یکشنبه, ۱۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 30 Jun(6) 2024 /
           
فرصت امروز

زمانی نه چندان دور تصور اینکه آدم هایی در این دنیا با گوشی های کوچک و هوشمند کلی از کارهای روزمره شان را انجام دهند، بی نهایت عجیب به نظر می رسید. انگار که قرار بود تا ابد وضعیت مردم در دهه 80 و 90 میلادی باقی بماند. دنیای فناوری اما این حساب و کتاب های ایستا را لحاظ نمی کند. دقیقا به همین خاطر هر دهه از زندگی بشر در طول یک قرن اخیر ویژگی های خاص خودش را داشته است. 

ما امروز در جهانی زندگی می کنیم که سرعت بسیار زیادی از نظر تحولات را پشت سر می گذارد. بنابراین تصور اینکه سیر پیشرفت فناوری در جهان کنونی درست در یک نقطه متوقف شود، خیلی بی ربط به نظر می رسد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تمام جنبه‎ های زندگی انسان در طول سال های پیش رو تغییرات اساسی خواهد داشت. یکی از این حوزه ها که اتفاقا دعوای زیادی بر سر آن وجود دارد، همین بازاریابی است. 

آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید دنیای بازاریابی در طول سال های پیش رو چه شکلی خواهد بود؟ شاید خیال کنید این دست سوالات فقط برای سرگرمی یا افکار قبل از خواب مناسب هستند، اما اگر شما شناخت درستی از اوضاع بازار پیدا کنید، فرصت خوبی برای استفاده از تغییرات عرصه بازاریابی به سود کسب و کارتان خواهید داشت. این دقیقا همان نکته ای است که ما در این مقاله بر روی آن تاکید داریم. 

بسیاری از برندها فقط به این خاطر که توانایی ترکیب فناوری های تازه و عرصه بازاریابی با یکدیگر را ندارند، از جریان تحولات جا می مانند. این امر نه تنها یک کسب و کار را به طور کامل از کورس رقابت دور می کند، بلکه چشم انداز آن در میان مشتریان را نیز حسابی خدشه دار خواهد کرد. این در حالی است که شما برای تعامل با مخاطب تان نیاز به بهره مندی از آخرین تحولات دنیای بازاریابی خواهید داشت. 

همه ما گاهی به جای مشتریان در بازار قرار می گیریم. خب بهترین بازاریاب دنیا نیز برای خرید برخی از محصولات مورد نیازش نقش مشتری را ایفا می کند. در چنین لحظاتی همه ما معیارهایی برای مقایسه برندها با هم خواهیم داشت. خب احتمالا در میان معیارها میزان نوآوری بازاریابی گزینه جذابی خواهد بود. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا روی خوش به یک برند کاملا کهنه کار با کمپین های متعلق به عهد باستان نشان نمی دهم؛ چراکه چنین کمپین هایی در عمل نوعی توهین به شعور مخاطب محسوب می شود. 

ما در این مقاله قصد داریم شما را با چشم انداز تغییرات دنیای بازاریابی تا سال 2035 آشنا کنیم. دهه پیش رو برای بسیاری از برندها اهمیت کانونی دارد؛ چرا که بدون درخشش در این فضا هیچ فرصتی برای تعامل درست و حسابی با مخاطب پیدا نخواهند کرد. 

آینده بازاریابی: پیش به سوی دنیایی چندوجهی

پیش بینی آینده دنیای بازاریابی تا سال 2035

آینده دنیای کسب و کار از همین حالا نیز نامطمئن به نظر می رسد. خیلی از فناوری های جدید دنیا هنوز در مرحله آزمایش هستند و کارآفرینان موضع درستی در قبال شان ندارند. در این میان صنعت بازاریابی نیز چنین وضعیتی را تجربه می کند. به خاطر اینکه در بسیاری از سطوح هیچ توافقی میان افراد وجود ندارد. همین امر موجب حرکت به سوی دنیای چندوجهی شده است. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها باید خودشان را برای تقسیم تمرکزشان به شیوه های مختلف آماده سازند. این مسئله ای است که در طول سال های اخیر به طور مداوم برای کارآفرینان دردسرساز شده است. خب اجازه دهید با همین مقدمه برویم سراغ بحث اصلی ماجرا. این شما و این هم نکاتی درباره آینده دنیای بازاریابی.

مطلب مرتبط: آینده دنیای بازاریابی؛ تغییراتی که باید به آنها عادت کنیم

ظهور نسل آلفا: پیچیدگی های بیشتر در رابطه با سلیقه مخاطب!

ظهور نسل آلفا

نسل زد (Z) هنوز هم برای بسیاری از بازاریاب ها مثل کابوس می مانند؛ چراکه الگوی رفتار و حتی سلیقه آنها در بازار حسابی با نسل های قبلی فرق داشت. با این حال پیش بینی رفتار آنها دور از ذهن نبود. حالا با ظهور نسل تازه ای از مشتریان به اسم آلفا ورق کاملا برگشته است. این نسل جوان که جای نسل زد را به کلی پر کرده اند، الگوهای رفتاری متکثر و همچنین سلیقه های بی نهایت گوناگونی دارند. به طوری که کلی گروه در داخل همین نسل شکل گرفته که زمین تا آسمان با هم فرق دارند. 

بی شک بازاریاب ها برای تعامل با نسل آلفا سختی های زیادی پیش رو خواهند داشت. با این حال نکته امیدوارکننده در این میان شاید انگیزه بالای نسل آلفا برای مشارکت در امر بازاریابی باشد. این یعنی انگیزه آنها برای تعامل با برندها به طور حیرت انگیزی بیشتر است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز بازاریابی برای این نسل را امیدوارکننده تلقی می کنیم. شما در این فضا فرصت بی نهایت خوبی برای تعامل سازنده با مخاطب تان خواهید داشت. کاری که شاید دیگر افراد در دنیای بازاریابی به سختی توانایی انجامش را داشته باشند. 

نسل آلفا عرصه بازاریابی را از همین حالا نیز تغییر داده اند؛ چراکه آنها بیشتر به فکر تعامل با برندها هستند تا صرف خرید. همین امر برای بازاریاب ها موقعیت خوبی به منظور تعامل با مشتریان این نسل ایجاد می کند. البته یادتان نرود، این نسل همانقدر که علاقه زیادی به تعامل با برندها دارد، فرصت زیادی هم به کارآفرینان نخواهد داد. بنابراین شاید اولین اشتباه شما در ارتباط با آنها، آخرین اشتباه تان باشد!

بی شک نسل آلفا مشکلات تازه ای پیش روی بازاریاب ها قرار خواهند داد. با این حال تجربه تعامل با نسل زد در این میان کمک بزرگی خواهد بود. به طوری که شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن کارتان را پیش برده و نگران هیچ چیز هم نباشید. رمز موفقیت شما در این میان درس گرفتن از تجربه های قبلی تان است. پس اگر میانه خوبی با این فرآیند ندارید، بهتر است حالا حالاها دور و بر نسل آلفا آفتابی نشوید. 

ورود هوش مصنوعی: چرا و چگونه؟

ورود هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با هدف ساده سازی فرآیندهای مربوط به پردازش اطلاعات وارد دنیای کسب و کار شد. امروزه بسیاری از مردم دنیا دست کم یکبار از ابزارهایی مثل چت جی پی تی یا جیمنای استفاده کرده اند. با این حال کاربرد اصلی این ابزارها در حوزه کسب و کارست. جایی که شما می توانید بدون هیچ دردسری خیلی از وظیفه های خسته کننده تان را به این ابزارها محول کنید. نکته کلیدی در این میان روند اعتماد بیشتر بازاریاب ها به هوش مصنوعی است. بی شک این ابزار هنوز در مرحله آزمایش نیمه فنی قرار دارد. این یعنی در آینده ای نزدیک نسل های هرچه پیشرفته تر از آن روانه بازار خواهد شد. 

این روزها بسیاری از برندهای بزرگ به دنبال افزودن هوش مصنوعی به سبد خدمات شان هستند. این امر به شبکه های اجتماعی نیز رسیده است. به طوری که شرکت متا به تازگی از ابزار هوشمندش در این رابطه رونمایی کرده است. سایر برندها مثل مایکروسافت یا گوگل نیز از مدتی قبل وارد این عرصه شده اند. با توجه به این مسئله، آینده دنیای شبکه های اجتماعی در پیوندی عمیق با این مسئله قرار خواهد داشت. اگر شما در این میان توانایی اثرگذاری لازم بر روی مخاطب تان را نداشته باشید، خیلی زود دیگران از شما ناامید می شوند.

مطلب مرتبط: درس هایی درباره آینده دنیای بازاریابی

شبکه های اجتماعی به کمک هوش مصنوعی وضعیت پایدارتری از نظر دقت مرور محتوا پیدا خواهند کرد. احتمالا شما هم در طول ماه های اخیر اخطارهای پلتفرم ایکس درباره محتوای توییت ها یا تصاویر را بارها و بارها دیده اید. خب هوش مصنوعی این پلتفرم از همین حالا شروع به راستی آزمایی محتوای توییت ها کرده است. به همین خاطر کاربران اطلاعات دقیق تری درباره ماهیت توییت ها دریافت می کنند. 

اگر شما روی هوش مصنوعی برای بازاریابی و تولید محتوا حساب نکرده اید، باید هرچه زودتر این اشتباهات تاریخی را جبران کنید؛ چراکه با حضور این ابزار دیگر فرصتی برای بازاریابی بدون توجه به نکات حرفه ای باقی نمی ماند. پس از همین امروز باید جهت گیری تان در این رابطه را به طور اصولی اصلاح کنید. 

یادتان باشد، هوش مصنوعی قرار نیست جایگزین شما به عنوان تولیدکننده محتوا شود. در عوض فقط ابزاری در دست شما برای استفاده بهتر از موقعیت های پیش روی تان خواهد بود. این امر به شما کمک می کند تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته و فرآیند تولید محتوا را هم ارزان و هم کوتاه تر کنید. ماجرا جالب شد، نه؟

اگر شما میانه خوبی با هوش مصنوعی ندارید، باید تجدیدنظر اساسی در رابطه با این ابزار انجام دهید. خب هوش مصنوعی یک گزینه دلبخواهانه نیست. در عوض شما باید تمام تلاش تان برای استفاده درست از آن را به کار گیرید. درست به همین خاطر استفاده از آن باید به مثابه یک امر اساسی لحاظ شود، وگرنه هیچ وقت فرصت اثرگذاری لازم بر روی مخاطب تان را پیدا نمی کنید. به علاوه، بازاریابی که هیچ وقت از فناوری های روز دنیا استفاده نکند، دائما مورد شک و تردید مخاطب قرار می گیرد. پس بهتر است از همین امروز خودتان را با فرآیند تولید محتوا همراه با هوش مصنوعی سازگار کنید. 

اهمیت فزاینده رابطه شخصی سازی شده

اهمیت فزاینده رابطه شخصی سازی شده

کاربران در شبکه های اجتماعی بیش از هر بازه دیگری به شخصی سازی توجه نشان می دهند. شاید فکر کنید این مسئله بیشتر برندها را درگیر می کند، خب در این صورت باید یک شوک عظیم به شما وارد کنیم. کاربران حتی از پلتفرم های اجتماعی نیز در طول سال های اخیر انتظار شخصی سازی دارند. بازنمایی این امر در وضعیت اکسپلور اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی به چشم می خورد. خب اگر قرار بود اینستاگرام محتوای مشخصی و تکراری برای همه کاربران نشان دهد، آیا به محبوبیت فعلی اش می رسید؟ 

رابطه شخصی سازی شده میان پلتفرم های اجتماعی و کاربران به نمایش محتوا مربوط نمی شود. مدیران شبکه های اجتماعی باید صفر تا صد رابطه شان با کاربران را به شیوه ای حرفه ای شخصی سازی کنند. این امر نکته بی نهایت مهمی در دنیای کسب و کار محسوب می شود. پس اگر شما تا حالا به این مسئله فکر نکرده اید، کلاه تان پس معرکه است. 

بی شک هوش مصنوعی به فرآیند شخصی سازی کمک می کند، اما یک نیاز اساسی در این میان شناخت الگوهای رفتار و سلیقه کاربران است. چنین امری به مدیران شبکه های اجتماعی کمک می کند تا درک بسیار بهتر و بدون ایرادی از مخاطب شان داشته باشند. اگر دقت کرده باشید، یوتیوب یکی از بهترین برندها در این رابطه محسوب می شود. نکته جالب اینکه یوتیوب به طور مداوم از کاربرانش نظرسنجی کرده و انتظارات آنها را در کانون توجه قرار می دهد. 

امروزه در دنیای کسب و کار همه چیز در قالب یک جاده دوطرفه معنا پیدا می کند. به همین خاطر شما نمی توانید بر روی ادعاها یا برنامه های خود بدون توجه به انگیزه های کاربران حساب باز کنید. این امر شاید در کوتاه مدت موفقیت های شانسی برای تان به همراه بیاورد، اما هرگز یک استراتژی بزرگ محسوب نمی شود. 

اگر دقت کرده باشید، ترکیب هوش مصنوعی با یادگیری ماشینی کاربردهای زیادی در دنیای کسب و کار دارد. اصلا نسل جدید ابزارهای هوش مصنوعی به همین خاطر حسابی سر و صدا کرده اند. حالا اگر این نکته با اتوماسیون ترکیب شود، دیگر جایی برای اما و اگر باقی نخواهد ماند نکته کلیدی در این میان تلاش شما برای استفاده از مقیاس های مربوط به شخصی سازی در کنار این فناوری هاست. به زبان ساده تر، شما باید معیارهایی برای ارزیابی شخصی سازی نیز دم دست داشته باشید. وگرنه هیچ وقت متوجه اثرگذاری اقدامات تان نخواهید شد. این مسئله ای است که خیلی از کارآفرینان حتی بدان فکر هم نمی کنند. 

مطلب مرتبط: آینده خلاقانه دنیای بازاریابی

یک ایده خوب در این میان الگوبرداری از برند یوتیوب و نظرخواهی از کاربران به طور مداوم است. شاید این امر کمی سخت یا حتی عجیب به نظر برسد، اما اثرگذاری حیرت انگیزی بر روی روند کاری تان خواهد داشت. پس باید همیشه آن را جدی بگیرید. این مسئله به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان کمک شایانی خواهد کرد. یادتان باشد، در دنیای امروز باید از هر راهکاری برای موفقیت در بازار استفاد کرد. پس بهانه های گوناگون را کنار گذاشته و دست به کار شوید. 

ضرورت ارزیابی مداوم بر کیفیت محتوا

ضرورت ارزیابی مداوم بر کیفیت محتوا

کارآفرینانی که به دنبال حضور در کنار مشتریان هستند، در طول سال های پیش روی مسیر بسیار سخت تری را پشت سر خواهند گذاشت. دلیل این امر افزایش فشارها در زمینه تولید محتوا و همچنین نظارت بر عملکرد خواهد بود. احتمالا شما هم بارها و بارها برنده ایی را دیده اید که به خاطر تولید محتوای نامناسب یا انتقادبرانگیز وارد بحران های بزرگ شده اند. بنابراین خودتان باید از این مسیر تا حد امکان دور شوید؛ چراکه خیلی زود اوضاع تان را به هم ریخته و کار را برای تان دشوار خواهد کرد. 

شاید برندهای بزرگ دنیا به خوبی امکان عبور از چالش های مربوط به محتوای بحث برانگیز را داشته باشند، اما کسب و کارهای کوچک اوضاع متفاوتی خواهند داشت. آنها با اولین اشتباه به طور کامل از عرصه رقابت کنار گذاشته خواهند شد. پس برای آنها تقریبا اولین اشتباه معادل آخرین اشتباه خواهد بود. با این حساب بد نیست کمی هم که شده ماجرا را جدی تر بررسی کنید. 

ارزیابی کمپین ها در شبکه های اجتماعی دیگر فقط برای پایان کار نیست. خیلی از برندها هنوز هم وقتی کمپین شان تمام می شود، تازه به فکر ارزیابی و تجزیه و تحلیل اوضاع می افتند. این در حالی است که شما باید از مدت ها قبل این مسئله را در کانون توجه قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تعامل با مخاطب تان به طور اصولی پیدا نکنید. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم افزایش سطح رقابت در دنیای آنلاین و انتظارات فزاینده کاربران موجب شده تا برندها نیاز به ارزیابی در لحظه وضعیت برندشان داشته باشند. این امر شاید خیلی ساده به نظر نرسد، اما دردسرهای خاص خودش را به همراه خواهد داشت. پس بهتر است قبل از اینکه کارتان به جاهای باریک بکشد، روند ارزیابی محتوا را تغییر دهید. 

تنوع الگوهای ارتباطی میان کاربران شبکه های اجتماعی

تنوع الگوهای ارتباطی میان کاربران شبکه های اجتماعی

این روزها هنوز هم بسیاری از مردم تجربه چندانی از فناوری هایی مثل واقعیت مجازی یا افزوده ندارند. این در حالی است که تولید دوربین های مخصوص واقعیت مجازی از چند سال قبل به طور عمده شروع شده است. کنسول های بازی مثل پلی استیشن از مدت ها قبل امکان استفاده از این فناوری را در صنعت گیم فراهم کرده اند. حالا به نظر می رسد شبکه های اجتماعی نیز آماده پذیرش این تغییر مهم هستند. این مسئله از آنجایی مهم است که الگوی ارتباط میان کاربران را به طور کامل عوض خواهد کرد. 

کاربران امروزه در شبکه های اجتماعی ارتباط غیرمستقیمی با هم دارند. با این حال اصلا بعید نیست در طول سال های پیش رو وضعیت کاملا تغییر کند. مثلا همین واقعیت مجازی می تواند افراد را در یک دنیای مجازی و کاملا شبیه سازی شده قرار دهد. این دقیقا همان کاری است که شرکت متا در قالب متاورس انجام می دهد بنابراین سنخ ارتباط میان افراد در شبکه های اجتماعی به زودی تغییرات اساسی خواهد کرد. 

یکی از ویژگی های مهم کاربران در شبکه های اجتماعی تمرکز آنها بر روی روش های کاربردی ارتباط در مقابل روش های فانتزی است. آنها نیازی به تماس های ویدئویی با کیفیت 4K ندارند. در عوض همین که وسط مکالمه همه چیز به هم نریزد، کافی خواهد بود. این امر به آنها کمک می کند تا شرایط را به شیوه ای کاملا متفاوت مدیریت کرده و به فکر منافع بلندمدت شان باشند. 

مطلب مرتبط: 5 دلیلی که چرا آینده بازاریابی در حوزه یادگیری ماشین است

اگر دقت کرده باشید، بسیاری از مدیران فنی در شبکه های اجتماعی نیز به جای امکانات عجیب یا بی نهایت فانتزی دنبال کاربردهای دقیق هستند. این امر به آنها کمک خواهد کرد تا نیازهای شان را به طور دقیق دنبال کرده و شبکه های اجتماعی را وادار به رسیدگی به آن کنند. با این حساب در آینده حکمرانی کاربران بر فضای شبکه های اجتماعی تشدید هم خواهد شد. در این میان شاید هیچ کاری از دست شبکه های اجتماعی هم برنیاید. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شبکه های اجتماعی در طول سال های پیش رو بیش از هر زمان دیگری به کاربران وابسته می شوند. این یعنی شما هم باید خودتان را برای شناسایی و پاسخ به نیازهای کاربران آماده کنید؛ چراکه تولید محتوا و بازاریابی نیز در این فضا چندان ساده نخواهد بود. 

منابع:

https://brand24.com

https://hbr.org

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lmc8fSFX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه