استارت آپ ها حاصل ایده های خلاقانه و نوآورانه کارآفرینان در دنیای کسب و کار هستند. معمولا آن دسته از استارت آپ هایی خیلی خوب می گیرند که ایده های تازه را وارد زندگی روزمره مردم کنند. در این میان مشتریان بیشتر از اینکه دنبال محصولات ارزان یا باکیفیت باشند، در جست وجوی ایده های تازه هستند. البته راه اندازی استارت آپ همیشه ساده نیست؛ چراکه در ابتدای راه شما با انواع و اقسام چالش ها رو به رو خواهید شد. خب انتظار ندارید که رقبا همین طور مفت و مجانی سهمی از بازار به شما دهند؟
اگر از زاویه دید مشتریان به ماجرا نگاه کنیم، اعتماد به یک برند تازه همیشه کار سختی است. این مسئله درباره سرمایه گذارها نیز مصداق دارد. خب تا وقتی فرصت سرمایه گذاری در یک پروژه صاحب نام وجود دارد، چرا آدم باید سرمایه اش را با ریسک رو به رو سازد؟ فکر میکنم شما هم اگر خودتان را در جایگاه یک سرمایه گذار قرار دهید، همینطور عمل می کنید.
ما در روزنامه فرصت امروز چالش های پیش روی استارت آپ ها را کاملا طبیعی می دانیم. تنها نکته غیرطبیعی در این میان گیر کردن کارآفرینان پشت سد چنین چالش هایی است. یادتان که نرفته، ما در روزنامه فرصت امروز برای هر چالشی دست کم یک راه حل داریم.
فکر می کنم تا اینجا خیلی خوب با محور مقاله فعلی آشنا شده باشید. شما در این مقاله با انواع چالش های پیش روی استارت آپ های تازه تاسیس آشنا شده و یاد می گیرید چطور از پس آنها برآیید. خب اگر اجازه دهید مقدمه چینی را تمام کنیم و برویم سراغ اصل مطلب.
چالش های استارت آپ های تازه تاسیس
هر کاری در ابتدا سختی های خاص خودش را دارد. حتی باشگاه رفتن هم برای خیلی ها کار سختی محسوب می شود. به طوری که دائما آن را به روز دیگری موکول می کنند (معمولا شنبه ها!). این وسط کارآفرینان هم بهانه های خاص خودشان را دارند.
مطلب مرتبط: توسعه استارت آپ بر مدار سبک زندگی
اگر شما هم مدت هاست ایده هایی برای شروع کسب و کار دارید، اما به دلایل مختلف از جمله چالش های غیرمنتظره دائما قید آن را می زنید، بد نیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید؛ چراکه قرار است سیر تا پیاز چالش های استارت آپ ها در شروع کارشان را زیر ذره بین ببریم.
پیدا کردن ایده مناسب
یکی از مهمترین چالش های استارت آپ ها، پیدا کردن ایده مناسب است. یک ایده خوب باید نیاز بازار را برطرف کند و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی موجود قابل اجرا باشد. کارآفرینان می توانند با تحقیق و بررسی بازار، نیازهای مشتریان را شناسایی کنند و ایده هایی را برای رفع این نیازها ارائه دهند.
شاید راه حل بالا خیلی ساده به نظر برسد، اما اغلب کارآفرینان در اجرای آن مشکل دارند.
تا وقتی ایده های دست چندم و تکراری هست که آدم را از سر مطالعه دقیق اوضاع بازار بی نیاز می کند، چرا آدم باید سراغ ایده ای تازه برود؟
سناریوی بالا در اغلب موارد دست کارآفرینان را در پوست گردو می گذارد. به طوری که تا مدت ها بعد از اجرای ایده شان همچنان در بازار با واکنش های منفی رو به رو می شوند.
ما در این بخش برای غلبه بر مشکل یافتن ایده مناسب به طور کلی چند توصیه ساده داریم. این نکات به شرح ذیل هستند:
• تحقیق و بررسی بازار: کارآفرینان باید با تحقیق و بررسی بازار، نیازهای مشتریان را شناسایی کنند. وقتی شما درک درستی از نیازهای مشتریان داشته باشید، ایده های بهتری برای رفع آن نیازها طراحی خواهید کرد. خب مگر مشتریان به غیر از برندی که به فکر مشکلات شان باشد، چه چیزی در بازار می خواهند؟
• مشورت با متخصصان: کارآفرینان می توانند با مشاوران و متخصصان باتجربه مشورت کنند تا از دیدگاه آنها بهره مند شوند. این امر شاید خیلی سخت یا حتی آماتور به نظر برسد، اما یادتان نرود این شما نیستید که همه اطلاعات موردنیاز برای موفقیت در بازار را دارید. بنابراین بد نیست گاهی اوقات از ایده ها و نقطه نظرات دیگران هم بهره مند شوید. خب در این سناریو شما چیزی را از دست نمی دهید. فقط کمی با نگاه دیگران به بازار و موقعیت خودتان آشنا خواهید شد؛ همین و بس!
• آزمایش ایده ها: کارآفرینان می توانند با آزمایش ایده های خود، به ارزیابی آنها بپردازند و ایده های مناسب را انتخاب کنند. یادتان باشد، ایده های تازه همیشه عالی یا بی عیب نیستند. به همین خاطر شما باید همیشه با کمی شک و تردید به ایده های تازه نگاه کنید. فرقی هم ندارد این ایده ها مال خودتان باشد یا دیگران به شما معرفی کنند. در هر صورت آزمایش آنها ضروری خواهد بود.
مطلب مرتبط: مهندسی توسعه استارت آپ؛ 6 استراتژی کاربردی
تشکیل تیم مناسب
یافتن کسانی که به درد توسعه کسب و کار بخورند، اصلا راحت نیست. در بسیاری از مواقع مدیران برای اجرای ایده شان سراغ اشتباه ترین آدم های دنیا می روند. اینطوری حتی اگر بهترین ایده دنیا را هم داشته باشند، در مرحله اجرا خیلی زود با مشکلات حل نشدنی رو به رو خواهد شد. به طوری که بعد از گذشت چند ماه دیگری اثری از استارت آپ شان باقی نماند.
یک تیم استارت آپ باید از افراد با استعداد و با انگیزه تشکیل شود که به یکدیگر اعتماد داشته باشند و بتوانند با هم همکاری کنند. کارآفرینان باید برای تشکیل تیم استارت آپ خود، افراد با مهارت های مختلف را از زمینه های مختلف انتخاب کنند.
بی شک صحبت درباره موضوع فوق خیلی راحت تر از اجرای آن در عمل است. خب اگر کارآفرینی را سراغ دارید که وسواس خاصی سر انتخاب کارمند داشته باشد، ما را هم بی خبر نگذارید.
باور کنید یا نه، خیلی وقت ها کارآفرینان با عجله سراغ اولین گزینه ای می روند که سر راه شان سبز شود. درست به همین خاطر استارت آپ شان اغلب اوقات با مشکلات حل نشدنی رو به رو شده و اوضاع شان خیلی زود به هم می ریزد.
ما در این بخش قصد نداریم یک داستان دراماتیک تحویل تان دهیم. بی شک همه ما تجربه کار در یک تیم ناهماهنگ یا استخدام فردی اشتباه را داریم. نکته مهم در این میان درس گرفتن از اشتباهات گذشته است. خب اگر قرار باشد شما یکسری اشتباهات را دائما تکرار کنید که اوضاع اصلا قابل کنترل نخواهد بود.
ما در این بخش سراغ برخی از راه حل ها برای حل مسئله استخدام ها رفته ایم. لطفا موارد زیر را با دقت مطالعه کنید:
• انتخاب افراد با استعداد: کارآفرینان باید افراد با استعداد و با انگیزه را برای تیم خود انتخاب کنند. مسئله اصلی در این میان انتخاب معیارهایی برای سنجش میزان استعداد افراد است. مثلا اگر شما به ارتباط میان افراد اهمیت می دهید، احتمالا مهارت های ارتباطی معیار مهمی برای کسب و کارتان خواهد بود. بنابراین هنگام استخدام نیروی کار باید این نکته کلیدی را پس ذهن داشته باشید.
• توجه به تنوع مهارت ها: تیم استارت آپ باید از افراد با مهارت های مختلف تشکیل شود. این روزها دیگر یک مهارت خاص زندگی آدم را تضمین نمی کند. به همین خاطر خیلی از کسب و کارها برای موفقیت در بازار سراغ افرادی با دامنه مهارت های بی نهایت متنوع می روند. اگر شما هم دوست دارید شانسی در بازار داشته باشید، باید تیمی به همین شکل دور هم جمع کنید .
• ایجاد اعتماد و همکاری: کارآفرینان باید محیطی را ایجاد کنند که در آن افراد بتوانند به یکدیگر اعتماد داشته باشند و با هم همکاری کنند. معمولا مهمترین مشکل کارمندان در همکاری با استارت آپ های تازه مسئله محیط کار است. خب تکلیف برندهای بزرگ که مثل روز روشن است. در این میان استارت آپ ها هستند که به دلیل تازه کار بودن مدیرانش معمولا شرایط سخت و عجیبی برای کارمندان ایجاد می کنند. تنها راه حل شما در این میان الگوبرداری دقیق از برندهای بزرگ است. این کار شما را با روشی بی نهایت مطمئن برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو می سازد. پس بهتر است همین حالا دست به کار شوید.
مطلب مرتبط: نکات کلیدی در راه اندازی استارت آپ های اینترنتی
تأمین سرمایه کافی
راه اندازی استارت آپ هزینه های خاص خودش را دارد. این روزها شما حتی برای اینکه نفس بکشید هم باید پول خرج کنید. این بدان معناست که اجرای استارت آپ بدون تامین سرمایه مثل آرزوی پرواز بدون یک هواپیمای درست و حسابی است!
راه اندازی و توسعه یک استارت آپ نیازمند سرمایه کافی است. این سرمایه می تواند از طریق پس انداز شخصی، سرمایه گذاران خصوصی یا نهادهای دولتی تامین شود. کارآفرینان باید برای تأمین سرمایه موردنیاز خود، طرح کسب و کار خود را به سرمایه گذاران ارائه دهند.
باور کنید یا نه، هیچ کس در بازار عاشق چشم و ابروی شما نیست تا همینطور بی مقدمه کلی پول بی زبان را دست تان دهد. به همین خاطر شما باید برنامه تان را به طور دقیق برای طرف مقابل شرح دهید. تازه در این مواقع گاهی اوقات فقط پیشنهاد شراکت نصیب تان می شود. پس اگر دنبال شراکت نیستید، احتمالا فرآیند تامین سرمایه تان کمی طولانی خواهد شد. البته شما نباید در این میان هیچ شک و تردیدی به خودتان راه دهید؛ چراکه دنیای کسب و کار مثل یک شطرنج پیچیده است که دست آخر فقط کسی که حوصله زیادی داشته باشد، برنده اش خواهد شد.
حالا که چالش این بخش را بررسی کردیم، باید برخی از راه حل های آن را نیز روی دایره بریزیم. خب انتظار ندارید که ما همینطور خشک و خالی شما را تنها بگذاریم؟ در این رابطه به موارد زیر دقت کنید:
• تهیه طرح کسب و کار: کارآفرینان باید طرح کسب و کار دقیق و جامعی را تهیه کنند تا سرمایه گذاران بتوانند از سودآوری سرمایه گذاری خود مطمئن شوند. این طرح در واقع کاربردی مثل رزومه دارد. اینطوری سرمایه گذارها با مطالعه طرح شما درکی کلی از آن پیدا کرده و بهتر فرصت تصمیم گیری خواهند داشت. ماجرا جالب شد، نه؟
• شبکه سازی: کارآفرینان می توانند با شبکه سازی با افراد آشنا، فرصت های سرمایه گذاری را شناسایی کنند. مهارت های ارتباطی و آشنایی با افراد مختلف درست در همینجا به دردتان خواهد خورد. خب کسانی که رابطه بهتری با دیگران داشته و دایره دوستانشان وسیع باشد، خیلی راحت تر سرمایه گذار برای استارت آپ شان پیدا می کنند.
• استفاده از منابع دولتی: دولت ها اغلب برنامه هایی را برای حمایت از استارت آپ ها ارائه می دهند. این ایده کمی برای تان دردسر دارد؛ چراکه باید به طور دقیق بخش های مختلف سازمان های دولتی را چک کرده و فرصت های دریافت تسهیلات را زیر ذره بین ببرید. البته شرایط مناسب چنین تسهیلاتی اغلب ارزش وقت گذاشتن را دارد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و وارد گود شوید.
مطلب مرتبط: چالش ها و راهکارهای تامین مالی استارت آپ
تجربه کافی کارآفرینان
شما چقدر برای شروع یک کسب و کار آمادگی دارید؟ این نکته ای است که اغلب اوقات برای کارآفرینان دردسرساز می شود. خب کارآفرینان با تجربه کمتر سراغ راه اندازی یک استارت آپ از نقطه صفر می روند. به همین خاطر شما احتمالا در ابتدای راه میزان مهارت تان خیلی پایین خواهد بود. این همان مسئله ای است که مشکلات زیادی به همراه داشته و چه بسا اوضاع تان در بازار را ناگوار نیز سازد.
بسیاری از کارآفرینان که استارت آپ راه اندازی می کنند، تجربه کافی در زمینه کارآفرینی یا مدیریت کسب و کار ندارند. این امر می تواند منجر به اتخاذ تصمیمات اشتباه و شکست استارت آپ شود. دقیقا به همین خاطر خیلی ها مایل به همکاری با استارت آپ های صفر کیلومتر نیستند. تا وقتی هم که کسی مایل به همکاری با خرید از شما نباشد، فقط در حاشیه بازار حضور خواهید یافت. این مسئله ای است که مثل یک سیکل پایان ناپذیر اوضاع شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
ما در این بخش برخی از راهکارهای ایده آل برای خلاص شدن از شر این مشکل را بررسی خواهیم کرد. اگر شما هم دوست دارید کمی اوضاع تان در این رابطه بهتر شود، این نکات را آویزه گوش تان کنید.
• آموزش و مشاوره: کارآفرینان می توانند با شرکت در دوره های آموزشی یا دریافت مشاوره از متخصصان، تجربه خود را افزایش دهند. قبول دارم شرکت در دوره های آموزشی اصلا راحت نیست. وقت مورد نیاز را که کنار بگذاریم، همیشه شرکت در این دوره ها به نوعی اعتراف به مشکلات است. از آنجایی که کارآفرینان میانه خوبی با این امر ندارند هر کاری می کنند تا نشان دهند همه چیز عادی است.
• الگوبرداری از دیگران: آیا تا حالا فکر کرده اید بقیه برای مدیریت استارت آپ شان چه کار می کنند؟ خب برندهای بزرگی که این روزها هوش از سر هر کسی می برند، یک روز دقیقا اول خط بودند. این نقطه مشترک باید برای شما الهام بخش باشد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و شانس تان را امتحان کنید. بی شک در ابتدای راه مرور داستان برندهای بزرگ چندان ساده نخواهد بود. با این حال وقتی کمی کارتان جلو برود، حسابی عاشقش خواهید شد؛ چراکه میانبرهای کاربردی به شما معرفی می کند.
• یادگیری از شکست: کارآفرینان باید از شکست های خود درس بگیرند و از آنها به عنوان فرصتی برای رشد استفاده کنند. بی شک شکست تجربه ساده ای نیست. به همین خاطر شما باید آماده تحلیل و ارزیابی چندباره شکست های تان باشید. شاید این کار سخت یا حتی غیرقابل درک باشد، اما اطلاعات دست اولی درباره مشکلات تان خواهد داد. اینطوری تجربه تان هم بی نهایت بیشتر می شود.
سخن پایانی
استارت آپ ها کسب و کارهای نوپایی هستند که با چالش های زیادی در ابتدای کارشان رو به رو می شوند. کارآفرینان با آگاهی از این چالش ها و اتخاذ اقدامات مناسب می توانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند.
ما در این مقاله به بررسی برخی از مهمترین چالش های استارت آپ ها در ابتدای راه شان پرداختیم. احتمالا شما هم در شروع کار با مشکلات مشابهی رو به رو خواهید شد. با این تفاوت که حالا خیلی خوب راه و چاه غلبه بر آنها را یاد گرفته اید.
یادتان باشد، شما همیشه با چالش های بیشتری هم رو به رو می شوید. بنابراین اصلا نباید با اتکای صرف بر این مقاله کارتان را جلو ببرید. در عوض بد نیست همیشه خودتان را آماده استفاده از مطالب آموزنده دیگر نگه دارید. به علاوه خلق راهکارهای تازه نیز اصلا دور از ذهن نیست. پس کمی به خلاقیت تان برای خودنمایی فرصت دهید. اینطوری سرانجام بهتری در انتظارتان خواهد بود.
مطلب مرتبط: انواع استارت آپ: نقشه گنج کسب و کارآفرینی!
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با چالش های استارت آپ ها در ابتدای مسیر کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی داشتید، کارشناس های ما آماده مشاوره دادن به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: