محبوبیت شبکه های اجتماعی در بین کاربران جای اما و اگر ندارد. این روزها کاربران از سراسر دنیا به لطف پلتفرم های مختلف با هم در ارتباط هستند و فاصله مکانی شان اصلا به چشم نمی آید. در این میان یوتیوب الگوی متفاوتی دارد. این پلتفرم به طور اختصاصی برای به اشتراک گذاری ویدئو طراحی شده و کاربران به طور مستقیم با هم ارتباط زیادی ندارند. شاید در نگاه نخست چنین تفاوتی به معنای شکست حتمی یوتیوب باشد، اما آمارها حرف دیگری دارند. این روزها یوتیوب یکی از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در سراسر دنیاست. به طوری که براساس گزارش مجله فوربس روزانه بیش از یک میلیارد کاربر در این پلتفرم وقت گذرانی می کنند.
احتمالا برای شما هم پیش آمده که با تعجب به فعالیت شبکه های اجتماعی نگاه کنید و همیشه برای تان سوال باشد که این پلتفرم ها از کجا پول درمی آورند. خب هزینه های مدیریت این همه خدمات که الکی نیست. به علاوه، کارآفرینان بزرگ عاشق چشم و ابروی مردم نیستند که سرویس هایی کاملا رایگان برای شان طراحی کنند!
ما در این مقاله قصد داریم سراغ شیوه درآمدزایی یوتیوب برویم. اگر شما هم همیشه دوست داشتید با وضعیت یوتیوب آشنا شده و نحوه درآمدزایی اش را بشناسید، این بهترین فرصت برای تان خواهد بود. ما در ادامه به زبانی ساده و خودمانی نحوه فعالیت یوتیوب را بررسی خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: ایده های تولید محتوا در یوتیوب برای برندها
شیوه های درآمدزایی یوتیوب
دسترسی به یوتیوب برای همه کسانی که اکانت جیمیل داشته باشند، کاملا رایگان است. این امر در اولین نگاه بی نهایت مشکوک به نظر می رسد؛ چراکه درآمدزایی با ارائه خدمات کاملا رایگان به کاربران اصلا جور درنمی آید. البته این فقط ظاهر ماجراست؛ چراکه مدیران گوگل اینقدرها هم سرخوش نیستند که قید درآمدزایی را بزنند. ما در ادامه تمام شیوه های درآمدزایی گوگل از یوتیوب را بررسی خواهیم کرد.
ویدئوهای تبلیغاتی
نمایش تبلیغات در شبکه های اجتماعی یکی از راهکارهای قدیمی برای جلب نظر کاربران محسوب می شود. این روزها در خیلی از پلتفرم ها رقابت تنگاتنگی میان برندها برای نمایش محتوای تبلیغاتی وجود دارد. این ماجرا در یوتیوب نیز کمابیش جریان دارد. البته از آنجایی که یوتیوب در همه موارد با بقیه پلتفرم ها فرق دارد، در این مورد نیز تفاوت آشکاری میان الگوی نمایش تبلیغات آن به چشم می خورد. بر این اساس تیم های بازاریابی با پیشنهاد مبالغ بالاتر امکان نمایش ویدئوی کانال شان در ابتدای نتایج یوتیوب را خواهند داشت. مثلا اگر کاربری درباره سکانس های برتر سینما در یوتیوب دنبال ویدئو باشد، تبلیغات شرکت های سینمایی در ابتدای صفحه نتایج به دستش می رسد. البته در این میان تیک تبلیغاتی همیشه در گوشیه تصویر به چشم می خورد. بنابراین کاربران متوجه ویدئوهای تبلیغاتی با معمولی خواهند شد.
ویدئوهای تبلیغاتی ایده تازه ای محسوب نمی شوند، با این حال هنوز هم یوتیوب از آن به عنوان منبع اصلی درآمدزایی استفاده می کند. احتمالا شما هم تجربه همکاری با برندی که در یوتیوب فعالیت گسترده تبلیغاتی داشته را در کارنامه دارید. پیش شرط موفقیت در این مدل تبلیغاتی طراحی ویدئوهای جذاب است. بنابراین اگر شما میانه خوبی با ویدئوهای گرافیکی ندارید، باید همین حالا بی خیال این بخش تبلیغاتی یوتیوب شوید.
تبلیغات صفحه فرود (Landing Page)
وقتی کاربران وارد یوتیوب می شوند، اول از همه با یک بنر تبلیغاتی در بالای صفحه رو به رو خواهند شد. شاید فکر کنید چنین بنر بزرگی باید مربوط به خدمات گوگل یا دست کم یکی از سرویس های یوتیوب باشد، اما ماجرا کاملا برعکس است؛ چراکه یوتیوب برای درآمدزایی این بنرها را در قالب تبلیغاتی تحویل برندها می دهد.
بی شک نمایش بنرهای تبلیغاتی در یوتیوب برای بازاریاب هایی که میانه خوبی با طراحی ویدئوهای جذاب ندارند، ایده بی نهایت جالبی است. اینطوری برندها بدون اینکه هزینه طراحی ویدئوی تبلیغاتی بدهند، در یوتیوب خودنمایی خواهند کرد. نکته جالب اینکه چنین بنرهایی گاها در اپ یوتیوب نیز به چشم می خورد، پس لازم نیست نگران هیچ چیز باشید.
نرخ تبلیغات در قالب بنر یا همان صفحه فرود بسته به موقعیت آن متفاوت است. مثلا اگر شما قصد نمایش بنر در همان ابتدای سایت یوتیوب را داشته باشید، هزینه مالی زیادی روی دوش تان قرار خواهد گرفت. با این حال ماجرا درباره بنرهای کوچک تر کاملا متفاوت خواهد بود.
مطلب مرتبط: تبلیغات در یوتیوب با تکنیک های کاربردی
تبلیغات در میانه ویدئوها
محبوب ترین گزینه تبلیغاتی در یوتیوب نمایش ویدئوهای کوتاه تبلیغاتی در حین نمایش ویدئوهای اصلی برای کاربران است. احتمالا شما هم تا حالا بارها و بارها وسط تماشای ویدئو مورد علاقه تان با پیام تبلیغاتی یا حتی ویدئوهای تبلیغاتی کوتاه رو به رو شده اید. قبول دارم این ویدئوها حسابی اعصاب خُردکن هستند، اما منبع درجه اول یوتیوب برای درآمدزایی محسوب می شوند بنابراین تعجبی ندارد مدیران گوگل به این سادگی ها قیدش را نزنند.
قبلا نمایش ویدئوهای تبلیغاتی در میانه ویدئوهای اصلی صورت می گرفت، اما به مرور زمان گوگل پا را فراتر گذاشت و دست کم سه نوبت ویدئوی تبلیغاتی جلوی روی کاربران قرار می دهد. این ویدئوها به طور معمول در ابتدا، میانه و انتهای کار جلوی پای کاربران سبز می شوند.
تماشای ویدئوهای تبلیغاتی درست وسط محتوایی که با کلی ذوق پایش نشسته ایم، اصلا حس خوبی ندارد. به همین خاطر یوتیوب سرویس پرمیومی نیز برای آن دسته از کاربرانی که میانه خوبی با تبلیغات ندارند، پیش بینی کرده است. اگر شما هم دوست دارید تجربه ای بی دردسر از تماشای ویدئو در یوتیوب داشته باشید، بد نیست سری به این سرویس بزنید.
یوتیوب پرمیوم
همانطور که در انتهای بخش قبلی اشاره کردیم، یوتیوب برای آن دسته از کاربرانی که میانه خوبی با ویدئوهای تبلیغاتی یا به طور کلی محتوای مربوط به برندها ندارند، یک سرویس ویژه راه اندازی کرده است. بر این اساس شما با پرداخت حق اشتراک تجربه استفاده بی دردسر و بدون تبلیغ از یوتیوب را خواهید داشت. البته اینجا همچنان گوگل از اطلاعات شما برای شخصی سازی عمومی تبلیغات استفاده می کند، اما دست کم در یوتیوب دیگر خبری از جنگ اعصاب نخواهد بود.
نکته جالب درباره خرید اشتراک پرمیوم یوتیوب امکان بهره مندی از سرویس بدون تبلیغات در یوتیوب موزیک است. این سرویس که رقیبی تازه برای اسپاتیفای محسوب می شود، چند سالی هست که توجه کاربران را جلب کرده و به این سادگی ها قصد خالی کردن میدان را ندارد.
هزینه خرید اشتراک یوتیوب پرمیوم از هر منطقه به منطقه ای دیگر متفاوت است. مثلا در آمریکا کاربران با پرداخت ماهی 11.99 دلار اشتراک سرویس یوتیوب را خریداری می کنند. با این حال مبلغ موردنظر در کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود.
بی شک فروش سرویس یوتیوب پرمیوم یکی دیگر از منابع درآمدی گوگل محسوب می شود. نکته جالب اینکه در این سناریو دیگر پای یک طرف سوم (همان برندها) وسط نیست. در عوض یوتیوب خودش مستقیما با کاربران توافق کرده و دور تبلیغات را خط می کشد.
اگرچه جزییات سرویس پرمیوم یوتیوب بی نهایت جذاب است، اما شما نباید حساب ویژه ای روی آن باز کنید؛ چراکه خیلی از کاربران با استفاده از انواع اد بلاکر (Ad Blocker) عملا تبلیغات محیطی در یوتیوب را دور میزنند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز فروش اشتراک ویژه یوتیوب را در رتبه آخر از نظر درآمدزایی برای این پلتفرم قرار می دهیم.
تلویزیون یوتیوب
اگر تجربه شما از یوتیوب حداقل به 10 سال قبل برمی گردد، احتمالا مراجعه دوباره به این پلتفرم حسابی شگفت زده تان خواهد کرد؛ چراکه یوتیوب دیگر فقط یک سرویس به اشتراک گذاری ویدئو نیست. در عوض کلی امکانات دیگر نیز در این پلتفرم قرار گرفته تا رضایت کاربران را جلب کند. از این نظر یوتیوب یکی از جذاب ترین گزینه ها برای کاربران محسوب می شود.
مطلب مرتبط: چگونه در یوتیوب درآمدزایی کنیم؟
تلویزیون یوتیوب در واقع سرویسی برای تماشای برنامه کانال های مختلف از قبیل سی ان ان و دیزنی است. به علاوه کاربران امکان تماشای فیلم و سریال های مختلف به طور جداگانه را نیز دارند. درست حدس زدید، این سرویس کاملا برای رقابت با نتفلیکس رونمایی شده و راستش را بخواهید، تا حد زیادی موفق نیز بوده است. از آنجایی که یوتیوب کاربران بی نهایت زیادی دارد، راه اندازی یک سرویس کاملا تازه ایده جذابی برای آن محسوب می شود. این امر در بلندمدت طوری نظر کاربران را جلب کرده که حالا نه تنها نتفلیکس بلکه خود دیزنی نیز احساس خطر می کند!
اشتراک تلویزیون یوتیوب ماهانه 49.99 دلار خرج روی دست کاربران می گذارد. با این حال دسترسی به بیش از 70 کانال پرطرفدار چیزی نیست که به راحتی از کنارش عبور کرد. نکته جالب اینکه تلویزیون یوتیوب تازه در ابتدای راه قرار دارد. به طوری که غیر از کاربران آمریکایی هیچ کس دسترسی کامل به این بخش را ندارد. با این حساب باید منتظر دعوای شدید میان یوتیوب و رقبا بعد از رونمایی کامل از این تلویزیون هیجان انگیز باشیم.
مدیران گوگل به طور شبانه روزی در تلاش برای همکاری با کانال ها و برنامه های متنوع تری برای تلویزیون شان هستند. احتمالا تا سال 2025 سرویس تلویزیون یوتیوب به طور کامل در دسترس خواهد بود. آن وقت شاید دیگر همه مردم یک راست سراغ نتفلیکس نروند. پس تا آن زمان باید کمی بیشتر صبر کرد.
عضویت در کانال ها
آیا تا حالا برای تان پیش آمده بدون پرداخت حتی یک سنت بلیت مسابقات تنیس گیرتان بیاید؟ شاید هر کسی در طول زندگی اش یکی دو بار چنین تجربه های همراه با خوش شانسی را داشته باشد، اما روال عادی کار اصلا اینطوری نیست. هرچه باشد اقتصاد دنیای ورزش به فروش بلیت و اقدامات تبلیغاتی گره خورده است. پس پرداخت پول در ازای خرید بلیت امری طبیعی خواهد بود.
شاید فکر کنید ما کاملا از بحث اصلی منحرف شده ایم، اما سناریوی بالا درباره کانال های یوتیوب نیز مصداق دارد. البته منظور ما بیشتر آن کانال هایی است که واقعا به درد کاربران می خورد و اطلاعات مفیدی نیز برای آنها دارد. مدیران گوگل از چند سال قبل امکان فروش حق عضویت کانال ها به کاربران را فراهم کرده اند. به این صورت که کاربران برای دسترسی به ویدئوی برخی از کانال ها باید حق عضویت مشخصی پرداخت کنند.
قبول دارم تا وقتی که کلی محتوای رایگان در یوتیوب دم دست هست، پرداخت حق عضویت برای برخی از کانال ها خیلی عجیب به نظر می رسد، اما این نکته کاملا واقعیت دارد. این روزها تقریبا در هر حوزه ای چند تا کانال درجه یک که اتفاقا حق عضویت ویژه هم دارند، به چشم می خورد. نکته جالب تر اینکه یوتیوب مقدار مشخصی از درآمد کانال ها را به عنوان سهم خودش برمی دارد. به این ترتیب یکی از راهکارهای درآمدزایی برای یوتیوب مشخص می شود.
بی شک کاربرانی که به سوی خرید حق عضویت از یوتیوب ترقیب می شوند، انتظار محتوای درجه یکی را دارند. وگرنه مثل تماشاچی های سالن سینما که یک فیلم به درد نخور را روی پرده دیده اند، حسابی از خجالت صاحبان کانال درخواهند آمد.
بازاریابی آشناسازی (Affiliate marketing)
آخرین الگوی درآمدزایی که ما در این بخش زیر ذره بین می بریم، بازاریابی آشناسازی است. البته این مدل با کمی تغییر و تصرف در یوتیوب اجرا می شود. پس اصلا لازم نیست آن را با الگوهای قدیمی تر اشتباه بگیرید!
ماجرا درباره بازاریابی آشناسازی از این قرار است که در یوتیوب کسب و کارها امکان تبلیغ محصولات شان در زیر ویدئوهای دیگران را دارند. البته نه به این صورت که با کامنت های پشت سرهم روی اعصاب کاربران راه بروند. در عوض یوتیوب در ازای دریافت مبلغ مشخصی این امکان را به برندها می دهد تا تبلیغ محصولات شان را در ذیل ویدئوها نمایش دهند. این الگو تقریبا به صورت تبلیغات پاپ آپ (Pop Up) جلوی چشم کاربران سبز می شود.
نکته جالب درباره استراتژی یوتیوب برای نمایش چنین تبلیغاتی استفاده از الگوی تبلیغات کلیکی است. به این ترتیب برندها فقط در صورت کلیک کاربران بر روی بنر تبلیغاتی شان هزینه ای را پرداخت خواهند کرد، در غیر این صورت اصلا خبری از هزینه اضافی نخواهد بود.
مطلب مرتبط: درآمدزایی یوتیوب از تبلیغات
همانطور که می بینید، یوتیوب منابع درآمدی متنوعی دارد. احتمالا در طول سال جاری این منابع بیشتر هم خواهد شد. با این حال تا همینجا هم ما با یک اقتصاد کاملا پویا و سودآوری در قالب یوتیوب رو به رو هستیم. اگر شما هم به سرتان زد تا تبلیغات تان را در یوتیوب نمایش دهید، تمام الگوهای مناسب را دم دست تان دارید.
منابع: