به قلم: لری آلتون
وبلاگ نویس و پژوهشگر حوزه بازاریابی آنلاین
برای صاحبان کسب و کار و کارآفرینانی که به قدر کافی درآمد دارند و می توانند بودجه ای مجزا برای بازاریابی در نظر بگیرند، دانستن اینکه چقدر باید خرج چه کاری کنند و منتظر چه نتیجه ای باشند، تقریبا غیرممکن است، اما باید این کار را از جایی شروع کنید.
تا آموختن اینکه بهترین روش های بازاریابی برای کسب وکار شما کدامند راه درازی در پیش دارید، بنابراین بهتر است با آزمون و خطا کارتان را شروع کنید.
چهار مفهوم اصلی که در زمان تعیین بودجه بازاریابی باید به آنها توجه داشت
بازاریابی مسلما نقشی اساسی در رشد کسب وکار دارد، اما نکته عجیب این است که کارآفرین و کسب وکارهای کوچک اکثرا توجه زیادی به بازاریابی نشان نمی دهند. به حاشیه رانده شدن بازاریابی معمولا ناشی از جذابیت کمتر نتایج بلندمدت است.
کسب وکارها می خواهند به سرعت به بازده مالی برسند، اما بازاریابی معمولا به شکیبایی طولانی نیاز دارد. پس ابتدا شکیبایی را بیاموزید و سپس به سراغ تعیین بودجه بروید.
وقتی که برای پرداختن به بودجه آماده شدید، نکات زیر را دنبال کنید و آنها را جزو ملاحظات اصلی خود قرار دهید.
1- الگوهای میانگین هزینه
مسلما نباید الگوهای مصرف بودجه را بر مبنای رفتارهای سایر شرکت ها پایه ریزی کرد، اما دانستن اینکه دیگران چطور بودجه شان را برای فعالیت های بازاریابی مصرف می کنند، می تواند آموزنده باشد. طبق گزارش سال 2016 مؤسسه وسپ بارکد (Wasp Barcode) از وضعیت کسب وکارهای کوچک، نحوه تقسیم بودجه شرکت های مورد مطالعه به این ترتیب است:
- 9 درصد کسب وکارها هیچ بودجه ای برای بازاریابی در نظر نمی گیرند.
-25 درصد کسب وکارها، 1 تا 3درصد درآمدشان را به بازاریابی اختصاص می دهند.
-29 درصد کسب وکارها، 4 تا 6درصد درآمدشان را به بازاریابی اختصاص می دهند.
-24 درصد کسب وکارها، 7 تا 10درصد درآمدشان را به بازاریابی اختصاص می دهند.
-9 درصد کسب وکارها، 11درصد درآمدشان را به بازاریابی اختصاص می دهند.
این آمار به روشنی نشان می دهد که میانگین تخصیص بودجه در زمینه بازاریابی، چیزی بین 1 تا 10درصد از درآمد کسب وکار است و بیش از چهار پنجم شرکت ها به این شکل عمل می کنند.
جالب است بدانید که 62 درصد کسب وکارهای کوچک، بیش از 4 درصد از درآمدشان را به بازاریابی اختصاص می دهند. البته این لزوما به این معنا نیست که شما هم باید از این الگو پیروی کنید، اما نشان دهنده اهمیت حوزه بازاریابی است.
مطلب مرتبط : روش های صرفه جویی در بودجه بندی مبتنی بر نیاز بازاریابی
2- کسب وکارهای کوچک منابع شان را چگونه سرمایه گذاری می کنند.
گزارشی که به آن اشاره شد همچنین بیان می کند که ایمیل، وب سایت و شبکه های اجتماعی سه مورد از مهم ترین ابزارهای بازاریابی هستند که در حال حاضر مورد استفاده کسب وکارهای کوچک قرار می گیرند. برای شرکت هایی که تعداد کارکنان به بیش از 50 نفر می رسد، تبلیغات اینترنتی به اولویت دوم تبدیل می شود.
3- سازماندهی اطلاعات مالی
اولین قدم در راه برنامه ریزی بودجه بازاریابی، سازماندهی تمام اطلاعات مالی شرکت است. همانطور که کارآفرین موفق، دیو لاوینسکی (Dave Lavinsky) توضیح می دهد: «شناخت وضعیت مالی شرکت با سازماندهی اطلاعات درآمدی آغاز می شود. باید بدانید شرکت شما ماهانه چقدر درآمد دارد و نرخ تغییرات درآمدی شرکت چقدر است. البته درآمد شرکت در طول سال می تواند دستخوش تغییرات زیادی شود، اما باید اطلاعات را بر اساس درآمد قابل اتکا سازماندهی کنید.» درآمد قابل اتکا حداقل درآمد ماهانه شرکت است.
برای مثال اگر درآمد کسب وکار شما در هر ماه بین 10 تا 15میلیون تومان متغیر است، درآمد قابل اتکای شرکت 10میلیون تومان است. هر میزان درآمدی که بیش از درآمد قابل اتکا باشد باید به عنوان درآمد اضافی در نظر گرفته شده و تعیین بودجه لحاظ نشود.
4- اتصال به گروه هدف
اگر می خواهید سرمایه گذاری شما در حوزه بازاریابی به بازگشت سرمایه (ROI) منجر شود، باید راه ارتباط با گروه هدف را پیدا کنید. صرف هزینه برای روش های غلط ارتباطی یکی از بدترین کارهایی است که می تواند باعث به هدر رفتن بودجه شود.
برای شناخت شخصیت خریداران زمان بگذارید و عادات و رفتارهای مخاطب در شبکه های مجازی را بشناسید. یکی از بهترین راه های شناخت مخاطبان از طریق تحلیل رفتار مخاطبان در شبکه های اجتماعی است. مخاطبان از طریق محتوایی که به اشتراک می گذارند، مطالبی که می پسندند، عکس هایی که منتشر می کنند و چیزهایی که می نویسند، اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می دهند.
بودجه بازاریابی در یک نگاه
اگر می خواهید کسب وکار شما پیشرفت کند، باید یک استراتژی بازاریابی دقیق و منجسم داشته باشد. و البته قلب تپنده یک برنامه بازاریابی، بودجه تقسیم بندی شده و دقیق آن است.
اکثر افراد به مبحث بودجه بندی علاقه چندانی ندارند، اما برای موفقیت در حوزه بازاریابی لازم است که بودجه بندی را بشناسید و از آن برای شکوفایی کسب وکار استفاده کنید. نکاتی را که ذکر شد در ذهن داشته باشد و سپس براساس بودجه بندی عمل کنید.