آیا تا حالا برای تان پیش آمده بعد از هفته ها سعی و تلاش بالاخره به یک مشتری خوب دسترسی پیدا کنید و درست وقتی همه چیز عالی پیش می رود، یکهو سر و کله رقیبی گردن کلفت پیدا شود؟ خیلی وقت ها فرآیند فروش در دقیقه 90 به خاطر حضور بی موقع یک رقیب با شکست رو به رو می شود. این مسئله ای است که بیشتر از همه کسب و کارهای کوچک را آزار می دهد؛ چراکه فرصت های تعامل با مخاطب را از آنها گرفته و فقط هزینه های بازاریابی روی دست شان می گذارد.
بی شک یکی از تلخ ترین تجربه های دنیای کسب و کار مربوط به از دست دادن مشتریان است. در چنین شرایطی آدم حس می کند تمام سعی و تلاشش در زندگی باد هوا شده است. خب راستش را بخواهید، خیلی از کارآفرینان برای بهبود اوضاع شان در بازار روی فروش شان به مشتریان حساب می کنند. بنابراین اگر فروش مورد نظر به نتیجه ای نرسد، حسابی حال شان گرفته خواهد شد.
سرقت مشتریان امری رایج در دنیای کسب و کار محسوب می شود. با این حال ضررهای آن برای برندی که مورد سرقت واقع می شود، اصلا طبیعی یا حتی قابل درک نیست. به همین خاطر شما باید استراتژی منسجمی برای مقابله با سرقت مشتریان تان از سوی دیگر برندها داشته باشید. شاید فکر کنید از دست دادن مشتریان خیلی مهم نیست. خب در این صورت کافی است کمی درباره مشتریان وفادارتان فکر کنید. بی شک آن وقت نظرتان درباره فرآیند مورد نظر حسابی فرق خواهد کرد؛ چراکه از دست دادن مشتریان وفادار در واقع به معنای کاهش بخشی از سود ثابت برند است. اگر کارآفرینی را سراغ دارید که به راحتی با کاهش سودش کنار می آید، ما را هم بی خبر نگذارید.
مطلب مرتبط: هنگام جلب مشتری توسط رقبا، چگونه تجارت خود را رشد دهید
نکته کلیدی در این میان استفاده از راهکارهایی است که به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کند. متاسفانه خیلی وقت ها کارآفرینان سراغ ایده هایی می روند که در عمل فرصت زیادی به مخاطب نمی دهد. این امر موجب ناتوانی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف شده و اوضاع را به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد کرد. درست به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین نکات برای جلوگیری از سرقت مشتریان از سوی رقبا را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید تا تکلیف این مسئله مهم را روشن کنیم.
وقتی شما ارتباط تان با مشتریان را به طور ناگهانی قطع کرده یا برای مدت زمانی طولانی دیگر سراغ شان را نمی گیرید، راه برای رقبا باز خواهد شد. در این شرایط مشتریان خیال می کنند شما دیگر تمایلی برای ادامه همکاری ندارید. این در حالی است که شاید شما اصلا به خاطر دلایل دیگری برای یک مدت زمان کوتاه قیدشان را زده باشید.
همانطور که یک سرمربی فوتبال خوب همیشه با طرفداران تیم رابطه اش را حفظ می کند، شما هم باید دائما ارتباط مناسبی با مشتریان داشته باشید. مثلا می توانید با پیامک های گاه و بی گاه آنها را از تخفیف ها و شرایط ویژه برند آگاه سازید. این امر شاید سختی های زیادی داشته باشد، اما در عین حال به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب نیز کمک خواهد کرد. این یعنی شما می توانید حتی زمانی که محصول خاصی برای فروش به مشتریان ندارید، بازهم آنها را نسبت به شرایط برند آگاه سازید.
امروزه مشتریان دوست دارند همیشه در جریان تغییر یک برند قرار گیرند. به همین خاطر شما باید آنها را به پشت صحنه برندتان بیاورید. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و اوضاع را کاملا به سود شما تغییر خواهد داد.
تقویت نقاط ضعف
نقاط ضعف یک برند همیشه موجب سوءاستفاده رقبا می شود. شاید شما هم در طول سال های فعالیت شرکت تان گاهی با بزرگنمایی اشتباهات رقبا موجبات جلب نظر مشتریان را فراهم کرده باشید. خب در این صورت تجربه مناسبی در این رابطه دارید. نکته کلیدی که در این میان باید مد نظرتان باشد، تلاش مستمر برای کاهش نقاط ضعف است. شما باید این نکته را به طور کاملا دقیق با مشتریان در میان بگذارید. مثلا به آنها بگویید ما در برخی از حوزه ها نقطه ضعف و مشکل داریم، اما در تلاش برای رفعش هستیم. بعد هم می توانید به طور منظم و ماهانه درباره تلاش تان برای رفع مشکلات با مشتریان حرف بزنید. این امر به شما فرصت بسیار خوبی در زمینه اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد.
امروزه بسیاری از مشتریان به دلیل کم حرفی و عدم بیان اوضاع دقیق شرکت دست به انتخاب رقبا می زنند. بنابراین شما با تغییر در نگرش تان به سادگی هرچه تمام تر فرصت نگه داشتن برخی از مهمترین مشتریان برند کنار خود را خواهید داشت. این امر یکی از نکات بی نهایت مهم در دنیای کسب و کار محسوب می شود. پس سعی کنید همیشه این نکته مهم را در کانون توجه خود قرار دهید.
بحث دیگری که در این میان مطرح است، تلاش برای شناسایی نقاط ضعف رقباست. شما هم می توانید روی آنها مانور داده و به مشتریان نشان دهید رقبا هم بی ایراد نیستند. البته یک راهکار بهتر تلاش برای تبدیل نقاط ضعف رقبا به مزیت برندتان است. مثلا اگر رقبای شما در برخی از بازارها خدمات پس از فروش ندارند، شما وارد آن بازارها شده و خدمات پس از فروش خوبی ارائه دهید. اینطوری می توانید به ساده ترین شکل ممکن روی نقطه ضعف رقبا مانور دهید. مشتریان هم به احتمال زیاد مزیت شما را حسابی جدی گرفته و از آن به عنوان بردی اساسی در زمینه خرید یاد خواهند کرد. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: چگونه مشتریان را از رقبای بزرگ برباییم
گاهی اوقات جلوگیری از سرقت مشتریان اصلا کار سختی نیست. کافی است کمی دقت به خرج داده و از حالت انفعالی خارج شوید. برخی از مدیران خیال می کنند همیشه باید در برابر رقبا از مشتریان شان دفاع کرده و اصلا حمله ای در کار نباشد. خب راستش را بخواهید، اینحا بیشتر شبیه یک بازی فوتبال است. پس در عین حال شما هم باید گاهی حمله کنید.
توجه به قیمت های رقابتی
وقتی شما سطح قیمت تان را به طور ناگهانی از میانگین بازار بیشتر می کنید، فرصت خیلی خوبی در اختیار رقبا قرار داده اید تا مشتریان شما را به دست بیاورند. خب این روزها کمتر کسی دوست دارد با قیمتی بسیار بالا دست به خرید زده و تجربه ای در این رابطه داشته باشد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید همیشه توانایی تان در رابطه با حفظ قیمت های پایین را تقویت کنید. مسئله مورد بحث در این بخش به شما کمک خواهد کرد تا مشتریان را برای مدت زمانی طولانی تر در کنار خود نگه دارید.
بی شک هر کسب و کاری در طول زمان نیاز به افزایش قیمت خواهد داشت. با این حال شما قرار نیست به طور کاملا بی مقدمه این وضعیت را پیش ببرید؛ چرا که خیلی زود مورد اعتراض مشتریان قرار خواهید گرفت. یک راهکار بهتر در این میان تلاش برای افزایش قیمت محصولات با اطلاع رسانی قبلی است. شاید این امر کمی عجیب به نظر برسد، اما دست کم میزانی از آمادگی در میان مشتریان ایجاد می کند.
شرایط رقابتی در بازار برای کسب و کارها محدودیت های خاصی به همراه دارد. شما نمی توانید هر طور که دوست دارید در بازار عمل کرده و انتظار واکنش های مثبت را هم داشته باشید. درست به همین خاطر گاهی اوقات بهتر است قیمت های رقابتی را در کانون توجه قرار دهید. اینطوری شانس بیشتری برای حفظ مشتریان تان خواهید داشت.
مقابله به مثل در برابر رقبا
اگر برخی از رقبای شما مشغول سرقت مشتریان تان هستند، بد نیست شما هم دست به فرآیندی متقابل بزنید. اینطوری آنها متوجه وضعیت نامناسب شان از نقطه نظر حفظ مشتری می شوند. خب شما که قرار نیست همیشه خودتان را در شرایط ناگوار قرار دهید. بد نیست گاهی مشتریان رقبا را به دست بیاورید تا متوجه توانایی های شما شوند.
بی شک هر برندی در بازار دست کم یک رقیب مستقیم دارد. کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، زیر نظر گرفتن رقیب تان است. اینطوری اطلاعات بسیار خوبی درباره آن کسب و کار به دست خواهید آورد. به علاوه، اگر خودتان را جای مشتری چنین برندی قرار دهید، کارتان ساده تر می شود.
بعد از اینکه اطلاعات خوبی درباره برند مورد نظر به دست آوردید، بد نیست خیلی زود دست به کار شده و مقابله به مثل را در دستور کار قرار دهید. در این راستا می توانید روی نقاط ضعف رقیب تان مانور داده یا حتی از ایده های تازه ای در مقایسه با بقیه رو کنید. این امر شاید کمی زمانبر به نظر برسد، اما وضعیت شما از نظر سطح اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای متفاوت خواهد ساخت. پس بهتر است بهانه تراشی را کنار گذاشته و همین امروز وارد گود شوید. به این فکر کنید که با چنین استراتژی دیگر خبری از نرخ بالای سرقت مشتریان تان از سوی رقبا نخواهد بود.
مطلب مرتبط: کسب و کارهای کوچک و چالش متفاوت بودن از رقبا
حفاظت بهتر از اطلاعات برند
گاهی اوقات کسب و کارها در زمینه حفاظت از اطلاعات عملکرد قابل ملاحظه ای از خودشان برجای نمی گذارند. بدین معنا که اطلاعات مربوط به مشتریان آنها به ساده ترین شکل ممکن قابل دسترسی است. خب در چنین شرایطی اصلا جای تعجب ندارد که رقبا خیلی راحت اقدام به سرقت مشتریان شما کنند. این امری است که نه اتفاقی، بلکه حاصل تلاش های اشتباه شما در دنیای کسب و کار است.
از نظر ما یکی از نکاتی که برندها باید کاملا جدی بگیرند، مسئله مربوط به امنیت سایبری است. البته این نکته فقط اطلاعات مربوط به خودشان را شامل نمی شود، بلکه باید نیم نگاهی به اطلاعات و داده های مشتریان نیز داشته باشند. این مسئله درباره برندهای دیجیتال و کسانی که خدمات آنلاین ارائه می دهند، اهمیت دوچندانی دارد.
اگر شما نتوانید کسب و کارتان را به طور اصولی مدیریت کنید، خیلی زود کارتان با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد. خب چه کسی در بازار به یک برند که تمام اطلاعاتش در دست هکرهاست، اعتماد خواهد کرد؟ این سوالی است که شما همیشه باید از خودتان پرسیده و مقدمات اجرای درست فرآیند امنیت سایبری را فراهم سازید.
از آنجایی که بسیاری از کارآفرینان تخصص زیادی در حوزه سایبری ندارند، بهترین گزینه برای شما همکاری با کسی است که اطلاعات کافی در این رابطه را داشته باشد. اینطوری شما می توانید خیلی راحت و بدون مشکل کارتان در این حوزه را پیش ببرید. خب همیشه که قرار نیست اوضاع مطابق میل شما پیش برود. گاهی اوقات در حوزه هایی که بدان وارد نیستید، نیاز به همکاری با افراد متخصص خواهید داشت.
امنیت سایبری به شما کمک می کند تا جلوی آگاهی رقبا از وضعیت برند و همچنین مشتریان تان را بگیرید. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان زحمت داده یا نگران از دست دادن مشتریان باشید؛ چراکه رقبا برای این کار مسیر بی نهایت دشواری را پیش رو خواهند داشت. ماجرا جالب شد، نه؟
ارائه پیشنهادات جذاب برای مشتریان
وقتی شما تلاشی برای حفظ مشتریان انجام ندهید، همیشه با مشکلاتی در زمینه جلب نظرشان رو به رو خواهید شد. این امر در ابتدا خودش را در قالب بی توجهی مشتریان و سپس خریدشان از رقبای تان نشان می دهد. پس همیشه تقصیرها گردن رقبا نیست. گاهی اوقات خودتان هم ناخودآگاه کاری می کنید که مشتریان تان را به ساده ترین شکل ممکن از دست بدهید.
توصیه ما در این بخش مثل روز روشن است. گاهی اوقات شما باید طوری پیشنهادات تان را به مشتریان عرضه کنید که هیچ جوره نتوانند دست رد به آن بزنند. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مشتریان داشته و آنها را برای مدت زمانی طولانی تر در کنار خود نگه دارید.
مطلب مرتبط: راهنمای ارزیابی رقبا در بازار کسب و کار
یادتان باشد، خیلی وقت ها پیشنهادات جذاب و شخصی سازی شده برای مشتریان انگیزه شان برای تداوم تعامل با شما را دوچندان می کند. پس اجازه ندهید هیچ وقت درگیر سیکل تکرار شوید؛ چراکه این امر می تواند تمام توان تان برای اثرگذاری درست و حسابی بر روی مشتریان را از بین ببرد. پس باید آن را حسابی جدی بگیرید.
سخن پایانی
سرقت مشتریان در طول یک دهه اخیر بدل به امری رایج در دنیای کسب و کار شده است. برخی از کارآفرینان خیال می کنند به طور مداوم باید خودشان را درگیر کارهای مهمتر کرده و هیچ ایرادی ندارد اگر گاهی اوقات مشتریان شان را از دست بدهند. ما در روزنامه فرصت معتقدیم چنین طرز نگاهی اصلا منطقی نیست. به همین خاطر در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات برای جلوگیری از سرقت مشتریان را به اتفاق شما مورد بررسی قرار دهیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اوضاع تان در بازار را به طور منطقی تری مدیریت کنید.
شما الان تمام اطلاعات لازم برای شروع استراتژی جلوگیری از سرقت مشتریان تان را دم دست دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع تان را کمی هم که شده در بازار بهتر کنید. مثل همیشه اگر در این میان سوالی برای تان پیش آمد، می تواند روی ما برای بررسی و حلش حساب کنید. خب تعارف را کنار گذاشته و مثل همیشه با ما در ارتباط باشید.
منابع: