ایجاد سبک زندگی کارآفرینانه آن قدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست. برای دستیابی هر کسب و کار - چه آنلاین و چه آفلاین- به اهدافش کارهای زیادی باید انجام شود. برای به حداکثر رساندن بهره وری تان به عنوان کارآفرین، عادت های خاصی وجود دارند که باید به صورت روزانه اتخاذ کنید. این عادت ها به شما امکان می دهد تا وقت صرف شده برای کسب و کارتان را (بدون به خطر افتادن رشد و موفقیت تان) به حداقل برسانید و برای لذت بردن از ابعاد دیگر زندگی تان هم وقت بگذارید.
9 عادتی که در ادامه به نقل از مدیراینفو بیان شده است، شیوه زندگی کارآفرینان مولد و موفق را از کسانی که هنوز در حال تلاش برای ایجاد کسب و کاری سودآور و پایدار هستند، جدا می کنند:
۱- تنظیم و بررسی اهداف روزانه
برای موفقیت در هر کسب و کار، تنظیم و بازبینی اهداف امری مهم و کلیدی است. در حال حاضر اغلب کارآفرینان هدف گرا هستند، اما بسیاری، اهداف شان را به صورت اهداف کوتاه مدت درآورده و آنها را به صورت نوشتاری تنظیم کرده اند. در اغلب مواقع به پیشرفت های خوبی هم دست می یابند. در انتهای دیگر طیف، کارآفرینانی هستند که اهداف بلند مدتی - بیش از حد معمول- را تعیین می کنند که به دلیل تعویق انداختن کارها در مسیر دستیابی به اهداف شان پیشرفت واقعی را کسب نمی کنند.
بهترین راه برای تنظیم و بررسی اهداف تان هر 90روز است. برای هر دوره 90روزه، مهم ترین پروژه یا اولویت تان را مشخص کنید. سپس، این پروژه را به اهداف کوتاه مدت (اهداف ماهانه یا هفتگی) بخش بندی کنید. این اهداف کوتاه مدت به عنوان معیارهایی عمل می کند که شما به راحتی می توانید پیشرفت خود را در مسیر مناسب پیگیری کنید.
همچنین توصیه می شود که روزانه اهداف خود را بنویسید (به عنوان مثال زمانی که از خواب بیدار می شوید یا شب قبل از خواب زمان خوبی ا ست). این به شما کمک خواهد کرد که به مجموعه ای از اهداف متمرکز شوید تا زمانی که اهداف دیگری جایگزین آنها شوند. هنگامی که هر روزتان را با مهم ترین اولویت های خود شروع کنید، قطعا می توانید اقداماتی انجام دهید که شما را در جهت رسیدن به اهداف تان یاری کند. هرگونه وظیفه ای که تأثیر مستقیمی بر پیشرفت تان در رسیدن به این هدف نداشته باشد باید در اولویت دوم قرار گیرد.
۲- بیش فعال بودن در جست وجوی ایده ها و گرایش های جدید
طبق شیوه زندگی کارآفرینان موفق، آنها به دنبال یافتن ایده های جدید برای رشد کسب و کارشان هستند. آنها به طور منظم محتوایی را به وجود می آورند که به آنان آموزش می دهد و در رسیدن به موفقیت های بهتر و والاتر بسیار الهام بخش است. با هزاران کتاب، وبلاگ و پادکستی که امروز در دسترس است، قطعا بحث کمبود محتوا مطرح نیست. اگر قبلا آن را امتحان نکرده اید، سعی کنید با گوش دادن و خواندن مقالات؛ کتب و محتوای صوتی جذاب در سایت های مطرح دنیا، ذهن تان را در این زمینه تغذیه کنید. با این کار خود را در معرض بهترین ایده ها و تجربیات کارآفرینان موفق قرار می دهید که به شما کمک می کند در بهترین شرایط در صنعت خود باقی بمانید و رقابت کنید. علاوه بر این، راهبردهای جدیدی را برای کمک به رشد کسب و کار خود بیاموزید.
۳- حفظ سطح بالایی از انرژی
صرف نظر از اینکه ممکن است در حال حاضر تنها چند ساعت در هفته روی کسب و کارتان کار کنید؛ احتمالا زمانی فرا می رسد که مجبورید ساعت ها، شب ها و حتی تعطیلات آخر هفته هم در شرکت تان سخت کار کنید. البته این روند در طی مراحل رشد اولیه کسب و کارتان کاملا طبیعی است. هیچ جایگزینی جز تلاش و سختکوشی برای کارآفرینان وجود ندارد.
به این ترتیب، برای اجتناب از خستگی یا کسالت ناشی از کار، باید از سلامت جسمی خود مراقبت کنید. سلامت جسمانی شما تأثیر مستقیمی روی سطح انرژی تان دارد و سطح انرژی هم تأثیر مستقیمی بر خلاقیت، تمرکز، انگیزه و بهره وری تان خواهد داشت.
اطمینان حاصل کنید که به طور منظم ورزش و به اندازه کافی غذای سالم مصرف می کنید. اگر بیشتر وقت تان را صرف کار با رایانه می کنید، هر 60 تا 90 دقیقه استراحت کنید، کمی آب بخورید، تمرینات کششی انجام داده و سپس ادامه دهید. اگر دائما سطح انرژی تان پایین است، نمی توانید انتظار داشته باشید به کارآفرینی با کارایی بالا تبدیل شوید.
۴- تعهد به استانداردهای کیفیت و یکپارچگی
در دنیای آنلاین، کارآفرینان زیادی می آیند و می روند. موانع ورود به کارآفرینی در فضای مجازی زیاد نیست. عملا هرکس با داشتن یک لپ تاپ می تواند محصولات یا خدمات آنلاینش را بفروشد و پول درآورد. بسیار سخت است که خود را به عنوان متخصص معرفی کنید، زیرا متأسفانه بسیاری با مشاوره های تقلبی کسب درآمد کرده اند و راه را برای ارائه خدمات تخصصی دشوار کرده اند.
کارآفرینانی در بلندمدت موفق هستند که در ارزش دادن به مشتریان خود وسواس خاصی دارند. آنها خود را به استانداردهای بالاتر می رسانند. این کارآفرینان منسجم عمل و وقت شان را برای ایجاد کسب و کاری پایدار صرف می کنند. آنان کورکورانه هر فرصتی را که منجر به پول زایی می شود به دست نمی آورند. تعهد به حفظ استانداردهای بالای حرفه ای در کارتان، کم کم شما را به کسی تبدیل می کند که دارای اعتماد به نفس بالایی است و به این ویژگی شهرت می یابید.
5- تمرکز بر فعالیت های درآمدزا
وظایف متعددی در اجرای کسب و کار وجود دارد، اما همه آنها ایجاد درآمد نمی کنند. یک فعالیت درآمدزا تأثیر مستقیمی بر کسب و کارتان دارد. نمونه هایی از فعالیت های درآمدزا عبارتند از ساخت محصول، ارائه خدمات مشاوره به مشتری و میزبانی وبینار با ارائه پیشنهاداتی در پایان کار.
کارآفرینان موفق بیشتر زمان شان را صرف فعالیت هایی می کنند که به ایجاد درآمد می انجامد. وظایف دیگر را که برای انجام کسب و کارشان ضروری است، اما تأثیر مستقیمی بر درآمد آنها ندارند به شخص دیگری محول می کنند (استخدام یک دستیار مجازی راه بسیار خوبی برای تفویض بعضی از وظایف و فعالیت های غیردرآمدزا است). وظایفی مانند طراحی گرافیکی، حسابداری، ویرایش، قالب بندی و ثبت و ضبط اطلاعات؛ نمونه های بسیار خوبی از وظایف زمان بر است که اگر چه لازم است، مستقیما باعث ایجاد درآمد بیشتر نمی شود. اگر شما هنوز هم این نوع کارها را خودتان انجام می دهید، به خودتان کمک کنید و کسی را استخدام کنید که بتواند برای شما کار کند.
۶- سازماندهی روزمرگی ها
چند ساعت اول روز بسیار ارزشمند است. متأسفانه اغلب کارآفرینان از لحظه ای که از خواب بیدار می شوند، ابتدا پاسخ به نیازها و درخواست های دیگران را در اولویت قرار می دهند (مثلا پیش از اینکه از رختخواب بیرون بیایند، به تلفن پاسخ می دهند.) در نتیجه نیازها و اولویت های خود را نادیده می گیرند.
برای اینکه هر روزتان را برای دستیابی به موفقیت تنظیم کنید، باید برنامه صبحگاهی خاصی طراحی کنید که به شما امکان دهد اولویت های خودتان را پیش از پاسخ گویی به نیاز دیگران در نظر بگیرید. در شیوه زندگی موفق ترین کارآفرینان، ابتدای هرروز صبحانه ای مخصوص وجود دارد که قبل از شروع روز کاری شان میل می کنند. این صبحانه معمولا ترکیبی از مراقبه، توسعه شخصی (خواندن کتاب، گوش دادن به پادکست و...)، قدردانی و نوشتن اهداف برتر و اولویت های آن روز است.
۷- پاسخ گویی و تمرکز
یکی دیگر از عادت های کلیدی کارآفرینان، توانایی آنها در تمرکز بر آن چیزی است که برای کسب و کارشان مهم است، به همین دلیل داشتن کسی که شما را به پاسخگویی در برابر اهداف تان مشغول کند، می تواند بسیار مؤثر باشد. می توانید با یک مربی کار کنید. کسی که با او به طور مرتب در ارتباط باشید و به شما کمک کند تا در مسیر صحیح کسب و کارتان حرکت کنید. بعضی از موفق ترین کارآفرینان جهان، از راهنمایی های مربیان زیادی در زمینه های مختلف زندگی و کسب و کارشان بهره می برند.
یکی دیگر از گزینه ها پیوستن به گروهی متخصص و خلاق است. با گروهی از اساتید و متخصصان می توانید اهداف تان را به اشتراک بگذارید و نظر چند متخصص را در یک زمان در اختیار داشته باشید. در چنین گروهی، روحیه کار تیمی وجود دارد که می تواند برای تان مفید باشد.
گزینه سوم این است که شریک مسئولیت پذیری پیدا کنید. شریک مسئولیت پذیر کسی است که نسبت به انجام کارهایی که به او محول شده متعهد می شود و در عوض انتظار دارد شما هم برای او همین کار را بکنید. بعضی از کارآفرینان به طور هم زمان از هر سه روش استفاده می کنند تا به اهداف شان دست یابند.
۸- ارزیابی شاخص های کلیدی
همیشه در هر کسب و کاری، شاخص های خاصی وجود دارد که باید به طور مرتب ارزیابی و نظارت شوند. برای زندگی کردن به سبک کارآفرینان موفق باید بدانید که کدام شاخص برای کسب و کار خاص شما مهم است و سیستم و ابزار موجود برای ارزیابی آن کدام است. برنامه ها و ابزارهایی بسیاری وجود دارند که می توانند به شما در این امر کمک کنند (مانند گوگل آنالیتیک که برای ارزیابی وب سایت یا آمار برنامه های تلفن همراه است)، همچنین لازم است گزارش های خاصی را تهیه کنید. (مایکروسافت اکسل یک برنامه عالی برای این کار است) داده هایی که برای شما مهم هستند می توانند وارد اکسل و به عنوان سندی نزد خودتان نگهداری شوند.
معیارهای دیگر کسب و کار آنلاین عبارتند از نرخ تبدیل صفحه فروش، لیست آمار ایمیل (تعداد مشترکین، تعداد ایمیل های باز شده، تعداد کلیک ها و غیره) و آمار رسانه های اجتماعی (تعداد دنبال کنندگان؛ دوستان، توییت های مجدد و غیره). اندازه گیری این شاخص های کلیدی شما را در درک روند رشد، پیش بینی درآمدهای آینده و تصمیم گیری های مهم برای کسب و کارتان کمک می کند.
۹- بهبود مستمر
عادت نهایی که کارآفرینان دارند، تعهدشان به بهبود مداوم و بی پایان است. ایجاد بهبود مستمر به ویژه در دنیای کسب و کار آنلاین مهم است، جایی که ما تغییرات تکنولوژیکی و پیشرفت های روزانه را تجربه می کنیم. برنامه های جدید، نرم افزار، ابزار و سیستم عامل همیشه در حال ایجاد هستند، به همین دلیل است که تاکتیک ها و استراتژی های جدید برای رشد کسب و کارتان بسیار مهم هستند.
کسب و کارهای زیادی صرفا به خاطر اینکه با تغییرات در صنعت و بازار خود سازگار نبوده اند، با شکست مواجه شده اند. پیش بینی تغییرات لازم است و هر زمان که ضروری است باید از رشد پایدار کسب و کار خود اطمینان یابید. به چشم اندازتان پایبند باشید، اما هرگز نوآوری را متوقف نکنید و درصورت لزوم آماده باشید که استراتژی تان را تغییر دهید.
کارشناس ارشد کارآفرینی