سال 2020 همراه با اتفاقات ناخوشایند بسیار زیادی بود. شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصاد جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. همین امر نیاز برندها برای بازاریابی و تبلیغات بهینه در پایان سال جاری و آغاز سال نو را دوچندان می کند. بر اساس گزارش موسسه تک چرچ، میزان استفاده از تلویزیون های هوشمند (Smart TV) در طول ماه های اخیر 81 درصد افزایش یافته است. دسترسی به شبکه هایی نظیر نت فلیکس و دیزنی پلاس جان تازه ای به پلتفرم تلویزیون بخشیده است. تلویزیون های هوشمند در طول چند سال اخیر مورد استقبال مناسبی از سوی مشتریان قرار گرفته اند. امکانات چنین تلویزیون هایی برای نمایش محتوای تبلیغاتی موجب افزایش تمایل برندها برای تبلیغات در قالب این پلتفرم شده است.
برندهای فعال در عرصه خرده فروشی در طول سال 2019 نزدیک هزینه تبلیغاتی شان در تلویزیون های هوشمند را 13.2 درصد افزایش داده اند. معنای ضمنی این امر صرف هزینه 137.6 میلیارد دلاری از سوی خرده فروشی ها در حوزه تبلیغات در تلویزیون های هوشمند است. با این حساب پلتفرم تلویزیون های هوشمند برای بازاریابی و تبلیغات دارای اهمیت بسیار زیادی است. شیوع ویروس کرونا اگرچه تاثیر مقطعی بر روی کاهش میزان سرمایه گذاری برندها بر روی عرصه تبلیغات داشته است، اما این امر در بلندمدت پایدار نخواهد بود.
شاید در نگاه نخست برای صحبت پیرامون طراحی استراتژی بازاریابی مناسبتی مربوط به سال نو میلادی از ماه سپتامبر عجیب به نظر برسد. نکته مهم در این میان وضعیت ناگوار کسب و کارها در پی شیوع ویروس کروناست بنابراین تمام برندها در تلاش برای اطمینان از فروش بالا در سال نوی میلادی هستند. استفاده از تلویزیون های هوشمند برای تبلیغات 2 مزیت اصلی دارد. مزیت نخست، امکان جلب نظر مخاطب هدف عادی تلویزیونی است. مزیت مهم تر، امکان نمایش محتوای تبلیغاتی به صورت تعاملی و چند جانبه در دستگاه های هوشمند مختلف با محوریت مرکزی تلویزیون است. در ادامه برخی از نکات مهم در این رابطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مطلب مرتبط: تبلیغات تلویزیونی؛ همچنان موثر و قدرتمند
1. دسترسی به مخاطب تازه
عرصه تبلیغات همیشه با تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب نظر مشتریان تازه پیوند داشته است. استفاده از تلویزیون های هوشمند برای تبلیغات فرصت مناسبی در اختیار برندها برای جلب نظر دامنه تازه ای از مشتریان فراهم خواهد کرد. پلتفرم هایی نظیر نت فلیکس و دیزنی پلاس در سراسر دنیا مخاطب هدف قابل توجهی دارند. دسترسی به دامنه تازه مشتریان با استفاده از تلویزیون های هوشمند ایده مناسبی برای برندها خواهد بود.
تمایل مخاطب های تلویزیونی برای تماشای محتوای بازاریابی و تبلیغات بسیار بیشتر از سایر کاربران است. این امر به خوبی از سوی برندهای فعال در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی درک خواهد شد. مهم ترین گام ها برای طراحی یک محتوای تبلیغاتی مناسب در تلویزیون های هوشمند به شرح ذیل است:
• شروع زودتر از موعد کمپین مناسبتی برای سال نو در ماه سپتامبر
• اجرای کمپین تبلیغاتی در کانال های مختلف مانند شبکه های اجتماعی، تلویزیون های هوشمند و فضای کلی اینترنت
• ایجاد فضای تعاملی برای دریافت نظرات و بازخوردهای مخاطب هدف
2. ترغیب کاربران برای مراجعه به سایت برند
ترغیب مخاطب هدف برای مشاهده محتوای سایت رسمی برند همیشه مدنظر بازاریاب ها قرار داشته است. بدون شک مخاطب تلویزیون های هوشمند حوصله قطع برنامه و مراجعه به سایت برندها از طریق تلویزیون را ندارند بنابراین شما باید از تبلیغات چند رسانه ای برای نیل به این هدف استفاده نمایید. اگر کاربران امکان مشاهده تبلیغ شما در شبکه های اجتماعی یا دست کم اتصال گوشی هوشمندشان به تلویزیون هوشمند را داشته باشند، کار شما بسیار ساده تر خواهد شد.
خوشبختانه اغلب تلویزیون های هوشمند امکان نمایش محتوای بر روی سایر دستگاه های هوشمند را فراهم می کنند بنابراین شما امکان هدایت کاربران به سوی سایت رسمی برندتان بدون نیاز به دغدغه فراوان را خواهید داشت.
مهم ترین نکته در مورد ترغیب مخاطب برای مشاهده محتوای سایت رسمی برند توجه به زمان بندی مناسب است. توصیه اصلی در بخش کنونی تعیین ماه نوامبر برای سرمایه گذاری بر روی هدایت کاربران به سایت رسمی برند است. اگر شما زودتر از موعد مورد نظر اقدام نمایید، نتیجه مناسبی به دست نخواهید آورد. دلیل این امر فراموشی سریع ماهیت کمپین و کاهش انگیزه خرید از سوی مشتریان است.
3. مخاطب هدف را میخکوب نمایید
تبلیغات تلویزیونی فرصت مناسبی برای جلب در لحظه توجه مخاطب هدف است. اغلب مخاطب های تلویزیونی در صورت مشاهده تبلیغات میان برنامه ای اقدام به صرف نظر از برنامه موردنظر نخواهند کرد. همین امر مزیت اصلی تبلیغات تلویزیونی در مقایسه با سایر انواع تبلیغات است. اغلب برندها برای جلب توجه مخاطب هدف دست به سرمایه گذاری هنگفت برای تولید ویدئوهای جذاب می کنند. توصیه اساسی در بخش کنونی اختصاص ماه پایانی سال برای نمایش چنین محتوایی است.
اگر شما زودتر از موعد نسبت به نمایش محتوای بازاریابی اصلی تان اقدام کنید، تا زمان سال نوی میلادی کمپین تان از سوی مخاطب هدف فراموش خواهد شد بنابراین کمترین تاثیری بر روی رفتار خرید آنها نخواهید گذاشت. همین امر موجب نمایش شمار بالایی از محتوای بازاریابی و تبلیغات در ماه پایانی سال می شود.
4. ارائه تجربه ای همه جانبه
اغلب مردم وقتی در خانه شان هستند، اقدام به مشاهده برنامه های تلویزیونی می کنند. این امر از نقطه نظر بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. وقتی تلویزیون های هوشمند امکان اتصال به دستگاه های دیجیتال دیگر را دارند، پس چرا نباید از تمام ظرفیت آنها استفاده کرد؟ این امر به معنای نمایش محتوای تبلیغاتی به صورت ترکیبی در تلویزیون و گوشی هوشمند کاربران است. نتیجه این امر تاثیرگذاری بسیار بیشتر بر روی کاربران خواهد بود.
امروزه کانال های تلویزیونی نظیر ESPN، براوو و فاکس اسپورت امکان ارائه تبلیغات ترکیبی برای برندها را مهیا کرده اند بنابراین شما به خوبی فرصت تاثیرگذاری متفاوت و خلاقانه بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت. چنین گونه ای از تبلیغات ترکیبی باید در هفته های پایانی سال به منظور ترغیب هرچه بیشتر مشتریان برای خرید صورت گیرد.
مطلب مرتبط: آشنایی با انواع تبلیغات تلویزیونی
5. توجه به خرید درون برنامه ای
تلویزیون های هوشمند دارای امکانات بسیار متنوعی هستند. یکی از امکانات مهم تلویزیون های هوشمند برای برندها مربوط به خرید درون برنامه ای است. مخاطب هدف با استفاده از فناوری موردنظر امکان خرید درون برنامه ای بدون نیاز به ترک برنامه را خواهد داشت. استفاده از الگوی موردنظر برای بازاریابی و نمایش تبلیغات همراه با سطح بالایی از تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. توصیه نهایی ما استفاده از گزینه تبلیغاتی موردنظر از همان ابتدای شروع کمپین بازاریابی در ماه سپتامبر است. مزیت این امر امکان فروش در تمام طول اجرای کمپین خواهد بود.