براساس گزارش موسسه نرد والت (Nerd Wallet) در نیمه اول سال 2024 بیش از 33 میلیون کسب و کار کوچک فقط در ایالات متحده فعالیت دارد. این یعنی بازار کسب و کارهای کوچک در طول دهه های اخیر گسترش بی نهایت زیادی یافته است. نکته جالب اینکه خیلی از کارشناس ها در اویل دهه 90 میلادی پیش بینی های عجیبی درباره پایان راه کسب و کارهای کوچک داشتند. از نظر آنها دیگر دوران برندهای خُرد و کوچک تمام شده و حالا همه کسب و کارهای بزرگ روی بورس هستند. صرف نظر از اینکه جنگ میان برندهای بزرگ و کوچک چه برنده ای خواهد داشت، نکته کلیدی در این میان تنوع بی نهایت زیاد کسب و کارهاست. امروزه ما در حوزه هایی شاهد فعالیت برندها هستیم که آدم حتی در گذشته فکرش را هم نمی کرد.
شاید پیش خودتان فکر کنید با تنوع گسترده کسب و کارها در دنیای امروز دیگر شروع یک استارت آپ کار سختی نیست. خب شما می توانید از میان کلی ایده کاری یکی را انتخاب کرده و سپس تخته گاز به سوی موفقیت بروید. خب راستش را بخواهید، معادلات بازار اصلا این سادگی و سهولت را نشان نمی دهد. چراکه ورود به بازار نیازمند ایده های تازه است. اگر شما قرار باشد دقیقا کاری مثل دیگران انجام دهید، خیلی زود اوضاع تان در بازار به هم خواهد ریخت. این درست همان زمانی است که دیگر هیچ شانسی برای تعامل درست و حسابی با مخاطب تان نخواهید داشت.
ما در روزنامه فرصت امروز یافتن ایده کسب و کار را یکی از سخت ترین فرآیندهای دنیا می دانیم؛ چراکه کارآفرینان در این میان بارها و بارها با شک و تردید دست به گریبان خواهند شد. درست به همین خاطر باید طوری نقشه تان را پیش ببرید که کمترین دردسر را برای تان داشته باشید.
یک ایده طلایی برای یافتن ایده کسب و کار مربوط به استفاده از توفان ذهنی است. خب این استراتژی به شما فرصت کافی برای مرور ایده های مختلف در حوزه های گوناگون را می دهد. اینطوری به ساده ترین شکل ممکن فرصت تعامل با مخاطب تان را خواهید داشت. نکته جالب دیگر اینکه شما با استفاده از توفان ذهنی جلوی خیلی از حرص خوردن های الکی را نیز خواهید گرفت. به همین خاطر بد نیست کمی هم که شده به فکر استفاده از آن باشید.
شاید اولین مشکلی که پیش روی کارآفرینان در مسیر توفان ذهنی قرار می گیرد، شیوه استفاده از آن باشد. خب همه ما می دانیم توفان ذهنی چطور کار می کند. اینکه شما برای مدت یک تا چهار دقیقه هر ایده ای به ذهن تان رسید را روی کاغذ پیاده کنید، مسئله تازه ای نیست. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از استراتژی مورد بحث در موقعیت درستش است. خب اگر شما بهترین استراتژی های دنیا را هم در جای درستش استفاده نکنید، مثل این است که مهاجمی مانند ارلینگ هالند را در پُست دفاع آخر بازی دهید؛ همینقدر عجیب و ناامیدکننده!
مطلب مرتبط: توفان ذهنی و راهکارهایی برای افزایش خلاقیت
شما در این مقاله با جزییات اساسی درباره موقعیت های درست استفاده از توفان ذهنی آشنا خواهید شد. ما در این میان برخی از ایده های کلیدی برای استفاده درست از آن را بررسی خواهیم کرد. اگر شما هم دوست دارید برخی از نکات کلیدی در این رابطه را تجربه کنید، بد نیست در ادامه با ما همراه شوید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از حوزه کسب و کار و همچنین یافتن ایده های کاری پیدا کنید. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید تا ماجراجویی مان را شروع کنیم.
راهبرد مسئله محور: نکته ای کلیدی برای ایده یابی
آیا تا حالا فکر کرده اید یک کسب و کار تازه برای چه در بازار پا می گیرد؟ مثلا نایک چطور در بازار رقابتی آمریکا و سپس جهان حسابی اسم و رسمی به هم زد؟ این سوالی است که خیلی از کارآفرینان معمولا پیش پا افتاده تلقی می کنند. در بهترین حالت نیز سراغ بررسی دقیق ماجرا نرفته و آن را به شانس ربط می دهند. این مسئله ای است که به شما برای تعامل با مخاطب تان کمک نخواهد کرد.
ما در روزنامه فرصت امروز موفقیت کسب و کارها را در پیوند نزدیک با الگوی نیازمندی مشتریان و بازار می دانیم. این یعنی شما باید به سوی حل مشکلات مشتریان حرکت کنید. هر کارآفرینی که درک بهتری از مسائل و مشکلات مشتریان داشته باشد، ایده بهتری نیز دم دستش خواهد بود.
باور کنید یا نه، گاهی اوقات خودِ مشتریان نیز برخی از مسائل و دغدغه های زندگی شان را نمی دانند. به همین خاطر شما باید حتی دقیق تر از آنها جزییات زندگی شان را زیر ذره بین ببرید. مثلا برند نایک به خوبی نیاز مردم برای استفاده از یک کتانی ورزشی شیک را درک کرد. این یعنی مردم دوست داشتند علاوه بر یک کتانی ورزشی، امکان استفاده روزمره از آن را نیز داشته باشند. این مسئله ای بود که در طول سال های متمادی سختی های زیادی برای کارآفرینان به همراه آورد. با این حال نایک به دلیل تبدیل این مسئله به یک راهکار کلیدی کل بازار را به دست آورد. این دقیقا همان کاری است که شما هم باید به خوبی انجام دهید، وگرنه دیر یا زود در دنیای کسب و کار کلاه تان پس معرکه می افتد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان همیشه پس ذهن شان حوزه های مورد علاقه خود را به خوبی می شناسند. بنابراین شما باید خودتان را برای تعامل نزدیک با مخاطب آماده سازید. این مسئله ای است که به شما چشم انداز خوبی برای یافتن مشکلات مخاطب می دهد. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع تان حسابی به هم بریزد، ماجرا را مدیریت کنید. اینطوری کارتان هم ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد.
فراموش نکنید، بسیاری از کارآفرینان در دنیای کسب و کار شرایط بی نهایت دشوار و پیچیده ای را تجربه می کنند. به همین خاطر بد نیست گاهی اوقات خودتان را جای مشتریان قرار دهید. اینطوری چشم انداز نزدیک تری به زندگی روزمره آنها خواهید داشت. ایراد کار خیلی از کارآفرینان دوری از متن زندگی مشتریان و سپس تلاش برای یافتن ایده های کسب و کار است. خب این استراتژی نه در گذشته و نه حالا جواب نخواهد داد. پس بهتر است کمی هم که شده خودتان را با رویکرد تازه ای هماهنگ سازید.
ماموریت شما در این بخش مثل روز روشن است. اول از همه باید درکی از نیازها و دغدغه های عمومی مشتریان پیدا کنید. سپس به پشت پرده ماجرا رفته و هرچه در توان دارید، واکاوی کنید. این امر به شما فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهد داد.
یادتان باشد، در دنیای کسب و کار بسیاری از افراد مشکلات زیادی دارند. با این حال مشکلات شما نباید موجب بی توجهی به مشکلات مشتریان شود؛ چراکه ایده اصلی کار شما بر مدار حل مشکلات و دغدغه های مشتریان بنا می شود، نه برعکس!
مطلب مرتبط: تبدیل ایده کسب و کار به واقعیت
راهبرد خلاقیت شخصی: استفاده از تجربه زیسته
کارآفرینان از آسمان به زمین نیامده اند. آنها نیز مثل بقیه مردم در این دنیا گاهی در مقام مشتری و گاهی هم منتقد وضع بازار ظاهر می شوند. این مسئله ای است که بسیاری از اوقات کار را برای کارآفرینان سخت می کند؛ چراکه در گیر و دار وضعیت های مختلف عملا فرصت نگاه انتقادی به اوضاع خود را از دست می دهند.
همانطور که کارگردان های بزرگ دنیا گاهی اوقات با انتقاد از کارهای قبلی شان سراغ فیلم های بهتر می روند، شما هم در این بخش دقیقا باید عملکرد مشابهی داشته باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا وضعیت بهتری در بازار پیدا کنید. خب هر کارآفرینی در طول عمرش کلی اشتباه می کند و کوله باری سنگین از آن می سازد. نکته کلیدی در این میان استفاده از اشتباهات مورد نظر برای بهبود وضعیت کسب و کار است. اگر شما قصد ورود به یک حوزه تازه از کسب و کار را دارید، این امر به دردتان خواهد خورد. به طوری که می توانید بدون مشکلات فراوان سراغ تجربه شخصی تان رفته و از دل آن ایده های تازه بیرون بکشید.
ماموریت شما در این بخش استفاده از توفان ذهنی برای مرور تجربه های قبلی تان است. این امر به شما کمک می کند تا از ته و توی تجربه های مختلف تان ایده های خوبی را بیرون بکشید. گاهی اوقات این امر هزینه زیادی برای تان خواهد داشت، اما شما می توانید به خوبی روی آن حساب باز کنید. پس بهتر است به جای اینکه الکی وقت تان را صرف توفان ذهنی با تجربه برندهای بزرگ یا هر نکته دیگری کنید، کمی به درون خودتان نگاه کنید. قول می دهم این امر وضعیت بهتری برای شما به همراه خواهد داشت. به علاوه، شانس تان برای تعامل بهینه با مخاطب را نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
خلاقیت ذهنی شما نباید به هیچ وجه خدشه دار شود. اصلا شما به اعتبار همین خلاقیت در بازار فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب را خواهید داشت. درست به همین خاطر توفان ذهنی کمک فوق العاده ای برای بهبود اوضاع تان خواهد بود. این در حالی است که بدون استفاده از چنین تاکتیکی هرگز فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب نخواهید یافت.
شما به عنوان کارآفرین باید در تلاش برای ترکیب تجربه های خود با مسائل و دغدغه های مشتریان باشید. توفان ذهنی در این میان به شما کمک می کند به طور ناخودآگاه این پیوند را ایجاد کنید. پس اصلا نباید آن را دست کم بگیرید. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: آشنایی با 6 ایده کسب و کار برای تازه کارها
راهبرد مطالعه بازار: میانبری به سوی موفقیت
مطالعه بازار به تنهایی ایده خوبی برای یافتن نقاط کور بازار محسوب می شود. خب کارآفرینان سراسر دنیا با همه تیزهوشی شان باز هم برخی از نیازهای مشتریان را مورد بی توجهی قرار می دهند. این امر در قالب نارسایی یا شکست های غیرمنتظره در بازار خودش را نشان می دهد. بنابراین شما باید خودتان را برای تعامل بهینه با مخاطب در چنین موقعیت هایی آماده سازید.
یک ایده خوب برای یافتن موضوعات مناسب راه اندازی کسب و کار مربوط به همین مطالعه بازار است. خب شما در مطالعه بازار به دنبال تحلیل وضعیت برندهای مختلف یا الگوی رفتار مشتریان نیستید. در عوض همه دغدغه تان بر روی نگاه انتقادی به اوضاع بازار خواهد بود. این درست همان جایی است که باید خودی نشان داده و اوضاع را به سود کسب و کارتان تغییر دهید. خب مشتریان در بازار که وقت شان را از سر راه نیاورده اند تا با برندهای تکراری هدر دهند. درست به همین خاطر شما باید به شیوه ای متفاوت در دنیای کسب و کار فعالیت داشته باشید.
کاری که شما در این بخش باید به خوبی انجام دهید، مربوط به استفاده از توفان ذهنی برای ترکیب و جمع بندی از نگاه انتقادی تان از بازار است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته و وضعیت تان در بازار را نیز به طور بهتری مدیریت کنید. پس به جای اینکه همینطور بی مقدمه سراغ اثرگذاری متفاوت بر روی مشتریان بروید، بد نیست کمی ماجرا را جدی تر بگیرید.
مطالعه بازار به طور عمومی سه هدف کلی دارد. اول از همه باید اوضاع رقبا در بازار را تحلیل کنید. سپس سراغ الگوهای رفتار مشتریان رفته و در نهایت موقعیت خودتان در بازار را نشان دهید. از آنجایی که در مرحله یافتن ایده کسب و کار هنوز خبری از حضور در بازار نیست، شما نباید سراغ بخش سوم کار بروید. پس کافی است سایر بخش ها را به طور جدی دنبال کرده و سپس در قالب توفان ذهنی خروجی مناسبی از آن بگیرید.
یادتان باشد، پس از پایان توفانی ذهنی، تحلیل داده ها اهمیت زیادی دارد. بنابراین سعی نکنید خیلی راحت از کنار آن عبور کرده یا مسئله را ساده تلقی کنید. این امری است که برای شما دردسرهای زیادی به همراه داشته و اوضاع تان را نیز حسابی ناگوار خواهد کرد.
مطلب مرتبط: چگونه ایده کسب و کار خود را به مرحله اجرا درآوریم
راهبرد اینفلوئنسری: تلاش برای مطالعه معکوس بازار
مطالعه بازار به طور سنتی از آن دست کارهایی است که خیلی از کارآفرینان با سختی زیاد انجامش می دهند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم روش دیگری را جایگزین این رویکرد عجیب کنیم. شما در این میان باید سراغ منابع دست اول بروید. مثلا پادکست های زیادی درباره راه اندازی استارت آپ دم دست قرار دارد. در کنار این مسئله حجم انبوهی از کتاب ها و سمینارها نیز در دسترس است. پس شما دیگر هیچ عذر و بهانه ای برای کم کاری در زمینه یافته ایده های کاری ندارید. این مسئله ای است که باید به طور جدی آن را مورد توجه قرار دهید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان باید همیشه ایده های درجه یک برای تعامل با مشتریان داشته باشند. با این حال کسی نگفته که خودتان باید صفر تا صد این ایده ها را پیدا کنید. همانطور که رمان نویس های بزرگ دنیا گاهی تحت تاثیر هم قرار می گیرند، شما هم می توانید سراغ انواع مشاور یا حتی تجربه دیگر برندها بروید.
توصیه اساسی ما در این بخش تلاش برای تبدیل ایده های مختلف از منابع گوناگون به ایده های ترکیبی است. این درست همان نقطه ای است که موجب ورود توفان ذهنی می شود. شما با استفاده از این استراتژی به ساده ترین شکل ممکن فرصت ترکیب و ادغام ایده های گوناگون را خواهید داشت. خب این همان دغدغه ای است که خیلی از کارآفرینان برای مدت زمانی طولانی داشته اند. پس بهتر است قبل از اینکه حسابی وقت تان را هدر داده یا توفان ذهنی را به شیوه ای نادرست اجرا کنید، کمی به ایده های مربوط به مشاوران یا سایر منابع گوش دهید. این امر نتیجه نهایی بهتری برای تان به همراه خواهد داشت.
راهبرد تعاملی: به وقت ارتباط خوب در بازار
ارتباط خوب با همکاران یا به طور کلی اهالی بازار نکته بی نهایت مهمی است. بسیاری از کارآفرینان خیال می کنند ارتباط شان با رقبا یا دیگران حاضران در بازار باید به حداقل برسد. خب وقتی شما در گوشه رینگ قرار داشته باشید، دیگر هیچ فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت. این در حالی است که خیلی وقت ها شما نیاز به استفاده از تجربه یا حتی تعامل با دیگران دارید. پس اصلا نباید تجربه های قبلی تان در بازار را دست کم بگیرید. این امر خیلی زود شما را به حاشیه رانده و کسب و کارتان را حتی قبل از شروع به کام شکست می کشاند.
تعامل با دیگران ایده های خوبی دم دست شما قرار می دهد. اگر قصد داریم با ترکیب تجربه های دیگران کارتان را شروع کنید، بد نیست کمی هم که شده به فکر کارهای متفاوت باشید. مثلا سراغ تجربه برندهای بزرگ و کوچک در حوزه های مختلف بروید. در این بخش اصلا نباید خودتان را به یک حوزه خاص محدود کنید. درست به همین خاطر بد نیست کمی هم که شده ناپرهیزی کرده و حوزه های گوناگون را زیر ذره بین ببرید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر از هر زمان دیگری می شود.
بی شک راهبرد مورد بحث در این بخش برای کارآفرینانی که روابط اجتماعی ضعیفی دارند، بی نهایت سخت خواهد بود. درست به همین دلیل بهتر است کمی هم که شده به فکر جزییات کارتان باشید. به عبارت دقیق تر، بهتر است قبل از اینکه دیگران نسخه تان را بپیچند، خودتان دست به کار شده و فکری به حال روابط اجتماعی تان کنید. این امر به شما برای تعامل با مخاطب تان به شیوه ای بهتر کمک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: چالش تبدیل ایده کسب و کار به واقعیت
خب شما هیچ وقت در بازار تنها نیستید. پس اگر فکر کرده اید با بی توجهی محض به دیگران شانسی برای یافتن ایده های کاری خوب دارید، سخت در اشتباهید. اصلا گاهی اوقات برای شروع یک کسب و کار نیاز به استفاده از تجربه دیگران داریم. بالاتر از این، شراکت با افراد مناسب نیز گزینه خوبی محسوب می شود. به همین خاطر شما باید خودتان را همیشه در موقعیت درستی قرار دهید. وگرنه کارتان به اما و اگرهای عجیبی خواهد کشید.
یادتان باشد، توفان ذهنی بدون تجزیه و تحلیل ارزش زیادی ندارد؛ چراکه صرفا ایده های خامی را مطرح کرده و دم دست شما قرار می دهد. تبدیل این ایده های خام به گزاره های قابل اتکا کاری نیست که به این سادگی انجام شود. پس بهتر است قبل از اینکه خودتان را به دام های سخت بیندازید، حسابی در این رابطه فکر کنید.
سخن پایانی
یافتن ایده های درجه یک و یا حتی تازه برای شروع کسب و کار کار چندان ساده ای نیست. بسیاری از کارآفرینان در این مسیر سخت قافیه را به سادگی می بازند. به همین خاطر ما در این مقاله سراغ بررسی برخی از مهمترین نکات از نقطه نظر ترکیب توفان ذهنی و یافتن ایده کاری رفتیم. نتیجه این امر در قالب چند راهبرد کلی در اختیار شما قرار گرفت. اگر دوست دارید تجربه ای بهتر در بازار داشته باشید، از همین امروز باید روش کارتان را به شیوه ای متفاوت سامان دهید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته و کارتان را ساده تر دنبال کنید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم استفاده از توفان ذهنی در موقعیت های مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای یافتن ایده های کاری مناسب کند. یادتان باشد، در نهایت این خود شما هستید که باید ایده نهایی را انتخاب کنید. پس در این میان کمی هم به خودتان اهمیت داده و سلیقه شخصی تان را پیگیری کنید، وگرنه شاید در حوزه ای تازه خیلی زود حوصله تان سر رفته یا حتی ناامید شوید.
منابع: