روزهای زیادی در طول سال به عنوان مناسبت شناخته می شود. اغلب برندها در مناسبت های مهم در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف شان هستند. به عنوان مثال، در هفته های منتهی به کریسمس اغلب برندها کمپین های بازاریابی و جشنواره های تخفیف گسترده برگزار می کنند. این امر هیجان و انگیزه بسیاری به مشتریان منتقل می کند. مناسبت های مهم برای برندها روزهای شلوغی محسوب می شود. بسیاری از شرکت ها در این روزها از کارمندان شان تقاضای اضافه کاری دارند. براساس گزارش انجمن خرده فروشی ایالات متحده 30درصد از تمام درآمد خرده فروشی ها در طول سال در مناسبت ها روی می دهد. بدون تردید این آمار بسیار عجیب و غریب است. هیچ کس انتظار فروش 30درصدی خرده فروشی ها و به احتمال زیادی تمام کسب و کارها در مناسبت ها را ندارد. با توجه به این آمار فهم دلیل فعالیت پردامنه برندها در مناسبت های مهم چندان دشوار نخواهد بود.
نکته مهم در گزارش انجمن خرده فروشی ایالات متحده گرایش مشتریان به جست وجوی آنلاین برای محصولات موردنیازشان مدت ها قبل از شروع مناسبت هاست. این عادت سال به سال در مشتریان تقویت می شود، بنابراین مشتریان از ماه ها قبل برنامه دقیقی برای خرید محصولات موردنیازشان دارند.
بدون تردید حضور فعال کسب و کارهای کوچک در مناسبت های مهم تاثیر انکارناپذیری بر روی توسعه هرچه بیشتر آنها دارد. پیش نیاز حضور موفق در مناسبت ها برنامه ریزی درست برای طراحی کمپین بازاریابی است. امروزه بدون برنامه بازاریابی هوشمندانه امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان وجود ندارد. همچنین با توجه به گسترش دستگاه های دیجیتال در میان مردم الگوی بازاریابی دیجیتال اهمیت بیشتری در مقایسه با سایر شیوه های رقیب پیدا کرده است. در ادامه این مقاله شش استراتژی کاربردی برای طراحی کمپین بازاریابی دیجیتال مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگرچه تمرکز اصلی بر روی کسب و کارهای کوچک قرار دارد، اما سایر برندها نیز امکان استفاده از استراتژی های مورد بحث را خواهند داشت.
1. انتخاب هدف قابل ارزیابی
انتخاب هدف نخستین گام برای ساماندهی یک کمپین بازاریابی محسوب می شود. اشکال بسیاری از برندهای کوچک در این میان شروع به ساماندهی کمپین بازاریابی دیجیتال بدون تعریف دقیق هدف شان است. بدون تردید یک برند امکان پیگیری چند هدف همزمان را دارد. این امر تکنیک رایجی در میان برندهای بزرگ است. با توجه به اینکه در مقاله کنونی هدف اصلی ما کسب و کارهای کوچک هستند، انتخاب چند هدف در کنار امر ایده مناسبی نخواهد بود، بنابراین ما باید به دنبال هدف بنیادی و دارای بیشترین اهمیت برای کسب و کارمان باشیم. تعیین هدف به تمام برنامه های ما نظم می بخشد. هدف کسب و کارهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. این امری طبیعی و برخواسته از ماهیت دنیای کسب و کار است. برخی از مهم ترین اهداف بازاریابی شامل فروش بیشتر، جلب توجه مخاطب، تعامل عمیق با مشتریان و تبدیل مشتریان عادی به مشتریان وفادار است.
مطلب مرتبط: توسعه محلی کسب و کار با بازاریابی دیجیتال
پس از انتخاب هدف اصلی برندمان برای مناسبت پیش رو باید به دنبال بهترین راه ها برای تحققش باشیم. بدون تردید راهکارهای زیادی برای تحقق یک هدف وجود دارد. نکته مهم در این میان انتخاب راهکاری کم هزینه و زودبازده است. این امر صرفه جویی قابل توجهی در بودجه برندمان خواهد کرد. نکته مهم درخصوص گام پس از انتخاب هدف استفاده از ابزار تحلیلی گوگل برای اندازه گیری تاثیر کمپین مان بر روی ترافیک سایت برند است. امروزه بسیاری از برندها بدون توجه به تاثیر کمپین های بازاریابی بر روی کسب و کارشان اقدام به فعالیت بازاریابی می کنند. این امر در بهترین حالت موجب بهبود وضعیت کسب و کارمان بدون دسترسی به اطلاعات دقیق درباره نحوه تاثیرگذاری کمپین بر روی برندمان خواهد شد. توصیه من در این بخش استفاده از ابزارهای ارزیابی وضعیت سایت برند به عنوان معیاری مهم برای داوری درباره نتایج کمپین مان است. ما توانایی بهبود کیفیت کمپین بازاریابی برندمان بدون دسترسی به داده های موردنیاز برای ارزیابی را نداریم.
2. توسعه استراتژی بازاریابی سازگار با گوشی های هوشمند
امروزه همذات پنداری با مشتریان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. تمام تلاش برندها در دنیای کنونی درک بهینه مشتریان و تلاش برای رفع نیازهای شان است. براساس گزارش موسسه Comscore در سال 2017 نزدیک به 71درصد از مشتریان ایالات متحده از طریق گوشی همراه اقدام به خرید آنلاین یا تحقیق درباره محصولات مورد نیازشان کرده اند. نکته جالب این آمار جهش خیره کننده میزان اتکای مشتریان به گوشی های هوشمند است. این آمار در سال 2016 فقط 56درصد بود. بدون شک آمار فوق در سال جاری رشد بسیار زیادی داشته است، بنابراین ما باید توجه به تجربه خرید مشتریان دارای گوشی هوشمند را در اولویت تان قرار دهیم.
اگر سایت رسمی برند شما به طور پیش فرض با گوشی های هوشمند سازگاری دارد، نیازی به نگرانی نیست. متاسفانه بسیاری از برندها هنوز نسبت به ایجاد سازگاری میان پلتفرم سایت شان و تجربه کاربران گوشی های هوشمند اقدامی نکرده اند. این امر موجب نمایش محتوای سایت آنها در قالبی شلخته و نامناسب خواهد شد. بهترین الگو برای فهم اهمیت سازگاری سایت رسمی برندمان با گوشی های هوشمند مراجعه به سایت برندهای بزرگ است. امروزه سایت برندهایی نظیر شاپیفای، ماگنتو، نایک و اپل سازگاری بسیار بالایی با تجربه کاربران گوشی های هوشمند دارد. این امر میزان رضایت کاربران و تمایل شان برای مراجعه مجدد به سایت های مذکور را دوچندان می کند.
نکته فوق به طور ویژه برای شرکت های خرده فروشی آنلاین اهمیت دارد. بسیاری از مشتریان امروزی از گوشی های هوشمند برای خرید استفاده می کنند. خرده فروشی های آنلاین در این زمینه دو راهکار عمده پیش رو دارند. راهکار نخست شامل راه ایجاد سازگاری میان سایت و گوشی های هوشمند است. راهکار دوم بر روی طراحی اپلیکیشن رسمی برندمان برای کاربران گوشی های هوشمند تاکید دارد. امروزه اغلب برندهای بزرگ دارای اپ رسمی هستند. این امر فرآیند تعامل با مخاطب هدف از طریق گوشی های هوشمند را ساماندهی می کند.
3. بازسازی تجربه خرید آفلاین در دنیای آنلاین
همه افراد حس و حال خرید در دنیای واقعی را دوست دارند. جست وجو در میان قفسه های مختلف فروشگاه ها، مشاهده محصولات مختلف و گفت وگو با مسئول فروش هر بخش تجربه جذابی محسوب می شود. زندگی مدرن فرصت بسیاری از این کارها را سلب می کند، بنابراین مردم هرچه بیشتر به سوی خرید محصولات موردنیازشان به صورت آنلاین متمایل می شوند. نکته مهم در اینجا برای برندهای کوچک و خرده فروشی ها تلاش برای بازسازی تجربه خرید واقعی در دنیای آنلاین است. این کار موقعیت بسیار زیادی برای برند ما به ارمغان خواهد آورد.
مطلب مرتبط: 10 تکنیک بازاریابی مناسبتی که باید از برندهای بزرگ یاد گرفت
راهکارهای بازسازی تجربه خرید آفلاین در دنیای آنلاین بسیار متفاوت است. نکته مهم در این میان انتخاب الگویی سازگار با تجربه برندمان است. در غیر این صورت فرآیند بازاریابی ما برای مناسبت های مهم دستخوش تغییرات و خطرهای زیادی خواهد شد. نمونه موفق این امر در میان برندهای بزرگ مربوط به برند نایک است. این برند در اپ رسمی اش فرصت مشاهده دامنه وسیعی از محصولات برای کاربران را فراهم ساخته است. وقتی مناسبت های مهم مانند کریسمس از راه می رسد، اپ نایک حال و هوای ویژه ای به خود می گیرد. در این زمان کاربران علاوه بر بهره مندی از تخفیف های گسترده امکان مقایسه محصولات و دریافت آنها بدون نیاز به پرداخت هزینه ارسال را خواهند داشت. همچنین کارشناس های نایک به طور 24 ساعته آماده پاسخگویی به مشتریان هستند. این امر انگیزه کاربران برای خرید هرچه بیشتر در مناسبت ها را افزایش می دهد.
4. اهمیت نگاه به گذشته برای ایجاد آینده ای بهتر
برندهای موفق همیشه از گذشته درس می گیرند. این امر نوعی قانون عام در حوزه کسب و کار محسوب می شود. هیچ برندی از اشتباه و خطا در امان نیست. نکته مهم استفاده از تجربه اشتباه های گذشته برای بهبود وضعیت کنونی شرکت است. براساس گزارش خبرگزاری CNBC سالانه 1.75 تریلیون دلار ضرر ناشی از طراحی کمپین های نامناسب از سوی برندهای مختلف است. بی تردید این رقم بسیار شوکه کننده است، بنابراین ما باید از اشتباه های احتمالی گذشته مان درس بگیریم. در این زمینه توجه به تجربه سایر برندها نیز دارای اهمیت است. این امر مانع ارتکاب اشتباه های مشابه از سوی ما خواهد شد.
توصیه من در این بخش تلاش برای روی فرآیند برنامه ریزی کمپین بازاریابی برندمان سه ماه پیش از شروع مناسبت موردنظر است. برخی از مناسبت ها مانند کریسمس نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق تری هستند، بنابراین باید بازه زمانی بیشتری برای آنها در نظر داشته باشیم. مزیت این شیوه امکان بررسی و ساماندهی امور در کمال آرامش است. اگر کارهای ما به دقیقه آخر موکول شود، امکان ساماندهی منظم و مناسب آنها از دست خواهد رفت.
5. اهمیت ساماندهی خودکار امور
امروزه سامانه های هوشمند و خودکار توسعه بسیار زیادی یافته اند. اگر شما برنامه مشخصی برای تبلیغات در گوگل، فیس بوک یا سایر شبکه های اجتماعی دارید، خودکارسازی امور را مدنظر قرار دهید. منظور من از این اصطلاح به کارگیری سیستم های دارای هوش مصنوعی برای مدیریت کمپین است. بدون تردید مدیریت 24 ساعته یک کمپین هزینه های زیادی در پی دارد، بنابراین استفاده از سامانه های هوشمند بهترین ایده در این میان خواهد بود.
براساس گزارش موسسه تحقیقاتی Nucleus استفاده از سیستم های بازاریابی هوشمند هزینه برندها را 14.5درصد کاهش می دهد، بنابراین ما فرصت مناسبی برای صرفه جویی در بودجه برندمان خواهیم داشت. کاهش هزینه ها در بخش بازاریابی با توجه به شرایط کنونی دنیای کسب و کار اهمیت زیادی دارد. وضعیت اقتصاد جهانی در بسیاری از مناطق همراه با عدم ثبات است، بنابراین پس انداز مقدار مشخصی از بودجه مان اقدامی مطمئن خواهد بود.
خوشبختانه امروزه اغلب پلتفرم ها نظیر گوگل و فیس بوک از نرم افزارهای ثالث برای مدیریت کمپین برندها پشتیبانی می کنند. این امر هزینه مدیریت کمپین ها را به شدت کاهش می دهد. بسته به نوعی کسب و کارمان با جست وجویی ساده در اینترنت امکان یافتن نرم افزارهای مدیریت خودکار کمپین وجود خواهد داشت. توصیه من در این بخش تعیین دامنه زمانی مناسب برای جست وجوی نرم افزار مناسب است. در غیر این صورت عجله بیش از حد موجب انتخاب اشتباه از سوی ما خواهد شد.
6. ارزیابی دوباره کمپین و شروع برنامه ریزی برای مناسبت بعدی
هیچ کمپینی بدون عیب و نقص نیست، بنابراین ارزیابی وضعیت آن برای یافتن اشتباه های احتمالی ضرورت دارد. متاسفانه بسیاری از برندها ارزیابی را مرحله پایانی کمپین بازاریابی می دانند. ایده من در این میان اندکی متفاوت تر است. بر این اساس ارزیابی مداوم کمپین از همان لحظه نخست اجرا شروع می شود. مزیت این امر امکان جبران اشتباه ها به صورت در لحظه است. این امر سرنوشت بسیاری از کمپین ها را تغییر می دهد. اگر ما رفع ایرادات کمپین مان را به پایان کار موکول کنیم، در عمل تمام مخاطب ها ایرادهای موجود را مشاهده خواهند کرد. شناسایی سریع کاستی ها و تلاش برای رفع شان در طول اجرای کمپین تجربه بهتری در اختیار مخاطب هدف قرار خواهد داد.
اگر مرحله نخست این مقاله، انتخاب هدف قابل ارزیابی، را به درستی انجام داده باشیم، در این بخش دشواری چندانی نخواهیم داشت. اگر در فرآیند ارزیابی اهداف شما تحقق یافته باشند، نیازی به نگرانی نیست. نکته مهم عدم تحقق بخش عمده ای از اهداف برندهاست، بنابراین ما نیازمند برنامه ریزی برای رفع ایرادها در کمپین در حال اجرا هستیم. اگر کمپین شما پایان یافته است، نکات مورد بررسی به عنوان کاستی باید در کمپین بعدی رفع شود. این امر موجب ارتقای کیفیت کمپین های ما به صورت مداوم خواهد شد.
مطلب مرتبط: 10 استراتژی بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای آنلاین
بدون تردید طراحی کمپین بازاریابی دیجیتال دشواری های خاص خود را دارد. نکته مهم در این میان توجه به بازنگری مداوم کمپین و رفع اشتباه های موجود است. در صورت رعایت این نکته بخش قابل توجهی از ایرادهای کارمان رفع خواهد شد. همچنین ایده طراحی کمپینی بدون نقص را فراموش کنید. همه کمپین های بازاریابی، حتی موفق ترین نمونه ها، دارای ایراد و اشکال هستند. نکته مهم کاهش سطح ایرادها به کمترین حد ممکن است.