گوگل از آن اسم هایی است که تا کنار یک کسب و کار قرار می گیرد، همه از اعتبار و موفقیتش مطمئن خواهند شد. دقیقا مثل سوپراستاری که حضورش در هر فیلم سینمایی فروش بالای آن در گیشه را تضمین می کند. شما لازم نیست یک متخصص کامپیوتر یا فضای سایبری باشید تا سرویس های مختلف گوگل را بشناسید. این روزها هر نیازی که مردم داشته باشند، گوگل فرمول دیجیتالی اش را در چنته دارد. یکی از جدیدترین نوآوری های گوگل برای کمک به کاربران و صدالبته کارآفرینان سرویس گوگل شاپینگ (Google Shopping) است. این سرویس قبلا با اسم های مختلفی در دسترس قرار داشت، اما گوگل با یک به روز رسانی حیرت انگیز همه را میخکوب کرده است.
اگر شما هم خرید آنلاین را به انتظارهای بی پایان در صف فروشگاه ها ترجیح می دهید، گوگل بیزینس تکه گمشده پازل خریدتان است. فکر می کنم اغلب مردم تجربه جست وجوی بی پایان برای پیدا کردن محصول دلخواه شان را داشته اند. اجازه دهید با هم روراست باشیم، اعتماد کردن به خرده فروشی ها مثل بی گدار به آب زدن است. پس چه بهتر که قبل از خرید سیر تا پیاز ماجرا را زیر و رو کنیم. در این مورد گوگل با سرویس شاپینگ به کمک همه آمده است. شما می توانید فقط با جست وجوی یک کلیدواژه انبوهی از محصولات را زیر ذره بین برده و مثل منتقدهای سختگیر فقط بهترین ها را انتخاب کنید. از سوی دیگر کارآفرینان هم دیگر مشکلی برای عرضه محصول شان درست دم دست مشتریان نخواهند داشت.
بی شک توضیح مختصر و مفید ما درباره گوگل شاپ به همین سادگی ها کارآفرینان را متقاعد نمی کند. درست به همین خاطر ما در این مقاله نگاهی دقیق به مزایای گوگل شاپ برای کسب و کارها داشته ایم. اگر شما هم مدت هاست فکر فروش آنلاین به سرتان زده یا فروشگاه تان بازدید چندانی ندارد، دیگر وقت تغییر فرا رسیده است!
مطلب مرتبط: مزایای گوگل بیزینس (Google Business) برای کسب و کارها
مزایای گوگل شاپینگ برای برندها
هر سرویس جدیدی در این دنیا باید مزیت مشخصی برای کاربران داشته باشد. وگرنه هیچ کس حوصله سر و کله زدن با آن را نخواهد داشت. مثلا گوشی های هوشمند را در نظر بگیرید. وقتی استیو جابز برای اولین بار آیفون را به مردم معرفی کرد، مزایای آن کاملا روشن بود. به همین خاطر مردم ساعت ها پشت صف های طولانی برای خرید این محصول صف می کشیدند. اگرچه بعضی از مزایای گوگل شاپ کمابیش معلوم است، اما ما برای اینکه آخرین شک و تردیدها هم از بین برود، در این مقاله سری به مزایای این سرویس به روز شده گوگل زده ایم.
بازدید بیشتر محصولات: گوگل و ترافیک حیرت انگیزش
گوگل در حالت عادی کلی کاربر مشتاق دارد که به هر کدام از پیشنهادات این غول آنلاین جواب مثبت می دهند. البته این حجم از اعتماد همینطور الکی ایجاد نشده؛ در عوض سال های سال فعالیت حرفه ای و خدمات بی نظیر پشتش خوابیده است. از آنجایی که یکی از تعهدات همیشگی گوگل کمک به کاربران برای پیدا کردن بهترین نتایج در دنیای اینترنت بوده، حالا وارد دنیای خرده فروشی هم شده است. اشتباه نکنید، گوگل خودش دنبال فروش محصولات مختلف نیست. در عوض به کاربران کمک می کند تا بهترین محصولات ممکن را پیدا کنند.
وقتی شما در گوگل شاپینگ محصولات تان را بارگذاری می کنید، به طور طبیعی بازدید بی نهایت بیشتری دریافت خواهید کرد. به زبان خودمانی، محصولات شما طوری زیر نور پروژکتور گوگل قرار می گیرند که دیگر هیچ کس نمی تواند از آنها صرف نظر کند. شاید فکر کنید این تمام ماجراست، اما گوگل برنامه های بیشتری برای برندها دارد. یکی از اشتباهاتی که اغلب خرده فروشی ها گرفتارش می شوند، بارگذاری محصولات بدون تصاویر یا ویدئوهای درست است. این مشکل نه تنها انگیزه مشتریان را از بین می برد، بلکه اعتبار کسب و کارتان را هم زیر سوال خواهد برد. گوگل برای اینکه چنین حرف و حدیث هایی در سرویسش پیش نیاید، از همان اول خرده فروشی ها را مجبور می کند محصولات شان را با عکس های دقیق و متنوع بارگذاری کنند. اینطوری دیگر خبری از اعتراض مشتریان نخواهد بود.
مطلب مرتبط: گوگل ادز (Google Ads) چیست؟ همراه با معرفی 5 مدل تبلیغاتی آن
بازگشت سرمایه (ROI) بالاتر: چه کسی به گوگل اعتماد ندارد؟
گوگل در ازای معرفی محصولات شما در سرویسش هزینه اندکی خواهد گرفت. اگرچه این هزینه خیلی ناچیز است، اما برای کارآفرینان اهل حساب و کتاب حتی یک سنت هم ارزش خاص خودش را دارد. به همین خاطر باید به بازگشت سرمایه بی نهایت بالای این سرویس هم اشاره کنیم. وقتی شما محصولات تان را در گوگل شاپینگ نمایش می دهید، به طور طبیعی بازدید بالاتری دریافت خواهید کرد. البته ماجرا فقط محدود به بازدیدهای خشک و خالی نمی شود؛ چراکه پای اعتماد کاربران به گوگل هم وسط است. نتیجه چنین اعتمادی به گوگل ثبت سفارش های بیشتر در سرویس شاپینگ خواهد بود. به این ترتیب شما در ازای هزینه ای اندک دستی به سر و گوش وضعیت فروش برندتان خواهید کشید.
این روزها کاربران وقتی دنبال خرید محصولات به صورت آنلاین هستند، قبل از اینکه سراغ یک خرده فروشی مشخص بروند، اول از همه در گوگل شاپ کلیدواژه های مختلف را جست وجو می کنند. دلیلش هم کاملا واضح است؛ الگوریتم گوگل همیشه بهترین گزینه ها را پیش پای کاربران قرار می دهد. اگر بخواهیم کمی حرفه ای تر حرف بزنیم، باید گفت نرخ کلیک (CTR) در گوگل با هیچ سایت یا پلتفرم دیگری قابل مقایسه نیست. پس به جای اینکه وقت خودتان را با ثبت نام در سرویس های متنوع هدر دهید، یک بار برای همیشه در گوگل شاپینگ ثبت نام کنید. اینطوری حداقل خیال تان بابت بازگشت سرمایه بالا راحت خواهد بود.
دستیابی به دامنه بیشتر مخاطب: سرویس های تمام نشدنی در کنار شما!
نتایج یا تبلیغات گوگل شاپینگ فقط در موتور جست وجوی گوگل نمایش داده نمی شود. گوگل با این همه سرویس مختلف کلی فرصت بازاریابی و معرفی محصولات به کاربران دارد. به علاوه، سرویس گوگل ادز نه تنها در سرویس های زیرمجموعه این غول بزرگ، بلکه در سایت سایت ها نیز فعالیت می کند. با این حساب شما با ثبت نام در گوگل شاپینگ بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنید تبلیغات تان کل اینترنت را پر می کند.
یکی از دغدغه های قدیمی بازاریاب ها نمایش تبلیغات به طور استاندارد برای کاربران گوشی های موبایل است. اگر شما هم چنین استرسی دارید، گوگل خیال تان را کاملا راحت می کند؛ چراکه به طور خودکار آگهی ها و محصولات تان در گوگل شاپینگ را در فرمتی ایده آل برای کاربران موبایل نمایش می دهد. خب مگر یک خرده فروشی دیگر به چه چیزی برای تضمین موفقیتش در بازار نیاز دارد؟
گزینه بعدی که به شما برای نمایش محصولات تان به کاربرانی از چهار گوشه دنیا کمک می کند، یوتیوب است. بزرگترین سرویس اشتراک گذاری ویدئو در دنیا نه تنها تبلیغات پاپ آپ تحویل کاربران می دهد، بلکه هر چند دقیقه یک بار تبلیغی بین ویدئوها نمایش خواهد داد. اینطوری شما می توانید با خیال راحت منتظر تماشای ویدئوهای مختلف از سوی کاربران بوده و در این بین تبلیغ محصول تان نمایش داده خواهد شد.
یادتان باشد کمک های گوگل برای بازدید بیشتر از محصولات شما همینطوری الکی نیست. امروزه خیلی از برندها فقط در مقیاس محلی فعالیت دارند. این یعنی اصلا نیازی به تبلیغات بین المللی با هزینه های سرسام آور نیست. گوگل در چنین شرایطی برای شما یک پیشنهاد ویژه دارد: انتخاب دامنه افرادی که به پیشنهاد محصول شما دسترسی خواهند داشت. این گزینه جذاب وقتی شما فقط دنبال مخاطبی با ویژگی های مشخص هستید، حسابی به کار می آید. اگر لازم باشد شما می توانید به سادگی هرچه تمام تر دامنه بازدیدهای کمپین تان را مشخص کنید. آن وقت دیگر خبری از اعتراض های گاه و بی گاه کاربران بابت محتوای تان نخواهد بود.
مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی گوگل: راهنمایی کامل برای بازاریاب ها
ترافیک مطمئن و باکیفیت: همه چیز در اعداد و ارقام خلاصه نمی شود!
تا اینجای کار کلی درباره گوگل شاپینگ و مزایای متنوعش با هم صحبت کرده ایم. احتمالا بیشتر از همه ترافیک پرتعداد این سرویس برای بازاریاب ها جذاب خواهد بود. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم همه ماجرا در اعداد و ارقام خلاصه نمی شود. همانطور که گاهی اوقات یک اتومبیل با قیمتی بی نهایت اندک روانه بازار شده و دل همه را به دست می آورد، در دنیای کسب و کار هم کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت دارد. اگر شما میلیون ها بازدید از محصولات تان داشته باشید، اما دست آخر حتی یک سفارش هم دریافت نکنید، همه تلاش های تان بی فایده خواهد بود. گوگل شاپینگ درست در همین نقطه تمایز اصلی اش با بقیه سرویس های نمایش و دسته بندی محصولات را نشان می دهد. از آنجایی که گوگل اصلا میانه خوبی با گول زدن کاربرانش ندارد، هیچ وقت ترافیک الکی به سمت کمپین ها یا محصولات تان روانه نمی کند. در عوض فقط کسانی که واقعا دنبال خرید محصولات مرتبط با حوزه کاری تان باشند، کمپین شما را مشاهده خواهند کرد؛ همین قدر جذاب و هیجان انگیز.
نکته دیگری که باید مد نظر داشت، انگیزه کاربرانی است که در گوگل شاپینگ دنبال محصولات مشخص هستند. وقتی کسی در گوگل اسم محصولی مثل خودکار بیک را سرچ می کند، احتمالا دنبال مشخصات فنی یا آشنایی با شیوه ساخت این محصول نیست. در عوض نیاز وی کاملا روشن است؛ او دوست دارد هرچه سریع تر چند تا خودکار بیک با کیفیت بخرد. گوگل نیز به خوبی این نیاز را تشخیص داده و فورا کلی محصول جلوی پای کاربرش قرار می دهد.
یادتان باشد خیلی از مردم از آمازون و دیگر سایت های مشابه فقط برای جست وجوی محصولات تازه استفاده می کنند. دقیقا به همین خاطر مقدار ترافیک این سایت ها با نرخ فروش شان زمین تا آسمان تفاوت دارد. در عوض گوگل همیشه گزینه ای مطمئن برای بازاریاب ها محسوب می شود. پس اگر دوست دارید بدون دردسر و چانه زنی محصولات تان فروش برود، گوگل شاپینگ بهترین گزینه ممکن خواهد بود؛ چراکه ترافیک معتبر و باکیفیت تری در مقایسه با رقبا دارد.
مدیریت ساده اکانت: ساماندهی همه چیز در یک چشم به هم زدن
کارآفرینانی که آشنایی لازم با دنیای دیجیتال را ندارند، معمولا استقبال خوبی از حضور در پلتفرم های آنلاین نمی کنند. اگر شما هم جزو این دسته از کارآفرینان باشید، احتمالا عضویت در شبکه های اجتماعی هم با زور و اجبار دیگران قبول کرده اید. نکته جالب ماجرا توجه گوگل به این دسته از کارآفرینان است. به زبان خودمانی، شما برای مدیریت اکانت تان در گوگل شاپینگ لازم نیست ساعت ها سر کلاس درس بنشینید. در عوض 90 درصد کارها به طور خودکار انجام می شود. تنها کاری که شما این وسط باید انجام دهید، ارائه اطلاعات دقیق درباره برندتان به همراه انتخاب حوزه کاری است. سپس هر محصولی که به گوگل شاپینگ اضافه کنید، به لطف هوش مصنوعی در دسته بندی درست قرار داده خواهد شد.
مطلب مرتبط: درس هایی از گوگل برای توسعه کسب و کار
از آنجایی که امروزه اغلب برندها فروشگاه آنلاین دارند، معمولا توضیحات دقیقی در همانجا درج می کنند. گوگل خیلی خوب از این نکته خبر دارد و اصلا دلش نمی خواهد شما دوباره کاری کنید. به همین خاطر همین که لینک محصولی را در پنل تان درج کنید، گوگل به طور خودکار همه توضیحات مندرج در سایت تان را کپی خواهد کرد. اینطوری شما فقط با جای گذاری لینک محصول تان آن را در گوگل شاپینگ خواهید داشت. خب مگر مدیریت فروشگاه با کمک گوگل از این هم ساده تر می شود؟
گزارش های دقیق: زندگی در عصر اطلاعات!
بازاریاب ها همیشه دوست دارند حساب و کتاب همه چیز را داشته باشند. فرقی هم ندارد بحث سر چه چیزی جریان دارد؛ به هر حال ماشین حساب هیچ وقت از دست مارکترهای حرفه ای نمی افتد. از این نظر بازاریاب ها مثل حسابدارهای سختگیری هستند که تا آخرین پنی خرج شده را هم ثبت می کنند. البته در این مورد حق کاملا با آنهاست. هرچه باشد پول علف خرس نیست که همین طور در بازار خرج کنیم و آب هم از آب تکان نخورد.
از آنجایی که الگوریتم گوگل ترکیبی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی با چاشنی به روز رسانی های مداوم است، گردآوری داده های مهم درباره برند شما و تبدیل آنها به اطلاعات دقیق مشکلی برای این غول دیجیتال به حساب نمی آید. پس اگر دوست دارید صفر تا صد حساب تان دست تان باشد، گوگل شاپینگ با کلی اطلاعات جانبی همین گوشه منتظرتان است.
اگر در این بخش انتظار معرفی اطلاعات مختلفی که گوگل در اختیار برندها قرار می دهد را دارید، باید کاملا ناامیدتان کنیم؛ چراکه دامنه این اطلاعات آنقدر وسیع هست که حد و حساب ندارد. این شما هستید که باید اطلاعات مورد نیازتان را مشخص کرده و ریز آنها را مشاهده کنید. مثلا اگر نرخ فروش برای تان از همه چیز مهمتر است، باید این آمار را انتخاب کنید. به علاوه، هنگام بررسی هر کدام از آمارهای دلخواه تان می توانید یک مقایسه زمانی نیز داشته باشید. مثلا ببینید ترافیک محصولات تان در مقایسه با هفته یا ماه قبل چه تغییراتی کرده است. اینطوری نکات دقیق تری درباره نحوه فعالیت تان خواهید داشت.
یادتان باشد بررسی گزارش های دقیق درباره عملکرد برندتان در زمینه فروش آنلاین فقط نیمی از مسیر را نشان تان می دهد. شما باید همیشه ایده های تازه ای برای بازاریابی و حتی نمایش محصولات تان در گوگل شاپینگ داشته باشید. وگرنه در بین کلی برند دیگر طوری گم می شوید که دیگر هیچ کس پیدای تان نخواهد کرد. اگر از ما می شنوید، در کنار آمارهای دقیق نیم نگاهی به عملکرد رقبا هم داشته باشید تا دیگر مو لای درز کارتان نرود.
منابع: