بیشتر افرادی که به تازگی شروع به فعالیت تجاری کرده اند، سخت ترین قسمت راه را شروع تجارت می دانند. همه امیدوارند که تجارت شان به خودکفایی برسد، پیشرفت کند و از نظر اقتصادی موفق باشد.
متأسفانه رسیدن به خودکفایی در عصری که سرعت تغییرات بسیار زیاد است، امری به مراتب سخت تر از گذشته به نظر می رسد. مثال های بسیار زیادی وجود دارند در مورد تجارت هایی که با ایده های بسیار خوب رشد سریع و چشمگیری داشته، اما به همان سرعت نیز سقوط کرده اند؛ شرکت هایی مانندPets.com، Webvan و Blockbuster. بیشتر مدیران بر این باورند که حفظ روند رشد با ضریب بالا و رسیدن به سود خالص نهایی، مداوم ترین و سخت ترین چالش روزمره آن هاست.
به گفته تیفانی بووا (Tiffani Bova) در کتاب Growth IQ، هیچ گاه مشکل تنها یک چیز نیست. مشکل اصلی، مجموعه ای است متشکل از انتخاب استراتژی درست، استقرار بستر مناسب و صحیح، به همراه مجموعه ای از ابتکارات.
در این مقاله به تعدادی از مهم ترین پیشنهادات تیفانی بووا در این زمینه اشاره خواهیم کرد.
1. تجربه کلی خریدار را خاطره انگیز سازید
امروزه اغلب مشتریان بیش از آن که قیمت محصول خریداری شده را به خاطر بسپارند، تجربه کلی خرید از یک کمپانی را به یاد می آورند. این تجربه شامل مرور وب سایت شما، تعاملات در شبکه های اجتماعی، فرآیند خرید و همچنین پشتیبانی های شما می شود. هر یک از ایراداتی که در این امور حاصل شود، روند رشد کمپانی را با سقوط مواجه خواهد کرد.
2. بر روی فروش محصولات به مشتری های فعلی تمرکز کنید
براساس تحقیقات، پیدا کردن مشتری جدید، حدوداً 5 تا 20 برابر سخت تر و پرهزینه تر از حفظ مشتری های فعلی است.
تماس مستمر با مشتری ها، پیدا کردن علایق آن ها در مورد شرکت و خوشامدگویی گرم هنگام حضور دوباره آن ها، از الزامات است.
3. با گسترش فعالیت به مناطق جغرافیایی جدید، سرعت رشد را افزایش دهید
ارتباطات جهانی سریع و راحت امروزی، رسیدن به بازارهای جدید را بدون تغییر تمامی استراتژی ها، آسان تر از همیشه ساخته است. آنالیز دقیق بهترین بازار هدف براساس روند احتمالی رشد مربوط به مشتری و بازارهایی که باید از آن ها اجتناب شوند ، نیاز اصلی این روش محسوب می شوند.
4. با حفظ هسته اصلی، خط تولید را گسترش دهید
محصولات کاملاً جدید و ریسک پذیر، سبب از بین رفتن تمرکز شرکت و همچنین سردرگمی مشتریان فعلی خواهند شد. راه حل دیگر می تواند اضافه کردن محصولات و خدماتی باشد که با محصولات فعلی مرتبط هستند.
5. به دنبال شراکت های استراتژیک باشید
هنگامی که جمع کلی از تلاش های مستقل بزرگ تر باشد، شراکت به افزایش رشد شرکت ها کمک خواهد کرد. برای مثال، یک شرکت دارای خط تولید قوی ا ست، اما در کانال پخش اجناس، ضعیف عمل می کند. همکاری با یک شرکت پخش می تواند ارزش محصولات را برای مشتریان جدید و فعلی افزایش دهد.
6. به دنبال راه هایی در جهت همکاری با رقبا باشید
این روش (همکاری با رقبا)، با تجمع نقاط قوت منحصر به هر کدام از رقبا، نتایج برد-برد را برای هر دو طرف در بر خواهد داشت. برای مثال، شرکت A در طراحی صفحه واسط (اینترفیس) بسیار خوب عمل می کند، اما در زمینه مدل سازی و شبیه سازی موفق نیست. همکاری با کمپانی B که در این دو زمینه قدرتمند است، می تواند برای هر دو شرکت و همچنین مشتری های شان، یک همکاری بسیار سودمند تلقی شود.
7. تعهد اجتماعی و محیطی خود را برجسته کنید
کمپانی هایی مانند کفش های TOMS که با واگذاری یک کفش مجانی به افراد نیازمند به ازای هر کفش فروخته شده، تعهد عملی به اهداف والا را از خود نشان داده اند، رشد چشمگیری را نیز تجربه کرده اند. در این زمینه از هیچ طبقه بندی و هیچ تلاشی نباید چشم پوشی کرد، زیرا کلید باروری و رشد پایدار خواهد بود.
به همراه بالغ شدن تجارت، هیچ گاه نمی توان از میزان رشد رضایت مند بود. بازار و جهان درحال تغییر هستند و رقبای جدید، مشکلات شما را احساس می کنند و برای شما دردسرساز خواهند شد.
تمامی این روش های رشد و دیگر راه ها، نیازمند برنامه ریزی دقیق و اندازه گیری ارزش ها و زمان بهره وری هستند. تجارتی که مشتری های جدیدی را جذب نکند، به سمت افول خواهد رفت؛ اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیفتد.