هر سال با فرا رسیدن سال نوی میلادی شمار بالایی از کمپین های بازاریابی محلی و بین المللی با محوریت هشتگ های جذاب به راه می افتد. کسب و کارها پس از گذشت یک سال داستان های بسیار زیادی برای بیان دارند. این امر اگر در قالبی مناسب و هماهنگ با تجربه مشتریان باشد، کمپین های بازاریابی جذابی را ایجاد خواهد کرد. استفاده از هشتگ رسمی و منحصر به فرد برای کمپین برند مزیت بهره گیری از تجربه مشتریان را به همراه دارد. بسیاری از برندها در طول زمان نیاز به استفاده از تجربیات و داستان مشتریان شان دارند. این امر نوعی رویکرد رایج در میان کسب و کارها برای جلب تعامل مشتریان محسوب می شود.
امروزه برخی از برندها علی رغم سرمایه گذاری هنگفت بر روی حوزه بازاریابی توان جلب همکاری و تعامل مشتریان شان را ندارند. همین امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی آنها قرار می دهد. بازاریابی بدون تعامل و مشارکت فعال مشتریان کمترین تاثیری بر روی وضعیت برندها نخواهد داشت.
امروزه مناسبت های بسیار زیادی در دسترس برندها قرار دارد. برنامه ریزی برای رونمایی از کمپین بازاریابی منحصر به فرد در هر کدام از مناسبت ها دارای اهمیت بالایی است. برخی از برندها در این راستا عملکرد بسیار مطلوبی دارند. به عنوان مثال، روز جهانی حیوانات خانگی را در نظر بگیرید. این روز شاید از نظر بازاریابی دارای اهمیت چندانی نباشد، اما برندهای فعال در زمینه تولید لوازم و خوراکی حیوانات خانگی از این مناسبت بهترین استفاده را می برند. برخی از روزهای مناسبتی در عمل دارای چشم انداز امیدوارکننده ای نیستند، اما برندها با استفاده درست از آنها موفق به تاثیرگذاری گسترده بر روی بازار می شوند.
بازاریابی با استفاده از هشتگ ها همیشه امکان مشارکت مشتریان و دریافت ایده های تازه را به همراه دارد. برندهایی نظیر اپل یا نایک به طور مداوم از چنین ایده ای برای بازاریابی استفاده می کنند. کمپین های بازاریابی اپل با تصاویر جذاب گوشی های آیفون اغلب از سوی کاربران به اشتراک گذاشته می شود بنابراین اپل برای مدیریت کمپین های بازاریابی اش به محتوای جذاب و رایگانی دسترسی پیدا می کند.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین هشتگ ها را انتخاب کنیم
بدون تردید بازاریابی در مناسبت های مهم با استفاده از هشتگ های کاربردی دارای حساسیت های بسیار زیادی است. امروزه هیچ برندی به دنبال شکست در عرصه بازاریابی نیست بنابراین باید به دقت در زمینه سرمایه گذاری و همچنین پردازش ایده ها تأمل نماید. برخی از برندها بدون آگاهی از وضعیت بازار یا سلیقه مشتریان اقدام به سرمایه گذاری هنگفت در حوزه بازاریابی مناسبتی می کنند. چنین پروژه هایی اگر همراه با شکست فاجعه بار نباشد، دست کم هیچ مزیتی برای برندها به همراه نخواهد داشت. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از مهمترین نکات در زمینه بازاریابی مناسبتی و طراحی هشتگ منحصر به فرد برند است.
گام اول: انتخاب هشتگ های مرتبط
انتخاب هشتگ یکی از مراحل مهم در فرآیند بازاریابی است. وقتی یک برند در تلاش برای مشارکت در یک مناسبت است، باید هشتگی مشخص و واضح را انتخاب نماید. گاهی اوقات هشتگ برندها به خوبی ماهیت کمپین را توضیح نمی دهد. این شرایط برای مخاطب هدف به شدت گیج کننده خواهد بود. ویژگی اصلی یک هشت مناسب ارتباط مناسب موردنظر و همچنین حوزه فعالیت برند است. اگر مخاطب هدف با یک نگاه کوتاه به هشتگ توانایی آگاهی از کلیات کمپین را پیدا کند، هشتگ موردنظر به خوبی انتخاب شده است.
یکی از توصیه های کاربردی در زمینه انتخاب هشتگ توجه به تجربه های قبلی در این زمینه است. بدون تردید عرصه بازاریابی همراه با شکست و موفقیت های بسیار زیادی است. توجه به سویه های مثبت و منفی کمپین های قبلی شانس برندها برای بازاریابی بهتر را افزایش می دهد. اگر یکی از رقبای تان پیش از این در زمینه بازاریابی در کریسمس با شکست مواجه شده است، باید نسبت به دلایل شکست آن حساس باشیم. شاید دلایل شکست رقیب مان برای ما نیز تکرار شود. برخی از برندها با بی توجهی به این حوزه در عمل ریسک های بسیار زیادی را متحمل می شوند.
آگاهی از چرایی طراحی کمپین
برخی از مناسبت ها به طور طبیعی سطح بالایی از مشارکت مردم در شبکه های اجتماعی را به همراه دارد. چنین بازه های زمانی برای برندها بهترین گزینه بازاریابی هستند. کریسمس به طور معمول یکی از بازه های زمانی مورد علاقه کاربران در سراسر دنیاست. اغلب کاربران در این زمان مشغول بارگذاری محتواهایی مرتبط با فعالیت شان در تعطیلات هستند بنابراین رونمایی از کمپینی هماهنگ با فعالیت اغلب برندها ایده جذابی خواهد بود.
برندها و بازاریاب ها پیش از طراحی کمپین و حضور در یک مناسبت باید به برخی از پرسش های مهم پاسخ دهند. پاسخگویی دقیق به پرسش های ذیل نقش مهمی در زمینه بهبود کمپین بازاریابی خواهد داشت:
• آیا برند شما آماده اجرای کمپینی با محوریت شاد و طنز است؟
• هدف اصلی کسب و کارتان از بازاریابی در بازه زمانی موردنظر چیست؟
• چه برنامه های جانبی برای افزایش جذابیت کمپین نیاز است؟
شاید پرسش های فوق در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما در عمل امکان بهبود وضعیت کمپین های بازاریابی را فراهم می کند. بسیاری از برندها پیش از حضور در عرصه بازاریابی هیچ برنامه مشخصی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ندارند. این امر همراه با عدم شناسایی مزیت های برند موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف خواهد شد.
مطلب مرتبط: آموزش استفاده از هشتگ ها در تبلیغ و بازاریابی
گام دوم: استفاده از داده های در دسترس
بازاریاب ها در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای آنلاین دسترسی قابل ملاحظه ای به داده های معتبر دارند. این امر یکی از مزیت های بازاریابی در فضای آنلاین محسوب می شود. امروزه شبکه های اجتماعی میزبان دامنه وسیعی از کاربران است. تنوع سلیقه و نیازهای کاربران در پلتفرم های مختلف کار بازاریاب ها را به طور قابل توجهی سخت کرده است. اگر یک کمپین بازاریابی به نیازها و سلیقه متفاوت کاربران توجه کافی را نداشته باشد، در عمل با واکنش منفی کاربران مواجه خواهد شد.
بی شک شناخت سلیقه تمام کاربران و گروه های مشتریان در شبکه های اجتماعی کار دشواری است. این امر پیش از ورود فناوری های نوین به عرصه بازاریابی امر غیرممکنی به نظر می رسید، اما امروزه به لطف فناوری های نوین بدل به امری ممکن شده است. دسترسی به داده های معتبر در مورد مشتریان کار دشواری نیست. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. امروزه انتظار مشتریان از برندها به طور فزاینده ای افزایش یافته است بنابراین تلاش برای بازاریابی و تعامل با آنها به شیوه های سنتی نتیجه بخش نخواهد بود.
تحلیل داده های مختلف در مورد مشتریان به صورت دستی کار ساده ای نیست. اغلب اوقات حجم وسیع داده های در دسترس کار بازاریاب ها را دشوار خواهد کرد. بهترین گزینه در این میان تلاش برای استفاده از ابزارهای بازاریابی کاربردی است. چنین ابزارهایی با بهره گیری از هوش مصنوعی امکان پردازش دامنه وسیعی از داده ها را فراهم می کنند. اگر برندها همیشه نسبت به این نکته توجه داشته باشند، در نهایت شانس بالایی برای بهره گیری از داده های معتبر در زمینه بازاریابی خواهند داشت.
یکی از ایرادات همیشگی بازاریاب ها در زمینه تعیین هشتگ های جذاب مربوط به ارزیابی نادرست از سلیقه کاربران است. این امر موجب مشارکت اندک میان کاربران شبکه های اجتماعی و برندها می شود. نکته جالب اینکه در این بخش نیز امکان استفاده از تجربه دیگر برندها وجود دارد. سالانه شمار بالایی از برندها در مسیر بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف با مشکلات عمده ای مواجه می شوند. اگر برندها توانایی مدیریت شرایط موردنظر به صورت تاثیرگذاری را داشته باشند، بخش قابل ملاحظه ای از سختی های این مسیر کاسته خواهد شد. تجربه موفق یا همراه با شکست دیگر برندها درس های بسیار مهمی برای سایر کسب و کارها دارد.
گام سوم: گزارش مشکلات کمپین
اکنون پس از گذشت 2 مرحله مهم باید اطلاعات مناسبی نسبت به سلیقه مخاطب هدف داشته باشیم. این امر برای بسیاری از بازاریاب ها به مثابه شروع فرآیند تولید محتواست. بدون شک هر برندی پیش از شروع به طراحی کمپین بازاریابی دارای برخی ایده های اولیه است. چنین ایده هایی باید با توجه به توانایی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دنبال شود. معنای ضمنی این امر ضرورت ارزیابی دوباره ایده های اولیه برند براساس یافته های مبتنی بر داده های معتبر است. اگر یافته های یک برند در این میان با ایده اولیه اش در تضاد باشد، باید پیش از اقدام برای تولید محتوای بازنگری اساسی در آن صورت داد.
مطلب مرتبط: بازاریابی مناسبتی موفق چه ویژگی هایی دارد؟
استفاده از داده های معتبر در زمینه بازاریابی فقط به معنای گردآوری و پردازش آنها نیست. متاسفانه بسیاری از برندها هیچ استفاده عملی از داده های معتبرشان در فرآیند بازاریابی نمی کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی برندها قرار می دهد. هشتگ های مدنظر برند برای تکمیل فرآیند بازاریابی باید دارای ویژگی منحصر به فردی باشند. عدم استفاده قبلی از هشتگ ها یکی از نکات ضروری است. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما در تلاش برای طراحی کمپین برای سال نوی میلادی است، نباید از هشتگ کریسمس استفاده کند. دلیل این امر استفاده عمومی از هشتگ موردنظر است بنابراین محتوای برند و مخاطب هدف شما در میان دامنه وسیعی از محتوای دیگر گم خواهد شد.
امروزه اغلب برندها برای تعیین هشتگ مخصوص برای بازاریابی اقدام به افزودن نام برندشان به آن می کنند. به عنوان مثال برند امریکن اکسپرس برای کریسمس از هشتگ «کریسمس با امریکن اکسپرس» استفاده می کند. این هشتگ به اندازه کافی خاص است بنابراین کاربران برای تعامل با برند دچار مشکلات قابل ملاحظه ای نمی شوند.
برخی از برندها برای اجرای کمپین به طور مداوم به دنبال مناسبت های پیش روی هستند. اگر یک برند از تمام مناسبت های پیش روی استفاده نماید، دیگر جذابیتی برای مخاطب هدف نخواهد داشت بنابراین باید نسبت به استفاده درست از مناسبت ها و انتخاب از میان آنها اقدام نماید. در غیر این صورت شانس چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ندارد. یکی از ایرادات اصلی در این میان عادی شدن کمپین های مناسبتی یک برند برای مخاطب هدف است. چنین نکته ای تمام تاثیرگذاری یک کمپین را از بین خواهد برد.
ارزیابی کیفیت هر بخش از کمپین بازاریابی باید در دستور کار تیم بازاریابی قرار داشته باشد. بدون شک اصلاح در کمپین های بازاریابی پس از اجرا همیشه گزینه مناسبی است، اما باید نسبت به خدشه دار شدن اعتبار برند نیز حساس باشیم. امروزه مشتریان با مشاهده کمپین های اصلاح شده برندها واکنش مناسبی به محتوای موردنظر نشان نخواهند داد بنابراین تلاش برای اصلاح و ارزیابی مداوم محتوای کمپین پیش از انتشار رسمی بهترین گزینه ممکن خواهد بود.
گام چهارم: برنامه ریزی پیش از موعد برای کمپین
شروع فرآیند بازاریابی درست پیش از شروع مناسبت موردنظر ایده جذابی نیست. برخی از برندها پس از آماده سازی محتوای شان اقدام به صبر برای فرا رسیدن بازه زمانی موردنظر می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به همراه خواهد داشت. استقبال از مناسبت های مهم همیشه گزینه جذابی به نظر می رسد. شاید برخی از برندها در این راستا برنامه مشخصی نداشته باشند، اما دست کم شروع اجرای کمپین پیش از زمان دقیق آن ضروری خواهد بود.
یکی از عملکردهای مناسب در زمینه استقبال از سال نوی میلادی مربوط به برند امریکن اکسپرس است. این برند از ماه نوامبر اقدام به همکاری با برخی از کسب و کارهای کوچک و همکارش برای ایجاد جذابیت بازاریابی کرد. این امر شامل بیان داستان های متفاوت از نحوه ارسال سفارشات مشتریان از ابتدا تا انتها بود. داستان جا به جایی سفارشات و بسته های مشتریان همیشه جذابیت بالایی برای کاربران شبکه های اجتماعی دارد. این امر همراه با نمایش جلوه هایی جذاب از پشت صحنه کسب و کار دامنه وسیعی از مشتریان را به خود جلب کرد. کاربران برای بیان تجربیات شان از ارسال مرسولات با امریکن اکسپرس از هشتگ رسمی این برند استفاده می کردند. با این حساب در پایان بازه زمانی موردنظر دامنه وسیعی ای از محتوای بازاریابی براساس فعالیت این برند در دسترس قرار گرفت.
گام پنجم: اعلام موضع مرتبط با برند
سال 2020 برای مردم سراسر دنیا همراه با رویدادهای ناخوشایندی بود. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر رشد مناسبی را تجربه کردند، اما با فرارسیدن سال 2020 و بحران کرونا شمار قابل ملاحظه ای از کسب و کارها ورشکست شدند. شرایط کنونی برای هیچ کس ایده آل نیست. کسب و کارها برای تعامل با مشتریان باید دست کم واکنشی محدود به شرایط موجود نشان دهند. برخی از برندها در طول یک سال گذشته اقدام به حمایت از مشتریان شان کرده اند. این امر شامل عرضه محصولات همراه با شرایط خرید مناسب با توانایی پرداخت مشتریان و همچنین تخفیف های گسترده بر روی محصولات اساسی و موردنیاز مشتریان است. اگر یک برند فقط به دنبال کسب سود در بازه زمانی کنونی باشد، نظر مساعد مشتریان را جلب نخواهد کرد.
برندها باید همیشه نسبت به شرایط جاری در بازارهای مختلف واکنش نشان دهند. ایستادن در کنار مشتریان وظیفه هر برندی است. این امر علاوه بر تاثیرگذاری بر روی ذهنیت مشتریان از برند موجب بهبود توانایی کسب وکارها برای ادامه حضور در بازارها نیز می شود.
اگر کسب و کار شما دارای ایده جذابی برای بازاریابی مناسبتی است، باید آن را تا حدودی با شرایط کرونایی ترکیب کنید. این امر موجب افزایش جذابیت و ارتباط مفهومی کمپین تان با زندگی و دغدغه های مشتریان می شود. استفاده از هشتگ در این میان برای به اشتراک گذاری تجربه مشتریان کاربرد زیادی دارد. برخی از برندها از دل محتوای تولیدی کاربران یک ویدئوی جذاب تولید می کنند. چنین ویدئوهایی به طور معمول دارای تاثیرگذاری قابل ملاحظه بر روی مشتریان است بنابراین در صورت امکان باید نسبت به استفاده از چنین ویدئوهایی اقدام کرد.
مطلب مرتبط: 10 تکنیک بازاریابی مناسبتی که باید از برندهای بزرگ یاد گرفت
امروزه استفاده از هشتگ در فرآیند بازاریابی موجب جلب تعامل گسترده مخاطب هدف می شود. پیش از این اغلب برندها در کمپین های شان به مخاطب هدف به مثابه دریافت کننده صرف محتوا توجه داشتند. اکنون شرایط موردنظر به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. برندها دیگر توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون توجه به نیازها و تمایل آنها برای مشارکت را ندارند بنابراین در سال های پیش روی باید به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس شیوه های تعاملی بازاریابی باشیم.