آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می توانید کسب و کار خود را در گوگل توسعه دهید؟ اگر پاسخ شما به سوال بالا مثبت است، گوگل کی وردز همان ابزاری است که بدان نیاز دارید. این ابزار یکی از مجموعه سرویس های کاربردی گوگل است که با هدف کمک به کسب و کارها برای توسعه سریع تر در اکوسیستم گوگل روانه بازار شده است. این روزها دامنه خدمات گوگل به کاربران آنقدر توسعه یافته که دیگر از دست کارشناس ها هم در رفته است. به همین خاطر استفاده از یک ابزار استاندارد برای بهبود کیفیت بازاریابی امری ضروری خواهد بود.
اولین نکته ای که باید به دقت آن را بررسی کنیم، ماهیت گوگل کی وردز است. اصلا این ابزار چه کاری انجام می دهد که اینقدر اسمش سر زبان ها افتاده است؟ فکر می کنم شما هم دست کم یک بار اسم این ابزار مشهور را شنیده باشید، مگر نه؟ اگر بخواهیم دور تعریف های پیچیده را خط بکشیم، گوگل کی وردز در ساده ترین معنا به بازاریاب ها کمک می کند تا کلیدواژه های موردنیازشان در دنیای بازاریابی را پیدا کنند. این یعنی شما دیگر لازم نیست با دست خالی به جنگ کلی کلیدواژه مختلف رفته و بهترین شان برای کسب و کارتان را پیدا کنید.
در این مقاله، به شما نشان خواهیم داد که چگونه از گوگل کی وردز برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید. البته در این مسیر ما دنبال راه حل های پیچیده نرفته ایم. یادتان که نرفته، ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با راهنمایی های پیچیده نداریم. پس لازم نیست نگران نحوه تهیه راهنمای این بخش باشید. کافی است در ادامه با ما همراه شوید تا به ساده ترین شکل ممکن تکلیف گوگل کی وردز را مشخص کنیم.
مطلب مرتبط: آشنایی با گوگل اسکیل شاپ (Skillshop)
راهنمای استفاده از گوگل کی وردز
گوگل کی وردز به شما کمک می کند تا کلمات کلیدی مناسبی برای کسب و کار خود پیدا کنید. تا اینجای کار همه چیز عادی به نظر می رسد. با این حال وقتی پای شیوه کار با این ابزار به وسط می آید، دیگر همه چیز به سادگی قبل نخواهد بود. بسیاری از کسب و کارها برای اینکه وضعیت خودشان را در گوگل بهبود بخشند، هیچ ایده ای درباره نحوه کار با گوگل کی وردز ندارند.
شما را نمی دانم، ولی من که کلی کارآفرین دیده ام که نهایتا با گوگل آنالیتیکس آشنایی دارند و اصلا فکرشان به بقیه ابزارهای این برند دوست داشتنی نمی رسد. اگر شما هم تا حالا از ابزارهای این غول دیجیتال استفاده نکرده اید، بد نیست در ادامه با ما همراه باشد تا نگاهی دقیق تر به ماجرا بیندازیم. اینطوری وضعیت تان در زمینه استفاده از این ابزار حسابی بهبود پیدا می کند. به علاوه، دیگر خبری از غول جست وجو و یافتن کلیدواژه برای تولید محتوا هم نخواهد بود.
این روزها خیلی از بازاریاب ها علی رغم سعی و تلاش فراوان برای تولید محتوا در نهایت هیچ موفقیتی قابل ذکری در این حوزه به دست نمی آورند. یکی از دلایل اصلی شکست در این زمینه بی توجهی به استفاده از ابزارهای تازه است. خب شما نمی توانید همینطور بی مقدمه در حوزه بازاریابی کارتان را جلو برده و انتظار نتایج درخشان داشته باشید. این وضعیت مثل اوضاع تیم فوتبالی است که بدون یک پیش فصل کامل روانه مسابقات شود و انتظار قهرمانی هم داشته باشد!
قبل از اینکه سراغ آموزش کار با گوگل کی وردز برویم، بد نیست درباره برخی از خدماتی که این سرویس بدون هیچ چشم داشتی تحویل تان می دهد، حرف بزنیم. خب تا از خدمات یک ابزار مطمئن نشویم، یادگیری کار با آن خیلی عجیب و حتی غیرمنطقی به نظر می رسد، مگر نه؟
گوگل کی وردز نتایج زیر را برای شما نمایش می دهد:
1. حجم جست وجو: تعداد دفعاتی که کاربران در یک بازه زمانی مشخص (معمولاً یک ماه) عبارت کلیدی شما را در گوگل جست وجو می کنند.
2. میزان رقابت: میزان رقابت برای قرار گرفتن در صفحه نتایج جست وجو (SERP) برای عبارت کلیدی شما.
3. هزینه هر کلیک (CPC): هزینه هر کلیک در واقع آن مقدار پولی است که شما برای جست وجوی کلیدواژه ها و سپس استفاده از آنها به گوگل پرداخت خواهید کرد. این پرداخت در نسخه پرمیوم و زمانی صورت می گیرید که قصد استفاده از خدمات متنوع این سرویس را داشته باشید.
علاوه بر این، گوگل کی وردز می تواند به شما کمک کند تا کلمات کلیدی مرتبط با عبارت کلیدی اصلی خود را پیدا کنید. برای این کار، لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید. تنها باید از منوی سمت چپ در گوگل کی وردز سراغ تب «تولید ایده های تازه» بروید. آن وقت از دل کلیدواژه های موردنظرتان کلی ایده تازه تولید خواهد شد. خب نکند پیش خودتان فکر کرده اید تولید ایده های تازه برای تولید محتوا همیشه سخت و غیر قابل کنترل است؟
در اینجا چند نکته برای استفاده از گوگل کی وردز را مرور می کنیم:
• از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید. کلمات کلیدی طولانی معمولا رقابت کمتری دارند و احتمال قرار گرفتن در صفحه نتایج جست وجو برای آنها بیشتر است.
• کلمات کلیدی مرتبط با یکدیگر را انتخاب کنید. کلمات کلیدی مرتبط به شما کمک می کنند تا ترافیک بیشتری از کاربرانی که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند، جذب کنید.
• کلمات کلیدی را برای مخاطبان هدف خود انتخاب کنید. مطمئن شوید که کلمات کلیدی شما برای مخاطبانی که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند، معنادار و به درد بخور است.
مراحل کار با گوگل کی وردز
مرحله 1: ایجاد حساب گوگل
اگر حساب گوگل ندارید، باید قبل از استفاده از گوگل کی وردز، یک حساب ایجاد کنید. برای این کار کافی است به سایت گوگل رفته و یک حساب کاربری برای خودتان بسازید. یادتان باشد، در گوگل تفاوتی میان حساب های شخصی و کاری وجود ندارد. پس نباید خیلی در این رابطه خودتان را درگیر سازید. نکته مهم دیگر اینکه شما باید اکانت تان را با یک نام کاربری درست و قابل درک ایجاد کنید. این امر به شناسایی هرچه بهتر کسب و کارتان کمک می کند. پس یکبار هم که شده دور اسم های کاربری عجیب یا غیرمنطقی را خط بکشید؛ اینطوری نتیجه بهتری از روند ثبت نام تان دریافت خواهید کرد.
مطلب مرتبط: گوگل ادز یا متا ادز؟
مرحله 2: ورود به حساب گوگل
شما در این مرحله باید به حساب رسمی تان در گوگل وارد شده و سپس به سراغ ابزار گوگل کی وردز بروید. این ابزار به شما کمک می کند تا تمام دسترسی های لازم به بخش های دلخواه تان را پیدا کنید.
بی شک دسترسی به گوگل کی وردز از طریق آدرس سایتش هم کار راحتی است. با این حال باید توجه داشته باشید مدیریت حساب را فراموش نکنید. گاهی اوقات کاربران در زمان واحد چند حساب همزمان در گوگل دارند. پس بد نیست قبل از اینکه با عجله وارد صفحه گوگل شوید، اکانت اصلی تان را انتخاب کنید. وگرنه یکهو وسط کار متوجه اشتباه تان شده و دیگر ناراحتی سودی نخواهد داشت.
مرحله 3: جست وجو برای کلمات کلیدی
از اینجا به بعد ماموریت اصلی شما در حوزه بازاریابی شروع می شود. شاید ابزار گوگل کی وردز برای برخی از افراد جنبه سرگرمی یا حتی ماجراجویی داشته باشد، اما شما به عنوان یک مارکتر اوضاع کاملا متفاوتی دارید. خب سرنوشت کسب و کار شما در اینجا مطرح است.
پس نباید بی گدار به آب زده یا انتخاب های ناگهانی داشته باشید؛ چراکه هر عجله ای در این بخش بعدا کار دست تان خواهد داد.
برای جست وجو برای کلمات کلیدی، در کادر جست وجو، عبارت کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید. سپس، روی دکمه «جست وجو» کلیک کنید. فکر می کنم این کار به اندازه کافی ساده و سرراست باشد. بنابراین لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا نتایج را با حیرت زیاد زیر و رو کنید. تنها نکته مهم در این میان توجه به کلیدواژه ای است که سرچ می کنید. در واقع شما در این بخش دو انتخاب متفاوت پیش رو دارید.
در وهله نخست می توانید حوزه کاری تان را درج کرده و کلیدواژه های داغ در آن حوزه را پیدا کنید. این استراتژی بی نهایت ساده و خودمانی به نظر می رسد. درست به همین خاطر خیلی از کارآفرینان از سال ها قبل روی این ایده سرمایه گذاری کرده اند. با این حال یک راهکار دیگر نیز در بازار وجود دارد. بر این اساس شما می توانید کلیدواژه هایی که مدتی است از مُد افتاده اند را نیز امتحان کنید. اینطوری گوگل کی وردز نسخه های آپدیت شده و به روز کلیدواژه ها را تحویل تان می دهد. اینطوری بدون هیچ دردسری می توانید روی مخاطب تان اثرگذاری و دیگر نیازی به نگرانی درباره اوضاع برندتان نخواهد بود.
بی شک هر کارآفرینی دوست دارد از آپدیت های مختلف در حوزه کارش خبر داشته باشد. در این صورت گوگل کی وردز به شما کمک می کند بدون اینکه استراتژی کلی کسب و کارتان را عوض کنید، کلیدواژه های تازه را پیدا کرده و کارتان در این حوزه را به خوبی مدیریت نمایید. این امر نه تنها برای شما جذابیت زیادی خواهد داشت، بلکه کارتان به عنوان یک بازاریاب را نیز حسابی بهبود می بخشد. خب فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید ذهنیت کارآفرینان دیگر نسبت به بازاریابی که همیشه ایده های تازه و به روز دارد، حسابی فرق خواهد کرد، مگر نه؟
مطلب مرتبط: آشنایی با گوگل آنالیتیکس
مرحله 4: بررسی نتایج
گوگل کی وردز نتایج مربوط به جست وجوی کلیدواژه ها را نیز به شما نشان می دهد. شما در این بخش میزان ترافیک هر کلیدواژه را با دقت تمام بررسی کرده و امکان برآورد میزان بازگشت سرمایه تقریبی در صورت سرمایه گذاری بر روی هر کدام از آنها را خواهید داشت.
درست به همین خاطر خیلی از بازاریاب ها تا از کیفیت بالای یک کلیدواژه مطمئن نشوند، حتی سراغ استفاده از آن هم نمی روند.
بررسی نتایج جایی است که شما باید کمی روی خودتان هم حساب کنید. اگر از آن دست بازاریاب هایی هستید که اتکای تان بیش از اندازه روی هوش مصنوعی است، در این بخش کارتان به مشکل خواهد خورد؛ چراکه هوش مصنوعی نمی تواند برای آینده کسب و کارتان تعیین تکلیف کند. در عوض این شما هستید که باید وضعیت را برای خودتان بهبود بخشیده و کمی از اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بررسی نتایج به شما کمک می کند تا بدون دردسر اضافه کارتان را جلو برده و دیگر نگران هیچ چیز نباشید. یادتان باشد، شما باید از همان ابتدا برای بررسی اوضاع علاوه بر تجربه، بر روی گفت وگو و مشورت با دیگران نیز حساب کنید.
یکی از اشتباهات رایج در میان کارآفرینان تلاش برای استفاده از رأی و نظر خودشان است. این امر نه تنها اوضاع را برای شما بهتر نمی کند، بلکه به مرور زمان در بازار بیشتر از هر زمان دیگری احساس تنهایی خواهید کرد. درست به همین خاطر باید قبل از اینکه اوضاع حسابی خطرناک شود، فکری به حال این وضعیت کنید.
مرحله 5: فیلتر کردن نتایج
شما می توانید نتایج را با استفاده از فیلترها، مانند کشور، زبان و دستگاه فیلتر کنید. برای این کار، روی دکمه «فیلتر» کلیک کنید و تنظیمات موردنظر خود را انتخاب کنید. کاربرد اصلی این بخش کمک به بازاریاب ها برای دسته بندی هرچه سریع تر نتایج است. از آنجایی که در گوگل کی وردز حجم زیادی از اطلاعات تحویل مارکترها داده می شود، تحلیل آنها به تنهایی بی نهایت سخت به نظر می رسد. به همین خاطر گوگل نتایج را در قالب فیلترهای مختلف در دسترس من و شما قرار می دهد تا کارمان بی نهایت ساده تر شود. اینطوری بدون هیچ دردسری می توانید کارتان در این زمینه را جلو برده و نگران از دست دادن زمان بر سر تحلیل اطلاعات هم نباشید.
اگر نظر ما را بخواهید، بد نیست قبل از اینکه کار فیلتر کردن اطلاعات را با استفاده از فیلترهای پیشنهادی خودِ گوگل تمام کنید، نیم نگاهی هم به فیلترهای خودتان داشته باشید. بی شک هر بازاریابی برای خودش یکسری فیلترهای کلیدی به منظور دسته بندی محتوا دارد. پس بد نیست خودتان هم در این حوزه دستی بر آتش داشته باشید. اینطوری خیلی سریع تر به جمع بندی نهایی در زمینه کلیدواژه ها خواهید رسید. ماجرا حسابی جالب شد، مگر نه؟
مطلب مرتبط: گوگل دیسکاور (Google Discover)
مرحله 6: بررسی ایده های مرتبط
در این مرحله شما باید دست به انتخاب از میان ایده های مختلف بزنید. تا اینجای کار کلی ایده هست که شما مورد بررسی قرار داده اید و با استفاده از فیلترهای مختلف میانبر سریعی به سوی هدف پشت پرده هر کدام از آنها زده اید. حالا نوبتی هم باشد، باید روی پاهای خودتان ایستاده و دست به انتخابی کلیدی بزنید. متاسفانه خیلی از بازاریاب ها نسبت به این مرحله از کار وسواس زیادی دارند. به طوری که همینطور بی مقدمه سراغ تحلیل های عجیب و غریب می روند. اگر قرار باشد شما خودتان را در میدان تحلیل های مختلف غرق کنید، هیچ وقت به نتیجه دلخواه نخواهید رسید. درست به همین خاطر بهتر است قبل از اینکه بی خودی وقت تان را تلف کنید، خیلی ساده و خودمانی دست به بررسی بزنید.
شما در بررسی تان باید فقط چند نکته کلیدی را مدنظر داشته باشید. نکته نخست مربوط به نحوه تحلیل کلیدواژه هاست. آیا کلیدواژه هایی که انتخاب کرده اید، واقعا به درد کسب و کارتان می خورد؟
وضعیت شما در این بخش مثل کارگردانی است که قبل از انتخاب نهایی بازیگر نقش اولش باید همه جنبه ها را زیر ذره بین قرار دهد. بنابراین اگر شما الان دچار اشتباه شوید، احتمالا دیگر هیچ وقت نمی تواند آن را جبران کنید. پس چه بهتر که با دقت کافی اوضاع را مدیریت کرده تا بعدا پشیمان نشوید.
معیار نهایی برای انتخاب یک کلیدواژه خوب ترکیبی از محبوبیتش در میان کاربران و میزان اثرگذاری اش برای کسب و کار شماست. این امر به شما کمک می کند بدون دردسر اضافی کارتان را جلو برده و دیگر نیازی به نگرانی دائمی درباره اوضاع کلیدواژه تان نداشته باشید. خیلی وقت ها بازاریاب ها برای اینکه کارشان در این حوزه را به بهترین شکل ممکن جلو ببرند، با چند تا از همکاران مشورت می کنند. اگر نظر ما را بخواهید، چنین مشورت هایی کار شما را بی نهایت ساده خواهد کرد، البته به شرط اینکه اهداف مشترکی میان شما و طرف های مشورت برقرار باشد.
مرحله 7: استفاده از کلمات کلیدی در تبلیغات گوگل ادز
پس از انتخاب کلمات کلیدی، می توانید از آنها در تبلیغات گوگل ادز و بهبود سئوی سایت خود استفاده کنید. این آخرین بخش در کار شما خواهد بود. به هر حال هر کلیدواژه ای باید یک روز مورد استفاده قرار گیرد. وگرنه حسابی یک گوشه خاک خورده و از همه مهمتر اینکه تمام زحمات شما نقش برآب می شود. خیلی از کارآفرینان برای اینکه کارشان در دنیای کسب و کار ساده تر شود، دنبال استفاده از ایده های کلیشه ای می روند. شاید این تکنیک کمی اعتماد به نفس در شما ایجاد کند، اما اصلا یک راه حل بلندمدت نیست.
تمام سعی و تلاش های شما در این مرحله خودش را نشان می دهد. کاربر اصلی کلیدواژه هایی که در مراحل قبل انتخاب کرده اید، باید اینجا تاثیرش را نشان دهد. شما می توانید با استفاده از کلیدواژه های درست عملا اوضاع تان را بهبود بخشید. در این صورت دیگر نیازی به گره زدن سرنوشت کمپین تان به بخت و اقبال نیست.
نکته کلیدی که در این میان باید مورد توجه قرار دهید، استفاده گسترده تر از کلیدواژه هاست. اگرچه گوگل ادز یکی از سرویس های تبلیغاتی کلیدی در دنیای امروز محسوب می شود، اما شما باید نیم نگاهی هم به شبکه های اجتماعی داشته باشید. هرچه باشد شبکه های اجتماعی هم در دنیای امروز طرفدارهای خاص خودش را دارد. بنابراین استفاده از کلیدواژه هایی که به کمک کی وردز پیدا کرده اید در این پلتفرم ها نیز کلیدی خواهد بود.
مطلب مرتبط: گوگل ادز (Google Ads) چیست؟
قبول دارم کی وردز ابزاری برای تحلیل وب محسوب می شود، اما منطق رفتار کاربران در دنیای اینترنت با شبکه های اجتماعی تفاوت زیادی ندارد. بنابراین شما می توانید از این اطلاعات به خوبی برای بهبود کار خودتان سود ببرید. تنها نکته کلیدی و بی نهایت مهم در این میان توجه به ارتباط میان کلیدواژه های شما با محتوایی است که بارگذاری در شبکه های اجتماعی دارید. این امر به شما کمک می کند تا همیشه بهترین کلیدواژه های ممکن را به کار بگیرید.
یکی دیگر از کاربردهای کی وردز برای کسب و کارها کمک به بهبود سئو است. شما با استفاده از کلمات کلیدی که از این ابزار استخراج می کنید، به راحتی می توانید اوضاع تان در گوگل را بهبود بخشید. این امر نه تنها برای شما مزایای زیادی خواهد داشت، بلکه سئو سایت تان را هم مثل موشک بهبود می بخشد. خب وقتی شما از ابزارهای کمکی و تقویتی برای بهبود کارتان استفاده کنید، همیشه نتیجه بهتری خواهید گرفت. مگر نه؟
سخن پایانی
گوگل کی وردز یک ابزار قدرتمند است که می تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را در گوگل رشد دهید. با استفاده از این ابزار، می توانید کلمات کلیدی مناسبی برای کسب و کار خود پیدا کرده و شانس موفقیت تان در تبلیغات گوگل ادز و سئو سایت را افزایش دهید. شما الان تمام اطلاعات لازم برای شروع به کار در این زمینه را دارید. از این به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان بستگی خواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کنید. هرجا هم که به مشکل خوردید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم.
ما در پایان این مقاله برای کمک بیشتر به شما چند نکته کلیدی را یادآور می شویم:
استفاده از کلمات کلیدی مترادف: کلمات کلیدی مترادف کلمات کلیدی هستند که معنای یکسانی دارند. استفاده از کلمات کلیدی مترادف می تواند به شما کمک کند تا ترافیک بیشتری از کاربرانی که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند، جذب کنید.
استفاده از کلیدواژه های طولانی: کلمات کلیدی طولانی تر معمولا رقابت کمتری دارند و احتمال قرار گرفتن در صفحه نتایج جست وجو برای آنها بیشتر است. بنابراین باید از این کلیدواژه ها نهایت استفاده را ببرید. نکته جالب اینکه خیلی از کاربران در طول سال های اخیر از همین دست کلیدواژه ها برای جست وجوی در گوگل استفاده می کنند. بنابراین اوضاع تان با استفاده از کلیدواژه های طولانی خیلی بهتر خواهد شد.
توجه به کلیدواژه های فصلی: اگر محصولات یا خدمات شما فصلی هستند، از کلمات کلیدی فصلی استفاده کنید. این کار با ماهیت کسب و کار شما هماهنگی بیشتری داشته و کمک می کند مخاطب بیشتری به سوی سایت تان جذب کنید. اینطوری خیال تان از بابت هماهنگی میان کمپین و محتوای اصلی تان راحت خواهد شد.
مطلب مرتبط: گوگل شاپینگ (Google Shopping)
منابع: