شنبه, ۱ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Sat, 21 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز
آشنایی با شیوه نوین کارآفرینی

توسعه استارت آپ بر مدار سبک زندگی

1 سال پیش ( 1402/6/19 )

کارآفرینی برای بسیاری از مردم دنیا به معنای صرف نظر از تک تک علایق و تن دادن به نوعی زندگی پرمشغله است. معمولا کارآفرینان موفق کسانی در نظر گرفته می شوند که تمام عمرشان را صرف کار می کنند. خب در این صورت مردم حق دارند از ورود به دنیای کارآفرینی تا سر حد مرگ وحشت داشته باشند. اصلا این همه سختی ارزشش را دارد؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان موفق و به طور کلی نسل جدید اهالی کسب و کار دیگر زندگی را خیلی به خودشان سخت نمی کنند. در عوض یک ایده هوشمندانه در این میان طراحی استارت آپ بر مدار سبک زندگی خودمان است. مثلا اگر شما با بخش نرم افزاری رایانه ها میانه خوبی دارید، می توانید به جای اینکه سراغ راه اندازی استارت آپ در حوزه های ناشناخته بروید، در همین بخش مورد علاقه تان کاری را شروع کنید. اینطوری دیگر در طول ساعت های کاری کلی استرس و از همه مهمتر خستگی را به دوش نمی کشید. 

توسعه استارت آپ بر مدار سبک زندگی

معمولا ورزشکاران حرفه ای هیچ وقت از کارشان خسته نمی شوند؛ چراکه آنها کار خود را با عشق و علاقه فراوان انجام داده و بیشتر بدان به چشم نوعی تفریح نگاه می کنند. این درست همان رویایی است که خیلی از کارآفرینان از دهه ها قبل در سر می پرورانند. اگر شما هم سال هاست چنین رویایی دارید، دیگر لازم نیست بیشتر از این منتظر بمانید؛ چراکه ما در روزنامه فرصت امروز راه حل درست و حسابی برای این مسئله داریم. 

مطلب مرتبط: 6 نشانه ای که سبک زندگی نسل جدید کارآفرینان را متمایز می کند

شما در این مقاله یاد می گیرید که چطور کارآفرینی را بدل به مسیر پیگیری علایق تان کنید. متاسفانه خیلی از کارآفرینان فکر می کنند باید همیشه با زحمت و رنگ فراوان در بازار به موفقیت برسند. ما در این مقاله به شما نشان می دهیم دوگانه موفقیت یا علایق اصلا وجود خارجی ندارد. پس با ما همراه باشید تا به خدمت یکی از افسانه های قدیمی در بازار برسیم. 

مدیریت کار و خانواده: دوگانه ای سنتی

مدیریت کار و خانواده

چرا کارآفرینی تا این اندازه سخت است؟ اگرچه مدیریت یک کسب و کار تک نفره هم انرژی زیادی از آدم می برد، اما انگار بعضی ها این کار را مثل آب خوردن انجام می دهند. شما را نمی دانم، ولی برای من که خیلی سخت است باور کنم کسانی مثل بیل گیتس در مدیریت کسب و کارشان با فشار یا استرس بی انتها رو به رو بوده اند. در نقطه مقابل کسانی هستند که باید ساعت ها درباره کوچک ترین تصمیم های کاری شان فکر کنند. دست آخر هم بدون اینکه نتیجه خاصی از فکرشان بگیرند، صرفا همه چیز را به بخت و اقبال واگذار می کنند.

اگر شما دوست دارید در عرصه کار بیشتر از اینکه با فشارهای بی امان رو به رو باشید، وارد حوزه ای از تفریح و سرگرمی شوید، باید از همین اول تکلیف تان را با یک دوگانه سنتی رو به رو کنید. اغلب اوقات کارآفرینان تازه کار فکر می کنند باید ساعت ها خودشان را در دفتر کار حبس کرده و حتی حق نفس کشیدن هم نداشته باشند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، شاید بتوانید اوضاع خودتان را مدیریت کنید، اما بی برو برگشت صدای اعضای خانواده درمی آید. خب آنها هم دوست دارند با شمار وقت گذرانده و کنارتان باشند. حالا اگر شما خودتان را با کار بی نهایت در گوشه ای حبس کنید، تکلیف چه خواهد بود؟

اولیت درسی که شما برای کارآفرینی بهتر باید یاد بگیرید، مدیریت خانواده و کار است. البته این به معنای کشیدن مرزی اساسی میان دو بخش از زندگی تان نیست. این روزها کم نیستند کسانی که استارت آپ شان را به طور خانوادگی مدیریت می کنند. اینطوری حتی وقتی سرکار هستید، در واقع مشغول وقت گذرانی با اعضای خانواده هستید. این نکته کلیدی در دنیای امروز محسوب می شود. به ویژه اینکه خیلی از کارآفرینان در طول سال های اخیر برای فرار از تنهایی در محل کار سراغ خانواده شان رفته اند. بنابراین اگر شما حوزه علایق مشترکی با اعضای خانواده تان دارید، بد نیست این ایده را یکبار هم که شده امتحان کنید.

شخصی سازی اکوسیستم شرکت

شخصی سازی اکوسیستم شرکت

حالا که از بحران مربوط به خانواده و کار عبور کردیم، بد نیست کمی درباره اکوسیستم شرکت حرف بزنیم. وقتی درباره اکوسیستم حرف می زنیم، در واقع شرایط کلی یک شرکت را مدنظر داریم. البته در این بخش فعلا اوضاع کلی شرکت از نظر بیرونی (همان تعامل با مشتریان و سهامداران) را فاکتور می گیریم. در عوض تمرکزمان بر روی وضعیت داخلی یک شرکت است. 

مطلب مرتبط: 9 عادت در سبک زندگی کارآفرینان کارآمد

خیلی از کارآفرینان به محض اینکه کارشان در بازار را شروع می کنند، استارت آپ خود را به شیوه ای کاملا کلیشه ای مدیریت کرده و انتظار موفقیت های بزرگ را هم دارند. اگر دقت کرده باشید، وضعیت درونی هر کدام از برندهای بزرگ دنیا تقریبا با دیگری تفاوت دارد. دلیل این امر درک اهمیت شخصی سازی از سوی چنین برندهایی است. شما نمی توانید دقیقا مثل بقیه رفتار کرده و انتظار داشته باشید نیروی کارتان عملکرد حیرت انگیزی از خودش نشان دهد.

مسئله بالا فقط به وضعیت نیروی کار محدود نمی شود. شما به عنوان مدیر یک مجموعه وقتی ساختارها و شرایط را براساس نیاز و سلیقه خودتان مشخص کنید، واکنش بهتری در قبال رویدادهای مختلف داشته و حتی عملکردتان نیز در این زمینه بهتر خواهد بود. 

ماموریت شما در این بخش مثل روز روشن است. شما باید اول از همه ساختارهای داخلی شرکت را براساس سلیقه خودتان بازآفرینی کنید. اگر دوست دارید یک مدیر کاملا محبوب در بین کارمندان باشید، بد نیست از نظر آنها نیز در این فرآیند سود ببرید. یادتان باشد، هرگونه اقدام مشترکی در این زمینه نه تنها به شما، بلکه به کلیت استارت آپ کمک خواهد کرد. 

این روزها خیلی از کارآفرینان عملا در زمان حضور در شرکت حس حبس شدن در زندان را دارند. درست به همین خاطر توجه به این نکته می تواند کمی خیال تان را راحت کرده و بهتر در دنیای کسب و کار جایگاهی شبیه خانه برای خود درست کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و شخصی سازی را شروع کنید.

کیفیت در برابر کمیت: چالشی بزرگ!

کیفیت در برابر کمیت

توسعه کسب و کاری که دقیقا مطابق میل آدم باشد، اصلا راحت نیست. خیلی از کارآفرینان دوست دارند همیشه در جهت مخالف سلیقه شان پیش بروند. انگار که حوزه های مورد علاقه آدم اصلا در بازار جواب نمی دهد. این ماجرا تقریبا شبیه جنگ و دعوای همیشگی دانش آموزان با والدین بر سر انتخاب رشته دانشگاهی است. اگر نظر ما را بخواهید، هر کاری در این دنیا با زور و اجبار بی نتیجه می ماند. پس بهتر است از همان اول کمی هم که شده به سلیقه تان توجه کنید. اینطوری حداقل شانسی برای خودنمایی در بازار خواهید داشت. 

مسئله بالا یک چالش قدیمی در دنیای کسب و کار را نشان می دهد. دو کارآفرین را در نظر بگیرید که اولی رأس ساعت شش صبح در شرکت حاضر شده و تا 11 شب بدون حتی یک دقیقه استراحت بی خودی به کار ادامه می دهد. در نقطه مقابل کارآفرینی را داریم که تازه ساعت 10 از خواب بیدار می شود؛ چراکه دیشب تا دیروقت با پلی استیشن بازی کرده و ساعت چهار هم برای تماشای بازی تیم مورد علاقه اش با عجله از دفتر خارج می شود. به نظر شما کدام یک از کارآفرینان بالا موفق تر است؟

اگر جواب مشخصی برای سوال بالا دارید، باید بگوییم ساختار ذهنی تان کاملا اشتباه است. نتیجه نهایی پروژه ها در دنیای کسب و کار نه براساس ساعت کار، بلکه کیفیت آن ارزیابی می شود. در این میان اصلا مهم نیست شما چند ساعت روی یک پروژه کار کرده یا زحمت می کشید. در عوض کیفیت کارتان همه چیز را مشخص خواهد کرد. این دقیقا همان عاملی است که موجب برتری بی چون و چرای کارآفرینی بر مدار علایق شخصی می شود. خب وقتی شما در حوزه مورد علاقه تان کار می کنید، بی شک انگیزه بیشتری برای کار باکیفیت خواهید داشت. 

خیلی وقت ها کارآفرینان فقط برای اینکه از زیر بار مسئولیت فرار کنند، یکسری کارها را با عجله تمام انجام می دهند. خب در این صورت اصلا نباید انتظار موفقیت های بزرگ از یک برند را داشت. این همان مشکلی است که اغلب کارآفرینان در دنیا با آن دست به گریبان هستند. 

مطلب مرتبط: منظور از سبک زندگی کارآفرینانه چیست؟

پس یک لطفی به خودتان کرده و دور این مدل کارآفرینی های نصفه و نیمه را خط بکشید؛ چراکه هیچ نتیجه مطلوبی برای تان به همراه نخواهد داشت. 

فرهنگ سازمانی و مسئله ارزش ها

فرهنگ سازمانی و مسئله ارزش ها

فرهنگ سازمانی معمولا چیزی شبیه به دستورالعمل پخت غذا در نظر گرفته می شود که همیشه باید ثابت باشد. فرقی ندارد شما از کجای دنیا آمده اید و قصد کارآفرینی در کدام بازار را دارید، در هر صورت توسعه فرهنگ سازمانی باید شکل یکسانی داشته باشد. اگر شما هم چنین نکته ای را در دنیای کسب و کار قبول دارید، باید بگوییم سخت دراشتباهید؛ چراکه در دنیای واقعی اصلا از این خبرها نیست. 

هر کسب و کاری در دنیای امروز نه براساس شیوه ای یکسان، بلکه با توجه به نیازهای خودش باید فرهنگ سازمانی را بنا کند. اصلا یکی از دلایل توجه به کارآفرینی به مثابه سبک زندگی همین نکته کلیدی است. خب اگر قرار بود شما خودتان را درگیر ساختاری کاملا بیگانه با سلیقه تان کنید، اصلا چه دلیلی داشت این همه دردسر برای کارآفرینی به مدلی دیگر را به جان بخرید؟

فرهنگ سازمانی مسئله ای است که شما از همان اول باید توجه ویژه ای بدان داشته باشید. اینکه چقدر در کارتان از ارزش هایی که برای تان کلیدی است استفاده می کنید، مسئله ای است که در قالب فرهنگ سازمانی خودش را نشان می دهد. 

کمتر کسی دوست دارد در حوزه کسب و کار اطرافش را با کلی آدم متفاوت نسبت به خود پُر کند. اینطور وقت ها آدم حس می کند بین کلی کارمند که حتی یک کلمه از حرف هایش را هم متوجه نمی شوند، گیر کرده است. پس بهتر است در کنار مسئله مربوط به استخدام نیروی کار به وضعیت فرهنگ سازمانی ‏تان هم توجه داشته باشید؛ چراکه این دو موضوع کاملا در پیوند با یکدیگر هستند. 

دورکاری یا کار حضوری؟

آحرین نکته ای که در این میان باید توجه ویژه ای بدان داشته باشید، مسئله نحوه کارتان است. آیا تا حالا درباره اینکه چطور قرار است کسب و کارتان را جلو ببرید، فکر کرده اید؟ اجازه دهید با هم روراست باشیم، امروزه کمتر کسی در این دنیا قبل از شروع یک کسب و کار حسابی با خودش فکر کرده و برنامه ای دقیق آماده می کند. پس طبیعی است که در بازار با کلی برند شکست خورده رو به رو باشیم. 

فرمول طلایی که ما در این بخش قصد بررسی اش را داریم، انتخاب از بین دورکاری یا کار حضوری است. شاید فکر کنید این مسئله هیچ ربطی به سلیقه شخصی یا حتی سبک زندگی افراد ندارد. خب در این صورت کاملا دراشتباهید. بعضی افراد اصلا حوصله خانه نشستن را ندارند. به طوری که حتی در روزهای تعطیل هم بهانه ای برای بیرون زدن از خانه پیدا می کنند. بی شک چنین افرادی اصلا میانه خوبی با دورکاری یا کار از خانه نخواهند داشت. به همین خاطر انتخاب چنین الگویی از مدیریت کسب و کار کاملا با سبک زندگی شان در تضاد خواهد بود. 

در نقطه مقابل افراد بالا، کسانی هستند که باید به زور از خانه خارج شان کرد. خب در این صورت انتخاب دورکاری برای آنها اصلا ایده بدی نخواهد بود. این طوری آنها می توانند کمی هم که شده درباره اوضاع کارشان فکر کرده و با خیال راحت از خانه همه چیز را مدیریت کنند.

شاید تا چند دهه قبل دورکاری بیشتر شبیه یک شوخی بی مزه بود تا واقعیت، اما حالا همه چیز تغییر کرده است. این روزها شما کلی تکنولوژی جدید دم دست دارید تا از آن سر دنیا با همکاران تان در ارتباط باشید. مثلا استخدام کارمندان را در نظر بگیرید؛ اصلا لازم نیست فقط و فقط سراغ کسانی بروید که الزاما در شهر خودتان سکونت دارند. در عضو استفاده از دورکاری می تواند به شما فرصت همکاری با نیروی کار در آن سر دنیا را بدهد و ماجرا حسابی جالب شد، نه؟

مطلب مرتبط: بهبود کیفیت کاری با تغییرات هوشمندانه سبک زندگی

سخن پایانی

شیوه ای متمایز از توسعه کسب و کار

سبک زندگی آدم ها تنوع بی نهایت زیادی دارد، اما هنوز شیوه های توسعه استارت آپ به ظاهر ایستا و تکراری می رسد. خیلی ها فکر می کنند باید خودشان را ساعت ها در دفتر کار حبس کرده و فقط و فقط از روی دست برندهای بزرگ کپی برداری کنند. ما در این مقاله سعی کردیم کمی هم که شده شما را با شیوه ای متمایز از توسعه کسب و کار آشنا کنیم. 

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله ایده هایی تازه به شما برای توسعه استارت آپ بر مدار سبک زندگی تان داده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا نظری درباره نکات مقاله داشتید، ما همیشه آماده دریافت نظرات تان هستیم. 

منابع:

https://www.forbes.com

https://www.shopify.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/L3BBQg43
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه