آیا تا حالا پیش آمده در یک مناسبت خاص علاقه تان برای خرید از یک برند بی نهایت افزایش پیدا کند؟ مثلا وقتی سال نو از راه می رسد، معمولا آدم ها برای خرید لباس دست و دلبازتر می شوند. این در حالی است که در طول سال معمولا از هر بهانه ای برای شانه خالی کردن از خریدهای عادی استفاده می کنند. اگر دنبال دلیل محکم برای علاقه مردم به خرید در زمان های خاص هستید، باید با بازاریابی مناسبتی آشنا شوید.
بازاریابی مناسبتی (Seasonal Marketing) نوعی از بازاریابی است که بر روی رویدادهای فصلی و تعطیلات تمرکز دارد. این رویدادها شامل تعطیلات مذهبی، تعطیلات ملی، روزهای تولد یا رویدادهایی مثل هالووین است. نکته مهم در این میان استفاده از فرصت های پیش آمده برای بهبود وضعیت برند در بازار است. خب مشتریانی که در حالت عادی انگیزه ای برای خرید ندارند، باید یک بهانه یا دلیل نصفه و نیمه برای خرید دم دست داشته باشند. چه چیزی بهتر است بازاریابی مناسبتی و ترکیب محصولات برند با یک داستان جذاب؟
هدف از بازاریابی مناسبتی، ایجاد ارتباط و تعامل با مشتریان در طول رویدادهای خاص است. به زبان خودمانی، شما با استفاده از این استراتژی در واقع محصولات تان را به جذابیت بازه های زمانی گره زده و اقدام به فروش بیشتر می کنید. شاید این ایده در ابتدا عجیب یا حتی باورنکردنی به نظر برسد، اما سال هاست برندهای مختلف از آن نهایت استفاده را می برند.
فکر می کنم خیلی از شما هنوز صف های طولانی برای خرید اولین سری از محصولات اپل را به یاد دارید. این صف های طولانی در واقع یکی از نمونه های موفق بازاریابی مناسبتی بود. چه بسا قبل از اینکه محصول اپل رونمایی شود، اصلا خبری از علاقه مردم به خرید پشت سرهم این محصولات نباشد. به علاوه، معمولا بعد از رونمایی هم به فاصله چند هفته تب خرید این محصولات کاملا فروکش می کند. بنابراین باید در این میان به عملکرد تیم بازاریابی این برند در زمینه جلب نظر مشتریان توجه ویژه ای داشته باشیم؛ چراکه آنها بخش زیادی از تلاش شان را معطوف به جذابیت کمپین شان در یک بازه زمانی مشخص، رونمایی از محصولات جدید، کرده اند.
مطلب مرتبط: بازاریابی مناسبتی با هشتگ های اختصاصی برند
شاید فکر کنید بازاریابی مناسبتی فقط با تولید محتوا در شبکه های اجتماعی جلو می رود. خب در این صورت باید کمی ناامیدتان کنیم؛ چراکه راه های دیگری هم برای موفقیت در این حوزه وجود دارد. لطفا به این موارد توجه کنید:
• تولید محتوای مناسبتی
• ارائه تخفیف و پیشنهادات ویژه
• برگزاری رویدادهای خاص
• استفاده از شبکه های اجتماعی
بازاریابی مناسبتی می تواند راهی موثر برای افزایش آگاهی از برند، ایجاد ارتباط با مشتریان و افزایش فروش باشد، البته به شرط اینکه به درستی آن را اجرا کنید. ما در ادامه سعی می کنیم هر کدام از روش های بالا برای اجرای درست استراتژی بازاریابی مناسبتی را به زبانی ساده و خودمانی توضیح دهیم. اگر شما هم دوست دارید با این استراتژی آشنا شوید، تا انتها با ما همراه باشید.
بازاریابی مناسبتی در عمل
بازاریابی مناسبتی کاری نیست که عینا از روی دست دیگر برندها انجام دهید. به علاوه، خیلی وقت ها حساب و کتاب این استراتژی با بقیه الگوها از زمین تا آسمان فرق دارد. درست به همین خاطر وقتی کارآفرینان سراغ اجرای بدون برنامه این استراتژی می روند، بی برو برگشت شکست خواهند خورد. این بلایی است که سر خیلی از کارآفرینان در دنیای کسب و کار هم آمده است. به همین خاطر بد نیست در کنار بررسی همه جانبه این استراتژی نیم نگاهی هم به تفاوت های آن با بقیه استراتژی ها داشته باشیم. این همان کاری است که ما در ادامه سعی می کنیم به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.
تولید محتوای مناسبتی
محتوای مناسبتی یکی از رایج ترین روش های بازاریابی است. شما برای این کار کافی است ایده اصلی تان در زمینه تولید محتوا را با مناسبت موردنظرتان ترکیب کنید. مثلا اگر قصد دارید داستانی درباره کمک به مشتریان برای خرید محصولی خوب بگویید، بد نیست آن را با کریسمس ترکیب کرده و داستانی جذاب تر پیش روی مشتریان قرار دهید.
خیلی وقت ها کارآفرینان با کارهای بی نهایت ساده می توانند موفقیت های بزرگ در بازار به دست بیاورند. با این حال در عمل تنبلی و تلاش برای کپی برداری از روی دست دیگران مانع کارشان می شود. این دقیقا همان مشکلی است که شما در تولید محتوا باید به جنگش بروید. البته در این میان به جای گرز و شمشیر باید کمی به ذهن تان فشار آورده و ایده های تازه برای تولید محتوا پیدا کنید.
اجازه دهید این بخش را با یک مثال عینی تمام کنید. فروشگاهی را در نظر بگیرید که به طور تخصصی در زمینه عرضه انواع لوازم الکترونیکی فعالیت دارد. این فروشگاه بزرگ می تواند از چند هفته مانده به عید نوروز محتوایی برای مخاطب ها درباره اهمیت خرید لوازم نو بسازد.
خب هرچه باشد مردم در سال نو دوست دارند تغییری هرچند کوچک در زندگی شان ایجاد کنند، مگر نه؟
تولید محتوای مناسبتی باید با توجه به حوزه کاری شما صورت گیرد. با این حال نباید ماجرا را خیلی سفت و سخت بگیرید؛ چراکه دنیای واقعی اصلا تا این اندازه سخت و نفسگیر نیست. در عوض شما می توانید بدون هیچ دردسری هر ایده ای را با مناسبت های مختلف ترکیب کرده و منتظر نتایج حیرت انگیز باشید.
مطلب مرتبط: بازاریابی مناسبتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟
ارائه تخفیف
چه کسی در دنیا خرید همراه با تخفیف را دوست ندارد؟ شما را نمی دانم، ولی من که در فروشگاه ها حتی اگر محصولی با هزار تومن تخفیف بیشتر ببینم، فورا قید بقیه محصولات مشابه را خواهم زد. خب وقتی آدم با تخفیف های درست و حسابی خرید می کند، همیشه حس برنده بودن خواهد داشت. این دقیقا همان نکته ای است که به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مشتریان کمک می کند.
اگر دقت کرده باشید، این روزها کلی کمپین بازاریابی با چاشنی تخفیف راه اندازی می شود. صرف نظر از اینکه خیلی از چنین کمپین هایی در همان ابتدای راه با شکست های سنگین رو به رو می شود، شما می توانید از فرصت به دست آمده برای جلب نظر مشتریان در مناسبت های کلیدی استفاده کنید.
یک مثال جذاب درباره تخفیف ها مربوط به بلک فرایدی (Black Friday) است. این رویداد مهم همراه با تخفیف های دیوانه واری در سطح فروشگاه های سراسر دنیاست؛ چراکه همه سعی دارند از شر محصولاتی که در قفسه ها مانده خلاص شوند و مشتریان هم اشتیاق زیادی برای خرید همراه با تخفیف فراوان دارند. این کاری است که به شما برای اثرگذاری هرچه بهتر بر روی مشتریان کمک می کند.
معمولا مشتریان در زمان های خاصی از سال انتظار دریافت تخفیف بیشتر از سوی برندها را دارند. بنابراین شما با توجه به این خواسته کلیدی مشتریان می توانید حسابی از رقبا جلو بزنید. کافی است یک فروشگاه آنلاین در حوزه فروش گل و گیاه را در نظر بگیرید که برای روز مادر تخفیف های ویژه ای روی محصولاتش اعمال می کند. بی شک فروش این کسب و کار در چنین بازه زمانی خیلی خیلی بیشتر از سایر رقبا خواهد بود، مگر نه؟
برگزاری رویداد خاص
رویدادهای خاص به شما کمک می کنند تا هویت کسب و کارتان را هرچه بهتر برای مشتریان نمایان کرده و فضایی برای تعامل بیشتر ایجاد کنید. این روزها خیلی از برندها برای اینکه اوضاع بهتری در بازار داشته باشند، اقدام به حضور در رویدادهای بزرگ می کنند. بی شک این روش اهمیت و تاثیرگذاری زیادی برای کسب و کارها دارد، اما شما نباید خودتان را به این دایره محدود کنید.
معمولا سازمان های خیریه در روزهای جهانی مثل روز جهانی کودک اقدام به برگزاری رویدادهای خاص می کنند. این امر به آنها برای جلب توجه جهانی کمک کرده و تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب به همراه خواهد داشت. بی شک کسب و کارهایی که دنبال سود در بازار هستند هم می توانند مثل چنین سازمان های خیریه ای عمل کرده و رویداد منحصر به فرد خودشان را مدیریت کنند. اینطوری شما همیشه فرصت کافی برای معرفی ویژگی های خاص برندتان به مشتریان را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: 10 تکنیک بازاریابی مناسبتی که باید از برندهای بزرگ یاد گرفت
استفاده از شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی یکی از بهترین کانال ها برای بازاریابی مناسبتی هستند. با استفاده از شبکه های اجتماعی، کسب و کارها پیام شان را به مخاطب جهانی می رسانند. این در حالی است که شما برای انجام چنین ماموریت مهمی در حالت عادی باید ساعت ها وقت صرف می کردید و در نهایت به عدم کارایی ابزارهای بازاریابی کلاسیک پی می بردید.
ما در روزنامه فرصت امروز تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را بدون استفاده از هشتگ ها اصلا امکان پذیر نمی دانیم. شما برای اینکه کمی هم که شده کارتان در بازار را بهبود بخشید، باید قدرت هشتگ ها را به خوبی درک کنید. این روزها استفاده از هشتگ ها به شما کمک می کند تا میانبری به سوی موفقیت بیشتر بزنید؛ چراکه کاربران با جست وجوی هشتگ ها خیلی راحت تر به محتوای شما دسترسی پیدا خواهند کرد.
اجازه دهید برای این بخش هم یک مثال کاربردی بزنیم. برندی را در نظر بگیرید که در زمینه مُد و پوشاک فعالیت دارد. حالا اگر این برند برای هفته مد در دنیا قصد طراحی کمپین را داشته باشد، استفاده از هشتگ «هفته مد» در شبکه های اجتماعی ترافیک بیشتری به سوی پست های آن سرازیر خواهد کرد. فکر می کنم معادله مورد نظر در این بخش به اندازه کافی ساده و روشن بوده باشد، مگر نه؟
شما قرار نیست در شبکه های اجتماعی یک تنه اقدامات عجیب و غریب را رهبری کنید. در عوض بهتر است اهداف تان را واقع گرایانه تعیین کرده و دنبال تحقق شان باشید. مثلا چند تا هشتگ پرطرفدار را شناسایی کرده و در مناسبت مناسب از آنها استفاده کنید. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی نگران اوضاع برندتان باشید. به علاوه، موفقیت های بزرگ نیز یکی پس از دیگری سر و کله شان پیدا خواهد شد.
اشتباهات رایج در بازاریابی مناسبتی
قبل از اینکه مقاله مان را با عجله تمام کنیم، باید نگاهی به اشتباهات رایج در بازایابی مناسبتی نیز بیندازیم. بسیاری از کارآفرینان به خیال اینکه در این عرصه خیلی زود مشهور شده و موفقیت های بزرگ کسب می کنند، وارد بازار می شوند. با این حال تا زمانی که اصول کار را بلد نباشید، حتی یک سنت هم نصیب تان نخواهد شد. ما در این بخش سعی می کنیم برخی از مهمترین ایرادات کار کارآفرینان در بازاریابی مناسبتی را مرور کنیم. اینطوری شما حساب کار دست تان آمده و حداقل اشتباهات عجیب و غریب نخواهید کرد.
برنامه ریزی دیرهنگام
آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه خیلی دیر برنامه های شان را اجرا می کنند؟ در این صورت تعجبی ندارد که کمپین بازاریابی مناسبتی تان اصلا اثربخشی مورد انتظار را نداشته باشد. خب مشتریان که همیشه حاضر نیستند به حرف شما گوش دهند. به همین خاطر باید همیشه بهترین عملکرد ممکن را از خودتان نشان دهید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال مناسبتی برای کسب و کارهای کوچک
اگر کمپین های مناسبتی به موقع اجرا نشوند، نه تنها اثرگذاری لازم را نخواهند داشت، بلکه وضعیت شان کاملا معکوس می شود. به طوری که شما در مدتی کوتاه شهرت چند ساله تان را هم از دست می دهید.
فرمول ما در روزنامه فرصت امروز برنامه ریزی دست کم سه ماه زودتر برای طراحی و اجرای کمپین های مناسبتی است. اینطوری هر اتفاق ناگواری هم جلوی پای تان سبز شود، فرصت کافی برای مدیریتش را خواهید داشت.
بی توجهی به خواسته های مشتریان
بازاریابی مناسبتی باید براساس نیازها و خواسته های مشتریان طراحی شود. کسب و کارها باید بفهمند که مشتریان آنها در طول این رویدادهای خاص به چه چیزی علاقه مند هستند. مثلا اگر مشتریان شما دوست دارند همیشه خریدشان را اینترنتی انجام دهند، شما در طول کمپین نباید این الگوی خرید را کاملا فراموش کنید.
باور کنید یا نه، گاهی اوقات کارآفرینان کاملا مشتریان را از معادلات شان بیرون می گذارند. اینطوری بازاریابی به جای اینکه رویکردی تعامل گرایانه داشته باشد، فقط ایده ها و سلیقه شخصی کارآفرینان را نشان می دهد. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا میانه خوبی با یک برند کاملا از خودراضی ندارم. پس طبیعی است کمپین چنین برندهایی هم توجه زیادی در میان مشتریان ایجاد نکند.
استفاده از محتوای تکراری
محتوای تکراری دشمن اصلی کسب و کارها در مسیر موفقیت محسوب می شود. شما با محتوای تکراری نه تنها شانسی برای موفقیت در بازار ندارید، بلکه به مرور زمان اوضاع تان بدتر و بدتر هم خواهد شد. خب اگر کسی را سراغ دارید که دل خوشی از یک برند همیشه کپی کار دارد، ما را هم بی خبر نگذارید.
این روزها تمام برندهای بزرگ در تکاپو برای تولید محتوای درجه یک و صد البته دست اول هستند. حالا اگر در این میان شما به خواسته مشتریان پشت کرده و شروع به کپی برداری از بقیه کسب و کارها کنید، حساب تان از قبل مشخص خواهد بود.
محتوای تکراری شاید یکی دو بار جان شما را در بازار نجات دهد، اما به مرور زمان مثل موریانه ستون های برندتان را سست می کند. آن وقت دیگر حتی یک مشتری هم در بازار به برندتان اعتماد نخواهد کرد. یادتان نرود، این روزها اعتماد مشتریان مهمترین دارایی یک برند است. بنابراین باید به خوبی آن را حفظ کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
گاهی اوقات ترکیب ایده های موفق قبلی که برندهای بزرگ اجرا کرده اند، خیلی هم بد از آب درنمی آید. البته در این میان شما باید کمی در ایده های اصلی آنها تغییر ایجاد کنید. اینطوری تقریبا یک ایده کاملا تازه خواهید داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و در بازار یکه تازی کنید.
سخن پایانی
بازاریابی مناسبتی یک فرصت عالی برای کسب و کارها است تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و فروش خود را افزایش دهند. شما الان اطلاعات لازم برای موفقیت در این حوزه را در اختیار دارید. از اینجا به بعد دیگر هیچ عذر و بهانه ای از سوی شما پذیرفته نخواهد بود. پس عذر و بهانه را کنار گذاشته و وارد میدان شوید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با بازاریابی مناسبتی و اشتباهات رایج در این حوزه کرده باشد. یادتان باشد، اگر به اشتباهات این حوزه توجه نکنید، یکهو تمام زحمات تان بر باد خواهد رفت.
پس بهتر است کمی به خودتان سخت گرفته و کار را به طور اصولی دنبال کنید. اینطوری دیگر لازم نیست بعدا نگران نتیجه نهایی کمپین ها باشید. مثل همیشه اگر سوالی درباره بازاریابی مناسبتی داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز 24 ساعته آماده کمک به شما هستند.
منابع: