امروزه تمامی افراد به دنبال روش هایی هستند که آنها را به اهداف شان می رساند. ما می خواهیم شاخص های مان را بهبود بخشیم، رکوردها را بشکنیم و آنها را توسعه دهیم. نظر به اینکه هر روزه تکنیک ها و روش های نوینی از تبلیغات مبتنی بر پرداخت کلیکی ایجاد می شوند، به روزبودن در این حوزه به امری دشوار بدل شده است.
یک راهنمایی ایده آل به مراتب بهتر از روشی است که صرفاً شما را سرگرم نگاه می دارد. در این نگارش چند معیار را بررسی می کنیم و تنها مواردی که ضامن بهترین نتیجه هستند را نگاه می داریم.
• تازگی: اینکه دیگر بازاریابان از آن استفاده نکنند.
• سادگی عملکرد: چرا زمان ارزشمند خود را صرف روش های پیچیده کنیم؟
• سریع و ساده: در عین سادگی، اثر مطلوبی داشته باشد.
• کاربردی در روش های تبلیغاتی مختلف: موتورهای جست وجو، شبکه های اجتماعی و ملی.
• مصونیت: جایی برای هیچ بدافزار و هکری وجود ندارد.
پنج مثال زیر نه تنها عملکرد تبلیغاتی شما را بهبود می بخشند، بلکه تمامی معیارهای یادشده را نیز پوشش می دهند و در نهایت روش هایی بهینه و ارزشمند تلقی می شوند.
1. بررسی بلندمدت کلمات کلیدی
تمامی کاربرانی که در نتیجه یک کلمه کلیدی سر از وب سایت شما در می آورند، تبدیل به مشتریان تان نمی شوند، اما همین که آنها به وب سایت شما مراجعه و از طریق کلمه ای خاص با شما ارتباط برقرار کرده اند، دو معیار مهم و تحت اختیار شما به حساب می آیند.
این دو معیار اهداف کاربران را نشان می دهند و وظیفه شما ارزیابی این اهداف است. چگونه؟ با حصول اطمینان از اینکه محتوای مورداستفاده در تبلیغات کلیکی بعدی شامل این معیارها و محتوای سایت نیز شامل متونی مرتبط با این معیارها باشد.
ساده ترین روش برای رسیدن به این هدف، استفاده از نوعی سیستم یکپارچه مدیریت تهدیدات یا «UTM» است.
چگونگی استفاده از UTM
• با استفاده از UTM لیستی از کلیک کنندگان تبلیغات تان ایجاد کنید (UTM_campaign=xxx)؛
• با ایجاد پاسخ به نیازهای کلیک کنندگان آنها را هدف قرار دهید.
2. رساندن شرایط به بالاترین سطح ممکن با استفاده از موارد مشابه
پس از ایجاد نطفه اولیه می توانید با استفاده از موارد مشابه، عملکرد خود را به بالاترین سطح ممکن برسانید.
«موارد مشابه» قابلیتی است که به شما اجازه می دهد لیست مخاطبان اولیه خود را با استفاده از هدف قرار دادن کاربرانی با ذائقه مشابه، گسترش دهید. این موارد در بسیاری از شبکه ها همچون فیس بوک، مخاطبان مشابه گوگل و دیگر موارد موجود هستند و به شما کمک می کنند مخاطبان جدید، کمپینی با اعضای بیشتر و بازگشت سرمایه بهتری را ایجاد کنید.
چگونگی استفاده از قابلیت «موارد مشابه»
• یک دسته مخاطب شخصی سازی شده براساس کمپین کلیکی موجود در موتورهای جست وجوگر پولی ایجاد کنید؛
• با استفاده از این قابلیت، مخاطبان مشابه را براساس مخاطبان کنونی خود دسته بندی کنید؛
• مخاطبان را از طریق تمامی کانال های ارتباطی خود جذب کنید.
3. از به کار بردن ایموجی نهراسید
ایموجی ها قطعاً چیزی فراتر از تصاویر کارتونی هستند. کاربرد آنها در ایجاد ارتباطات حوزه بازاریابی آنلاین روزبه روز افزایش می یابد. طبق تحقیقی که بر روی کاربران تلفن همراه صورت گرفت، استفاده از ایموجی ها در صفحات وب، باعث کاهش تعداد کاربرانی شد که خیلی سریع صفحه وب سایت را می بندند؛ میزان رضایت آنها را افزایش داد و نشان داد ایموجی ها سبب می شوند پیام نویسنده بهتر منتقل شود.
در تبلیغات کلیکی می توان از ایموجی ها در افزایش انگیزش مشتریان احتمالی، جلب توجه آنها و انتقال سریع پیام استفاده کرد. از ایموجی ها نترسید، اما آنها را بی رویه استفاده نکنید. ایموجی های مرتبط با پیام می تواند منظورتان را بهتر منتقل کند.
چگونگی استفاده بهینه از ایموجی ها
• با افزایش استفاده از آنها نرخ کلیک را در میان کاربران تان افزایش دهید؛
• از آنها برای انتقال بهتر منظورتان کمک بگیرید؛
• از ایموجی ها بیش از حد استفاده نکنید، چرا که سبب ایجاد سردرگمی می شوند.
4. مهندسی معکوس کانال های جذب مشتری
ما به عنوان بازاریاب بر روی نرخ جذب مشتری تمرکز داریم و در عین حال می دانیم بسیاری از کلیک های صورت گرفته منتهی به فروش نمی شوند. یکی از بهترین راه ها برای افزایش نرخ جذب مشتری، بررسی اقدامات اولیه ای است که منتهی به تبدیل مخاطب به مشتری می شود.
با تحلیل روند کلی جذب مشتری در طول تبلیغات کلیکی می توانید روش های مناسب درگیر ساختن مخاطب با صفحات وب سایت را دریابید و از این طریق نرخ جذب مشتری را افزایش دهید.
برای مثال یک صفحه وب سایت را در نظر بگیرید که در فضایی مشخص، شرایطی تعاملی با کاربر ایجاد می کند. مشکل اینجاست که این فضای تعاملی در نسخه موبایلی به درستی عمل نمی کند. در این مواقع بهترین کار استفاده از تجربیات مربوط به نسخه کامپیوتری است. شاید ساده به نظر برسد، اما بسیاری متخصصان حوزه تبلیغات کلیکی نیز این نسخه را نادیده می گیرند. در نتیجه اندکی مهندسی معکوس می تواند کلید موفقیت تبلیغات کلیکی شما باشد.
چگونگی استفاده از مهندسی معکوس
• مراحل جذب مشتری را مهندسی معکوس کنید؛
• مراحل اولیه که راه رسیدن مشتری به مراحل پایانی است را تحلیل کنید؛
• نتایج به دست آمده را در روش های تبلیغاتی دیگر خود استفاده کنید تا نرخ جذب مشتری را افزایش دهید.
5. شخصی سازی صفحه نمایش داده شده برای هر کاربر به نحوی پویا
همه ما به دنبال این هستیم که پیام تبلیغاتی خود را با صفحه نمایش داده شده مرتبط سازیم، اما سوال اینجاست که چگونه این کار را انجام دهیم؟ با شخصی سازی صفحات نمایش داده شده در هر یک از انواع تبلیغات می توانید به طور خودکار پیام بیشتری را ارائه و بازدیدکننده را به صفحه مورد نظر منتقل کنید.
برای مثال می توانید صفحه نمایش داده شده را براساس مورد جست وجوی کاربر مشخص کنید و یا تصاویری ارائه دهید که مناسب وی باشد. تصور کنید می خواهید محصولی را تبلیغ کنید که هم در فضای کار و هم در فضای منزل کاربرد دارد. اگر کاربر با جست وجوی کلمه «منزل» به صفحه شما راه یافت، تصویری از یک فضای خانوادگی در منزل و اگر با جست وجوی کلمه «محل کار» یا «دفتر کار» به صفحه راه پیدا کرد، تصویری از یک فضای کاری را نمایش دهید.
با ارائه این محتوا به صورت پویا، می توانید به طور لحظه ای و دقیق، صفحات متناسب با مخاطبان را به نمایش بگذارید تا ضمن افزایش نرخ جذب مشتری، هزینه های توسعه صفحات را نیز کاهش دهید.
برای استفاده از این روش می توانید سرویس هایی همچون Tag Manager را در اختیار بگیرید تا بسته به مورد جست وجوی کاربر، محتوای مطلوب را نمایش دهید.
چگونگی استفاده از امکان نمایش محتوا به صورت پویا
• بسته به معیارهای مورد جست وجو، متغیری در سرویس Tag Manager گوگل ایجاد کنید؛
• بسته به معیارهای مرحله قبل، محتوای صفحات را با استفاده از جاوااسکریپت اصلاح کنید؛
• با مدیریت سرویس Tag Manager گوگل، مدیر کمپین تبلیغاتی بدون نیاز به مهارت برنامه نویسی، دسترسی کامل به افزایش/اصلاح محتوای نمایشی دارد؛
کلام پایانی
صنعت تبلیغات کلیکی بسیار پویاست. تنها چیزی که می توان با اطمینان گفت این است که خدمات و ابزار پیشرفته تری توسعه خواهند یافت تا کمپین های تبلیغاتی را کاراتر سازند و با اضافه شدن این قابلیت ها، نیاز به آموزش آنها نیز به وجود خواهد آمد.
حتماً روش های کارآمد همانند پنج موردی که در این مقاله مطرح شدند را به خوبی بیاموزید تا با استفاده از آنها بتوانید عملکردتان را در کمپین تبلیغاتی در بالاترین سطح ممکن قرار دهید.