یوتیوب یک پدیده واقعی، غیر قابل انکار و یک تجربه رو به صعود است که فرصت های جالبی را برای کسب درآمد و تبلیغات ارائه می دهد. با حجم بالای بازدید و ترافیکی که این سایت دارد، یک نام تجاری شناخته شده در جهان اینترنت و دومین موتور جست و جوی اینترنتی در دنیاست. در اینجا شرح موفقیت این شبکه اجتماعی بزرگ را در قالب اعداد و ارقام بخوانید.
یوتیوب از نخستین سال شروع فعالیت خود در سال 2005 در مدت کمتر از 10 سال توانست عنوان دومین موتور جست و جوی اینترنتی را از آن خود کند. گوگل، این شبکه را سال 2006 و پس از نخستین بازدید یک میلیون نفری اش با قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد.
این پلتفرم در 75 کشور دنیا قابل دسترس است و به 61 زبان زنده دنیا فعالیت می کند. یوتیوب، با بیش از یک میلیارد بازدیدکننده سومین سایت پربازدید در جهان است. شمار مخاطبان یوتیوب از یک میلیارد نفر گذشته است که ۸۰درصد از آنها خارج از ایالات متحده زندگی می کنند.
این شبکه با ایجاد فضایی پویا و متنوع میزبان ویدئو های کاربران خود و یک پلتفرم جذاب برای تبلیغ کنندگان است. امروزه این سایت با بیش از یک میلیون کانال تولید محتوا، نسبت به سال گذشته در زمینه تبلیغات افزایشی 40 درصدی داشته است که حدود 60 درصد از بودجه این شبکه از راه تبلیغات تأمین می شود. در هر دقیقه، 400 ساعت ویدئو در این سایت بارگذاری می شود. به عبارتی روزانه 600 هزار ساعت ویدئو در این سایت قرار داده می شود.
یوتیوب در طول سال های گذشته رشد کرده و به بلوغ رسیده است. تعداد کاربران فعال ماهانه این سرویس بیش از یک میلیارد نفر است که سالانه قریب به ۴۶,۰۰۰ سال ویدئو را به نظاره می نشینند. یوتیوب یک برند بسیار ارزشمند برای گوگل و آلفابت بوده و مقصد اصلی اغلب ویدئو هایی است که در دنیای وب منتشر می شوند.
سایت اجتماعی یوتیوب، موتور درآمدزایی گوگل است. گوگل اخیراً گزارش مالی مربوط به سه ماهه اول سال جاری میلادی را منتشر کرد که نشان از کسب درآمدی ۱۸ میلیارد دلاری توسط این کمپانی دارد. براساس اطلاعات ارائه شده، این کمپانی در سه ماهه اول سال جاری میلادی درآمدی ۱۸.۷ میلیارد دلاری کسب کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن نشان از افزایشی ۱۶ درصدی دارد.
درآمد حاصل از تبلیغات توسط وب سایت های گوگل، مخصوصا دو سرویس جست وجو در گجت های موبایل و همچنین یوتیوب، در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن با افزایشی ۲۰ درصدی همراه شده و درآمدی ۱۴.۳ میلیارد دلاری را عاید این کمپانی کرده است.
چند ایده برای کسب درآمد در یوتیوب
یک کاربر پس از نخستین انتشار ویدئوی خود در یوتیوب باید صبر و حوصله زیادی خرج کند. تا زمانی که کانال او مخاطب جذب کند و تعداد بازدید کنندگان کانالش بالا برود، باید صبور باشد. پس از آن، به او پیشنهاد آگهی داده می شود و بخشی از درآمد این تبلیغات به او اختصاص داده می شود. در واقع یوتیوب بخشی از درآمد حاصل از تبلیغات خود را به کاربران اختصاص می دهد. برخی می گویند به ازای هر 1000 بازدید، حدود یک دلار برای کاربر درآمد دارد.
یوتیوب به کاربران توصیه می کند برای افزایش بازدهی، ویدئو های خود را مرتب و منظم منتشر کنند، این امر شانس آنها را برای موفقیت بیشتر کانال شان افزایش می دهد. اما در این حین، یوتیوب هشدار می دهد که عجله برای انتشار ویدئو ها نباید بر کیفیت آنها تأثیری بگذارد و همیشه کیفیت نقش مهمی ایفا می کند.
کاربران ضمن فراموش نکردن عنوانی مناسب برای ویدئوی خود، از کلمات کلیدی استفاده کنند. برای افزایش تعداد بازدید کنندگان، کاربران بهتر است از کلمات کلیدی که ویدئو و محتوای آن را شرح می دهد استفاده کنند.
بدیهی است ویدئو هایی با موضوعات سرگرم کننده و نه خسته کننده بازدید کنندگان بیشتری دارد.کاربران باید هنگام تهیه محتوای کانال، به محتوای آن توجه کنند که به اندازه کافی جذاب و دیدنی باشد.
انتشار لیمگ ویدئو در شبکه های اجتماعی دیگر، مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و... به افزایش تعداد بازدید کنندگان یک کاربر کمک می کند.