هر کارآفرینی رویای کسب موفقیت در مقیاس وسیع را دارد. طراحی یک استارت آپ جذاب و مدیریت یک کسب و کار بزرگ آرزوی هر کارآفرینی است. اگرچه برای بسیاری از کارآفرینان این امر در حد یک آرزوی صرف باقی می ماند. براساس پژوهش موسسه INC امروزه بسیاری از کارآفرینان در سراسر دنیا دارای تیپ شخصیتی درونگرا هستند. این امر به معنای عدم تمایل آنها برای تعامل و ارتباط وسیع با دیگران است. تیپ درونگرا درست نقطه ماقبل برونگرایی تعریف می شود. از نقطه نظر کسب و کار برای موفقیت باید دارای تیپ برونگرا یا دست کم توانایی برقراری ارتباطات موثر با دیگران باشیم.
یکی از بهترین راهکارها برای غلبه بر خجالت از صحبت با دیگران و تقویت روحیه برونگرایی الگوبرداری از کارآفرینان بزرگ و موفق است. افرادی نظیر ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و بیل گیتس در دوران جوانی دارای تیپ شخصیتی درونگرا بوده اند. این افراد در طول زمان با تقویت مهارت ها و یادگیری تکنیک های مختلف موفق به تغییر نوع رفتارشان شده اند.
من در ابتدای دوران فعالیتم به عنوان کارآفرین تجربه بسیار تلخی از درونگرایی داشتم. نخستین کار من فروشندگی برای یک شرکت محلی بود. در این جایگاه برقراری تماس تلفنی روزانه با چندین مشتری یکی از وظایفم محسوب می شد. بدون تردید هیچ امری برای یک فرد درونگرا سخت تر از تلاش برای برقراری ارتباط با افرادی که نمی شناسد، آن هم از پشت تلفن نیست، با این حال به زودی من توانایی کنترل شرایط را به دست آوردم. به این ترتیب در طول زمان با تکنیک ها و تمرین های مختلف در زمینه برقراری رابطه مناسب با دیگران به مهارت بالایی در این زمینه دست یافتم. اکنون با نگاه به گذشته احساس عجیبی دارم. بدون تردید ملاقات با شخصیت دورنگرای من در چندین سال پیش اکنون یک سرگرمی جذاب خواهد بود. من هیچ وقت دستیابی به چنین مهارتی در حوزه برقراری ارتباط و مدیریت را تصور هم نمی کردم.
نکته جالب در مورد ضرورت برونگرایی در حوزه کسب و کار نحوه رفتار افراد ذاتا برونگراست. این افراد به طور معمول برونگرایی خود را هدیه ای طبیعی تصور می کنند. به همین دلیل نیز هیچ تمرینی برای تعامل و ایجاد ارتباط مناسب با دیگران انجام نمی دهند. به نظر من ایجاد ارتباط مناسب در حوزه کسب و کار علاوه بر برونگرایی نیازمند تمرین و مهارت آموزی هست. در غیر این صورت شاید برونگرایی ما بدل به امری توهین آمیز و بی ادبانه برای مخاطب شود.
مطلب مرتبط: درونگرایی، عامل دستیابی به موفقیت!
من براساس تجربه شخصی ام از مشکلات درونگرایی در حوزه کسب و کار اکنون در زمینه مشاوره به کارآفرینان درونگرا فعالیت دارم. توصیه کلی من به همه اهالی کسب و کار تلاش برای یادگیری تکنیک های تعامل سازنده با دیگران در محیط کار است. این امر فقط شامل تقویت تیپ برونگرایی شخصیت مان نیست. ایجاد ارتباط سازنده با دیگران به معنای ضرورت یادگیری اصول علمی است. در ادامه این مقاله به بررسی برخی از مهم ترین نکات و تکنیک ها در زمینه بهبود توانایی ارتباطی در محیط کسب و کار خواهیم پرداخت.
1. بازآفرینی صحنه واقعی ارتباط با دیگران
هر کارآفرینی، به ویژه کارآفرینان درونگرا، امکان بهره مندی از مزیت های زاویه دید دیگر دست اندرکاران حوزه تجارت را دارد. توصیه من در این بخش استفاده از یک دوست یا همکار نزدیک برای تمرین صحبت و ایجاد رابطه نزدیک است. وقتی تمرین مان با افراد مطمئن و نزدیک شروع شود، امکان رشد آهسته وجود خواهد داشت. بسیاری از افراد در مواجهه با موقعیت واقعی ایجاد ارتباط با دیگران دستپاچه می شوند. به همین دلیل شروع کار با همکاری یکی از نزدیکان مورد اعتماد ضروری است. در طول این فرآیند باید با طرف مقابل مانند یک فرد غریبه رفتار کنیم. به این ترتیب امکان یافتن نقاط ضعف مان و تلاش برای تقویت آنها فراهم خواهد شد. خوشبختانه یافتن فردی مناسب برای تمرین کار چندان سختی نیست. به طور معمول همکاران تمایل زیادی به همکاری با یکدیگر در این زمینه دارند.
2. تبدیل ارتباطات موجود با روابط موثر
همه ما افراد زیادی را از طریق خانواده، شبکه دوستان و ارتباطات دیجیتال (شبکه های اجتماعی) می شناسیم. هدف اصلی در این بخش تمرکز بر روی افراد موجود در دامنه ارتباطات مان است. ارزیابی دقیق وضعیت هر کدام از آنها و تلاش برای شناسایی افراد مستعد برای توسعه رابطه مان اهمیت حیاتی دارد. در این راستا پاسخگویی به یک پرسش مهم ضروری خواهد بود: با کدام یک از افراد موردنظر امکان ایجاد روابط موثر تجاری وجود دارد؟ وقتی ما فرد مناسب برای تعامل را پیدا کنیم، امکان توسعه روابط در سطح بالا وجود خواهد داشت. به این ترتیب به طور آهسته توانایی ما در جلب نظر افراد و ایجاد رابطه عمیق تقویت می شود.
نکته مهم در این زمینه فایده عملی توسعه رابطه با افراد آشناست. در بسیاری از موارد هر دو طرف از طریق تعامل مشترک سود می برند. به این ترتیب در این مسیر یافتن فرد مناسب چندان دشوار نخواهد بود.
3. توسعه مداوم فعالیت های بازاریابی کسب و کارمان
وقتی صحبت از فعالیت بازاریابی همراه با تداوم می شود، معنای اصلی حضور در هر جلسه یا کنفراس بازاریابی در حوزه کسب و کارمان نیست. انتخاب هوشمندانه استراتژی بازاریابی تاثیر انکارناپذیری بر روی آینده هر برندی دارد. فقط در این صورت امکان توسعه مناسب حجم فعالیت های یک شرکت وجود خواهد داشت. مشکل اصلی بسیاری از برندها تلاش برای حضور در همه اجلاس های مربوط به کسب و کارشان است. با این کار وجه برند ما نزد مخاطب و سایر افراد مهم خدشه دار خواهد شد. حضور فعال در نهادهایی نظیر سازمان کارآفرینان (EO) یا انجمن کارآفرینان آسیای شرقی (TiE) بهترین انتخاب برای برندها در زمینه توسعه پایدار برندشان خواهد بود. نکته مهم درخصوص حضور در چنین مراسم و اجلاس هایی امکان توسعه فرآیند بازاریابی برندمان است. بازاریابی فقط به معنای تولید محتوای جذاب در شبکه های اجتماعی نیست. یکی از عناصر اصلی بازاریابی تلاش برای حضور برندمان در کنار سایر برندهای بزرگ است. به این ترتیب نام برندمان برای مخاطب هدف آشنایی بیشتری خواهد داشت.
4. افزایش مشاهده پذیری برندمان در بازار
امروزه شروع فعالیت به عنوان یک وبلاگ نویس کار چندان سختی نیست، با این حال در صورت فعالیت مناسب در زمینه تولید محتوا برای وبلاگ مان امکان دستیابی به شهرت بالا در حوزه کسب و کار وجود دارد. بسیاری از افراد و برندها فعالیت به عنوان یک فرد (حقیقی یا حقوقی) تاثیرگذار را بیش از اندازه دشوار می دانند. حقیقت امر اما کاملا عکس این تصور است. بسیاری از افراد تاثیرگذار بزرگ در دنیای امروز کار خود را با وبلاگ نویسی شروع کرده اند. به همین خاطر از نظر من هر کارآفرینی امکان تبدیل شدن به فردی موفق در این زمینه را خواهد داشت.
مطلب مرتبط: مزایای منحصربه فرد رهبران درون گرا
یک نکته مهم درخصوص وبلاگ نویسی استفاده از نام برندمان برای آن است. به این ترتیب وبلاگ ما به طور ویژه نماینده برندمان در اینترنت خواهد بود. امروزه بسیاری از موسسه های بزرگ از چنین تکنیکی استفاده می کنند. به عنوان مدیر یک وبلاگ به تدریج سطح روابط ما توسعه خواهد یافت. به این ترتیب در طول زمان و بدون نیاز به تمرین های دشوار تیپ درونگرایی ما از بین می رود.
5. توسعه داستان و زاویه دید کسب و کارمان
این مرحله به طور معمول دارای بیشترین اهمیت است. در اینجا ما باید ارزیابی دقیق و کوتاهی از پیام اصلی برندمان و نحوه بیان آن به مخاطب داشته باشیم. علاوه بر این، به نظر من ارائه توضیحی کوتاه از هدف اصلی استارت آپ مان نیز مفید خواهد بود. به این ترتیب در آینده هنگام صحبت با یک فرد مهم امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی وی را خواهیم داشت. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان در زمان مناسب توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان را ندارند. به همین دلیل نیز در توسعه رابطه شان با شکست مواجه می شوند. کلید موفقیت در این زمینه آماده سازی برخی از پیام ها و ارزش های اصلی برندمان برای بیان به مخاطب است. هیچ چیز به اندازه ناتوانی در ادامه بحث به هنگام تعامل با یک فرد مهم به برندها ضربه نمی زند، بنابراین به منظور جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید تا حد امکان صحبت های مان از پیش آماده باشد.
6. استفاده از شیوه شخصی برای خروج از محدوده درونگرایی
کارآفرینان بدون قبول ریسک های حوزه کسب و کار امکان کسب موفقیت را ندارند. توصیه من در این بخش کنار گذاشتن ترس از قبول ریسک های مختلف است. بدون تردید منظور من از این حرف رفتار دیوانه وار نیست. به نظر من ترس بیش از اندازه در حوزه کسب و کار موجب ایجاد حالت سکون و ایستایی کسب و کارمان خواهد شد. به علاوه از نقطه نظر شخصیتی نیز بدون پذیرش ریسک های گوناگون امکان فاصله گیری از محدوده درونگرایی وجود نخواهد داشت. با این حساب شاید زمان قبول برخی از ریسک ها در حوزه کارآفرینی فرا رسیده باشد. توصیه پایانی من در این بخش مشورت با یکی از همکاران با مشاورهای مورد اعتماد پیش از پذیرش ریسک هاست. این امر به افزایش اعتماد به نفس و احتمال موفقیت ما کمک خواهد کرد.
7. برجسته سازی نقاط قوت و فراموشی نقطه ضعف ها
بسیاری از افراد درونگرا از قبول مسئولیت مدیریتی وحشت دارند. به همین دلیل اغلب آنها در پست های مشاور و معاون مدیران مشغول به کار می شوند. بدون تردید با فعالیت به عنوان معاون یک فرد امکان دستیابی به موفقیت شایان ذکر در حوزه کسب و کار را نخواهیم داشت. درست به همین خاطر توصیه من تلاش برای قبول پست های مدیریتی است. این امر در مرحله بیان بسیار راحت به نظر می رسد، اما به هنگام اجرا دشواری های خاص خود را دارد. تکنیک موردنظر من برای قبول راحت تر مسئولیت مدیریت تاکید و برجسته سازی نقاط قوت مان است. در نقطه مقابل، باید تا حد امکان نقطه ضعف های مان را به دست فراموشی بسپاریم. فقط در این صورت امکان دستیابی به موفقیت در حوزه کسب و کار وجود خواهد داشت.
8. دور خود را با دوستان برونگرا پر کنید
من همیشه یک ضرب المثل مهم درخصوص فعالیت در حوزه کسب و کار دارم: دو سر بهتر از یکی است. اگر شما به عنوان یک کارآفرین مهارت بالایی در زمینه کار با سیستم های رایانه ای دارید، یافتن همکار و شریکی ماهر در زمینه بازاریابی و تبلیغات به توسعه هرچه بهتر برندتان کمک خواهد کرد. مزیت های این شیوه بسیار زیاد است. به همین خاطر اغلب برندهای بزرگ حاصل همکاری یک یا چند کارآفرین محسوب می شود. در دنیای کسب و کار دستیابی به موفقیت بدون همکار و شریک ماهر امر بسیار دشواری محسوب می شود.
مطلب مرتبط: راهکارهایی برای موفقیت افراد درون گرا در شبکه سازی
هدف اصلی از افزودن دوستان برونگرا و ماهر به دورمان افزایش توانمندی شرکت خواهد بود. به این ترتیب کسب و کار ما فرصت بهینه ای برای فعالیت مناسب و تاثیرگذاری بر روی مخاطب خواهد یافت.
اکنون با توجه به توصیه ها و تکنیک های مورد بحث در این مقاله شما آماده ترک تیپ شخصیتی درونگرای تان هستید. به عنوان نکته پایانی باید بر روی ضرورت تمرین و مهارت افزایی مداوم تاکید کنم. همیشه این نکته مهم را مدنظر داشته باشید.