محتوای بصری همیشه یکی از جذاب ترین گزینه ها برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. استفاده از انواع گیف، ویدئو و تصاویر برای جلب نظر مخاطب هدف دیگر تبدیل به نوعی عادت در میان بازاریاب ها شده است. با این حساب شما باید به خوبی توانایی استفاده از این ترندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را داشته باشید.
سال 2020 به دلیل بروز کرونا شاهد جهت گیری بسیار بیشتر بازاریاب ها به سوی استفاده از محتوای بصری بود. این امر تا به امروز نیز ادامه داشته و محبوبیت محتوای بصری به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر شما باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای استفاده از این محتوا در فرآیند بازاریابی تان باشید.
استفاده از ترندهای تازه و نکات کاربردی در رابطه با محتوای بصری به هر بازاریابی برای موفقیت در این عرصه کمک می کند. هدف اصلی در این مقاله نیز بررسی برخی از ترندها و نکات تازه در این رابطه است. اگر شما هم به دنبال راهکاری ساده و کاربردی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، هرگز نکات مورد بحث در این مقاله را از دست ندهید.
مطلب مرتبط: بازاریابی بصری و نکاتی که هر بازاریابی باید بداند
نکات عمومی درباره بازاریابی محتوا
ویدئو به عنوان محبوب ترین فرمت بازاریابی در سال 2021
سال 2021 دیگر به ماه های پایانی اش نزدیک شده است. درست به همین خاطر ارزیابی درباره میزان محبوبیت فرمت های مختلف بازاریابی در این سال شدت گرفته است. براساس گزارش موسسه هاب اسپات، محتوای ویدئویی در میان بازاریاب ها محبوبیت بسیار زیادی دارد. همین امر ویدئو را بدل به رایج ترین فرمت بازاریابی در سال 2021 کرده است. نکته جالب اینکه ویدئو اکنون برای دو سال پیاپی این رتبه را به خودش اختصاص داده است.
در رتبه بعدی محبوب ترین فرمت بازاریابی بلاگ ها قرار دارند. نکته مهم اینکه بارگذاری محتوای ویدئویی در وبلاگ ها، برخلاف سال های گذشته، شدت بسیار بیشتری گرفته است. همین امر ارتباط میان وبلاگ نویسی و محتوای بصری را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است.
اهمیت فزاینده اینفوگرافی ها
اینفوگرافی ها پس از ویدئو و محتوای وبلاگی در رتبه سوم فرمت های مورد علاقه بازاریاب ها قرار دارد. درست به همین خاطر شما باید برنامه ای ویژه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان بر این اساس داشته باشید، در غیر این صورت دامنه ای وسیع از کاربران به محتوای بازاریابی شما بی توجهی خواهند کرد.
اینفوگرافی ها بهترین فرمت برای انتقال سریع اطلاعات به مخاطب هدف محسوب می شود. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای و مناسب بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. نکته مهم توجه به کاربرد بسیار بهتر اینفوگرافی در صورت استفاده از محتوای کمی است. بنابراین بهترین ایده ها در راستای استفاده از این فرمت مربوط به انتقال سریع و بی دردسر اطلاعات کمی به مشتریان است.
دفعات بارگذاری محتوای بصری در شبکه های اجتماعی
شما اگر بهترین محتوای بازاریابی دنیا را هم داشته باشید، تا زمانی که محتوای تان را در زمان درست بارگذاری نکنید، شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. این امر در میان بازاریاب ها امر بسیار مهمی محسوب می شود. درست به همین خاطر بسیاری از برندها برای پیدا کردن زمان مناسب بارگذاری محتوا فرآیندهای طولانی آزمون و خطا را پشت سر می گذارند.
براساس مطالعه موسسه وینگیج، دفعات مناسب بارگذاری محتوای بصری در شبکه های اجتماعی به 2 تا 5 بار در هفته محدود می شود. بر این اساس اگر شما بیشتر از این نرخ طلایی اقدام به بارگذاری محتوای بصری نمایید، فرآیند بازاریابی تان تاثیرش را از دست می دهد. درست به همین خاطر شما باید همیشه این نکته طلایی را به یاد داشته باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی بصری با 5 استراتژی برتر
نکته مهم اینکه بارگذاری محتوای بصری باید در ساعت های درستی نیز صورت گیرد. این امر به شما برای جلب نظر کاربران در زمان های استراحت شان کمک می کند. به همین خطر بارگذاری محتوا در ساعت های ابتدایی صبح و عصر مناسب خواهد بود، در غیر این صورت شما شانس زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
زمان مورد نیاز برای تولید محتوای بصری
زمانی که بازاریاب ها برای طراحی محتوای بصری صرف می کنند، اهمیت بالایی دارد. اگر شما توانایی طراحی محتوای موردنظر در مدت زمانی کوتاه را نداشته باشید، به سرعت شرایطتان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف وخیم خواهد شد. این امر بسیاری از برندها را در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دردسر می اندازد. براساس گزارش موسسه وینگیج، 28 درصد از بازاریاب ها که موفقیت بالایی در تولید محتوای بصری دارند به طور معمول 2 تا 5 ساعت در هفته برای این کار زمان اختصاص می دهند. چنین امری نه تنها زمان زیادی از بازاریاب ها نمی گیرد، بلکه فرصت کافی برای ارزیابی دوباره کیفیت محتوا و سپس بارگذاری اش در شبکه های اجتماعی را نیز فراهم می سازد.
بسیاری از بازاریاب ها نسبت به زمان طولانی طراحی محتوای بازاریابی شکایت دارند. دلیل اصلی این امر در حوزه بازاریابی ناتوانی برای پیدا کردن ابزارها و تکنیک های درست در تولید محتواست. با این حساب اگر شما فرد تازه کار در این عرصه محسوب می شود، به احتمال زیاد مسیر طولانی ای برای حرفه ای شدن در طراحی و تولید محتوای بصری خواهید داشت.
افزایش استفاده از محتوای بصری در میان بازاریاب ها
براساس گزارش موسسه Content Marketing، میزان استفاده بازاریاب ها از محتوای بصری در مقایسه با سال 2019 نزدیک به 69 درصد افزایش داشته است. این امر به خوبی اهمیت محتوای بصری در بازاریابی امروزی را نشان می دهد.
نکته مهم در این میان افزایش تقاضای مشتریان برای مشاهده محتوای بصری در طول سال 2020 است. این امر نه تنها به دلیل شیوع کرونا و ناتوانی برای خرید حضوری، بلکه تمایل مشتریان برای حفظ ارتباط با برندهای مورد علاقه شان روی داده است. براساس پیش بینی موسسه Content Marketing، این روند رو به رشد در طول سال های آینده نیز ادامه خواهد یافت. بنابراین شما باید به دنبال راهکارهایی برای سازگاری با این روند باشید، در غیر این صورت مشکلات زیادی پیش روی فعالیت بازاریابی تان قرار خواهد گرفت.
62 درصد از بازاریاب ها در طول سال 2020 از وبینار استفاده کرده اند
استفاده از وبینار به عنوان راهکاری برای ایجاد تمایز در فرآیند بازاریابی در طول سال 2020 بسیار محبوب بود. این امر در سال 2021 نیز ادامه پیدا کرده و وبینارها را بدل به گزینه ای جذاب برای بازاریاب ها کرده است. این فضا به بازاریاب ها امکان بازنشر انواع محتوا و تعامل مستقیم با مشتریان را می دهد. همچنین بسیاری از جلسات مهم کاری نیز در قالب همین وبینارها برگزار می شود.
مطلب مرتبط: 10 نوع محتوای بصری جذاب
امروزه وبینارها صرفا کاربرد بازاریابی ندارند. برخی از برندهای درگیر در فرآیند دورکاری برای اطلاع از وضعیت کارمندان شان به طور مداوم از وبینار استفاده می کنند. این امر به آنها امکان همکاری بهتر و تقویت بهره وری نیروی کار را می دهد.
استفاده از وبینار در عرصه بازاریابی به افراد امکان جلب نظر مخاطب هدف در مدت زمانی کوتاه را می دهد. وقتی کاربران در وبینار برند شما شرکت می کنند، معنای آن آمادگی شان برای مشاهده انواع محتوای بصری بازاریابی و گفت و گوهای مرتبط با حوزه کاری تان است. بنابراین شما فرصت بسیار عالی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس این الگو را خواهید داشت.
توجه بیشتر مشتریان به طرح های بصری اورجینال برندها
استفاده از طرح های دیگر برندها برای تولید محتوای بصری ایده تازه ای نیست. بسیاری از برندها در عمل به جای سرمایه گذاری بر روی طراحی محتوای بصری از کارهای دیگر برندها استفاده می کنند. شاید این امر با ذکر منبع هیچ ایرادی از نقطه نظر کپی رایت نداشته باشد، اما ذهنیت مشتریان نسبت به برندتان را به طور قابل ملاحظه ای تغییر خواهد داد.
امروز مشتریان به برندهایی که صفر تا صد فعالیت طراحی محتوای گرافیکی شان را انجام می دهند، توجه بالاتری نشان خواهند داد. این امر برای برندهای تازه تاسیس اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما مایل به ایجاد تمایز سریع با رقبای تان هستید، باید به طور قابل ملاحظه ای چنین نکته ای را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان تان نخواهید داشت.
اگر کسب و کار شما در مسیر توسعه و تبدیل شدن به برند مورد علاقه مشتریان قرار دارد، باید هرچه زودتر فکری برای تولید محتوای اصیل نمایید، در غیر این صورت کپی برداری از دیگر برندها به تدریج شما را در میان مشتریان بدل به کسب و کاری کلیشه ای خواهد کرد. چنین اتفاقی به طور کامل کسب و کارتان را نابود کرده و هیچ شانسی برای شما در راستای جلب نظر مشتریان باقی نخواهد گذاشت.
تماشای 12.2 میلیارد دقیقه ویدئو در طول سال 2021
اگرچه هنوز سال 2021 تمام نشده است، اما کاربران در این سال نزدیک به 12.2 میلیارد دقیقه ویدئو تماشا کرده اند. این امر به معنای محبوبیت فزاینده محتوای ویدئویی در فضای آنلاین است. شما باید توانایی لازم برای استفاده از این محبوبیت ویدئو به منظور تعامل با مشتریان تان را داشته باشید، در غیر این صورت وضعیت بازاریابی تان به طور مداوم بدتر خواهد شد.
یکی از اشتباهات بازاریاب ها در این میان تلاش برای استفاده از دیگر الگوهای بازاریابی نظیر بازاریابی متنی است. وقتی ویدئو در میان سایر فرمت ها به طور قابل ملاحظه ای محبوب تر است، چنین کاری به هیچ وجه سرانجام خوشی برای برندتان به همراه نخواهد داشت. پس باید به طور کامل قید آن را بزنید، در غیر این صورت موانع بسیار زیادی در مسیر بازاریابی تان ایجاد خواهد شد.
رشد 17 برابری تماشای ویدئوی بازاریابی نسبت به سال 2012
سال 2012 هنوز گوشی های هوشمند در ابتدای راه شان قرار داشتند. درست به همین خاطر تماشای آنلاین محتوای بازاریابی در قالب ویدئو فقط از طریق رایانه های شخصی امکان پذیر بود. با این حال اکنون شرایط به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. بنابراین شما باید آماده تولید و طراحی محتوای بازاریابی باشید.
براساس گزارش سیسکو میزان تماشای ویدئوی بازاریابی در سال جاری نسبت به سال 2012 نزدیک به 17 برابر رشد داشته است. این امر نشانه محکمی مبنی بر ضرورت ادامه روند استفاده از محتوای بصری در عرصه بازاریابی است. چنین امری به شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را می دهد. به هر حال بازاریاب ها باید همیشه براساس سلیقه مشتریان شان عمل کنند، در غیر این صورت هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان پیدا نخواهند کرد.
نکات مربوط به بازاریابی ویدئویی
استفاده 87 درصد از بازاریاب ها از ویدئو برای بازاریابی
ویدئو یکی از مدیوم های پرطرفدار در میان کاربران اینترنت محسوب می شود. همین امر نه تنها برندها، بلکه هنرمندان را نیز به سوی تولید چنین محتوایی برای مخاطب هدف شان ترغیب کرده است. اگر شما نیز در عرصه بازاریابی به دنبال راهکاری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، هرگز اهمیت ویدئو را فراموش نکنید. این فرمت نقش مهمی در موفقیت بازاریابی برندها دارد.
مطلب مرتبط: 5 نکته مهم بازاریابی بصری که باید بدانیم
براساس گزارش موسسه ویزول، میزان بازگشت سرمایه در حوزه بازاریابی ویدئویی سه برابر دیگر الگوهای مشابه است. درست به همین خاطر شما باید به طور قابل ملاحظه ای سرمایه گذاری تان در حوزه بازاریابی ویدئویی را افزایش دهید، در غیر این صورت خبری از موفقیت تان در تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد بود.
افزایش استفاده از ویدئو در شبکه های اجتماعی
براساس گزارش موسسه فوآپ، استفاده از محتوای ویدئویی در شبکه های اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. بر این اساس در شبکه های اجتماعی اول از همه محتوای دارای عکس محبوبیت بالایی دارند. با این حال در رتبه های بعدی ویدئو و سپس وبلاگ نویسی قرار می گیرد.
نکته جالب در میان محتوای پرطرفدار در شبکه های اجتماعی حضور پادکست به عنوان الگویی تازه از تولید محتواست. چنین امری به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین در کنار توجه به محتوای ویدئویی در اهمیت فزاینده اش در این میان باید نگاهی به پادکست ها نیز داشته باشید.
یوتیوب به عنوان محبوب ترین پلتفرم بازاریابی
یوتیوب دارای جذابیت های بسیار زیادی برای برندهای مختلف است. دلیل این امر نیز محبوبیت آن در میان کاربران و سهولت بارگذاری ویدئوست. به عبارت دقیق تر، یوتیوب بزرگترین پلتفرم اختصاصی برای انتشار محتوای ویدئویی در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. همین امر محبوبیت این پلتفرم در میان کاربران را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است.
مطلب مرتبط: تکنیک های تولید محتوای بصری جذاب در شبکه های اجتماعی
اگرچه امروزه تقریبا تمام شبکه های اجتماعی فرصت هایی برای بارگذاری ویدئو در اختیار کاربران قرار می دهند، اما یوتیوب به دلیل تنوع امکاناتش همچنان گزینه اول برندها محسوب می شود. اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس ترندهای این حوزه هستید، باید اول از همه سراغ یوتیوب بروید.
70 درصد از کاربران برای حل مشکلات شان سراغ یوتیوب می روند
یوتیوب برای برندها جذابیت های بسیار زیادی دارد. یکی از نکات مهم و جالب توجه درباره این پلتفرم تمایل بالای کاربران برای مراجعه به آن در صورت تمایل برای حل و فصل مشکلات شان است. چنین امری به آنها برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک می کند.
امروزه کاربران یوتیوب اول از همه برای حل مشکلات شان به این پلتفرم مراجعه می کنند. این امر بیانگر محبوبیت یوتیوب در میان کاربران است. درست به همین خاطر اگر برند شما ایده هایی برای حل و فصل مشکلات مشتریان دارد، باید اقدام به تولید محتوا در این پلتفرم نمایید، در غیر این صورت توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد.
تاثیر ویدئو بر افزایش فروش برندها
براساس گزارش موسسه بیتبل، 32 درصد از کسب و کارها نسبت به تاثیر محتوای ویدئویی بر روی افزایش نرخ فروش شان گزارش هایی را ثبت کرده اند. این امر به خوبی بیانگر اهمیت دوچندان ویدئو در دوران کروناست. بسیاری از مشتریان به جای اینکه در شرایط کنونی با حضور در فروشگاه ها نسبت به ثبت خریدشان اقدام نمایند، از ایده هایی نظیر خرید آنلاین استفاده می کنند.
مهمترین نکته در خرید آنلاین توجه به شباهت میان کالای خریداری شده با آنجه در عمل به دست مشتریان می رسد، است. این امر تمایل مشتریان برای مشاهده محتوای ویدئویی از محصولات را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است. اگر شما در تلاش برای جلب نظر مشتریان به خرید محصولات تان هستید، بارگذاری ویدئوهای باکیفیت از محتوای تان نقش مهمی در جلب نظر مشتریان خواهد داشت.
بازگشت سرمایه بیشتر در بازاریابی ویدئویی
بازاریابی ویدئویی به غیر از شهرت بسیار زیاد در میان مشتریان، بازگشت سرمایه بسیار زیادی نیز برای برندها به همراه دارد. این امر به ویژه پس از راه اندازی فروشگاه درون برنامه ای از سوی شبکه های اجتماعی تقویت شده است. بنابراین شما در صورت بارگذاری ویدئوهای باکیفیت امکان فروش مستقیم محصولات تان به مشتریان را خواهید داشت. چنین امری بازگشت سرمایه ویدئوها را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است.
مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نیمه دوم سال 2021
بدون تردید بازاریابی محتوا در طول سال آینده نیز رشد بسیار زیادی خواهد داشت. درست به همین خاطر شما باید سرمایه گذاری مطمئنی بر روی این حوزه داشته باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان تان نخواهید داشت.