بسیاری از افراد درباره استارت آپ ها باورهای غلطی دارند. این امر شامل ارزیابی استارت آپ ها همراه با سرمایه گذاری شرکت های بین المللی یا سرمایه گذارها خصوصی مرفه است. نکته مهم اینکه گاهی اوقات استارت آپ ها اصلا سرمایه گذار مشخصی ندارند. درست به همین خاطر در بازار با کمترین بودجه ممکن در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان هستند. با این حساب باور قدیمی مبنی بر سرمایه اولیه کلان استارت آپ ها در اغلب موارد مصداق ندارد.
امروزه بسیاری از استارت آپ ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هزینه های بسیار زیادی را صورت نمی دهند. در عوض آنها به دنبال ایده ها و راهکارهای بازاریابی کم هزینه هستند. اگر شما هم به دنبال راه اندازی استارت آپ برای خودتان هستید، آشنایی با راهکارهای بازاریابی و تعیین بودجه حرفه ای در این میان نکته اساسی برای تان خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: 4 عنصر اصلی برای تقسیم بندی بودجه بازاریابی
توجه مرکزی به برند
هر اقدام بازاریابی از سوی شما باید همراه با توسعه نام برندتان باشد. این امر در مرحله تعیین بودجه اهمیت محوری دارد. اغلب اوقات استارت آپ ها دارای سرمایه گذارهایی به شدت محتاط هستند. معنای این امر عدم تمایل سرمایه گذارهای موردنظر برای صرف هزینه های بیش از اندازه در حوزه بازاریابی است. بنابراین اگر شما برنامه ای وسوسه کننده برای آنها نداشته باشید، خیلی سخت توانایی تامین مالی برندتان را پیدا می کنید. این امر نه تنها شانس شما را به شدت افزایش می دهد، بلکه حتی فرصت بهینه سازی شرایطتان را هم از بین خواهد برد.
شما باید در زمینه مذاکره با سرمایه گذارها تا حدودی خودتان را به جای آنها قرار دهید. این امر شامل تلاش برای استفاده از توانایی تان برای شناسایی دغدغه ها و مشکلات سرمایه گذارها خواهد بود.
توجه به اهمیت بازاریابی از سوی مشتریان
بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از گزینه های بازاریابی گران می کنند. چنین امری شاید همراه با نتایج بسیار خوبی باشد، اما شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز به شدت کاهش می دهد. بنابراین شما برای جلب نظر مخاطب هدف تان باید قبل از هر نکته دیگری اقدام به استفاده از مشتریان به عنوان سفیرهای بازاریابی تان نمایید. این امر هزینه های شما برای بازاریابی را به شدت کاهش می دهد. هرچه باشد مشتریان هیچ وقت از یک برند تازه کار انتظار صرف هزینه های بازاریابی کلان را ندارند. همین که شما ایده ای خوب و محصولی کاربردی داشته باشید، کافی خواهد بود.
مشتریان در بازار وقتی با محصولات باکیفیت یک برند آشنا می شوند، تمایل شان برای همکاری با برند موردنظر به طور قابل ملاحظه ای بیشتر خواهد شد. این امر فرصت های بسیار زیادی پیش روی شما برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان قرار می دهد. بنابراین باید همیشه چنین راهبردی را به طور حرفه ای مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هزینه های بازاریابی تان به سرعت افزایش یافته و دیگر بودجه ای برای برندتان باقی نماند.
شخصی سازی محتوای بازاریابی
شخصی سازی محتوای بازاریابی برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مشتریان همیشه ایده بسیار مهمی محسوب می گردد. این امر به شما فرصت استفاده بهینه از محتوای بازاریابی و بازگشت سرمایه به طور حرفه ای را خواهد داد. اگر برند شما در این میان برای جلب نظر مشتریان ایده های بسیار زیادی داشته باشد، باید در ابتدا شخصی سازی آنها براساس سطح نیاز مشتریان را در دستور کار قرار دهید. این امر فرصت های بسیار بیشتری پیش روی تان قرار خواهد داد.
مطلب مرتبط: بودجه بازاریابی؛ محاسبه و بودجه بندی امور بازاریابی
حضور مداوم در شبکه های اجتماعی
حضور در شبکه های اجتماعی دیگر امری دلبخواهی برای برندها نیست، بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب می گردد. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، بهترین مکان پلتفرم های محبوب برای کاربران است. این امر هیچ هزینه اضافی برای برندتان به همراه نداشته و فرصت های تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از سوی شما را نیز به شدت افزایش می دهد. بنابراین به هنگام طراحی بودجه برای استارت آپ تان با ایجاد برنامه ای ویژه برای حضور در شبکه های اجتماعی امکان کاهش بودجه و بار مالی به طور محسوس را خواهید داشت.