هر بازاریابی که دست به تولید محتوا می زند، آرزوهای بزرگی برای کمپینش دارد. گاهی اوقات ممکن است یک بازاریاب پیش خودش فکر کند با تولید محتوایی ساده قرار است قله های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کند. اگرچه چنین رویابافی هایی جذابیت زیادی دارد، اما در دنیای واقعی کسی برای شما فرش قرمز پهن نکرده است. بنابراین در رقابت با دیگر برندها باید همیشه بهترین محتوای ممکن را دم دست داشته باشید. وگرنه نه تنها مخاطب خیلی تحویل تان نمی گیرد، بلکه در رقابت با دیگر برندها نیز همیشه دست پایین تر را خواهید داشت. این مسئله ای است که می تواند سرنوشت یک برند و تیم بازاریابی را از این رو به آن رو کند.
یک راهکار هوشمندانه برای تولید محتوای باکیفیت درس گرفتن از تجربه برندهای بزرگ است. خب در دنیا کلی کمپین موفق به چشم می خورد که به شما فرصت یادگیری نکات تازه را می دهد. این مسئله ای نیست که به این سادگی از کنارش عبور کنید. مرور کمپین های موفق دنیا کلی درس برای شما دارد. این طوری بدون اینکه هزینه ای کرده باشید، کلی درس تازه برای بازاریابی بهتر خواهید داشت. خب مخاطب هم وقتی توانایی شما در تولید محتوای بهتر را مشاهده کند، دست روی دست نخواهد گذاشت. نتیجه امر اینکه سطح تعامل تان با مخاطب و در نهایت بازگشت سرمایه تان بیشتر خواهد شد.
نکته کلیدی در این میان نحوه یافتن کمپین های مناسب برای تعامل با مخاطب هدف است. این نکته برای بسیاری از بازاریاب ها اهمیت کلیدی دارد؛ چراکه در این دوره و زمانه نمی شود به حرف هر کسی اعتماد کرد. درست به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم به شما برای یافتن برخی از بهترین کمپین های بازاریابی دنیا کمک کنیم. در کنار این مسئله برخی از مهمترین عناصر آنها را نیز بررسی خواهیم کرد. اینطوری شما نکات کنکوری بحث را حاضر و آماده در کنار خودتان خواهید داشت. این مسئله ای است که می تواند شرایط شما در بازار را از این رو به آن رو کند.
مطلب مرتبط: بهترین کمپین های بازاریابی واقعیت مجازی (VR)
اگرچه این روزها بازاریابی در شبکه های اجتماعی حسابی داغ و پرطرفدار است، اما در طول تاریخ بازاریابی کم نیستند کمپین هایی که خارج از این فضا دل مشتریان را برده اند. به همین خاطر ما در بررسی مان سراغ ترکیبی از انواع کمپین ها خواهیم رفت. پس با ما همراه باشید تا یکی از جامع ترین فهرست های مربوط به کمپین های مارکتینگ موفق تاریخ را با هم مرور کنیم.
پپسی: آیا پپسی خوبه؟
پپسی از جمله برندهایی است که در رقابت دائم با یک برند بزرگ دیگر قرار دارد. خب جنگ میان پپسی و کوکا کولا درس های زیادی برای کارآفرینان دارد، اما در عین حال پایه گذار برخی از بهترین کمپین های دنیا نیز بوده است. کمپین «آیا پپسی خوبه؟» در سال 1988 روانه بازار شد. در آن زمان پپسی قصد داشت خودش را به عنوان یک جایگزین ارزان تر در مقایسه با کوکا کولا به مخاطب معرفی کند. درست به همین خاطر کمپینش را در نهایت سادگی اجرا کرد.
کمپین مورد بحث شامل مجموعه ای از مصاحبه ها با آدم های عادی درباره پپسی بود. سوال اصلی این بود که به نظر آنها پپسی گزینه خوبی برای خرید نوشابه هست یا نه. البته در طول مصاحبه کلی ماجراهای خنده دار و سرگرم کننده نیز روی می داد. در عین حال بازاریاب های پپسی تلاش کردند تا حدی در طول کمپین به کوکا کولا نیز طعنه بزنند.
ساختار ساده و در عین حال وسوسه برانگیز کمپین پپسی در سال 1988 موجب شد از آن موقع تا حالا کلی از برندهای مختلف دنیا از شیوه پپسی الگوبرداری کنند. به علاوه، این کمپین هنوز هم رنگ و بوی تازه ای دارد؛ چراکه مدیران پپسی به این سادگی ها قید آن را نمی زند.
نکته هیجان انگیز ماجرا نیز دقیقا در همین مسئله نهفته است. یک کمپین که بعد از نزدیک به چهار دهه هنوز هم کاربرد خاص خودش را دارد. فکر نمی کنم بازاریابی در دنیا باشد که دست رد به چنین کمپین موفقیت آمیزی بزند. خب از قدیم گفته اند سری که درد نمی کند، دستمال نمی بندند. بی شک مدیران ارشد پپسی به خوبی این توصیه را اجرایی کرده اند.
نایک: فقط انجامش بده
نایک یکی دیگر از برندهایی است که همیشه عملکرد حیرت انگیزی در زمینه بازاریابی و تبلیغات داشته است. خب شهرت این برند به اندازه ای هست که هر محتوای بازاریابی اش حسابی در دنیا سر و صدا کند. با این حال شرایط نایک از ابتدا اینطوری نبوده است. در عوض تعهد نسبت به تولید محتوای درجه یک به مرور زمان آنها را بدل به برندی بی نهایت جذاب کرده است. به طوری که چند دهه قبل نایک برای بقا باید حسابی تلاش می کرد. در همین زمان ایده کمپین فقط انجامش بده به ذهن بازاریاب های این برند رسید. به طوری که این کمپین خیلی زود بدل به پیام اصلی نایک برای مشتریانش شد.
مطلب مرتبط: بهترین کمپین های بازاریابی دنیا کدامند؟
فقط انجامش بده در واقع یک جمله انگیزشی برای ترغیب مخاطب به سوی انجام حرکات ورزشی بیشتر است. این امر شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما در نوع خودش بی نهایت جالب و هیجان انگیز محسوب می شود. به طوری که خیلی از کارآفرینان در طول زمان نسبت به الگوبرداری از آن اقدام کرده اند.
فقط انجامش بده یک دعوت ساده برای تمرین کوتاه در طول روز است. اگر دقت کرده باشید، خیلی از ورزشکارهای آماتور برای تمرین هزاران بهانه دم دست دارند. خب نایک با یک شعار ساده به آنها کمک کرد تا از شر بهانه ها خلاص شده و خودشان را به یک تمرین درست و حسابی عادت دهند. این امر در بلندمدت از آنها ورزشکارانی بی نهایت حرفه ای می ساخت.
بسیاری از ورزشکاران حرفه ای دنیا تحت تاثیر همین جمله انگیزشی ساده تمرین های سخت و فشرده شان را شروع کرده اند. به همین خاطر در فرهنگ عمومی نایک و شعار جذابش به عنوان یک گزینه جذاب ثبت شده اند. به طوری که خیلی از برندهای دنیا برای اینکه دل مشتریان را به دست بیاورند، از همین استراتژی سود می برند. ماجرا جالب شد، نه؟
کمپین های بعدی نایک تا همین امروز تحت تاثیر فقط انجامش بده قرار داشته است. درست به همین خاطر هنوز هم بسیاری از مردم دنیا نایک را با همین شعار مشهور به یاد می آورند. هوشمندی نایک در این میان تداوم این شعار در قالب کمپین های مختلف بود. به طوری که بسیاری از مردم دنیا با مشاهده هر کمپین تازه دوباره شعار محبوب نایک را به یاد می آورند؛ انگار نه انگار که نزدیک به چهار دهه از آغاز کمپین فقط انجامش بده می گذرد!
داو: زیبایی واقعی
داو یکی از برندهای بزرگ در صنعت آرایشی و بهداشتی است. محصولات این برند در اغلب کشورهای دنیا در دسترس بوده و کیفیت خوبی هم دارد. تیم بازاریابی این برند در سال 2004 تصمیم عجیبی گرفت. به طور معمول برندهای صنعت مد و زیبایی به تزریق احساس ناکافی بودن و همچنین نیاز به عمل های زیبایی در مخاطب می پردازند. با این حال داو ایده دیگری در سر داشت. آنها در کمپین خود تحت عنوان «زیبایی واقعی» یک پیام ساده برای مخاطب داشتند: شما همین طوری هم زیبا هستید!
نرخ استفاده از لوازم آرایشی و عمل های جراحی در بسیاری از نقاط دنیا وحشتناک است. به طوری که خیلی ها را نسبت به عواقب این فرآیند نگران کرده است. داو به جای اینکه در چنین شرایطی به فکر سود خودش باشد، سلامت بلندمدت جامعه را در کانون توجه قرار داد.
بسیاری از کارشناس های حوزه بهداشت در آن زمان این اقدام داو را مورد تحسین قرار دادند. ماجرا وقتی جالب می شود که متوجه فعالیت داو در زمینه تولید انواع لوازم آرایشی در کنار محصولات بهداشتی شویم. در واقع داو به نوعی به ضرر خودش کار کرد، اما در راستای ایجاد اعتماد به نفس در میان مخاطب هدفش.
درس مهمی که از داو باید گرفت، توجه به وضعیت مشتریان فراتر از کسب سود کوتاه مدت است. این امر یک برند را بدل به گزینه ای بی نهایت جذاب برای مشتریان خواهد کرد. به طوری که پس از مدت زمانی کوتاه امکان اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب را پیدا کرده و دیگر لازم نیست خیلی نگران شرایط باشید.
داو یکی از مثال های مناسب درباره بهبود وضعیت برند در نگاه مشتریان است. اگر یادتان باشد، ما همیشه در روزنامه فرصت امروز گفته ایم همه مشتریان حاضر در بازار مخاطب هدف شما نیستند. خب داو با عملکردش در زمینه بازاریابی نشان داد گاهی اوقات می شود این توصیه را نادیده گرفت. به طوری که شهرت مثبت شما جهانی شود. این دقیقا همان کاری بود که اعضای تیم بازاریابی داو به خوبی هرچه تمام تر انجام دادند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز همیشه این عملکرد را یکی از گزینه های جذاب می دانیم.
مطلب مرتبط: بهترین کمپین های بازاریابی از نظر تعامل با مخاطب هدف
کوکا کولا: کوک را به اشتراک بگذار
تابستان ها در استرالیا بی نهایت گرم است. به طوری که خیلی از مردم به خاطر گرمای وحشتناک هوا قید بیرون رفتن را می زنند. درست در چنین شرایطی کوکا کولا کمپین «کوک را به اشتراک بگذار» را روانه بازار کرد. هدف از این کمپین ترغیب مشتریان به خرید دسته جمعی کوکا کولا بود. خب یک نوشیدنی خنک در تابستان وقتی دوستان مان هم کنارمان باشند، حس و حال دیگری خواهد داشت.
کوکا کولا خیلی خوب انگیزه مشتریانش را مورد شناسایی قرار داده و سلیقه شان را بررسی کرده است. درست به همین خاطر در کمپین های بازاریابی اش همیشه بر روی نکات کلیدی دست می گذارد. خب در دنیایی که پپسی دائما به دنبال تخریب کوکا کولاست، مدیران این برند نیز دست روی دست نخواهند گذاشت. این دقیقا همان کاری است که کوکا کولا در طول دهه های اخیر انجام داده است. البته آنها به دنبال رقابت مستقیم با پپسی نمی روند. یعنی در کمپین های خود اسمی از پپسی نمی آورند، اما همیشه خودشان را یک سر و گردن بالاتر از این برند نشان می دهند. همین امر برای جلب نظر مشتریان در سراسر دنیا کافی به نظر می رسد.
استفاده کوکا کولا از موقعیت های فصلی حیرت انگیز است. آنها همیشه در تابستان کمپین های تازه و جذابی برای مشتریان دارند. اگرچه شعار پپسی «در لحظه زندگی کن» است، اما راستش را بخواهید، مدیران کوکا کولا خیلی بهتر آن را دنبال می کنند. به طوری که از دل تک تک کمپین های این برند چنین پیامی به گوش می رسد!
اپل: خلاقیت و دیگر هیچ
اپل در طول دوران کرونا برنامه ویژه ای برای مشتریانش داشت. در حالی که خیلی از کسب و کارها برای بقا تلاش می کردند، جا پای اپل آنقدر محکم بود که نگران چنین مسائلی نباشد. در عوض آنها سراغ تعامل با مخاطب شان در طول این دوران سخت رفتند. کمپین «خلاقیت ادامه دارد» یکی از نقاط عطف بازاریابی اپل در تاریخش محسوب می شود؛ چراکه در شرایطی بی نهایت بحرانی نشان داد خلاقیت در حوزه بازاریابی چقدر بر روی روند کلی کسب و کار اثر دارد.
این کمپین بر مدار یک ویدئو ساده بود که در آن اعضای یک خانواده با محصولات برند اپل مشغول عکس و فیلم گرفتن از هم بودند. شعار اصلی کمپین به اندازه کافی گویا بود: حتی اگر کرونا ما را خانه نشین کند، بازهم به کمک اپل خلاقیت ادامه خواهد داشت.
بی شک در دوران سخت کرونا روحیه بخشی به مشتریان اصلا کار ساده ای نبود. خب شرایط ترسناکی در آن زمان جریان داشت و خیلی از مردم نگران مرگ و میرهای احتمالی بودند. درست به همین خاطر وضعیت اپل در زمینه تعامل با مخاطب هدف در این رابطه حیرت انگیز است. اپل نه تنها استرسی به مشتریان وارد نکرد، بلکه پیشنهادهای جذابی برای گذراندن دوران قرنطینه به آنها داد. این کاری است که از عهده هر برندی برنمی آید.
اپل در دنیای کسب و کار به عنوان یک کسب و کار نوآور شناخته می شود. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان باید نوآوری را مثل اپل در دستور کار قرار دهید. البته در این میان توانایی کنترل احساسات نیز مهم است. خب خیلی از برندها در طول دوران کرونا بر روی دریافت کمک های مختلف از سوی مشتریان حساب کرده بودند. این در حالی است که اپل نه تنها دست نیاز به سوی مشتریان دراز نکرد، بلکه در عمل به فکر مشکلات آنها بود. شما لازم نیست همیشه کمک های خیریه زیادی به سود جامعه داشته باشید. همین که در مواقع حساس به عنوان یک کسب و کار از نظر روحی به کمک مشتریان برسید، به اندازه کافی تمایزبخش خواهد بود. خب این دقیقا همان کاری بود که مدیران اپل قصد انجامش را داشتند و خیلی خوب هم از عهده اش برآمدند.
مطلب مرتبط: طراحی کمپین بازاریابی با ایده های مورد علاقه مشتریان
گو پرو: ثبت سخت ترین لحظات!
گو پرو به طور تخصصی در زمینه تولید دوربین های کوچک و مقاوم برای ورزش های سخت فعالیت دارد. محصولات این برند به طور معمول برخی از جذاب ترین لحظات ورزشی را به نمایش درمی آورد. درست به همین خاطر کسانی که علاقه ای هرچند اندک به ورزش های خطرناک دارند، همیشه از این دوربین ها به سود خودشان استفاده می کنند. این مسئله ای است که در طول سال های اخیر شهرت بسیار خوبی برای گو پرو به همراه آورده است.
یکی از کمپین های سالانه گو پرو که همیشه سر و صدای زیادی به پا می کند، مربوط به گردآوری و بازنشر بهترین ویدئوهای ثبت شده از سوی مشتریان است. واضح است که چینن ویدئوهایی باید با استفاده از دوربین های این برند ثبت شده باشد. با این حال خیلی وقت ها فرآیند انتخاب بهترین ویدئوها برعهده کاربران است. اینطوری که ویدئوها به طور مداوم در شبکه های اجتماعی آپلود شده و براساس نظرات کاربران بهترین گزینه ها انتخاب می شود. این مسئله ای است که می تواند شرایط را به طور قابل ملاحظه ای به سود گو پرو تغییر دهد. چراکه میزان تعامل میان این برند و کاربران در طول مدت چنین کمپین هایی حسابی افزایش پیدا می کند.
گو پرو با همین کمپین ساده به طور سالانه توانسته بازاری انحصاری برای خودش ایجاد کرد. به طوری که کمتر برندی حتی شجاعت ورود به حوزه کاری این برند را دارد. به همین خاطر اگر شما هم در یک حوزه تازه وارد هستید، می توانید با چنین برنامه هایی نوعی انحصار برای خودتان ایجاد کنید. اینطوری دیگر لازم نیست دائما نگران وضعیت مشتریان یا از دست دادن آنها باشید. این امر به شما کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن تعامل تان با مخاطب را حفظ کنید.
بی شک رقابت در دنیای بازاریابی همیشه جریان دارد. با این حال برخی از کسب و کارها بعد از یک کمپین موفق دیگر آن را کنار نمی گذارند. خب دست اندر کاران گو پرو خیلی زود متوجه شدند که تعامل شان با مخاطب هدف بر مدار بازنشر ویدئوهای آنها جذابیت زیادی دارد. به همین خاطر در طول زمان دیگر به این استراتژی پشت نکردند. همین امر موجب شده تا امروزه گو پرو یکی از برندهای محبوب دنیا باشد. شبیه چنین وضعیتی برای ردبول نیز اتفاق افتاده است. خب این برند همیشه اسپانسر ورزش های سخت است. به همین خاطر اسمش با این حوزه گره خورده است. فکر میکنم شما هم قبول داشته باشید این مسئله جذابیت های زیادی برای کسب و کارشان به همراه آورده است، مگر نه؟
سخن پایانی
دنیای بازاریابی پر از مثال های جذاب برای یادگیری است. با این حال وقتی سراغ برندهای موفق می رویم، اعتماد به نفس بیشتری برای الگوبرداری از آنها خواهیم داشت. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از بهترین مثال های دنیا برای بازاریابی را با شما در میان بگذاریم. این مسئله ای است که می تواند به شما برای ادامه مسیرتان در دنیای مارکتینگ کمک کند. یادتان نرود، امروزه بسیاری از برندها برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده از شرایط متفاوتی دارند. یک کمپین متمایز می تواند این شرایط را به بهترین شکل تامین کند.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با مخاطب هدف کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، با ما در ارتباط باشید. کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند.
منابع: