شنبه, ۳ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sat, 23 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
مرور بر رقابت فشرده میان غول های دیجیتال

رقبای گوگل در حوزه تکنولوژی

1 سال پیش ( 1401/12/8 )

گوگل برای خیلی از مردم اولین تجربه شان در دنیای اینترنت را رقم زده است. به علاوه، زندگی بدون سرویس های گوناگون گوگل بی نهایت سخت و حتی ترسناک به نظر می رسد. از ارسال ایمیل های کاری گرفته تا تماس ویدئویی با دوستان و پیدا کردن مسیرهای دلخواه، همه و همه آدم را به سوی خدمات گوگل روانه می کند. با این حساب صحبت از رقبای گوگل کمی عجیب به نظر می رسد؛ چراکه به نظر هیچ رقیبی برای این برند دوست داشتنی به چشم نمی خورد؛ البته فقط در نگاه نخست!

همانطور که گوگل زمانی با کنار زدن رقبایی مثل یاهو دل کلی از کاربران در سراسر دنیا را به دست آورد، کلی کارآفرین دیگر هم با رویاهای مشابه در تلاش برای به چالش کشیدن گوگل هستند. نکته جالب اینکه خیلی وقت ها این گوگل نیست که دست برتر را دارد و رقبا حسابی این برند باسابقه را کیش و مات کرده اند. 

مهمترین رقبای گوگل در دنیای تکنولوژی

ما در این مقاله سراغ بعضی از مهمترین رقبای گوگل در دنیای تکنولوژی رفته ایم. برای اینکه کارمان دقیق تر پیش برود، یک دسته بندی ساده از حوزه های مورد بررسی ارائه کرده ایم:

•    صنعت تبلیغات
•    موتورهای جست وجو
•    صنعت گوشی هوشمند

مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی گوگل

حوزه های بالا مهمترین عرصه هایی هستند که گوگل سال های سال روی شان سرمایه گذاری کرده است. اگر شما هم دوست دارید کمی با پشت صحنه فعالیت گوگل و نحوه رقابتش با دیگران آشنا شوید، این مقاله درس های زیادی برای تان دارد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا کارنامه گوگل را زیر ذره بین ببریم. 

رقبای گوگل در صنعت تبلیغات

رقبای گوگل در صنعت تبلیغات

وقتی درباره تبلیغات حرف می زنیم، اول از همه چه چیزی به ذهن تان می رسد؟ بی شک دیگر دوره و زمانه تبلیغات کلاسیک گذشته و کسی حتی سراغ آنها را هم نمی گیرد. در عوض شبکه های اجتماعی با کلی امکانات بازاریابی و تبلیغات گزینه اول هر کسی محسوب می شود. 

گوگل خودش یکی از غول های حوزه شبکه های اجتماعی است و اصلا بخش زیادی از سودش نیز به خدمات تبلیغاتی در این حوزه مربوط می شود، با این حال فیس بوک نیز رقیب مهمی برای این برند محسوب می شود. به علاوه، در حوزه تبلیغات کلیکی آمازون از سال های قبل خط و نشان های زیادی برای گوگل کشیده است. ما در ادامه سعی می کنیم بدون حاشیه رفتن به مرور وضعیت رقابت تبلیغاتی گوگل با فیس بوک و آمازون بپردازیم. 

گوگل Vs فیس بوک

گوگل Vs فیس بوک

فیس بوک برای همه مردم دنیا یادآور دوران نوستالژیک شبکه های اجتماعی است. زمانی که نه خبری از تماس های صوتی و تصویری بود و نه حتی کاربران میلیاردی عضو این پلتفرم ها شده بودند. آن وقت ها فیس بوک و توئیتر تقریبا تنها گزینه های مطرح در بازار بودند و بین کاربران جنگ و دعوای همیشگی بر سر آنها جریان داشت. از آن زمات تا حالا فیس بوک علاوه بر خرید اینستاگرام و واتس اپ، کلی خدمات تبلیغاتی نیز چاشنی کارش کرده است. 

براساس گزارش موسسه استاتیستا، پلتفرم های زیرمجموعه شرکت متا (همان فیس بوک سابق!) بالغ بر 2.45 میلیارد کاربر فعال روزانه دارند. دقیقا به پشتوانه همین کاربران مارک زاکربرگ بلندپروازی های جالبی در عرصه تبلیغات داشته است. مثلا خدمات تبلیغاتی متا دیگر مربوط به یک پلتفرم خاص نیست. در عوض شما می توانید به طور همزمان در فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ کمپین های مرتبط با هم را مدیریت کنید. این وسط تیم فنی متا هر کمکی که لازم باشد را به شما ارائه می دهد. 

مقایسه وضعیت گوگل با فیس بوک کمی عجیب به نظر می رسد. با این حال کاملا غیرممکن نیست. در اولین نگاه، هر دو پلتفرم کاربران بی نهایت زیادی دارند. بنابراین جایی برای نگرانی نسبت به اوضاع آنها نیست. البته هر کدام از آنها سلطه شان را در بخش خاصی از صنعت تبلیغات توسعه داده اند. مثلا وقتی درباره گوگل حرف می زنیم، تبلیغات کلیکی و الگوی تبلیغات مبتنی بر کلیدواژه حوزه تخصصی آن است. فیس بوک حتی به گرد پای گوگل نیز در این زمینه نمی رسد. البته در بُعد شبکه های اجتماعی و خدمات تبلیغاتی در آنها فیس بوک هم تنوع بیش تری دارد و هم اینکه خدمات جانبی عالی به آنها ارائه می کند. 

اگر شما به عنوان یک بازاریاب این مقایسه را با هیجان فراوان مشاهده می کنید، باید بگویم همه چیز به الگوهای بازاریابی تان بستگی دارد. فیس بوک به خاطر سابقه گسترده اش در دنیای مارکتینگ به طور طبیعی گزینه ای جذاب تر برای طرفداران پلتفرم های آنلاین محسوب می شود. این درست جایی است که گوگل هرچه تلاش کرده حتی یک قدم هم پیشرفت نداشته است. یوتیوب با اینکه سیستم های متنوعی برای پرداخت سهم تبلیغاتی به تولیدکنندگان محتوا دارد اما در مقایسه با زیرمجموعه های متا هنوز کاربران زیادی را جذب نکرده است. به علاوه، فیس بوک هم تقریبا هیچ علاقه ای برای به چالش کشیدن گوگل در زمینه تبلیغات کلیکی ندارد؛ چراکه اصلا فضایی برای نمایش چنین تبلیغاتی ندارد. 

چالش اصلی در تبلیغات کلیکی از سوی آمازون برای گوگل ایجاد شده است. جایی که هم کاربران جهانی دچار تردید می شوند هم مارکترها!

مطلب مرتبط: تازه ترین آپدیت های گوگل ادز

گوگل Vs آمازون

گوگل Vs آمازون

اگر هنوز وضعیت رقبای گوگل توجه تان را جلب نکرده است، احتمالا نبرد میان آمازون با گوگل میخکوب تان خواهد کرد؛ چراکه هر دو آنها سرمایه گذاری وسیعی بر روی تبلیغات کلیکی و کلیدواژه محور داشته اند. نکته جالب اینکه آمازون نه یک شبکه اجتماعی یا موتور جست وجو، بلکه فروشگاهی آنلاین است. با این حساب طبیعتا نباید رقابتی میان آن با گوگل وجود داشته باشد، اما دنیای دیجیتال شگفتی های خاص خودش را هم دارد!

احتمالا شما هم بارها و بارها همینطور بی هدف در آمازون به مرور محصولات مختلف پرداخته اید. این امر در میان خیلی از مردم دنیا رواج دارد. به همین خاطر آمار شگفت انگیز 300 میلیون کاربر فعال در روز برای سایت آمازون به ثبت رسیده است. نمایش تبلیغات در آمازون از زمانی که این فروشگاه آنلاین محبوبیت زیادی در سراسر دنیا پیدا کرد، تبدیل به یک امر رایج شد. حالا نه تنها شرکت های دارای محصول در آمازون، بلکه خیلی از کسب و کارهای دیگر نیز در آمازون مشغول تبلیغات گسترده هستند. 

آمازون با ورود هوشمندانه به دنیای تبلیغات کلیکی نه تنها از طریق فروش محصولات سود می کند، بلکه سهم گسترده ای از بازار تبلیغات دیجیتال را نیز کسب کرده است. با این حساب هیچ دلیلی ندارد آمازون را رقیبی بزرگ برای گوگل به حساب نیاوریم. 

نکته مهم درباره رقابت نفسگیر آمازون با گوگل، پیشتازی گوگل است. براساس گزارش رسمی تیم فنی آمازون، این برند تنها 8 درصد از کل صنعت تبلیغات کلیکی سهم دارد. بنابراین گوگل هنوز موقعیت بسیار بهتری در مقایسه با آمازون دارد. تنها نکته نگران کننده در این میان رشد بسیار سریع آمازون در زمینه جلب نظر برندها برای نمایش تبلیغات شان است. به طوری که اگر این روند تا چند سال دیگر ادامه پیدا کند، گوگل احتمالا باید فکری اساسی برای وضعیتش کند. 

رقبای گوگل در حوزه موتورهای جست وجو

رقبای گوگل در حوزه موتورهای جست وجو

گوگل قبل از اینکه کلی شهرت برای خودش پیدا کند، به عنوان یک موتور جست وجو کارش را شروع کرد. خب اغلب خاطرات ما از گوگل هم با همین نکته هماهنگی دارد. البته بعدها گوگل کلی کارش را توسعه داد و حالا دیگر فقط یک موتور جست وجوی ساده نیست. به همین خاطر همه رقبای قدیمی اش از جمله یاهو دیگر سهم چشمگیری در بازار ندارند. 

شاید نتیجه وضعیت رقبای گوگل در زمینه موتورهای جست وجو از قبل روشن باشد اما مرور این موارد درس های مهمی برای کارآفرینان خواهد داشت. به علاوه، ظهور موتورهای جست وجوی تازه گاهی گوگل را به چالش نیز کشیده است!

گوگل Vs یاهو

گوگل Vs یاهو

فیلم های وسترن کلاسیک همیشه حال و هوای خاصی به آدم می دهد. مرور نبردهای سینمایی با چاشنی گذر زمان طوری آدم را مجذوب خودش می کند که نگو و نپرس. اگر شما هم طرفدار دوآتیشه سینمای کلاسیک هستید، احتمالا ماجرای نبرد قدیمی گوگل با یاهو نیز حسابی هوش از سرتان خواهد برد. 

مطلب مرتبط: تبلیغات در گوگل ادز

یاهو به عنوان یکی از اولین شرکت های حوزه خدمات آنلاین از اوایل دهه 90 میلادی کارش را شروع کرد. آن زمان نه رقیب جدی برای یاهو وجود داشت و نه حتی کسی فکر ظهور یک برند قوی تر را می کرد. به همین خاطر یاهو حسابی در بازار یکه تازی کرد و حسابی طرفداران تازه ای برای خودش دست و پا کرد. البته این ماجرا با ورود به هزاره جدید دوام چندانی نداشت. ظهور گوگل به عنوان یک موتور جست وجوی تازه برای خیلی ها خبر عجیبی بود؛ چراکه گوگل درست کارش را زمانی شروع کرد که یاهو در اوج شهرت و محبوبیت قرار داشت. در طول 20 سال اخیر گوگل روز به روز سهم بیش تری از کاربران برای خودش دست و پا کرده است. البته در این میان تنوع خدمات گوگل را نیز باید مدنظر داشته باشیم. هرچه باشد وقتی آدم درگیر فضای سرویس های مختلف گوگل می شود، دیگر دل کندن از آن خیلی سخت خواهد بود. 

اگر یاهو سرمایه گذاری خوبی بر روی توسعه خدماتش داشت، احتمالا امروز هم شاهد رقابتی بزرگ میان آنها با گوگل بودیم. با این حال استراتژی یاهو کاملا متفاوت بود. به همین خاطر آنها در حد یک موتور جست وجو که نهایت نوآوری اش راه اندازی سرویس ایمیل است، باقی ماند. شاید تنها درس مهم این وضعیت، اهمیت توسعه مداوم کسب و کار باشد. وگرنه دیر یا زود از بازار رقابت کنار گذاشته خواهیم شد. 

گوگل Vs بینگ

گوگل Vs بینگ

بینگ رقیبی جدی برای گوگل در دنیای موتورهای جست وجو محسوب می شود؛ چراکه این برند از سال ها قبل بر روی الگویی متفاوت از نمایش محتوا برای کاربران تمرکز کرده است. زمانی که مایکروسافت با علاقه عمومی به گوگل مواجه شد، برای اینکه کاربران ویندوز تجربه ای از محیط یک دست خدمات این شرکت داشته باشند، دست به طراحی بینگ زد. البته آن اوایل همه این موتور جست وجو را با نام MSN می شناختند. 

اگر گوگل با سرمایه گذاری بر روی هوش مصنوعی و طراحی الگوریتمی پیچیده سعی در نمایش نتایجی شخصی سازی شده برای کاربران دارد، بینگ راه متفاوتی را در پیش گرفته است. بر این اساس بینگ به جای اینکه فقط روی تجربه کاربران زوم کند، به محبوبیت عمومی یک محتوا و میزان رضایت کلی کاربران از آن توجه کرده است. نتیجه کار هم تقریبا عالی از آب درآمده است؛ چراکه خیلی از کاربران، حداقل در آمریکا، به جای گوگل سراغ بینگ رفته اند. 

بی شک تعداد کاربران گوگل با بینگ اصلا قابل مقایسه نیست. با این حال همینکه آنها جسارت پیگیری الگویی تازه در دنیای موتورهای جست وجو را داشته اند، درس مهمی برای کارآفرینان دارد. اگر شما هم دائما برای شروع رقابت با برندهای بزرگ شک دارید، باید یکبار برای همیشه اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. البته این به معنای بی گدار به آب زدن نیست. در عوض با ایده های دست اول کارتان را شروع کرده و کمی فرصت بیشتر به خودتان دهید. با این دست فرمان نه تنها چشم انداز جذابی پیش روی تان خواهد بود، بلکه دیگر لازم نیست همیشه نگران آینده برندتان باشید. 

رقبای گوگل در صنعت گوشی هوشمند

رقبای گوگل در صنعت گوشی هوشمند

گوشی های هوشمند بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره انسان ها را تشکیل می دهد. به طوری که تمام شبکه های اجتماعی و حتی کانال های تلویزیونی حالا یک اپ اختصاصی نیز برای خودشان دارند. همانطور که می شود حدس زد، گوگل در مواجهه با این بازار گسترده همینطور دست روی دست نگذاشته است. از سیستم عامل اندروید که رقیبی جدی برای اپل است که بگذریم، گوگل خودش هم دست به تولید گوشی هوشمند زده است. 

ما در این بخش مروری به وضعیت رقابت گوگل با دیگر تولیدکنندگان بزرگ گوشی های هوشمند خواهیم داشت. اگر فکر می کنید گوگل هیچ وقت شکست نمی خورد، این بخش نظرتان را کاملا عوض خواهد کرد. 

گوگل Vs اپل

گوگل Vs اپل

اسم اپل برای خیلی ها با همایش مشهورش در سال 2007 و سخنرانی کلیدی استیو جابز گره خورده است. از آن زمان تا حالا گوشی های آیفون توسعه بی نهایت زیادی پیدا کرده اند. به طوری که سالانه خیلی ها برای رونمایی از نسخه جدید این گوشی ها لحظه شماری می کنند. نکته ای که محصولات اپل را از بقیه رقبا متمایز می کند، سیستم عامل منحصر به فردش است. اگر اغلب مردم گوشی های اندرویدی با باگ های ریز و درشت دارند، اپل با سیستم عامل IOS دل همه کاربران را برده است. براساس گزارش موسسه استات کانتر (Stat Counter) سیستم اپل نزدیک به 23 درصد از بازار سیستم عامل گوشی های هوشمند را در تصاحب خودش دارد. با این حساب ما با رقیبی جدی و کاملا سرسخت برای گوگل رو به رو هستیم. 

نکته جالبی که در مورد اپل وجود دارد، تاثیرگذاری بی نهایت بالای آن بر روی بازار گوشی های هوشمند است. به طوری که در زمان عرضه سری جدید محصولات این برند هیچ کس سراغ بقیه برندها نمی رود. به همین خاطر برخی از رقبا مثل هوآوی حتی بازه های زمانی دیگری برای معرفی پرچمداران خود در نظر گرفته اند. 

اگرچه گوگل چند سالی هست که به طور جدی در تلاش برای رقابت با غول های صنعت گوشی هوشمند است، اما هنوز راه درازی برای موفقیت در پیش دارد. آنها از نظر نرم افزاری با طراحی اندروید نقش موثری در بازار ایفا کرده اند. با این حال باگ های مختلف اندروید هنوز کاربران اپل را مردد نگه داشته است. به طوری که همزمان با افزایش شگفت انگیز قیمت محصولات اپل، مشتریان قدیمی این برند باز هم حاضر به مهاجرت به سوی دستگاه های اندرویدی نیستند. 

مطلب مرتبط: کمپین های تبلیغاتی موفق در گوگل

شاید کمتر کسی عادت به مشاهده گوگل در انتهای یک فهرست داشته باشد، اما درباره بازار گوشی های هوشمند این برند با 2.28 درصد سهم در رتبه های انتهایی قرار دارد. البته این وضعیت به احتمال زیاد در ادامه چندان قطعی نخواهد بود؛ چراکه گوگل سال به سال بودجه بیش تری برای تولید اسمارت فون در نظر می گیرد بنابراین به زودی شاهد رقابتی جدی میان گوگل و اپل خواهیم بود. با این حال برنده فعلی ماجرا اپل است.

گوگل Vs سامسونگ

گوگل Vs سامسونگ

سامسونگ به عنوان یک برند کره ای شهرتش را تا هزاران کیلومتر آن طرف تر نیز توسعه داده است. از آنجایی که بازار گوشی های هوشمند با حضور برندهای مختلف جذابیت خاصی پیدا کرده، سامسونگ هم خیلی زود وارد این بازار شد. البته این برند کره ای از مدت ها قبل گوشی های ساده تولید می کرد، اما حالا به حدی کارش را توسعه داده که رقیبی جدی برای اپل محسوب می شود. 

نکته جالب درباره وضعیت گوگل و سامسونگ تبدیل یک همکاری به رقابتی تمام عیار است؛ چراکه سامسونگ همین حالا هم از سیستم عامل اندروید که تولید گوگل است، استفاده می کند. شاید فکر کنید با این حساب سامسونگ باید هرچه زودتر به دنبال جایگزینی برای اندروید باشد، اما ماجرا اصلا اینطوری نیست. در عوض رقابت سامسونگ با گوگل بیشتر به حوزه تولید گوشی محدود می شود. 

کارآفرینانی که تا حالا تجربه همکاری با رقبای خود را نداشته اند، احتمالا در این بخش حسابی گیج خواهند شد؛ چراکه وضعیت سامسونگ و گوگل در چارچوب های معمول قابل توضیح نیست. در حالی گه گوگل سود خوبی از طراحی و آپدیت مداوم اندروید به جیب می زند، وضعیتش در زمینه طراحی و فروش گوشی هوشمند اصلا تعریفی ندارد. البته مدیران گوگل با این مسئله مشکل زیادی ندارند؛ چراکه تجربه ناموفق همکاری با موتورولا آنها را به سوی عرضه مستقیم گوشی هوشمند هدایت کرده است. به طور کلی گوگل سعی در استفاده درست از برتری اش در زمینه طراحی سیستم عامل و تبدیل آن به برگ برنده برای جذب مشتریان به سوی گوشی های هوشمندش دارد. بی شک این پروژه بزرگ نیازمند زمان به نسبت طولانی است. پس قضاوت یکطرفه درباره اوضاع گوگل کمی بی انصافی خواهد بود. 

اگر بخواهیم جمع بندی درباره اوضاع رقابت گوگل و سامسونگ ارائه کنیم، باید گفت سامسونگ در شرایط فعلی سهم بی نهایت بیش تری از بازار فروش گوشی های هوشمند دارد. با این حال گوگل تازه پروژه برندینگش برای تولید گوشی را شروع کرده و به این سادگی ها دست‎بردار نیست. بنابراین اگر فکر کرده اید گوگل به همین راحتی میدان را خالی می کند، سخت دراشتباهید. 

گوگل Vs هوآوی

گوگل Vs هوآوی

اختلاف و کشمکش میان آمریکا و چین تاثیرش را حتی بر روی مراودات میان شرکت های تجاری نیز گذاشته است. به طوری که گوگل از سال 2019 دیگر به راحتی امکان ارائه لایسنس استفاده از اندروید به هوآوی را ندارد. به همین خاطر تیم توسعه و تحقیقات هوآوی سراغ طراحی یک سیستم عامل تازه به اسم هارمونی رفته است. اگرچه هارمونی در کنار اندروید بر روی اسمارت فون های هوآوی قابل انتخاب است اما هنوز کمتر کاربری بدان اعتماد دارد. بنابراین کفه ترازو در مقایسه کلی به سود گوگل تمایل دارد.

تا قبل از سال 2019 و اختلاف آشکار میان آمریکا و چین، هوآوی یکی از برترین برندها در حوزه گوشی های هوشمند بود. با این حال تحت تاثیر تحریم های مختلف، حالا اوضاع هوآوی تعریف چندانی ندارد. به همین خاطر گوگل چند سالی هست که خیالش بابت رقابت با هوآوی راحت شده و دیگر احساس خطری از سوی آن ندارد. البته وضعیت بازار چین کاملا متفاوت است؛ چراکه در این بازار هوآوی هنوز یکی از برندهای بی نهایت محبوب محسوب می شود.

مطلب مرتبط: بهینه سازی تبلیغات گوگل

تجربه هوآوی در زمینه توسعه کارش به عنوان تولیدکننده پردازنده و سخت افزار به طراحی گوشی هوشمند برای گوگل سرلوحه بی نهایت مهمی است. اصلا به همین خاطر مدیران گوگل ورود به دنیای تولید گوشی هوشمند را ایده ای جذاب قلمداد می کنند. همانطور که می بینید، گوگل هم گاهی اوقات از تجربه سایر برندها استفاده می کند. پس اگر شما هم در موقعیتی هستید که تردیدهای زیادی نسبت به کارتان دارید، بد نیست نگاهی به دور و برتان داشته باشید. اینطوری الگوهای بسیار خوبی برای تقویت احتمال موفقیت تان در بازار پیدا خواهید کرد. 

منابع:

https://www.marketingtutor.net

https://bstrategyhub.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WxyJKCsS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
احمد :
1 سال پیش
از نظر منو هم دوره‌ای هام تو کافه آموزشگاه رقابت های جالبی پرداخته شده که واقعا جای بحث داره خیلی خوب به بحث رقابت پرداختین من خودم شخصا تحسین میکنم سایتتون و مقالتون رو
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه