سه شنبه, ۶ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Tue, 27 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز

اغلب مردم دوست دارند در محیط کار برندهایی مثل اپل یا نایک حضور داشته باشند. خب همه ما تعریف و تمجیدهای عجیبی درباره شرایط حیرت انگیز فعالیت در برندهای بزرگ شنیده ایم. انگار که محیط کار در چنین برندهایی در ایده آل ترین شرایط ممکن قرار دارد. وقتی چنین فضاهای رویایی را با محیط فعلی که در آن فعالیت داریم مقایسه کنیم، چیزی به غیر از بی انگیزگی نصیب مان نخواهد شد. تازه اگر در یک محیط کار سمی مشغول کار باشیم، اوضاع بدتر هم می شود. 

خیلی از مدیران فکر می کنند در یک محیط کار سمی فقط باید به دنبال کاهش نسبی درگیری ها و پیشبرد پروژه ها به هر قیمتی باشند. خب این امر می تواند شرایط را برای آنها بی نهایت سخت کرده و روز به روز توانایی های مدیریتی شان را بیشتر زیر سوال ببرد. یک راهکار هوشمندانه در این میان تلاش برای حل و فصل مشکل است. خب محیط کار سمی امری طبیعی نیست. یک مدیر خوب در این شرایط راهی برای مشکل پیدا می کند، نه پاک کردن صورت مسئله!

بی شک حل مسئله در زمینه محیط کار سمی به این سادگی ها نیست. اول از همه شما نیاز به یک راهنمای دقیق برای کارتان دارید. به طوری که بتوانید بدون نیاز به آزمون و خطا کارتان را پیش ببرید. بی شک این امر اصلا ساده نیست. به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم با شما همراه شویم تا راه و چاه آن را یاد بگیرید. 

شما در این مقاله یاد می گیرید چطور بدون اینکه اوضاع از کنترل تان خارج شود، یک محیط کار سمی را مدیریت کنید. ما در ادامه برخی از ویژگی های محیط کار سمی را بررسی می کنیم. در هر مورد راهکارهای کلیدی برای رفع مشکل را نیز مرور خواهیم کرد. اینطوری در پایان شما مهارت لازم برای مدیریت هر محیط کار سمی را به دست می آورید. خب اجازه دهید کم کم کارمان را شروع کنیم. 

مدیریت محیط کار سمی

مدیریت محیط کار سمی

محیط های کاری که سمی محسوب می شوند، شرایط ویژه ای دارند. فعالیت در چنین محیط هایی نه برای مدیران و نه کارمندان ساده نیست. با این حال وظیفه تغییر شرایط فقط و فقط برعهده شماست. این مسئله ای است که باید همیشه در کانون توجه قرار دهید. وگرنه اوضاع تان حسابی به هم می ریزد. خب اگر مدیران چاره ای برای این مسئله پیدا نکنند، چه کسی پیدا خواهد کرد؟

مطلب مرتبط: محیط کار خوب چطور خلق می شود؟

مدیریت فضای کار سمی گاهی اوقات چالش برانگیزترین اقدام دنیاست. خب شما وقتی متوجه ابعاد قضیه نباشید، همیشه امکان تصمیم گیری نادرست و تشدید مشکل را دارید. درست به همین خاطر ما در ادامه تلاش می کنیم چشم اندازی تا حد امکان دقیق برای تان ترسیم کنیم. این امر به شما برای تصمیم گیری بهتر در بازار کمک کرده و شرایط را به سودتان تغییر خواهد داد. 

مشکلات ارتباطی: دنیاهایی در عرض هم!

مشکلات ارتباطی

خیلی وقت ها در یک محیط کاری کسی حرف دیگری را متوجه نمی شود. این امر نه به خاطر قصد قبلی، بلکه دنیاهای متفاوت افراد است. به طوری که چند روز کار در چنین محیطی برای آسیب به سلامت روان کافی است. 

شاید فکر کنید در چنین شرایطی مدیران کار زیادی ندارند و شرکت مورد نظر بی هیچ چون و چرایی با شکست رو به رو خواهد شد. خب ما اینجا هستیم تا جلوی چنین اتفاقی را بگیریم. کاری که شما در این بخش باید به درستی انجام دهید، تلاش برای ایجاد زبانی مشترک است. به طوری که تمام اعضای شرکت نسبت به امکان فعالیت مشترک و همچنین درک ایده های یکدیگر مطمئن شوند. این مسئله ای است که می تواند شرایط را به طور قابل ملاحظه ای به سود شما تغییر دهد. 

مدیران معمولا از توانایی شان برای ایجاد زبانی مشترک خیلی خوب استفاده نمی کنند. درست به همین خاطر کارشان با مشکلات زیادی همراه می شود. خب مدیری که نتواند نگاه دیگران نسبت به تعامل بهینه را جذب کند، خیلی زود در طول زمان با چالش های بزرگی رو به رو خواهد شد. این در حالی است که وقتی شما در تلاش برای ایجاد محیطی سالم از نظر ارتباطی کنید، وجهه مدیریتی تان بهبود پیدا می کند.

مطمئن شوید در فضای کاری خبری از دروغ های ریز و درشت نیست. خب وقتی تصمیم گیری ها در شرکت بر مدار دروغ هایی برای سلب مسئولیت صورت گیرد، خیلی زود اوضاع به هم خواهد ریخت. آن وقت دیگر نمی توانید نسبت به موفقیت کارتان در بلندمدت مطمئن باشید. این نکته ای است که برای بسیاری از کارآفرینان اهمیت دارد. 

اگر فکر می کنید یک مدیر درجه یک هستید، باید عملکردتان در بازار را نیز براساس بهترین استانداردها سامان دهید. این مسئله می تواند برای شما دردسرساز شود، اما چاره ای در این رابطه ندارید؛ چراکه بدون استفاده از استانداردهای اساسی کارتان با مشکلات زیادی همراه خواهد شد. 

بی اعتمادی فزاینده: وقتی همیشه در خطر هستیم

بی اعتمادی فزاینده

بی اعتمادی یکی دیگر از مشکلات اساسی در محیط های کاری سمی است. جایی که کسی به همکار خودش هم اعتماد نداشته باشد، خبری از فعالیت کاری مفید نخواهد بود. این اتفاق برای بسیاری از کارآفرینان به طور مداوم روی می دهد. البته بی اعتماد دو حالت کلی دارد. در حالت نخست وضعیت ناشی از عدم اعتماد به دیگران نسبت به حفظش حق ارائه ایده های تازه است. انگار که همه آماده سرقت ایده شما هستند. در حالت بعدی، کارمندان جرأت انتقاد یا طرح ایده های تازه را نخواهند داشت؛ چراکه خیلی زود همکاران شان زیرپای شان را می کشند. آن وقت اصلا بعید نیست از کارشان نیز بیکار شوند. 

یک مدیر خوب برای غلبه بر فضای بی اعتمادی اول از همه از خودش شروع می کند. این مسئله ای است که می تواند شرایط متفاوتی برای کارآفرینان رقم زده و کمک کند تا آنها اوضاع شان در بازار را بهتر پیش ببرند. خب مدیران در یک شرکت باید همیشه الگو باشند. بنابراین اگر شما کارتان را مانند یک مدیر نمونه دنبال نکنید، همیشه مورد شک و تردید کارمندان قرار می گیرید. 

تلاش برای ایجاد فضای کار دوستانه و صمیمی تر نیز یکی دیگر از روش های بهبود اوضاع است. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا وضعیت تان در دنیای کسب و کار را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهید. خب وقتی اعتماد زیادی میان کارمندان وجود داشته باشد، دیگر نیازی به نگرانی از بابت وضعیت کارمندان نخواهد بود. این مسئله ای است که می تواند یک محیط کاری ایده آل را شکل دهد. 

مطلب مرتبط: راهنمای تامین امنیت روانی در محیط کار

فقدان حمایت از پیشرفت کارمندان: نقطه ای پایان برای برندها

فقدان حمایت از پیشرفت کارمندان

در برندی که فرصت پیشرفت و توسعه برای کارمندان فراهم نیست، اوضاع به تدریج حسابی به هم خواهد ریخت؛ چراکه کارمندان پس از مدت زمانی دیگر هیچ انگیزه ای برای ادامه کار نخواهند داشت. این مسئله ای است که می تواند اوضاع شما در دنیای کسب و کار را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای بهبود اوضاع تان در بازار نیازمند طراحی دوره های آموزشی یا حتی ارائه فرصت های مهارت افزایی به کارمندان هستید. این امر نقش مهمی در تقویت انگیزه افراد مورد نظر دارد. به علاوه، شما می توانید از دل چنین همکاری هایی کارمندان حرفه ای تری نیز داشته باشید. این طوری هزینه همکاری با نیروی کار ماهر نیز برای تان کاهش پیدا می کند. بی شک فعالیت تیمی وقتی اعضای حرفه ای در تیم هستند، ساده تر خواهد بود. به علاوه، مدیریت کارمندان در این شرایط نیز خیلی سخت یا پیچیده نیست. این مسئله ای است که می تواند برای شما مزایای زیادی به همراه داشته باشد. پس اصلا نباید فرصت اینچنینی را از دست بدهید. بد نیست گاهی اوقات کارتان را با استفاده از همکاری موسسات حرفه ای و آموزشی دنبال کنید. اینطوری مهارت های موردنیاز برای کارمندان را به حرفه ای ترین شکل ممکن در اختیارشان قرار می دهید. 

شما به عنوان کارآفرین باید همیشه نسبت به توسعه توانایی ها و مهارت های نیروی کارتان حساس باشید. این امر نه تنها به عنوان یک مدیر برای تان اهمیت دارد، بلکه توانایی تان برای فعالیت بهتر شرکت را نیز افزایش می دهد. خب وقتی سازمان عملکرد خوبی نداشته باشد، اول از همه شما در کانون اتهام خواهید بود. 

استرس بیش از حد: کار با استرس معنا ندارد

استرس بیش از حد

ترس از شکست برای بسیاری از کارآفرینان و به طور کلی افراد درگیر در فعالیت تجاری عادی محسوب می شود و البته در این میان ترس از شکست به عنوان نوعی محرک برای فعالیت بهتر عمل می کند. حالا اگر این ترس به طور دائم در تمام فعالیت های کارمندان خودش را نشان دهد، اوضاع خیلی زود به هم می ریزد. این نکته ای است که برای بسیاری از کارمندان یک سم اساسی به حساب می آید. 

اجازه دهید یک لحظه هم که شده فعالیت در محیطی پر از استرس را مرور کنیم. در چنین محیطی شما نه تنها فرصتی برای نوآوری و امتحان ایده های تازه ندارید، بلکه ترس از انتقاد و برکناری از موقعیت شغلی امان تان نمی دهد. درست به همین خاطر بسیاری از کارمندان در دنیا علاقه زیادی برای کنار گذاشتن فعالیت شغلی شان داشته و دائما کارشان را تغییر می دهند.

اگر شما به عنوان مدیر در سازمانی با میزان بالایی از استرس در میان نیروی کار فعالیت می کنید، باید خیلی زود نسبت به تغییر شرایط اقدام کنید. این امری است که می تواند اوضاع شرکت را خیلی زود به هم بریزد؛ چراکه نمی توانید کارتان را براساس استرس مداوم جلو ببرید. 

کارمندانی که همیشه استرس دارند، توانایی خوبی برای تعامل با مخاطب هدف نخواهند داشت. این مسئله ای است که می تواند در بلندمدت اوضاع را به هم بریزد؛ چراکه استراتژی ها و سیاست های کلی سازمان به درستی پیش نخواهد رفت.

راهکار مناسب در این میان تعیین دقیق وظایف هر کدام از بخش های شرکت و کارمندان است. اینطوری دیگر نیازی به تجربه استرس بالا نخواهد بود. در واقع استرس بیش از اندازه به دلیل نامشخص بودن وظایف در ساختار شرکت روی می دهد. بنابراین اگر شما وظایف مشخصی را تعیین کرده باشید، دیگر خبری از این وضعیت نخواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟

مطلب مرتبط: 5 استراتژی برای به رهایی از استرس محیط کار

یادتان باشد، فعالیت همراه با استرس خیلی زود از نظر روحی افراد را با چالش های جدی رو به رو می‎سازد. این مسئله ای است که می تواند در سطح مدیریت نیز دیده شود. پس باید کارتان را با تعیین دقیق وظایف و مرزهای درون سازمانی پیگیری کنید. فقط در این صورت فرصتی برای فعالیت بهتر در بازار خواهید داشت. 

ناامید از آینده شغلی: ترسی همیشگی

ناامید از آینده شغلی

محیطی که در آن همه نسبت به آینده شغلی شان بدبینی محض داشته باشند، هیچ وقت به درستی تداوم پیدا نخواهد کرد. بسیاری از شرکت ها سیاست های غیرشفافی درباره همکاری با نیروی انسانی دارند. به همین خاطر محیط کاری شان آکنده از استرس و همچنین بدبینی است. این امر به مرور زمان میان خودِ کارمندان نیز جریان پیدا می کند. به طوری که همه نسبت به هم بدبین خواهند بود. 

بی شک فعالیت در چنین فضای کاری اصلا ساده نیست. خب آدم دوست دارد کمی هم که شده با همکارانش مثل خانواده رفتار کند. به همین خاطر بد نیست کمی به فکر تغییر این شرایط باشید. مهمترین مسئله ای که در این میان باید مورد توجه شما قرار گیرد، اعتمادسازی است. البته این مسئله با شعار درست نمی شود. در عوض باید به کارمندان نشان دهید سیاست های تان نسبت به همکاری با آنها دقیق و روشن است. اینکه آدم بداند در صورت عملکرد مناسب وضعیت بهتری در بازار خواهد داشت، نکته مهمی محسوب می شود. خب هیچ کس دوست ندارد بعد از کلی زحمت کشیدن در بازار یکهو با مشکلات مالی شدید رو به رو شده و حتی کارش را هم از دست بدهد. به همین خاطر شما می توانید اوضاع تان در بازار را با تعیین سیاست های همکاری بهبود بخشید. بد نیست گاهی اوقات هم قراردادهای بلندمدت با کارمندان تان منعقد کنید. 

این طوری وضعیت تان برای تعامل با آنها بی نهایت بهتر شده و محیط کاری نیز سالم تر خواهد شد. خب شما که قرار نیست همیشه با جنگ و دعوا یا در محیطی سمی کارتان را پیش ببرید. 

انتظار کارمندان از یک محیط کار ایده آل خیلی زیاد نیست. همین که آنها امیدی به بهبود شرایط کاری شان در صورت تلاش بیشتر داشته باشند، کافی خواهد بود. متاسفانه خیلی از کسب و کارها همین نکته را نیز به طور درست و اصول تامین نمی کنند. بنابراین مشاهده محیط های سمی یا حتی ترک سریع شرکت از سوی کارمندان اموری غیرطبیعی نخواهد بود. 

هنر شما به عنوان مدیر برند تلاش برای ایجاد شرایطی مناسب از نقطه نظر سازمانی است. این یعنی به مخاطب تان اطمینان دهید که همیشه شرایط برای فعالیتش در بازار به بهترین شکل ممکن تنظیم می شود. خب وقتی شما به عنوان مدیر همیشه در کنار کارمندان تان باشید، به طور خودکار جلوی بروز مشکلات اساسی و ایجاد محیط سمی گرفته خواهد شد. این مسئله ای است که می تواند شرایط تان را به نحو اجتناب ناپذیری بهبود بخشد. 

یادتان باشد، رفتار شما در سازمان باید یک فرقی با کارمندان داشته باشد. اگر قرار باشد شما هم محیط سمی شرکت را تشدید کنید، دیر یا زود کارتان به مشکل می خورد. به همین خاطر بهتر است دنبال راه حل هایی برای رفع تنش بروید. 

حمله های عصبی در محیط کار: آخرین نشانه

حمله های عصبی در محیط کار

کارمندان زیادی در ساعت های اداری انواع حمله عصبی را تجربه می کنند. این امر به دلیل فشار بالای کار و همچنین استرس های فراوان است. خب اگر شما نتوانید این محیط را مدیریت کنید، خیلی زود تمام نیروی کار موثرتان را از دست می دهید. آیا کسی را سراغ دارید که فعالیت در محیطی پرتنش را دوست داشته باشد؟

حمله عصبی در محیط کار به طور معمول دو دلیل عمده دارد. در وهله نخست، استرس فراوان و عدم هماهنگی با همکاران ایده ای اساسی خواهد بود؛ چراکه از نظر عصبی شما را درگیر کرده و پس از مدتی شرایط تان را به نحو اجتناب ناپذیری دشوار خواهد کرد. 

نکته دیگر در این میان فشار بی اندازه کاری است. خب وقتی مدیران از کارمندان انتظارات زیادی دارند، دیر یا زود توانایی آنها برای رسیدگی به کارها از بین می رود. شما را نمی دانم، ولی من که تحت فشار کاری شدید اصلا نمی توانم عملکرد خوبی داشته باشم. به همین خاطر توصیه ما برای شما روشن است. سعی کنید تا حد امکان مسئولیت افراد را مطابق با شرایط شان تعریف کنید. این یعنی نباید انتظارات بسیار زیادی از نیروی کارتان داشته باشید؛ چراکه دیر یا زود آنها را با مشکلات اساسی رو به رو خواهد کرد.

مطلب مرتبط: سه روش برای تحقق سلامت جسمی و روانی بهتر در محیط کار

سخن پایانی

مهمترین راهکارها مقابله با محیط سمی شرکت

کارآفرینان در دنیای کسب و کار معمولا شرایط دشواری را پشت سر می گذارند. محیط های کار سمی همیشه در کمین شما هستند تا توان تان برای ادامه راه را بگیرند. این مسئله ای است که می تواند دردسرهای زیادی نیز برای تان به همراه داشته باشد. بنابراین نیاز به راهکارهای عملی و ساده دارید. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین راهکارها در این رابطه را با شما در میان بگذاریم. حالا شما آمادگی لازم برای شروع کارتان در این حوزه را دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و محیط سمی شرکت تان را عوض کنید. 

منابع:

https://www.themuse.com

https://www.personio.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Nc09cGJn
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه