوای شان را در نهایت اختصار طراحی کنند. وگرنه خبری از سئو بهینه در گوگل نخواهد بود.
معمولا آدم ها دوست دارند حرف های شان را طولانی کنند. این یک گرایش طبیعی در بین آدم هاست که راه چاره ای هم ندارد. بنابراین شما بعد از اینکه تیتر مطلب تان را انتخاب کردید، باید یکبار دیگر آن را مرور کنید. در این فرآیند انتخاب تیترهایی که دردسر کمتری برای تان به همراه دارد، کلیدی خواهد بود. منظور ما از دردسر کمتر، رعایت اختصار، استفاده از کلیدواژه های اصلی و همچنین توجه به سادگی آن است. خب انتظار ندارید که کاربران یک تیتر کاملا پیچیده را متوجه شوند؟
هرچه تیتر مطلب شما کوتاه تر باشد، شانس تان برای کسب رتبه بالاتر در گوگل بیشتر می شود. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتان دیگر هیچ نگرانی بابت سئو محتوا نخواهید داشت. این امر اوضاع تان در زمینه بازاریابی و سئو را به طور شگفت انگیزی متحول خواهد کرد.
یادتان باشد، اولین برخورد کاربران با تیتر محتوای تان صورت می گیرد. بنابراین اگر یک تیتر عجیب یا طولانی انتخاب کنید، کاربران از همان اول وحشت زده خواهند شد. توصیه ما در این بخش مرور عملکرد رقبای سرشناس تان است. بی شک آنها کمتر گول اشتباهات رایج در زمینه انتخاب تیتر را می خورند. پس چه بهتر که از این موارد برای بهبود کیفیت کارتان استفاده کنید.
7. بهینه سازی تصاویر: گام آخر در سئو حرفه ای
تصاویری که حجم زیادی داشته باشند، سرعت بارگذاری تصاویر را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهند. این امر نه تنها تمام ترافیک سایت را از بین خواهد برد، بلکه کاربران را هم نسبت به ادامه همکاری با شما ناامید می سازد. هرچه باشد، هیچ کس دوست ندارد چند دقیقه منتظر بارگذاری یک سایت شود. اصلا هم فرقی ندارد شما بهترین محتوای ممکن را برای کاربران آماده کرده باشید یا عکسی کاملا معمولی مدنظرتان باشد.
توصیه طلایی ما در این بخش کاهش حجم تصاویر است. یادتان باشد، شما در یک مسابقه عکاسی شرکت نکرده اید. پس لازم نیست تمام تصاویر را با حجم اصلی به دست کاربران برسانید. همین که تصاویر کیفیت قابل قبولی داشته باشند، کافی خواهد بود. اینطوری سرعت بارگذاری سایت تان از این رو به آن رو می شود.
نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشید، انتخاب قالب هایی مینیمال است. قبول دارم قالب های پر زرق و برق دل هر کارآفرینی را می برد، اما تحلیل کاربران کاملا متفاوت از شماست. این روزها کاربران بیشتر به نکات مینیمال و ساده توجه نشان می دهند. شما با انتخاب قالب های مینیمال در عمل با یک تیر دو نشان خواهید زد. اول از همه اینکه رضایت کاربران را جلب می کنید، دوم هم اوضاع سئوی تان با بارگذاری سریع تر صفحات بهبود پیدا می کند. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
استفاده از المان های بصری در سایت ها اصلا جای اما و اگر ندارد. با این حال شما قرار نیست سرنوشت برندتان را به شانس گره بزنید. تمام حرف ما در این بخش استفاده هوشمندانه از المان های بصری است. اینطوری می توانید بدون دردسر اضافه کارتان را جلو برده و کاملا هم از آن راضی باشید. توصیه نهایی ما در این بخش استفاده از همکاران به عنوان منتقد کارتان است. خیلی وقت ها آدم اینقدر درگیر جزییات پروژه اش می شود که دیگر توانایی ارزیابی انتقادی اش را از دست خواهد داد. پس چه بهتر که حواس تان به تمام جزییات کار در این شرایط باشد.
مطلب مرتبط: توصیه های سئو برای کارآفرینان تازه کار
سخن پایانی
سئو همیشه برای کارآفرینان مثل غول مرحله آخر بازی های رایانه ای بوده است. شما الان تمرین هایی دم دست دارید که می توانید با کمی سعی و تلاش این غول بزرگ را شکست دهید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و تمرین تان را شروع کنید. اگر از ما می شنوید، اصلا لازم نیست با تمرین های بی نهایت سخت یک روزه خودتان را از پا دربیاورید. در عوض بهتر است حوصله به خرج داده و در طول زمان موفقیت تان را جشن بگیرید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با تمرین های کاربردی در حوزه سئو کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در رابطه با بحث اصلی داشتید، همکارانم همیشه آماده راهنمایی و کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: