در عصر امروز راه اندازی استارت آپ های اینترنتی یک فرصت بزرگ در دنیای کسب و کار است. شاید کمتر کسی در چند دهه قبل فکر می کرد که یک استارت آپ کسب و کاری بتواند هزاران برابر بیشتر از یک مغازه سه دهنه در بهترین نقطه شهر تهران ارزش مالی و معنوی داشته باشد.
فرصت هایی که امروز برای اهالی کسب و کار در دنیای مجازی وجود دارد آنقدر زیاد است که آدمی را شگفت زده می کند. اگر بخواهیم یک مقایسه ساده بکنیم متوجه می شویم که یک جوان جویای کار در چند دهه قبل باید ماه ها این سو و آن سو می رفت تا بتواند علاقه اش را به ثمر بنشاند، اما امروز هر کس می تواند با حداقل سواد اینترنتی استارت آپی را طراحی و اجرا کند.
بدون شک در همه جای دنیا آدم های بدبین زیاد دیده می شوند و مدام می گویند اینقدر که می گویید راه اندازی کسب و کار اینترنتی ساده نیست، اما شواهد نشان می دهد که خیلی از جوان های ایرانی با عشق ایده های کسب و کاری خود را به ثمر نشاندند و امروز به درآمدهای عالی هم رسیدند.
برای راه اندازی یک استارت آپ موفق سه نکته کلیدی وجود دارد که شاید برخی از افراد هنوز به آن آگاهی کامل ندارند:
عشق و علاقه در دنیای استارت آپی
نکته اول علاقه مندی است. کسانی در دنیای کسب و کار موفقند که به دنبال عشق و علاقه خود هستند. اگر کسی برای راه اندازی یک استارت آپ کسب و کاری ایده ای دارد و به آن ایده کاملا باور دارد 100 درصد در کار خود موفق است.
مطلب مرتبط: چالش های راه اندازی یک استارتاپ
خیلی از افرادی که امروز صاحبان استارت آپ های موفق در حوزه کسب و کار هستند با عشق و علاقه کار خود را شروع کردند. این مسئله را فراموش نکنیم که در طول تاریخ هم کسانی در کار خود موفق بودند که کسب و کار خود را دوست داشتند. عشق و علاقه باعث می شود بسیاری از ناهمواری، یا به چشم نیاید یا در طول راه هموار شود.
برخی از افراد از مشکلات موجود در راه اندازی استارت آپ ها در ایران می گویند و موانع صدور مجوزهای چندگانه را آنقدر بزرگ می بینند که قدرت رویارو شدن با آنها را ندارند. این دسته از افراد کسانی اند که به تحقق ایده کسب و کاری خود باور قطعی ندارند؛ به همین دلیل، کوچک ترین مانع آنها را از ادامه کار باز می دارد و دوباره به اول خط بر می گردند.
در صورتی که اگر عشق واقعی در کار باشد هیچ کدام از موانع نمی تواند بازدارنده باشد بلکه می تواند انگیزه فرد را برای رسیدن دوچندان کند. امروزه استارت آپ های موفقی در ایران وجود دارند که طی سالیان گذشته با چالش های زیادی روبه رو شدند، اما به لطف عشق و انگیزه بالا همه آنها را یک به یک حل کردند.
اگر تصور می کنید که استارت آپ هایی مانند دیجی کالا، ترب، آپارات، جابینجا، کافه بازار، فیلیمو، اسنپ، تپسی، دیوار، شیپور یا علی بابا یک روزه به اینجا رسیدند کاملا اشتباه می کنید. هر کدام از این استارت آپ ها برای اینکه بتوانند مخاطبان خود را جذب کنند مدت ها با چالش های مختلف روبه رو بودند، اما عشق و علاقه ای که مالکان این استارت آپ ها برای راه اندازی و تداوم فعالیت خود داشتند آنقدر زیاد بود که نتوانست آنها را از ادامه کار باز دارد بلکه هر روز با شوق و انگیزه بیشتر به کار خود ادامه دادند تا اینکه توانستند به وضعیت خود در بازار کسب و کار اینترنتی ثبات ببخشند.
وظیفه استارت آپ حل مسئله است
دومین نکته حل مسئله است. کسانی در زمینه راه اندازی استارت آپ های اینترنتی موفق بودند که گره ای از مشکلات مردم را باز کردند. اگرچه عشق و علاقه مهم است اما این عشق و علاقه باید گره ای از مردم را باز کند تا مردم به آن روی خوش نشان دهند. چه بسا کسی به یک نوع فعالیت شخصی علاقه مند باشد، اما این فعالیت مسئله ای را در جامعه حل نکند یا موضوع آنقدر، فراگیر نباشد تا جمع زیادی از مردم به سراغش بروند.
از این رو فراموش نکنیم که استارت آپی که راه اندازی می کنید باید گره گشای مسائل زندگی روزانه مردم باشد. اگر هدف شما حل این مسئله با یک رویکرد عاشقانه باشد عالی است. زیرا حل هر نوع مشکلی می تواند موجب جذب کاربران بیشتری شود.
نیم نگاهی به استارت آپ های موفق ایرانی نشان می دهد که هر کدام یک مشکل یا مسئله ای از جامعه ایرانی را به سهم خود حل کردند. زمانی که اسنپ وارد بازار کسب و کار ایران شد خیلی ها نمی دانستند که این استارت آپ علاوه بر اشتغال زایی می تواند گره گشای ترافیک شهری باشد و بخشی از مشکل مردم را در حمل و نقل برطرف کند. امروز تصور اینکه در کلانشهرهایی مثل تهران بدون اسنپ و تپسی بتوان زندگی کرد سخت و دشوار است. بسیاری از رفت و آمدهای مردم از طریق این استارت آپ ها در کمترین زمان ممکن شکل می گیرد.
یا استارت آپ هایی مانند فیلیمو و نماوا گرچه به ظاهر ساده اند، اما بخش زیادی از مشکلات تفریحی مردم را در منزل برطرف می کنند. به خاطر همین هر روز بر میزان علاقه مندی مردم به این پلتفرم های اینترنتی اضافه می شود. شاید در جامعه مدرن مردم آنقدر وقت نداشته باشند که بتوانند ساعاتی را در سینما بگذرانند بنابراین استارت آپ ها راه را نزدیک کردند تا مردم بتوانند به سادگی به تازه ترین فیلم ها و سریال ها دسترسی داشته باشند و در پایان یک روز کاری، ساعتی را کنار خانواده به تماشای فیلم و سریال بنشینند.
مطلب مرتبط: کمک به رونق کسب و کار با راه اندازی استارت آپ
بنابراین اگر شما قصد دارید یک استارت آپ راه اندازی کنید باید بدانید قرار است چه مسئله ای از مردم را حل کنید. هر چقدر تعداد مشتری هدف شما بیشتر باشد به همان میزان استقبال از استارت آپ شما بیشتر خواهد بود یا به عبارت دیگر هر چقدر ایده استارت آپی شما از نظر موضوعی فراگیرتر باشد و مشکل بخش بیشتری از جامعه را حل کند به همان میزان با استقبال بیشتری روبه رو خواهید شد.
درآمد مقدم بر حل مسئله نیست
حل مسئله مقدم بر درآمد است، کسانی که به قصد درآمدزایی و کسب ثروت می خواهند استارت آپی را راه اندازی کنند بدون شک محکوم به شکست هستند. تاریخ کسب و کار نشان می دهد افرادی توانستند در کسب و کار خود موفق شوند که علاوه بر هدف گذاری دارای شوق و انگیزه بودند و می خواستند مسئله ای از مسائل مردم را حل کنند. بنابراین اگر کسی صرفا به قصد کسب درآمد، استارت آپی را راه اندازی می کند از ابتدا مسیر را اشتباه انتخاب کرده است.
وقتی شما با انگیزه و شوق و علاقه در صدد راه اندازی یک کسب کار اینترنتی برمی آیید انگیزه و علاقه برای رسیدن به هدف که همانا حل یک مسئله یا چالش همیشگی است زمینه های را برای درآمدزایی فراهم می کند. هیچ کدام از صاحبان کسب و کار سنتی و اینترنتی از ابتدا به منظور کسب درآمد اقدام به کاری نکردند. درآمد موخر از کار است وقتی شما با انگیزه و هدفمند کار می کنید اسباب و شرایط برای خلق پول و ثروت فراهم می شود و این امری طبیعی است.
اما اگر از ابتدا هدف شما از راه اندازی استارت آپ اینترنتی کسب درآمد باشد طبعا نمی توانید گشایش های فراوانی در کسب و کارتان داشته باشید زیرا هدف باید آنقدر چشمگیر باشد که هیچ گاه شما را از ادامه فعالیت باز ندارد.
تقریبا هیچ کدام از استارت آپ های موفق ایرانی یا خارجی در ابتدا تصور نمی کردند که با این حجم از استقبال مردم روبه رو شوند، اما وقتی در جهت هدف که همانا حل مسئله بود شروع به کار کردند هر روز بر میزان توجه کاربران به آنها افزوده شده و آنها نیز سعی کردند مسائل افراد بیشتری را با ایده های استارت آپی خود حل کنند.
شاید بهتر باشد بدانید که برخی از استارت آپ ها در سال های اول نه تنها به سوددهی نرسیدند بلکه هزینه های راه اندازی آنها نیز بسیار بالا بود، اما مالک آن استارت آپ های اینترنتی برای رسیدن به هدف با انگیزه و علاقه کار کردند چون می دانستند وقتی ایده خود را به درستی اجرا کنند مردم نیز از استارت آپ آنها استقبال می کنند.
اگر هدف بزرگ نباشد و صرفا برای کسب درآمد باشد طبعا بعد از مدتی فرد از ادامه فعالیت ناامید می شود. 99 درصد کسانی که نتوانستند ایده های استارت آپی خود را اجرا کنند و به موفقیت برسند، اهداف بزرگی در کارنامه خود نداشتند و چون تنها آرزوی آنها رسیدن به درآمد بود ناگزیر از ادامه فعالیت منصرف شدند. در صورتی که اگر هدف فرد حل یک مشکل یا چالش در جامعه باشد سعی می کند به انحای مختلف زمینه ها را برای رسیدن به هدف فراهم کند.
بنابراین هیچ گاه از روی دست دیگران مشق ننویسید. شاید شما هم مثل ده ها فرد دیگر بخواهید یک استارت آپ در زمینه کتاب راه اندازی کنید، اما اگر به کتاب علاقه ای ندارید از اجرای این ایده خودداری کنید. برخی از افراد به دلیل پردرآمد بودن فلان استارت آپ اقدام به کپی برداری می کنند تا بتوانند مثل او به درآمد زیاد برسند غافل از اینکه درآمد حاصل عشق و علاقه و هدف گذاری درست است نه اینکه از روی دست هم کپی کنیم.
فیدیبو یا طاقچه یک استارت آپ موفق در زمینه فروش کتاب است، اما اگر شما به صرف درآمد بالای این استارت آپ ها به این نوع از کسب و کار ابراز علاقه کردید طبعا پس از مدتی شکست می خورید چون ایده خودتان را اجرا نکردید.
نکته پایانی:
صاحبان استارت آپ های موفق دارای هدف، انگیزه و علاقه اند و می خواهند مسئله ای از مسائل جامعه را برطرف کنند و برای رسیدن به هدف خود همواره می کوشند تا به نتیجه دلخواه برسند.
مطلب مرتبط: استارت آپ (Startup) چیست؟ همراه با نکات طلایی برای راه اندازی استارت آپ
راه اندازی استارت آپ در ایران علی رغم کمبودها و نارسایی های موجود یک اقدام مفید و موثر برای کسانی است که بهراستی قصد دارند با ایده های خود مسائل زندگی را حل کنند. بدون تردید حل مسئله موجب اقبال عمومی می شود و زمینه ها را آرام آرام برای کسب درآمد های عالی و خلق ثروت نیز فراهم می کند.