به صورت کلی بلاگر به فردی گفته می شود که در رابطه با موضوعی، اقدام به تولید محتوا می کند. در این زمینه توجه داشته باشید که منظور صرفا محتواهای متنی است. در این راستا اگر ویدئو را به جای متن انتخاب کنید، به شما ولاگر گفته خواهد شد. این اقدام در زمینه بازاریابی نیز بسیار مهم بوده و منجر به افزایش فروش و برندسازی نیز خواهد شد، با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی در صورت تولید بهترین محتوا، در صورتی که به سئو توجهی نداشته باشید، کمترین نتایج را به دست خواهید آورد. در این راستا به بررسی اشتباهاتی خواهیم پرداخت که باعث می شود تا شما نتایجی به مراتب کمتر را از فعالیت های خود به عنوان یک بلاگر، به دست آورید.
1-شروع بدون برنامه
تفاوتی ندارد که صاحب یک کسب و کار بزرگ باشید و بنا به دلایلی نظیر برندسازی شخصی شروع به بلاگری کرده باشید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شروع بدون برنامه، به معنای آن است که شما حتی قادر نخواهید بود که فعالیت خود را به یک سال اول برسانید. در این راستا توصیه می شود که قبل از هر اقدامی، یک برگه مقابل خود قرار دهید و مواردی نظیر اهداف را مشخص نمایید. در زمینه سئو نیز توصیه می شود که اطلاعاتی را از قبل کسب کرده باشید. این امر کمک خواهد کرد که در این مرحله، اصول سئوی موردنظر را تعیین کرده و کلمات کلیدی را مشخص نمایید. همچنین توجه داشته باشید که شما باید در مسیری گام بردارید که ارزشمند و مطابق نیاز جامعه باشد. در غیر این صورت طبیعی است که مورد استقبال نیز قرار نگیرید. در این زمینه جذب حداکثری همواره مدنظر نبوده و ممکن است حوزه فعالیت های شما، محدود به افرادی خاص باشد. با این حال شما باید این اطمینان را داشته باشید که فعالیت های شما برای جامعه هدف، ارزشمند خواهد بود. در این زمینه توصیه می شود که با تحلیل اقدامات سایر رقبا، به دنبال مواردی جدید باشید. بدون شک از اقدامات کپی شده، نمی توان انتظار رشد خوبی را داشت. در نهایت فراموش نکنید که در طول مسیر، این امر طبیعی است که نکات جدیدی را پیدا کنید. به همین خاطر بهتر است که برنامه شما به نحوی باشد که همواره امکان تغییر و اضافه کردن موارد جدید، وجود داشته باشد.
مطلب مرتبط: چگونه بلاگر موفقی باشیم
2-انتشار بی نظم
از دیگر اشتباهات بسیار رایج این است که افراد نظم کاری ندارند. برای مثال ممکن است چند پست را به فاصله تنها یک روز منتشر کنند و پس از آن تا دو هفته هیچ گونه فعالیتی نداشته باشند. این مسئله از نظر سئو نیز بسیار بد بوده و باعث می شود تا صفحه شما امکان رشد خوبی را نداشته باشد. در کنار این موضوع، فعالیت منظم کمک خواهد کرد که بتوانید سریعا جدیدترین ترندها را پیدا کرده و آن را مورد توجه خود قرار دهید. چنین شیوه عملکردی بدون شک مورد رضایت کاربران هم خواهد بود، با این حال در برنامه ریزی خود، بهتر است تا نگاهی منطقی داشته باشید. درواقع هدف صرفا انتشار محتوا نبوده و کیفیت نیز مطرح است. به همین خاطر ممکن است شما به فاصله سه روزه و یا حتی بیشتر نیاز داشته باشید، با این حال برای پر کردن فضای خالی موجود، توصیه می شود که موضوعات متنوعی را مدنظر قرار دهید. برای مثال می توانید هر سه روز، یک مقاله را منتشر کرده و هر روز، اخبار حوزه موردنظر خود را پوشش دهید. در این رابطه پیدا کردن موضوعات کاملا به نظر شما و نیاز جامعه هدف بستگی دارد.
3-اولویت قرار دادن کمیت به جای کیفیت
بسیاری از افراد فعال در زمینه تولید محتوا تصور می کنند که اگر تعداد موارد ارسالی را افزایش دهند، نتیجه بهتری را نیز به دست می آورند، با این حال آمارها در این زمینه خلاف این موضوع را به اثبات می رساند. درواقع این امر طبیعی است که با افزایش سرعت، کیفیت نیز کاهش پیدا می کند، با این حال برگ برنده اصلی شما، کیفیت محتواها خواهد بود. به همین خاطر نیز لازم است تا کیفیت را در اولویت اول قرار دهید. با این حال تلاش برای افزایش تعداد محتواها نیز تا زمانی که به کیفیت لطمه وارد نکند، امری مناسب خواهد بود. در این راستا با کسب نتایج اولیه و پیدا شدن جامعه مخاطب قابل توجه، می توانید از افراد دیگر برای تولید مطالب بیشتر نیز استفاده کنید. درواقع شما باید همواره به دنبال تیم سازی باشید و این نکته را فراموش نکنید که موفقیت به تنهایی در بسیاری از موارد حتی غیرممکن خواهد بود.
4-عدم ایجاد سبک مخصوص
تصور کنید که در یک محتوا، نامی از شما برده نشده است. آیا مخاطب می تواند تعلق آن را به شما تشخیص دهد؟ این امر نکته ای است که شما باید همواره به آن توجه داشته باشید. در این راستا توصیه می شود که در بازار رقابتی حال حاضر که بدون شک رقبای زیادی را دارید، لازم است تا به دنبال سبکی خاص باشید. این امر باعث ایجاد تفاوت شده و ماندگاری شما را در ذهن افزایش می دهد. در این راستا فراموش نکنید که در حوزه های دیگر نیز این امر صادق است. برای مثال کارگردان های بزرگ، شروع کننده سبکی خاص هستند. در این راستا برای پیداکردن سبک خود، لازم است تا اقدامات رقبا را بررسی کرده و ابدا شتاب زده عمل نکنید.
5-فراموش کردن جامعه هدف
بدون شک برای هر بلاگری، یک جامعه هدف مخصوص وجود دارد، با این حال در بسیاری از موارد مشاهده می شود که این جامعه، پس از مدتی مورد کم توجهی قرار می گیرد. در این راستا همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که جامعه هدف، اولویت اول شما خواهد بود. به همین خاطر هیچ چیز نباید باعث شود تا توجه شما به این گروه، کاهش پیدا کند. در این راستا شما قبل از تولید هر محتوا، لازم است تا سلیقه و نیاز آنها را مورد توجه قرار دهید. درواقع بدترین بلاگرها افرادی هستند که صرفا براساس عقیده و علاقه خود اقدام می کنند.
مطلب مرتبط: بهترین کتاب های تاریخ برای بلاگرها
6-انتخاب محتواهای خسته کننده و غیرمرتبط
بدون شک بلاگری که از نیاز روز مخاطبان خود باخبر نباشد، رشد خوبی را نیز به دست نمی آورد. در این رابطه شما باید وضعیت هر موضوعی را که در رابطه با آنها فعالیت می کنید، بررسی کرده و میزان علاقه مخاطبان را نسبت به هر یک از آنها بسنجید. تحت این شرایط شما می توانید محبوب ترین موضوعات را پیدا کرده و به صورت مداوم مواردی که مورد استقبال قرار نمی گیرد را حذف کنید. همچنین همواره لازم است تا حوزه های موردنظر را به خودتان یادآوری کنید. درواقع محتواهای غیرمرتبط، نابودکننده اعتبار و اقدامات شما خواهد بود و با ریزش شدید مخاطب همراه است. این امر درست به مانند آن است که یک واینر(کمدین اینترنتی) اقدام به تولید محتواهایی در رابطه با موضوعات ناراحت کننده نماید که بدون شک نارضایتی شدید مخاطبان را به همراه خواهد داشت. به صورت کلی شما هیچ گاه نباید دلیل دنبال کردن خودتان توسط مخاطبان را فراموش کنید.
7-عدم توجه به کلمات کلیدی
یکی از جملات رایج و در عین حال بسیار اشتباه افراد این است که تصور می کنند محتوای قدرتمند، زمینه رشد خود را پیدا خواهد کرد. اگرچه نمی توان از اهمیت محتواهای حرفه ای و کاملا مناسب غافل شد، با این حال فراموش نکنید که شما مطالب را در بستر اینترنت منتشر می کنید که اولویت بندی های خاص خود را داشته و بیش از 80 درصد افراد جست وجوهای خود را به صفحه اول محدود می کنند. به همین خاطر با یک نگاه واقع بینانه پی به این امر خواهید برد که اگر اصول سئو را به دقت مورد توجه قرار ندهید، عملا شانسی برای جذب مخاطب نخواهید داشت. یکی از مهمترین مواردی که باعث خواهد شد تا شانس دیده شدن بالایی را داشته باشید، استفاده از کلمات کلیدی مناسب است. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی، انواع نرم افزارها وجود دارد که شما را در پیدا کردن این موارد کمک خواهد کرد، با این حال بهتر است که از اصول جهانی نیز باخبر باشید. برای مثال تیترهای سوالی، معمولا بیشتر موردتوجه قرار می گیرند. در این راستا استفاده از کلمات کلیدی تنها به تیتر محدود نبوده و لازم است تا در URL صفحات، تگ تصاویر و... نیز آنها را رعایت نمایید. برای دسترسی به فهرست کامل این موارد و نحوه انجام هر یک از آنها، توصیه می شود که مقالات مرتبط را مشاهده کنید. در این زمینه رعایت اصل اختصار نیز از جمله مواردی است که همیشه باید آن را رعایت نمایید.
8-کم توجهی به زیبایی بصری
از دیگر موارد بسیار منفی این است که افراد صرفا به متن توجه دارند. این امر در حالی است که شما برای جذب بیشتر مخاطب، لازم است تا به زیبایی بصری کار خود نیز توجه داشته باشید. آمارها در این زمینه حاکی از آن است که محتواهای حاوی تصویر تا 94 درصد شانس دیده شدن بالاتری را دارند. همچنین وجود تصویر ماندگار محتوا در ذهن را نیز افزایش می دهد و تا 20 درصد تمایل به مطالعه مطالب را بیشتر می کند. در این راستا الزامی برای تهیه عکس ها وجود نداشته و انواع سایت ها وجود دارد که از آنها می توانید تصاویر موردنیاز را بدون نگرانی برای حق نشر آنها، پیدا کنید.
9-غفلت کردن نسبت به ویرایش متن
اگرچه همواره توصیه می شود که حداقل دو بار متن خود را ویرایش نمایید، با این حال هنوز هم بسیاری از افراد در این زمینه اقدام لازم را انجام نمی دهند. درواقع تصور نادرست این است که آنها به دلیل تسلط بر تایپ، غلط املایی نداشته و به همین خاطر دیگر نیازی به بررسی مجدد وجود ندارد. این امر در حالی است که تصحیح اشتباهات تایپی و قواعد نگارشی، تنها یکی از اهداف بازبینی متن است. درواقع با مطالعه متن، شما در جایگاه مخاطب قرار خواهید گرفت. این امر در حالی است که در حین نوشتن، شما در جایگاه خودتان قرار دارید. این کار کمک خواهد کرد که در نهایت متن به سلیقه جامعه هدف نزدیک تر شود. بسیاری از نویسندگان حرفه ای در این زمینه پا را فراتر گذاشته و قبل از انتشار، محتوا را برای فردی دیگر ارسال می کنند. این امر کمک خواهد کرد تا به یک متن، از زاویه نگاه های مختلف پرداخته شود.
10-محدود کردن راه های اشتراک گذاری
ممکن است تصور کنید که انتشار محتوا در وبلاگ خودتان، امری کافی خواهد بود، با این حال محدودکردن خود به معنای آن است که شانس های موجود را نیز از دست خواهید داد. در این زمینه توصیه می شود که بسترهای مختلفی برای انتشار محتواها داشته باشید. در این زمینه استراتژی پست مهمان نیز از دیگر مواردی است که در این زمینه کاملا تاثیرگذار خواهد بود. همچنین حضور در شبکه های اجتماعی نیز از دیگر اقداماتی است که شانس دیده شدن محتوا را چندین برابر خواهد کرد، با این حال بهتر است که از این بسترهای جدید، برای تبلیغ وبلاگ خود نیز استفاده نمایید.
11-عدم توجه به سیاست بازنشر محتواهای قدیمی
اگر شما محتواها را پس از انتشار به صورت کامل فراموش می کنید، این امر یک اقدام کاملا اشتباه خواهد بود. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از مطالب قدیمی ممکن است به علت قرار گرفتن در صفحات آخر، شانس دیده شدن بسیار کمی را داشته باشند. با این حال این امر به معنای آن نیست که دیگر کاربرد لازم را ندارند. به همین خاطر نیز توصیه می شود که به دنبال شرایط مناسب برای بازنشر و یادآوری آنها باشید. در این زمینه بسیاری از افراد با اعمال تغییرات جدید نظیر به روز کردن اعداد یک مقاله، محتوایی جدید را عرضه می کنند. به صورت کلی شما می توانید از اقدامات قدمی خود نیز استفاده های بسیار خوبی را داشته باشید.
12-عدم بررسی آمارها
در هر سایت و یا شبکه اجتماعی، شما به اطلاعات مختلف نسبت به عملکرد خود دسترسی خواهید داشت. در این رابطه ضروری است که از این آمارها برای تحلیل های مختلف استفاده نمایید. در این راستا Google Analytics یک ابزار کاملا کاربردی و مناسب محسوب می شود که در زمینه پیداکردن ترندها نیز به شما کمک خواهد کرد. درواقع این احتمال همواره وجود دارد که شما مجبور به تغییر مداوم سیاست ها و موضوعات خود باشید.
مطلب مرتبط: توصیه هایی برای علاقه مندان به بلاگری
13-عجله در کسب نتایج
اگرچه هر فردی تمایل دارد که نتایج تلاش های خود را مشاهده کند، با این حال فراموش نکنید که این دستاوردها نیاز به طی کردن زمان طبیعی دارند. تحت این شرایط عجله شما تنها باعث خواهد شد تا به سمت اقداماتی سوق پیدا کنید که تاثیرات بسیار بدی را در درازمدت به همراه دارد. همچنین این اقدام باعث خواهد شد که پس از مدتی کاملا ناامید شوید. درواقع شما به عنوان یک بلاگر، باید این واقعیت را بپذیرید که ایجاد یک گروه مخاطب همراه امری است که به 12 تا 18 ماه زمان نیاز دارد که در برخی از شرایط ممکن است طولانی تر هم شود.