گوگل ادز این روزها آنقدر مشهور هست که نیاز به معرفی ندارد، البته مگر اینکه شما در عصر باستان مشغول بازاریابی بوده و دل خوشی هم از فناوری های دیجیتال نداشته باشید. هرچه باشد اینجا پای پلتفرم تبلیغاتی در میان است که از یکسو اعتبار گوگل را یدک می کشد و از طرف دیگر چندین میلیارد کاربر حاضر و آماده در چهار گوشه دنیا شش دانگ حواس شان به تبلیغات آن است. با این حساب موفقیت در گوگل اگر هیجان انگیزتر از قهرمانی در جام جهانی فوتبال نباشد، قطعا چیزی از آن کم ندارد؛ نظر شما چیست؟
خیلی از کارآفرینان فکر می کنند موفقیت در گوگل ادز با چند تا تکنیک خشک و خالی، آن هم در یک چشم به هم زدن، به دست می آید. خب هرچه باشد امروزه یک عالمه راه و روش رنگارنگ برای تبلیغات در گوگل ادز پیش پای کارآفرینان قرار دارد و همین مسئله باید حتی از یک فرد غیرحرفه ای هم بازاریابی درجه یک بسازد. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید همین اول کاری حسابی ناامیدان کنیم. چراکه این دست فکر و خیال ها بیشتر از اینکه رنگ و بوی یک استراتژی واقعی برای فعالیت در گوگل ادز را داشته باشد، نوعی سقوط آزاد برای برندها خواهد بود؛ نه چیزی بیشتر!
همانطور که یک طراح اتومبیل در شرکتی مثل آئودی باید خیلی خوب با روش های ساخت خودرو و نیازهای روز صنعت خودروسازی آشنا باشد تا بتواند محصولی باب میل خریداران روانه بازار کند، بازاریاب ها هم در گوگل ادز باید همیشه نیم نگاهی به وضعیت خاص برندشان در بازار داشته باشند. وگرنه استفاده از تکنیک ها و روش های معمولی فقط کلاف سردرگم موفقیت در گوگل ادز را پیچیده تر می کند. به زبان خودمانی، چه بسا شما با استفاده از چند تا تکنیک بازاریابی در گوگل ادز نه تنها وضعیت تان را بهتر نکنید، بلکه دو دستی کسب و کارتان را در سراشیبی سقوط قرار دهید. فکر می کنم تا الان خیلی خوب متوجه شده اید که پازل موفقیت در گوگل ادز به غیر از تکنیک های بی عیب و نقص یک قطعه گمشده دیگر هم دارد، مگر نه؟
ما در روزنانه فرصت امروز معتقدیم قطعه گمشده ای که خیلی از بازاریاب ها و برندها در گوگل ادز مثل شکارچی های حرفه ای دنبالش هستند، چیزی نیست به غیر از تجربه برندهای بزرگ و کاربلد. احتمالا شما هم بارها و بارها در زندگی تان این نصیحت قدیمی که «دود از کنده بلند می شود» را شنیده اید. قبول دارم خیلی وقت ها این دست از توصیه های قدیمی حسابی روی اعصای آدم رژه می رود، اما دست کم در این یک مورد ردخور ندارد.
اگر شما هم در دنیای تبلیغات گوگل ادز تمام زیر و بم ماجرا را یاد گرفته اید اما هنوز یک جای کارتان ایراد دارد، این مقاله همان فرمول طلایی است که دنبالش هستید. ما در این مقاله قصد داریم خیلی صاف و پوست کنده سراغ تجربه برندهای بزرگ و موفق در تبلیغات گوگل ادز برویم. البته در این بین سری هم به کلیدواژه های پرطرفدار و کاربردی در این پلتفرم دوست داشتنی خواهیم زد. اینطوری شما قبل از اینکه کلی از بودجه بازاریابی تان را هدر دهید، با چالش های این حوزه آشنا می شوید و صدالبته فرصت طلایی استفاده از راهکارها و نقطه نظرات برندهای حرفه ای را هم خواهید داشت. شما را نمی دانم، ولی من که حتی با شنیدن اسم برندهایی مثل اپل یا لینکدین هم کلی هیجان زده می شود، چه برسد به اینکه پای راه و چاه موفقیت تبلیغاتی آنها در گوگل ادز هم وسط باشد. پس کوله پشتی تان را آماده کنید تا کلاس درس حرفه ای مان با حضور افتخاری برندهای بزرگ را شروع کنیم!
کلیدواژه های پرطرفدار در گوگل ادز: فهرستی طلایی برای بازاریاب ها
مسئله پیدا کردن کلیدواژه های مناسب برای بازاریاب ها دقیقا مثل ماجرای کشف ترکیبی بی عیب و نقص برای سرمربی های فوتبال است. همانطور که یک سرمربی فوتبال برای قهرمانی تیمش در تمام جام های معتبر فصل باید چند تا ترکیب عالی داشته باشد، تلاش های شما در گوگل ادز هم بدون کلیدواژه های استاندارد حتی رنگ و بوی موفقیت هم نخواهد داشت، چه برسد به اینکه واقعا کمپین تان مثل بمب در بازار صدا کند!
مطلب مرتبط: بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز: راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها
اگر بخواهیم از همان مثال فوتبالی بالا استفاده کنیم، باید گفت که شما به جای امتحان کردن همه ترکیب های ممکن در دنیای فوتبال می توانید یک راست بروید سراغ سرمربی های درجه یک دنیا و از روی دست آنها الگوبرداری کنید. اینطوری نه خبری از سفیدشدن موهای تان در هزارتوی ترکیب های مختلف هست و نه هر روز با اعتراض های بازیکنان تان مواجه می شوید.
باور کنید یا نه، ماجرای بالا در دنیای بازاریابی هم مصداق دارد. با این حساب شما به جای اینکه صفر تا صد کمپین گوگل ادزتان را با آزمون و خطا طراحی کنید، می توانید مثل آب خوردن از تجربه بقیه استفاده کنید. اینطوری به جای اختراع چرخ خیلی راحت تخته گاز به سمت موفقیت خواهید رفت. ماجرا جالب شد، نه؟
اگر از مخاطب های پر و پا قرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید که ما همینطور الکی فرمولی را پیش پای تان قرار نمی دهیم. خب انتظار ندارید که ما در اینجا فقط به نصیحت های خشک و خالی برای پیدا کردن کلیدواژه های حرفه ای اکتفا کنیم؟ پس آماده شوید تا نگاهی به چند تا از برترین کلیدواژه ها در دنیای گوگل ادز بیندازیم. قول می دهم آشنایی با این کلیدواژه ها وضعیت شما را در یک چشم به هم زدن عوض خواهد کرد. اجازه دهید بدون هیچ توضیح اضافه ای برویم سراغ لیست هیجان انگیزمان.
کلیدواژه اول: رایگان
هیچ چیز رایگانی در دنیا نیست که نظر مردم و صدالبته مشتریان حاضر و آماده را به خودش جلب نکند. شما را نمی دانم، ولی من که حتی در صورت مشاهده تبلیغی با کلیدواژه رایگان حتی شده برای چند ثانیه هم سر و گوشی درباره آن آب می دهم. با این حساب حضور این کلیدواژه هیجان انگیز در صدر فهرست ما خیلی جای تعجب ندارد. شما به عنوان یک بازاریاب می توانید با استفاده از این کلیدواژه مثل آب خوردن توجه مخاطب هدف را جلب کنید و فرصتی برای بیان پیام اصلی کپین تان پیدا کنید.
اجازه دهید با هم روراست باشیم، امروزه خیلی از برندها حتی فرصت بیان پیام کمپین شان به کاربران گوگل را پیدا نمی کنند. شاید فکر کنید یک کارآفرین باید خیلی آماتور باشد تا چنین بلایی سرش بیاید، اما ماجرا پیچیده تر از این حرف هاست. چراکه شما تنها کارآفرین باهوشی نیستید که فکر بازاریابی در گوگل ادز به ذهنش رسیده. این یعنی در رقابت نفسگیر با بقیه برندها شما چاره ای به غیر از سرمایه گذاری بر روی کلیدواژه هایی برای متمایز کردن خودتان از بقیه نخواهید داشت. وگرنه حال و روز بازیگری را پیدا می کنید که در دنیای پر از سوپراستار هالیوود هیچ نقشی گیرش نمی آید. خب منتظر چه هستید؟ همین الان می توانید با کلیدواژه «رایگان» دستی به سر و گوش تبلیغات تان بکشید و خودتان را از بقیه متمایز کنید.
کلیدواژه دوم: همین الان
اگر شما اهل تماشای فیلم و سریال باشید، خیلی خوب فاجعه انتظار برای فصل جدید یک سریال پرطرفدار را درک می کنید. اینطور وقت ها آدم احساس می کند زمان متوقف شده و عقربه های ساعت اصلا خیال گذشتن ندارند. شاید فکر کنید ما داریم از بحث اصلی مان دور می شویم، اما حال و روز کاربران در گوگل هم تقریبا همینطور است. احتمالا پیش خودتان فکر می کنید برند شما آنقدر دوست داشتنی هست که مشتریان حتی برای محصولات یا سرویس های تازه تان هفته ها منتظر بمانند. در این صورت باید خیلی واضح به شما بگوییم که یک سقوط آزاد تمام عیار پیش روی برندتان است، چراکه این روزها هیچ کس میانه خوبی با منتظر ماندن، آن هم برای برندها، ندارد!
مطلب مرتبط: تبلیغات گوگل ادز موفق: آموزش سیستم مزایده ای گوگل + 6 تکنیک طلایی
کلیدواژه «همین الان» دقیقا در واکنش به کم حوصلگی کاربران در فضای آنلاین توسعه پیدا کرده است. اگر حرف ما را باور ندارید، کافی است خودتان را جای فردی قرار دهید که در گشت و گذار آنلاینش با یک کمپین فروش ویژه رو به رو می شود که از قضا عبارت «همین الان تخفیف بگیر» را هم دارد. اگر کسی را سراغ دارید که با دیدن چنین عبارتی وسوسه خرید با تخفیف بالا حتی یک لحظه هم راحتش می گذارد، یک جایزه ویژه پیش ما دارید (مگر چنین فردی اصلا وجود هم دارد؟).
کلیدواژه سوم: ارسال رایگان
یکی از دغدغه هایی که به وقت خرید آنلاین سراغ آدم می آید، بحث مربوط به هزینه ارسال سفارشات است. اجازه دهید با هم راحت باشیم، تا وقتی می شود بدون هزینه اضافه یک محصول را به طور حضوری خرید، چرا کسی باید زحمت پرداخت هزینه اضافی به اسم «ارسال مرسولات» را به خودش بدهد؟
قبول دارم خیلی از بازاریاب ها و حتی مشتریان دلایل مختلفی برای سفارش آنلاین به جای خرید حضوری، آن هم در این شرایط کرونایی، تراشیده اند، اما آخر سر باز هم خیلی از مشتریان نمی توانند خودشان را راضی کنند تا با خیال راحت هزینه ارسال سفارش شان را پرداخت نمایند. باور کنید یا نه، این یکی از چالش های همیشگی کسب و کارهای آنلاین با مشتریان شان است که حتی تخفیف بالا هم حل و فصلش نمی کند!
اگر شما هم فکر می کنید هیچ راهی برای خلاص شدن از شر مسئله هزینه ارسال سفارشات وجود ندارد، باید شما را با کلیدواژه «ارسال رایگان» آشنا کنیم. این کلیدواژه پیشنهادی است که حتی یک مشتری هم نمی تواند دست رد به آن بزند. پس اگر دوست دارید طوری مخاطبتان را میخکوب کنید که چاره ای به غیر از ثبت سفارش نداشته باشد، همین حالا دست به کار شوید و این کلیدواژه طلایی را به تبلیغ تان در گوگل ادز اضافه کنید. قول می دهم هیچ جوره از این کار پشیمان نخواهید شد.
کلیدواژه چهارم: پس انداز
کلیدواژه «پس انداز» برای خیلی ها یادآوری تبلیغات کلیشه ای موسسه های بیمه و خدمات بازنشستگی است؛ از آن دست تبلیغاتی که اغلب مردم فکر می کنند اصلا نیازی به خدمات موسسه های رنگارنگ شان پیدا نمی کنند. البته ما در اینجا یک کلیدواژه را به طور اختصاصی برای موسسه های بیمه کنار نگذاشته ایم، چراکه همه مردم در چهار گوشه دنیا پس انداز کردن، به ویژه در فرآیند خرید، را دوست دارند.
کلیدواژه این بخش برای آن دست از بازاریاب هایی که به فکر تبدیل کردن خریداران عادی به مشتریان وفادار برندشان هستند، میخورد. به این ترتیب که شما با پیشنهادهایی مثل «پس انداز» در خریدهای بعدی با عضویت در انجمن مشتریان وفادار می توانید مثل آب خوردن هر خریدار مرددی را هم تبدیل به یک پا مشتری دائمی برندتان کنید. تنها کاری که در این میان باید انجام دهید، پا کردن در کفش مشتریان و تلاش برای درک اهمیت پس انداز در خریدهای مداوم از سوی آنهاست. اینطوری شما تبدیل به همان برندی می شوید که مشتریان سال هاست منتظرش هستند و صدالبته هیچ کس در گوگل ادز حتی به گرد پای تان هم نخواهد رسید.
مطلب مرتبط: گوگل ادز (Google Ads) چیست؟ همراه با معرفی 5 مدل تبلیغاتی آن
کلیدواژه پنجم: ما
آیا تا به حال تبلیغاتی را دیده اید که به شکل عجیب و غریبی مخاطب شان را به طور بی نهایت رسمی مخاطب قرار می دهد؟ بی شک هر کسی که حتی یک دقیقه در دنیای آنلاین و به ویژه گوگل حضور پیدا کند، با کلی از این تبلیغات رو به رو خواهد شد. اجازه دهید تکلیف این مسئله را همین جا با هم روشن کنیم؛ شما با استفاده از لحن رسمی یا اداری نه تنها شانسی برای جلب نظر مشتریان به تبلیغ تان ندارید، بلکه خیلی زود تبدیل به شبح آزاردهنده ای می شوید که حتی یک مشتری هم چشم دیدن تان را ندارد؛ به همین سادگی!
اگر فکر می کنید مشکل تبدیل شدن به یک برند خشک و بی روح فقط دغدغه شماست، باید با یک خبر خوش حسابی هیجان زده تان کنیم. راستش را بخواهید، قبل از شما هم یک عالمه برند دیگر در دنیای تبلیغات با این مشکل رو به رو شده اند و اتفاقا راه حل خوبی هم برای آن پیدا کرده اند. این راهکار شامل استفاده از کلیدواژه «ما» در تبلیغات است. تعجب نکنید، چنین ضمیری راهکاری برای ایجاد احساس دوستی و صمیمیت در تبلیغات است. با این حساب اگر شما هم با تعارف یا حتی بی تفاوتی کاربران نسبت به تبلیغ تان مشکل دارید، اضافه کردن کلیدواژه «ما» به ترکیب جملات تان در گوگل ادز تکنیکی فوق العاده هیجان انگیز خواهد بود.
یادتان باشد شما در گوگل ادز مثل مجری یک برنامه تلویزیونی هستید که باید اول از همه فضای خودمانی بین خودش و مخاطب هدف ایجاد کند. وگرنه همه مردم بعد از چند ثانیه با یک حرکت سریع کانال را عوض خواهند کرد. این طوری عمر مجریگری شما خیلی زود به سر می رسد و باید جای تان را به مجری دیگری بدهید.
برترین کمپین های تبلیغاتی در گوگل ادز: آشنایی با فرمول طلایی برندهای بزرگ دنیا
حالا که شما با بعضی از کلیدواژه های پرطرفدار و کاربردی در گوگل ادز آشنا شدید، نوبتی هم باشد باید سری به دنیای هیجان انگیز برندهای بزرگ و موفق در این پلتفرم دوست داشتنی بزنیم. شما الان مثل دانشجوی ترم یک رشته پزشکی هستید که با دیدن مهارت پزشکان بزرگ یا اساتید دانشگاهی شاید حتی از توانایی خودتان برای تبدیل شدن به یک دکتر واقعی ناامید شوید. البته شما لازم نیست خیلی نگران باشید، چراکه ما در کنارتان هستیم تا درس های مهم تبلیغات در گوگل ادز از زبان برندهای بزرگ را زیر ذره بین ببریم. اینطوری دیگر مو لای درز کمپین های شما در گوگل ادز نخواهد رفت. این شما و این هم تجربه برندهای بزرگ در تبلیغات گوگل ادز.
اپل: خرید آیفون 11 با 23 دلار در ماه!
اپل از آن دست برندهایی است که همه عاشق خرید از آن هستند؛ البته اگر بودجه شان یاری کند و قیمت محصولات این برند لوکس هم خیلی بالا نباشد. اگر شما از طرفدارهای قدیمی اپل باشید، خیلی خوب می دانید که این برند خاص خیلی اهل ریخت و پاش تبلیغاتی نیست و گاهی اوقات اصلا کمپین بازاریابی هم برای خودش ندارد. با این حساب مشاهده اسم اپل، آن هم در صدر فهرست ما، اندکی عجیب است، مگر نه؟
قبول دارم اپل برند حیرت انگیزی در زمینه استراتژی تبلیغاتی است. اگر بخواهیم با هم روراست باشیم، باید گفت پرهیز از تبلیغات و حتی طراحی کمپین های بازاریابی به طور منظم نوعی شهرت و اعتبار خاص برای اپل به همراه داشته است. احتمالا شما هم بارها و بارها این ادعای آیفون بازها مبنی بی نیاز اپل از تبلیغات را شنیده اید. این یکی از مزایای تبلیغات محدود برای برند دوست داشتنی استیو جابز است. البته در دنیایی که روز به روز برندها تازه و رقبای سرسخت تری از راه می رسد، اتکای صرف به چنین تکنیکی مثل سوار شدن به هواپیمایی است که خلبانش هیچ کدام از آزمون های لازم را پاس نکرده است.
مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی گوگل: راهنمایی کامل برای بازاریاب ها
همانطور که می شود حدس زد، کمپین های تبلیغاتی انگشت شمار اپل یکی از دیگری جذاب تر است. همین نکته کار انتخاب را برای ما بی نهایت دشوار کرده است. با این حال یکی از بهترین کمپین های این برند مربوط به فروش آیفون 11 است که اتفاقا در گوگل ادز هم کار شده بود. حتما دارید از خودتان می پرسید چرا این کمپین تا این اندازه مهم است. خب اجازه دهید برویم سر اصل ماجرا و زیر و بم کمپین آیفون 11 را نشان تان دهیم.
اگر یادتان باشد، قبل از این در روزنامه فرصت امروز حسابی درباره ویژگی های تبلیغات استاندارد در گوگل ادز و راهکارهای بهینه سازی آنها با شما حرف زده ایم. بازاریاب های اپل در زمینه طراحی درست و اصولی تبلیغات یکی از بهترین مثال های دنیا هستند. آنها برای کمپین آیفون 11 یک پیام واضح، دقیق و در عین حال جذاب برای مشتریان داشتند. این پیام امکان خرید نسخه جدید آیفون فقط در ازای پرداخت ماهانه 22.99 دلار بود. از آنجایی که محصولات اپل به طور معمول دور و بر 800 دلار قیمت دارند، این پیشنهاد حتی کسانی که طرفدار سرسخت گوشی های اندرویدی هستند را هم وسوسه کرد. به همین سادگی بازاریاب های اپل نه تنها مشتریان شان را در برابر غول گوشی های اندرویدی حفظ کردند، بلکه ضدحمله ای هم به برندهایی مثل سامسونگ زدند و بخش وسیعی از مشتریان آنها را به سمت آیفون کشاندند.
درس مهمی که اپل برای تبلیغات در گوگل ادز دارد، ضرورت انتخاب تیتر مناسب است. در این بین هم اصلا فرقی ندارد شما کسب و کاری تازه تاسیس باشید یا برندی در حد و اندازه اپل؛ در هر صورت تیتر مناسب هیچ جوره شوخی بردار نیست. اگر به این موضوع استفاده درست اپل از انواع اکستنشن های تبلیغاتی مثل شماره تماس، لینک خرید اقساطی و همچنین آدرس نزدیک ترین فروشگاهش را هم اضافه کنیم، دیگر با یک تبلیغ بی عیب و نقص در گوگل ادز رو به رو هستیم. فکر نمی کنم الگوبرداری از اپل کار خیلی سختی باشد، نظر شما چیست؟
دالر شیو کلاب (Dollar Shave Club): گرد و خاک تبلیغاتی با پیشنهاد 9 دلاری
بعضی از برندها در دنیای کسب و کار اعتبارشان را مدیون ایجاد چالش برای رقبای بزرگتر و از میدان به در کردن آنها هستند. این ماجرا برای هر برندی مصداق نداشته باشد، دست کم درباره دالر شیو کلاب کاملا درست است. همانطور که بردن جایزه اسکار از سوی یک فیلم بی نام و نشان در بین آثار کارگردان های پرافتخاری نظیر اسکورسیزی یا تارانتینو بی نهایت عجیب به نظر می رسد، محبوبیت دالر شیو کلاب هم در دنیایی که ژیلت همه رکوردها را به اسم خودش زده اصلا طبیعی نیست.
به همان شکل که خیلی از تغییرات شگفت انگیز از یک ایده ساده شروع شده اند، ماجراجویی برند دالر شیو کلاب هم با یک فکر خیلی ساده و خودمانی شروع گردید. آیا شما تا به حال به این فکر کرده اید چرا برای خرید تیغ و لوازم اصلاح برندهایی مثل ژیلت باید دست به جیب شده و کلی پول پرداخت کنید؟ لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید، چراکه مدیران دالر شیو کلاب هم برای این سوال جوابی پیدا نکردند. به همین خاطر هم با شعار لوازم اصلاح صورت ارزان وارد بازار شده و طوری ژیلت را به چالش کشیده اند که امروزه حتی خیلی ها اسم این برند بزرگ را هم به زبان نمی آورند. ماجرا مثل فیلم های اکشن به سکانس حساسش رسید، نه؟
کمپینی که نظر ما در روزنامه فرصت امروز را حسابی به خودش جلب کرد، مربوط به پیشنهاد دالر شیو کلاب برای خرید بسته تیغ اصلاح فقط و فقط با 9 دلار ناقابل است. شاید همین مبلغ هم در نگاه اول خیلی بالا به نظر برسد، اما وقتی آن را در کنار محصولات 35 یا 40 دلاری ژیلت قرار دهید، آن وقت قدر پیشنهاد دالر شیو کلاب را خواهید دانست. با این حساب تعجبی ندارد که کمپین بازاریابی این برند در گوگل ادز خیلی زود بازگشت شگفت انگیز سرمایه را تجربه کرد. خب اگر کسی را سراغ دارید که خیلی بی تفاوت از کنار یک پیشنهاد فوق العاده ارزان رد شود، ما را هم بی خبر نگذارید!
شاید پیش خودتان فکر کنید کمپین دالر شیو کلاب فقط یک تیتر خوب داشته و همین نکته موفقیت آن را رقم زده است. در این صورت باید یک بار دیگر با شما مخالفت کنیم. چراکه دالر شیو کلاب در کمپین هایش همیشه دعوت به عمل (همان CTA خودمان) را هم به بهترین شکل ممکن طراحی می کند. در این کمپین هم دعوت وقتی کاربران روی تبلیغ برند کلیک می کنند، با یک صفحه فرود ساده و در عین حال دارای شعار مشخص مبنی بر فاصله یک قدمی تا خرید بهترین بسته تیغ اصلاح دنیا به نمایش درمی آید. اگر به این نکات لینک جانبی و شماره تماس مرکز فروش دالر شیو کلاب را هم اضافه کنیم، دیگر با یک تبلیغ به معنای واقعی کلمه عالی رو به رو هستیم.
دالر شیو کلاب در کمپین 9 دلاری اش مثل یک نویسنده حرفه ای فکر همه جا را کرده و از اول تا آخر روی مزیت رقابتی اصلی اش، یعنی قیمت بی نهایت پایین، تمرکز می کند. همین امر در نگاه اول مشتریان را میخکوب می کند و وسوسه صرفه جویی در هزینه های جاری تا ثبت سفارش دست از سرشان برنمی دارد. خب مگر یک بازاریاب به غیر از نرخ تبدیل بالا برای کمپینش چیز دیگری هم می خواهد؟
جی بی ال (JBL): کمپینی برای عاشقان موسیقی!
اسم برند جی بی ال طوری با دنیای موسیقی گره خورده که همه عاشقان این هنر در اولین نگاه محصولات آن را می شناسند. اگر فکر می کنید این اتفاق برای یک برند خیلی غیرطبیعی است، باید یادآوری کنیم که این برند دوست داشتنی دهه هاست که یکی از بهترین هدفون و اسپیکرهای دنیا را می سازد. حالا دیگر شهرت بالای جی بی ال، به ویژه در بین دوستداران موسیقی، خیلی عجیب به نظر نمی رسد، مگر نه؟
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج در تبلیغات کلیکی (PPC): وقتی بازاریاب ها هم اشتباه می کنند!
همانطور که یک فیلم باز حرفه ای همیشه آثار سینمایی مورد علاقه خود را در لپ تاپش دارد، طرفداران موسیقی هم حتی یک ثانیه نمی توانند بدون ترک های مختلف دوام بیاورند. در این بین هم هیچ ابزاری به اندازه یک هدفون باکیفیت به کار آنها نمی آید. برند جی بی ال هم کمپین تبلیغاتش در گوگل ادز را پیرامون همین نکته شگفت انگیز طراحی کرده است. تا یادمان نرفته بگوییم که برند جی بی ال در دنیای هدفون تنها نیست و رقبایی مثل سونی یا بیتز هم سایه به سایه آنها دنبال مشتریان هستند. بنابراین بازاریاب های جی بی ال هیچ جایی برای اشتباه کردن نداشتند. نتیجه این فشار کاری هم یکی از بهترین تبلیغات ممکن در گوگل ادز شده است.
کمپین «موزیک ات را همراه خودت ببر» همان اثر جادویی است که کلی برای شما درباره اش مقدمه چینی کردیم. این کمپین با یک شعار عالی برای فروش هدفون همراه است. به علاوه، سیستم تعیین قیمت آنلاین و در لحظه جی بی ال هم کلی به داد مشتریان رسیده است. بر این اساس شما می توانید از تخفیف های در لحظه برای خرید هدفون های رنگارنگ این برند استفاده کنید. شما را نمی دانم، ولی برای من که مدام با مشکل خراب شدن هندزفری رو به رو هستم، خرید یکی از این محصولات آن هم با کلی تخفیف مثل یک رویای باورنکردنی است. با این حساب تعجبی ندارد که این تبلیغ برای ماه ها در گوگل ادز تمدید شده باشد.
اگر یادتان باشد در مقالات قبلی مان درباره گوگل ادز به شما اهمیت جزییات در طراحی تبلیغ را آموزش دادیم. یکی از نکات مهم در این بین استفاده از جزییات دقیق است. اجازه دهید دوباره به کمپین جی بی ال برگردیم؛ در این تبلیغ اهمیت همراه داشتن یک هندزفری خوب برای گوش دادن به موزیک در هر زمان و مکانی مورد توجه قرار گرفته است. بعد هم مزیت محصولات بی سیم یا همان وایرلس جی بی ال برای مخاطب هدف بیان شده است. در کنار اینها طراحی یک منوی ویژه برای هندزفری های مخصوص ورزشکاران هم جلب نظر می کند. اینطوری دیگر حتی یک نفر هم از کنار محصولات جی بی ال راحت نمی گذرد و تا مدت ها ذهنش درگیر این محصولات دوست داشتنی خواهد بود؛ به همین سادگی!
شاپیفای: وقتی بزرگترین پلتفرم خرده فروشی وارد دنیای گوگل ادز می شود
شاپیفای شاید در بین برندهایی مثل آمازون یا ای بِی (eBay) اصلا اسمش هم به چشم نخورد، اما برای کسب و کارهایی که تازه وارد دنیای خرده فروشی شده اند بهترین هدیه دنیاست. این برند صفر تا صد خدمات مربوط به راه اندازی خرده فروشی های آنلاین را انجام می دهد و یک عالمه هم مشتری در سراسر دنیا دارد. شاید باورتان نشود، اما این برند تا به امروز نزدیک به یک میلیون خرده فروشی را در مسیر ماجراجویی آنلاین شان همراهی کرده است. این یعنی شاپیفای مثل یک فوتبالیست بی عیب و نقص در دنیای خرده فروشی می درخشد. پس چرا از همین نکته برای طراحی یک تبلیغ عالی استفاده نکند؟
اغلب تبلیغات شاپیفای در گوگل به طور مشخص با هدف گذاری بر روی کسب و کارهای کوچک انجام می شود. دلیل آن هم تازه کار بودن چنین خرده فروشی هایی و نیازشان به یک پلتفرم درجه یک برای شروع به کار است. اینطوری هم شاپیفای خیلی راحت مشتریان تازه اش را پیدا می کند، هم کارآفرینان تازه کار فرصت آشنایی با سرد و گرم دنیای خرده فروشی در کنار یک برند مطمئن را دارند. پس اگر شما هم در گشت و گذارتان در گوگل با تبلیغات شاپیفای رو به رو شدید، لازم نیست خیلی تعجب کنید، البته مگر اینکه تا به حال برای راه اندازی یک خرده فروشی آنلاین برای خودتان وسوسه نشده باشید!
پیام اصلی تبلیغات شاپیفای در گوگل ادز مثل روز روشن است. خب هرچه باشد پیوستن به بیش از یک میلیون مشتری شاپیفای که اتفاقا از خدمات این برند راضی هم هستند، دستاورد کمی نیست. درست به همین خاطر تیم بازاریابی شاپیفای مثل یک عکاس حرفه ای طوری روی این مزیت زوم کرده که هیچ جوره نمی شود نادیده اش گرفت. در کنار این مسئله باید به پیشنهاد مدیریت خرده فروشی آنلاین به طور رایگان هم اشاره کرد. به زبان خودمانی، اگر شما کارآفرین خیلی سخت گیری هستید امکان امتحان تمام خدمات شاپیفای در مدت زمانی محدود را خواهید داشت؛ آن هم بدون اینکه حتی دست به جیب شوید.
بی شک همین دو نکته برای تبدیل کردن تبلیغات شاپیفای به یکی از دوست داشتنی ترین نمونه های گوگل ادز کافی است. با این حال مسئولان این برند برای اینکه مو لای درز کارشان نرود به این ماجرا اکستنشن های مربوط به ثبت درخواست راه اندازی خرده فروشی و همچنین ثبت دامین اختصاصی برای برند را هم اضافه کرده اند. پس اگر شما هم با دیدن یکی از تبلیغات شاپیفای در گوگل وسوسه شدید که خرده فروشی خودتان را داشته باشید، فقط چند کلیک تا تحقق این هدف فاصله دارید.
مطلب مرتبط: بدترین کمپین های تبلیغاتی یک دهه اخیر
اگر قرار باشد از هر برند بزرگ فقط یک درس برای تبلیغات در گوگل ادز گرفت، نکته طلایی شاپیفای استفاده از کلیدواژه های درست است. اگر شما همین الان دست به کار شوید و هر کلیدواژه ای درباره ایجاد خرده فروشی آنلاین را جست و جو کنید، اول از همه تبلیغ شاپیفای را خواهید دید. این یعنی تیم بازاریابی شاپیفای دست کم در شناسایی مخاطب هدف و پیش بینی رفتار آنها در گوگل گل کاشته است!
میل چیمپ: جزییات حرف اول و آخر را می زند!
وقتی صحبت از ایمیل مارکتینگ در دوره و زمانه فعلی می شود، اولین اسمی که به ذهن آدم می رسد چیزی نیست به غیر از میل چیمپ. این ابزار آنقدر مشهور و کاربردی هست که بازاریاب ها حتی بدون یک لحظه تردید هم سراغ آن بروند. با این حساب مشاهده مشتریان پرتعداد میل چیمپ در دنیای ایمیل مارکتینگ اصلا نباید جای تعجب داشته باشد. البته این برند دوست داشتنی خیلی بیشتر از یک سرویس ساده بازاریابی ایمیلی است و این نکته را با تبلیغات شگفت انگیز در گوگل ادز نشان داده است.
اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که میانه خوبی با تبلیغات پرزرق و برق ندارید، میل چیمپ کاملا به فکر شما بوده است. تبلیغی که از این برند در گوگل ادز برای تان انتخاب کرده ایم، خیلی ساده و خودمانی است. تیتر این تبلیغ خیلی راحت به شما درباره رویارویی تان با یک ابزار بازاریابی اطلاع رسانی می کند. نکته جالب اینکه در تبلیغ این برند اصلا جایی برای شعارهای توخالی یا بی نهایت بلندپروازانه نیست. در عوض چند سایت لینک کاربردی در دسترس کاربران قرار می دهد. این لینک ها نوعی اکستنشن تبلیغاتی محسوب می شود که به زبان تخصصی بازاریابی «سایت لینک» نام دارد. اگر بخواهیم دور تعریف های عجیب و غریب را خط بکشیم، چنین لینک هایی بخش های مهم سایت شما را بدون اینکه کاربران نیازی به ورود به سایت داشته باشند، در دسترس آنها قرار می دهد. به این ترتیب اگر تیتر سایت تان در گوگل ادز به اندازه کافی جذاب باشد، می توانید همان اول کاری تکلیف تان با مشتریان را یکسره کنید؛ به همین سادگی!
سخن پایانی
داستان ما در روزنامه فرصت امروز با بررسی تخصصی گوگل ادز دیگر به پایان راه رسیده است. اگر شما از اول کار با ما همراه بوده اید، حالا دیگر یک پا بازاریاب بی عیب و نقص در حوزه تبلیغات گوگل هستید. این یعنی دیگر هیچ عذر و بهانه ای برای عقب انداختن ورودتان به دنیای گوگل ادز ندارید و باید همین امروز دست به کار شوید. یادتان باشد ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس اگر سوال یا نکته ای درباره گوگل ادز داشتید، لطفا بدون تعارف همینجا آن را با ما درمیان بگذارید.
منابع: