توئیتر پلتفرمی است که در طول نزدیک به دو دهه اخیر محبوبیتش را حفظ کرده است. در حالی که خیلی از کاربران با شک و تردید عملکرد فیس بوک را زیر نظر دارند، کمتر کسی درباره کارایی و محبوبیت توئیتر شک دارد. در کنار این مسئله، حضور انواع سلبریتی ها و شخصیت های محبوب نیز حال و هوای خاصی به این پلتفرم داده است. به طوری که در دوران اوج محبوبیت فرمت ویدئو همچنان مردم درگیر توئیت کردن هستند!
بازاریاب هایی که تجربه کار در توئیتر را داشته اند، خیلی خوب شرایط متفاوت این پلتفرم را درک می کنند. شاید استراتژی بازاریابی در اینستاگرام را با کمی دستکاری در فیس بوک یا تیک تاک پیاده کنیم اما وقتی نوبت به توئیتر می رسد، باید کار را از صفر شروع کرد؛ چراکه توئیتر دنیای کاملا متفاوتی در مقایسه با بقیه پلتفرم ها دارد.
یکی از نکاتی که در توئیتر بیشتر از بقیه شبکه های اجتماعی خودنمایی می کند، هشتگ هاست. خیلی از کاربران توئیتر را فقط به خاطر نقش محوری هشتگ ها دوست دارند. هرچه باشد جست وجو از میان کلی محتوا با استفاده از هشتگ ها بی نهایت راحت تر خواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟
ما در این مقاله قصد داریم یک راهنمای خودمانی برای بازاریابی در توئیتر جلوی روی شما قرار دهیم. اینطوری دیگر نیازی به شرکت در دوره های گران یا پیچیده بازاریابی نخواهید داشت. البته تمرکز اصلی ما در این مقاله بر روی استفاده از هشتگ ها به عنوان مزیت منحصر به فرد توئیتر است. پس خودتان را برای یک آموزش کاملا متفاوت آماده کنید.
مطلب مرتبط: بهترین آژانس های بازاریابی توئیتر
چطور بازاریابی در توئیتر را شروع کنیم؟
این روزها خیلی از مردم در سراسر دنیا از خلاقیت شان برای درج توئیت های خنده دار یا تأمل برانگیز استفاده می کنند. نکته جالب اینکه چنین افرادی اصلا دنبال درآمدزایی از توئیتر هم نیستند، اما ذوق بالای شان موجب محبوبیت صفحات شان می شود. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه تعداد فالوورهای شان سر به فلک خواهد کشید. نکته جالب ماجرا وقتی شروع می شود که همین افراد دنبال تولید محتوا یا بازاریابی در توئیتر بروند. آن وقت انگار ذوق شان کاملا کور می شود.
ماجرای بالا شبیه وضعیت بازیگری است که پشت صحنه یا هنگام تمرین همه دیالوگ ها را عالی ادا می کند، اما به محض اینکه پای دوربین به صحنه باز شود، همه ذوقش از بین می رود. اگر شما هم فکر می کنید چنین مشکلی دارید، در این زمینه تنها نیستید. دست کم ماجرا درباره بازاریابی در توئیتر که به همین ترتیب است.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه با این سوال که چطور باید بازاریابی در توئیتر را شروع کرد، رو به رو هستیم. اگر نظر ما را بخواهید، مهمترین کاری که یک بازاریاب باید انجام دهد، استفاده از ابزار آماری توئیتر است. این ابزار که تحت عنوان Twitter Analytics شناخته می شود، اطلاعات طبقه بندی شده هر اکانت را در اختیار ادمینش قرار می دهد. اینطوری شما از جزییات عملکرد اکانت تان در توئیتر مطلع خواهید شد.
بی شک تولید محتوا وقتی همراه با اطلاعات دقیق باشد، تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. این امر به آنها برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک کرده و جایی هم برای نگرانی نسبت به شکست کمپین ها باقی نمی گذارد.
اگر شما اکانت تجاری در توئیتر ندارید، باید همین امروز در بخش تنظیمات این تغییر ساده را اعمال کنید. آن وقت فرصت دسترسی به داده ها و اطلاعات توئیتر آنالیتیکس را پیدا می کنید. شاید فکر کنید دسترسی به این اطلاعات خیلی سخت یا غیرممکن باشد اما ماجرا اصلا اینطوری نیست. کافی است یکبار هم که شده در منوی این سرویس پرسه بزنید تا متوجه سادگی کار شوید. خب منتظر چه هستید؟ همین امروز دست به کار شده و اولین قدم برای بازاریابی در توئیتر را بردارید.
مطلب مرتبط: آیا توئیتر هنوز به درد بازاریابی می خورد؟
استفاده از هشتگ ها در توئیتر
بخش دوم و تقریبا اصلی مقاله ما درباره نحوه استفاده از هشتگ ها در توئیتر است. اصلا چطور باید هشتگ های مناسب را در توئیتر پیدا کرد؟ این هشتگ ها چه ویژگیهای خاصی دارند؟ اینها سوالاتی است که ما در این بخش قصد پاسخگویی به آنها را دارید. اگر شما هم کلی سوال در این رابطه دارید، این مقاله حلقه گمشده کمپین بازاریابی تان خواهد بود.
جست وجو برای هشتگ های مرتبط
اولین نکته کلیدی درباره بازاریابی در توئیتر مربوط به استفاده از هشتگ های مرتبط است. برخی از بازاریاب ها صرفا دنبال هشتگ های پرطرفدار می روند. قبول دارم این کار جذابیت خاص خودش را دارد اما آمدیم هشتگ های محبوب ارتباطی با حوزه کاری شما نداشت، آن وقت چه؟
توصیه ما برای اینکه شما عملکرد بهتری در زمینه بازاریابی داشته باشید، ارزیابی هشتگ ها قبل از انتخاب نهایی است. اینطوری فرصت خوبی برای مقایسه انواع گزینه های در دسترس خواهید داشت. البته این کار را نباید براساس سلیقه شخصی تان انجام دهید. در عوض معیار اصلی در این میان ارتباط هر هشتگ با حوزه کاری تان است. بی شک برخی از کسب و کارها امکان استفاده بهتر از هشتگ ها را دارند. مثلا برای برندهای حوزه گیم و سرگرمی همیشه هشتگ های حاضر و آماده وجود دارد. با این حال موسسات بهداشت و درمان باید کمی وقت بیشتر برای یافتن هشتگ های درست صرف کنند.
یادتان باشد، با یک هشتگ خشک و خالی هیچ کمپین موفقی در دنیا ساخته نمی شود. به همین خاطر شما باید دست کم 10 هشتگ برای خودتان پیدا کنید. اینطوری نه تنها کمپین فعلی تان، بلکه بقیه محتوای جانبی که در توئیتر تولید می کنید نیز هشتگ مناسب خواهد داشت.
خوشبختانه این روزها پیگیری وضعیت هشتگ ها اصلا کار سختی نیست. کافی است برای چند دقیقه هم که شده دست از کارهای دیگرتان بکشید و سراغ ابزارهایی مثل گوگل ترندز یا کی وردز بروید. آن وقت وضعیت کلی هشتگ ها در دنیای اینترنت را متوجه خواهید شد. البته همیشه ابزارهای تخصصی مثل هاب اسپات یا برند 24 نیز در دسترس شما خواهد بود. البته همه این موارد هزینه مشخصی روی دست شما می گذارد. پس بهتر است با دقت کامل ابزار دلخواه تان را انتخاب کنید.
بررسی پراکندگی هشتگ ها
کارآفرینان معمولا دوست دارند حوزه های مختلفی را از نظر تولید محتوا تحت پوشش قرار دهند. مثلا اگر برند شما میانه خوبی با شوخ طبعی دارد، علاوه بر شوخی با اتفاقات فوتبالی باید نیم نگاهی هم به ورزش های دیگر داشته باشید. خب همه مشتریان شما که طرفدار دوآتیشه فوتبال نیستند!
تکنیکی که ما در این بخش برای شما در نظر گرفته ایم، مرور هشتگ ها از نظر دامنه تنوع شان است. شما تا اینجای کار فهرستی از دست کم 10 هشتگ برای خودتان پیدا کرده اید. از اینجا به بعد باید نیم نگاهی به تنوع هشتگ های انتخابی تان داشته باشید. خب اگر قرار باشد همه هشتگ های شما در یک حوزه خاص باشد، آن وقت دیگر کارتان فایده ای نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: ارزش های بازاریابی توییتر برای کسب و کارها
اشتباهی که خیلی از بازاریاب ها مثل آب خوردن مرتکب می شوند، بی توجهی به دامنه هشتگ هاست. انگار که هر بازاریابی فقط باید در یک حوزه مشخص اقدام به تولید محتوا کند. قبول دارم کار تخصصی برای هر بازاریابی کلیدی و جذاب به نظر می رسد، اما در دنیای واقعی گاهی اوقات شما باید کارهای متنوعی انجام دهید. بنابراین درباره هشتگ ها هم که شده، باید دامنه متنوعی از محتوا را تحت پوشش قرار دهید.
میانبر پیشنهادی ما برای شما استفاده از نظرات دیگران درباره فهرست هشتگ تان است. اینطوری به راحتی هرچه تمام تر فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا کرده و دیگر لازم نیست دردسر زیادی از نظر تاثیرگذاری بر روی گروه های مختلف کاربران بکشید.
ارزیابی میزان دسترسی کاربران به هر هشتگ
ستاره های هالیوود معمولا فقط در یک دوره مشخص حسابی طرفدار دارند. بعد از اینکه دوره طلایی هر بازیگر سپری شود، دیگر خبری از پیشنهادات پی در پی نخواهد بود. این اتفاق کمابیش درباره ترندها و هشتگ ها نیز رخ می دهد. به طوری که دست بازاریاب ها گاهی در پوست گردو می ماند. شما باید همیشه آماده تغییرات در حوزه بازاریابی باشید. وگرنه خیلی زود با شکست های سنگین از میدان به در خواهید شد.
استفاده از هشتگ ها اگر همینطور بی مقدمه صورت گیرد، دردسرهای زیادی برای بازاریاب ها به همراه دارد. ماموریت شما در این بخش ارزیابی هر هشتگ از نظر میزان دسترسی کاربران به آن است. این کار باید به طور روزمره انجام شود؛ چراکه گاهی اوقات کاربران بدون خبر قبلی دور یک هشتگ را خط می کشند. آن وقت اگر شما همچنان از آن برای تولید محتوا استفاده کنید، شبیه یک برند تاریخ مصرف گذشته خواهید شد.
بررسی هشتگ ها به بازاریاب ها امکان آشنایی با گروه های مختلف کاربران را نیز می دهد. گاهی اوقات بازاریاب ها فکر می کنند مخاطب شان افرادی کاملا شبیه به هم هستند که هیچ تفاوتی هم با یکدیگر ندارند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید ذهنیت تان را به طور کامل تغییر دهیم؛ چراکه در دنیای امروز اصلا از این خبرها نیست. در عوض مشتریان در هر حوزه گروه های متنوعی را تشکیل می دهند. احتمالا شما هم حس کرده اید گاهی اوقات مشتریان تان سر برخی از جزییات حسابی با هم دعوا دارند، مگر نه؟
ارزیابی میزان دسترسی کاربران به یک هشتگ در واقع شما را با تنوع گروه هایی که به یک هشتگ خاص علاقه دارند، آشنا می کند. یادتان باشد، شما باید کمپین تان را برای هر کدام از این گروه ها شخصی سازی کنید. وگرنه خیلی زود همه را ناامید خواهید کرد. به طوری که دیگر حتی یک نفر هم روی حرف تان حساب نکند.
توجه به نرخ تعامل
بازاریاب هایی که عجله زیادی برای موفقیت دارند، احتمالا تا اینجای کار سراغ توئیت زدن رفته اند. اگر شما هم چنین کاری را کرده اید، اصلا ایرادی ندارد. فقط باید حواس تان به یک معیار کلیدی باشد: نرخ تعامل.
نرخ تعامل در واقع به میزان موفقیت هر هشتگ در جلب مشارکت یا توجه کاربران اشاره دارد. نکته کلیدی اینکه شما باید نرخ مشارکت هشتک را در توئیت خودتان ارزیابی کنید. گاهی اوقات بازاریاب ها نرخ تعامل یک هشتگ را به طور کلی در نظر می گیرند. در این صورت شما خودتان را در موفقیت بقیه برندها سهیم کرده اید. پس بهتر است از همان گام اول کارتان را با دقت مثال زدنی جلو ببرید. اینطوری دیگر لازم نیست نگران شرایط برندتان در بازار باشید.
وقتی نرخ تعامل یک هشتگ کاهش پیدا می کند، شما باید حواس تان را جمع کنید. این یعنی کاربران دیگر علاقه ای به چنین هشتگ و حوزه مرتبط به آن ندارند. اگر در چنین شرایطی روی موضع خودتان پافشاری کنید، خیلی زود اوضاع تان به هم خواهد ریخت. خب هرچه باشد کمتر کسی در دنیا دوست دارد با یک برند کاملا کلیشه ای سر و کار داشته باشد.
مطلب مرتبط: بازاریابی در توییتر با تکنیک های کاربردی
یافتن اینفلوئنسرها
شاید در نگاه نخست یافتن اینفلوئنسرها کار معمولی به نظر برسد. خب هر بازاریابی در دنیا دنبال یافتن اینفلوئنسرها برای یک همکاری جذاب است. البته ماموریت شما در این بخش کمی متفاوت خواهد بود؛ چراکه باید در کنار جست وجو برای اینفلوئنسرهای مناسب نیم نگاهی به هشتگ های منتخب تان هم داشته باشید. به زبان خودمانی، هشتگ ها در این بخش شما را به سوی مخاطب درست راهنمایی خواهند کرد. این نکته برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف اهمیت زیادی خواهد داشت؛ چراکه به شما فرصت همکاری با یک اینفلوئنسر کاملا شخصی سازی شده برای برندتان را می دهد.
شما را نمی دانم، ولی من که هیچ وقت به همکاری با اینفلوئنسرها فقط به خاطر اینکه شهرت بالایی دارند، خوش بین نیستم. در چنین شرایطی بازاریاب ها در یک چشم به هم زدن بودجه برند را دود هوا کرده و بازگشت سرمایه درست و حسابی هم دست شان را نمی گیرد. پس چه بهتر که کارتان را با کمی تأمل بیشتر جلو ببرید. اینطوری دست کم اوضاع تان در بازار کمی بهتر جلو خواهد رفت.
معمولا بازاریاب ها چند اینفلوئنسر را به طور همزمان زیر نظر می گیرند. توصیه ما در این بخش مرور اکانت هر کدام از آنها برای یافتن هشتگ های مرتبط با حوزه کاری تان است. فقط در این صورت باید اقدام به همکاری با یک اینفلوئنسر کنید. وگرنه کارتان به جایی نخواهد رسید.
مقایسه عملکرد هشتگ ها
هیچ هشتگی در دنیا برای همیشه محبوبیت خودش را حفظ نمی کند. به همین خاطر شما باید همیشه آمادگی لازم برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن را داشته باشید. گاهی اوقات در این میان مقایسه عملکرد هشتگ های شبیه به هم نقشی شبیه به فرشته نجات برای تان ایفا خواهد کرد. به طوری که همین کار به ظاهر ساده شما را نجات خواهد داد.
تنها کاری که شما برای مقایسه هشتگ ها باید انجام دهید، نگاه انتقادی به کمپین ها یا توئیت های قبلی تان است. بی شک هر توئیتی که بازدید و بازخورد بیشتری در بین کاربران پیدا کند، موفقیت بالاتری کسب کرده است. پس معیار اصلی شما برای انتخاب از بین هشتگ ها باید همین نکته باشد. متاسفانه گاهی اوقات کارآفرینان برای انتخاب یک هشتگ درست خودشان را حسابی اذیت می کنند. اگر شما هم فکر می کنید اتکای صرف بر تجربه قبلی یا سلیقه شخصی جواب می دهد، باید کاملا ناامیدتان کنیم؛ چراکه این مدل رفتار در بازار اصلا جوابگو نخواهد بود. هرچه باشد سلیقه مشتریان که دقیقا مثل شما نیست!
مطلب مرتبط: راهنمای گام به گام شروع فعالیت در توئیتر
سخن پایانی
بازاریابی در توئیتر معمولا کار سخت یا حتی غیرممکن در نظر گرفته می شود. دلیل این امر نیز تفاوت های توئیتر به عنوان یک شبکه اجتماعی با سایر گزینه های در دسترس است. همین امر خیلی از بازاریاب ها را به اشتباه می اندازد. ما در این مقاله تمام مواردی که برای بازاریابی بی دردسر در توئیتر لازم دارید، مرور کردیم. الان دیگر نکته اضافی باقی نمانده تا به شما یاد دهیم. حالا شما آماده اید تا با استفاده از ظرفیت هشتگ ها کارتان در توئیتر را شروع کنید. یادتان باشد، آزمون و خطا در توئیتر همیشه جواب می دهد. پس بد نیست علاوه بر نکات مورد بحث در این مقاله به آزمون و خطا نیز اعتماد کنید. اینطوری کلی ایده و میانبر جذاب برای تولید محتوا در این پلتفرم دوست داشتنی پیدا خواهید کرد.
ما در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با بازاریابی در توئیتر کرده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا نکته اضافی در این رابطه داشتید، ما همیشه از دریافت نظرات تان خوشحال خواهیم شد. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: