کسب و کارهای کوچک برخلاف نام شان همیشه فشارهای بسیار بزرگی را تحمل می کنند. اگر یک کارآفرین توانایی مدیریت فشارهای موردنظر را نداشته باشد، خیلی زود برندش از بازار حذف خواهد شد. یکی از چالش های مهم و اساسی برای هر کسب و کار کوچکی ایجاد تمایز با رقباست. اگر کسب و کار شما دقیقا براساس کلیشه های رایج و مثل رقبا عمل کند، کمتر شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد یافت.
بسیاری از کسب و کارهای کوچک سعی می کنند تا برندشان را بدل به گزینه ای اجتناب ناپذیر برای مشتریان کنند. این امر شاید در نگاه نخست ساده به نظر برسد، اما شکست اغلب کسب و کارهای کوچک در این مسیر بیانگر سختی های راه است. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات مهم برای ایجاد تمایز میان کسب و کارهای کوچک و رقبای شان است. اگر شما از توصیه های موردنظر در کسب و کارتان استفاده نمایید، به سادگی هرچه تمام تر امکان حضور موفق در بازار را خواهید داشت.
1. استفاده از داده های دقیق برای شناسایی نیازهای مشتریان
مشتریان در بازار نیازهای مختلفی دارند. هر کسب و کاری براساس زمینه تخصصی اش در تلاش برای رفع برخی از نیازهای مشتریان است. اگر برند شما براساس تجربه قبلی اش در تلاش برای رفع مشکلات مشتریان باشد، شاید در ماه های ابتدایی موفقیت زیادی کسب کنید، اما از یک جایی به بعد راهکارتان قدیمی خواهد شد.
مطلب مرتبط: راهنمای ارزیابی رقبا در بازار کسب و کار
شاید شما قدیمی شدن استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک را امری طبیعی قلمداد کنید، اما واقعیت خلاف این امر را ثابت کرده است. دلیل اصلی قدیمی شدن کسب و کارهای کوچک بی توجهی به نیازهای در حال تغییر مشتریان است.
شما باید باور داشته باشید که نیازهای مشتریان به طور مداوم تغییر می کند. اگر این امر را مورد بی توجهی قرار دهید، به طور مداوم مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا می کنید. وقتی شما باور کنید که نیازهای مشتریان همیشه ثابت نیست، به دنبال راهکاری برای تغییر مشکلات خواهید رفت.
بهترین راهکار در این میان استفاده از داده های دقیق برای ارزیابی وضعیت مشتریان و تغییرات در زمینه نیازها و انتظارات شان از برندهاست. بدون تردید وقتی شما دقیقا نیاز و انتظار مشتری را بدون حتی کوچکترین ارتباط قبلی برآورده کنید، دیگر نیازی برای نگرانی نسبت به ناتوانی برای ایجاد تمایز با رقبا نخواهد بود.
2. ایجاد فرهنگ ویژه برند
مشتریان بیش از اینکه جذب محصولات یک برند شوند، به فرهنگ ویژه اش روی خوش نشان می دهند. معنای این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از فرهنگی جذاب و متفاوت نسبت به رقباست.
شما برای ایجاد فرهنگ منحصر به فرد برندتان مسیر دشواری پیش رو ندارید. مهمترین مسئله در این میان توجه به ارزش های اساسی برند است. شما با استفاده از ارزش های موردنظر به بهترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و به طور کلی بازار را خواهید داشت.
بسیاری از برندها اصلا فرهنگ منحصر به فردی ندارند. درست به همین خاطر مشتریان کمترین توجهی به آنها نشان نمی دهند. اگر شما به اندازه کافی برای طراحی فرهنگ منحصر به فرد برای کسب و کارتان وقت گذاشته اید، به طور خودکار کسب و کار متفاوتی نسبت به رقبا خواهید بود.
3. ایجاد انجمن مشتریان برای کسب و کار
هر برندی در بازار شمار مشخصی مشتری دارد. اگر شما حواس تان به مشتریان مورد نظر نباشد، خیلی راحت آنها را از دست خواهید داد. درست به همین خاطر راه اندازی انجمن مشتریان اهمیت فوق العاده ای دارد. شما با چنین کاری به بهترین شکل ممکن تبدیل خریداران به مشتریان وفادار را بدل به واقعیت خواهید کرد.
مطلب مرتبط: استراتژی های رقابت و برتری بر رقبا
ارائه انواع تخفیف ها و خدمات منحصر به فرد برای اعضای انجمن مشتریان نقش مهمی در حفظ آنها دارد. شما با چنین کاری به بهترین شکل ممکن مشتریان را در بازار حفظ خواهید کرد. همچنین امکان استفاده از مشتریان موردنظر به عنوان سفیران برندتان و جلب نظر مشتریان هرچه بیشتر را خواهید یافت. این امر نوعی موفقیت منحصر به فرد در نوع خودش محسوب می شود.