سفر یک استارت آپ یا کسب و کار در مراحل ابتدایی با چالش ها و موانع زیادی روبه رو است؛ به ویژه در زمینه مالی که جایی برای شوخی وجود ندارد. از مدیریت جریان نقدی گرفته تا مقابله با رقبا، این موانع می توانند بسیار بزرگ و اثرگذار باشد. با این حال، با استفاده از استراتژی ها و بینش های درست، غلبه بر آنها ممکن است. در این مقاله، به بررسی برخی از رایج ترین چالش های مالی که استارت آپ ها با آنها مواجه هستند، خواهیم پرداخت و راهکارهایی برای عبور از آنها ارائه خواهیم کرد. در این مسیر، مشاوره مالی برای استارت آپ ها و پیش بینی مالی ابزارهای بسیار ارزشمندی هستند که در اختیار شما قرار دارند.
بی شک کارآفرینان در ابتدای راه شان با مشکلات زیادی رو به رو می شوند. با این حال مسائل مالی بخش زیادی از این چالش ها را شکل می دهد. به همین خاطر اصلا عجیب نیست که هر کارآفرینی در ابتدا به دنبال حل و فصل مشکلات مالی برندش باشد؛ چراکه بدون یافتن راهکارهای درست و حسابی برای آنها اصلا فرصتی برای فعالیت درست و حسابی فراهم نمی شود. وقتی یک برند بودجه مالی خوبی در اختیار ندارد، کسی در بازار آن را جدی نمی گیرد. به علاوه، همیشه احتمال مواجهه با شکست های بزرگ نیز وجود خواهد داشت.
شما در این مقاله با برخی از مهمترین چالش های مالی استارت آپ ها در ابتدای راه شان آشنا خواهید شد. البته ما قصد نداریم فقط برخی از چالش های این مسیر را با شما در میان بگذاریم. در عوض سراغ راهکارهایی برای حل و فصل مشکلات نیز خواهیم رفت. اگر شما هم ایده های زیادی برای راه اندازی استارت آپ در سر دارید، این مقاله دقیقا همان چیزی است که بدان نیاز خواهید داشت. پس اجازه دهید تعارف را کنار گذاشته و برویم سراغ اصل ماجرا.
کارآفرینی مثل هر فعالیت دیگری در این دنیا سختی های خاص خودش را دارد. مردم معمولا دوست دارند به عنوان مدیر یک برند بی نهایت بزرگ فعالیت داشته باشند. با این حال بازار خیلی راحت چنین فرصت هایی پیش روی شما قرار نخواهد داد. به همین خاطر ضروری است به فکر چالش های بزرگ در این میان باشید. خب همه مدیران بزرگ دنیا که از همان روز اول برندهای حیرت انگیز را پیش نبرده اند. برخی از آنها به مرور زمان موفق به راه اندازی برخی برندهای بزرگ دنیا شده اند. به همین خاطر ضروری است مدیریت استارت آپ نیز به مثابه یک ماموریت مهم در نظر گرفته شود. کاری که شما در این بخش می توانید انجام دهید، همراهی با ما برای آشنایی با برخی چالش های مالی استارت آپ ها و روش های غلبه بر آنهاست. خب با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را مرور کنیم.
مطلب مرتبط: چالش های استارت آپ ها در ابتدای راه
مدیریت جریان نقدی
ریسک مالی رایجی که کارآفرینان با آن مواجه می شوند، مدیریت نادرست جریان نقدی است که به عنوان خون حیاتی هر استارت آپ محسوب می شود. مدیریت موثر جریان نقدی فقط به بررسی ورود و خروج پول محدود نمی شود، بلکه پیش بینی جریان های آینده نیز برای اطمینان از اینکه کسب و کار قادر به پوشش تعهدات خود است، ضروری خواهد بود. بسیاری از کسب و کارهای نوپا به دلیل جریان های درآمدی نامنظم، هزینه های اولیه بالا و عدم برنامه ریزی مالی، با این مشکل روبه رو هستند. با این حساب احتمالا استارت آپ شما نیز چنین مشکلی را پیش رو خواهد داشت.
برای مقابله با مسائل مدیریت جریان نقدی، استارت آپ ها باید سیستم های مالی جامع و پایش دقیقی را پیاده سازی کنند. این شامل تنظیم یک بودجه دقیق است که درآمدها و هزینه های پیش بینی شده را در نظر بگیرد و به طور منظم این بودجه را با ارقام واقعی مقایسه کند تا ناهماهنگی ها شناسایی و برطرف شوند. استفاده از ابزارهای پیش بینی جریان نقدی نیز می تواند بینش هایی در مورد وضعیت مالی آینده ارائه دهد و به کسب و کارهای نوپا اجازه دهد تا تغییرات لازم را به طور پیشگیرانه در عملیات خود اعمال کنند. بهره گیری از خدمات مشاوره مالی استارت آپی می تواند تخصص اضافی برای تنظیم این سیستم ها به طور موثر فراهم کند.
جذب سرمایه
جذب سرمایه گام مهمی برای رشد است اما یکی از چالش های مدیریت مالی موثر برای بسیاری از استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک به شمار می آید. این فرآیند می تواند دلهره آور بوده، اوضاع را از دست کارآفرینان خارج سازد. به همین خاطر خیلی وقت ها مدیران در استارت آپ ها به هنگام مذاکره برای جذب سرمایه در عمل با مشکلات بسیار زیادی رو به رو می شوند. اعمال فشار بیش از اندازه بر روی سرمایه گذاران یا حتی تلاش برای مذاکره با افراد نامناسب تنها بخشی از این مشکلات محسوب می شود.
برای جذب موفق سرمایه، کسب و کارهای نوپا باید بر ایجاد روابط قوی با سرمایه گذاران بالقوه تمرکز کنند، حتی قبل از نیاز به تامین مالی نیز این نکته کلیدی خواهد بود. این شامل شبکه سازی، حضور در رویدادهای صنعتی و احتمالا همکاری با مربیان یا مشاورانی است که می توانند معرفی های لازم را انجام دهند. تهیه یک ارائه قوی که به طور واضح مدل کسب و کار، فرصت های بازار، مزیت های رقابتی و پیش بینی های مالی را بیان کند، حیاتی است. همچنین، استارت آپ ها باید منابع مختلف تامین مالی را نیز مورد توجه قرار داده و تعادلی میان آنها ایجاد کنند. وگرنه قرار دادن تمام تخم مرغ های برند در یک سبد می تواند کار دست کسب و کار بدهد.
مطلب مرتبط: چالش ها و راهکارهای تامین مالی استارت آپ
کمبودهای جریان نقدی
کمبودهای جریان نقدی یکی از مشکلات بزرگ کسب و کارهای کوچک است. این کمبودها ممکن است به طور غیرمنتظره رخ دهند و پیامدهای فوری مانند عدم توانایی در پرداخت به تامین کنندگان یا پوشش هزینه های عملیاتی را به دنبال داشته باشند. این کمبودها اغلب نتیجه مشکلاتی هستند که کسب و کارهای کوچک با آنها روبه رو می شوند؛ از جمله تاخیر در پرداخت از طرف مشتریان، هزینه های بالاتر از انتظار یا نوسانات فصلی در فروش.
ایجاد یک حساب پسانداز پیش از بروز کمبودهای جریان نقدی می تواند به عنوان یک شبکه امنیت مالی برای کسب و کارهای نوپا عمل کند. چنین فعالیت هایی به شما کمک خواهد کرد تا کمبودهای مالی تان در طول زمان را به بهترین شکل ممکن جبران کنید. شاید این مسئله ساده به نظر برسد، اما نقش مهمی در بهبود اوضاع مالی شما به عنوان یک کسب و کار بزرگ خواهد داشت.
هزینه های غیرمنتظره
هزینه های غیرمنتظره، مانند تعمیرات اضطراری تجهیزات، افزایش ناگهانی اجاره یا هزینه های حقوق، می تواند برنامه ریزی مالی استارت آپ را مختل کند. مشکلی که کسب و کارهای کوچک با آنها روبه رو هستند، شامل عدم انعطاف پذیری در بودجه برای جبران این هزینه های پیش بینی نشده است. چنین مسئله ای در طول زمان می تواند موجب بروز مشکلات بزرگ تر نیز شود.
برای مقابله با تاثیر هزینه های غیرمنتظره، استارت آپ ها باید به طور منظم بخشی از سودهای خود را در یک صندوق اضطراری ذخیره کنند. این صندوق به عنوان یک پشتیبان مالی عمل می کند و به کسب وکارها اجازه می دهد تا بدون نیاز به اقدامات شدید به عملیات خود ادامه دهند. علاوه بر این، سرمایه گذاری در پوشش بیمه جامع می تواند در برابر برخی از بزرگ ترین چالش های صاحبان کسب و کارهای کوچک محافظت کند و فشار مالی این رویدادهای غیرمنتظره را کاهش دهد. بنابراین بیمه همیشه هدر دادن پول نیست. در عوض شما می توانید از این فرصت به سود خودتان استفاده کرده، امنیت سرمایه تان را تامین کنید.
مدیریت مالی
مدیریت مالی بهینه شامل مجموعه ای از فعالیت ها از جمله حسابداری روزمره تا برنامه ریزی مالی استراتژیک است. بزرگ ترین چالش های صاحبان کسب و کار کوچک شامل پیدا کردن زمان برای مدیریت صحیح مالی و کمبود تخصص برای اتخاذ تصمیمات مالی آگاهانه است. این دو عامل در کنار هم تمام تجربه مدیران تازه کار در بازار را با چالش های اساسی رو به رو خواهد کرد. به طوری که توانایی فعالیت در هیچ حوزه ای به طور استاندارد را نداشته باشند.
مطلب مرتبط: چطور سرمایه گذارها را به سوی استارت آپ تان جذب کنید؟
استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون در زمینه وظایف مالی روزمره می تواند زمان را برای برنامه ریزی و تحلیل استراتژیک آزاد کند. کسب و کارهای نوپا همچنین باید به فکر استخدام یا مشاوره با کارشناسان مالی باشند که می توانند راهنمایی در زمینه استراتژی مالی، برنامه ریزی مالیاتی و رعایت قوانین فراهم کنند. بررسی های مالی منظم و حسابرسی ها می تواند به دقت سوابق مالی کمک کرده و بینش هایی درباره عملکرد مالی و فرصت های بهبود ارائه دهد.
بی شک هیچ کارآفرینی دوست ندارد زمان زیادی در طول روز را به بحث مدیریت مالی اختصاص دهد، اما گاهی اوقات شما چارهای به غیر از این ندارید. این یعنی باید خودتان را برای میانبرهای کلیدی آماده کنید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. استفاده از انواع نرم افزار تخصصی یا حتی اتوماسیون در این میان به شما برای بهبود وضعیت کمک شایانی خواهد کرد.
نادیده گرفتن صرفه جویی
صرفه جویی مالی یکی از بخش های مهم فعالیت هر برندی را شکل می دهد. خب شما که بودجه نامحدود یا منابع بی انتها ندارید تا براساس آن هر طور دوست داشتید در بازار دست به فعالیت بزنید. این امر می تواند مشکلات شما را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده یا حتی کارتان را به جاهای باریک بکشاند.
متاسفانه مدیران خیال می کنند هرچه بیشتر پول خرج کنند، بازگشت سرمایه بیشتری نیز در انتظارشان خواهد بود. این در حالی است که اختصاص پول برای حوزه های عجیب یا غیرمنتظره به هیچ وجه منطقی نیست. به همین خاطر باید هوشمندانه منابع مالی برند را خرج کرد. وگرنه ممکن است اوضاع شرکت در بازار حسابی به هم ریخته شود.
شاید تا زمانی که حسابی در بازار ولخرجی می کنید، همکاران یا شرکای زیادی دور و برتان باشد، اما به محض اینکه اوضاع مالی به هم بریزد، دیگر هیچ چیز شبیه به قبل نخواهد شد. به همین خاطر ضروری است برنامه ای کاملا منسجم برای بهبود وضعیت تان در بازار داشته باشید.
صرفه جویی مالی در واقع بیانگر تحلیل فعالیت ها پیش از اقدام به اختصاص بودجه به هر کدام است. اگر یک اقدام توجیه منطقی یا مالی محکمی ندارد، اصلا لازم نیست خودتان را به آن گره بزنید. این مسئله می تواند شرایط تان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار ساخته یا حتی امکان اثرگذاری بر روی مخاطب را نیز حسابی از شما بگیرد. این مسئله به قدری جدی است که باید به طور مداوم، حتی وقتی استارت آپ تان حسابی پا گرفت نیز بدان توجه داشته باشید.
رقابت گسترده در بازار
در بازار امروز که به سرعت در حال تغییر است، رقابت شدید است. در این میان برای کسب و کارهای نوپا، حضور در میان تعداد زیادی از رقبای دیگر می تواند دلهره آور باشد. بزرگ ترین چالش ها برای صاحبان کسب وکار کوچک در اینجا شامل تمایز محصول یا خدمات خود، حفظ برتری رقابتی و مدیریت هزینه های رقابت، به ویژه در بازاریابی و نوآوری است.
استارت آپ ها می توانند با تمرکز بر پیشنهاد ارزش منحصر به فرد خود و به طور مداوم نوآوری در محصولات و خدمات بر این چالش ها غلبه کنند. انجام تحقیقات بازار کامل برای درک نیازهای مشتریان و استراتژی های رقبا نیز به تدوین استراتژی بازاریابی و موقعیت یابی بهتر کمک خواهد کرد. همکاری ها و شراکت های استراتژیک نیز می تواند مزیت های رقابتی ارائه دهد و به کسب و کارهای نوپا کمک کند تا از نقاط قوت خود بهره برداری کنند. این مسئله به شما برای بهبود شرایط تان کمک ویژه ای خواهد کرد.
مطلب مرتبط: چالش تعیین بودجه بازاریابی برای استارت آپ ها
بازاریابی ناکارآمد
بازاریابی حوزه ای است که دارای اهمیت استراتژیک برای کسب و کارها محسوب می شود. درست به همین خاطر اگر نتوانید بازاریابی خوبی را سازمان دهید، کارتان با چالش های زیادی رو به رو خواهد شد. خب بازاریابی مسیری است که استارت آپ ها برای جلب توجه مخاطب هدف باید طی کنند. به همین خاطر اگر حواس تان به این مسئله کلیدی نباشد، کارتان با چالش های زیادی همراه شده و مشتریان هیچ وقت اسم شما را نخواهند شنید.
دنبالهروی از کلیشه ها مسئله ای است که خیلی از بازاریاب ها با آن درگیر هستند. اصلا به همین خاطر اغلب اوقات با مشکلات اساسی در بازار رو به رو بوده و اوضاع شان برای اثرگذاری بر روی مخاطب به هم می ریزد. توصیه ما در این بخش تلاش برای کنار گذاشتن کلیشه ها و استقبال از ترندهاست.
خب ترندها در واقع ایده های تر و تازه بازاریابی هستند که در یک بازه زمانی کوتاه شهرت زیادی کسب می کنند. یادتان باشد، ترندها در طول زمان تغییر می کند. بنابراین شما باید خودتان را برای استفاده از ترندها بر مدار بازه های کوتاه مدت همیشه آماده نگه دارید. این مسئله می تواند شرایط شما را به طور قابل ملاحظه ای چالش برانگیز سازد، اما با کمی تمرین و تکرار به خوبی توانایی بهبود شرایط تان در این حوزه را خواهید یافت.
استفاده از بازخوردهای دریافتی از سوی مخاطب هدف نیز یکی دیگر از کاربردهای کلیدی در زمینه بهبود وضعیت کمپین ها محسوب می شود. خب کاربران معمولا در شبکه های اجتماعی نظراتشان درباره هر محتوای بازاریابی را به دقیق ترین شکل ممکن بیان می کنند. به همین خاطر اگر فکر کرده اید می توانید کارتان را بدون توجه به نظرات مشتریان پیش ببرید، سخت در اشتباه هستید.
سخن پایانی
مدیریت مالی در شرایط کنونی امر مهمی محسوب می شود. بسیاری از برندهای بزرگ نیز در این رابطه مشکلاتی دارند. بنابراین استارت آپ ها وضعیت شان کاملا مشخص است. درست به همین خاطر ما در این مقاله به سراغ بررسی برخی از مهمترین نکات درباره استارت آپ ها رفتیم. البته محور اصلی بحث ما مسائل مالی بود. خب اگر شما نتوانید مشکلات مالی استارت آپ تان را حل کنید، احتمالا دردسرهای بسیار بیشتری نیز در انتظارتان خواهد بود. این مسئله می تواند شرایط را به طور قابل توجهی برای تان تغییر دهد.
مطلب مرتبط: چگونه برای استارت آپ مان سرمایه گذار پیدا کنیم؟
شما الان آمادگی لازم برای مدیریت شرایط مالی استارت آپ تان را دارید. البته نباید فقط به نکات مورد بحث در این مقاله اکتفا کنید. در عوض این نکات بیشتر مقدمه ای برای شروع راه تان خواهد بود. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با چالش های مالی استارت آپ ها و از همه مهمتر راهکارهای غلبه بر آنها کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده تعامل با شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: