بازاریابی با محتوای بصری حال و هوای خاص خودش را دارد. در دنیایی که اغلب مردم دائما عجله دارند، سرمایه گذاری بر روی محتوای دیداری ایده جذابی محسوب می شود. احتمالا شما هم این جمله معروف که یک عکس به اندازه هزاران کلمه معنا در خودش دارد، شنیده اید. خب در این صورت خیلی خوب ایده پشت محتوای بصری را درک خواهید کرد. این در حالی است که توسعه فناوری و به طور مشخص افزایش سرعت اینترنت به کمک تولیدکنندگان محتوا آمده است.
اینکه ویدئو و عکس جذابیت زیادی برای مخاطب دارد، به تنهایی رمز موفقیت یک برند محسوب نمی شود. خب اگر شما نتوانید محتوایی جذاب پیش روی مخاطب قرار دهید، آن وقت فرمت محتوا دیگر اهمیتی نخواهد داشت. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از فرمت مناسب است. به طوری که شما فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تان در این میان داشته باشید. البته این امر به راحتی امکان پذیر نیست. خب ما در دنیایی زندگی می کنیم که پر از کلیشه های رایج درباره بازاریابی است. بنابراین باید کمی خلاقیت به خرج داد. مسئله دیگری که در این میان وجود دارد، ریسک های مربوط به شنا برخلاف جهت رودخانه است. اصلا به همین خاطر خیلی از بازاریاب ها به نتایج ضد و نقیض با استفاده از کلیشه ها راضی هستند.
ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با پیروی از کلیشه ها نداریم. به همین خاطر همیشه سعی کرده ایم شما را با تکنیک های درست و حسابی به سوی خلاقیت بیشتر هدایت کنیم. اینجا ماجرا دقیقا همین شکلی است. شما قرار است در ادامه با برخی از مهمترین نکات در رابطه با بازاریابی با حس و حالی تازه آشنا شوید. به طور مشخص، هدف ما بررسی برخی از ایده های طلایی برای تولید محتوای بصری بهتر در شبکه های اجتماعی است.
بی شک اهمیت شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره جای چون و چرا ندارد. به همین خاطر بازاریاب ها باید دائما حواس شان را نسبت به استفاده از درست از پلتفرم های اجتماعی جمع کنند، وگرنه اصلا تعاملی با مخاطب شکل نمی گیرد. شما در ادامه با برخی از تکنیک های کاربردی برای تولید محتوای بصری بهتر در شبکه های اجتماعی آشنا خواهید شد. خب اجازه دهید کم کم برویم سر اصل ماجرا.
وقی صحبت از محتوای بصری می شود، اغلب بازاریاب ها به فیلم و عکس فکر می کنند. این در حالی است که دنیای بازاریابی تنوع زیادی دارد. ما در این بخش سعی می کنیم خیلی خلاصه و جمع و جو انواع محتوای بصری را به اتفاق شما مرور کنیم. این امر به شما درک بهتری از شرایط بازار و نحوه بازاریابی مناسب خواهد داد. خب با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این میان را به اتفاق یکدیگر مرور کنیم.
مطلب مرتبط: تکنیک های تولید محتوای بصری جذاب در شبکه های اجتماعی
تصاویر
اولین و مهمترین نوع فرمت بصری شامل انواع عکس است. از زمانی که دوربین های عکاسی اختراع شد، اغلب مردم برای ثبت تصاویر هیجان زیادی داشتند. البته این امر در دنیای معاصر به خاطر عرضه گوشی های هوشمند با دوربین های حیرت انگیز معنادار شده است. به طوری که دیگر خیلی از مردم حال و حوصله استفاده از دوربین های تخصصی را ندارند.
انتشار عکس در کنار محتوای متنی یکی از رایج ترین شیوه های تولید محتوا محسوب می شود. پلتفرم هایی مثل فیس بوک، ایکس و اینستاگرام به طور قابل ملاحظه ای در طول یک دهه اخیر این مدل تولید محتوا از سوی برندها را تقویت کرده اند. البته در طول سال های اخیر ظهور پلتفرم هایی مثل تیک تاک یا کلاب هاوس این بحث را به چالش کشیده است.
محتوای عکس ها شامل سوژه های انسانی و طبیعی است. البته گاهی اوقات در قالب عکاسی تبلیغاتی بر روی محصولات تجاری نیز تمرکز می شود. نکته مهم اینکه برای عکاسی باید از قبل سوژه دلخواه را انتخاب کرد، در غیر این صورت به طور شانسی هیچ نتیجه مطلوبی به بار نمی آید.
ویدئو
ویدئو محبوب ترین فرمت دنیا محسوب می شود. بسیاری از مردم به جای اینکه متن یا حتی فایل صوتی را مورد توجه قرار دهند، یک راست سراغ ویدئوهای رنگارنگ می روند. خب این امر از زمانی که نسل اول تلویزیون ها رونمایی شد، طبیعی بود. تماشای ویدئو برای انسان بی نهایت ساده است؛ چراکه در این فرآیند مغز انسان دردسرهای زیادی برای پردازش اطلاعات ندارد.
توسعه اینترنت پرسرعت در سراسر دنیا در کنار توسعه پلتفرم هایی مثل یوتیوب بر روی سلیقه مردم در رابطه با استقبال از ویدئو تاثیر بسیار زیادی داشته است. امروزه بسیاری از مردم وقت شان در طول روز را بیشتر از همه در یوتیوب صرف می کنند. در سایر پلتفرم ها مثل اینستاگرام هم محتوای ویدئویی طرفدارهای بیشتری دارد. اصلا تیک تاک در طول چند سال اخیر با تاکید بر روی همین مسئله شهرت زیادی کسب کرده است.
ویدئوهای کوتاه معمولا بازخورد بهتری در مقایسه با نمونه های طولانی به دست می آورد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از ویدئوی کوتاه را ایده ای بی دردسرتر می دانیم. بی شک طراحی درست ویدئوهای طولانی نیز امر جذابی به نظر می رسد، اما باید ریسک های احتمالی آن را نیز مدنظر قرار دهید. این امر می تواند برای شما، به ویژه در ابتدای راه، چالش بزرگی محسوب شود.
اینفوگرافی
اینفوگرافی یکی دیگر از فرمت های جذاب در دنیا محسوب می شود. درست به همین خاطر اگر به دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب یا انتقال اطلاعات فراوان در کسری از ثانیه هستید، اینفوگرافی گزینه مطلوب تان خواهد بود. از نظر فنی، اینفوگرافی در واقع ترکیبی از عکس و متن است. به طوری که اطلاعات تخصصی به ساده ترین شکل ممکن با جلوه های بصری زیبا به مخاطب منتقل شود. این طوری شانس تان برای تعامل بهتر با مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند.
خیلی وقت ها بازاریاب ها برای آموزش مفاهیم تخصصی به مخاطب دچار مشکل می شوند. در چنین شرایطی استفاده از محتوای بصری در قالب اینفوگرافی ایده بی نهایت جذابی خواهد بود. البته شما نمی توانید دائما روی این گزینه تاکید کنید؛ چراکه مشاهده مداوم اینفوگرافی پس از مدتی انگیزه مخاطب را به شدت کاهش می دهد. بنابراین باید فرکانس مناسبی برای طراحی چنین محتوایی مد نظر قرار دهید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: مهمترین ترندها و نکات بازاریابی بصری برای کسب و کارها
میم
میم ویژگی اصلی شبکه های اجتماعی است. آیا شما هم طرفدار محتواهای خنده داری که با الهام از یک سکانس سینمایی در قالب عکس و متن تولید می شود، هستید؟ خب در این صورت میم برای تان جذابیت زیادی دارد. میم در واقع نه ویدئو به معنای دقیق کلمه و نه حتی عکس است. در عوض مثل این است که یک نفر از سکانس یک فیلم اسکرین شات گرفته و متنی به آن اضافه کرده باشد. اگرچه کاربرد میم بیشتر در زمینه کمدی و سرگرمی است، اما برخی از برندها از آن برای معرفی خود به مخاطب یا حتی شوخی با کاربران استفاده می کنند.
یادتان باشد، شوخی با مخاطب هدف همیشه کار ساده ای نیست. خب همیشه احتمال اینکه مخاطب از شوخی تان استقبال نکند، وجود دارد. به علاوه، اگر نتوانید اختلاف تان با مخاطب هدف بر سر نوع شوخی را مشخص کنید، احتمالا باید خودتان را برای برخوردهای فاجعه بار بعدی آماده سازید. این یعنی مخاطب نه تنها از شوخی تان استقبال نمی کند، بلکه واکنش منفی نیز نسبت به آن نشان می دهد.
ما در روزنامه فرصت امروز شوخی با مخاطب هدف را مثل بندبازی می دانیم. اگر بلد باشید چطور این کار را انجام دهید، همه تحسین تان خواهند کرد. با این حال اگر حواس تان پرت شده یا از روی بند سقوط کنید، در نهایت مخاطب با گوجه فرنگی شما را بدرقه خواهد کرد. آن وقت باید به فکر راه چاره ای برای بازیابی اعتبار از دست رفته تان باشید. این مسئله ای است که می تواند شرایط تان را به طور متفاوتی در بازار رقم بزند.
گیف
گیف یکی از محبوب ترین فرمت های محتوای بصری در دنیاست. اول از همه باید تاکید کنیم که گیف صدا ندارد. این یعنی شما با محتوای ویدئویی بدون صدا رو به رو هستید که معمولا کمتر از پنج ثانیه است. پس هر محتوای دیگری که تفاوتی با این الگو دارد، به معنای دقیق کلمه گیف نیست. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز حساب گیف را از ویدئو صامت جدا می کنیم.
گیف به خاطر اینکه واکنش های دقیقی در قبال پیام یا حتی حرف های دیگران دارد، محبوبیت زیادی دارد. خب گاهی اوقات آدم حرف کم می آورد. درست در چنین شرایطی انواع گیف های خنده دار اینجا هستند تا شما را سرحال بیاورند. البته ماجرا به همین مرحله ختم نمی شود.
گاهی اوقات برندها و کاربران در شبکه های اجتماعی در قالب انواع گیف با هم تعامل می کنند. این امری است که نقش مهمی در بهبود روابط میان مخاطب و برندها دارد. خب گاهی اوقات بدون حتی یک کلمه هم می شود دل مشتریان را به دست آورد.
ویدئو زنده (لایو استریم)
آخرین الگوی محتوای بصری مربوط به ویدئو زنده یا لایو استریم است. چند سالی هست اغلب شبکه های اجتماعی امکان پشتیبانی از ویدئوی زنده را به خدمات شان اضافه کرده اند. جذابیت این مدل از محتوا امکان تعامل زنده و بر خط افراد است. به طوری که خیلی وقت ها بازاریاب ها در لحظه امکان واکنش نسبت به نظرات مخاطب یا حتی تعامل با آنها به شیوه ای بی نهایت هیجانی تر را دارند.
ویدئوی زنده از نظر مدیریت شرایط سختی های بیشتری دارد؛ چراکه در این میان دیگر خبری از ویرایش ویدئو در مراحل بعدی نیست. در عوض همه چیز در کسری از ثانیه روی می دهد. علی رقم برنامه ریزی های مختلف، گاهی اوقات بازاریاب ها مشکلات زیادی در این میان دارند. به همین خاطر اگر برای اولین بار قصد استفاده از لایو استریم را دارید، بد نیست از تجربه دیگران استفاده کرده و تا حد امکان دور ایده های عجیب را خط بکشید؛ چراکه این امر می تواند در مرحله اجرا برای تان حسابی دردسرساز شود.
معمولا لایو استریم شامل انواع پرسش و پاسخ میان برند و مشتریان می شود. به علاوه، آموزش کار با یک محصول یا حتی پوشش زنده رویدادها نیز در این دسته قرار می گیرد. همانطور که می بینید، استفاده از ویدئوهای زنده در جای درست مزایای زیادی دارد. البته به شرط اینکه موقع اجرا خیلی دستپاچه نشوید، وگرنه مخاطب حسابی از شما انتقاد خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی بصری و نکاتی که هر بازاریابی باید بداند
حالا که توضیحات مفصلی درباره انواع محتوای بصری داشتیم، نوبتی هم باشد باید نگاهی به نحوه بهبود کیفیت محتوا داشته باشیم. این مسئله اهمیت محوری داشته و باید مورد توجه قرار گیرد. ما در ادامه سعی می کنیم برخی از توصیه های ساده و در عین حال کاربردی را با شما در میان بگذاریم. اینطوری هم توانایی تان برای تولید چنین محتواهایی بیشتر می شود، هم اینکه از دایره کلیشه ها خارج می شوید. خب منتظر چه هستید؟ قلم و کاغذ را بردارید تا کلاس مان را شروع کنیم.
انتخاب تامنیل جذاب
تامنیل در واقع تصویری است که به عنوان عکس اولیه بر روی ویدئوها قرار می گیرد. مثلا در یوتیوب قبل از اینکه مشاهده یک ویدئو را شروع کنید، با تامنیل آن رو به رو می شوید. این امر با هدف جلب نظر بهتر مخاطب صورت می گیرد. خب وقتی شما یک پیش نمایش یا سکانس از کل ویدئو داشته باشید، امکان تصمیم گیری بهتری برای مشاهده اش خواهید داشت. این در حالی است که در وضعیت عادی همه چیز شانسی به نظر می رسد.
کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، تلاش برای طراحی تامنیل های بهتر در مقایسه با رقباست. خب بسیاری از برندها اصلا تامنیل برای ویدئوی شان طراحی نمی کنند. درست به همین خاطر شرایط شان در تعامل با مخاطب هدف دائما بدتر می شود. کافی است خودتان را جای مخاطب هدف قرار دهید، آن وقت به خوبی تاثیرگذاری تامنیل را درک خواهید کرد.
بد نیست گاهی اوقات سراغ طراحی تصویری گرافیکی به عنوان تامنیل بروید. این امر به شما کمک می کند تا ترکیبی از کل ویدئو را پیش روی مخاطب تان قرار دهید. اینطوری کارتان برای ترغیب آنها به مشاهده تمام ویدئو ساده تر خواهد شد. البته اگر تامنیل هم برای ویدئوی تان انتخاب نکنید، تمام پلتفرم های اجتماعی به طور خودکار این کار را انجام خواهند داد. با این حال وضعیت نهایی تعریف زیادی نخواهد داشت. این دقیقا همان مسئله ای است که در ادامه راه می تواند شرایط تان را به نحو غیرقابل انکاری دشوار سازد.
ترکیب ایده برندهای بزرگ در این میان همیشه راهکار خوبی خواهد بود. شما این طوری به ساده ترین شکل ممکن و بدون صرف هزینه تامنیل های جذاب تری خواهید داشت.
تعریف دامنه رنگ برای برند
برندهای بزرگ دنیا در محتوای بصری شان از رنگ ها به طور تصادفی استفاده نمی کنند. در عوض ترکیب رنگ ها بیانگر هویت آن کسب و کارست. اغلب اوقات این ترکیب برگرفته از رنگ های اصلی در لوگو برندهاست. به طوری که مخاطب با مشاهده کمپین فورا یاد برند موردنظر می افتد. خب این امر اثرگذاری بسیار زیادی در دنیای بازاریابی دارد. با این حال اگر لوگوی شما تکرنگ باشد، آن وقت دیگر نمی توانید به این سادگی دامنه رنگ تان را تعریف کنید.
نکته کلیدی در این میان تعریف دقیق دامنه رنگ و استفاده مداوم از آن در فرآیند بازاریابی است. به طوری که مخاطب در طول زمان به مشاهده این طیف رنگی عادت کند. نتیجه امر اینکه کمپین شما بدون نمایش لوگو و اسم برندتان نیز از سوی مخاطب به خوبی شناخته خواهد شد. این مسئله ای است که می تواند جذابیت زیادی برای برندتان داشته باشد.
فراموش نکنید، برندهای بزرگ دنیا به این سادگی جایگاه شان را به دست نیاورده اند. اگر دوست دارید در شبکه های اجتماعی شانسی برای رقابت با آنها داشته باشید، باید کمی عملکردتان را حرفه ای تر دنبال کنید. این مسئله ای است که می تواند شرایط تان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد وگرنه با تولید شانسی محتوای بصری هیچ وقت پیشرفتی نخواهید کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی بصری با 5 استراتژی برتر
ترکیب عکس و متن
کپشن نویسی یکی از مهارت های اساسی در دنیای کسب و کار محسوب می شود. بسیاری از برندها برای اینکه اثرگذاری محتوای شان را چند برابر کنند، از انواع کپشن کوتاه و بلند سود می برند. نکته کلیدی اینکه بدون کپشن انگار محتوای بصری شما شناسنامه ندارد. به همین خاطر صرف نظر از نوع محتوای بصری، باید همیشه کپشن را به آن اضافه کرد.
کپشن نویسی به دو صورت انجام می شود. در حالت اول شما ابتدا محتوای بصری را بارگذاری کرده و سپس متن را در چارچوب مشخصی قرار می دهید. با این حال در حالتی دیگر شما از همان ابتدا محتوای بصری را با متن ترکیب می کنید. مثلا برخی از برندها برای ویدئوهای بازاریابی شان یک توضیح مقدمه طور در ابتدای ویدئو قرار می دهند. این توضیح در قالب متن بوده و ماجرای اصلی کمپین را نشان می دهد.
قبول دارم کاربران در شبکه های اجتماعی دیگر انگیزه ای برای مطالعه متن ندارند. با این حال چنین نکته ای بیشتر مربوط به مقالات طولانی و تخصصی است که به طور عمومی در شبکه های اجتماعی منتشر می شود. اگر شما کپشن های کوتاه را مدنظر قرار دهید، کارتان همچنان جذابیت های خاص خودش را خواهد داشت.
فراموش نکنید، کپشن شما باید اطلاعات مفید را در سریع ترین شکل ممکن تحویل مخاطب دهد. پس سعی نکنید مثل رمان نویس های بزرگ دنیا متن تان را طولانی و همراه با انواع آرایه های ادبی کنید. در عوض به سریع ترین شکل ممکن کارتان را تمام کرده و اجازه دهید مخاطب از محتوای ویدئو لذت ببرد.
تهیه محتوای باکیفیت
کیفیت محتوا فقط محدود به ایده ای که بازاریاب ها در سر دارند نیست. گاهی اوقات شما باید با عدد و رقم سر و کار داشته باشید. اینکه ویدئوهای شما کیفیت 720 داشته باشند یا فول اچ دی، کاملا کلیدی است. خب این روزها بسیاری از کاربران از اینترنت های بی نهایت سریع استفاده می کنند. این یعنی شما باید نسبت به کیفیت محتوای تان نیز حساس باشید. وقتی یک ویدئو حتی کیفیت 480 پیکسل هم ندارد، نباید انتظار واکنش های حیرت انگیز از سوی مخاطب را داشته باشیم.
کیفیت ویدئو از نظر فنی ضامن موفقیت آن نیست، اما شرط اولیه برای جلب نظر مخاطب محسوب می شود. پس اگر فکر کرده اید بدون یک دوربین ایده آل یا همراهی گرافیستی حرفه ای شانسی برای برد دارید، کلاه تان پس معرکه است.
بی شک کاهش هزینه ها همیشه امکان پذیر است، اما برخی تجهیزات مثل دوربین خوب با توانایی ویرایش محتوا شوخی بردار نیست. اگر خودتان این مهارت و امکانات را ندارید، باید هر طور شده فراهم شان کنید، وگرنه هر چقدر هم ایده بازاریابی تان درجه یک باشد، بازهم در نهایت شانسی برای تعامل با مخاطب هدف به طور درست نخواهید داشت. از این بدتر، اصلا ممکن است مخاطب نگاهی به محتوای تان نندازد!
توجه به مسئله کپی رایت
کپی رایت یکی از مهمترین مسائلی است که بازاریاب ها در شبکه های اجتماعی با آن رو به رو هستند. به طوری که اگر یک لحظه حواس تان نباشد، ممکن است زحمات چندین روزتان به باد برود. ماجرا از این قرار است که اغلب تولیدکنندگان محتوا ایده یا محتوای تولیدی شان را تحت پوشش قانون کپی رایت قرار می دهند. این یعنی اگر محتوای بازاریابی شما شباهت زیادی به محتوای اصلی داشته باشد، مجرم شناخته می شوید.
استفاده از لوگو یا شعارهای متعلق به دیگر برندها نیز می تواند برای تان دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. به همین خاطر باید بی نهایت با احتیاط با این مسئله رو به رو شوید. وگرنه اوضاع تان خیلی زود به هم خواهد ریخت. شاید گاهی برخی از برندها حوصله پیگیری حقوقی ماجرا را نداشته باشند، اما نمی توانید خیلی روی تنبلی دیگران حساب کنید. چه بسا یکهو برندی پیدا شود که تا انتها ماجرا را پیگیری کند. آن وقت دیگر نمی توانید از زیر مسئولیت تان شانه خالی کنید.
معمولا قوانین کپی رایت در هر کشوری شرایط خاص خودش را دارد. با این حساب بد نیست قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنید، نسبت به این مسئله مطمئن شوید. اینطوری دردسرهای کمتری به هنگام تولید و انتشار محتوا خواهید داشت. به علاوه، خودِ شبکه های اجتماعی نیز قوانین اصلی و اساسی در این رابطه را مشخص می کنند. بنابراین بد نیست نگاهی به بخش قوانین کپی رایت در این پلتفرم ها داشته باشید.
مطلب مرتبط: 10 نوع محتوای بصری جذاب
استفاده از ابزارهای رایگان
بازاریاب ها فکر می کنند همیشه باید پول زیادی برای تولید و ویرایش محتوا پرداخت کنند. خب این امر تا همین چند سال قبل کاملا درست بود، اما حالا به لطف هوش مصنوعی انواع ابزارهای رایگان دم دست تان قرار دارد. به طوری که می توانید فکری برای کاهش هزینه های بازاریابی کنید. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا کارتان را به ساده ترین شکل ممکن پیش برده و اصلا هم نگران چیزی نباشید.
تنها کاری که باید برای موفقیت در این بخش انجام دهید، کمی جست وجو در گوگل است. نگران نباشید، لازم نیست کلیدواژه های عجیبی را سرچ کنید. در عوض انواع ابزارهای رایگان و پولی دم دست تان خواهد بود. بهتر است در ابتدای راه از ابزارهای رایگان برای ویرایش محتوا سود ببرید. اینطوری ورودتان به عرصه بازاریابی و تلاش برای بهبود کیفیت محتوا با هزینه کمتری همراه خواهد شد. بعدا می توانید وضعیت را به سود خودتان تغییر دهید. پس نگران چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید.
سخن پایانی
بهبود کیفیت محتوای بصری کار غیرممکنی نیست. ما در این مقاله سعی کردیم به شما نشان دهیم چطور با کمترین هزینه امکان موفقیت در این ماموریت مهم وجود دارد. شما الان با انواع روش های بهبود کیفیت نهایی محتوای بصری آشنا هستید. البته ما در بخش مهمی از کارمان سعی کردیم انواع محتوای بصری را نیز به شما معرفی کنیم. این مسئله به شما در ادامه راه تان برای استفاده متنوع از فرمت های بصری کمک می کند.
یادتان باشد، خلاقیت و نوآوری در دنیای بازاریابی هیچ وقت به مرحله پایانی نمی رسد. به همین خاطر باید تمام تلاش تان برای موفیت در این زمینه را انجام دهید. بد نیست بدون اتلاف وقت کارتان را با استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله شروع کنید. ما هم خیلی زود با دست پر دوباره مهمان تان خواهیم بود. مثل همیشه اگر سوال یا مشکلی در زمینه اجرای ایده های این مقاله دارید، کافی است با ما در ارتباط باشید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده تعامل با شما هستند.
منابع: