سرمایه گذاری بی نتیجه در عرصه تبلیغات همیشه بزرگترین کابوس بازاریاب ها بوده است. در این بین هم فرقی ندارد شما قصد طراحی تبلیغات مطبوعاتی را داشته باشید یا اینکه از الگوی محبوب تبلیغات کلیکی (PPC) استفاده کنید؛ در هر صورت وقتی دست آخر هیچ کدام از اهداف تان محقق نشود، مثل خلبان تازه کاری خواهید بود که بعد از طی کلی کلاس آموزشی موفق به کسب مجوز پرواز نمی شود.
خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند تبلیغات کلیکی مثل بازی های کامپیوتری فرآیندی ساده است و نتیجه بخشی آن بی چون و چرا خواهد بود. اگر نظر ما را بخواهید، نه بازی های کامپیوتری آنقدرها راحت است و نه دنیای تبلیغاتی کلیکی آنطور که بعضی ها فکر می کنند ساده! اجازه دهید با هم روراست باشیم، مگر اصلا کار ساده هم در دنیا وجود دارد؟
وقتی شما تبلیغات کلیکی را حوزه ای ساده در نظر بگیرید مثل بوکسوری خواهید بود که قبل از بزرگترین مسابقه زندگی اش به خیال اینکه حریف آماتوری دارد حتی یک دقیقه هم تمرین نکند. شما را نمی دانم، ولی من که از شکست تحقیرآمیز بوکسور داستان مان اصلا تعجب نخواهم کرد. البته ورزشکار ما می تواند تا صبح به داوری و نحوه برگزاری بازی اعتراض کند، اما قطعا کسی که آخر سر جام قهرمانی را به خانه می برد، او نخواهد بود.
شاید عجیب به نظر برسد، اما ماجرای فوق در عرصه تبلیغاتی کلیکی نیز مصداق دارد. بیشتر بازاریاب ها وقتی در اجرای کمپین تبلیغات PPC شکست می خورند، تقصیر را گردن همه می اندازند غیر از خودشان. این راهکار احتمالا اندکی از عصبانیت بازاریاب ها را کاهش می دهد، اما به هیچ وجه راه حل مناسبی نیست. اگر شما بازاریاب باهوشی باشید، بعد از اندکی گله و شکایت از دیگران به این فکر می افتید که کجای مسیر را اشتباه رفته اید. راستش را بخواهید همین فکر ساده اول مسیر موفقیت در دنیای تبلیغات است، چراکه شما را با اشتباهات تان رو به رو می کند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تبلیغات کلیکی به هیچ وجه حوزه ساده و بی دردسری نیست، اما این بدان معنا نخواهد بود که شما برای موفقیت در این حوزه باید از هفت خان رستم عبور کنید. باور کنید یا نه، تبلیغات کلیکی می تواند برگ برنده شما در عرصه پر از رقابت تبلیغات باشد، البته به شرط اینکه به جای سرمایه گذاری های اشتباه از همان اول سراغ گوگل بروید. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج در تبلیغات کلیکی (PPC): وقتی بازاریاب ها هم اشتباه می کنند!
کمتر کسی در دنیا وجود دارد که حداقل یک بار اسم گوگل به گوشش نخورده باشد. اگر شما بازاریاب باشید، احتمالا هر روز از کلی از سرویس های مختلف و رنگارنگ این برند دوست داشتنی استفاده می کنید. راستش را بخواهید اهمیت گوگل و خدماتش در دنیای دیجیتال کنونی آنقدر زیاد است که تقریبا تصور دنیای بدون گوگل از هر کابوسی وحشتناک تر خواهد بود و بیشتر شبیه به موضوع فیلم های ترسناک است.
حالا که گوگل تا این اندازه پلتفرم مهمی برای کاربران عادی و بازاریاب ها محسوب می شود، اگر از شما بپرسیم چرا وقتی پای تبلیغات کلیکی به میان می آید اولین انتخاب تان گوگل نیست، چه خواهید گفت؟ سوال غافلگیرکننده است، مگر نه؟ یک جواب دم دستی به این سوال این است که خیلی از بازاریاب ها اصلا با فعالیت گوگل در زمینه تبلیغاتی کلیکی آشنا نیستند. اگر بخواهیم تعارف را کنار بگذاریم، این دست توجیه ها بیش از اندازه ساده هستند که بشود به عنوان یک پاسخ واقعی به آنها نگاه کرد. خب اگر کسی را سراغ دارید که نداند گوگل بخش اصلی سودش را از طریق خدمات تبلیغاتی به دست می آورد، ما را هم بی خبر نگذارید.
همانطور که سرمربی های فوتبال برای اینکه تیم شان را قهرمان مسابقات کنند و حسابی اسم و رسمی برای خودشان دست پا کنند باید از بهترین تکنیک ها بهره ببرند، شما هم به عنوان بازاریاب باید برای تبدیل شدن به قهرمان مشتریان در تبلیغات PPC از بهترین استراتژی های دنیا استفاده کنید. شاید در دنیای فوتبال درباره بهترین استراتژی دنیا هیچ اتفاق نظری وجود نداشته باشد، اما دست کم در عرصه تبلیغاتی کلیکی لقب بهترین تکنیک دنیا به گوگل اختصاص دارد؛ به همین سادگی!
فکر می کنم تا الان خیلی خوب فهمیده اید که موضوع مقاله کنونی ما درباره تبلیغات کلیکی گوگل است. اگر شما هم بارها و بارها اسم این استراتژی به گوش تان خورده اما دقیقا نمی دانید تبلیغات کلیکی گوگل چیست و چطور می شود با آن اسم و رسمی برای خودتان در بازار پیدا کنید، این مقاله مخصوص شماست. پس با ما همراه باشید تا صفر تا صد تبلیغات کلیکی گوگل را با هم مرور کنیم.
تبلیغات کلیکی گوگل: تعریفی ساده از سرویس هیجان انگیز گوگل!
همانطور که یک فرد ناآشنا با بسکتبال برای درک این ورزش باید اول از همه با اصول ابتدایی و اصطلاحات تخصصی آن آشنا شود، شما هم برای اینکه خیلی خوب تبلیغات کلیکی گوگل را درک کنید باید کارتان را از صفر شروع کنید. وگرنه مثل معماری خواهید بود که بدون طی کردن دوره های کامل آموزشی می خواهد برجی در حد و اندازه ایفل بسازد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که معمار قصه ما خیلی شانس بیاورد بنایش همان اول کار فرو نمی ریزد و اصلا خبری از موفقیت در حرفه اش نخواهد بود.
اگر بخواهیم کارمان با تبلیغات کلیکی گوگل را خیلی ساده و شفاف شروع کنیم، باید گفت این مفهوم به پلتفرم تبلیغاتی گوگل گفته می شود که به بازاریاب ها امکان نمایش تبلیغات کلیکی با امکانات شخصی سازی و مدیریتی بسیار گسترده را می دهد. شاید فکر کنید با این تعریف تبلیغات کلیکی گوگل هیچ فرقی با تبلیغات کلیکی معمولی ندارد. در این صورت باید به شما یادآوری کنیم که اینجا پای برندی در میان است که تجربه تمام مردم از کار با اینترنت در موتور جست و جوی قدرتمندش خلاصه می شود. فکر می کنم حالا خیلی خوب متوجه شدید که چرا تبلیغات در گوگل این همه طرفدار دارد، مگر نه؟
حالا که آشنایی مختصری با تبلیغات کلیکی گوگل پیدا کردید، باید کمی هم درباره اهمیت آن در دنیای بازاریابی با هم صحبت کنیم. اصلا بر فرض که گوگل بهترین پلتفرم تبلیغاتی دنیا باشد؛ آیا استفاده از تبلیغات کلیکی آن به درد برند شما می خورد؟ اگر شما بازاریاب باهوشی باشید، تا وقتی جواب درست و حسابی برای این سوال پیدا نکنید به هیچ وجه بی گدار به آب نخواهید زد. با این حساب ما باید پاسخ دقیقی برای این سوال مهم جفت و جور کنیم. وگرنه حسابی اعتمادتان را از دست خواهیم داد. اجازه دهید بدون هرگونه صحبت اضافه ای برویم سراغ بررسی بعضی از مزایای تبلیغات کلیکی گوگل تا بفهمیم چرا سرمایه گذاری روی آن اهمیت دارد.
مزایای تبلیغات کلیکی گوگل چیست؟
شما الان مثل کارگردانی هستید که یک فیلمنامه جدید به دستش رسیده، اما شک دارد که ساختن فیلمی براساس آن می تواند در گیشه حسابی سر و صدا کند و جوایز معتبر سینمایی را ببرد یا نه. خب اگر قرار است شما به خودتان زحمت بدهید و از همه مهمتر بودجه تان را به تبلیغات کلیکی در گوگل اختصاص دهید باید مطمئن شوید که این استراتژی به دردتان می خورد. وگرنه مثل گردشگری خواهید بود که بدون اطلاع از مقصد سفرش دل به جاده زده است. بی شک چنین گردشگری در تمام طول سفر حسرت این را خواهد خورد که ای کاش قبل از راه افتادن درباره مقصدش اندکی تحقیق می کرد.
ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه شک و تردید شما درباره تبلیغات کلیکی در گوگل کاملا از بین رود و به این استراتژی شانسی برای درخشش در ترکیب رویایی کسب و کارتان بدهید بعضی از مهمترین مزایای این الگو را گردآوری کرده ایم. اگر شما هنوز نسبت به استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل دو به شک هستید، بخش بعدی مقاله را هیچ جوره از دست ندهید.
مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟ کلاس درسی حرفه ای برای بازاریاب ها
1. دسترسی گسترده به مخاطب هدف
اجازه دهید بحث درباره اولین مزیت تبلیغات کلیکی در گوگل را با یک مثال جذاب شروع کنیم. اگر همین الان از شما درباره ورزش فوتبال سوال کنیم، اولین چیزی که به ذهن تان می رسد، چیست؟ شاید بعضی ها قوانین مختلف فوتبال به ذهن شان برسد، اما باور کنید یا نه اغلب مردم فوتبال را با تیم های مشهوری مثل رئال مادرید یا منچستر یونایتد به یاد می آورند. احتمالا پیش خودتان فکر می کنید این مثال هیچ ربطی به گوگل و دنیای آنلاین ندارد، اما باید بگوییم همانطور که مردم فوتبال را با تیم های مشهور به یاد می آورند، دنیای اینترنت هم اول از همه با گوگل و لوگوی نوستالژیکش در ذهن مردم نقش می بندد. خب به هر حال در اینجا پای برندی در میان است که اغلب ما اولین تجربه مان از گشت و گذار در اینترنت را با آن پشت سر گذاشته ایم.
اولین مزیت تبلیغات کلیکی گوگل این است که شما می توانید مطمئن باشید که دامنه وسیعی از کاربران تبلیغ تان را مشاهده خواهند کرد. خب اگر مشتری را سراغ دارید که مسیرش به گوگل و خدمات پردامنه اش نمی افتد، ما را هم بی خبر نگذارید (لازم نیست زیادی خودتان را اذیت کنید، چراکه چنین اتفاقی از پیدا کردن سوزن در انبار کاه هم غیرممکن تر است!).
2. هدف گذاری حرفه ای بدون دردسر اضافه
گوگل همیشه برای کسب و کارها امکانات خیره کننده ای در چنته دارد. شما با استفاده از تبلیغات کلیکی این موتور جست و جو می توانید به ساده ترین شکل ممکن هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار دهید. در این میان فرقی ندارد مخاطب مدنظر شما چقدر جزئی باشد، در هر صورت گوگل به بازاریاب ها امکان تعریف کلیدواژه های بی نهایت تخصصی را می دهد. این یعنی شما به جای اینکه پول تان را بی خودی برای نمایش تبلیغ تان به کاربران بی علاقه به برندتان هدر دهید، یک راست می روید سراغ کسانی که دست کم آشنایی کلی با حوزه کاری تان دارند.
یکی از امکانات ویژه گوگل برای بازاریاب ها امکان تعریف کلیدواژه های طولانی است. مثلا اگر شما بخواهید نظر حسابدارهای مستقل را به نرم افزار حسابداری جدیدتان جلب کنید، خیلی راحت می توانید از کلیدواژه طولانی «نرم افزار حسابداری برای حسابدارهای مستقل» استفاده کنید. اینطوری بدون چون و چرا دامنه بسیار تخصصی از کاربران را هدف قرار می دهید؛ به همین سادگی!
3. نتیجه بخشی در کوتاه مدت
وقتی یک تهیه کننده سینما با کارگردانی مثل اسکورسیزی یا تارانتینو همکاری داشته باشد، می تواند از همان لحظه اول کاملا مطمئن باشد که فیلمش حسابی در گیشه فروش خواهد کرد و همه علاقه مندان به سینما برای تماشای آن صف خواهند کشید. اگر شما به عنوان بازاریاب دنبال تجربه چنین حسی هستید، نباید حتی یک ثانیه هم درباره همکاری با گوگل به خودتان شک و تردید راه دهید.
گوگل نزدیک به دو دهه پربازدیدترین سایت دنیا محسوب می شود. با این حساب جای تعجب ندارد که تبلیغات کلیکی گوگل یکی از پربازده ترین الگوهای ممکن باشد. خب به هر حال باید یک فرقی بین گوگل و بقیه سایت ها وجود داشته باشد یا نه؟
اگر نظر ما را بخواهید، بازاریاب هایی که دنبال نتیجه گیری سریع از کمپین های تبلیغاتی شان هستند، هیچ راهی به غیر از سرمایه گذاری بر روی تبلیغات کلیکی گوگل ندارند. اینطوری شما می توانید مطمئن باشید که کمپین تان حسابی در بین مشتریان محبوب خواهد شد و می توانید با کمترین هزینه ممکن کلی مشتری برای خودتان دست و پا کنید.
مطلب مرتبط: 5 ترفند تبلیغات کلیکی جهت بهبود عملکرد
4. بازاریابی با بودجه دلخواه
زمانی نه چندان دور هر برندی که بودجه کلانی برای بازاریابی تبلیغات داشت می توانست در یک چشم به هم زدن همه مشتریان را عاشق محصولاتش کند. با این حال امروزه اصلا از این خبرها نیست و خیلی از برندهای کوچک نیز می توانند با برنامه ریزی درست طوری رقبای بزرگ شان را شکست دهند که همه حیرت زده شوند. باور کنید یا نه، تبلیغات کلیکی در گوگل به شما اجازه می دهد کارتان را حتی با کمتر از هزار دلار نیز شروع کنید. پس اگر فکر کرده اید تبلیغات کلیکی از آن دست الگوهای پرخرج است، باید همین جا از شما بخواهیم تا پای تان روی ترمز بگذارید.
فکر می کنم همه شما داستان هایی درباره کارآفرینانی که ناخواسته مبلغ زیادی را به تبلیغات اختصاص داده اند، شنیده اید. اینطور وقت ها آدم احساس می کند در یک چشم به هم زدن تمام آینده کسب و کارش را خراب کرده و دیگر هیچ راه برگشتی وجود ندارد. اگر شما هم همیشه نگران چنین فاجعه ای برای برندتان هستید، گوگل خبر خوشی برای تان دارد. شما وقتی با گوگل وارد دنیای تبلیغات کلیکی می شوید، می توانید مطمئن باشید که همیشه همانقدر که می خواهید در بازاریابی خرج خواهید کرد. از این نظر گوگل شبیه مدیر مالی است که هیچ جوره به بازاریاب ها اجازه نمی دهد بیش از آنچه باید هزینه کنند. خب مگر یک بازاریاب به غیر از پلتفرمی که به فکر جیبش باشد، چیز بیشتری هم در عرصه تبلیغات می خواهد؟
چطور با پلتفرم تبلیغاتی گوگل کار کنیم؟
اگر فکر کرده اید تبلیغات کلیکی شما با هر کیفیتی از سوی گوگل فورا پذیرفته می شود، باید کاملا ناامیدتان کنیم. به هر حال گوگل اعتبار و شهرتش را از سر راه نیاورده که با هر تبلیغی آن را به باد دهد. دقیقا به همین خاطر گوگل برای اینکه مطمئن شود بهترین تبلیغات ممکن را پیش پای کاربرانش قرار می دهد، یک پلتفرم مخصوص برای بازاریاب ها طراحی کرده است. این پلتفرم به شما کمک می کند تا به گوگل ثابت کنید بهترین تبلیغ کلیکی دنیا را برای کاربرانش دارید. ماجرا پیچیده تر از آن چیزی است که حتی فکرش را می کردید، نه؟
پلتفرم اختصاصی گوگل برای تبلیغات کلیکی تحت عنوان اد وردز (Ad Words) شناخته می شود. احتمالا هر کارشناسی درباره فضای این سرویس نظر خاص خودش را دارد و اصلا هم از آن کوتاه نمی آید، اما اگر نظر ما را بخواهید اد وردز دقیقا مثل یک حراجی بزرگ عمل می کند. همانطور که در حراجی ها هر کالا به بالاترین قیمت فروخته می شود، در اد وردز هم شما می توانید شانس تان برای فتح کردن رتبه های برتر تبلیغات کلیکی گوگل را امتحان کنید. شاید فکر کنید برند شما اصلا از این شانس ها ندارد و رتبه های برتر تبلیغات کلیکی گوگل همیشه در انحصار برندهای چند میلیون دلاری است. خب در این صورت باید شما را با فرمول اختصاصی فرصت امروز برای موفقیت در تبلیغات کلیکی گوگل آشنا کنیم!
ماجرا در سرویس اد وردز از این قرار است که شما باید تبلیغ تان را به همراه پیشنهاد پرداخت در ازای هر کلیک به گوگل ارائه کنید. فرض کنید برند شما بودجه 2 دلار به ازای هر کلیک کاربران را پیشنهاد می دهد. در این صورت احتمالا شنیدن این خبر که اپل برای همان جایگاه مدنظر شما پیشنهاد 8 دلاری عرضه کرده، حسابی نگران تان خواهد کرد. البته لازم نیست خودتان را از قبل شش بر صفر بازنده بدانید، چراکه معیارهای گوگل برای انتخاب تبلیغات برندها فقط در پول خلاصه نمی شود. از این نظر گوگل مثل معلم باانصافی است که می خواهد مطمئن شود فقط شاگردهای پولدار کلاس شانس شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های بزرگ و معتبر را ندارند.
بعد از اینکه شما بودجه تان را برای گوگل مشخص کردید، کارشناس های این غول آنلاین مثل هیأت داوری مسابقات المپیک کنار هم جمع می شوند تا به ساختار تبلیغات هر برند امتیاز بدهند. در اینجا نکاتی مانند سرعت بارگذاری صفحه فرود، هماهنگی کلیدواژه های انتخابی تان با ماهیت برند و همینطور نظر اولیه برخی از کاربران گوگل درباره تبلیغ تان نقش حیاتی بازی می کند. پس اگر دوست دارید گوگل دست رد به پیشنهادتان نزند، قبل از هر کاری مطمئن شوید تبلیغ تان از هر نظر عالی و بی عیب و نقص است. خب وقتی تبلیغ کلیکی شما از هر نظر بی عیب باشد، گوگل چطور می خواهد از آن ایراد بگیرد؟
ماراتن سخت و نفسگیر بین برندها با ارزیابی هیأت ژوری گوگل به پایان می رسد و مثل مراسم المپیک نوبت اعطای مدال خواهد رسید. کارشناس های گوگل با جمع بندی تمام معیارهایی که در بالا گفتیم، به تبلیغ شما از یک تا ده امتیار می دهند. دست آخر تبلیغاتی که امتیازات بالایی آورده باشند به ترتیب مدال های طلا، نقره و برنز را به خودشان اختصاص می دهد. این یعنی سه تبلیغ برتر شانس این را دارند تا به عنوان تبلیغ کلیکی در نتایج جست و جوی کلیدواژه دلخواه شان نمایش داده شوند.
مطلب مرتبط: 7 اشتباه ویرانگر در بازاریابی کلیکی و راه های جلوگیری از آنها
شاید برای تان سوال باشد که چه بلایی سر بقیه تبلیغات کلیکی پیشنهادی می آید. خب راستش را بخواهید گوگل در این باره اصلا شوخی سرش نمی شود و اگر شما نتوانید نظر کارشناس هایش را جلب کنید، خیلی راحت کنارتان می گذارد. اینطوری حس و حال نویسنده ای را خواهید داشت که اثر تمام همکلاسی هایش زیر چاپ رفته اما حتی یک انتشاراتی هم حاضر نیست اثر وی را منتشر کند؛ همینقدر سخت و اذیت کننده!
توصیه ما در این بخش برای شما این است که هر فکر و خیالی درباره ضرورت پیشنهاد بالا به گوگل دارید را کنار بگذارید. در عوض مثل هنرمندهای خوش ذوق باید ساختار کلی تبلیغ تان را آنقدر حرفه ای طراحی کنید که حتی یک نفر هم نتواند از آن ایراد بگیرد. اینطوری تبلیغ تان آماده خواهد بود تا نظر هر کارشناس را در دنیا به خودش جلب کرده و مشتریان را حسابی حیرت زده نماید.
تبلیغات کلیکی در گوگل: توصیه هایی برای حرفه ای شدن
شما الان تقریبا نیمی از مسیر حرفه ای شدن در تبلیغات کلیکی گوگل را طی کرده اید، اما هنوز ماجراجویی تان در این عرصه تمام نشده است. وضعیت شما مثل شمشیربازی است که خیلی خوب اصول این ورزش را یاد گرفته، اما هنوز فوت کوزه گری کار مانده تا تبدیل به قهرمانی جهانی شود. پس لطفا اندکی صبر کنید تا آخرین بخش مقاله مان را هم با یکدیگر پشت سر بگذاریم. آن وقت شما کاملا آماده خواهید بود تا تخته گاز به سوی موفقیت در این حوزه برانید. پس این شما و این هم فوت و فن هایی برای حرفه ای شدن در تبلیغات کلیکی گوگل!
انتخاب اهداف و بازار هدف: ورود اصولی به دنیای تبلیغات کلیکی گوگل
فکر می کنم همه کارآفرینان دست کم یک بار این نصیحت قدیمی که «کار بدون برنامه هیچ نتیجه ای ندارد» را شنیده اند. شاید فکر کنید این از آن دست نصیحت هایی است که تاریخ مصرف شان تمام شده، اما راستش را بخواهید دست کم در عرصه تبلیغات این نکته هنوز هم کاربرد دارد. اینکه شما بدون برنامه وارد عرصه تبلیغات شوید و انتظار داشته باشید در کوتاه ترین زمان ممکن کلی مشتری پر و پاقرص برای خودتان پیدا کنید، بیشتر شبیه به رویاهای شیرین و صدالبته غیرواقعی است تا عرصه جدی تبلیغات کلیکی. پس یک لطفی به خودتان بکنید و اول از همه درباره اهداف کمپین تان به توافق برسید. وگرنه کلاه تان حسابی پس معرکه خواهد بود.
اجازه دهید برای فهم بهتر تاثیر اهداف دقیق در تبلیغات کلیکی از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. فرض کنید شما یک شرکت تولید نوشابه های انرژی زا دارید. در این صورت احتمالا یکی از اهداف تبلیغاتی تان می تواند جلب نظر ورزشکاران به خرید نوشابه های تان باشد. حالا در کنار هدف اصلی تان باید بازار مشخصی را نیز تعیین کنید. یادتان نرفته که گوگل تبلیغات کاربران را براساس موقعیت جغرافیایی شان شخصی سازی می کند؟
مطلب مرتبط: کاهش هزینه ها و افزایش بازدیدکننده با تبلیغات گوگل
اگر برند شما آنقدر بزرگ است که می تواند در چند بازار جهانی حضور داشته باشد، به شما تبریک می گوییم و آرزوی موفقیت بیشتر برای تان داریم. با این حال خیلی از کسب و کارها هنر کنند در یک بازار موفق شوند. پس بیایید تعارف را کنار بگذاریم و به جای رویاپردازی های بی سر و ته فکری به حال موفقیت در همین یک بازار پیش پای تان کنیم. ماجرا جالب شد، نه؟
شما لازم نیست در این بخش خودتان را خیلی به دردسر بیندازید، چراکه خیلی خوب می دانید بازار هدف تان کدام است. خب اگر کسی را سراغ دارید که فقط در یک بازار می تواند حضور داشته باشد و آن یک بازار را هم خیلی خوب نمی شناسد، ما را هم بی خبر نگذارید. اگر بخواهیم از همان مثال شرکت نوشابه انرژی زا استفاده کنیم، شهری که دفتر مرکزی شرکت شما در آن قرار دارد می تواند گزینه خوبی برای شروع کار باشد. اینطوری تبلیغات کلیکی شما بی خودی برای کاربرانی که آن سر دنیا هستند، نمایش داده نمی شود؛ به همین سادگی!
انتخاب کلیدواژه های درست و طولانی: مهمترین مرحله در تبلیغات کلیکی گوگل
وقتی شما می خواهید برای بازی بعدی تیم فوتبال مورد علاقه تان بلیت تهیه کنید، از چه کلیدواژه هایی استفاده می کنید؟ بی شک هر فردی می تواند عبارت خاص خودش را در گوگل سرچ نماید، اما بی برو برگشت کلیدواژه هایی مثل بلیت، فوتبال و اسم تیم مورد علاقه اش را با هم ترکیب خواهد کرد. خب اگر راهی می شناسید که بدون استفاده از چنین کلیدواژه هایی بلیت فوتبال خرید، ما را هم بی خبر نگذارید!
یکی از نقاط قوت تبلیغات گوگل ابزار فوق العاده کی ورد پلنر (Keyword Planner) است. بازاریاب ها با استفاده از این ابزار می توانند به جای یک گشت و گذار طولانی برای پیدا کردن کلیدواژه های مناسب برای تبلیغات کلیکی شان فقط و فقط با چند کلیک به هدف شان دست پیدا کنند. این ابزار فوق العاده خیلی ساده و بدون دردسر کلیدواژه های مرتبط با تبلیغ و ماهیت برندتان را به شما معرفی می کند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که از اینجا به بعد مسیر خیلی سختی پیش روی شما قرار ندارد، مگر نه؟
اگرچه کلیدواژه ها بخش مهمی از طراحی تبلیغات کلیکی در گوگل را تشکیل می دهند، اما همه ماجرا در آنها خلاصه نمی شود. همانطور که یک تیم فوتبال باید ترکیب مناسبی از مهاجم و مدافع های کاربلد داشته باشد، شما هم به چیزی فراتر از کلیدواژه های خوب نیازمندید. البته اصلا لازم نیست خودتان را نگران کنید، چراکه ما در کنارتان هستیم تا این بخش جانبی را هم خیلی خوب یاد بگیرید.
اجازه دهید برای معرفی بخش تکمیلی این بخش دوباره از مثال اول مان استفاده کنیم. اغلب افراد وقتی می خواهند بلیت یک مسابقه فوتبال یا حتی کنسرت را تهیه کنند، به جای کلیدواژه های کوتاه از عبارتی مثل «خرید بلیت بازی منچستر یونایتد و چلسی در ورزشگاه اولد ترافورد» استفاده می کنند. همانطور که می بینید، این کلیدواژه خیلی طولانی تر از آن چیزی است که حتی حرفه ای ترین بازاریاب های دنیا هم تصورش را بکنند.
ما در اینجا نمی خواهیم درباره مزایا یا معایب کلیدواژه های طولانی با شما بحث کنیم. تنها نکته حیاتی این است که همیشه نیم نگاهی به کلیدواژه های طولانی داشته باشید و خودتان را به جای مشتریان قرار دهید. اینطوری خیلی راحت متوجه می شوید که چه چیزی در ذهن آنها می گذرد و احتمالا از چه مدل کلیدواژه هایی استفاده خواهند کرد. قول می دهیم اگر این تکنیک ساده را مو به مو اجرا کنید، دیگر حتی یک مشتری هدف تان در بازار را هم از دست ندهید؛ همینقدر جذاب و هیجان انگیز!
اضافه کردن افزونه به تبلیغات کلیکی: وقتی گوگل هوای شما را دارد!
آیا تا به حال برای تان پیش آمده همان لحظه اول که یک تبلیغ را مشاهده می کنید، عاشق خرید از آن برند شوید؟ کاربران در اینطور موقعیت ها اغلب تمایلی برای مشاهده صفحه فرود یا مراجعه به سایت رسمی برندها ندارند، بلکه فقط یک شماره تماس برای ثبت سفارش می تواند کارشان را راه بیندازد. خب وقتی ماجرا تا این اندازه ساده است، چرا می خواهید بی دلیل خودتان را به دردسر اندازید؟
مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی
شاید فکر کنید اضافه کردن افزونه ای برای شماره تماس به تبلیغات کلیکی کار غیرممکنی باشد. در این صورت باید به شما یادآوری کنیم که دارید از بزرگترین پلتفرم تبلیغاتی دنیا استفاده می کنید. از آنجایی که همه سرویس های گوگل بی عیب و نقص طراحی شده اند، در بخش تبلیغات نیز شما می توانید در یک چشم به هم زدن افزونه هایی مثل شماره تماس برندتان را به تبلیغات کلیکی اضافه کنید. اینطوری دیگر لازم نیست مشتریان سیر تا پیاز سایت تان را زیر و رو کنند تا یک شماره تماس یا ایمیل به درد بخور پیدا نمایند.
اگر فکر می کنید افزونه شماره تماس برای تبلیغات کلیکی نوعی اضافه کاری است، حتما تا به حال با گوشی های هوشمند کار نکرده اید. کاربران امروزی وقتی با گوشی های هوشمند تبلیغات کلیکی را مشاهده می کنند، با یک کلیک ساده بر روی شماره تماس می توانند هدف برندها که همان فروش بیشتر است را برآورده کنند. با این حساب فاصله شما تا موفقیت در زمینه فروش فقط یک افزونه شماره تماس در تبلیغات کلیکی است. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید و این افزونه را به تبلیغات تان اضافه کنید.
همه چیز را ارزیابی کنید: آخرین گام در تبلیغات کلیکی موفق در گوگل
یکی از آرزوهای بزرگ هر کارآفرینی این است که تمام اطلاعات لازم برای پیش بینی دقیق رفتار و سلیقه مشتریانش را داشته باشد. شاید فکر کنید این موضوع بیشتر شبیه به فیلم های علمی- تخیلی است، اما به لطف گوگل همین موضوع به نظر عجیب و باورنکردنی تبدیل به واقعیتی ساده شده است!
سرویس تبلیغاتی گوگل به طور مداوم اطلاعات طبقه بندی شده در اختیار شما قرار می دهد. اینطوری شما مثل خلبان جنگنده ای خواهید بود که گزارش لحظه به لحظه وضعیت هوایی را دریافت می کنید و آماده یک مانور نظامی بی عیب و نقص هستید؛ به همین سادگی.
بی شک وقتی صحبت از ارزیابی همه نکات و جنبه های کار می شود، هر بازاریابی به وحشت خواهد افتاد. شما را نمی دانم، ولی من که اینطور وقت ها ترجیح می دهم کلا قید بازاریابی را بزنم. اگر نظر ما را بخواهید، شما به جای اینکه با وسواس زیاد تمام جزییات تبلیغات کلیکی تان را بررسی کنید، باید یک راست بروید سراغ اصل مطلب. به زبان خودمانی، به جای اتلاف وقت با نکات ساده روی مواردی نظیر نرخ کلیک هر تبلیغ، میزان بازگشت سرمایه، نرخ تبدیل و همینطور میانگین سنی کاربرانی که روی تبلیغات تان کلیک می کنند، تمرکز کنید. این طوری می توانید هر دفعه تبلیغات کلیکی تان را به روز رسانی کرده و برگ برنده تازه ای برای مشتریان تان رو کنید.
سخن پایانی
شما الان هر آنچه باید درباره تبلیغات کلیکی گوگل بدانید، یاد گرفته اید و ما فعلا نکته دیگری نداریم که بخواهیم به شما یاد بدهیم. حالا نوبتی هم باشد این شما هستید که باید درباره تبلیغات کلیکی گوگل داوری کنید. آیا این استراتژی تبلیغاتی، به همه توضیحاتی که درباره اش دادیم، توانسته نظر شما را جلب کند؟
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج تبلیغات در گوگل
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با تبلیغات کلیکی در گوگل کرده باشد. اگر سوال یا نکته اضافه ای در رابطه با موضوع مقاله فعلی داشتید، لطفا تعارف را کنار گذاشته و همینجا آن را با در میان بگذارید.
منابع: