پیش از ظهور شبکه های اجتماعی وضعیت بازاریابی در سراسر دنیا متفاوت بود. اغلب برندها برای طراحی کمپین های بازاریابی اقدام به همکاری با آژانس های رسانه ای می کردند. این آژانس ها نیز در فرآیند کمک به برندها از شیوه های سنتی نظیر انتشار آگهی در مجلات و همچنین تمرکز بر روی تلویزیون و رادیو به عنوان رسانه های محبوب آن دوران سود می بردند، با این حال براساس گزارش انجمن ملی طراح های تبلیغات در ایالات متحده، در سال 2018 حدود 78 درصد از برندها از شبکه های اجتماعی به عنوان پلتفرم اصلی برای بازاریابی استفاده کرده اند. این امر به معنای رونق قابل ملاحظه شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر است.
رسانه های دیجیتال در زمینه جلب نظر کاربران و بازاریاب ها توانایی بسیار زیادی نشان داده اند. اغلب برندها در این فرآیند برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین حفظ جلوه به روزشان اقدام به حضور در فضای شبکه های اجتماعی می کنند. البته حضور تمام برندها و فعالیت بازاریاب ها در این فضا همراه با موفقیت نیست. این امر در مورد وضعیت خرید مشتریان در شبکه های اجتماعی نیز صحت دارد. بر این اساس مشتریان تمایل بسیار بیشتری برای خرید آنلاین محصولات برندها در شبکه های اجتماعی نشان می دهند. این امر به معنای سلطه شبکه های اجتماعی در فرآیند فروش نسبت به رسانه هایی مانند تلویزیون است.
نقش آژانس های رسانه ای در زمینه بهبود وضعیت بازاریابی برندها قابل انکار نیست. اغلب برندهای بزرگ دارای دست کم یک آژانس رسانه ای در کنار خود هستند. متاسفانه بسیاری از آژانس های رسانه ای در طول دهه های اخیر به دلیل ناتوانی برای هماهنگی با تغییرات پیش روی از بازار کنار رفته اند. تعداد باقیمانده رسانه ها نیز برای رقابت موثر با دیگر برندها نیاز روزافزونی به استفاده از ترندها و نکات تازه دارند. با توجه به بحث های فوق اعلام شبکه های اجتماعی به عنوان مهمترین ابزار موردنیاز آژانس های رسانه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بیراه نیست. هدف اصلی مقاله کنونی بررسی این موضوع مهم است. در ادامه چنین بحثی را در قالب برخی از نکات مهم برای فعالیت بازاریاب ها و همچنین آژانس های رسانه ای مورد بررسی قرار خواهیم داد. تلاش اصلی ما اشاره به برخی از نکات عمومی و دارای امکان استفاده در کسب و کارهای مختلف خواهد بود.
مطلب مرتبط: آینده بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2020
اولویت عرصه دیجیتال
تبلیغات دیجیتال در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه برندها از راهکارهای بسیار متنوعی برای جلب تعامل مخاطب هدف استفاده می کنند. این امر بخش قابل ملاحظه ای از تلاش بازاریاب ها را نتیجه بخش کرده است. وقتی محتوای تبلیغاتی دارای جنبه تعاملی باشد، امکان جلب نظر مخاطب هدف نیز فراهم خواهد شد. براساس گزارش موسسه فوربس، کسب و کارها به طور میانگین 43 درصد از بودجه تبلیغاتی شان را در شبکه های اجتماعی صرف می کنند. این امر به غیر از هزینه های طراحی کمپین بازاریابی است. با توجه به اینکه اغلب کمپین های بازاریابی نیز در شبکه های اجتماعی نمایش داده می شود، بیش از 80 درصد هزینه های تبلیغاتی برندها معطوف به شبکه های اجتماعی است.
بسیاری از برندها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی دارای ایده های جذابی هستند، اما نسبت به انطباق ایده های شان به الزامات دنیای دیجیتال توجه کافی را نشان نمی دهند. تولید محتوای دیجیتال دارای اهمیت بسیار زیادی است. با این حساب اگر محتوای تولیدی برندها ساده و بدون نکات ریز گرافیکی باشد، توجه چندانی از سوی مخاطب هدف جلب نخواهد شد.
اولویت عرصه دیجیتال به معنای ایجاد تحول در وضعیت بازاریابی کسب و کارهاست. این نکته در مورد آژانس های رسانه ای نیز صحت دارد. امروزه عرصه رسانه دیگر به دو بخش دیجیتال و فیزیکی تقسیم نمی شود. سلطه اصلی در حوزه رسانه با فناوری دیجیتال است. این امر در جهت گیری اغلب رسانه های سنتی به سوی انتشار نسخه های شان در قالب دیجیتال نمایان است. با این حساب ارزیابی آژانس های رسانه ای برای ارائه توصیه های کاربردی به برندها نیز باید در همین قالب صورت گیرد. در غیر این صورت از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود.
توجه به فروش مستقیم در شبکه های اجتماعی و اپ رسمی برند
خرید محصولات مختلف در قالب دیجیتال یکی از ترندهای اصلی در زمینه رفتار مشتریان محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به راه اندازی بخش فروش مستقیم محصولات شان در شبکه های اجتماعی می کنند. این امر انگیزه کاربران برای خرید را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. متاسفانه برخی از برندها هنوز هم به دنبال پیاده سازی استراتژی های فروش به طور سنتی هستند. این امر شامل سرمایه گذاری بر روی راه اندازی سایت فروش اختصاصی برند و فعالیت بدون تغییر در شبکه های اجتماعی است.
شبکه های اجتماعی در طول چند سال اخیر امکانات فروش مستقیم محصولات را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده اند. اینستاگرام در صدر این فهرست دارای استراتژی بسیار نوآورانه ای است. بر این اساس برندها با ثبت نام در فیس بوک امکان طراحی فهرست محصولات شان برای درج مستقیم در پست های فروش را پیدا کرده اند.
علاوه بر شبکه های اجتماعی باید نسبت به ترند دیگری در زمینه بازاریابی و فروش دیجیتال توجه نشان دهیم. این ترند شامل تعامل با مشتریان در اپ های رسمی است. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر اقدام به رونمایی از اپ رسمی شان کرده اند. اگر محتوای اپ رسمی یک برند درست مانند مطالب سایت آن باشد، دیگر دلیلی برای راه اندازی اپ وجود نخواهد داشت. کاربرد اصلی اپ برندها مربوط به ایجاد انجمنی از مشتریان و همچنین فروش بی دردسر و مستقیم به آنهاست. امروزه بخش قابل ملاحظه ای از مشتریان تمایل به خرید آنلاین از اپ برندها دارند. دلیل این امر سادگی و سهولت خرید با استفاده از این شیوه است. اغلب برندها در زمان ثبت نام کاربران اطلاعات لازم برای ارسال سفارشات را دریافت می کنند بنابراین مشتریان با انتخاب محصولات موردنظرشان امکان خرید در کمترین زمان ممکن را خواهند داشت.
مطلب مرتبط: آینده خلاقانه دنیای بازاریابی
سلطه داده بر عرصه بازاریابی و رسانه
امروزه آژانس های رسانه ای برای کمک به برندها نیاز به اطلاعات دقیق دارند. شاید در نگاه نخست گردآوری اطلاعات دقیق پیرامون مشتریان و تکنیک های تعامل با آنها از سوی برندها بسیار دشوار باشد. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از فناوری نوین در عرصه بازاریابی است. یکی از فناوری کاربردی در این میان هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی امکان ساده سازی و پیگیری خودکار برخی از فرآیندهای زمانبر کسب و کار را فراهم ساخته است. این امر به معنای کاهش نیاز بازاریاب ها و همچنین آژانس های رسانه ای برای پیگیری مداوم وضعیت گردآوری داده های مختلف است.
بدون تردید پردازش داده ها یکی از سخت ترین کارهای دنیای کسب و کار است. بسیاری از بازاریاب ها پیش از ظهور فناوری های دیجیتال نیاز به زمان بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشتند. این امر در طول سال های اخیر با توجه به دسترسی هرچه بیشتر بازاریاب ها و آژانس های رسانه ای به فناوری های نوین ساده تر شده است. مهمترین مسئله در این میان انتخاب داده های مناسب از میان میلیون ها داده در دسترس و سپس تجزیه و تحلیل آنها برای کاربست در حوزه بازاریابی است.
بهترین کمپین های بازاریابی دارای جلوه های دقیقی از داده های معتبر هستند. وقتی یک برند در عرصه بازاریابی و فعالیت رسانه ای از داده های معتبر استفاده می کند، امکان پیش بینی موفقیت کمپین با تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف فراهم می شود. این امر اهمیت بسیار زیادی در حوزه بازاریابی دارد. نکته جالب اینکه هیچ راهکار یگانه ای برای استفاده درست از داده های این عرصه نیست بنابراین شاید الگوبرداری از برندهای بزرگ در گام های نخست بهترین ایده ممکن باشد. در غیر این صورت تلاش های اولیه بازاریاب ها همراه با مشکلات بسیار زیادی خواهد بود.
ایجاد هماهنگی میان تیم بازاریابی و فروش
تناقض در میان بازاریاب ها و فروشندگان امر تازه ای نیست. دلیل این امر ارزیابی وضعیت کمپین های بازاریابی و تعامل با مشتریان براساس معیارهای متفاوت است. بسیاری از برندها نسبت به این نکته توجه لازم را ندارند. با این حساب همیشه درگیر مشکلات بین تیم بازاریابی و فروش هستند. مهمترین مسئله در این میان توجه به ضرورت فروش آنلاین در دنیای کنونی است. خرده فروشی های آنلاین پس از شیوع ویروس کرونا سلطه انکارناپذیری بر روی عرصه فروش پیدا کرده اند. بسیاری از کارشناس ها این امر را به معنای پایان دوران اوج خرده فروشی های حضوری ارزیابی می کنند.
مطلب مرتبط: بازاریابی شبکه های اجتماعی
ایجاد هماهنگی میان تیم بازاریابی و فروش براساس الزامات خرده فروشی آنلاین نیاز روز هر کسب و کاری است. مشکل اساسی در این میان به روز بودن یکی از تیم های بازاریابی و فروش و ایده های قدیمی تیم دیگر است. این امر توان و منابع برند را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. ایجاد تغییرات در کسب و کارها امر دیربازدهی است. درست به همین خاطر بسیاری از برندها نسبت به ایجاد تغییرات اساسی در نحوه فعالیت شان ناامید هستند. این امر در طول سال های اخیر با توجه به تغییر مداوم عرصه بازاریابی و فروش نمود بسیار بیشتری پیدا کرده است، با این حساب کسب و کارها به طور قابل ملاحظه ای نیاز به ایجاد تغییرات مداوم در بخش بازاریابی و فروش دارند. حتی اگر این فرآیند زمان قابل ملاحظه ای از کسب و کارها بگیرد، باز هم نیازی اساسی محسوب می شود.
تعیین حوزه های سرمایه گذاری
برخی از کسب و کارها نسبت به حوزه های مناسب برای سرمایه گذاری بازاریابی اطلاع دقیقی ندارند. این امر در طول زمان مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها ایجاد می کند. اغلب مردم تجربه مشاهده برندهایی با سرمایه گذاری مداوم در حوزه بازاریابی و فقدان کسب نتیجه مطلوب را دارند.
یکی از وظایف اصلی آژانس های رسانه ای تعیین حوزه های مناسب برای سرمایه گذاری بازاریابی است. این امر نقش مهمی در صرف هزینه های مناسب بر روی حوزه بازاریابی دارد. اغلب نوآوری های بازاریابی شگرف نتیجه چنین سرمایه گذاری های دقیقی است. بنابراین برندها باید ارزیابی درستی از حوزه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشند. این امر فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین جایگاه برند در بازار را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می دهد.
ارزیابی مداوم استراتژی های بازاریابی
امروزه سرعت و توانایی برندها برای ارزیابی دستاوردهای شان تفاوت میان برندگان و بازندگان را مشخص می سازد. برخی از آژانس های رسانه ای در فرآیند ارائه توصیه های تازه به کسب و کارها به ارزیابی انتقادی فعالیت های قبلی توجه ندارند بنابراین در نهایت با ناتوانی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف مواجه می شوند. امروزه هرچه توانایی یک برند برای ارزیابی دستاوردهای قبلی اش بیشتر باشد، امکان حذف ایرادات و بهبود فعالیت بازاریابی نیز افزایش خواهد یافت. نکته جالب اینکه اغلب اشتباهات بازاریابی به طور مداوم از سوی برندها تکرار می شود. این امر به خوبی اهمیت بازنگری در فعالیت های قبلی برند را نشان می دهد.
مطلب مرتبط: اهمیت بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
امروزه آژانس های رسانه ای وظایف تازه ای در تعامل با برندها پیدا کرده اند. این امر در مورد حوزه بازاریابی و فعالیت بازاریاب ها نیز صحت دارد بنابراین باید نسبت به آگاهی دقیق از حوزه فعالیت برند و تلاش برای هماهنگی با نیازهای تازه عرصه کسب و کار اقدام نماییم. توجه به توصیه ها و نکات مورد بحث در این مقاله گام موثری برای بهبود وضعیت بازاریابی برندها و فعالیت آژانس های رسانه ای خواهد بود.