تبلیغات کلیکی (PPC) در طول سال های اخیر دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است؛ به طوری که در نگاه اول آدم فکر می کند یک استراتژی کاملا جدید رو به رویش قرار دارد. با این حساب اگر شما بخواهید تحولات این الگوی جذاب تبلیغاتی را در نظر نگیرید، مثل برنامه نویسی خواهید بود که در دنیای پیشرفته امروزی هنوز هم می خواهد با رایانه های کلاسیک دهه 90 کارش را انجام دهد. بی شک برنامه نویس داستان ما به غیر از اینکه سوژه خنده بسیاری از همکارانش را فراهم کند، هیچ دستاورد دیگری در کارش نخواهد داشت و حتی یک برنامه هم نمی تواند طراحی کند!
همانطور که تجربه مردم از تماشای فیلم با ورود قهرمانانه نتفلیکس به کلی زیر و رو شده و خیلی ها برای تماشای آخرین آثار کارگردان های مشهور دنیا به جای سالن های سینما به صندلی راحتی اتاق شان تکیه می دهند، گشت و گذار در اینترنت هم دیگر شبیه گذشته نیست. اگر با دقت به دور و برتان نگاه کنید، کامپیوترهای بزرگ و حتی لپ تاپ ها جای خودشان را به گوشی های هوشمند داده اند. خب به هر حال در اینجا صحبت از دستگاهی است که به شما امکان اتصال به اینترنت و هزار و یک کار دیگر حتی در حین جا به جایی با اتوبوس و مترو را می دهد. پس اصلا عجیب نیست که مردم 24 ساعته سرشان در گوشی های موبایل شان باشد، مگر نه؟
شاید فکر کنید محبوبیت دیوانه کننده گوشی های هوشمند فقط به ضرر تولید کنندگان انواع کامپیوتر و لپ تاپ است و دنیای تبلیغات اصلا کاری با این تحولات ندارد. در این صورت باید بگوییم که کاملا دراشتباهید، چراکه هر تغییری در زندگی روزمره مردم بی برو برگشت کار بازاریاب ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد. حالا اگر شما به طیف گسترده مشتریان گوشی به دست تان توجه نکنید، دیر یا زود تبدیل به یکی از برندهای خسته کننده بازار خواهید شد؛ از آن برندهایی که انگار هنوز در عهد باستان به سر می برند و هیچ آشنایی با فناوری های دیجیتال ندارند!
احتمالا تا الان حسابی فکرتان درگیر تغییرات جدید تبلیغات کلیکی شده است و شاید از خودتان بپرسید چطور می شود جلوی تبدیل شدن کسب و کارتان به یک برند کسل کننده را گرفت؟ اگر بخواهیم بدون حاشیه رفتن جواب شما را بدهیم باید به تبلیغات کلیکی موبایل اشاره کنیم. این استراتژی جدید دقیقا مثل مهاجم تازه نفسی است که می تواند در دقیقه 90 نتیجه بازی فوتبال را از این رو به آن رو کند؛ به همین سادگی.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها باید همیشه خودشان را با فناوری های جدید هماهنگ کنند. از آنجایی که گوشی های هوشمند روز به روز افراد بیشتری را دست به جیب کرده و بازارش در چهارگوشه دنیا حسابی داغ است، شما باید اول از همه خودتان را با تبلیغات کلیکی در این فضا سازگار کنید. وگرنه کلاه تان حسابی پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی گوگل: راهنمایی کامل برای بازاریاب ها
اگر از مخاطب های پر و پا قرص فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید که ما برای یادگیری هر استراتژی تازه ای یک راهکار بی عیب و نقص داریم. پس اگر می خواهید فوت و فن تبلیغات کلیکی در موبایل را یاد بگیرید، هیچ جوره این مقاله را از دست ندهید. البته ما در اینجا قصد نداریم با تمرین های سخت و راهکارهای عجیب و غریب حسابی سردرگم تان کنیم، بلکه خیلی صاف و پوست کنده با تعریف تبلیغات کلیکی موبایل کارمان را شروع می کنیم. بعد هم به سراغ مزایای این استراتژی جدید می رویم تا شما با خیال راحت آن را انتخاب کنید. دست آخر هم بعضی از تکنیک های طلایی تبلیغات کلیکی را با هم مرور می کنیم تا راه و چاه این مسیر را مثل کف دست تان یاد بگیرید. حالا اجازه دهید بدون هیچ حرف اضافه ای برویم سر اصل مطلب!
تبلیغات کلیکی موبایل: آشنایی با استراتژی جدید عرصه تبلیغات
همانطور که یک کارگردان سینما برای اینکه فیلم خوبی بسازد باید اول از همه خیلی خوب تجهیزات در دسترسش را بشناسد، شما هم به عنوان بازاریاب برای استفاده از الگوی PPC قبل از هر چیز یک تعریف دقیق و بی دردسر لازم دارید. شاید پیش خودتان فکر کنید قرار است دوباره با یکی از تعاریف کلیشه ای یا بی سر و ته در دنیای تبلیغات مواجه شوید، اما ما در روزنامه فرصت امروز روش کاملا متفاوتی داریم.
مخاطب های ثابت فرصت امروز خیلی خوب می دانند که ما همیشه به دنبال تعاریف ساده و کاربردی هستیم و اصلا هم با تعاریف پیچیده میانه خوبی نداریم. اگر بخواهیم از همین راهکار برای تعریف تبلیغات کلیکی موبایل استفاده کنیم، باید بگوییم که تبلیغات کلیکی موبایل در واقع همان تبلیغات کلیکی سنتی است که به طور ویژه برای کاربران گوشی های هوشمند طراحی و نمایش داده می شود؛ به همین سادگی!
اجازه دهید دوباره از مثال سینمایی بالا استفاده کنیم؛ تبلیغات کلیکی موبایل مثل ژانرهای مختلف سینمایی است که هر کدام بخشی از علاقه مندان به فیلم و سریال را به خودش جذب می کند. با این حساب بازاریاب ها نیز با تبلیغات کلیکی موبایل به جای اینکه سراغ همه مشتریان بروند، به طور اختصاصی روی کاربران موبایل سرمایه گذاری خواهند کرد. این یعنی شما در طراحی چنین تبلیغاتی به ویژگی های موبایل ها و همینطور نیازهای خاص کاربران شان توجه نشان می دهید. پس اگر فکر کرده اید تبلیغات کلیکی موبایل فقط یک اسم تازه برای استراتژی تبلیغاتی قدیمی است، باید همین حالا از شما بخواهیم که چنین ایده هایی را دور بریزید.
اگر اولین بار است که اسم تبلیغات کلیکی موبایل به گوش تان می خورد، احتمالا تا الان یک عالمه سوال در ذهن تان درباره اهمیت این الگو شکل گرفته است. راستش را بخواهید در اینجا حق کاملا با شماست. خب هر بازاریاب باهوشی باید دست کم یک دلیل برای کنار گذاشتن استراتژی که به آن عادت کرده و شاید خیلی خوب هم بلد باشد، پیدا کند. وگرنه حسابی بی گدار به آب زده و مثل راننده ای خواهد بود که بدون نقشه راهنما در مسابقه رالی داکار شرکت کرده. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که چنین کاری نتیجه ای به غیر از شکست به همراه نخواهد داشت، مگر نه؟
از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا دوست نداریم شما ریسک کنید، در بخش بعدی می خواهیم جوابی درست و حسابی برای سوال «چرا تبلیغات کلیکی موبایل مهم است؟» پیدا کنیم. اینطوری شما می توانید با خیال راحت با ما همراه شوید و دیگر خبری از شک و تردید درباره این استراتژی تازه تبلیغاتی نخواهد بود.
چرا تبلیغات کلیکی موبایل مهم است؟
وقتی یک شرکت بزرگ مثل فیس بوک یا اپل می خواهد ساختمانی جدید برای خودش بسازد، از بین هزاران معماری که با هم بر سر کسب این موقعیت طلایی رقابت می کنند، ففط آنی را انتخاب خواهند کرد که درک درستی از نیاز شرکت شان داشته باشد و طرحی بی عیب و نقص ارائه دهد. وضعیت شما در تبلیغات کلیکی نیز دقیقا همینطور است. پس اگر می خواهید تبدیل به قهرمان مشتریان شوید و کلی از کاربران موبایل را تبدیل به مشتری ثابت برندتان کنید، اول از همه باید مطمئن شوید که تبلیغات کلیکی موبایل واقعا به دردتان می خورد. وگرنه فقط وقت تان را سر استراتژی ای تلف خواهید کرد که بیشتر سر و صدایی برای هیچ است تا راهکاری طلایی!
احتمالا شما در زندگی تان بارها و بارها این توصیه مشهور که «آمار و ارقام دروغ نمی گوید» را شنیده اید. راستش را بخواهید ما در روزنامه فرصت امروز همیشه کارمان را براساس آمارهای دقیق پیش می بریم. به همین خاطر در بررسی اهمیت تبلیغات کلیکی موبایل هم یک راست رفته ایم سراغ بعضی از آمارهای مهم. پس کمربندهای تان را محکم ببندید تا تخته گاز برویم سراغ دنیای آمار و ارقام.
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج در تبلیغات کلیکی (PPC): وقتی بازاریاب ها هم اشتباه می کنند!
1. سه چهارم مردم دنیا کاربر موبایل هستند
شاید شما با تبلیغات کلیکی سنتی بتوانید نظر بعضی از مشتریان را جلب کنید، اما باید یادتان باشد در دوره و زمانه کنونی گوشی های هوشمند حرف اول و آخر را می زنند. براساس گزارش موسسه We Are Social، امروزه نزدیک به سه چهارم جمعیت دنیا به گوشی های هوشمند دسترسی دارند. اگر فکر می کنید این نکته خیلی مهم نیست، باید بگوییم که چنین آماری به معنای استفاده 4.92 میلیارد نفر در چهارگوشه دنیا از گوشی های هوشمند است. خب اگر دستگاه دیجیتال دیگری را سراغ دارید که به اندازه گوشی های هوشمند در بین مردم محبوبیت دارد و از همه مهمتر اینکه به اینترنت هم وصل می شود، ما را هم بی خبر نگذارید.
باور کنید یا نه، گوشی های هوشمند دیگر بخشی از زندگی روزمره مردم دنیا شده است. شما را نمی دانم، ولی من که از همان لحظه نخست روزم را با چک کردن شبکه های اجتماعی و ایمیل هایم در گوشی شروع می کنم و خیلی وقت ها هم گوشی به دست خوابم می برد. بی شک هیچ بازاریاب زیرکی چنین دامنه وسیعی از مخاطب هدف را با هیچ چیزی در دنیا عوض نخواهد کرد. به هر حال در اینجا پای یک میانبر حرفه ای برای توسعه کسب و کار در میان است و ماجرا اصلا شوخی بردار نیست!
2. کاهش هزینه ها با تبلیغات کلیکی موبایل
اگر شما هم از دست هزینه های سرسام آور تبلیغات گلایه دارید، تبلیغات کلیکی موبایل همان فرمول جادویی است که لازمش دارید. در حالی که هزینه تبلیغات در شبکه های اجتماعی و حتی تبلیغات کلیکی سنتی روز به روز افزایش پیدا می کند، تبلیغات کلیکی موبایل به عنوان یک استراتژی تازه هنوز در اول راه است. دقیقا به همین خاطر شما با هزینه ای خیلی کمتر می توانید حسابی در این الگو گرد و خاک کنید.
اگر یادتان باشد قبلا درباره تبلیغات کلیکی حسابی با شما صحبت کرده ایم. با این حساب خیلی خوب می دانید که پرداخت هزینه در این الگو فقط بعد از کلیک کاربران بر روی تبلیغات تان صورت می گیرد. حالا اگر این گزینه جذاب را در کنار هزینه پایین تبلیغات کلیکی موبایلی قرار دهید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت. اینطوری شانس آن را دارید که با کمترین هزینه ممکن تیم رویایی کسب و کارتان را جمع کرده و به مصاف برندهای بزرگ دنیا بروید!
3. افزایش وقت گذرانی مردم با گوشی های هوشمند
همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم، الان دیگر کمتر کسی پیدا می شود که سرش در گوشی نباشد. خب وقتی شما می توانید تمام ایمیل ها و اخبار روز دنیا را در هر موقعیتی با چند بار بالا و پایین کردن صفحه گوشی تان چک کنید، مگر کسی هم پیدا می شود که سراغ لپ تاپ برود؟
از آنجایی که در ابتدای این بخش به شما قول دادیم تا از آمار و ارقام در معرفی مزایای تبلیغات کلیکی موبایل استفاده کنیم، باید بگوییم که وقت گذرانی در این دستگاه هوشمند به طور میانگین سه ساعت و 43 دقیقه از روز کاربرانش را به خودش اختصاص می دهد. بهتر است برای درک بهتر این زمان یادآوری کنیم که اغلب مردم در سراسر دنیا فقط روزی سه ساعت تلویزیون تماشا می کنند. با این حساب شما با دستگاهی رو به رو هستید که خیلی راحت تلویزیون دوست داشتی اغلب مردم سراسر دنیا را پشت سر گذاشته و حسابی هم از آن هوشمندتر است.
بازاریاب های حرفه ای خیلی خوب می دانند که باید همیشه همان جایی باشند که مشتریان شان حضور دارند. پس اگر مشتریان شما علاقه خیلی زیادی به گوشی های هوشمند دارند، پس شما هم به جای اتلاف بودجه تان در جای نامناسب باید بروید سراغ تبلیغات کلیکی موبایل. هرچه باشد مشتریان در بازار عاشق چشم و ابروی شما نیستند و اگر به خواسته شان توجه نکنید، خیلی راحت قیدتان را خواهند زد؛ همینقدر ساده و باورنکردنی!
مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟ کلاس درسی حرفه ای برای بازاریاب ها
4. شخصی سازی حرفه ای با تبلیغات کلیکی موبایل
شما قرار نیست یک تبلیغ یکسان را جلوی تمام مشتریان قرار دهید و انتظار داشته باشید همه از آن استقبال کنند. ماجرا در اینجا شبیه به سلیقه متمایز مردم در مواجهه با تیم های مختلف ورزشی است. همانطور که بعضی از افراد طرفدار تیم بسکتبال گلدن استیت هستند، برخی دیگر هم عاشق لس آنجلس لیکرز هستند. شاید فکر کنید این مثال ما خیلی به بحث درباره عرصه تبلیغات ربطی ندارد، اما باور کنید یا نه شما بدون در نظر گرفتن سلیقه متفاوت مشتریان هیچ شانسی برای رقابت با برندهای بزرگ دنیا ندارید و خیلی زود از لیگ قهرمانان کسب و کارها حذف خواهید شد.
اگر شما هم دوست دارید محتوای تبلیغاتی تان را برای مخاطب هدف شخصی سازی کنید، احتمالا آخرین مزیت تبلیغات کلیکی موبایل حسابی غافلگیرتان خواهد کرد. شما با سرمایه گذاری بر روی این استراتژی جدید می توانید خیلی راحت و بی دردسر سراغ همان مشتریانی بروید که عاشق کسب و کارتان هستند. حتما با خودتان می پرسید چطور همچنین اتفاقی ممکن است، مگر نه؟
جواب ما برای سوال بالا تنوع استفاده مردم از گوشی های هوشمند است. در حالی که بعضی ها آخرین آثار تارانتینو یا اسپیلبرگ را در گوشی شان تماشا می کنند، برخی دیگر کلی بازی سرگرم کننده در گوشی شان دارند. فرض کنید در این میان شما انواع تجهیزات گیمینگ را طراحی و تولید می کنید. بی شک در این شرایط شما به جای تبلیغات کلیکی بی هدف بهتر است یک راست بروید سراغ تبلیغات کلیکی موبایل؛ آن هم نه در هر جایی، بلکه بازی های محبوب و دوست داشتی موبایلی. اینطوری خیلی راحت و بی دردسر دامنه وسیعی از مخاطب علاقه مند به محصولات برندتان را پیدا می کنید و شخصی سازی تبلیغات را وارد مرحله ای تازه خواهید کرد. یادتان باشد در اینجا هم مثل بازی های کامپیوتری ورود به مرحله ای بالاتر کلی امتیاز دارد و مهمترینش پیدا کردن یک عالمه مشتری پر و پا قرص برای برندتان است!
تبلیغات کلیکی موبایل: کلاس درسی برای حرفه ای شدن!
حالا که با مزایای تبلیغات کلیکی موبایل آشنا شدید و از قبل هم تعریفی ساده و کاربردی درباره اش یاد گرفتید، نوبتی هم باشد باید تکنیک هایی برای حرفه ای شدن در آن را با هم بررسی کنیم. شما الان مثل بازیگر تازه کاری هستید که در تست بازیگری برای یک نقش خیلی بزرگ قبول شده و کلی کار دارد تا تبدیل به همان بازیگری شود که کارگردان و علاقه مندان به سینما انتظارش را دارند.
اگر فکر کرده اید ما بعد از بررسی مزایای استراتژی تبلیغات کلیکی موبایل تنهای تان می گذاریم، سخت دراشتباهید. ما در روزنامه فرصت امروز تا از شما یک پا بازاریاب حرفه ای در حوزه تبلیغات کلیکی موبایل نسازیم، دست بردار نیستیم. پس در آخرین بخش از ماجراجویی در دنیای تبلیغات کلیکی موبایل نیز همراه مان باشید.
تبلیغات تعاملی: ضرورت اساسی برای جلب نظر کاربران موبایل
همانطور که یک فیلم سینمایی برای اینکه حسابی در گیشه فروش کند باید تیزرهای تبلیغاتی خیره کننده ای داشته باشد، شما هم برای تحقق اهداف تبلیغاتی تان چاره ای به غیر از طراحی تبلیغات کلیکی بی عیب و نقص ندارید. شاید تبلیغات کلیکی موبایل یک استراتژی تازه باشد، اما حجم رقابت در آن درست مثل مسابقه ماراتن المپیک سنگین و نفسگیر است. با این حساب حتی یک اشتباه کوچک در طراحی تبلیغ کلیکی موبایل به قیمت از دست رفتن یک عالمه مشتری تمام می شود. اینطوری آخر کار شما با کلی بدهی و ضرر و صدالبته سرمایه گذارهای ناراضی تنها خواهید ماند.
مطلب مرتبط: 5 ترفند تبلیغات کلیکی جهت بهبود عملکرد
فرمول طلایی ما در این بخش برای جلب نظر کاربران موبایل طراحی تبلیغات کلیکی تعاملی است. اجازه دهید برای فهم بهتر این فرمول از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. فکر می کنم همه قبول داشته باشند که بازی های ساده و فکری دیگر کلی طرفدار در گوشه و کنار دنیا دارد. با این حساب اگر تبلیغ کلیکی تان برای کاربران موبایل را با حس و حال بازی های سرگرم کننده طراحی کنید، سه هیچ از رقبای تان جلو خواهید افتاد. ایده جالبی به نظر می رسد، نه؟
یادتان باشد شما برای تبدیل تبلیغ کلیکی تا به یک بازی سرگرم کننده قرار نیست مثل استودیوهای بازی سازی اثری در حد و اندازه کال آف دیوتی خلق کنید. در عوض بازی های ساده ای مثل سودوکو یا حتی پازل های چشم نواز هم کافی خواهد بود. پس هر فکری برای طراحی بازی های عجیب و غریب دارید را همین حالا دور بریزید.
راهکار دیگری که شما برای طراحی تبلیغاتی تعاملی می توانید استفاده کنید، استفاده از فیلترهای جذاب و دوست داشتی در شبکه های اجتماعی است. به عنوان مثال، برند تاکو بل در اسنپ چت مجموعه متنوعی از فیلترهای تماشایی را طراحی کرده که به کاربران امکان مشاهده منوی این رستوران و همینطور عکس انداختن در قالب یک غذای مکزیکی زیبا را می دهد. شما را نمی دانم، ولی من که می توانم ساعت ها با چنین فیلترهای جذابی سرگرم شوم.
طراحی تبلیغات بدون صدا: وقتی صدا همیشه نقطه قوت تبلیغات نیست!
اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله گفتیم که مردم هر جایی که فکرش را بکنید از گوشی های هوشمند استفاده می کنند. شاید در نگاه نخست فکر کنید این یکی از مزیت های مهم تبلیغات کلیکی موبایل باشد، اما ماجرا همیشه اینقدرها ساده نیست؛ به ویژه اگر شما از آن دست بازاریاب هایی باشید که همیشه تبلیغات شان را با کلی صداگذاری حرفه ای پیش پای مخاطب قرار می دهند.
حالا فرض کنید یکی از کاربران در بین دو نیمه یک مسابقه فوتبال سری به موبایلش بزند و یکهو با تبلیغ شما رو به رو شود که اتفاقا صدا هم دارد. بی شک کاربر مورد نظر حتی یک ثانیه از تبلیغ تان را هم متوجه نخواهد شد. این یعنی نه تنها تبلیغ کلیکی تان بازگشت سرمایه ای به همراه ندارد، بلکه حتی در صورت کلیک کاربران بر روی آن الکی هزینه اضافی پرداخت خواهید کرد؛ نه چیزی بیشتر!
قبول دارم که اگر عنصر صدا را از تبلیغات حذف شود، مثل آن است که یک فیلم را از اول تا آخر بدون صدا و فقط با زیرنویس تماشا کنیم. اگر این ماجرا را برای یک فیلم باز حرفه ای تعریف کنید، احتمالا تا مدت ها کابوسش را خواهد دید. با این حساب بد نیست از خودتان بپرسید پس چاره چیست؟ شما الان در دوراهی بین حذف صدا از تبلیغات کلیکی تان یا ادامه استفاده از گیر کرده اید و اتفاقا در هر دو حالت دردسرهایی برای جلب نظر مخاطب رو به روی تان قرار خواهد گرفت.
اگر نظر ما را بخواهید، به شما توصیه می کنیم که نگاه واقع گرایانه ای به ماجرا داشته باشید (امیدوارم این توصیه ما خیلی شبیه به نصیحت های کسل کننده نباشد!). البته قرار نیست شما صدای تبلیغات تان را حذف کنید و بروید دنبال کارتان، بلکه باید دنبال تکنیکی باشید که فقدان صدا را مثل آب خوردن حل کند. ماجرا کم کم دارد جالب می شود، نه؟
ما در اینجا دو راه حل اساسی برای شما داریم. اولین راهکار که تا حدی ساده تر هم هست، شامل اضافه کردن دکمه انتخاب پخش یا قطع صدای تبلیغات است. اینطوری یکهو نصفه شب یا اول صبح وقتی کاربران مشغول گشت و گذار در اینترنت هستند، با یک تبلیغ کلیکی پرسر و صدا مواجه نخواهند شد. شاید فکر کنید این شیوه خیلی ساده تر از آن چیزی است که انتظار داشتید، در این صورت باید برویم سراغ تکنیک دوم که اندکی حال و هوای ماموریت غیرممکن دارد!
توصیه دوم ما برای شما این است که از همان اول کار طوری تبلیغ کلیکی تان را طراحی کنید که حتی بدون صدا هم معنادار باشد. خب مگر نه اینکه تبلیغات کلیکی اغلب اوقات اصلا صدا ندارد؟ همانطور که فیلم های صامت هنوز هم طرفدارهای خاص خودش را دارد، یک تبلیغ کلیکی بی سر و صدا برای موبایل هم می تواند حسابی وضعیت بازاریابی تان را زیر و رو کند. فقط کافی است دستی به سر و گوش تبلیغات کلیکی موبایل تان بکشید و قبل از انتشارش مطمئن شوید که بدون صدا هم پیام اصلی تان را منتقل می کند؛ همین و بس.
طراحی تبلیغات جمع و جور: دیگر دوره تبلیغات طولانی تمام شده
اگر فیلم مردم ایرلندی را دیده باشید، خیلی خوب می دانید که منتظر ماندن برای تمام شدن یک فیلم طولانی چه عذاب وحشتناکی است. در چنین موقعیت هایی انگار زمان از همیشه کندتر می گذرد و کارگردان هم اصلا قصد بی خیال شدن ندارد. همانطور که یک کارگردان با فیلمی طولانی می تواند حسابی حرص تماشاگران را دربیاورد، بازاریاب ها هم با تبلیغاتی طولانی همه را از برندشان متنفر خواهند ساخت. پس به نفع تان است که قید هر ایده ای برای طراحی محتوای طولانی را همین حالا بزنید.
مطلب مرتبط: 5 روش برای شروع تبلیغات موبایلی
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کاربران موبایل یکی از کم حوصله ترین آدم های دنیا هستند. حالا اگر در این میان چنین آدم های کم حوصله ای روی خوش به برندتان نشان دادند، باید از این فرصت طلایی نهایت استفاده را ببرید؛ آن هم با یک تبلیغ کلیکی کوتاه و جمع و جور. وگرنه کاربران حتی یک ثانیه از وقت شان را هم پای تبلیغ کلیکی طولانی تان تلف نخواهند کرد؛ به همین سادگی!
توصیه ما در این بخش برای شما کاملا ساده و واضح است. فقط کافی است تعارف ها و کلیشه های رایج را کنار بگذارید و یک راست بروید سر اصل مطلب. اینطوری مشتریان دقیقا با پیام تبلیغاتی تان رو به رو می شوند و راحت تر می توانند درباره اش تصمیم گیری نمایند. به علاوه، شما هم به عنوان بازاریاب برای دردسرهای طراحی تبلیغی که بیشتر شبیه فیلم سینمایی است تا تبلیغات کلیکی موبایل را تجربه نخواهید کرد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که این توصیه هم برای بازاریاب ها و هم برای کاربران پرسود است، مگر نه؟
همکاری با گوگل: موتور جست و جویی که حرف اول و آخر را می زند
اغلب افراد وقتی درباره نوستالژی های کودکی شان صحبت می کنند، پای انواع کارتون و بازی های ویدئویی را به میان می آورند. در این میان برای نسل جدید به غیر از انواع و اقسام کارتون و بازی های مختلف، گوگل هم نوستالژی محبوبی است. خب به هر حال اولین تجربه خیلی ها از دنیای اینترنت با لوگوی جذاب و دوست داشتنی گوگل گره خورده است. البته با این تفاوت که گوگل برخلاف خیلی از نوستالژی های کودکی مان هنوز هم در بازار حسابی گرد و خاک می کند. با این حساب مواجهه با توصیه ما برای تبلیغات کلیکی موبایل در گوگل نباید خیلی باعث تعجب تان شود.
اگر یادتان باشد، ما قبلا حسابی درباره تبلیغات کلیکی گوگل با شما صحبت کرده ایم. اشتباه نکنید، اینجا نمی خواهیم کل آن مقاله را دوباره برای تان تکرار کنیم. فقط یادتان باشد که در تبلیغات کلیکی موبایل نیم نگاهی هم به گوگل داشته باشید. قول می دهیم همکاری با این غول دنیای آنلاین هیچ جوره به ضررتان تمان نشود!
کاربران وقتی تبلیغات کلیکی را در گوگل مشاهده می کنند، خیال شان بابت جدی بودنش راحت می شود. خب به هر حال اینجا پای گوگل با آن همه شهرت و اعتبارش در میان است. همانطور که در فرمول یک تبلیغات روی خودروی مایکل شوماخر حسابی پرطرفدار بود، در اینجا هم تبلیغات کلیکی موبایل در گوگل بی برو برگشت نظر همه را به خودش جلب می کند. اگر نظر ما را بخواهید، به جای اینکه بودجه تبلیغاتی تان را بی خودی هدر دهید، یک همکاری بلندمدت و حرفه ای با گوگل ترتیب دهید. قول می دهیم بازگشت سرمایه تان با این کار حسابی افزایش پیدا کند.
تمرکز بر روی فروش: مشاوره خشک و خالی ممنوع!
وقتی شما در آخر هفته با دوستان تان به یک مجموعه ورزشی می روید، انتظار دریافت مشاوره های طولانی و پر از جزییات را ندارید، بلکه دنبال چند ساعت ورزش و سرگرمی با همراهان تان هستید. حالا اگر مربی های یک مجموعه ورزشی به زور هم که شده یک عالمه راهنمایی بی سر و ته برای تان آماده کرده باشند، چه احساسی خواهید داشت؟ شما را نمی دانم ولی من که همان لحظه اول تا اعصابم حسابی خُرد نشده با عجله خودم را به در خروجی مجموعه می رسانم.
مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی
ماجرای بالا درباره تبلیغات کلیکی موبایل هم مصداق دارد. اگر یادتان باشد اول مقاله گفتیم که کاربران موبایل حسابی با بقیه مشتریانی که با آنها سر و کار داشته اید، فرق دارند. یکی از نمونه های بارز آن هم درباره تمایل چنین مشتریانی برای خرید بی دردسر است. به زبان خودمانی، وقتی کسی در گوشی موبایلش درباره مدل های مختلف کفش ورزشی جست و جو می کند، هدفش پیدا کردن مقاله هایی طولانی برای راهنمایی درباره خرید نیست، بلکه از قبل تصمیمش را گرفته و فقط دنبال یک فروشگاه مطمئن با قیمت های منطقی است. حالا اگر شما در این شرایط دنبال راهنمایی کردن مخاطب تان باشید، نه تنها خبری از فروش محصولات تان نخواهد بود، بلکه حتی یک مشتری هم سمت برندتان نخواهد آمد.
اگر شما دوست دارید تبلیغات کلیکی موبایل تان حسابی نظر مخاطب را جلب کند، باید از همان لحظه اول خیلی خوب بدانید که هدف کاربران از تعامل با تبلیغ تان فقط نهایی کردن خرید است، نه چیزی دیگر. پس بی خودی حاشیه نروید و یک راست بروید سر اصل مطلب. اینطوری شانس خیلی بیشتری برای فروش محصولات و کسب سود خواهید داشت.
طراحی دعوت به عمل (CTA) حرفه ای: بهترین راهکار برای مقابله با حواس پرتی کاربران
شما لازم نیست همیشه سرتان در گوشی باشد تا بدانید چقدر راحت حواس آدم هنگام کار با این دستگاه جذاب پرت می شود. کافی است فقط یک دقیقه برای چک کردن ایمیل های تان سراغ موبایل بروید، آن وقت یکهو به خودتان می آیید و می بینید ساعت ها مشغول وبگردی و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی هستید. شاید فکر کنید این نکته تاثیر چندان زیادی روی وضعیت تبلیغاتی شما ندارد، اما راستش را بخواهید حواس پرتی کاربران می تواند کار دست تان بدهد.
وقتی حواس کاربران موبایل خیلی راحت پرت می شود، این یعنی ممکن است در عرض چند ثانیه یادشان برود که اصلا روی تبلیغ تان کلیک کرده اند و برود سراغ یک کار دیگر. قبول دارم این وضعیت خیلی عجیب و غریبی است؛ از آن دست موقعیت ها که کمتر بازاریابی می تواند به جلب نظر مخاطبش امیدوار باشد. البته شما لازم نیست خیلی نگران شوید، چراکه ما با دست پر کنارتان هستیم تا این چالش را هم پشت سر بگذارید.
تنها کاری که شما برای جلوگیری از حواس پرتی کاربران در تعامل با تبلیغ کلیکی موبایل تان باید انجام دهید، طراحی یک دعوت به عمل یا همان CTA جذاب است. یادتان باشد CTA شما باید مثل تبلیغ کلیکی تان کوتاه باشد. به علاوه اگر از یک یا دو کلیدواژه محبوب در میان کاربران هم استفاده کنید، دیگر کارتان ردخور نخواهد داشت. اینطوری مطمئن می شوید که حتی یک نفر هم نمی تواند بی تفاوت از کنار تبلیغ کلیکی موبایل تان عبور کند؛ همینقدر جذاب و هیجان انگیز!
سخن پایانی
مسابقه ماراتن موفقیت در تبلیغات کلیکی موبایل دیگر به پایان رسیده است. شما الان همه آنچه برای تبدیل شدن به قهرمان مشتریان در این حوزه لازم دارید، یاد گرفته اید. حالا دیگر نوبت آن است که آستین ها را بالا بزنید و برای تبلیغات کلیکی موبایل وارد گود شوید.
مطلب مرتبط: آینده تبلیغات در اپ های موبایلی
یادتان باید اگر در هر مرحله از اجرای استراتژی تبلیغات کلیکی موبایل به مشکل برخوردید یا سوالی داشتید، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده ایم تا به شما کمک کنیم. پس تعارف را کنار گذاشته و همین جا سوالات و نظرات تان را برای ما ارسال کنید.
منابع: