بسیاری از بازاریاب های سنتی بهینه سازی موتورهای جست وجو «سئو» و شبکه های اجتماعی را به عنوان ابزارهایی با کارکردی یکسان قلمداد می کنند. از نظر آنها تفاوت چندان معناداری میان مدیریت سئو و بازاریابی در شبکه های اجتماعی وجود ندارد. نکته مهم در اینجا فهم هدف یکسان هر دو فرآیند موردنظر است: بازاریابی کسب و کار برای مشتریان. تفاوت عمده میان مدیریت سئو و بازاریابی در شیوه کارکردشان است. در حالی که بازاریابی دیجیتال به دنبال بارگذاری پست و محتوای جذاب است، مدیریت سئو وظیفه اطمینان از کیفیت مطلوب محتوای بازاریابی را بر دوش دارد. همانطور که مشاهده می کنید، وضعیت این دو فرآیند همپوشانی بسیار زیادی با یکدیگر دارد. به همین خاطر اغلب بازاریاب ها در عمل آنها را یکسان می پندارند.
در طول چند سال اخیر استراتژی های زیادی برای ترکیب موفق بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی و مدیریت سئو صورت گرفته است. هدف مقاله حاضر بررسی 15 مورد از مهم ترین و در عین حال تاثیرگذارترین شیوه های دستیابی به ترکیب مناسب در این زمینه است. بی تردید مزیت های ترکیب کمپین بازاریابی با مدیریت مطلوب سئو بر هیچ کس پوشیده نیست. در این فرآیند امکان جلب نظر دامنه هرچه وسیع تری از مشتریان فراهم خواهد شد. اکنون اجازه دهید به سراغ بررسی هر کدام از تکنیک-های کاربردی مان برویم.
1. اطمینان از سازگاری اهداف
جی سی هیت: موسسه هیت دیجیتال
مدیریت سئو و بازاریابی در شبکه های اجتماعی با هدف توسعه جلوه آنلاین کسب و کارها پیگیری می شود. به همین خاطر اهداف هر دو فرآیند باید با هم سازگاری داشته باشد. در غیر این صورت مدیریت همزمان هر دو دردسرهای زیادی برای ما به همراه خواهد داشت. هنر ما به عنوان مدیر یک شرکت یا مسئول بخش بازاریابی ایجاد هماهنگی مناسب میان بازاریابی و مدیریت سئو است. این امر بدون دسترسی به برنامه مرکزی برند امکان پذیر نخواهد بود. در حقیقت هرگونه برنامه جانبی ما باید در راستای برنامه و استراتژی مرکزی طراحی شود. در غیر این صورت ادامه مسیر برای ما دشوار خواهد شد.
وقتی به وضعیت تاثیر متقابل بازاریابی و مدیریت سئو نگاه می کنیم، اهمیت سازگاری اهداف مرکزی آن دو بیشتر آشکار می شود. در این فرآیند ما باید تعریف سرراستی از اهداف اصلی بازاریابی مان داشته باشیم. به این ترتیب امکان مدیریت بهینه فرآیندهای دیگر فراهم می شود. ایراد اصلی اغلب برندها بی توجهی به این نکته مهم و تاثیرگذار است.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای فروش بیشتر
2. توسعه استراتژی های مدیریت سئو برای تمام فرمت های محتوایی
پاتریک نیکز: شرکت New Point Marketing
حضور برندمان در نتایج برتر جست وجوهای آنلاین اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر موجب توجه بیشتر مشتریان و در نتیجه فروش بیشتر برند ما خواهد شد. در این میان مدیریت سئو نقش کلیدی بازی می کند. هیچ برندی بدون یک استراتژی منسجم مدیریت سئو توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش را نخواهد داشت. در حقیقت بدون مدیریت سئو استاندارد محتوای برند ما جایی در صفحات نخست جست وجو نخواهد داشت.
به عنوان یک برند حرفه ای فرآیند تولید محتوای ما باید در راستای برنامه مدیریت سئو از پیش طراحی شده مان باشد. به این ترتیب امکان جلب نظر مخاطب به شیوه های تاثیرگذار فراهم می شود. یافتن کلمات کلیدی مناسب در این فرآیند اهمیت بالایی دارد. نکته مهم توجه به تفاوت میان فرمت های مختلف محتوایی است. بی تردید شیوه استفاده از کلمات کلیدی در فرمت ویدئو با عکس متفاوت است. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها به این نکته مهم توجه کافی ندارند. به همین خاطر در عمل مشکلات زیادی برای آنها ایجاد می شود. استفاده استراتژیک از کلیدواژه ها موجب تاثیرگذاری هرچه بیشتر فرآیند مدیریت سئو و بازاریابی ما خواهد شد. اگر در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستید، از کلیدواژه ها تهیه شده از سوی آژانس های بازاریابی استفاده کنید. البته توصیه اصلی من تلاش برای یافتن کلیدواژه ها به شیوه شخصی و درون شرکتی است.
3. ترکیب محتوا و پیام بازاریابی
الیسه فلین میر: موسسه بازاریابی پریسم گلوبال
کمپین بازاریابی و فرآیند مدیریت سئو هر شرکت باید همیشه با هم هماهنگی داشته باشد. گام نخست در این فرآیند اطمینان از تعامل گرایی پیام اصلی کمپین بازاریابی است. به طور معمول یک کمپین موفق توانایی بالایی در زمینه جلب همراهی واکنش کاربران دارد. برندهای بزرگ به خوبی این مهارت را بلد هستند. به همین خاطر همیشه محتوایی جذاب و پرطرفدار در اختیار مخاطب قرار می دهند. گام دوم، اطمینان از وجود کلیدواژه های موردنظر برندمان در فرآیند بازاریابی است. در اینجا تمام تلاش-های حوزه مدیریت سئو به مرحله اجرا می رسد. هماهنگی میان دو تیم مدیریت سئو و بازاریابی نقش مهمی در استفاده حداکثری از اطلاعات موجود دارد، بنابراین برنامه برند ما باید ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر میان این دو بخش باشد. نکته مهم درخصوص وضعیت اکانت برندمان در شبکه های اجتماعی تاثیرگذاری آن بر روی وضعیت کلی سایت برندمان در موتورهای جست وجو است. همانطور که مشاهده می کنید، همه امور در این فرآیند به هم گره خورده است. با این حساب ایجاد تمایز میان مدیریت سئو و بازاریابی در عمل موجب ناکامی برندمان در دستیابی به اهداف اصلی اش خواهد شد.
4. اهمیت فهم مشتریان مختلف
کامار زمن: موسسه کیس پی آر
شناخت تیپ کاربران هدف، نه مخاطب هدف، اهمیت زیادی در فرآیند بازاریابی دارد. به عنوان مثال، اگر برند ما در زمینه تولید شلوار جین برای خانم ها فعالیت دارد، امکان فروش یکسان آن به تمام زنان سراسر جهان وجود ندارد. ما باید ویژگی های خاص هر منطقه و کشور را مدنظر داشته باشیم. به علاوه، تفاوت میان سلیقه مردم و فرهنگ بومی آنها نیز عامل تعیین کننده ای خواهد بود. علت اصلی عدم موفقیت شمار بالایی از برندها در حوزه ورود به بازارهای تازه بی توجهی به همین نکات است. آنها در تلاش برای فروش محصولات شان به شیوه ای یکسان به تمام مردم دنیا هستند. همین امر در عمل موجب بروز مشکلات فراوانی می شود.
یکی از عامل های مهم در زمینه جلب نظر مخاطب گسترده شناخت ویژگی های منحصر به فرد آنهاست. به این ترتیب ما باید برنامه دقیقی برای شناخت ویژگی های مردم در سراسر دنیا داشته باشیم. البته این امر محدود به بازارهای هدف ما می شود. اگر ما بر روی دو شهر مختلف تمرکز کرده ایم، دامنه بررسی های شناختی ما باید محدود به همان دو شهر باشد. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف فراهم خواهد شد.
5. استفاده از کلیدواژه های یکسان
جان جیمز: برند Ignited Results
یکی از نکات مهم در زمینه مدیریت سئو استفاده از کلیدواژه های یکسان در تمام حوزه های کاری است. این امر گاهی اوقات مورد بی توجهی برندها قرار می گیرد. در نتیجه امکان استفاده مناسب از کلیدواژه ها فراهم نمی شود. به طور معمول برندها در شبکه های اجتماعی مختلفی فعالیت دارند. استفاده از کلیدواژ ه های یکسان در تمام این پلتفرم ها نقش اساسی در تاثیرگذاری فرآیند بازاریابی دیجیتال بازی خواهد کرد. با این حساب ضرورت استفاده از کلیدواژ ه های یکسان بیشتر مشخص می شود. به هر حال کمپین های ما باید شکل و فرم یکسانی در تمام پلتفرم های اجتماعی داشته باشد.
مطلب مرتبط: راهکارهای مدیریت سئو برای کسب و کارهای کوچک
6. اولویت کیفیت بر کمیت
دانیله ویلی: گروه بازاریابی Sway
شبکه های اجتماعی فرصت توسعه سریع استراتژی سئو برندها را فراهم می سازد. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها صرفا به نقش مدیریت سئو در افزایش ترافیک سایت ها توجه دارند. با این حال واقعیت بیانگر امکانات بسیار بیشتر حوزه مدیریت سئو است. بهترین شیوه نتیجه گیری از فرآیند مدیریت سئو تولید محتوای باکیفیت است. امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای تولید محتوای تاثیرگذار هستند، با این حال در عمل تلاش های اغلب آنها با شکست مواجه می شود. دلیل این امر تمرکز آنها بر روی تولید محتوای صرف است. به این ترتیب ذهنیت آنها حالتی عددی دارد. نکته موردنظر من در اینجا تمرکز بر روی کیفیت به جای کمیت است. ما اگر تعداد محتوای کمتر اما باکیفیت بیشتری تولید کنیم، میزان تاثیرگذاری آن بر روی مخاطب افزایش خواهد یافت.
7. اهمیت ماهیت آموزشی محتوا
الساندرو بگلیاری: شرکت بازاریابی تاثیرگذار
هدف اصلی برندها از حضور در شبکه های اجتماعی صرف بازاریابی و فروش بیشتر نیست. نگاهی به مفهوم بازاریابی به خوبی بیانگر این تفاوت خواهد بود. اگر هدف اصلی از بازاریابی فروش بیشتر باشد، دیگر تفاوتی میان این حوزه با فروش نخواهد بود، بنابراین اهداف بازاریابی اندکی بیشتر از فروش صرف است. به نظر من تلاش برای آموزش نکات کلیدی به مخاطب یکی از وظایف اصلی بخش بازاریابی محسوب می-شود. به این ترتیب ما فرصت بیان اهمیت حوزه کاری مان به مخاطب را خواهیم داشت. بسیاری از برندهای امروزی نسبت به اهمیت این نکته بی توجه هستند. به همین خاطر محتوای بازاریابی آنها برای مخاطب جذابیت چندانی ندارد.
امروزه انتظارات مشتریان از برندها بسیار بالاست. به این ترتیب در صورت تمرکز ما بر روی حوزه فروش، آن هم به صورت انحصاری، میزان تاثیرگذاری عملکردمان به شدت کاهش خواهد یافت. همچنین میزان تمایل مخاطب به کسب و کارمان نیز با افت محسوسی مواجه می شود.
8. اهمیت به اشتراک گذاری محتوا
کاتلین لوسنته: موسسه ارتباطی رد فَن
فعالیت در زمینه بازاریابی نیازمند طراحی برنامه سئو کاربردی است. بی تردید بسیاری از برندها اهمیت این نکته را به خوبی درک می کنند. چالش اصلی در مرحله اجرای تکنیک هاست. در این مرحله بسیاری از برندها با مشکلات جدی مواجه هستند. من مشکل اصلی را ناتوانی و عدم آگاهی کافی برندها از شیوه به اشتراک گذاری محتوای-شان می دانم. تا وقتی که ما محتوای بازاریابی مان را با مخاطب به اشتراک نگذاریم، امکان تاثیرگذاری بر روی وی وجود ندارد. درست به همین خاطر استراتژی بازاریابی بسیاری از برندها در عمل با شکست مواجه می شود.
بدون شک پرسش اصلی هر برندی شیوه های به اشتراک گذاری بهینه محتوا خواهد بود. در این زمینه باید به نقش ارتباطات برندمان با دیگران اشاره کنیم. سطح ارتباطات ما ضامن موفقیت مان در زمینه به اشتراک گذاری محتوا خواهد بود. هرچه ما دامنه ارتباط وسیع تری با دیگران داشته باشیم، شانس مان برای دسترسی به مخاطب بیشتر افزایش خواهد یافت. به این ترتیب فرآیند مدیریت سئو و اجرای تکنیک های بازاریابی برندمان نیز در عمل مجر به موفقیت خواهد شد.
9. تمرکز بر روی جست وجوی مشتریان
استفان پولاک: موسسه بازاریابی و روابط عمومی پولاک
بی تردید نیاز اصلی هر برندی شناخت مشتریا نش است. در دوران پیشادیجیتال شیوه اصلی این کار پرسش مستقیم از مشتریان بود. با توسعه فناوری های دیجیتال این فرآیند به طور کلی دستخوش تغییر شده است. اکنون دیگر نیازی به ایجاد مزاحمت برای مشتریان نیست. ظهور شبکه های اجتماعی دامنه وسیعی از اطلاعات را پیش پای برندها قرار می دهد. نکته مهم در این میان توجه به نکات امنیتی و حریم خصوصی کاربران است. در طول سال های اخیر بسیاری از برندها به دلیل بی توجهی به این نکات در عمل با مشکلات قانونی زیادی مواجه شده اند. نکته مهم در اینجا ناتوانی اغلب برندها در زمینه بازسازی جلوه شان پس از مواجهه با رسوایی های مربوط به نقش حریم خصوصی کاربران است، بنابراین در این حوزه ما باید نهایت تلاش مان برای پیشگیری را انجام دهیم. در غیر این صورت مواجهه با شکست به معنای حذف مان از عرصه کسب و کار خواهد بود.
10. آموزش تیم بازاریابی در زمینه مدیریت سئو
آلی اسپینو: موسسه USA Link System
بی تردید عنصر خلاقیت نقش مهمی در حوزه بازاریابی و تبلیغات بازی می کند. امروزه فعالیت در هر عرصه مرتبط با اینترنت نیازمند آگاهی از نکات مدیریت سئو است. به این ترتیب باید نسبت به یادگیری نکات مربوط به مدیریت سئو توجه ویژه ای داشته باشیم. متاسفانه هنوز هم بسیاری از بازاریاب ها نسبت به یادگیری این نکات بی توجه هستند، بنابراین برندهای زیادی با مشکل سطح پایین آگاهی و دانش تیم های بازاریابی مواجه اند. راهکار موردنظر من در این بخش تلاش برای برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه مدیریت سئو است. به این ترتیب امکان افزایش دانش و آگاهی تیم بازاریابی برندمان وجود خواهد داشت. به هر حال اکنون دنیای بازاریابی دستخوش تغییرات زیادی شده است، با این حساب بی توجهی به تغییرات پیش رو بزرگترین خطر برای ما خواهد بود.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای فروشگاه های آنلاین
11. تمرکز بر روی محتوای بدون تاریخ مصرف
راندی شاتاک: گروه بازاریابی شاتاک
در دنیای حرفه ای امروزه مدیریت سئو و بازاریابی در پیوند تام با یکدیگر به سر می برد. به این ترتیب تولید محتوا بدون آگاهی از هر کدام غیرممکن خواهد بود. نکته مهم در اینجا توجه به تولید محتوا با حداکثر میزان تاثیرگذاری است. به این ترتیب ما فرصت کافی برای استفاده حداکثری از محتوای خود را خواهیم داشت. یکی از اشکالات اصلی فرآیند تولید محتوا تمرکز بر روی ترندهای بسیار زودگذر است. به این ترتیب در عمل هر محتوا فقط برای چند روز قابلیت مانور خواهد داشت. پس از آن ما باید به دنبال محتوای تازه باشیم. این امر موجب افزایش هزینه برندها برای تولید محتوا می شود. توصیه من در این بخش تولید محتوا بدون لحاظ کردن تاریخ مصرف مشخص است. به این ترتیب امکان استفاده بلندمدت از آن فراهم خواهد شد.
12. اهمیت همکاری با افراد تاثیرگذار
دانیکا کمبول: آژانس بازاریابی Every Where
یکی از شیوه های موثر در زمینه مدیریت سئو مناسب همکاری با افراد تاثیرگذار است. این افراد به طور معمول دامنه وسیعی از مخاطب دارند. به همین خاطر همکاری نزدیک با آنها امکان نمایش دامنه وسیعی از محتوا را فراهم می سازد. امروزه اغلب برندها با مشکلات زیادی در زمینه نمایش محتوای شان به مخاطب مواجه هستند. همکاری با افراد تاثیرگذار چنین مشکلی را به طور کامل رفع خواهد کرد.
همانطور که پیش از این بیان شد، استفاده از کلیدواژه ها اهمیت زیادی دارد. توسعه کلیدواژه مخصوص برندمان از زبان افراد تاثیرگذار میزان تاثیرگذاری آن را به شدت افزایش خواهد داد. به این ترتیب ما شانس بیشتری برای نمایش محتوای بازاریابی مان به مخاطب خواهیم داشت.
13. استفاده از محتوای تولیدی کاربران
جردن ادلسون: برند Appetizer Mobile LLC
یکی از شیوه های اطمینان از کارکرد مناسب و هماهنگ فرآیند بازاریابی و مدیریت سئو استفاده از محتوای تولیدی کاربران است. این نوع محتواها به بهترین شیوه تاثیرگذاری استراتژی های ما را نشان می دهد. اگر محتوای تولیدی کاربران هماهنگ با اهداف اصلی ما باشد، معنای آن موفقیت ما در زمینه ایجاد هماهنگی میان مدیریت سئو و بازاریابی است. در غیر این صورت ما باید فکری به حال وضعیت بازاریابی آنلاین برندمان کنیم. بازبینی استراتژی ها در چنین وضعیتی ضروری خواهد بود.
14. ضرورت استفاده از داده های معتبر برای ساماندهی کمپین
ماری آن اوبرین: موسسه خلاقیت های بازاریابی OBI
یکی از زیبایی های فعالیت در عرصه بازاریابی آنلاین امکان دستیابی به دامنه وسیعی از محتواهاست. به این ترتیب ما فرصت کافی برای تحلیل داده های موجود را خواهیم داشت. شاید حجم بالای داده های موجود شما را وحشت زده کند، با این حال جایی برای نگرانی نیست. امروزه توسعه فناوری هوش مصنوعی امکان تحلیل داده های وسیع در کمترین زمان ممکن را فراهم کرده است. به این ترتیب جای نگرانی نخواهد بود. وظیفه شما به عنوان مدیر یک برند یا بازاریاب نظارت بر شیوه استفاده از داده های تحلیل شده برای طراحی کمپین های بازاریابی خواهد بود. نکته جالب اینکه امکان بررسی این نکات برای طراحی استراتژی مدیریت سئو نیز وجود دارد. منظور من در اینجا استفاده از اطلاعات مورد نظر برای طراحی کلیدواژه های مناسب مدیریت سئو است.
مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی
15. تمرکز بر روی سطح تعامل با مخاطب
جیم کاروسو: موسسه M1PR
مدیریت سئو فقط مربوط به رتبه سایت ما در موتورهای جست وجو نیست. به علاوه، شبکه های اجتماعی نیز فقط معطوف به مدیریت بهینه محتوا یا تولید محتوای جذاب نیست. ما باید از طریق ترکیب مدیریت سئو و بازاریابی دیجیتال وضعیت بازاریابی برندمان را بهبود ببخشیم. نکته کلیدی در این بخش توجه به نیاز مخاطب هاست. کلید موفقیت در زمینه تولید محتوا توجه به سلیقه و از همه مهم تر نیاز مخاطب است. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری وسیع بر روی مخاطب برای ما فراهم می شود.