قدیم ها تا تلویزیون را روشن می کردیم، کلی ستاره سینما و قهرمان ورزشی در تیزرهای تبلیغاتی به چشم می خوردند. اگرچه هنوز هم بازار چنین چهره های محبوبی داغ به نظر می رسد، اما دیگر محبوبیت قبل را ندارند. حالا کسانی روی بورس هستند که نه در همکاری مستقیم با برندها، بلکه بیشتر در شبکه های اجتماعی حضور دارند. احتمالا شما هم چند باری اسم «بلاگرها» به گوش تان خورده است. راستش را بخواهید، خیلی ها هنوز درباره ماهیت کار آنها اطلاعات درستی ندارند، چه برسد به اینکه وسوسه شوند تا خودشان هم وارد این بازار بزرگ شوند!
دنیا همیشه در حال تغییر است و این وسط کسانی برنده نهایی هستند که خودشان را سریع تر با این تغییرات هماهنگ کنند. این دقیقا همان نکته ای است که ما را به سوی بررسی بالگری هدایت کرده است. اجازه دهید قبل از اینکه سراغ اصل مطلب برویم، یک مقایسه کوچک میان سلبریتی های کلاسیک و بلاگرها داشته باشیم.
اولین نکته ای که حسابی به چشم می آید، مهارت و تخصص افراد است. در حالی که یک بازیگر شاید هیچ تخصصی درباره دنیای خودروهای اسپرت نداشته باشد، بلاگرهای صنعت خودرو زیر تا بم هر محصول را درمی آورند. نکته جالب اینکه برخی از آنها خودشان قهرمان های سابق فرمول یک هستند. بنابراین حرف شان اعتبار بسیار زیادی دارد. این دقیقا همان شرایطی است که برای بسیاری از مشتریان جذاب به نظر می رسد. خب تا وقتی یک نفر با تخصص بالا درباره یک محصول حرف می زند، چرا آدم باید حرف های ضد و نقیض دیگران را باور کند؟ آن هم کسانی که بابت کار دیگری مشهور شده اند و صرفا به خاطر منافع مادی با یک برند همکاری می کنند.
دنیای بلاگری گستردگی بسیار زیادی دارد. بسیاری از مردم برای اینکه رویاهای دور و درازشان را دنبال کنند، وارد این حوزه می شوند. اگر شما هم دوست دارید سر و گوشی در این صنعت آب دهید، ما اینجا هستیم تا پرونده این حوزه را به طور کامل روی دایره بریزیم. پس با ما همراه باشید تا نگاهی دقیق به ماجرا انداخته و کمی هم که شده اوضاع را برای شما بهبود بخشیم.
مطلب مرتبط: چگونه بلاگر موفقی باشیم
شما در این مقاله نه تنها با ماهیت کار بلاگرها آشنا می شوید، بلکه کمی درباره دلایل محبوبیت شان میان مردم نیز یاد خواهید گرفت. در نهایت هم راهنمایی گام به گام برای تبدیل شدن به یک بلاگر حرفه ای را تقدیم تان خواهیم کرد. خب اگر موافقید، کم کم ماجراجویی مان را شروع کنیم.
بلاگرها دقیقا چه کار می کنند؟
اینکه بلاگرها دقیقا چه کاری انجام می دهند، برای بسیاری از مردم دنیا مثل علامت سوال بزرگی است که اصلا جوابی برای آن ندارند. خب راستش را بخواهید، بلاگرها نه مثل بازاریاب ها برای یک برند مشخص تولید محتوا می کنند، نه مثل کاربران عادی برای دل خودشان دست به قلم می شوند. نکته مهم در این میان حضور بلاگرها میان این دو قشر است. به زبان خودمانی، یک بلاگر در مورد حوزه های مورد علاقه اش تولید محتوا می کند، اما در همین حین با برخی از برندهای بزرگ هم همکاری غیرمستقیم دارد.
تا اینجا متوجه شدیم که یک بلاگر دقیقا چه کاری انجام می دهد. وظیفه او در شبکه های اجتماعی تولید محتواست. خب آیا این کار به تنهایی برای بلاگرها نان و آب می شود؟ جواب در عین ناباوری مثبت است!
بلاگرها به دو صورت کسب درآمد می کنند. اول از همه با کمک شبکه های اجتماعی درآمد خوبی به جیب می زنند. در این حالت بلاگرها به خاطر محتوای جذابی که تولید می کنند، به نوعی در سود تبلیغاتی پلتفرم ها شریک می شوند مثال بارز این مورد درباره یوتیوب به چشم می خورد.
اگرچه سهم تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی دندانگیر است، اما کسب و کارها هم پیشنهادهای همکاری خوبی به بلاگرها می دهند. این یعنی یک بلاگر با تبلیغ غیرمستقیم محصول یک برند می تواند کلی پول به جیب بزند. اینطوری نه تنها اوضاع شان از نظر مالی بهتر می شود، بلکه کلی برند دیگر هم انگیزه مضاعف برای همکاری با آنها پیدا می کنند.
حالا که درباره شیوه درآمدزایی بلاگرها حرف زدیم، باید نگاهی هم به دلایل شهرت آنها بیندازیم. به راستی چرا بلاگرها در دنیای کسب و کار تا این اندازه مشهور هستند؟ ما در ادامه سعی می کنیم نگاهی دقیق به این مسئله داشته باشیم.
شهرت بلاگرها: یک معادله منطقی!
در عصر حاضر، بلاگرها به یکی از محبوب ترین چهره های رسانه های اجتماعی تبدیل شده اند. این افراد با تولید محتوای متنی، تصویری یا ویدئویی در مورد موضوعات مختلف توانسته اند به مخاطبان زیادی دست پیدا کنند. محبوبیت بلاگرها دلایل مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.
ارائه محتوای جذاب و مرتبط با سلیقه کاربران
یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت بلاگرها، ارائه محتوای جذاب و مرتبط با مخاطبان است. بلاگرهای موفق با شناخت دقیق مخاطبان خود، محتوایی تولید می کنند که برای آنها ارزشمند و کاربردی است. این محتوا می تواند در مورد موضوعات مختلفی مانند سبک زندگی، مد، آشپزی، سفر، فناوری، سلامت و هزاران موضوع دیگر باشد. نکته جالب اینکه اغلب بلاگرها خودشان تجربه زیسته ای مشابه مخاطبان شان دارند. به همین خاطر همیشه در اثرگذاری بر روی آنها گل می کارند.
اگر شما هم در حوزه ای خاص تجربه ای طولانی دارید، می توانید از این تجربه به خوبی استفاده کرده و وارد دنیای بلاگری شوید. البته شناخت مخاطب به تنهایی کافی نیست. شما باید دستی هم بر تولید محتوای حرفه ای داشته باشید. در این رابطه هیچ چیز به اندازه داستان سرایی مهم نیست.
بعضی آدم ها هر کاری کنند حتی یک کلمه هم داستان جذاب از دهان شان خارج نمی شود. در عوض کم نیستند کسانی که به طور طبیعی و بدون طی دوره های آموزشی داستان های جذابی سرهم بندی می کنند. این امر به آنها کمک می کند تا بدون دردسر مخاطب را پای داستان شان نشانده و در صورت تولید محتوا حسابی در بازار سر و صدا به پا کنند.
مطلب مرتبط: چرا بلاگری اقدامی ارزشمند است؟
ارائه دیدگاه شخصی
یکی دیگر از دلایل محبوبیت بلاگرها، ارائه دیدگاه شخصی و غیررسمی آنها در مورد موضوعات مختلف است. این افراد با اشتراک گذاری تجربیات و نظرات خود، حس همدلی و نزدیکی بیشتری با مخاطبان ایجاد می کنند. خب یک سلبریتی که همکاری تبلیغاتی با برندی مثل نایک دارد، باید همیشه درباره محصولات این برند تعریف و تمجیدهای اغراق شده انجام دهد. این دقیقا همان دلیلی است که خیلی از کاربران در شبکه های اجتماعی نسبت به کمپین هایی که در آن سلبریتی ها نقش اول را بازی می کنند، روی خوش نشان نمی دهند.
در نقطه مقابل سلبریتی ها، بلاگرهایی قرار دارند که هیچ تعهد رسمی به این یا آن برند خاص ندارند. در عوض آنها کارشان را با بیان نظرات واقع گرایانه و به دور از اغراق شروع می کنند. به همین خاطر معمولا خیلی زود در بازار اسم و رسمی برای خودشان به هم زده و کارشان را جلو می برند. نکته جالب اینکه همکاری آنها با برندهای مختلف نیز براساس بیان نظر واقعی خودشان صورت می گیرد. بنابراین اینجا هم خبری از تعریف های الکی نیست.
دسترسی آسان
بلاگرها به لطف شبکه های اجتماعی به راحتی در دسترس مخاطبان قرار دارند. این افراد می توانند از طریق وبلاگ یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. نکته جالب اینکه در اغلب موارد ارتباط میان آنها با مخاطب شان بسیار صمیمی تر از حد معمول است. این دقیقا همان نکته ای است که برای خیلی از کارآفرینان و تیم های بازاریاب جذاب به نظر می رسد. به طوری که همیشه آرزوی همکاری با این افراد را دارند تا بلکه از نظر میزان صمیمیت تغییری در اوضاع برندشان ایجاد شود.
تاثیرگذاری
بلاگرها می توانند تأثیر زیادی بر افکار و رفتار مخاطبان خود داشته باشند. این افراد با تولید محتوای جذاب و تأثیرگذار، نظرات و نگرش های مخاطب را نیز تغییر می دهند. این کاری است که خیلی از مردم دنیا حتی در خواب هم نمی بینند. هرچه باشد، معمولا کارآفرینان همیشه آرزوی تاثیرگذاری بی چون و چرا بر روی مخاطب را دارند. بنابراین شاید همکاری با بلاگرها حلقه گمشده کسب و کارشان باشد. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج بلاگرها
درآمدزایی
بلاگرهای موفق از طریق تبلیغات، فروش محصولات یا خدمات و سایر روش ها، درآمد کسب می کنند. این امر باعث شده بسیاری از افراد به دنبال راه اندازی یک وبلاگ یا کانال در شبکه های اجتماعی باشند. البته در این میان قواعدی وجود دارد که تا آنها را رعایت نکنید، رنگ موفقیت را هم نمی بینید. بنابراین بد نیست در این مقاله نگاهی هم به شیوه های موفقیت در زمینه تبدیل شدن به یک بلاگر حرفه ای داشته باشیم. اینطوری کارمان خیلی ساده تر جلو خواهد رفت، مگر نه؟
تبدیل شدن به یک بلاگر موفق: راه و رسمی برای شروع کار
انتخاب موضوع
اولین قدم برای تبدیل شدن به یک بلاگر موفق، انتخاب موضوع است. شما باید موضوعی را انتخاب کنید که در مورد آن علاقه و دانش کافی دارید. اگر موضوع مورد علاقه شما رایج و پرطرفدار باشد، شانس بیشتری برای جذب مخاطب خواهید داشت. گاهی اوقات کارآفرینان بدون اینکه از یک حوزه شناخت کافی داشته باشند، دست به کار شده و شروع به تولید محتوا می کنند. اگر شما هم چنین خواب هایی در سر دارید، بهتر است از همان اول وارد حوزه بلاگری نشوید.
اگر شما به حوزه ای علاقه دارید که درباره اش اطلاعات زیادی ندارید، لازم نیست فورا ناامید شوید. این روزها خیلی از آدم ها درباره حوزه های مورد علاقه شان اطلاعات کافی ندارند. با این حال راه های زیادی برای کسب اطلاعات جامع دم دست شماست. کافی است برای یکبار هم که شده بهانه تراشی را کنار گذاشته و وارد بازار شوید. آن وقت کلی فرصت طلایی برای بهبود اوضاع کاری تان پیدا می کنید که حتی باورتان هم نمی شود.
انتخاب پلتفرم های مناسب
پس از انتخاب موضوع، باید یک پلتفرم برای انتشار محتوای خود راه اندازی کنید. وبلاگ و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب و ایکس (توئیتر سابق!) از جمله گزینه های مناسب برای بلاگرها هستند. یادتان باشد، شما قبل از اینکه به راحتی دست به انتخاب یکی از گزینه ها بزنید، باید تحقیقات تان را به طور کامل انجام دهید. خب این روزها کلی پلتفرم مختلف دم دست من و شما قرار دارد. از آنجایی که آدم نمی تواند در تمام شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد، بهتر است از میان گزینه های وسوسه برانگیز مختلف، دست به انتخاب بزنید. این طوری دیگر لازم نیست نگران کمبود وقت باشید تا با کابوس مدیریت زمان امان تان را ببرد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بهترین معیار برای انتخاب از میان پلتفرم های مختلف توجه به سلیقه مشتریان است. اگر بیشتر مشتریان شما در یوتیوب وقت گذرانی می کنند، دلیلی ندارد سراغ گزینه ای دیگر بروید. این کار نه تنها نوعی لجبازی بچه گانه محسوب می شود، بلکه عملا فرصت های پیش روی شما را نیز از بین خواهد برد.
مطلب مرتبط: معضل کسب درآمد بلاگرها
تولید محتوای باکیفیت
مهم ترین عامل موفقیت در بلاگری، تولید محتوای باکیفیت است. محتوای شما باید جذاب، آموزنده و مرتبط با نیازهای مخاطب باشد. متاسفانه خیلی از بلاگرها به این نکته کلیدی توجه نمی کنند. به همین خاطر محتوای شان اصلا برای مخاطب جذاب به نظر نمی رسد.
شما را نمی دانم، ولی من که این روزها برای یادگیری مهارت های تازه همیشه روی شبکه های اجتماعی حساب می کنم. خب هرچه باشد در این فضا کلی محتوای آموزنده پیدا می شود. بنابراین بد نیست شما هم کمی به فضای شبکه های اجتماعی توجه کنید. اینطوری کلی فرصت تولید محتوا و آموزش نکات گوناگون به مخاطب دم دست تان قرار می گیرد.
تا یادمان نرفته به شما درباره بحث کمیت محتوا هم چند نکته را بگوییم. اگر فکر کرده اید با تولید محتوا به طور روزمره کارتان بهبود پیدا می کند، سخت در اشتباهید؛ چراکه مشتریان در بازار به دنبال محتوای بیشتر نیستند، بلکه کیفیت آن نظرشان را جلب می کند. پس بهتر است تعداد محتوای کمتری تولید کنید اما در فرآیند طراحی و اجرای آن به دغدغه های واقعی مخاطب نظر داشته باشید. اینطوری شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.
بهینه سازی محتوا
برای اینکه محتوای شما در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار بگیرد، باید آن را بهینه سازی کنید. وقتی صحبت از بهینه سازی محتوا می شود، همه یاد سئو می افتند. نکته جالب اینکه علی رغم شهرت سئو در میان بسیاری از افراد، اما تعداد کمی در واقعیت با زیر و بم این ماجرا آشنایی کافی دارند. انگار که سئو فقط برای کتاب ها طراحی شده و کسی دوست ندارد در واقعیت آن را اجرا کند.
ما در روزنامه فرصت امروز برای تولید محتوای بهینه سازی شده دو راهکار کلی داریم. در وهله نخست باید نیم نگاهی به یافتن کلیدواژه های کاربردی و پرطرفدار داشته باشید. اینطوری محتوای تان خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید، به دست مخاطب می رسد. در مرحله بعد بد نیست کمی به فکر انتشار منظم محتوای تان باشید. خب هرچه باشد مشتریان که وقت شان را از سر راه نیاورده اند که همین طور بی مقدمه پای بی برنامگی شما هدر دهند!
بازاریابی
هیچ کاری در این دنیا بدون بازاریابی اصولی نتیجه بخش نخواهد بود. این روزها خیلی از افراد برای اینکه اوضاع شان در بازار کمی هم که شده بهتر شود، حسابی روی مارکتینگ حساب باز می کنند. اگر فکر کرده اید در این میان فقط کسب و کارها از مارکتینگ سود می برند، سخت در اشتباهید. شما به عنوان یک اینفلوئنسر می توانید به راحتی هرچه تمام تر روی مارکتینگ حساب باز کرده و از آن برای بهبود شرایط تان استفاده کنید.
ماجرا از این قرار است که بازاریابی به شما کمک می کند تا کانال یا اکانت تان در شبکه های اجتماعی را جلوی چشم مخاطب قرار دهید. اینطوری خیلی راحت تر در بین کاربران مشهور شده و محتوای تان بازدیدهای بالا پیدا می کند. اگر دقت کرده باشید، توصیه ما در این بخش مثل یک میانبر است که شما را بدون دردسر اضافه به هدف تان می رساند. البته شما نباید در استفاده از چنین میانبری زیاده روی کنید وگرنه تاثیرش را به طور کامل از دست خواهد داد.
اهمیت تعامل با مخاطب هدف
بلاگرهایی که خیلی خودشان را می گیرند، معمولا زود از گردانه رقابت حذف می شوند. خب کاربران که حوصله آدم های مغرور را ندارند. در عوض ترجیح آنها تعامل با کسانی است که روحیه خودمانی داشته باشند. اینطوری کارها خیلی سریع تر پیش می رود و دیگر لازم نیست نگران بحث صمیمیت با مخاطب باشید.
شما به عنوان بلاگر باید مخاطب را به هر قیمتی شده جذب کنید. این امر به شما کمک می کند همکاری بلندمدتی با برندها داشته و سود زیادی به جیب بزنید. به علاوه، اگر دنبال سهم تبلیغاتی پلتفرم های بزرگ هستید، باید حتما محتوای جذابی داشته باشید تا تعداد فالوورهای تان بالا برود. وگرنه سهم بسیار ناچیزی دریافت خواهید کرد.
مطلب مرتبط: توصیه هایی برای علاقه مندان به بلاگری
صبر و پشتکار
بلاگری یک کار زمانبر است. برای اینکه به موفقیت برسید، باید صبور باشید و به کار خود ادامه دهید. گاهی اوقات در این مسیر با شکست های مقطعی رو به رو می شوید. اگر انگیزه تان زیاد نباشد، خیلی زود دست از کار کشیده و دیگر بدان توجهی نخواهید کرد. این در حالی است که بسیاری از بلاگرها سال های سال برای موقعیت شغلی فعلی شان زحمت کشیده اند. اگر دوست دارید کمی هم که شده اوضاع تان در بازار را بهبود ببخشید، بد نیست عجله تان را کم کنید.
درست است ما در دنیای بی نهایت سریعی زندگی می کنیم، اما دلیلی ندارد شما هم عجله داشته باشید. هر بلاگر تازه کاری باید کمی بیشتر صبر کرده و در بین همکاران اسمی برای خودش دست و پا کند. این نکته درباره جلب نظر مخاطب هدف نیز مصداق دارد. پس اگر فکر کرده اید قرار است همه چیز روی دور سریع انجام شود، کاملا در اشتباهید. یک راهکار بهتر در این میان تلاش برای جلب نظر مخاطب با استفاده از ایده های تازه در طول زمان است. اینطوری شما به مرور زمان به قله های موفقیت رسیده و دیگر لازم نیست با عجله کارتان را جلو برد و یکهو سرخورده شوید.
به عنوان آخرین توصیه باید به اهمیت الگوبرداری از رقبا اشاره کنیم. اگر شما امروز یک ایده تازه در کانال بلاگری مشاهده کردید که اتفاقا رقیب شما محسوب می شود، لازم نیست خیلی عصبانی شوید. در عوض دنبال یافتن دلیل موفقیت محتوای او رفته و در صورت امکان سعی کنید از روی دستش کپی برداری کنید. اینطوری شما هم به موفقیت های مشابه دست خواهید یافت.
سخن پایانی
تبدیل شدن به یک بلاگر رویای جذابی به نظر می رسد که اتفاقا خیلی ها را درگیر خودش کرده است. با این حال در عمل خیلی وقت ها این رویای بزرگ دردسرساز نیز می شود. خب اگر شما بلد نباشید چطور دل مخاطب تان را به دست آورده و محتوای درجه یک تحویلش دهید، کم کم همه از شما متنفر خواهند شد. آن وقت آینده کاری تان در حوزه های دیگر نیز با مشکلات عجیب و غریب رو به رو خواهد شد.
ما در این مقاله سعی کردیم برخی توصیه های کلیدی برای موفقیت شما در بازار کسب و کار را مرور کنیم. اگر شما هم دوست دارید تبدیل به یک بلاگر معروف و موفق شوید، نکات مورد بحث در بخش های قبل حسابی به دردتان خواهد خورد. یادتان باشد، شما قرار نیست به طور گزینشی از برخی نکات این مقاله استفاده کرده و بقیه را فراموش کنید. در عوض بهتر است همه آنها را کنار هم قرار داده و به طور یکجا از آنها سود ببرید. اینطوری مدت زمان حرفه ای شدن تان هم کمتر خواهد شد.
منابع: