زمانی نه چندان دور وقتی تلویزیون را روشن می کردیم، کلی تبلیغ مختلف جلوی چشم مان سبز می شد که خیلی های شان حالا دیگر بخشی از نوستالژی دوران کودکی محسوب می شوند. تبلیغات تلویزیونی یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی است که شرکت ها از آن برای معرفی محصولات و خدمات خود به مخاطبان استفاده می کنند. راستش را بخواهید، تلویزیون اولین دستگاه دیجیتالی است که دنیای تبلیغات و بازاریابی را تا حد زیادی تغییر داد. تا قبل از ظهور تلویزیون تبلیغات فقط به مطبوعات و در نهایت برنامه های رادیویی محدود بود. با این حال در دوران کنونی اوضاع حسابی فرق کرده است. حالا شما می توانید تلویزیون را روشن کرده و تبلیغاتی با حضور سلبریتی های مختلف همراه با کیفیت 8K مشاهده کنید. این تنها بخشی از تغییراتی است که تبلیغات تلویزیونی در طول دهه های اخیر به خود دیده است.
اگر بحث کیفیت تصاویر را کنار بگذاریم، تبلیغات تلویزیونی در طول دهه های اخیر تغییرات دیگری هم داشته اند. مثلا در طول سال های اخیر دیگر خبری از تبلیغات تلویزیونی طولانی نیست؛ چراکه زمینه تبلیغات تلویزیونی سر به فلک کشیده و دیگر برندی دوست ندارد کلی از بودجه اش را پای ویدئوهای طولانی هدر دهد. در عوض همه تبلیغات ماهیت کوتاه و مختصر پیدا کرده اند. به طوری که بازاریاب ها قصد دارند محتوای مهم و طولانی مربوط به کسب و کارشان را در فشرده ترین حالت ممکن منتشر کنند.
مطلب مرتبط: بهترین تبلیغات تلویزیونی دنیا: درس هایی برای بازاریاب ها
شما هم تا حالا چند باری به سرتان زده تا از تبلیغات تلویزیونی برای توسعه کسب و کارتان استفاده کنید. در این صورت این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در این مقاله قصد داریم انواع تبلیغات تلویزیونی را بررسی کرده و مزایا و معایب این الگوی قدیمی اما همچنان دوست داشتنی را زیر ذره بین ببریم. در انتها هم برخی از موفق ترین کمپین های تبلیغاتی تلویزیونی را مرور خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق به این حوزه داشته باشیم.
انواع تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات تلویزیونی درست مثل هر استراتژی دیگری دارای انواع مدل های مختلفی است و بسیاری از کارآفرینان برای اینکه تبلیغات شان را در دنیای کسب و کار ارائه کنند، فقط و فقط از یک الگوی مشخص استفاده می کنند. ما در این بخش قصد داریم با معرفی انواع الگوهای تبلیغاتی تلویزیونی به شما کمک کنیم تا با چشم های باز وارد این عرصه شوید. این کار درست مثل بررسی تاکتیک های مختلف از سوی یک سرمربی قبل از چینش ترکیب اصلی اش است. پس شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا نکته ای از قلم نیفتد!
تبلیغات مستقیم
این نوع تبلیغات به صورت مستقیم محصول یا خدمتی را معرفی می کند و از بیننده می خواهد که آن را خریداری کند. ماجرا در این بخش کاملا روشن و سرراست است. شما برای اینکه محصول تان را بهتر به فروش برسانید، سراغ استفاده از ایده های تبلیغاتی مختلف می روید. با این حال پیام اصلی محتوای تان به طور کاملا مستقیم بیان می شود. اگر حوصله اشاره غیرمستقیم یا حتی بیان داستان های مختلف را ندارید، این ایده بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این روزها خیلی از کسب و کارها عملا با همین دست فرمان به موفقیت های بزرگ می رسند.
یادتان باشد، در تبلیغات مستقیم این شما هستید که باید قدم اول برای دعوت از مشتری به منظور خرید را بردارید. پس حواس تان باشد قبل از اینکه مشتریان را همینطور خشک و خالی به سوی خرید دعوت کنید، دست کم مقداری توضیحات جانبی درباره محصول تان بدهید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
تبلیغات داستان محور
این نوع تبلیغات از یک داستان یا روایت برای معرفی محصول یا خدمت استفاده می کند. داستان ها تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف دارد؛ چراکه ذهن انسان از دیرباز واکنش مناسبی نسبت به داستان ها نشان داده است. درست به همین خاطر داستان سرایی در حوزه کسب و کار و صدالبته تبلیغات اثرگذاری بالایی دارد.
یک داستان استاندارد در دنیای تبلیغات باید علاوه بر یک مقدمه مناسب، دارای بدنه اصلی نیز باشد. متاسفانه خیلی از بازاریاب ها سراغ ایده های کلیشه ای و تکراری می روند. این امر موجب ناامیدی سریع مخاطب از برندها می شود. درست به همین خاطر باید قبل از اینکه باعجله دست به کار شوید، کمی درباره ایده اصلی تان فکر کنید.
بعد از اینکه بدنه اصلی داستان تان را بیان کردید، نوبت به یک جمع بندی درست و حسابی می رسد. منطق اصلی این بخش در دنیای کسب و کار توجه به پیشنهاد نهایی برندتان است. مثلا اگر در زمینه تولید لاستیک اتومبیل فعالیت دارید، بعد از اینکه داستانی جالب درباره تولیدات برندتان بیان کردید، باید آن را جمع بندی کنید. مثلا روی قیمت پایین تر محصولات تان در مقایسه با بقیه رقبا تاکید کنید. اینطوری مشتریان انگیزه بیشتری برای خرید از شما پیدا خواهند کرد.
مطلب مرتبط: طراحی تبلیغات برای تلویزیون های هوشمند
تبلیغات طنز
این نوع تبلیغات بر مدار استفاده از طنز و کمدی طراحی می شود. اگر دقت کرده باشید، خیلی از کمدین ها در دنیای تبلیغات حاضر می شوند. منطق اصلی استفاده از این افراد علاقه شدید مردم به طنز و کمدی است. بنابراین اگر دوست دارید تبلیغ درست و حسابی در تلویزیون روی آنتن ببرید، بد نیست به همکاری با کمدین ها فکر کنید. اینطوری بدون هیچ دردسری می توانید نظر مخاطب تان را به کمپین خود جلب کنید.
یادتان باشد، استفاده از شوخی در تبلیغات ممکن است مثل یک چاقوی دولبه باشد. در حالی که خیلی وقت ها کاربران واکنش خوبی در قبال کمدی دارند، گاهی اوقات ممکن است واکنش های شدیدی نشان دهند. این نکته به ویژه هنگامی که از شوخی های پرریسک استفاده می کنید، بیشتر به چشم می خورد. پس سعی کنید تا جای ممکن شوخی های تان را با توجه به شناخت قبلی از مشتریان تنظیم نمایید. وگرنه اوضاع تان خیلی زود به هم ریخته و مجبور به جواب دادن به مشتریان می شوید.
تبلیغات احساسی
احساسات نقش مهمی در تصمیم گیری افراد در زندگی دارد. در حالی که بسیاری از اندیشمندان و حتی دست اندرکاران حوزه کسب و کار فکر می کنند انسان ها همیشه عقلانی رفتار می کنند، واقعیت نشان داده احساسات نقشی حتی مهمتر عقل و منطق ایفا می کند. بنابراین شما باید هنگام طراحی تبلیغات علاوه بر درک منطقی مخاطب دنبال تاثیرگذاری بر روی احساسات او نیز باشید.
استفاده از احساسات مختلف در دنیای تبلیغات نتایج متفاوتی به همراه دارد. گاهی اوقات شما لازم دارید مخاطب تان را با احساس همدردی مواجه کنید. البته در بسیاری از اوقات کارآفرینان سراغ احساساتی نظیر خوشحالی یا شادی می روند. از آنجایی که اغلب مردم در دنیای امروز با احساساتی مثل شادی و خوشحالی رابطه خوبی دارند، استفاده از این مدل در طراحی تبلیغات اثرگذاری مناسبی به همراه خواهد داشت.
یادتان باشد، استفاده از احساسات باید به طور باورپذیری صورت گیرد. اگر شما همینطور بی مقدمه روی احساسات تاکید کنید، خیلی زود دست تان برای مشتریان رو می شود. به همین خاطر بهتر است از احساسات ترکیبی در کمپین تان استفاده کنید. اینطوری نتایج بهتری به دست خواهید آورد.
مطلب مرتبط: کرونا چطور دنیای تبلیغات تلویزیونی را متحول کرد؟
مزایای تبلیغات تلویزیونی
هر استراتژی در این دنیا مزایای خاص خودش را دارد. به طوری که اگر یک استراتژی هیچ مزیت مشخصی نداشته باشد، حتی یک نفر هم سراغش نخواهد رفت. این ماجرا درباره تبلیغات تلویزیونی نیز مصداق دارد. ما در این بخش قصد داریم برخی از مهمترین مزایای تبلیغات تلویزیونی را به اتفاق شما مرور کنیم.
افزایش آگاهی از برند
تلویزیون همچنان یکی از پرکاربردترین پلتفرم های دنیا محسوب می شود. هنوز هم کلی از برنامه های پرطرفدار از کانال های تلویزیونی پخش می شود. به علاوه، بسیاری از مشتریان نسل قدیم که هنوز با شبکه های اجتماعی ارتباط خوبی برقرار نکرده اند، واکنش خوبی نسبت به تلویزیون نشان می دهند. این مزیت مهمی برای تبلیغات تلویزیونی محسوب می شود.
افزایش آگاهی درباره برند همیشه نیاز به سرمایه گذاری کلان در شبکه های اجتماعی ندارد. گاهی اوقات شما با یک تبلیغ ساده و خودمانی در شبکه های اجتماعی می توانید اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. اینطوری دیگر مشکلی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان نداشته و با هزینه ای منطقی کارتان را جلو می برید.
یکی از چالش هایی که همیشه بازاریاب ها با آن رو به رو هستند، مسئله هزینه تبلیغات تلویزیونی است. در حالی که تبلیغ در میان پخش برنامه ای مثل سوپربال هزینه چند میلیون دلاری برای تان به همراه خواهد داشت، سایر زمان ها چنین وضعیتی را ایجاد نمی کند. به علاوه، شما می توانید کارتان را با استفاده از کانال های محلی شروع کنید. اینطوری دیگر لازم نیست هزینه زیادی انجام داده یا نگران نتیجه کارتان باشد.
افزایش فروش
چند بار تا حالا وقتی به فروشگاه رفته اید، خریدتان را براساس تبلیغاتی که در تلویزیون دیده اید، انجام داده اید؟ بسیاری از اوقات ذهن آدم حتی به طور غیرمستقیم تحت تاثیر تبلیغات تلویزیونی قرار می گیرد. به همین خاطر سالانه بسیاری از برندها برای تبلیغات در کانال های پرطرفدار تلویزیونی با یکدیگر رقابت می کنند.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین تبلیغ تلویزیونی را داشته باشیم
ما در روزنامه فرصت امروز طرفدار تبلیغات تلویزیونی به مثابه تنها ابزار بازاریابی نیستیم. با این حال شما می توانید کارتان را با استفاده از این استراتژی به طور بهینه دنبال کنید. پس بهتر است از تبلیغات تلویزیونی در کنار بقیه الگوها برای افزایش فروشتان سود ببرید.
تقویت برند
برندینگ کاری نیست که فقط از پشت مانیتور یا در شبکه های اجتماعی صورت گیرد. بسیاری از اوقات شما برای اینکه وضعیت برندتان در بازار را تقویت کنید، نیاز به استفاده از کانال های بازاریابی کلاسیک دارید. از آنجایی که هنوز هم تلویزیون طرفدارهای خاص خودش را دارد، می توانید روی این پلتفرم برای اثرگذاری بهینه حساب کنید.
نکته کلیدی اینکه شما با تبلیغات تلویزیونی در واقع هویت برندتان را نشان می دهید. پس باید برای ثانیه به ثانیه تبلیغ تلویزیونی تان برنامه ریزی کنید. اگر نظر ما را بخواهید، بد نیست روی ارزش های برندتان تمرکز کنید. اینطوری می توانید مخاطب را به ارزش های محوری برندتان علاقه مند کرده و رشته ای از تبلیغات را ادامه دهید.
وقتی درباره رشته تبلیغات حرف می زنیم، در واقع به انتقال مخاطب از پلتفرم تلویزیون به شبکه های اجتماعی یا سایت رسمی برند اشاره داریم. این امر به شما کمک می کند تا هویت برندتان را به طور کامل برای مخاطب تشریح کرده و آنها را برای مدت زمانی طولانی تر در کنار کسب و کارتان نگه دارید.
نقاط ضعف تبلیغات تلویزیونی
تیم های فوتبالی که همیشه در بالاترین سطح رقابت می کنند هم بالاخره یک روز با مشکل رو به رو شده و بازی را مقابل رقبا واگذار می کنند. این یعنی حتی بهترین تاکتیک های دنیا هم مشکلات خاص خودشان را خواهند داشت. این نکته درباره تبلیغات تلویزیونی نیز مصداق دارد. به همین خاطر ما در این بخش قصد داریم برخی از نقاط ضعف یا به زبان خودمانی مشکلات این استراتژی را به اتفاق شما مرور کنیم. پس با ما همراه باشید تا با چشم های باز نکات کلیدی در این حوزه را یاد بگیرید.
مطلب مرتبط: تبلیغات تلویزیونی؛ همچنان موثر و قدرتمند
مزاحمت برای مخاطب
چه کسی دوست دارد درست وسط برنامه مورد علاقه اش یک آگهی تبلیغاتی پخش شود؟ اصلا دلیل ظهور کانال های خصوصی همین علاقه افراد برای تماشای سریال یا برنامه مورد علاقه شان بدون مزاحمت تبلیغاتی است. در این بازار آشفته فقط برندهایی که مهارت بالایی در طراحی تبلیغات دارند، اندک شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت.
هزینه بالا
تبلیغات تلویزیونی در کانال های پرطرفدار یا میان برنامه های محبوب حسابی خرج روی دست برندها می گذارند. خب مدیران یک شبکه که از جان شان سیر نشده اند تا تبلیغات شما را همینطور مفت و مجانی وسط پرطرفدارترین برنامه شان پخش کنند!
گاهی اوقات هزینه تبلیغات در کانال های تلویزیونی حتی از پلتفرم های اجتماعی هم بیشتر می شود. درست به همین خاطر شما باید حواس تان به جنبه های مختلف کارتان باشد. معمولا استارت آپ هایی که به تازگی راه افتاده اند، میانه خوبی با تبلیغات تلویزیونی ندارند؛ چراکه کلی خرج روی دست شان گذاشته و بودجه برندشان را به سرعت تمام می کند.
بهترین تبلیغات تلویزیونی: فهرستی طلایی!
اگر همین حالا از شما درباره بهترین تبلیغ تلویزیونی که دیده اید سوال کنیم، چه جوابی خواهید داشت؟ اینطور وقت ها آدم ها معمولا یک راست روی نوستالژی های کودکی شان دست می گذارند. با این حال ما در این بخش قصد نداریم صرفا خاطره بازی کنیم. در عوض سراغ تبلیغات تلویزیونی رفته ایم که هم از نظر ساختار و هم میزان اثرگذاری روی مخاطب در سطح بالایی قرار دارند.
مطلب مرتبط: جلب توجه مخاطب های تلویزیونی با تبلیغات هدفمند
شما در این بخش به طور تلویحی با اصول طراحی تبلیغات تلویزیونی به طور حرفه ای آشنا خواهید شد. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا دوست نداریم یک کلاس درس خشک و بی روح برای تان برگزار کنیم، یک راست رفته ایم سراغ مثال های دست اول. پس با ما همراه باشید تا با یک تیر دو نشان بزنیم؛ هم با اصول تبلیغات تلویزیونی آشنا شوید، هم نکاتی درباره بهترین کمپین های تاریح یاد بگیرید.
اپل: یادآوری رمان 1984
این تبلیغ معروف که توسط اپل ساخته شد، یادآور داستان کلاسیک، اما همچنان تاثیرگذار جورج اورول است. اگر اهل رمان باشید، خیلی خوب با تم داستان های جورج اورول آشنایی دارید. این رمان نویس مشهور به طور کلی در مخالفت با استبداد و سرکوب قلم می زد. نکته ای که اپل برای حمله با مایکروسافت در تبلیغش استفاده کرد، استبدادی بود که مایکروسافت در دنیای الکترونیک به پا کرده بود. این ایده شاید در نگاه نخست خیلی عجیب یا حتی باورنکردنی به نظر برسد، اما اثرگذاری بالایی بر روی مخاطب هدف داشت. به طوری که تا همین حالا هم از کمپین موردنظر به عنوان یکی از نمونه های موفق در بازار نام برده می شود.
در این تبلیغ مایکروسافت به عنوان یکی از غول های زورگو در دنیای دیجیتال معرفی می شود. اگرچه به خاطر محدودیت های قانونی هیچ اسمی از مایکروسافت برده نشده است. خب اپل که نمی توانست همینطور راحت و آسوده به مایکروسافت تهمت زده و انتظار عواقب خطرناکی را نداشته باشد. به همین خاطر در این تبلیغ همه چیز به زبان کنایه جلو می رود. اگر مهارت بالایی در بیان غیرمستقیم منظورتان دارید، این تبلیغ تلویزیونی اپل چراغ راه تان خواهد بود.
یادتان باشد، در حافظه جمعی مردم همیشه نکات مشترکی وجود دارد که استفاده از آنها میانبر خوبی محسوب می شود. اپل در تبلیغ تلویزیونی کلاسیکش به خوبی از این میانبر بهره برده است. با این حال شما برای اثرگذاری بر روی مشتریان باید جانب احتیاط را رعایت کنید؛ چراکه بدون احتیاط کارتان با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد. خب رقبای شما که همینطور میدان را برای تهمت ها یا یکه تازی های شما باز نخواهند گذاشت!
نایک: فقط انجامش بده!
این تبلیغ که با نام «Just Do It» شناخته می شود، برای معرفی کفش های نایک ساخته شد. این تبلیغ با استفاده از تصاویر و متنی قوی، پیام قدرتمندی را در مورد اهمیت تلاش و اراده منتقل می کند. اگر از طرفدارهای برند نایک باشید، خیلی خوب می دانید مدیران این برند همیشه به دنبال روحیه بخشی به ورزشکاران تازه وارد هستند. به طوری که حتی در طول سال های اخیر میزان حمایت شان از ورزشکاران آماتور به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. این نکته کلیدی در رابطه با کمپین «فقط انجامش بده» به خوبی قابل مشاهده است.
در تبلیغ تلویزیونی بالا خبری از ستاره های پرآوازه دنیای ورزش نیست. در عوض نایک تلاش کرده تا به مشتریانش نشان دهد مرز میان ورزش حرفه ای و تنبلی فقط اراده و خواست خودِ آدم است. این نکته ساده شاید در ابتدا خنده دار به نظر برسد، اما برای کسانی که بارها و بارها تجربه کنار گذاشتن ورزش منظم را داشته اند، اصلا عجیب نیست.
نایک به خوبی نشان داد استفاده درست از دغدغه ها و شناخت ذهنیت مخاطب هدف نتایج شیرینی به همراه دارد. درست به همین خاطر در طول سال های اخیر دائما بر دامنه مشتریان این برند افزوده شده است. به طوری که در طول سال های اخیر کمتر کسی از این بابت ناراحتی داشته است. اگر حرف ما را قبول ندارید، کافی است کمی درباره شهرت نایک در میان دوستان و اطرافیان خودتان تحقیق کنید.
هدف گذاری درست از آن دست نکاتی است که کمتر کسی در دنیای تبلیغات به طور درست رعایت می کند. به همین خاطر ما در این بخش روی کمپین نایک تاکید ویژه ای داریم. این تبلیغ تلویزیونی از همان لحظه نخست هدف روشنی دارد: ترغیب مردم به ورزش بیشتر.
برخلاف بسیاری از برندها که راه و رسم عجیبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف انتخاب می کنند، نایک سبک ساده ای را در پیش می گیرد. درست به همین خاطر پیام اصلی تبلیغات این برند همیشه بر روی مخاطب اثرگذاری لازم را به همراه دارد. این نکته باید همیشه آویزه گوش شما باشد؛ چراکه بدون استفاده از لحنی دوستانه هیچ وقت نمی توانید اثرگذاری لازم روی مخاطب را به همراه داشته باشید.
گاهی اوقات برخی از بازاریاب ها طوری تبلیغ تلویزیونی شان را طراحی می کنند که انگار از مشتریان طلبکار هستند. امیدوارم دست کم شما چنین عادتی نداشته باشید؛ چراکه واکنش های احتمالی مشتریان در صورت مشاهده چنین تبلیغی حسابی سنگ روی یخ تان خواهد کرد. اگر نظر ما را بخواهید، تعامل دوستانه با مشتریان همیشه بازخوردهای بهتری برای تان به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: 6 قانون تبلیغات تلویزیونی برای مشاغل کوچک
سخن پایانی
دنیای تبلیغات پر از الگوها و استراتژی های مختلف است. هدف ما در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات در رابطه با تبلیغات تلویزیونی بود. شما الان نه تنها با انواع مدل های تبلیغات تلویزیونی آشنا هستید، بلکه مزایا و معایب این استراتژی را نیز خیلی خوب بلد شده اید. از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان برای طراحی تبلیغی در حد و اندازه های استاندارد بستگی دارد.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با تبلیغات تلویزیونی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا نکته جانبی درباره مقاله داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده پاسخگویی به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: