گوگل با آن لوگوی خاطره انگیزش برای اغلب مردم یادآور نوستالژی کار با اینترنت در عصر حجر (همان کارت های اینترنت اعصاب خُردکن!) است. زمانی که نه خبری از سرعت بالای اینترنت بود و نه پای محتوای رنگارنگ تبلیغاتی به صفحه رایانه ها و گوشی ها باز شده بود. از این نظر گوگل دقیقا نقشی مثل آلفرد هیچکاک دارد که نقطه اتصال اغلب فیلم بازها و سینمادوستان درجه یک دنیاست و همه حسابی دوستش دارند.
اگر نگاهی به دور و برتان بیندازید، خیلی از برندهایی که نوستالژی های کودکی تان با آنها گره خورده یا در پیچ و خم دنیای مدرن کاملا محو شده اند یا اگر خیلی شانس آورده باشند یک گوشه دنج از بازار با چندتایی مشتری قدیمی سرگرم هستند. البته این ماجرا اصلا درباره گوگل مصداق ندارد. چراکه این برند دوست داشتنی نه تنها بقیه رقبایش را از بازار به در کرده، بلکه مثل کوهنوردهای حرفه ای هر روز در حال فتح قله های جدیدی است. تازه ترین شاهکار این غول دنیای دیجیتال نیز ورود به دنیای تبلیغات و همکاری با برندهای ریز و درشت در چهار گوشه دنیا تحت عنوان سرویس گوگل ادز (Google Ads) است.
شاید شما پیش خودتان فکر کنید گوگل هنوز همان موتور جست و جوی کلاسیک دهه 90 میلادی است و اوضاعش خیلی فرقی با گذشته ندارد. در این صورت احتمالا هنوز در دنیای باستان زندگی می کنید و هیچ میانه خوبی هم با اینترنت و فناوری های وابسته به آن ندارید. هرچه باشد گوگل در طول دو دهه اخیر طوری در زندگی میلیاردها انسان در سراسر دنیا نفوذ کرده که حتی فکر کردن به ادامه زندگی بدون آن هم دست کمی از یک سناریوی مخصوص بازی های ترسناک ندارد. خدماتی مثل طراحی سیستم عامل اندروید، عرضه دستیار هوشمند و هزار و یک سرویس آنلاین دیگر به گوگل این فرصت را داده تا از راه نمایش تبلیغات برای کاربران چند میلیاردیاش سود باورنکردنی به جیب بزند؛ دقیقا مثل مالک تیم فوتبالی که بعد از چند فصل ولخرجی در بازار بالاخره چندتا جام درست و حسابی به علاوه کلی درآمد رویایی به افتخارات مدیریتی اش اضافه شده است!
مطلب مرتبط: گوگل ادز (Google Ads) چیست؟ همراه با معرفی 5 مدل تبلیغاتی آن
اشتباه نکنید، ما در این مقاله نمی خواهیم نمایشگاهی از موفقیت های گوگل را پیش روی تان قرار دهیم، بلکه یک ماجراجویی آموزشی در حوزه کسب و کار برای تان آماده کرده ایم. آن هم از جنس تبلیغات. ماجرا جالب شد، نه؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر برندی که در دوره و زمانه فعلی بخواهد اسم و رسمی برای خودش پیدا کند، چاره ای به غیر از کار با گوگل ادز ندارد. به هر حال اینجا پای بزرگ ترین پلتفرم تبلیغاتی دنیا در میان است و ماجرا هیچ جوره شوخی بردار نیست. اگر شما هم چند باری اصطلاحاتی نظیر سیستم مزایده ای گوگل ادز به گوش تان خورده و از دست حرف های بی سر و ته کارشناس های گوناگون درباره موفقیت در گوگل ادز خسته شده اید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در این مقاله قصد داریم خیلی رُک و پوست کنده سیستم مزایده ای گوگل (Google Ads Auction) ادز را زیر ذره بین ببریم و بعد هم چند تا تکنیک طلایی برای تبلیغات موفق در این پلتفرم را به شما یاد دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با صفر تا صد گوگل ادز آشنا شوید و طوری رقبای تان را در دنیای تبلیغات پشت سر بگذارید که هیچ کدام شان به گردپای تان هم نرسند.
سیستم مزایده ای گوگل ادز: پایانی بر تعاریف گیج کننده!
امروزه گوگل ادز آنقدر پلتفرم مشهوری هست که در هر بحث دوستانه و خودمانی بین بازاریاب ها سر و کله اش مثل مهمان ناخوانده پیدا شود. وقتی هم که صحبت از این ابزار حرفه ای در میان باشد، خیلی زود سیستم مزایده ای آن تبدیل به موضوعی داغ می شود. انگار که اصلا هیچ بحث مهم دیگری در دنیا نیست و هر بازاریابی باید حتما درباره این سیستم مزایده ای نظر بدهد؛ حتی اگر یک کلمه هم درباره آن چیزی نداند. قبول دارم این وضعیت بیشتر شبیه داستان های علمی- تخیلی ژول وِرن است، اما همین ماجرای به ظاهر خنده دار کلی سنگ ریز و درشت پیش پای بازاریاب های حرفه ای برای آشنایی با گوگل ادز قرار داده است. مثلا همین سوال ساده «سیستم مزایده گوگل ادز چیست؟» را در نظر بگیرید؛ این روزها آنقدر تعاریف جورواجور درباره همین فرآیند وجود دارد که خیلی شانس بیاورید در بین آنها گم نخواهید شد و اصلا خبری از یادگیری بی دردسر صفر تا صد ماجرا نیست.
اگر از مخاطب های پر و پا قرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید که ما همیشه برای آموزش مهارت ها و استراتژی های کاری ساده ترین میانبرها را انتخاب می کنیم. دقیقا به همین خاطر هم در مقاله فعلی به جای غرق کردن تان در دریای توفانی تعاریف مختلف و حتی متعارض درباره سیستم مزایده ای گوگل ادز یک راست رفته ایم سراغ خود گوگل تا ته توی ماجرا را دربیاوریم. اینطوری شما مثل قهرمان بوکسی می شوید که پیش اسطوره های این رشته تمرین کرده اید و هیچ کس حتی جرأت رویایی با شما روی رینگ مسابقه را هم ندارد. اجازه دهید بدون هر توضیح اضافه ای برویم سراغ اصل مطلب و سیستم مزایده ای جذاب گوگل.
همانطور که از اسم این بخش می شود حدس زد، سیستم مزایده ای گوگل مثل همه مزایده ها بر سر بیشترین قیمت برای خرید است. دقیقا مثل حراجی های هنری که در آنها آثار هنرمندان مختلف با کلی تشریفات پرزرق و برق به فروش گذاشته می شود. البته در اینجا نه شما کلکسیونر هستید و نه خبری از آثار هنری چند میلیون دلاری است، بلکه رقابت بر سر نمایش تبلیغات در گوگل است. اگر یادتان باشد همین چند وقت پیش درباره گوگل ادز و انواع تبلیغات این پلتفرم حرفه ای با هم حرف زدیم. حالا در اینجا قصد داریم ببینیم چطور می شود یک جایگاه بی عیب و نقص برای تبلیغات برند در گوگل ادز پیدا کنید و صدالبته از شر مزاحمت های رقبای تان در امان بمانید.
همانطور که یک فروشنده حاضر نیست اثر هنری عتیقه اش را به هر مشتری بفروشد، گوگل هم خیلی خوب از اهمیت تبلیغات در سرویس های مختلف مثل موتور جست و جوی نوستالژیکش خبر دارد. دقیقا برای همین هم به جای اینکه قیمت های ثابتی برای استفاده برندها از فضاهای تبلیغاتی اش تعیین کند، یک پا بازی مار و پله راه انداخته تا فقط بهترین برندها دست شان به این تبلیغات باارزش برسد. ماجرا کم کم دارد مثل فیلم های اکشن به نقطه اوج هیجانش می رسد، مگر نه؟
شاید پیش خودتان فکر کنید گوگل هم مثل خیلی از سرمایه دارهای کلیشه ای فقط دنبال سود خودش است و اصلا به فکر تبلیغی که کاربران بخت برگشته اش باید تحمل کنند، نیست. در این صورت باید بگوییم که کاملا دراشتباهید. چراکه گوگل خاطر کاربرانش را خیلی بیشتر از سودهای کلان می خواهد. این یعنی برندها به غیر از پیشنهاد بالا برای تبلیغات گوگل باید یک تبلیغ همه فن حریف را هم طراحی کرده باشند. از این نظر وضعیت شما برای قبول شدن در کنکور گوگل ادز مثل خلبان تازه کاری است که به غیر از داشتن مدارک مختلف پرواز باید چند باری هم مهارت عملی اش را پیش افراد کارکشته این حوزه پس دهد وگرنه حتی رنگ پرواز را هم نخواهد دید!
همانطور که سینماهای مختلف برای نمایش بهترین فیلم های دنیا کلی معیار سختگیرانه برای خودشان دارند، گوگل هم یک راه و رسم خاص خودش را دارد. البته در این بین خبری از سنگ اندازی های بی خود و بی جهت نیست، بلکه مدیران گوگل یک فرمول کاملا روشن، واضح و صدالبته کاربردی را طراحی کرده اند. این فرمول سه بخش به هم پیوسته شامل پیشنهاد مالی، کیفیت تبلیغات و آخر از همه کیفیت بخش های جانبی تبلیغ را دربر می گیرد. اگر شما از هر سه بخش سربلند بیرون بیایید، تبدیل به همان قهرمانی می شوید که گوگل مدتهاست منتظرش است.
مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی موبایل چیست؟ همراه با راهنمای قدم به قدم برای بازاریاب ها
حالا که متوجه شدید سیستم مزایده ای گوگل ادز چه بخش هایی دارد، نوبتی هم باشد باید سری به هر کدام از بخش های آن بزنیم. خب انتظار ندارید که ما همینطور خشک و خالی شما را با این سیستم حرفه ای تنها بگذاریم که؟ پس لطفا شش دانگ حواس تان را به ما دهید تا این سه مرحله را مثل آب خوردن برای تان توضیح دهیم:
• پیشنهاد مالی: وقتی شما تبلیغ تان را برای نمایش در گوگل آماده می کنید، باید اول از همه پیشنهاد مالی تان را اعلام کنید. اینجا دقیقا مثل همان مثال مزایده هنری است که قبلا درباره اش حرف زدیم. با این حساب هرچه پیشنهاد شما بالاتر باشد، شانس تان برای جلب نظر گوگل بیشتر می شود. اجازه دهید همین اول کار خیال تان را راحت کنیم و بگوییم سیستم پرداخت هزینه تبلیغات در گوگل به سبک پرداخت به ازای هر کلیک (CPC یا همان PPC خودمان) است. وقتی هم که شما پیشنهادی برای تبلیغ تان ارائه می کنید، در واقع تمایل تان برای پرداخت در ازای هر کلیک کاربران گوگل روی محتوای بازاریابی تان را اعلام کرده اید. پس حواس تان جمع باشد که بی خودی قیمت را بالا نبرید. وگرنه دست آخر با کلی بدهی و کمپینی که نصفه و نیمه مانده تنها می مانید!
• کیفیت تبلیغ: گوگل همیشه راحتی و تجربه لذت بخش کاربرانش را به هر پیشنهاد مالی ترجیح می دهد. خب بالاخره باید یک فرقی بین این برند دوست داشتنی و بقیه موتورهای جست و جو باشد، مگر نه؟ به همین دلیل شما بعد از اینکه پیشنهاد مالی تان را تعیین کردید، باید منتظر بمانید تا گوگل کیفیت تبلیغ تان را زیر ذره بین ببرد. معیارهایی نظیر میزان ارتباط تبلیغ تان با سلیقه مخاطب هدف یا زیبایی گرافیکی آن فاکتورهای مهمی در امتیاز کیفی (Quality Score) نهایی تان است. هرچه این امتیاز بالاتر باشد، یعنی تبلیغ تان بهتر گل کاشته و نظر الگوریتم گوگل را جلب کرده است؛ به همین سادگی.
• کیفیت بخش های جانبی تبلیغ: اگر پیش خودتان فکر کرده اید با یک پیشنهاد مالی خوب و کیفیت قابل قبول تبلیغ دیگر از دست فرمول گوگل جان سالم به در برده اید، باید حسابی ناامیدتان کنیم. چراکه گوگل فکر همه جا را کرده و تا مطمئن نشود شما بهترین تبلیغ دنیا را ندارید، حتی یک ثانیه هم کاربرانش را اذیت نمی کند. آخرین بخش کنکور گوگل ادز شامل بررسی بخش های جانبی یک تبلیغ است. مهمترین بخش ها در این بین شامل صفحه فرود (Landing Page)، استفاده درست از کلیدواژه ها (Keywords) و آخر سر هم کانال های ارتباطی (شماره تلفن، آدرس سایت و ایمیل) است. وقتی شما این بخش ها را هم با کیفیتی در حد بوندسلیگا تکمیل کنید، دیگر توپ هم تکان تان نمی دهد و بی برو برگشت تبلیغ تان در گوگل تایید خواهد شد.
بی شک برای بازاریاب هایی که با کلی از تعاریف متضاد دیگران درباره سیستم مزایده ای گوگل ادز گیج شده اند، آشنایی با فرمول سه مرحله ای مقاله ما مثل پیدا کردن نقشه گنج است. یادتان باشد تا زمانی که خیلی خوب مراحل بالا را رعایت کنید، هیچ دلیلی برای عدم تایید یا بازگشت پایین سرمایه تان در گوگل نخواهد بود.
وضعیت شما الان مثل بازیگر تازه کاری است که یک نقش عالی در فیلم جدید اسکورسیزی پیدا کرده و از قضا کم و کیف نقشش را هم می داند، اما هنوز با فوت و فن های بازیگری کاملا آشنا نشده است. به همین خاطر ما در بخش بعدی می خواهیم فوت کوزه گری برای موفقیت در تبلیغات گوگل ادز را به شما یاد بدهیم تا دیگر مو لای درز کارتان نرود. پس دست از عجله بردارید و برای اینکه یک پا بازاریاب حرفه ای در استفاده از گوگل ادز شوید، در بخش بعدی هم با ما همراه باشید.
تبلیغات موفق در گوگل ادز: هر آنچه بازاریاب ها باید بدانند
شما الان خیلی خوب با سیستم مزایده ای گوگل ادز آشنا شده اید و با توجه به اینکه قبلا هم درباره انواع مدل های تبلیغات در این پلتفرم با هم حرف زده ایم، تقریبا آماده شروع ماجراجویی تان در دنیای تبلیغاتی گوگل هستید. احتمالا پیش خودتان فکر می کنید ما خیلی بدبین هستیم که هنوز هم شما را تقریبا آماده می دانیم. قبول دارم وسواس ما در روزنامه فرصت امروز بیشتر یادآور داستان های پلیسی است، اما به ما حق بدهید که نگران سرمایه تان در دنیای بی رحم تبلیغات باشیم. اجازه دهید در این باره از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. معماری را در نظر بگیرید که همین امسال از دانشگاه فارغ التحصیل شده و اتفاقا نمره های خیلی خوبی هم دارد. آیا شما به عنوان یک سرمایه گذار حاضر هستید در همین اول کار بدون هیچ تجربه ای روی پروژه ای با همکاری چنین معماری سرمایه گذاری کنید؟ شما را نمی دانم، ولی من که هیچ جوره با چنین پروژه ای کنار نمی آیم و خیلی هم به موفقیت آن خوشبین نیستم.
ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه شما در اولین تجربه تان در گوگل ادز خیلی به مشکل نخورید و استرسی در حد و اندازه فینال جام جهانی فوتبال سراغتان نیاید، چند تا تکنیک کلیدی برای موفقیت در تبلیغات گوگل ادز برای تان آماده کردیم تا خیال تان از این بابت کاملا راحت شود. اینطوری شما به جای اینکه هر لحظه با ترس و لرز به سرنوشت تبلیغ تان نگاه کنید، با اطمینان کامل از موفقیت آن بقیه کارهای تان را انجام داده و آخر سر هم بازگشت سرمایه رویایی را تجربه خواهید کرد؛ به همین سادگی!
1. پیدا کردن کلیدواژه های درست: ورود حرفه ای به دنیای گوگل ادز
وقتی شما در گوگل دنبال محتوایی خاص یا حتی یک گشت و گذار ساده هستید، چاره ای به غیر از انتخاب کلیدواژه برای سرچ کردن ندارید. خب انتظار ندارید که گوگل ذهن شما را بخواند، مگر نه؟
مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی گوگل: راهنمایی کامل برای بازاریاب ها
کلیدواژه ها مثل ابزارهای اساسی نقشه کشی برای معمارها هستند که هر بازاریابی باید سیر تا پیاز آن را بلد باشد. البته لازم نیست خیلی خودتان را نگران کنید، چراکه آشنایی با کلیدواژه ها اصلا کار سختی نیست. به ویژه اینکه گوگل هم در این بین کنارتان حاضر و آماده است. تنها کاری که شما برای تجربه ای موفق در تبلیغات گوگل ادز باید انجام دهید، جست و جو برای کلیدواژه های مورد علاقه مخاطب هدف تان است. به زبان خودمانی، شما باید یاد بگیرید که مخاطب هدف تان به هنگام جست و جو در گوگل از کدام کلیدواژه ها بیشتر استفاده می کند؛ همین و بس.
خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند برای پیدا کردن کلیدواژه های مناسب برای تبلیغ شان باید از هفت خان رستم جان سالم به در ببرند و با یک عالمه چالش گوناگون رو به رو شوند. اگر شما هم چنین نظری درباره فرآیند یافتن کلیدواژه ها دارید، باید با یک خبر خوش حسابی هیجان زده تان کنیم. این خبر امکان استفاده از ابزار گوگل به اسم Keyword Planner است. این ابزار در واقع دروازه ای به سوی انبوهی از اطلاعات طبقه بندی شده کاربران گوگل درباره جست و جوی کلیدواژه هاست. وقتی شما چنین ابزاری را در دست داشته باشید، حس و حال کارگردانی را خواهید داشت که دقیقا می داند تماشاگران چه نوع فیلم هایی را دوست دارد و آماده است تا مثل آب خوردن گیشه را منفجر کند.
شکی نیست که بعضی از بازاریاب ها در طول سال های طولانی سر و کار داشتن با دنیای تبلیغات تجربه باورنکردنی در این حوزه به دست آورده اند. چنین افرادی اغلب اوقات حس قهرمان های شکست ناپذیر را پیدا می کنند و اصلا ابزارهایی مثل کی ورد پلنر را قبول هم ندارند. اگر نظر ما را بخواهید، خیلی دوستانه به شما می گوییم که دور چنین آتش بازی هایی را یک خط پررنگ بکشید. چراکه در دنیای تبلیغات که تقریبا هر روز دستخوش تغییر است، قرار دادن همه تخم مرغ ها در سبد تجربه تان یک سقوط آزاد به تمام معنا خواهد بود. پس یک لطفی به خودتان بکنید و به جای کارهای عجیب و غریب خیلی راحت از ابزار کاربردی و صدالبته رایگان گوگل استفاده کنید؛ به همین سادگی!
2. اضافه کردن کلیدواژه های منفی: تکنیکی که کسی یادش نمی ماند!
هر داستان فوق العاده ای برای اینکه بتواند خواننده اش را طوری میخکوب کند که حتی متوجه گذر زمان هم نشود، در کنار قهرمان اصلی یک شخصیت بد هم لازم دارد. وگرنه داستان خیلی کلیشه ای و قابل پیش بینی خواهد شد. باور کنید یا نه، ماجرای فوق درباره تبلیغات در گوگل ادز هم کاربرد دارد. البته منظور ما تبدیل کردن تبلیغ تان به صحنه تئاتر نیست، بلکه باید برای انتخاب کلیدواژه های تان نیم نگاهی هم به کسانی که هیچ جوره نمی خواهید محتوای تان دست شان برسد، باشید. به زبان خودمانی، همانطور که هر تبلیغی دامنه ای از کاربران را هدف قرار می دهد، از سوی دیگر باید مراقب باشید که محتوای تان روی اعصاب بقیه کاربران که حتی علاقه ای هم به کسب و کارتان ندارند، رژه نرود. وگرنه دست آخر با کلی کاربر ناراضی گوگل که حتی برندتان را درست و حسابی نمی شناسند، تنها خواهید ماند.
در دنیایی که کلی محصولات رنگارنگ برای سلیقه های بی نهایت متنوع وجود دارد، افسانه جلب نظر تمام مشتریان بیشتر شبیه به یک شوخی کاملا بی مزه است. بنابراین شما باید همین حالا چنین فکر و خیال هایی را از سرتان بیرون کنید. اضافه کردن کلیدواژه های منفی به تبلیغات تان در گوگل ادز در امان ماندن از دردسرهای نارضایتی گسترده کاربران را تضمین می کند. به علاوه، اخطارهای گاه و بی گاه گوگل و خطر حذف کامل تبلیغات تان هم یک بار برای همیشه دست از سرتان برخواهد داشت.
اگر فکر کرده اید برای پیدا کردن کلیدواژه های منفی دیگر باید آستین ها را بالا بزنید و خودتان وارد گود شوید، باید باز هم خیال تان را راحت کنیم. چراکه ابزار Keyword Planner اینجا هم به کارتان می آید. فقط کافی است در این ابزار سری به بعضی از کلیدواژه هایی که معمولا با حوزه کاری تان اشتباه گرفته می شود اما از زمین تا آسمان با ماهیت برندتان فرق دارد، بزنید. اینطوری هم در هزینه تبلیغات تان صرفه جویی می کنید، هم اعتبارتان یک شبه بر باد نخواهد رفت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید و چندتایی هم کلیدواژه منفی به کمپین تان اضافه کنید.
3. طراحی صفحه فرود (Landing Page) حرفه ای: وقتی تبلیغ خشک و خالی کافی نیست
موفقیت در دنیای پرفراز و نشیب گوگل ادز فقط با نمایش آگهی تان در سرویس های مختلف این غول دنیای دیجیتال به دست نمی آید. همانطور که یک قهرمان تنیس مثل رافائل نادال باید یک عالمه مهارت مختلف را یکجا داشته باشد تا از پس رقبا بربیاید و دستش به جام مسابقات معتبر برسد، شما هم به عنوان بازاریاب باید هدف گذاری تان فراتر از یک تبلیغ خشک و خالی در گوگل ادز باشد. وگرنه کلاه تان در بازار رقابتی این دوره و زمانه حسابی پس معرکه خواهد بود؛ به همین سادگی!
باور کنید یا نه، خیلی وقت ها کاربران با کلی ذوق و شوق روی تبلیغات گوگل ادز یک برند کلیک می کنند و یکهو با صفحه فرودی بی نهایت غیر استاندارد رو به رو می شوند. شما را نمی دانم، ولی برای من که دیدن یک چنین صفحات فرودی به معنای خداحافظی همیشگی با برند موردنظر است. به هر حال هیچ کس وقتش را از سر راه نیاورده که با چنین تبلیغات و برندهایی تلف کند، مگر نه؟
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج در تبلیغات کلیکی (PPC): وقتی بازاریاب ها هم اشتباه می کنند!
توصیه ما در این بخش کاملا ساده و سرراست است؛ شما همانطور که همه حواس تان پیش طراحی تبلیغی بی عیب و نقص در گوگل ادز است، باید نیم نگاهی هم به آماده سازی یک صفحه فرود باکیفیت هم داشته باشید. اگر بخواهیم از یک مثال کاربردی استفاده کنیم، باید بگوییم که تبلیغ شما در گوگل ادز مثل تیزر یک فیلم سینمایی است که برای کشاندن مخاطب به سالن های سینما استفاده می شود. حالا اگر کیفیت خودِ فیلم با تیزر از زمین تا آسمان فرق داشته باشد، احتمالا حتی یک نفر هم تا آخر سانس در سالن باقی نخواهد ماند. پس یک لطفی به خودتان و آینده برندتان کرده و برای طراحی صفحه فرود هرچه در چنته دارید رو کنید.
قبول دارم طراحی صفحه فرود خیلی کار راحتی نیست، اما از طرفی شما لازم نیست خودتان را به آب و آتش بزنید. همین که پیام اصلی صفحه فرودتان با تیتر تبلیغ گوگل ادز هماهنگ باشد کافی خواهد بود. برای این کار شما فقط باید دعوت به عمل (همان CTA) را با نیم نگاهی به ماهیت تبلیغ گوگل ادز طراحی کنید. اگر هم در این بین فونت و ترکیب رنگ هماهنگ را چاشنی کار کنید دیگر مو لای درز تبلیغ تان نخواهد رفت. این یعنی فروش بالای محصولات تان از طریق تبلیغ گوگل ادز ردخور نخواهد داشت.
4. استفاده هوشمندانه از بودجه تبلیغاتی: بودجه بی نهایت وجود ندارد!
بی شک هر بازاریابی در طول دوران کاری اش دستکم یک بار آرزوی بودجه کلان و بی نهایت برای طراحی کمپین تبلیغاتی با خیال راحت را داشته است. راستش را بخواهید چنین فکر و خیال هایی آنقدر جذاب هست که آدم به سختی از آن دل بکند. ما اصلا دوست نداریم وسط این قبیل آرزوی های دوست داشتنی بپریم، اما واقعیت این است که بودجه بی نهایت فقط یک افسانه خیالی در دنیای کسب و کار است؛ نه چیزی بیشتر.
اگر شما از آن دست کارآفرینانی باشید که گشت و گذار در بین داستان موفقیت کارآفرینان بزرگ برای تان سرگرم کننده باشد، احتمالا خیلی خوب می دانید که تقریبا تمام کارآفرینان بزرگ همیشه با محدودیت مالی برای توسعه کسب و کارشان رو به رو بوده اند. حتی امروزه هم بعضی از برندهای بزرگ برای هر دلار از بودجه شان برنامه دارند و اصلا خبری از بی گدار به آب زدن در کارشان نیست. با این حساب شما هم باید مثل یک حسابدار سختگیر مو را از ماست بیرون بکشید و بی خودی بودجه تان را پای گوگل ادز هدر ندهید. حتما می پرسید چطور چنین چیزی ممکن است، نه؟ اجازه دهید در ادامه سیر تا پیاز این تکنیک را برای تان زیر ذره بین ببریم.
اغلب بازاریاب ها وقتی قرار است با یک بودجه مثلا هزار دلاری در گوگل ادز کار کنند، اول از همه یک بازه زمانی مشخص را در نظر می گیرند. از آنجایی که بیشتر کمپین ها در این دوره و زمانه یک ماهه است، ما هم از همین الگو در این بخش استفاده می کنیم. با این حساب بازاریاب قصه ما هزار دلار را باید در 30 روز خرج کند. این یعنی تقریبا روزی 33.3 دلار خواهد داشت. احتمالا دارید پیش خودتان فکر می کنید اختصاص روزی 33 دلار برای تبلیغات گوگل ادز خیلی هم ایده بدی نیست. خب در این صورت باید حسابی ناامیدتان کنیم. چراکه با این دست فرمون حتی به گرد برندهای بزرگ هم نمیرسید.
ماجرا از این قرار است که وقتی شما یک کمپین تبلیغاتی تازه در گوگل ادز راه میاندازید، فقط تا چند روز نخست کاربران برای دیدن آن ذوق و شوق دارند. بعد از تقریبا سه روز دیگر شما هم جزو همان تبلیغات کلیشه ای و تکراری گوگل شده اید. شکی نیست که این ماجرا خیلی غافلگیرکننده است، اما بخواهید یا نه باید با قانون بی رحمانه دنیای تبلیغات کنار بیایید. فرمول جادویی ما برای شما در این میان اختصاص بیشتر بودجه تان برای روزهای اول رونمایی از تبلیغات تان است. اینطوری در عرض سه تا چهار روز حسابی اسم برندتان در ذهن مشتریان حک می شود و مهمتر از هم اینکه دیگر خبری از تبدیل شدن تبلیغات تان به محتوای کلیشه ای و کسل کننده برای کاربران نخواهد بود.
5. استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics): آشنایی با عصای دست بازاریاب ها!
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کاربران بعد از کلیک بر روی تبلیغ تان در گوگل ادز چه رفتاری در سایت رسمی برند شما دارند؟ راستش را بخواهید خیلی از بازاریاب ها حتی به چنین موضوعی فکر هم نمی کنند، چه برسد به اینکه دنبال راه حلی برای آن باشند. البته از آنجایی که همه مخاطب های روزنامه فرصت امروز کارآفرینان باهوشی هستند، در این یک مورد خیلی جای نگرانی نیست؛ به ویژه اینکه ما هم در این بخش قصد داریم راه و چاه دسترسی به اطلاعات گسترده درباره تبلیغات گوگل ادز را به شما یاد بدهیم.
کار شما برای ارزیابی رفتار کاربران در سایت تان و نتیجه تبلیغ گوگل ادز تا حدودی شبیه به آنالیزور یک تیم ورزشی است. اگر شما بازاریاب باتجربه ای باشید، احتمالا اول از همه به ما اعتراض می کنید که آنالیز کردن رفتار تک تک کاربران در قبال تبلیغات گوگل ادز تقریبا غیرممکن است. در این صورت باید شما را با یکی دیگر از ابزارهای حرفه ای گوگل آشنا کنیم. این ابزار چیزی نیست به غیر از گوگل آنالیتیکس!
مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟ کلاس درسی حرفه ای برای بازاریاب ها
گوگل آنالیتیکس از آن دست ابزارهایی است که هر بازاریاب حرفه ای باید کنار دستش داشته باشد. وگرنه هر کاری هم انجام دهد، آخر سر هیچ جوره از نتیجه کارش مطمئن نخواهد بود. شما با استفاده از این ابزار کاربردی خیلی راحت آمارهای دقیق درباره نرخ کلیک تبلیغ و نرخ بازشدگی صفحه فرودتان را مشاهده خواهید کرد. به علاوه، گوگل آنالیتیکس گزارش کاملی درباره میزان استقبال کاربران از تبلیغ شما نیز ارائه می کند. به این ترتیب خیلی راحت وضعیت کمپین تان را متوجه شده و در صورت نیاز قبل از اینکه کار از کار بگذرد، آن را به روز رسانی خواهید کرد.
اگر فکر کرده اید استفاده از گوگل آنالیتیکس در گوگل ادز کار خیلی سختی است و باید شاخ غول را بشکنید، باز هم باید غافلگیرتان کنیم. چراکه شما فقط با یک کلیک امکان همگام سازی این دو ابزار حرفه ای را خواهید داشت. این یعنی دسترسی ساده و سریع به اطلاعات موردنیازتان؛ آن هم بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنید.
6. تمرکز بر روی سادگی تبلیغات: هیچ کس آگهی های شلوغ را دوست ندارد
آیا تا به حال برای شما پیش آمده در یک جلسه کاری یا حتی گفت و گویی دوستانه پیش خودتان فکر کنید حتی یک کلمه هم از حرفه ای طرف مقابل را متوجه نمی شوید؟ شما را نمی دانم، ولی من که خیلی خوب این وضعیت را درک می کنم. اینطور وقت ها آدم احساس می کند در سرزمین عجایب گیر کرده و هیچ راه فراری هم ندارد. البته ما اینجا قصد نداریم درباره مهارت های ارتباطی یا مشکلات محیط کار با شما حرف بزنیم، بلکه ماجرا درباره ضرورت تمرکز بر روی سادگی در تبلیغات است.
خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند هرچه طرح های تبلیغاتی شان شلوغ و غیرعادی تر باشد، بیشتر در کانون توجه مشتریان قرار می گیرند. ریشه چنین فکر و خیال های عجیبی را که فاکتور بگیریم، باید گفت که چنین طرز کاری قدم به قدم شما را به یک سقوط آزاد تمام عیار نزدیک خواهد کرد. دلیل آن هم کاملا واضح است؛ وقتی کاربران ارتباط مناسبی با تبلیغ شما در گوگل برقرار نکنند و به زبان خودمانی متوجه اش نشوند، بازگشت سرمایه فقط و فقط رویایی بی سرانجام خواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز این ضرب المثل قدیمی که «زیبایی در سادگی است» را همیشه سرلوحه کارمان قرار می دهیم. دقیقا به همین خاطر هم مقالات آموزشی مان درباره استراتژی ها و ابزارهای رنگارنگ دنیای کسب و کار همیشه خیلی ساده و صدالبته صمیمانه است. با این حساب بد نیست شما هم در طراحی تبلیغات تان در گوگل ادز نیم نگاهی به سادگی محتوای تان داشته باشید. قول می دهیم نتیجه این کار حسابی شگفت زده تان کند!
تنها کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، بازنگری نهایی در تبلیغ تان و حذف بخش های غیرمرتبط یا پیچیده است. اگر بتوانید به جای اصطلاحات ناآشنا برای مخاطب هدف از زبانی ساده استفاده کنید، تبلیغ تان بی برو برگشت تبدیل به ترند داغ گوگل ادز خواهد شد؛ به همین سادگی.
مطلب مرتبط: 5 ترفند تبلیغات کلیکی جهت بهبود عملکرد
سخن پایانی
بعد از یک ماجراجویی هیجان انگیز، حالا دیگر ما در پایان راه هستیم. شما الان خیلی خوب با گوگل ادز، سیستم مزایده ای آن و همینطور تکنیک هایی که برای موفقیت تبلیغاتی در آن لازم دارید آشنا شده اید. حالا دیگر نوبتی هم باشد، باید آستین ها را بالا بزنید و آماده استفاده از هر آنچه یاد گرفتید، شوید. وضعیت شما مثل جنگجویی است که فوت کوزه گری را هم یاد گرفته و ما هم در ادامه مسیر برای تان آرزوی موفقیت داریم. یادتان باشد هر وقت سوال یا مشکلی در کار با گوگل ادز داشتید، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه منتظرتان هستیم. پس خجالت را کنار گذاشته و در صورت نیاز با ما در ارتباط باشید.
منابع: