چهارشنبه, ۷ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Wed, 27 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

درک رفتار مشتریان یکی از مهم ترین میانبرها به سوی کارآفرینی است. اگر شما بدانید مشتریان دقیقا در بازار دنبال چه هستند و چطور در قبال پیشنهادات مختلف واکنش نشان می دهند، دیگر مسیر زیادی تا موفقیت نخواهید داشت. البته این کار اصلا راحت نیست. خب بازاریاب ها که پیشگو نیستند تا سر از کار تک تک مشتریان دربیاورند. البته راه حل دیگری هم در این میان وجود دارد؛ راه حلی از جنس گوگل آنالیتیکس.

ایونت ترکینگ (Event Tracking) اصطلاحی است که برای شناخت، ردیابی و ارزیابی رفتار کاربران در دنیای آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد. بی شک کسانی که اولین بار این مفهوم به گوش شان می خورد، حسابی تعجب می کنند. پس اجازه دهید قبل از اینکه جلوتر برویم، با یک مثال ایونت ترکینگ را توضیح دهیم. 

برندی را در نظر بگیرید که در زمینه تولید کفش های راحتی فعالیت دارد. احتمالا مدیران چنین برندی دوست دارند سلیقه مشتریان برای خرید کفش را به طور کامل یاد بگیرند. برای این کار ساده ترین روش گفت وگو با برخی از مشتریان درباره سلیقه شان است. اینطوری بعد از چند هفته حساب کار دست برند موردنظر آمده و دیگر هیچ مشکلی از نظر پیش بینی سلیقه مشتریان نخواهد داشت. 

مثال بالا شاید در زندگی روزمره به راحتی پیاده شود، اما در دنیای آنلاین کمتر کسی از آن استفاده می کند؛ چراکه کاربران اصلا میانه خوبی درباره جواب پس دادن درباره نحوه کارشان ندارند. شما را نمی دانم، ولی من که هر وقت درباره سلیقه ام در شبکه های اجتماعی نظرسنجی می بینم، خیلی راحت از کنارش عبور می کنم. به همین خاطر کسب و کارها برای آشنایی با سلیقه و منطق رفتار مشتریان شان در دنیای دیجیتال باید از روشی غیرمستقیم استفاده کنند. درست همینجاست که گوگل آنالیتیکس به داد بازاریاب ها می رسد. 

آشنایی با گوگل آنالیتیکس؛ ایونت ترکینگ (Event Tracking) چطور کار می کند؟

گوگل آنالیتیکس به بازاریاب ها امکان ایونت ترکینگ در رابطه با کاربران را می دهد. نکته مهم در اینجا شیوه کار گوگل آنالیتیکس در رابطه با ایونت ترکینگ است. توسعه دهندگان این ابزار برای چنین کاری از فرآیندی چهار مرحله ای استفاده کرده اند:

•    مرحله اول: مراجعه کاربران به سایت برندتان و کلیک بر روی یکی از لینک های خارجی.

•    مرحله دوم: گوگل آنالیتیکس متوجه کلیک کاربر موردنظر بر روی لینک خارجی شده و این اتفاق (Event) را تحت نظر قرار می دهد تا گزارشی در لحظه برای شما تهیه کند. 

•    مرحله سوم: گوگل آنالیتیکس به طور کامل گشت و گذار کاربر در لینک موردنظر را ارزیابی می کند.

•    مرحله چهارم: گوگل آنالیتیکس اطلاعات مربوط به اتفاق بالا را به طور کامل ارزیابی کرده و گزارشی دقیق برای شما در پنل مدیریتی قرار می دهد.

مطلب مرتبط: آشنایی با تبلیغات گوگل دیسکاور (Google Discover)

شما در این مقاله قرار نیست با گوگل آنالیتیکس به طور کلی آشنا شوید. در عوض هدف ما معرفی امکان ایونت ترکینگ به شماست. اگر شما هم دوست دارید منطق رفتاری مشتریان تان را متوجه شوید، هیچ جوره این مقاله را از دست ندهید. ما در ادامه گزارش مفصل درباره ایونت ترکینگ و نحوه استفاده از آن خواهیم داشت. پس با ما همراه باشید تا قبل از بقیه بدل به بازاریابی همه فن حریف در این حوزه شوید.

ایونت ترکینگ در گوگل آنالیتیکس: مقدمه ای برای بازاریاب ها

ایونت ترکینگ در گوگل آنالیتیکس

ایونت ترکینگ یکی از بخش های اساسی در گوگل آنالیتیکس محسوب می شود که به بازاریاب ها امکان گردآوری و بررسی اطلاعات دقیق درباره رفتار کاربران در دنیای دیجیتال را می دهد. در گوگل آنالیتیکس ایونت به هر رفتار خاصی از سوی کاربران اشاره دارد. این رفتارها شامل کلیک بر روی انواع لینک، تماشای ویدئو یا ثبت کامنت در سایت است. بازاریاب ها با ارزیابی این نکات به خوبی امکان پیش بینی رفتار مخاطب هدف در دنیای آنلاین را خواهند داشت. فکر می کنم درک این نکته که پیش بینی درست رفتار مشتریان خودش نیمی از مسیر موفقیت است، چندان سخت نباشد، مگر نه؟

مزیت اصلی ایونت ترکینگ برای بازاریاب ها امکان تصمیم گیری اطلاعات محور است. خیلی از بازاریاب ها در طول روز تصمیم هایی می گیرند که عملا هیچ توجیهی ندارد. اگر شما هم تجربه چنین تصمیم هایی را داشته اید، ایونت ترکینگ به شما برای تصمیم گیری بهتر کمک خواهد کرد. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا اولین قدم به سوی آشنایی با این گزینه جذاب را بردارید. برای این کار فقط کافی است تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. 

ایونت ترکینگ دقیقا به چه معناست؟

ایونت ترکینگ دقیقا به چه معناست

اینونت ترکینگ برای خیلی از بازاریاب ها هنوز مفهوم شناخته شده ای نیست. با اینکه ما در بخش های قبل تا حدودی درباره این مفهوم حرف زدیم اما بد نیست یکبار به طور جامع درباره اش گپ بزنیم. همانطور که قبلا گفتیم، ایونت ترکینگ به ارزیابی هر تعامل دیجیتالی که کاربران در بستر وب با برندتان دارند، اشاره می کند. برخی از کارآفرینان فکر می کنند گوگل آنالیتیکس فقط تعامل بر مدار سایت ها را ارزیابی می کند. خب در این صورت نسل چهارم این ابزار حسابی شگفت زده تان خواهد کرد؛ چراکه امکان ارزیابی تعامل مبتنی بر اپ ها را نیز به خدماتش اضافه کرده است. 

ایونت ترکینگ به دو صورت اتوماتیک و تعریف شده انجام می شود. در حالت اتوماتیک خودِ ابزار آنالیتیکس تعاملات میان کاربران با سایت یا اکانت تان در شبکه های اجتماعی را زیر ذره بین قرار می دهد. در حالت دوم به جای اینکه همه چیز با تکیه بر هوش مصنوعی آنالیتیکس دنبال شود، خودِ شما وارد میدان می شوید. این روزها هر بازاریابی درباره اینکه چطور با مخاطب هدفش تعامل داشته باشد، نظر خاصی دارد. با این حساب ارزیابی تعاملات شخصی سازی شده کار ساده ای نخواهد بود. به همین خاطر ابزار گوگل آنالیتیکس این فرصت را به بازاریاب ها داده تا مشخصات ایونت ها و معیارهای ارزیابی را تعریف کنند. اینطوری دیگر مشکلی از نظر ارزیابی دقیق رفتار مشتریان پیش نخواهد آمد. 

یادتان باشد، شما در هر دو حالت بالا از پیشنهادهای هوش مصنوعی گوگل بهره مند خواهید شد. پس اصلا لازم نیست نگران پشتیبانی کامل گوگل باشید. خب کی تا حالا گوگل پشت کاربرانش را خالی کرده که این بار دوم باشد؟

مطلب مرتبط: گوگل شاپینگ (Google Shopping) چطور به کمک کسب و کارها می آید؟

چطور از ایونت ترکینگ استفاده کنیم؟

چطور از ایونت ترکینگ استفاده کنیم

حالا ما به بخش جذاب ماجرا رسیده ایم. اینکه چطور از ایونت ترکینگ باید استفاده کرد، مسئله ای نیست که به این سادگی ها از کنارش عبور کنیم. خب شما تا اینجا کلی مقدمه را تحمل نکرده اید که چند تا توصیه خشک و خالی تحویل بگیرید. ما در ادامه قصد داریم نگاهی دقیق به نحوه استفاده از ایونت ترکینگ بیندازیم. اینطوری کار شما در استفاده از این ابزار ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد. پس با ما همراه باشید تا آخرین بخش این مقاله را نیز با هم مرور کنیم. 

شما برای شروع کارتان در این بخش نیاز به آشنایی با ابزار تگ منیجر (Tag Manager) دارید. این ابزار به شما برای ارزیابی هرچه بهتر رفتار مشتریان در بازار کمک خواهد کرد. این ابزار به طور رایگان در دسترس بازاریاب ها قرار دارد. به علاوه، شما برای آشنایی کار با آن نیاز به راهنمایی خیلی پیچیده ای ندارید. همین که چند دقیقه از وقت تان را به استفاده از آن اختصاص دهید، کارتان به راحتی جلو می رود. 

اگر بخواهیم کارویژه این ابزار را به زبان خودمانی بررسی کنیم، باید گفت تگ منیجر مثل میانبری است که کارها را بی نهایت ساده تر می کند. ما اول از همه به برخی از مزایای این ابزار خواهیم پرداخت:

•    کاربرد ساده: همانطور که گفتیم، استفاده از ابزار تگ منیجر نیاز به دانش خاصی ندارد. همین که کارتان در این رابطه را شروع کنید، بعد از چند دقیقه زیر و بم تگ منیجر دست تان خواهد آمد. پس لازم نیست برای استفاده از این ابزار خیلی به خودتان سخت بگیرید. 

•    پیگیری سریع تر معیارها: هر بازاریابی برای ایونت ترکینگ معیارهای خاص خودش را دارد. این معیارها در واقع اساس کار را تشکیل داده و به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان کمک می کند. تگ منیجر با کمک به آپدیت و اولویت بندی بهتر چنین معیارهایی سرعت عمل تان را بی نهایت افزایش خواهد داد. با این حساب طبیعی است بازاریاب ها علاقه بیشتری به این ابزار نشان دهند. 

•    بهبود عملکرد سایت: تگ منیجر به شما برای آپدیت تگ های سایت تان کمک می کند. برخلاف تصور عمومی، این کار هیچ تاثیری روی سرعت سایت تان نخواهد گذاشت. در عوض شما سایتی بی نهایت سریع تر خواهید داشت که همه را شگفت زده خواهد کرد. ماجرا جالب شد، نه؟

شما برای استفاده از تگ منیجر تنها کاری که باید انجام دهید، تعریف تعداد مشخصی تگ است. اینطوری نه تنها اطلاعات کاملی درباره تگ موردنظر دریافت می کنید، بلکه کارتان در رابطه با ایونت ترکینگ نیز راحت تر خواهد شد. یادتان باشد، ایونت ترکینگ بدون تگ منیجر تقریبا کاربرد زیادی نخواهد داشت. پس قبل از اینکه با خیال راحت از کنار این ابزار عبور کنید، این نکته کلیدی را به یاد بسپارید. متاسفانه خیلی از بازاریاب ها اصلا توجهی به تگ منیجر ندارند و دست آخر حسابی بابت شکست شان در ارزیابی رفتار مشتریان عصبانی می شوند. اگر دوست ندارید به چنین سرنوشتی دچار شوید، از همین حالا حواس تان را جمع کنید. 

 استفاده از تگ منیجر بدون ثبت نام در این سرویس امکان پذیر نیست. شما برای این کار باید اول از همه وارد گوگل آنالیتیکس شده و از بخش پراپرتی (Property) گزینه ایجاد گزینه جدید را انتخاب کنید. بعد از این کار می توانید با خیال راحت وارد سرویس تگ منیجر شوید. در این بخش شما فرصت طراحی تگ های تازه را خواهید یافت. 

تنها کاری که برای طراحی تگ باید انجام دهید، انتخاب گزینه تگ ها از منوی ابزار تگ منیجر است. بعد از آن گزینه تگ جدید (New Tag) را انتخاب کنید. در اینجا ویژگی های تگ موردنظرتان را تعریف کرده و در نهایت تنظیمات را ذخیره می کنید.

بعد از اینکه تگ های تان را به طور کامل طراحی کردید، باید نگاهی دوباره به آنها بیندازید. یادتان باشد، تگ های شما باید ارتباط معناداری با هم داشته باشند. وگرنه نتیجه نهایی کارتان دردی از برندتان دوا نخواهد کرد. 

حالا که با ابزار تگ منیجر آشنا شدید، نوبت به توضیح درباره نحوه استفاده از ایونت ترکینگ می رسد. شما برای استفاده از این ابزار باید وارد گوگل آنالیتیکس شده و به بخش ایونت ترکینگ مراجعه کنید. در این سرویس باید دنبال منوی تگ ها بگردید. سپس از بین گزینه های مختلف روی پیکربندی تگ (Tag Configuration) کلیک کنید. در اینجا تمام تگ هایی که در مراحل قبل طراحی کرده اید، نمایش داده می شود. کافی است هرچند تا تگ که دوست دارید، انتخاب کرده و برای ایونت تان یک نام انتخاب کنید. از اینجا به بعد گوگل به طور خودکار اطلاعات دست اولی درباره رویداد موردنظر به شما تحویل می دهد.

یادتان باشد، شما هنگام انتخاب تگ ها نباید همینطور بدون مقدمه هرچند تا تگ دم دست تان است، انتخاب کنید. این کار اوضاع تان را حسابی به هم ریخته و اجازه نمی دهد اطلاعات دقیقی درباره رویداد موردنظرتان دریافت کنید. پس قبل از اینکه با عجله تگ های مختلف را کنار هم ردیف کنید، با یکی از همکاران تان مشورت کنید. قول می دهم نظرتان درباره برخی از تگ های انتخابی تان کاملا عوض خواهد شد. 

مطلب مرتبط: مزایای گوگل بیزینس (Google Business) برای کسب و کارها

سخن پایانی

آشنایی با گوگل آنالیتیکس و به ویژه ایونت ترکینگ

استفاده از گوگل آنالیتیکس با توجه به آپدیت های مداوم این ابزار شکل متفاوتی به خودش گرفته است. این روزها شما دیگر لازم نیست فقط از یکی دو تا ویژگی خاص گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. در عوض گزینه هایی مثل ایونت ترکینگ نیز دم دست تان قرار دارد. شما الان یک نقشه راه دقیق برای شروع به کار در ایونت ترکینگ دارید. ما فعلا نکته دیگری برای آموزش به شما نداریم، با این حال داستان ما با گوگل آنالیتیکس تمام نشده است. تا شما کمی با ایونت ترکینگ آشنا شده و استفاده از آن را تمرین کنید، ما با سرعت هرچه تمام تر با دست پر کنارتان برخواهیم گشت.

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با گوگل آنالیتیکس و به ویژه ایونت ترکینگ کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده پاسخگویی هستند. 

منابع:

https://www.wordstream.com

https://support.google.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7X04Iye9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتامحاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه