یوتیوب همیشه یک هدف کاملا روشن داشته و آن میخکوب کردن هرچه بیشتر مخاطب پای پلتفرمش است. فرقی ندارد شما دنبال چه مدل محتوایی باشید، در هر صورت یوتیوب سعی می کند تا بهترین گزینه ها را برای تان فهرست کرده و مانع از بستن اپش از سوی شما شود.
راستش را بخواهید، ارزیابی عملکرد الگوریتم این پلتفرم در طول سال های اخیر نشان می دهد، یوتیوب خیلی خوب کارش را بلد است. هرچه باشد داشتن بیش از 2.5 میلیارد کاربر فعال اصلا تصادفی نیست، مگر نه؟
الگوریتم یوتیوب عبارتی است که کارشناس ها برای سیستم طبقه بندی و امتیازدهی گوگل در یوتیوب به کار می برند. در این سیستم گوگل به طور خودکار و براساس معیارهای مختلف ویدئوهای گوناگون را رتبه بندی می کند. اینطوری شما می توانید وضعیت ویدئوی تان را در هر لحظه مشاهده کرده و در صورت طراحی یک ویدئوی خوب جای خود را در یوتیوب محکم کنید.
بی شک کار با الگوریتم یوتیوب همیشه راحت نیست. بارها و بارها کارآفرینان بابت شرایط سخت کار با این الگوریتم شکایت های عریض و طویلی تحویل گوگل داده اند. راستش را بخواهید، ما در روزنامه فرصت امروز ریشه تمام این شکایات را ناآشنایی با الگوریتم یوتیوب می دانیم.
مطلب مرتبط: بهترین زمان انتشار محتوا در یوتیوب
درست به همین خاطر اگر شما کمی کار با این ابزار را بلد شوید، دیگر لازم نیست نگران وضعیت ویدئوی تان باشید.
ما در ادامه برخی از مهمترین نکات در رابطه با الگوریتم یوتیوب را بررسی خواهیم کرد. در نهایت هم توصیه هایی کاربردی برای هماهنگی بیشتر با این الگوریتم تحویل تان می دهیم. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این رابطه را یاد بگیرید.
مراحل توسعه الگوریتم یوتیوب
الگوریتم یوتیوب در طول سال های اخیر تحول زیادی داشته است. از زمانی که این پلتفرم در دسترس کابران قرار گرفت، نزدیک به دو دهه می گذرد. بنابراین طبیعی است که خیلی از ویژگی های آن تغییر کرده باشد. درست مثل سریالی که هر فصلش کمی با فصل های قبل فرق دارد تا مخاطب همچنان هیجان زده باقی بماند.
ما در روزنامه فرصت امروز مراحل توسعه الگوریتم گوگل را به طور کلی در چند بخش دسته بندی کرده ایم:
• از ابتدا تا سال 2011: در این بازه زمانی الگوریتم یوتیوب بی نهایت ساده بود. به این صورت که کاربران تنها با کلیک بر روی ویدئوها وضعیت شان را تغییر می دادند. به طور طبیعی هرچه تعداد کلیک های دریافتی یک ویدئو، همان بازدید خودمان، بیشتر بود رتبه بندی در الگوریتم یوتیوب پیدا می کرد. این جریان تقریبا تا سال 2011 ادامه داشت.
• از 2012 تا 2015: در این زمان اوضاع یوتیوب کمی فرق کرد. مدیران ارشد این پلتفرم متوجه اهمیت زمان بندی درست در بارگذاری محتوا شدند و کم کم اوضاع به گونه ای دیگر رقم خورد. در این بازه زمانی مهم ترین نکته از نظر مدیران گوگل زمان بندی آپلود محتوا بود. به این ترتیب که اگر یک کانال در زمان درست محتوایی تازه آپلود می کرد، حسابی مورد پسند کاربران قرار می گرفت. اینطوری دیگر نیازی نبود نگران بقیه جزییات مثل کیفیت بالای ویدئو یا حتی وضعیت رقبا باشیم.
• سال 2015: در این سال گوگل همه چیز را تغییر داد. آنها فهمیدند که صرفا زمان بندی درست همه مشکلات را حل نمی کند. به همین خاطر به جای اینکه روی نکاتی مثل زمان درست بارگذاری محتوا تمرکز کنند، کم کم سراغ شخصی سازی رفتند. بدین معنا که کانال ها دیگر باید محتوای شان را مطابق میل کاربران شخصی سازی می کردند. این امر به آنها کمک می کرد تا مدت زمانی بیشتر در رتبه بندی ویدئوها جایگاه بهتری داشت باشند.
• از 2016 تا الان: یوتیوب از سال 2016 تا حالا بدل به یکی از محبوب ترین پلتفرم های آنلاین دنیا شده است. این شبکه اجتماعی نه تنها برای عاشقان ویدئو، بلکه تمام مردم دنیا جذابیت زیادی دارد. از سال 2016 تا حالا استراتژی گوگل در یوتیوب حفاظت از وضعیتش بوده است. بدین معنا که یوتیوب به دنبال مقابله با هکرها و به طور کلی کسانی است که محتوای مخرب در این فضا بارگذاری می کنند. به زبان خودمانی، گوگل چند سالی هست که از وضعیت یوتیوب راضی است و حالا قصد دارد همه چیز را ثابت نگه دارد.
الگوریتم گوگل براساس اولویت های بالا به طور مداوم تغییر کرده است. شاید به همین خاطر خیلی از کارآفرینان توانایی درک تغییرات گوگل را نداشته باشند. خب یوتیوب که پلتفرمی ثابت و ایستا نیست که همیشه الگوریتمش یک ساز و کار مشخص داشته باشد. ما در ادامه این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم الگوریتم این پلتفرم جذاب و دوست داشتنی دقیقا چطور کار می کند. پس با ما همراه باشید تا نکات را به طور دقیق تر بررسی کنیم.
ساز و کار الگوریتم گوگل در سال 2023
گوگل به طور کلی هنوز هم دنبال حفاظت از پلتفرمش است. با این حال در سال 2023 تغییرات جزئی در یوتیوب رخ داده که ارزش بررسی بیشتر را دارد. ما در ادامه این تغییرات را به اتفاق شما مرور خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا درک هرچه دقیق تر از این شرایط پیدا کنید.
مطلب مرتبط: بهترین آژانس های بازاریابی یوتیوب
ساختار ویدئو
اول از همه باید این ایده که الگوریتم یوتیوب تمام ویدئوها را تماشا و چک می کند، کنار بگذارید. نه اینجا شباهتی به رمان 1984 دارد، نه یوتیوب نقش برادر بزرگ را بازی می کند. در عوض همه چیز براساس معیارها مرتبط با ساختار ویدئو جریان دارد.
اولین نکته ای که درباره ساختار ویدئو باید مدنظر داشته باشید، انتخاب تیتر درست است. اگرچه این روزها جست وجوی صوتی حسابی سر و صدا به راه انداخته، اما هنوز هم اغلب مردم به طور سنتی محتوای موردنیازشان را سرچ می کنند. پس شما باید تحقیق درست و حسابی درباره کلیدواژه ها داشته باشید. وگرنه حتی یک کاربر هم ویدئوی تان را مشاهده نخواهد کرد.
باور کنید یا نه، کاربران حوصله زیر و رو کردن یوتیوب را ندارند. درست به همین خاطر بهتر است قبل از اینکه با عجله یک ویدئو را بارگذاری کنید، دست کم تیتر درستی برای آن انتخاب کرده و اوضاع را کمی بهبود بخشید. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا نگران بازدید صفر محتوای تان باشید.
یکی از نکاتی که الگوریتم یوتیوب درباره ساختار ویدئوها پیگیری می کند، مدت زمانی است که هر کاربر ویدئو را تماشا می کند. اگر شما یک ویدئو نیم ساعته دارید و اغلب کاربران فقط یکی دو دقیقه از آن را تماشا می کنند، یوتیوب به طور طبیعی شما را در انتهای لیست قرار خواهد داد. خب زمان حضور اندک کاربران نشانه خوبی نسبت به کیفیت پایین ویدئوی شماست، مگر نه؟
گاهی اوقات برای اینکه گوگل را متقاعد کنید که ویدئوی تان در یوتیوب جذابیت زیادی دارد، نیاز به لایک هم دارید. معمولا کاربران در یوتیوب وقتی از محتوای یک کانال خیلی خوش شان بیاید، ویدئوهای آن را لایک می کنند. این نشانه محکمی مبنی بر جذابیت ویدئو برای کاربران است. درست به همین خاطر گوگل همیشه شش دانگ حواسش به این نکته جذاب جمع است. ماجرا جالب شد، نه؟
محل تماشای ویدئو
اینکه کاربران ویدئو را کجا تماشا می کنند، نکته مهمی است که گوگل حسابی حواسش بدان جمع است. به طور معمول الگوریتم یوتیوب ویدئوهای مناسب با سلیقه کاربران را در صفحه اصلی قرار می دهد. این انتخاب ها براساس سلیقه هر کاربر و محتوایی است که قبلا تماشا کرده است. البته کاربران امکان تغییر این شرایط را دارند. اجازه دهید با یک مثال ساده ماجرا را کامل توضیح دهیم.
کاربری را در نظر بگیرید که سال ها به بیلیارد علاقه داشته و در یوتیوب تمام ویدئوهای مربوط به آموزش یا مسابقات این ورزش را دنبال کرده است. احتمالا بعد از چند ماه یوتیوب خودش در صفحه اصلی کلی ویدئو پیرامون این ورزش تحویل کاربر مورد نظر خواهد داد. حالا اگر بعد از چند ماه فرد مورد نظر دیگر بیلیارد دوست نداشته باشد، چه؟
در سناریوی بالا گوگل به مرور زمان متوجه سرچ های تازه کاربر مورد نظر شده و شیوه شخصی سازی صفحه اصلی برای کاربر را تغییر می دهد. مثلا اگر کسی دیگر بیلیارد دوست نداشت و در عوض عاشق گیم شد، ویدئوهای مرتبط برای او به نمایش درمی آید. ماجرا جالب شد، نه؟
پیشنهادهای فصلی
محتواهایی که مناسب با یک فصل خاص طراحی می شوند، معمولا شرایط متفاوتی در مقایسه با بقیه نمونه ها دارند. در این حالت شما می توانید بسته به زمان مورد نظر کلی ویدئوی مناسبتی تماشا کرده و لذتش را ببرید. البته یوتیوب در این مورد علم غیب ندارد. در عوض بسته به مناسبت ها و ویدئوهایی که یکهو وایرال می شوند، کار را جلو می برد.
مطلب مرتبط: یوتیوب چطور درآمدزایی می کند؟
چه بسا شما هیچ علاقه ای به هالووین نداشته باشید، اما وقتی این مناسبت مهم از راه می رسد کلی محتوای مرتبط در صفحه اصلی شما نمایان خواهد شد.
شاید فکر کنید گوگل باید حسابی شوخی اش گرفته باشد که ویدئوهای نامرتبط تحویل شما دهد. خب در این صورت باید یکی از رمزهای موفقیت یوتیوب را با هم مرور کنیم. گوگل عاشق غافلگیر ساختن کاربران است. به همین خاطر همیشه محتوای حاضر و آماده دم دست دارد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید مناسبت ها انگیزه و سلیقه آدم ها را عوض می کند. خب مگر کسی هم هست که مسابقه فینال جام جهانی را دوست نداشته باشد؟
یوتیوب خیلی خوب مرز میان سلیقه شخصی هر فرد و ترندهای گاه به گاه را می داند. به همین خاطر هیچ وقت از این مرز تجاوز نکرده و سعی می کند همه را راضی نگه دارد. به طوری که شما اول تابستان با کلی ویدئوی تابستانه حرص تان درنمی آید.
چطور با الگوریتم یوتیوب سازگار شویم؟
یوتیوب پلتفرمی است که اصلا با کسی شوخی ندارد. اگر شما براساس الگوریتم این پلتفرم کارتان را جلو ببرید، مثل یک معلم دلسوز به شما جایزه می دهد. با این حال اگر دنبال هک های عجیب و غریب یا میانبرهای غیرکاربردی بروید، حسابی حال تان را خواهد گرفت. کم نیستند کانال هایی که به خاطر دور زدن قوانین گوگل برای همیشه بن شده اند. پس حواس تان جمع باشد که سر هیچ و پوچ کانال تان را از دست ندهید!
ما در این بخش چند تا از نکات کلیدی برای هماهنگی بهتر با الگوریتم یوتیوب را بررسی خواهیم کرد. مثل همیشه اگر دوست دارید درباره این حوزه بیشتر اطلاعات داشته باشید، با ما همراه باشید.
استفاده از کلیدواژه های درست: به وقت سئو!
سئو یکی از مهمترین نکاتی است که یک ویدئو را در یوتیوب بالا می برد. اگر شما هیچ سررشته ای از سئو نداشته باشید، تقریبا محال است موفقیتی در این رابطه کسب کنید. خیلی وقت ها کارآفرینان به بهانه اینکه کارشان را بهبود بخشند، سراغ بازاریابی در یوتیوب می روند، اما بدون اطلاع از تکنیک های سئو کلاه شان پس معرکه است.
مهمترین نکته ای که هر بازاریابی باید درباره سئو رعایت کند، مربوط به استفاده از کلیدواژه های درست است. این یعنی شما باید طوری کلیدواژه های تان را مدیریت کنید که یک وقت به مشکل برنخورید. بعضی از بازاریاب ها با انتخاب کلیدواژه های پشت سرهم عملا کار را لوث می کنند. در نقطه مقابل کم نیستند کسانی که اصلا توجهی به کلیدواژه های محبوب ندارند.
فرمول ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از گوگل ترندز برای بررسی هرچه بهتر اوضاع است. شما در این ابزار نه تنها با ترندهای مختلف آشنا می شوید، بلکه کلی کلیدواژه به درد بخور نیز دم دست تان قرار می گیرد.
اضافه کردن زیرنویس: نکته ای کلیدی
چند بار تا حالا در جایی بوده اید که صدا به صدا نمی رسیده و هوس تماشای ویدئوی یوتیوب هم کرده اید؟ بی شک آدم همیشه پشت میز خانه یا اتاق خوابش نیست که همه جا ساکت باشد. به همین خاطر الگوریتم یوتیوب ویدئوهایی که زیرنویس دارند را بیشتر دوست دارد. این کار به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی مخاطب تان را حفظ کرده و مطمئن باشید در بازار شلوغ ویدئوها، یوتیوب کنارتان است.
ایده این بخش خیلی ساده است، اما خیلی از بازاریاب ها همیشه آن را پشت گوش می اندازند. اینکه شما همیشه در یک دفتر ساکت و آرام فعالیت دارید، اصلا دلیل نمی شود که همه کاربران هم وضعیتی شبیه شما داشته باشند. چه بسا آنها برای تماشای ویدئو معیار اصلی شان زیرنویس ها باشد. خب در این صورت باید کمی اوضاع تان را مدیریت کرده با یک زیرنویس ساده دل مخاطب را به دست بیاورید.
مطلب مرتبط: چطور تبدیل به یک یوتیوبر تمام وقت شویم؟
طراحی تامبنیل های جذاب: مهمترین بخش کار
وقتی شما در یتیوب مشغول گشت و گذار هستید، مهمترین معیارتان برای تماشای یک ویدئو چیست؟ بی شک رتبه بندی ویدئوها اهمیت زیادی برای کاربران دارد، اما اولین چیزی که از هر ویدئو نظر آدم را جلب می کند، تامبنیل است. تامبنیل در واقع برشی کوتاه از یک ویدئوست که در قالب عکس روی کاور ویدئو قرار می گیرد. اینطوری کاربران قبل از اینکه ویدئو را تماشا کنند، یک پیش نمایش ایستا از آنها خواهند دید.
خیلی وقت ها تامبنیل به طور درست طراحی نمی شود. درست به همین خاطر اغلب کارآفرینان بابت وضعیت ویدئوی شان شرایط ایده آلی ندارند. همین امر در بلندمدت می تواند اوضاع کسب و کار شما را حسابی به هم ریخته و موجب مشکلات اساسی شود. خب وقتی کاربران در همان نگاه اول ویدئوی شما را دوست نداشته باشند، اوضاع شما حسابی به هم خواهد ریخت، مگر نه؟
ما در این بخش فرمول خاصی برای بهبود مهارت شما در زمینه تامبنیل نداریم. طراحی این بخش نه تنها به توانایی شما، بلکه سلیقه کاربران هم بستگی دارد. یک نکته کلیدی در این میان مرور عملکرد کانال های محبوب در یوتیوب است. اینطوری شما اطلاعات دست اولی درباره تامبنیل های جذاب و سلیقه عمومی کاربران پیدا خواهید کرد. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و سراغ ارزیابی رقبای تان بروید.
استفاده از مقدمه عالی: اهمیت یک شروع خوب
یک شروع خوب اهمیت زیادی دارد. گاهی اوقات وقتی شما دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هستید، لازم نیست کل ویدئوی تان را با کیفیت عالی طراحی کنید. همین که مقدمه آن عالی باشد، کافی خواهد بود. بی شک شما هم بارها و بارها سریال هایی را تا انتها تماشا کرده اید که فقط چند قسمت اولش عالی بوده. خب در این صورت خیلی خوب اهمیت شروع های توفانی را درک می کنید.
خیلی از کارآفرینان در رابطه با شروع ها مشکلات اساسی دارند. اگر فکر می کنید مقدمه چینی تان باید کاملا حساب و کتاب داشته باشد، کارتان خیلی مشکل دار خواهد شد؛ چراکه این روزها کاربران خیلی به حساب و کتاب برندها توجه نمی کنند. در عوض باید یک راست بروید سراغ اصل ماجرا و ماجرای ویدئو را به آنها توضیح دهید. این دقیقا همان کاری است که مستر بیست (Mr Beast) انجام می دهد و میلیون ها فالوور و بازدید در یوتیوب برای خودش به هم زده است.
بی شک امتحان ایده های تازه در فضای یوتیوب همیشه جذابیت زیادی دارد، اما لازم نیست همیشه چرخ را از ابتدا اختراع کنید. گاهی اوقات اعتماد به تجربه دیگران نتیجه بهتری برای تان به همراه خواهد داشت. پس تعارف را کنار گذاشته و خیلی راحت به عملکرد دیگران اعتماد کنید. قول می دهم در این صورت خیلی ضرر نمی کنید.
پیشنهاد ویدئوها در انتها: تکنیکی همیشه برنده
آدم وقتی یک ویدئوی خوب تماشا می کند، دوست دارد باز هم ویدئوهای مشابه را تماشا کرده و از آنها لذت ببرد. این کاری است که خیلی وقت ها یوتیوب به طور خودکار برای من و شما انجام می دهد تا بازهم در یوتیوب باقی بمانیم. با این حال گاهی اوقات خودِ کانال ها نیز می توانند از این گزینه استفاده ببرند. پس اصلا لازم نیست همیشه ریش و قیچی را دست گوگل بدهید.
شما می توانید در انتهای هر ویدئو چند تا ویدئو دیگر از کانال تان به کاربران معرفی کنید. اینطوری اگر آنها کانال شما را دوست داشتند، همیشه امکان تماشای ویدئوهای بیشتر را خواهند داشت. متاسفانه خیلی از کارآفرینان در یوتیوب اصلا به این نکته کلیدی توجه نمی کنند. درست به همین خاطر همیشه اوضاع ویدئوی شان در بدترین حالت ممکن است.
این روزها خیلی از کاربران دنبال ویدئوهایی هستند که پشت سرهم نگاه کنند. خب در این صورت اگر شما گزینه های خوبی برای آنها کنار گذاشته باشید، دیگر نیازی به نگرانی نخواهد بود. این عامل مهم در ارزیابی الگوریتم یوتیوب هم تاثیر دارد. به طوری که شما می توانید بعد از مدتی خیلی راحت کارتان را جلو برده و دیگر نگران هیچ مشکل دیگری هم نباشید.
یادتان باشد، ویدئوهایی که به کاربران توصیه می کنید، باید هماهنگی بالایی با ویدئویی که تماشا کرده اند، داشته باشد. درست به همین خاطر بد نیست کمی از کارتان را به ارزیابی ماهیت ویدئوها و ایجاد ارتباط میان هر کدام اختصاص دهید. اینطوری کاربران زمان بیشتری را در کانال تان گذرانده و به طور طبیعی رتبه بهتری هم در یوتیوب خواهید داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کنید. وگرنه حسابی از رقبا عقب می افتید.
مطلب مرتبط: توسعه کانال یوتیوب و جذب دنبال کننده در کمترین زمان ممکن
ایجاد پلی لیست: احترام به سلیقه مخاطب
برخی از کانال ها چند تا ویدئو شبیه به هم دارند که یک موضوع خاص را پوشش می دهد. اگر شما هم چنین وضعیتی دارید، بد نیست به جای اینکه ویدئوها را پخش و پلا کنید، در قالب یک پلی لیست به همه شان سر و سامان دهید. اینطوری کاربران در صورت تمایل می توانند پلی لیست های مورد نظر را دنبال کرده و در آنها ویدئوی دلخواه شان را پیدا کنند.
خیلی وقت ها یافتن ویدئوی دلخواه از بین هزاران ویدئو یک کانال اصلا کار ساده ای نیست. درست به همین خاطر کاربران گاهی اوقات حتی دور بهترین کانال های دنیا را هم به خاطر نداشتن پلی لیست خط می کشند. ماجرا خیلی جدی شد، نه؟
شیوه کار در این بخش خیلی خیلی راحت است. شما بعد از بارگذاری هر ویدئو باید آن را در یک پلی لیست مشخص قرار دهید. مثلا اگر کانال تان درباره آموزش نرم افزار است، ویدئوهای مربوط به ادوبی لایت روم را در یک پلی لیست با همین اسم قرار دهید. اینطوری کاربران دردسر کمتری برای مشاهده ویدئوها خواهند داشت.
سخن پایانی
الگوریتم یوتیوب در طول دهه های اخیر به طور مداوم تغییر کرده و حالا دیگر شرایط مثل قبل نیست. درست به همین خاطر خیلی از استراتژی هایی که قبلا مثل ساعت کار می کردند، حالا دیگر مشتری زیادی ندارند. البته شما الان اطلاعات لازم برای شروع به کار با قدرت هرچه تمام تر در این فضا را دارید. پس دیگر منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کنید تا کلی فالوور در یوتیوب به هم بزنید.
این روزها یوتیوب بخشی از درآمد تبلیغاتی اش را به تولیدکنندگان محتوا می دهد. این یعنی شما حتی اگر کسب و کار خاصی هم نداشته باشید، با تولید محتوا در یوتیوب درآمد خوبی به جیب خواهید زد. رعایت نکاتی که در این مقاله بررسی کردیم، نقش مهمی در موفقیت احتمالی شما خواهد داشت. یادتان نرود، موفقیت در یوتیوب اتفاقی نیست. بنابراین باید کمی حوصله به خرج داده و اوضاع را مدیریت کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به دردتان خورده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله داشتید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: