موفقیت به عنوان یک کارآفرین نمونه فقط با سعی و تلاش بیشتر پشت میز کار رخ نمی دهد. در عوض کیفیت ارتباط با دیگران نتیجه نهایی را مشخص خواهد کرد. کارگردان تئاتری را در نظر بگیرید که مهارت ویژه ای در پردازش شخصیت های قصه دارد، اما حتی یک کلمه هم نمی تواند با بازیگران درباره نمایش حرف بزند. بی شک چنین پروژه ای حتی قبل از اینکه روی صحنه برود هم نتیجه اش روشن خواهد بود. خب مگر می شود کسی بدون مهارت های ارتباطی تبدیل به کارگردانی درجه یک شود؟
مهارت های ارتباطی بخش مهمی از زندگی روزمره را تشکیل می دهد. به طوری که آدم ها گزینه ای به غیر از تقویت این مهارت در خودشان ندارند. حالا اگر در این شرایط کسی پیدا شود که به شدت درونگرا باشد، یک چالش بی نهایت مهم خواهد داشت و آن تعامل با دیگران است. اگر شما هم درونگرا باشید، خیلی خوب می دانید ارتباط با دیگران آنقدرها ساده نیست؛ چه برسد به اینکه پای تفویت مهارت های ارتباطی وسط باشد.
اگرچه آدم های درونگرا موانع بیشتری برای تبدیل شدن به کارآفرینی برجسته دارند، اما این به معنای ناامیدی کامل آنها از این مسیر نیست. شما هم علی رغم مشکلاتی که درونگرایی برای تان به همراه دارد، می توانید در ماراتن کارآفرینی اول شوید. کافی است اوضاع تان را به خوبی شناخته و بعد هم دنبال راه حلی برای تقویت مهارت های ارتباطی در این شرایط باشید. از آنجایی که چنین کاری دست کمی از صعود به قله اورست ندارد، ما در این مقاله تمام نکاتی که به آنها احتیاج دارید را فهرست کرده ایم. کافی است تا آخر با ما همراه باشید تا هم درک بهتری از درونگرایی پیدا کنید، هم اینکه راه و چاه تقویت مهارت های ارتباطی تان به عنوان یک درونگرا را یاد بگیرید.
مطلب مرتبط: برتری های افراد درونگرا در عرصه کسب و کار چیست؟
درونگرایی یعنی چه؟
وقتی درباره درونگرایی حرف می زنیم، خیلی ها فکر می کنند با آدم های افسرده و کاملا گوشه گیر طرف هستند. اگرچه ترجیح محیط های آرام و ساکت به مکان های شلوغ یکی از ویژگی های درونگرایی محسوب می شود، اما این اصلا به معنای افسردگی نیست. پس اگر شما هم کلیشه های مختلفی در این مورد دارید، وقتش رسیده یکبار برای همیشه آنها را دور بریزید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بهترین راه برای شناخت درونگراها مقایسه شان با آدم های عادی یا برونگراهاست. در حالی که برونگراها از هر فرصتی برای ارتباط با بقیه استفاده می کنند، درونگراها تا جای ممکن از تعامل غیرضروری دوری خواهند کرد. به زبان خودمانی، درونگراها کارآفرینانی مستقل و متکی به خود هستند که بیشتر اوقات حتی نیازی برای ارتباط با بقیه احساس نمی کنند. این در حالی است که برونگراها صفر تا صد کارشان را با تکیه بر دیگران پیش برده و در صورت نیاز بدون حتی یک ثانیه خستگی با دیگران ارتباط برقرار خواهند کرد. همین امر ویژگی اصلی درونگراها را مشخص می کند. البته این اصلا به معنای عقب ماندن درونگراها از بقیه کارآفرینان نیست؛ چراکه آنها معمولا پشتکار خوبی برای پیگیری فرآیندهای مختلف و جلو بردن پروژه ها تحت هر شرایطی دارند.
حالا که شما یک تعریف ساده از درونگرایی را دم دست دارید، باید کمی درباره ویژگی این دسته از کارآفرینان در محیط های کاری حرف بزنیم. اینطوری بهتر به ضرورت تقویت مهارت های ارتباطی از سوی این دسته از کارآفرینان پی خواهیم برد.
درونگراها در محیط کار: 5 ویژگی اساسی آنها
تا اینجای کار ما فقط درباره درونگرایی به عنوان یک مسئله روانشناختی حرف زدیم. از اینجا به بعد کمی رنگ و بوی کارآفرینی هم به بحث مان اضافه خواهیم کرد. پس اجازه دهید بدون هیچ مقدمه کلیشه ای، یک راست برویم سراغ ویژگی درونگراها در محیط کار:
1. اولین ویژگی درونگراها بی نیازی از دیگران است. این دسته از افراد تا جایی که لازم نباشد، حتی سراغ همکارشان هم نمی روند. معمولا هم گزارش های کاری را طوری مفصل تهیه می کنند که دیگر نیازی به حضورشان در جلسات کاری نباشد.
2. اگر یک کارمند درونگرا در جلسه ای کاری حضور پیدا کند، بی برو برگشت ساکت ترین آدم جمع خواهد بود. به طوری که مدیر جلسه باید به زور از او حرف بکشد. با توجه به نکاتی که درباره درونگراها گفتیم، این نوع برخورد در جلسات یا هر جای شلوغ دیگری از آنها کاملا طبیعی است.
3. وسواس درونگراها، اگر چنین مفهومی را قبول داشته باشیم، بیشتر از همه درباره کیفیت کار است. بنابراین سر هر موضوعی که دوست دارید با آنها شوخی کنید، اما حتی سمت کیفیت کار نیز نروید؛ چراکه جواب آنها برای این موضوع بی نهایت خشک و بی رحمانه خواهد بود. به زبان خودمانی، آنها سر کیفیت کار با کسی شوخی ندارند.
مطلب مرتبط: 8 گام تا تغییر از کارآفرینی درونگرا به مدیری در سطح جهانی
4. اگرچه درونگراها در محیط کار بیش از اندازه ساکت هستند، اما به همان میزان توجه شان به جزییات جلب می شود. به همین خاطر وقتی نوبت به صحبت شان برسد، با هزار خواهش و تمنا از آنها، طوری به جزییات اشاره می کنند که همه سر جای شان میخکوب شوند.
5. کارآفرینان درونگرا بیش از اینکه برای جایزه یا تشویق دیگران کار کنند، سرشان به کار خودشان گرم است. آنها به نوعی درگیر رقابت با خودشان هستند. به همین خاطر همیشه دوست دارند بهترین فرم خودشان را نشان دهند؛ همین و بس.
همانطور که می بینید، درونگرایی در محیط کار مزایایی نیز به همراه دارد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم درونگرایی یک نکته کاملا منفی نیست. با این حال وقتی در محیط کار درگیر رقابت و رسیدگی به امور متنوع شوید، چاره ای به غیر از ارتباط با آدم های گوناگون نخواهید داشت. درست در همین شرایط اگر مهارت های ارتباطی تان ضعیف باشد، طوری از رقبا عقب می افتید که دیگر امیدی به بازگشت دوباره تان نخواهد بود.
بهبود مهارت های ارتباطی به عنوان درونگرا
امیدوارم بخش های قبلی خیلی حوصله تان را سر نبرده باشد؛ چراکه ما تازه به بخش اصلی ماجرا رسیده ایم. اگر شما هم دوست دارید در جلسات کاری یا هنگام بحث بر سر استراتژی های مناسب طوری توجه بقیه را جلب کنید که هیچ رقیبی برای تان وجود نداشته باشد، باید کمی بیشتر با ما همراه بوده و نکات مورد بحث در ادامه را نیز یاد بگیرید. ما در بخش پایانی این مقاله به طور مشخص درباره این موضوع بحث می کنیم که چطور به عنوان یک درونگرا مهارت های ارتباطی تان را تقویت کنید.
استفاده از محیط های مشابه محل کار
خیلی وقت ها آدم های درونگرا در محل کار استرس زیادی پیدا می کنند. این یعنی تماس تلفنی یا گفت وگویی ساده که در حالت عادی برای شان مثل آب خوردن است در محل کار تبدیل به غولی بی شاخ و دم می شود. در این صورت توصیه ما بی نهایت ساده است. همانطور که دونده های حرفه ای قبل از شروع مسابقات سال جدید حسابی تمرین می کنند، شما هم باید خودتان را برای ارتباط بهتر در محل کار آماده کنید؛ البته نه در هر محیطی، بلکه جایی شبیه به فضای کار!
ایراد اصلی خیلی از آدم های درونگرا تمرین و تکرار مداوم در محیط هایی مثل خانه است. شاید این تمرین ها به نظر موثر برسد، اما مثل آن است که یک فوتبالیست به جای زمینی مسابقه استاندارد در پارکینگ خانه اش تمرین کند. این طوری نه تنها خبری از پیشرفت مهارت های ارتباطی نیست، بلکه فقط یک امید توخالی به خودتان تزریق خواهید کرد.
این روزها محیط های خیلی زیادی شبیه به دفتر کار وجود دارد. مثلا کافی شاپ ها را در نظر بگیرید؛ چنین فضای دوست داشتنی نه فقط مناسب دیدار با دوستان، بلکه تقویت مهارت های ارتباطی نیز هست. به علاوه، کمی همکاری داوطلبانه با بخش روابط عمومی نیز می تواند شما را در موقعیت های دقیق ارتباطی قرار دهد. اینطوری شما دیگر چاره ای به غیر از تقویت مهارت های ارتباطی تان نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: 3 نکته رهبری برای افراد درونگرا
نمایش علاقه به گفت وگو
آیا تا حالا مدیر یا کارمند درونگرایی را دیده اید که به محض شروع یک گفت وگو نشانه های مثبتی از خودش نشان دهد؟ فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که شانس دیدن یک ستاره دنباله دار در آسمان خیلی بیشتر از مشاهده چنین اتفاقی است!
آدم های درونگرا معمولا در محیط کار هیچ علاقه ای برای گفت وگو ندارند؛ چراکه فکر می کنند با کار و کوشش زیاد دیگر نیازی به این مسائل نخواهد بود. اگر شما هم تا حالا اینطوری فکر می کردید، دیگر نوبت خانه تکانی فرا رسیده است. لطفا از این به بعد وقتی در موقعیت گفت وگو با دیگران قرار می گیرید، کمی انعطاف بیشتر نشان دهید. قبول دارم در وهله نخست این کار بی نهایت سخت خواهد بود، اما شما لازم نیست از همان اول کار انتظارات بالایی برای خودتان تدارک ببینید. چه بسا اولین تلاش ها همراه با شکست های سنگینی هم باشد. پس کمی به خودتان فرصت داده و شرایط را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. وگرنه هنوز شروع نکرده از کارتان نامید خواهید شد.
در محیط کار خیلی ها دوست دارند با بقیه ارتباط برقرار کنند، اما واکنش های سرد آدم های درونگرا معمولا هر علاقه ای به صحبت بیشتر را در نطفه خفه می کند. ما در اینجا انتظار زیادی از شما نداریم. کافی است کمی خودتان را جای دیگران گذاشته و به این فکر کنید رفتارهای سردتان چه اثری روی آنها دارد. آن وقت احتمالا تجدیدنظر اساسی در برخوردتان با آنها خواهید داشت.
ایده های تان را متمرکز کنید
چند بار در طول روز پیش خودتان فکر می کنید یه عالمه ایده درجه یک دارید؟ اگر آدم خلاقی باشید، جواب تان به این سوال «بی نهایت ایده» خواهد بود. در این صورت باید به شما تبریک بگوییم اما همین ویژگی تحسین برانگیز وقتی با درونگرایی ترکیب شود، یک فاجعه تمام عیار به همراه خواهد داشت؛ چراکه کارآفرینان درونگرا همینطوری در حالت معمولی تمرکز چندانی برای بیان نقطه نظرات شان ندارند. چه برسد به اینکه کلی ایده هم پس ذهن شان باشد!
فرمول ما در این بخش برای تقویت مهارت های ارتباطی بی نهایت ساده است. شما باید قبل از اینکه با کسی وارد گفت وگو شوید، ایده های تان را متمرکز کنید. مثلا اگر بحث اصلی درباره بازاریابی ایمیلی است، دیگر نباید به بقیه الگوهای مارکتینگ یا حتی بحث های بی ربط اشاره کنید. این امر می تواند حسابی برای تان دردسرساز شده و اوضاع تان را به هم بریزد.
اجازه دهید با یک مثال دقیق بحث مان در این بخش را تمام کنیم. دانشجویانی که موقع جزوه برداری دسته بندی خوبی از مباحث می کنند، معمولا شب امتحان کار خیلی راحتی خواهند داشت. این مثال شاید شما را یاد دوران درس و دانشگاه بیندازد، اما ارتباطی اجتناب ناپذیر با زندگی به عنوان کارآفرین هم دارد. کارآفرینان هم قبل از اینکه نوبت امتحان نهایی (همان جلسات کاری یا گفت وگوهای مهم) برسد، باید ایده های شان را طبقه بندی کرده و فقط آنهایی که به درد بحث می خورد مطرح کنند. اگر شما از این فرمول ساده استفاده کنید، بدون دردسر اضافه مهارت ارتباط تان را تقویت خواهید کرد. نکته جالب ماجرا اینکه هر چقدر این تمرین را بیشتر انجام دهید، تاثیر بیشتری روی مخاطب خواهید گذاشت. خب هرچه باشد همه حرفه ای کسی که دقیقا می داند چه نکته ای را کجا مطرح کند، جدی تر می گیرند.
مطلب مرتبط: افراد درونگرا و عادت های غیرعادی و متمایز آنها
کمی به دیگران گوش دهید
آدم های درونگرا معمولا به همان میزان که علاقه ای به حرف زدن ندارند، میانه شان با گوش دادن به بقیه مردم هم خوب نیست. به همین خاطر تا کسی شروع به حرف زدن می کند، حواس شان به جای دیگری پرت می شود. باور کنید یا نه، این واکنش در برابر کسانی که با عشق و علاقه زیاد به شما گوش می دهند، اصلا خوب نیست. تا اینجای کار شما تمرین های متفاوتی برای سخنرانی بهتر در جمع یاد گرفته اید. حالا وقت آن است کمی به فکر دیگران هم باشید. پس دفعه بعد که دیگران با شما حرف می زنند، کمی به حرف شان دقت کنید. قول می دهم اصلا اتفاق ناگواری رخ ندهد.
گوش دادن به دیگران همینطور الکی فایده ای ندارد. در عوض اگر شما بعضی از بحث های مهم را به یاد سپرده و در جواب یک یا دو تا سوال از آن نکات طرح کنید، کارتان بی نظیر خواهد شد. اینطوری طرف مقابل مطمئن می شود شما حواس تان به بحث بوده و او را سرکار نگذاشته اید.
گوش دادن به دیگران برای کسانی که عادت به کار در سکوت یا تنهایی مطلق دارند، دست کمی از یک شکنجه تمام عیار ندارد. البته ما در روزنامه فرصت امروز فرمولی داریم که این ماجرا را بی نهایت ساده می کند. کافی است به این فکر کنید که توجه بیشتر شما به حرف های دیگران تاثیر متقابل دارد. به این صورت که وقتی نوبت به حرف های شما برسد، آنها هم توجهی مشابه نشان می دهند.
خیلی به خودتان سخت نگیرید
تقویت مهارت های ارتباطی به عنوان یک فرد درونگرا اصلا کار عجیب یا غیرممکنی نیست. بنابراین اصلا نباید طوری رفتار کنید که انگار دنیا به آخر رسیده است. در عوض کمی روی آستانه تحمل تان کار کنید. هیچ کارآفرینی یک شبه تبدیل به قهرمان حوزه کاری اش نشده است. حتی مدیران موفق هم در طول زمان به جایگاه فعلی شان رسیده اند. پس لازم نیست حتما به خودتان فشار بیاورید تا بهترین کارآفرین دنیا باشید. در عوض کمی به خودتان استراحت داده و حتی در مواقعی که احساس ناراحتی می کنید، برای چند روز پروژه تقویت مهارت های ارتباطی را به فراموشی بسپارید. اینطوری دوباره با قدرت کارتان را پیگیری خواهید کرد.
همانطور که تیم های فوتبال در میانه فصل چند هفته ای تعطیلی دارند، شما هم باید بعد از هر پیشرفت مهمی که در یادگیری و تقویت مهارت های ارتباطی دارید، چند روزی به خودتان استراحت دهید. این یک جایزه کوچک برای عملکردی حرفه ای در بازار خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را با تکنیک های این مقاله شروع کرده و هر چند وقت یکبار هم به مرخصی کوتاه بروید.
مطلب مرتبط: درونگرایی، عامل دستیابی به موفقیت!
منابع: