داده های معتبر و خلاقیت همیشه دو روی یک سکه بوده اند. داوینچی به عنوان یک هنرمند و مخترع شگفت انگیز مطالعه هنر را در کنار فیزیک ادامه داد. بتهوون نیز به عنوان موسیقی دانی برجسته در تمام آثارش از نظم ریاضیاتی بهره برده است. براساس گزارش موسسه Open Culture نظم ریاضیاتی در چینش نت های بتهوون در نزدیک به 50 اثرش کاملا مشهود است. این امر مثال روشنی از ترکیب خلاقیت با داده های معتبر (در اینجا ریاضیاتی) است. چنین شرایطی در حوزه بازاریابی نیز وجود دارد. طراحی و راه اندازی کمپین های جذاب بدون توجه به هر دو روی سکه خلاقیت و داده های معتبر امکان ناپذیر است. امروزه مخاطب هدف کمپین های خلاقانه و در عین حال مرتبط با دغدغه های روزش را می پسندد بنابراین ما باید هرچه بیشتر برای استفاده از ترکیب هر دو روی سکه تلاش کنیم.
خلاقیت انسان همه را نجات خواهد داد
اگرچه در طول سال های اخیر هوش مصنوعی و کاربرد روبات ها در صنایع مختلف به شدت افزایش پیدا کرده است، اما این امر اهمیت خلاقیت و به طور کلی عامل انسانی را کاهش نخواهد داد. شاید بسیاری از ما داستان های عجیب و غریب درباره استقلال روبات ها و ایجاد جنگی شبیه به جنگ ستارگان را شنیده باشیم. چنین داستان هایی فقط در کتاب های تخیلی جای دارد. دنیای ما و به ویژه عرصه کسب و کار و بازاریابی همچنان وابسته به هوش و خلاقیت انسانی باقی خواهد ماند. نکته جالب در این میان تلقی سیستم های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در روبات های هوشمند به عنوان دستاورد خلاقیت انسانی است. این امر در کنار استفاده از آمارهای دقیق در زمینه کدنویسی و طراحی هوش مصنوعی امکانپذیر شده است.
مطلب مرتبط: آینده بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2020
استفاده از هوش مصنوعی در عرصه بازاریابی کمک شایانی به برندها خواهد کرد. به این ترتیب امور جزئی و تکراری دیگر نیازمند توجه مداوم کارمندان نخواهد بود بنابراین وقت بیشتری برای رسیدگی به امور مهم باقی می ماند. این امر در حوزه بازاریابی موجب افزایش کیفیت عملکرد بازاریاب ها و صرفهجویی در اتلاف زمان و هزینه برای طراحی کمپین خواهد شد. خلاقیت انسانی در پیوند با داده های معتبر افق های روشن تری نیز در عرصه بازاریابی پیش روی قرار می دهد. برخی از پژوهشگران و متخصصان عرصه رایانه در تلاش برای طراحی سیستم های هوش مصنوعی فوق پیشرفته برای پیگیری امور مدیریتی در شرکت ها هستند. به این ترتیب حتی امور تکراری و مداوم مدیریتی نیز مانع نوآوری هرچه بیشتر در عرصه کسب و کار نخواهد شد.
عملکرد هنرمندان نتفلیکس در ترکیب داده و خلاقیت
توسعه نتفلیکس به عنوان یکی از محبوب ترین شبکه های تلویزیونی آنلاین براساس اتکا بر داده های معتبر و توانایی خلاقیت مدیران ارشدی بنا شده است. آزمایشگاه نتفلیکس در زمینه استفاده از داده های مختلف مربوط به مخاطب هدف شهرت بسیار زیادی دارد. هدف اصلی تیم مدیریتی نتفلیکس تولید محتوا براساس سلیقه های متفاوت مخاطب هدف است. در این راستا استفاده از سیستم های دارای هوش مصنوعی برای تحلیل هرچه بهتر داده ها نقش اساسی ایفا می کند.
گاهی اوقات مدیران نتفلیکس برای ساخت سریال یا فیلم های سینمایی برای مخاطب هدف حتی دست به ریسک های عجیب نیز می زنند. این امر به طور کلی در حوزه خلاقیت بازاریابی قرار دارد. در واقع مدیران نتفلیکس به خوبی از ضرورت نوآوری مداوم برای جلب نظر مخاطب هدف آگاهی دارند. اگر این نکته را کنار بگذاریم، نتفلیکس نیز دقیقا مانند سایر شبکه های تلویزیونی خواهد بود.
دیسنی و استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل احساسات مخاطب
شرکت دیسنی برای بیش از یک دهه در حوزه تحلیل ابرداده ها سرمایه گذاری کرده است. این امر موجب نوآوری های عمده در زمینه بازاریابی و تعامل با مشتریان از سوی آنها شده است. مهم ترین نوآوری در این زمینه استفاده از واکنش های بینندگان برای بهبود کیفیت فیلم های در حال ساخت است. این امر شامل نمایش بخش هایی از پیش تولید فیلم موردنظر به برخی از مخاطب ها و تحلیل داده های مربوط به واکنش شان است. بازاریاب های دیسنی با استفاده از چنین شیوه ای امکان فهم احساسات مخاطب نسبت به تولیدات شان را پیدا کرده اند. نتیجه این امر امکان ساماندهی بهینه فرآیند تولید انیمیشن براساس سلیقه مخاطب هدف خواهد بود.
مطلب مرتبط: 5 دلیلی که چرا آینده بازاریابی در حوزه یادگیری ماشین است
بدون تردید حوزه بازاریابی در آینده تغییرات بسیار زیادی خواهد کرد. نکته مهم در این میان اهمیت خلاقیت و کاربست داده های معتبر در شکل دهی به آینده این حوزه است. اغلب برندهای بزرگ از چند سال پیش اقدام به سرمایه گذاری بر روی فناوری های نوین برای بهبود وضعیت بازاریابیشان کرده اند. هوش مصنوعی در این میان توجه زیادی به خود جلب کرده است. اهمیت این فناوری با توجه به نمونه های مورد بحث در بخش های قبلی به خوبی آشکار است بنابراین ما در ادامه مسیر توسعه کسب و کارمان و استفاده از صنعت بازاریابی باید به نوآوری براساس ترکیب خلاقیت و بهرهگیری از داده های معتبر توجه ویژه داشته باشیم.