شنبه, ۱ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Sat, 21 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز

همه مردم دنیا دوست دارند در محیطی آرام و دلپذیر فعالیت کاری شان را دنبال کنند. منظور ما محیطی است که نه تنها به سلیقه و مهارت های هر فرد بخورد، بلکه آرامش مورد نیاز برای کار بی دغدغه را نیز داشته باشد. البته در دنیای واقعی کمتر دفتر کاری این ویژگی را دارد. درست به همین خاطر کارآفرینان به طور مداوم درگیر استرس های مختلف در محیط کار هستند. 

اگر همین امروز از شما درباره یک محیط کار ایده آل سوال کنیم، چه جوابی خواهید داشت؟ احتمالا اول از همه نکاتی مثل فضای کافی، نورپردازی خوب و امکانات درست و حسابی را پشت سرهم فهرست خواهید کرد. آیا واقعا یک دفتر کار خوب فقط به همین نکات محدود می شود؟ اگر از ما بپرسید، جواب مان یک «نه» قرص و محکم است. این اتفاقی است که ارزش بررسی بیشتر را دارد. خب اگر قرار بود صرف امکانات خوب همه چیز را مشخص کند، آن وقت دیگر هیچ فرصتی برای کسب و کارهای کوچک به منظور خودنمایی در بازار نبود. این در حالی است که سالانه ده ها استارت آپ صفر کیلومتر بدل به رقبای درجه یک برندهای بزرگ می شوند. 

ما در این مقاله قصد داریم به یک سوال ساده جواب دهیم: چه چیزهایی یک محیط کار خوب را می سازد؟ اگر شما هم دوست دارید کمی درباره این موضع بیشتر یاد بگیرید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید. اینطوری دیگر نیازی به خیال پردازی درباره یک محیط کار خوب نخواهید داشت. 

ویژگی های یک محیط کار خوب

ویژگی های یک محیط کار خوب

ما در این مقاله قصد داریم بیشتر از هر چیزی بر روی ویژگی های ذهنی و روانی که یک محیط کار عالی را می سازد، تمرکز کنیم. این امر به شما کمک می کند تا صرف نظر از امکانات در دسترس، بهترین تصمیم ها برای مدیریت محیط کار را بگیرید. خب اجازه دهید با همین مقدمه کوتاه برویم سراغ اصل ماجرا.

مطلب مرتبط: راهنمای تامین امنیت روانی در محیط کار

ارتباط مناسب میان افراد

ارتباط مناسب میان افراد

یک محیط کار خوب باید برای همه اعضای شرکت منطقه امن محسوب شود. اگر یک کارمند در محل کار دائما مورد قضاوت دیگران قرار گرفته یا ایده هایش مسخره شود، خیلی زود از ادامه کار دلسرد خواهد شد. شاید فرد موردنظر به دلیل ملاحظات مالی اقدام به استعفا نکند، اما حضورش در شرکت دیگر آن فایده قبل را نخواهد داشت. این مسئله ای است که امروزه بسیاری از کارآفرینان به طور مداوم با آن رو به رو هستند. اگر دوست دارید محل کار شرکت تان به چنین بلایی دچار نشود، باید ارتباط مناسب میان افراد را تقویت کنید. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم دفتر کار باید حس و حال یک تیم منسجم را داشته باشد. این امر بدون ارتباط مناسب میان اعضای شرکت اصلا امکان پذیر نیست. درست به همین دلیل باید خودتان را به طور مداوم برای چنین همکاری آماده نگه دارید. از آنجایی که شما به عنوان مدیر کسب و کار مسئولیت بزرگی دارید، بد نیست قبل از اینکه دیر شود، پیشقدم شوید. خب کارمندان با مشاهده انگیزه شما، روحیه شان دوچندان خواهد شد. 

توجه به فرهنگ سازمانی

توجه به فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی از آن دست مفاهیمی است که کمتر کسی حوصله بررسی اش را دارد. مجموعه هنجارها و دستورالعمل هایی که کارمندان به طور غیررسمی دنبال می کنند، فرهنگ سازمانی را شکل می دهد. تلاش شما در این میان باید معطوف به مدیریت فرهنگ سازمانی به گونه ای خاص باشد. به طوری که در نهایت کیفیت کاری همه اعضا به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا کند. 

منظور ما از مدیریت فرهنگ سازمانی، ساده سازی همکاری میان بخش های مختلف شرکت است. اینطوری بازگشت سرمایه و عملکرد بهینه شرکت تضمین می شود. شاید در ابتدا مفهوم فرهنگ سازمانی کمی عجیب به نظر برسد، اما کمی که جلو بروید، اوضاع کاملا برای تان روشن می شود. 

از آنجایی که در ساختار شرکت عملکرد مدیران اثرگذاری زیادی بر روی تمام مجموعه دارد، شما باید خودتان را برای پیشقدم شدن آماده سازید. این امر به شما فرصت خوبی برای تعامل سازنده با کارمندان خواهد داد. 

توسعه فرهنگ سازمانی بر محور ارزش هایی مثل همکاری یا احترام به یکدیگر اتفاقی نیست که یک شبه روی دهد. به همین خاطر شما باید خودتان را به طور منظم به پیشبرد این هدف متعهد سازید. اگر وسط کار همه چیز را رها کنید، فضای کاری وضعیت آشوبناکی پیدا می کند. درست به همین دلیل نباید خودتان را فقط برای شروع ماجرا مسئول بدانید. در عوض بد نیست تا انتها همراه کارمندان تان باشید. 

مطلب مرتبط: 5 استراتژی برای به رهایی از استرس محیط کار

ایجاد حس تعلق به شرکت

ایجاد حس تعلق به شرکت

گاهی اوقات کارمندان ساعت ها در شرکت مشغول فعالیت بوده و بعد از سال ها همچنان احساس تعلق خاصی به آن کسب و کار نمی کنند. این اتفاق شاید عجیب به نظر برسد، اما با نگاهی کوتاه به وضعیت اغلب برندها به خوبی قابل شناسایی است. این امر به کسب و کارها برای تقویت کار تیمی و صمیمیت میان کارمندان هیچ کمکی نخواهد کرد. 

اگر شما هم بارها و بارها تجربه فعالیت در برندی که هیچ حس جمعی در کارمندان ایجاد نمی کند داشته اید، این بخش را به خوبی درک خواهید کرد. ماموریت شما در این بخش کمی سخت است. شما باید طوری اوضاع را تغییر دهید که تمام اعضای شرکت حس تعلق به یک ساختار مشترک را داشته باشند. این اتفاق به سادگی روی نمی دهد. به همین دلیل ضروری است طوری کارتان را پیش ببرید که یک وقت ماجرا برای همکاران تان سخت نشود. 

همه ما دوست داریم در شرکتی کار کنیم که به ایده ها و نظرات کارمندان احترام گذاشته می شود. اگر درباره ایده آل های هر کس در این راستا سوال کنید، کلی سناریوی جالب به دست تان خواهد رسید. نکته کلیدی در این میان محدودیت منابع شرکت هاست. به طوری که باید گزینه های محدودی انتخاب و اجرا شود. توصیه ما در این میان سرمایه گذاری بر روی تقویت حس تعلق به شرکت است. این طوری فضا برای قدم های بعدی نیز باز خواهد شد. سوال اصلی در این میان چگونگی ایجاد چنین حسی است. خب بدون سعی و تلاش جدی که چنین اتفاقی شدنی نیست!

فرمول ما در این بخش بی نهایت ساده است. شما اول باید کارتان را با قدم های کوچک شروع کنید. مثلا به جای اینکه یک کار را برعهده یک فرد قرار دهید، تیم های دو نفره ایجاد کنید. اینطوری انگیزه همکاری و تعامل نزدیک در میان افراد تقویت خواهد شد. به علاوه، کارمندان در این فرآیند بهتر با یکدیگر آشنا می شوند، بنابراین دیگر نکته خاصی برای پنهان کردن باقی نخواهد ماند. 

وقتی کارمندان ارتباط بهتری با هم داشته باشند، شما می توانید به خوبی اوضاع را مدیریت کنید. این امر برای تعامل سازنده با اعضای شرکت امری ضروری خواهد بود. خب تا وقتی هر کس به طور پراکنده کارش را دنبال می کند، شما هیچ موفقیتی در زمینه ایجاد همکاری یا حس تعلق در میان کارمندان نخواهید داشت. ماجرا از آنجایی شروع می شود که شما مرزها را کاهش داده و به سوی فعالیت بهتر کارمندان تان پیش می روید. ماجرا جالب شد، نه؟

معنادهی به کار اعضا

معنادهی به کار اعضا

آیا برای تان پیش آمده هیچ حس خاصی نسبت به کارتان نداشته باشید؟ انگار اگر همین امروز شما را از کار بیکار کنند، هیچ تغییری در روند فعالیت شرکت به وجود نخواهد آمد. این حسی است که خیلی از کارمندان در سراسر دنیا به طور روزمره تجربه می کنند. درست به همین دلیل محیط کار برای آنها شبیه به نوعی زندان است. اگر شما به عنوان مدیر یک شرکت این حس را تقویت کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. درست به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم باید اوضاع را به طور دیگری مدیریت کرد. 

کارمندان سراسر دنیا حتی با حقوق های کمتر حاضر به همکاری با برندهای بزرگ هستند. دلیل این امر نه رزومه قوی برای آینده، بلکه حس مفید بودن در ساختار شرکت است. خب در برندهایی مثل گوگل یا مایکروسافت تک تک اعضای شرکت دارای اهمیت ویژه ای هستند. به همین خاطر محیط کار بی نهایت پویا می شود. اگر شما نتوانید این حس را در میان کارمندان خودتان تقویت کنید، حسابی به دردسر خواهید افتاد. 

یک ایده خوب برای معنادهی به کار اعضای شرکت تلاش برای تعریف حد و مرز و اهداف مناسب است. اینطوری فرآیند فعالیت کارمندان به طور قابل ملاحظه ای معنادار می شود. در نتیجه محیط کار از یک جهنم به تمام معنا، بدل به فضایی برای رشد سازمانی و همچنین فردی کارمندان خواهد شد. خب مگر کارمندان به غیر از این نکته چه چیز دیگری برای رضایت از محیط کار نیاز دارند؟

مطلب مرتبط: سه روش برای تحقق سلامت جسمی و روانی بهتر در محیط کار

تقویت انعطاف در کار

تقویت انعطاف در کار

شما لازم نیست همیشه مثل یک مدیر خشن و بی ملاحظه رفتار کنید. همه ما در زندگی با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می کنیم. در این میان اگر قرار باشد کارتان را به شیوه ای غیراصولی جلو ببرید، به مرور زمان همه اعضای شرکت از دست تان شاکی خواهند شد.

ایده ما در این بخش افزایش انعطاف در کارهای شرکت است. اینطوری شما فرصت خوبی برای نمایش مهارت های مدیریتی تان خواهید داشت. به علاوه، اعضای شرکت نیز از شر دردسرهای ریز و درشت در امان خواهند بود. این اتفاقی است که یک عملکرد خوب و بی نقص به همراه خواهد داشت. پس به جای اینکه دائما مسئولیت را گردن دیگران بیندازید، خودتان وارد گود شوید. 

انعطاف پذیری در کار فقط مربوط به ساعت کار نیست. خب اگر کارمندان شما شرایط مناسبی دارند، حتی دورکاری نیز ایده بدی نخواهد بود. البته در این میان باید همیشه نیم نگاهی به انعطاف در وظایف هر بخش نیز داشته باشید. چراکه امروزه مرز میان بخش های مختلف شرکت بسیار کمرنگ شده است. بنابراین باید طوری رفتار کنید که بخش های مختلف امکان تعامل نزدیک با هم را داشته باشند. این امر محیط کار را بر مدار همکاری هرچه بیشتر سازمان می دهد. 

کارمندان وقتی کمی آزادی عمل در محیط کار داشته باشند، عملکرد بهتری از خودشان نشان خواهند داد. خب شما به عنوان یک مدیر نمی توانید ثانیه به ثانیه روز یک کارمند را برنامه ریزی کنید. این امر حس و حال زندان را به آنها خواهد داد. پس بد نیست کمی به مهارت و توانایی آنها ایمان داشته باشید. اینطوری در نهایت بازخوردهای بسیار بهتری نیز دریافت خواهید کرد. پس همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. اینطوری در ادامه مسیر کارآفرینی اتفاقات بهتری در انتظارتان خواهد بود. 

تعامل شخصی با هر کارمند

تعامل شخصی با هر کارمند

یکی دیگر از نکات کلیدی برای خلق یک محیط کار ایده آل تلاش برای تعامل شخصی با تک تک کارمندان است. این امر به شما کمک می کند تا اوضاع بهتری از نظر سطح تعامل سازنده با اعضای شرکت تان داشته باشید. خب کارمندان همیشه انتظار دارند افراد مهمی در ساختار شرکت محسوب شوند. درست به همین دلیل شما باید حواس تان به جزییات مسئله باشد. 

بی شک در برندهای بزرگ امکان تعامل رو در رو با تک تک اعضای شرکت نیست. با این حال اوضاع کسب و کارهای کوچک کاملا فرق دارد. در این وضعیت شما می توانید به سادگی هرچه تمام تر با کارمندان تان تعامل مستقیم داشته باشید. این تعامل شاید نتیجه خاصی برای شما به عنوان مدیر نداشته باشد، اما از نظر روانی برای کارمندان بی نهایت مهم است. اینطوری می توانید به سادگی هرچه تمام تر خودتان را به عنوان یک فرد کلیدی در دنیای کسب و کار نشان دهید. 

خب وقتی کارمندان تعامل نزدیکی با مدیران داشته و حرف شان را بدون واسطه به آنها بزنند، دیگر ذهن شان در محیط کار دائما درگیر نخواهد بود. این نکته ای است که به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک خواهد کرد. درست به همین دلیل گوش دادن به حرف کارمندان حتی در شرایطی که حوصله اش را ندارید، امری ضروری خواهد بود. 

سخن پایانی

محیط کار خوب

محیط کار خوب از نظر هر کسی ویژگی های خاص خودش را دارد. امروزه بسیاری از کارآفرینان برای اینکه وضعیت شان در دنیای کسب و کار را بهبود بخشند، دائما دنبال راهکارهای تازه می روند. این در حالی است که گاهی اوقات تلاش برای رعایت برخی ایده های اساسی به شما برای خلق محیط کاری ایده آل کمک خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: حفظ سلامت روانی کارمندان با 5 اقدام ساده

یادتان باشد، شما تنها فردی نیستید که در دفتر کار شرکت مشغول هستید. بنابراین این دفتر باید طوری طراحی شود که برای همه کارمندان جذاب باشد. ما در این بخش سعی کردیم برخی از ایده های کلیدی برای ساماندهی به دفتر کار به شیوه ای استاندارد را مرور کنیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بدون موانع بیشتر در دنیای کسب و کار به کارتان ادامه دهید. به علاوه، نگرانی های تان نسبت به تاثیر منفی جو محیط کار بر روی کارمندان را نیز کاملا کاهش می دهد. از اینجا به بعد همه چیز برعهده خودتان است. پس کارتان را شروع کرده و هرجا به مشکل خوردید، ما را بی خبر نگذارید. 

منابع:

https://www.insperity.com

https://yourerc.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/r7TQMgM1
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه