این روزها تب متاورس در بین مردم حسابی داغ است و همه درباره اش حرف می زنند. اگر تا همین چند سال قبل زندگی در دنیایی کاملا مجازی بیشتر شبیه سناریوی بازی های کامپیوتری بود، این روزها بدل به ایده ای کاملا پولساز شده که یک عالمه برند دنبالش هستند. با این حساب اگر همین فردا کلی آدم با دوربین های مخصوص فیلم های علمی- تخیلی جلوی راه تان سبز شدند، لازم نیست یاد آدم فضایی ها بیفتید، چراکه هدست های واقعیت مجازی (همان VR خودمان) مهمترین ابزار برای تعامل در دنیای متاورس و هزار و یک تجربه جذاب دیگر است.
قبل از اینکه متاورس تبدیل به موضوع اصلی بحث کارآفرینان شود، واقعیت مجازی نزدیک یک دهه قبل دل همه مردم را برده بود. این فناوری برمبنای دوربین های واقعیت مجازی و ارائه یک تجربه تعاملی به کاربران ساخته شده است. اجازه دهید تا حرف های مان خیلی کسل کننده نشده، از یک مثال جذاب استفاده کنیم. فرض کنید امشب فینال لیگ قهرمانان در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار می شود. احتمالا چند ده هزار آدم خوش شانس فرصت تماشای بازی از نزدیک را خواهند داشت. تا اینجا همه چیز عادی به نظر می رسد، اما تکلیف چند صد میلیون هوادار دیگر که نه وقت و حتی پول سفر به لندن را ندارند، چه خواهد شد؟
بی شک سوال بالا برای آن دسته از آدم هایی که همیشه با عینک واقع گرایی به ماجراها نگاه می کنند، بیشتر شبیه نوعی شوخی است. خب مگر می شود همه مردم دنیا یک بازی فوتبال را از نزدیک تماشا کنند؟ باور کنید یا نه، جواب دانشمندانی که دوربین های واقعیت مجازی را طراحی کرده اند به چنین سوالی یک «بله» قاطعانه است. اشتباه نکنید، چنین دانشمندانی مثل سریال ریک و مورتی ایده های عجیب برای سفر در زمان ندارند، بلکه با هدست های واقعیت مجازی کاری می کنند تا همه مردم تجربه شبیه سازی شده حضور در استادیوم ها یا هزاران نقطه دیگر در چهار گوشه دنیا را داشته باشند؛ همینقدر جذاب و هیجان انگیز!
مطلب مرتبط: بازاریابی و تبلیغات در آینه فناوری VR / پنج راهکار برای استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در بازاریابی
مثال بالا درباره تجربه تماشای شبیه سازی شده فوتبال در استادیوم ها در هزاران شرایط دیگر هم کاربرد دارد. از آنجایی که بازاریاب ها همیشه دنبال چنین فرصت های طلایی برای میخکوب کردن مشتریان هستند، خیلی زود پای برندهای بزرگ به کمپین های واقعیت مجازی باز شده است. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید برندهای بزرگ هیچ وقت بی گدار به آب نمی زنند. با این حساب بازاریابی با چاشنی واقعیت مجازی باید واقعا ارزشش را داشته باشد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم ورود به یک حوزه تازه از بازاریابی همیشه کار سخت و دشواری است. در مورد واقعیت مجازی هم برای اینکه شما حس و حال یک راننده فرمول یک را پیدا نکنید که شب مسابقه تازه برای اولین بار با اتومبیل غول پیکر حریف رو به رو می شود، چند تا کمپین موفق بازاریابی با چاشنی واقعیت مجازی را آماده کرده ایم. آن هم نه هر کمپینی، بلکه کمپین برندهای بزرگ دنیا.
بازاریابی + واقعیت مجازی: فهرست طلایی کمپین های موفق
آزمون و خطا همیشه الگویی همه فن حریف برای پیدا کردن نقشه گنج دنیای بازاریابی بوده است. در طول تاریخ یک عالمه کارآفرین با استفاده از همین فرمول به رمز رستگاری در عرصه مارکتینگ دست پیدا کرده اند. البته این شیوه دردسرهای خاص خودش را هم دارد. مثلا شما تا وقتی شکستی در کار نباشد، همیشه محبوب دل مشتریان خواهید بود، اما کافی است فقط یک بار امتحان را خراب کنید تا مشتریان دیگر حتی نگاه تان هم نکنند!
اگر از مخاطب هدف پر و پا قرص ما باشید، خیلی خوب می دانید ما همیشه برای مشکلات میانبرهای خاص خودمان را داریم. در مورد بازاریابی با چاشنی واقعیت مجازی هم به جای توصیه های خشک و خالی یک راست رفته ایم سراغ تجربه برندهای بزرگ دنیا. پس اگر شما هم دوست دارید مثل شرلوک هولمز سر از کار برندهای بزرگ دربیاورید، در ادامه با ما همراه باشید.
شهر گوچی: گشت و گذار در شهری لوکس
گوچی همیشه به خاطر پوشاک حیرت انگیز و صدالبته گرانش شهرت داشته است. خیلی از مردم در سراسر دنیا حتی دیدن کاتالوگ های این برند را هم به گشت و گذاری بی پایان در پاساژهای رنگارنگ ترجیح می دهند. هرچه باشد اینجا پای لباس هایی در میان است که نه تنها مارک گوچی دارند، بلکه خرید آنها شما را تبدیل به یک آدم دیگر می کند! حالا اگر قرار باشد شانس قدم زدن در شهر گوچی را داشته باشید، چه حسی پیدا می کنید؟
شما را نمی دانم، ولی من که گشت و گذاری بی پایان در شهر گوچی با کلی ماجراجویی مختلف را با هیچ چیزی در دنیا عوض نمی کنم؛ حتی اگر این گشت و گذار کاملا مجازی باشد. داستان کمپین گوچی در استفاده از هدست های واقعیت مجازی دقیقا به همین سادگی است. بازاریاب های این برند برای میخکوب کردن مخاطب هدف یک شهر تمام عیار طراحی کرده اند. شما در این شهر امکان گشت و گذار در فضاهای مختلف، بازدید از انواع گالری های هنری و همینطور مشاهده آخرین مدل های لباس گوچی را دارید.
مطلب مرتبط: دوربین های واقعیت مجازی در حال تغییر همه چیز هستند / بازاریابی با چاشنی دوربین های VR
شاید فکر کنید شهر مجازی گوچی شبیه همان بازی های سنتی سیمز است که بعد از چند روز طوری حوصله آدم را سر می برد که نگو و نپرس. در این صورت باید شما را شگفت زده کنیم، چراکه گوچی اصلا دنبال بازی های ساده نبوده است. در عوض این برند خوشنام در متاورس کارش را شروع کرده است. این یعنی شهر گوچی بخشی از دنیای بزرگ و چند میلیارد دلاری متاورس است که حالا حالاها از جایش تکان نخواهد خورد.
ایده گوچی برای بازاریابی با هدست های واقعیت مجازی آنقدر شسته و رفته است که آدم فقط دوست دارد آن را تماشا کند. مدیران این برند به خوبی از اهمیت روزافزون متاورس در زندگی مردم خبر دارند. برای همین هم به جای حاشیه رفتن و آزمون و خطای بی خودی یک راست روی این فضا دست گذاشته اند. قبول دارم متاورس هنوز کاربران خیلی کمی دارد، اما دیر یا زود میلیاردها نفر در آن زندگی مجازی شان را شروع می کنند. آن وقت شهر گوچی جذابیتی در حد نیویورک برای مردم خواهد داشت. این یعنی شهر گوچی امروز و فرداست که تبدیل به یک کلانشهر بی عیب و نقص تبدیل شود؛ همینقدر جذاب و وسوسه کننده.
کیوسک سفورا: اول امتحان محصولات، بعد خرید!
آیا تا به حال برای تان پیش آمده چشم بسته محصولی را سفارش دهید و بعدا کلی ناراحت شوید؟ شما را نمی دانم، ولی من که گاهی اوقات از خریدهای حضوری ام هم پشیمان می شوم. هرچه باشد در دنیای دیجیتال امروزی آنقدر محصولات رنگارنگ وجود دارد که آدم حس گیر افتادن در یک هزارتوی بی پایان را پیدا می کند. در این بین برند سفورا برای فروش لوازم آرایشی- بهداشتی سراغ یک تکنیک قدیمی رفته است. اگر یادتان باشد، قدیم ها رستوران ها برای نشان دادن کیفیت غذای شان تکه های کوچکی از آن را به طور رایگان به مردم هدیه می دادند. اینطوری هم مزه غذاها زیر زبان مشتریان می رفت، هم اینکه دیر یا زود رستوران قصه ما حسابی شلوع می شد.
سفورا در یک دهه اخیر خیلی به استراتژی امتحان محصولاتش قبل از خرید افتخار می کرد. راستش را بخواهید، این کار دقیقا مثل آن بود که یک تیم قهرمان موتور جی پی قبل از شروع مسابقه تک تک مشخصات فنی موتورسیکلتش را روی دایره بریزد تا همه شگفت زده شوند. البته این استراتژی طلایی فقط تا قبل از دوران کرونا حسابی درخشش خود را حفظ کرده بود؛ چراکه کرونا طوری حساب و کتاب برندها را به هم ریخت که هنوز هم خیلی از کارآفرینان زیر بار بدهی کمر خم کرده اند!
ماجرای کمپین جدید سفورا از آنجا شروع شد که مشتریان دیگر به خاطر کرونا دور خرید حضوری را خط کشیدند. آن وقت نه تنها استراتژی قدیمی سفورا به تاریخ پیوست، بلکه میزان فروش این غول لوازم آرایشی- بهداشتی هم یک سقوط آزاد تمام عیار را تجربه کرد. شاید فکر کنید این پایان کار سفورا در بازار بود، اما برندهای بزرگ اصلا میانه خوبی با کنار کشیدن ندارند. به همین خاطر خیلی زود ایده کیوسک سفورا جای خودش در دل مشتریان را باز کرد.
کیوسک سفورا در واقع یک فرصت مجازی برای مشتریان به منظور تست کردن محصولات این برند است. اگر شما از منتقدان سفت و سخت فناوری های دیجیتال باشید، احتمالا پیش خودتان می گویید تست مجازی لوازم آرایشی احتمالا چنگی به دل نخواهد زد. جواب ما برای چنین حدس و گمان هایی اشاره به موفقیت کیوسک سفوراست.
زمانی نه چندان دور دنیای مجازی حسابی گیج کننده بود. بی شک شما هم تجربه های اعصاب خُردکن از کمپین های واقعیت مجازی برندها در اوایل دهه قبل را دارید. اینطور وقت ها آدم دوست داشت سرش را از شدت عصبانیت به دیوار بکوبد. البته از آن وقت تا حالا همه معادلات در بازار عوض شده است. توسعه دهندگان فناوری واقعیت مجازی هم با کوله باری از تجربه مشکلات قدیمی را یکی پس از دیگری به سطل زباله هدایت کرده اند. این یعنی شما با خیال راحت امکان تجربه کیوسک سفورا با بالاترین کیفیت را دارید. پس منتظر چه هستید؟ آستین ها را بالا بزنید و دنبال تجربه ای مشابه برای برند خودتان باشید!
مطلب مرتبط: بهترین کمپین های بازاریابی دنیا کدامند؟
وندیز: مبارزه طرفداران پیتزا و برگر در فورتنایت
صنعت فست فود از زمان های خیلی دور مشکل سرو سریع وعده های غذایی را حل کرده است. اگر تا 100 سال قبل شما برای یک وعده ناهار ساده باید چند ده دقیقه وقت تان را تلف می کردید، حالا مک دونالد، وندیز و هزار و یک برند دیگر کنارتان هستند تا با سرعت دونده های المپیکی غذای تان حاضر شود. البته در این بین پزشکان مهمترین منتقد این سبک زندگی محسوب می شوند. از نظر آنها فست فودها با استفاده از مواد اولیه منجمد و گاها بی کیفیت سلامت مردم را به بازی می گیرند. همین نکته کافی بود تا ایده درجه یک بازاریابی وندیز رنگ و بوی واقعیت بگیرد. ماجرا جالب شد، نه؟
وندیز برای اینکه یک کمپین بازاریابی درجه یک پیش پای مشتریانش قرار دهد، سراغ همکاری های عجیب با حوزه های بی ربط نرفت. استدلال اصلی آنها علاقه گیمرها به غذاهای فست و فود بود. به زبان خودمانی، سبک زندگی گیمرها شباهت زیادی با کسب و کار وندیز داشت. همانطور که وندیز مهارت بالایی در تهیه سریع انواع پیتزا دارد، گیمرها هم زندگی شان با سرعت گره خورده است. نتیجه کار هم کمپین وندیز در بازی فورتنایت شد. ایده وندیز مبارزه قدیمی میان طرفداران پیتزا و برگر بود. بازاریاب های وندیز خیلی زود اثرات منفی برگرها بر روی بدن به خاطر استفاده از گوشت های یخ زده را بیان کردند. از طرف دیگر همه طرفداران وندیز می دانند این برند هیچ وقت از گوشت یخ زده استفاده نمی کند. به همین خاطر خیلی زود کمپین وندیز بال و پر گرفت. از آن زمان تا به حال هنوز هم میلیون ها کاربر از هشتگ وندیز و فورتنایت برای نشان دادن علاقه شان به پیتزاهای مشهور این برند استفاده می کنند.
واقعیت مجازی بازاریاب ها را از شر ایده های گران قیمت خلاص کرده است. شما این روزها دیگر نیازی به همکاری با سلبریتی ها ندارید. در عوض راه انداختن یک کمپین ساده با همکاری فورتنایت کلی طرفدار برای تان جفت و جور می کند. البته باید حواس تان باشد کمپین شما با سلیقه مشتریان جور درآید. وگرنه چیزی به جز موج سیل آسای اعتراضات مشتریان نصیبت تان نخواهد شد!
آدیداس: ماجراجویی در دل کوه ها!
هر کار سختی در این دنیا وقتی تجهیزات و ابزارهای درست دم دست آدم باشد، بدل به یک پا تفریح لذت بخش می شود. کافی است ورزش کوهنوردی را در نظر بگیرید تا متوجه اصل مطلب شوید. سالانه میلیون ها نفر برای صعود به قله های بلند دنیا ماجراجویی دور و درازی را شروع می کنند. از آنجایی که آدیداس یکی از تولیدکنندگان معتبر لوازم ورزشی و صدالبته کوهنوردی است، مشاهده کمپین بازاریابی این برند نباید خیلی شوکه کننده باشد. البته آدیداس در این میان یک کمپین همه فن حریف جلوی چشم مشتریانش قرار داده است: تجربه صعود به قله با چاشنی واقعیت مجازی.
ایده بازاریاب های آدیداس انتقال تجربه هیجان انگیز کوهنوردی با آدم های حرفه ای بود. به همین خاطر کمپین آنها با نمایش چشم اندازهای حیرت انگیز کوهنوردی با حضور افتخاری بن روئک و دلانی میلر سرهم بندی شد. اگر از آن دسته آدم هایی باشید که اهل گشت و گذار در دامنه کوه ها هستید، بی شک این دو کوهنورد حرفه ای را می شناسید. این دو ورزشکار نه تنها در شبکه های اجتماعی حسابی طرفدار دارند، بلکه مستندهای زیادی هم درباره کوهنوردی و صخره نوردی ساخته اند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که تجربه ماجراجویی با چنین ورزشکارهای کاردرستی دل هر آدمی را می برد، مگر نه؟
مطلب مرتبط: بهبود کیفیت کمپین های بازاریابی در 6 گام
تا اینجای کار با یک کمپین تقریبا عادی رو به رو هستیم. آنچه ایده آدیداس را متمایز می کند، نه زرق و برق کمپینش، بلکه استفاده عالی از واقعیت مجازی است. طرفداران آدیداس در این کمپین فرصت دنبال کردن یک ماجراجویی تمام عیار کوهنوردی و صخره نوردی را داشتند؛ آن هم به طور 360 درجه! در طول کمپین هم بن و دلانی بارها و بارها از تجهیزات کوهنوردی آدیداس استفاده کردند. اینطوری هم مخاطب تجربه ای درجه یک از کوهنوردی نصیبش شد، هم آدیداس تبدیل به قهرمان کوهنوردها در سخت ترین شرایط ممکن شد؛ به همین سادگی.
برند آدیداس برای مردم سراسر دنیا همیشه یکی از کسب و کارهای نوآور محسوب می شود. مشتریان به خرید انواع تجهیزات ورزشی ساخته شده با آخرین فناوری های روز دنیا از طرف آدیداس عادت کرده اند. البته در این یک مورد خلاقیت این غول آلمانی نه در طراحی محصولی بی عیب و نقص، بلکه رونمایی از یک کمپین بازاریابی با محوریت واقعیت مجازی بود. اینطوری نه تنها آدیداس بیش از پیش از رقبا متمایز شد، بلکه یک عالمه مخاطب تازه نفس هم برای خودش جفت و جور کرد.
سخن پایانی
بازاریابی با چاشنی واقعیت مجازی معجونی جدید در فهرست طلایی بازاریابی ها محسوب می شود. خیلی از کارآفرینان هنوز به این بازیکن تازه نفس اعتماد کافی را ندارند. با این حال ما با مرور کمپین برخی از برندهای سرشناس در دنیا گامی هرچند کوچک برای تغییر این ذهنیت برداشتیم. باور کنید یا نه، واقعیت مجازی دیگر آینده دنیای کسب و کار یا بازاریابی نیست، بلکه همین حالا هم بدل به ضرورتی اجتناب ناپذیر شده است. اگر از ما می شنوید، بیشتر از این وقت تان را با شک و تردیدهای الکی تلف نکنید. در عوض همین امروز دست به کار شده، کمپین مارکتینگ تان را طراحی کنید؛ البته با حضور افتخاری واقعیت مجازی در ترکیب اصلی تیم تان!
مطلب مرتبط: چگونه تاثیرگذاری کمپین بازاریابی مان را افزایش دهیم؟
منابع: