شاید شما در اندیشه نگارش مطالب خاص و غیرمتداول هستید، اما تهیه کنندگان فیلم سینمایی تنها به ۳۶ موقعیت مهم اکتفا می کنند و انتخاب فیلم نامه خود را بر مبنای آنها قرار می دهند. تمامی فیلم های سینمایی براساس یکی از این موضوعات سی و شش گانه قرارگرفته اند. نمونه هایی همچون انقلاب، دیوانگی، جنایت ناشی از عشق، جاه طلبی، فاجعه و… اگرچه تبلیغات تلویزیونی دارای تنوع بی شماری است، اما قالب های تلویزیونی کمتر از موضوعات سینمایی هستند.
در ادامه به نقل از هورموند، به بررسی ۱1 نوع از انواع تبلیغات تلویزیونی می پردازیم.
1- نمایش طرز کار محصول: در این روش که وسیله ای بسیار مؤثر است، روش کار کالا یا خدمات ارائه می شود. اگر یک مخلوط کن غذا را تبلیغ می کنید، طرز کار دستگاه، که به سرعت به خرد کردن، مخلوط کردن و حلقه کردن مواد غذایی مشغول است، نشان داده می شود. این روش برای مقایسه دو کالای مشابه، مؤثر واقع می شود. در سمت چپ صفحه تلویزیون شما واکس های اتومبیل بی خاصیت و در سمت راست محصول خود را که به آسانی نفوذ کرده، اتومبیل را براق می سازد و قطرات آب را دفع می کند معرفی می کنید.
2- گواه: دلایلی که به اعتبار ادعای تبلیغ کننده می افزایند. مردم گفته های یک مصرف کننده و شخص ثالث را بیش از تولیدکننده قبول می کنند. بهترین گواه ها مصرف کننده هایی هستند که به تمجید و اظهار رضایت از کالا می پردازند. مردم واقعی بیش از بازیگرها یا مصاحبه کننده های کاذب موردپذیرش افراد هستند. برای به دست آوردن گواه واقعی از مصرف کننده واقعی، تولیدکننده ها از دوربین مخفی جهت دریافت عکس العمل واقعی افراد استفاده می کنند. بسیاری از تبلیغ کننده ها از افراد مشهور تقاضای تأیید کالای خود را می کنند و استدلال آنها بر این اصل است که کلمه به کلمه اظهارات مشاهیر، موردپذیرش مردم عادی است.
3- معرفی کالا مقابل دوربین: در این نوع تبلیغات، بازیگری مقابل دوربین می ایستد و در مورد کالا و مزایای آن به طور صریح و مستقیم به صحبت می پردازد. این روش زمانی بسیار مؤثر است که شما اطلاعات مهم و برجسته ای را ارائه دهید که نیازی به فیلم و نمایش نداشته باشد. کمپانی تلفن های ام. سی. ای از برت لاک نستر (هنرپیشه) خواست که مقابل دوربین تلویزیونی بایستد و یک پیام بسیار مهم را ارسال کند که «پوشش تلفن های راه دور ام.سی. ای همان قدر است که پوشش تلفن های راه دور ا. تی. و اند. اتی، اما ام. سی. ای ۳۰درصد ارزان تر است.»
4- برشی از زندگی: این روش، فرم مینیاتوری نمایشی است که در مورد یک یا دو انسان و داستانی مربوط به کالا اتفاق می افتد. در یک تبلیغ خمیردندان پسر کوچکی که پیژامه به تن دارد، با چشمان اشک آلود ظاهر می شود و غمگین است زیرا مادرش او را به علت کوتاهی در مسواک زدن سرزنش کرده است. پدر به او توضیح می دهد که مادر نگران دندان های اوست؛ مسواک زدن، دندان های او را چون مروارید سفید می کند و با کرم خوردگی دندان مبارزه خواهد کرد. پسرک از اینکه مادر او را دوست دارد لبخند به لب می آورد.
5- تبلیغات سبک زندگی: این روش روی مصرف کننده و چگونگی نفوذ کالا در زندگی او تمرکز می کند. نوشابه سازی میلر هر سری از تبلیغات خود را روی زندگی کارگران صنایع مختلف متمرکز می کند. این آگهی ها نمایش جشن کارگران با نوشابه میلر، پس از یک روز کاری طولانی است. این آگهی روی بهای نوشابه، چگونگی تهیه مواد اولیه یا مزه آن تأکید نمی کند. نمونه دیگری از این روش، تبلیغ برای نوعی خردل است. این آگهی نشان می دهد که این محصول در یخچال عقب لیموزین همه ثروتمندان مشاهده می شود، پس به طبقه مرفه تعلق دارد.
6- کارتون: این روش در فروش کالا برای کودکان مؤثر است، اما برای فروش کالا به بزرگسالان با عدم موفقیت روبه رو شده است.
7- تبلیغ موزیکال: تبلیغاتی که شعار آنها همراه با موسیقی به نمایش درمی آید، ازجمله همبرگرهای مک دونالد یا شرکت پپسی کولا یا کوکاکولای بدون شکر. بهترین نوع این تبلیغات آنهایی هستند که شعار کمپانی را با آهنگ جالب و فراموش نشدنی در ذهن افراد جایگزین می سازند و شنونده آن را برای خود زمزمه می کند.
8- فیلم های تبلیغاتی با معرفی یک قهرمان: برخی تبلیغ کنندگان، تهیه آگهی را با فیلم سازی اشتباه می گیرند. آنها به تهیه فیلم های سینمایی مینیاتور می پردازند که با صحنه ها و درخشش رنگ های گوناگون، بسیاری از فیلم ها و نمایش های تلویزیونی را تحت اشعار قرار می دهند. هنوز موردی دیده نشده است که تأثیر این گونه تبلیغات را در میزان فروش تأیید کند.
9- شوخ طبعی: استفاده از تبلیغات مضحک و خنده آور مد روز است. ما می دانیم که مردم به آگهی های خنده آور علاقه مند هستند، اما سوال اینجاست که قدرت فروش این نوع تبلیغات، چه میزان است. تعداد نادری از نویسندگان قادر به نگارش تبلیغات خنده آور هستند. زمانی که چنین تبلیغی با شکست مواجه می شود، تبلیغ محصول فاجعه آمیز خواهد بود، مگر آنکه 99.9درصد از کیفیت آگهی خود اطمینان داشته باشید.
10- شخصیت داستانی مستمر: استفاده از شخصیت داستانی مستمر -که در زنجیره یک تبلیغ ظاهر می شود- در شناسایی یک کالا نقش بسیار مؤثری دارد. شخصیت های داستانی موفق در ابعاد بسیار وسیعی شناخته شده و مشهور هستند. این نوع تبلیغ نیز می تواند مؤثر قرار گیرد، اگرچه آمار نشان داده است که تأثیر این روش در آگهی های چاپی بیش از آگهی های تلویزیونی بوده است.
11- احساس و عاطفه: آگهی هایی که از مسائلی احساسی برای ربودن قلب شما استفاده می کنند (و کیف پول شما)، می توانند مؤثر و به یادماندنی باشند. اگر قادر به انجام این عمل هستید، امتیاز زیادی را برای خود در نظر بگیرید زیرا بسیاری از نویسندگان به علت عدم توانایی در انجام این عمل به قالب های ساده اکتفا می کنند.