یوتیوب یکی از پلتفرم های پرطرفدار در دنیای امروز محسوب می شود. فرقی ندارد شما چه مشکلی داشته باشید، در هر صورت یک جست وجوی ساده در یوتیوب کلی از مشکلات تان را حل خواهد کرد. به علاوه، یوتیوب فضایی دلپذیر برای یافتن ویدئوهایی مطابق با سلیقه شخصی افراد هم هست. درست به همین خاطر ترافیک این شبکه اجتماعی روز به روز رکوردهای تازه ای ثبت می کند.
حضور بازاریاب ها در پلتفرم های مورد علاقه کاربران پدیده تازه ای نیست. این روزها خیلی از برندها کانال رسمی یوتیوب هم دارند. با این حال همه آنها در زمینه اثرگذاری بر روی مخاطب هدف عملکردشان حیرت انگیز نیست. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یکی از دلایل تفاوت عملکرد برندها در این زمینه مربوط به بحث انتخاب زمان آپلود محتواست. خب شما اگر بهترین محتوای دنیا را هم داشته باشید، تا وقتی زمان درستی برای انتشارش انتخاب نکنید، هیچ فایده ای برای تان نخواهد داشت. پس به جای اینکه خودتان را اذیت کنید، بد نیست از همان اول زمان های مناسب برای انتشار محتوا را زیر ذره بین قرار دهید.
این روزها هر کسی درباره زمان درست انتشار محتوا در یوتیوب و تقریبا تمام شبکه های اجتماعی نظر خاص خودش را دارد. ما برای اینکه یکبار برای همیشه به چنین بحث هایی پایان دهیم، یک راست رفته ایم سراغ منابع دست اول. شما در این مقاله براساس اطلاعات به دست آمده از یوتیوب با بهترین زمان انتشار پست آشنا خواهید شد. خب منتظر چه هستید؟ آماده شوید تا ماجراجویی مان را شروع کنیم.
مطلب مرتبط: ایده های تولید محتوا در یوتیوب برای برندها
بهترین زمان انتشار پست در یوتیوب
گاهی اوقات بازاریاب ها فکر می کنند محتوای شان هر زمانی که به دست مخاطب برسد، باید جذابیتش را حفظ کند. خب فکر کنید کسی که معمولا ساعت 8 شب شام میل می کند، یکهو در هتلی اقامت کند که تا 11 شب هم شام را سرو نمی کند. بی شک مسافر قصه ما خیلی زود از هتل موردنظر ناامید شده و حتی اگر بهترین غذای دنیا را هم برای او سرو کنند، دیگر چشمش را نخواهد گرفت.
این روزها کلی آمار مختلف درباره بهترین زمان برای بارگذاری پست در یوتیوب در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. نکته جالب اینکه اغلب این اطلاعات دقت لازم را نداشته و اشتباه از آب درمی آید. پس بهتر است قبل از این که اعتبار برندتان دود هوا شود، دور آنها را خط بکشید.
ما در روزنامه فرصت امروز یک فهرست روز به روز برای تمام روزهای هفته درباره بهترین زمان بارگذاری محتوا در یوتیوب داریم. بد نیست نگاهی به این فهرست بیندازیم:
• روزهای عادی: از 2 تا 4 بعدازظهر معمولا بهترین زمان برای انتشار پست محسوب می شود. در این زمان خیلی از افراد دیگر از محل کار به سمت خانه می روند و اگر کارشان ادامه داشته باشد هم استراحتی کوتاه در میانه را خواهند کرد.
• آخر هفته ها: آخر هفته ها معمولا آدم ها وقت بیشتری دارند و بعضی ها فقط دنبال خوشگذرانی هستند. بنابراین بد نیست اول صبح با آنها رو به رو شده و محتوای تان را جلوی شان قرار دهید. یکی از بهترین زمان ها برای ارائه محتوا در آخر هفته ها 9 تا 11 صبح است. البته می توانید روی ساعت های پایانی شب هم حساب باز کنید. با این حال انتشار پست در اول صبح به کاربران این فرصت را می دهد که هر زمانی از روز محتوای شما را تماشا کرده و از آن لذت ببرند.
بی شک هر کسی زمان خاص خودش برای بارگذاری محتوا در یوتیوب را دارد. با این حال فهرست ما جمع بندی کلی از بهترین زمان هایی است که امتحان شان را پس داده اند.
بدترین زمان برای انتشار محتوا در یوتیوب
حالا که به طور خلاصه درباره بهترین زمان بارگذاری محتوا در یوتیوب حرف زدیم، بد نیست کمی درباره بدترین زمان این کار هم گپ بزنیم. خب هرچه باشد خیلی وقت ها آدم نه تنها بهترین زمان را پیدا نمی کند، بلکه از شانس بد سراغ زمان های عجیب و غریب می رود.
برخی از کارآفرینان به گمان اینکه همه کارها را باید صبح زود انجام داد، خیلی زود خودشان را به دردسر می اندازند. به طوری که در ساعت هایی مثل 7 یا 8 صبح یکهو ویدئوی شان را آپلود می کنند. قبول دارم انجام دادن کارها درست سر صبح حس و حال خوبی دارد، اما باید کمی هم به فکر مخاطب تان باشید. تا حالا چند نفر را دیده اید که صبح شان را با تماشای ویدئوی یوتیوب شروع کنند؟ به علاوه، خیلی ها در طول روز کلی کار دارند که باید به تک تک آنها رسیدگی کنند. پس اگر فکر کرده اید استفاده از ایده بارگذاری ویدئو درست سر صبح جذاب به نظر می رسد، باید در کارتان تجدیدنظر کنید.
یادتان باشد، کاربران در شبکه های اجتماعی دغدغه های خاص خودشان در دنیای واقعی را هم دارند. درست به همین خاطر شما باید این دغدغه ها را به خوبی مدنظر داشته باشید. با یک حساب سرانگشتی می شود فهمید اغلب مردم در طول روزهای عادی تا ساعت 3-2 سرکار خواهند بود. عده دیگری هم که وقت خالی بیشتری دارند، معمولا علاقه ای برای تماشای ویدئو در ساعت های ابتدایی روز یا حتی ظهر ندارند. پس چه بهتر که در روزهای کاری تا وقتی مردم سرکار هستند، خیلی مزاحم شان نشویم.
مطلب مرتبط: بازاریابی در یوتیوب و 3 نکته ای که باید بدانید
نکات کلیدی برای انتخاب زمان انتشار ویدئو در یوتیوب
تا اینجای کار شما یک فهرست کلی درباره بهترین زمان انتشار ویدئو در یوتیوب و برخی از نکات منفی درباره بدترین زمان های ممکن را یاد گرفته اید. با این حال قرار نیست تمام کسب و کارها شرایط مشابهی داشته باشند. گاهی اوقات مخاطب هدف یک برند حتی در صبح زود هم از ویدئو استقبال می کنند. در نقطه مقابل برخی از کارآفرینان شرایط بازار را طوری ارزیابی می کنند که بهترین زمان انتشار پست برای شان نصفه شب خواهد بود. اگرچه دخالت های افراطی بالا خیلی کم پیش می آید، اما شما نباید مثل بقیه در بازار عمل کنید. ما در این بخش سعی می کنیم یک راهنمای عملی برای ارزیابی بهتر اوضاع بازار برای تان فراهم کنیم. اینطوری شما بدون هیچ دردسری یاد می گیرید چطور بهترین زمان برای انتشار محتوا در یوتیوب را پیدا کرده و برای برندتان شخصی سازی کنید. پس با ما همراه باشید تا برخی نکات کلیدی در این رابطه را بررسی نماییم.
منطقه زمانی
برخی از کسب و کارها دفتر اصلی شان در گوشه ای از دنیاست و بازار هدف شان آن سر دنیا. چنین کسب و کارهایی نمی توانند یک ساعت مشخص برای آپلود ویدئو در یوتیوب انتخاب کنند؛ چراکه ساعت مناسب از نظر محل استقرار برندشان زمین تا آسمان با زمان درست در بازار هدف فرق دارد. این معمای کلیدی فقط با تمرکز بر روی اوضاع بازار هدف حل خواهد شد. مثلا اگر دفتر مرکزی برند شما در نیویورک قرار دارد، اما بخشی از مشتریان تان در لندن ساکن هستند، احتمالا باید ویدئوهای یوتیوب تان را نیمه شب آپلود کنید تا اهالی لندن در ساعت مناسب ویدئوها را تماشا کنند.
منطقه زمانی متفاوت دردسرهای زیادی برای برندها به همراه دارد. درست به همین خاطر برخی از کسب و کارهای چندملیتی که حضور پررنگی در بازارهای جهانی دارند، سراغ استفاده از الگوی چندکاناله رفته اند. در این الگو شما به جای اینکه با تمام کاربران از طریق یک کانال در ارتباط باشید، برای مناطق زمانی مختلف کانال های گوناگونی طراحی می کنید. این تکنیک وقتی با کمی شخصی سازی محتوا همراه شود، ردخور نخواهد داشت. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و منطقه زمانی بازار یا بازارهای هدف تان را بررسی کنید.
سن و موقعیت شغلی
دانشجویانی که در طول هفته فقط دو یا سه روز سر کلاس حاضر می شوند و شغل پاره وقتی هم ندارند، معمولا تمام ساعت های روز در شبکه های اجتماعی آنلاین هستند. این نکته مهمی برای بازاریاب ها محسوب می شود. اگر مخاطب هدف شما طیف دانشجو را شامل می شود، می توانید هر ساعتی از شبانه روز، به ویژه ظهرها را به آپلود ویدئو اختصاص دهید. اینطوری دیگر لازم نیست دائما نگران زمان مناسب برای بارگذاری ویدئو باشید.
مطلب مرتبط: ویژگی های محتوای بازاریابی عالی در یوتیوب چیست؟
یادتان باشد، شما به عنوان بازاریاب هیچ عذر و بهانه ای برای عدم شناخت درست از مخاطب تان ندارید. درست به همین خاطر باید همیشه نیم نگاهی به مشخصات مخاطب تان داشته و براساس آن دست به تصمیم گیری درست در بازار بزنید. وگرنه دیر یا زود کارتان با مشکلات زیادی رو به رو می شود.
یک مثال مناسب درباره سن و موقعیت شغلی مخاطب مربوط به برند آدیداس است. از آنجایی که ویدئوهای این برند در شبکه های اجتماعی بیشتر برای نسل جوان که اتفاقا علاقه مند به جنب و جوش هستند طراحی می شود، همیشه از رنگ های گرم و زنده در آنها استفاده می شود. به غیر از کانال اصلی آدیداس در یوتیوب، بقیه کانال های زیرشاخه مطابق شرایط زمانی هر منطقه ویدئوها را آپلود می کنند. نکته کلیدی در این میان شخصی سازی برخی از ویدئوهای آدیداس برای کسانی است که دیگر از دوره جوانی عبور کرده اند. چنین ویدئوهایی با حس و حال کمتر پرهیجان و مبتنی بر نیازهای واقعی افراد میانسال طراحی شده است. فکر می کنم حالا دیگر فهمیده باشید چرا اغلب مردم دنیا آدیداس را حسابی دوست دارند، مگر نه؟
نوع محتوا
محتوایی که کلی از مشتریان هفته هاست منتظر تماشای آن هستند، هر زمانی از روز منتشر شود مورد استقبال بی نظیری قرار خواهد گرفت. با این حال اوضاع برای محتوایی که بدون اطلاع قبلی منتشر می شود، حسابی فرق می کند. برخی از بازاریاب ها خیال می کنند مخاطب باید تحت هر شرایطی از محتوای شان استقبال کند. درست به همین خاطر هیچ انعطافی از خودشان در رابطه با زمان انتشار محتوا نشان نمی دهند. همین امر در بلندمدت موجب بروز مشکلات اساسی برای آنها شده و اوضاع شان را حسابی به هم می ریزد.
توجه به نوع محتوایی که برای مخاطب تان آماده کرده اید، همیشه چراغ راهنمای تان خواهد بود. اگر نوع محتوای شما با سلیقه آنها هماهنگ باشد و چند وقتی هم باشد انتظارش را بکشند، دیگر لازم نیست شک به خودتان راه دهید؛ همین حالا ویدئو را منتشر کرده و اصلا فکر زمانش را هم نکنید (مطمئنا منظور ما نصفه شب نیست!).
توجه به اطلاعات قبلی
اگر شما چند سالی هست کانال رسمی برای کسب و کارتان در یوتیوب دارید، احتمالا آزمون و خطاهای زیادی انجام داده اید. آدم همیشه دوست دارد خودش بهترین راه حل ها را پیدا کند. در این میان آزمون و خطا یکی از بهترین شیوه هایی است که در طول تاریخ به کمک آدم ها آمده است. پس جای تعجب ندارد که شما هم به این شیوه علاقه خاصی داشته باشید.
کاری که شما در این بخش به خوبی باید انجام دهید، استفاده از اطلاعات قبلی برای بهبود اوضاع زمان بندی تان است. مثلا اگر قبلا بین ساعت شش تا هشت عصر ویدئو آپلود کرده اید، اما نتیجه مناسبی نگرفته اید، نباید خیلی در این رابطه به خودتان فشار بیاورید. در عوض بهتر است زمان های دیگری را امتحان کنید. به طور مشابه، وقتی زمان درستی پیدا می کنید، دیگر نباید در جست وجوی ناکجاآباد به راه تان ادامه دهید. در عوض از همان زمان مناسب برای بهبود کارتان استفاده کنید. اینطوری دیگر لازم نیست دائما آزمون و خطا را ادامه دهید.
جمع بندی
یوتیوب یکی از مشهورترین پلتفرم های اجتماعی دنیا محسوب می شود که به طور انحصاری در زمینه نمایش محتوای ویدئویی فعالیت دارد. خیلی از بازاریاب ها برای اینکه برندشان در دنیا دیده شود، یک راست سراغ یوتیوب می آیند. پشتیبانی گوگل از این پلتفرم اتفاقی نیست که به این سادگی از کنارش عبور کنیم. به علاوه، افزایش محبوبیت فرمت ویدئو در طول سال های اخیر راه را برای بسیاری از بازاریاب ها هموار کرده است.
مطلب مرتبط: بازاریابی در یوتیوب با تکنیک های جذاب
یادتان باشد، شما در یوتیوب علاوه بر ویدئوهای بلند با سرویس شورتز (Shorts) نیز رو به رو هستید. این سرویس شبیه استوری اینستاگرام یا ویدئوهای کوتاه تیک تاک است و فقط 60 ثانیه ای خواهد بود. نکته جالب اینکه شما حتی برای این ویدئوهای کوتاه هم نیاز به زمان بندی درستی دارید. پس اگر فکر کرده اید بدون برنامه کارتان در یوتیوب با موفقیت همراه خواهد شد، سخت در اشتباهید. در عوض بهتر است کمی واقع گرایانه به ماجرا نگاه کرده و از توصیه های مورد بحث در این مقاله استفاده کنید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی بهتر با زمان بندی درست بارگذاری ویدئو در یوتیوب کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: