یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

رشته های هنری در طول دهه های اخیر توسعه زیادی پیدا کرده و حالا هر کسی با هر علاقه ای که داشته باشد، یک رشته هنری برای خودش پیدا می کند. شاید فکر کنید نتیجه این امر پشت میز دانشگاه نشستن همه جوانان است، اما راستش را بخواهید، ماجرا کمی متفاوت تر از این حرف هاست؛ چراکه دیگر یادگیری رشته های هنری نیازی به درس و دانشگاه به معنای کلاسیکش ندارد. شاید زمانی نه چندان دور کنکور تنها راه رسیدن به اهداف و آرزوهای هنری بود، اما حالا نه تنها کلی آموزشگاه آزاد در دسترس من و شما قرار دارد، بلکه دوره های آموزشی آنلاین نیز حسابی جای خودشان را باز کرده اند. نکته مهم در این میان حوزه های کارآفرینی است که برای هنرمندان وجود دارد. خب آدم هر هنری را که یاد می گیرد، نیم نگاهی هم به درآمدزایی از آن دارد. این درست همان جایی است که خیلی از هنرمندان با چالش رو به رو می شوند. 

کارآفرینی معمولا حوزه ای است که اصلا میانه خوبی با هنر ندارد. دست کم خیلی ها اینطور فکر می کنند. از نظر آنها، هنرمندان باید فقط برای دل‎شان به کارهای هنری پرداخته و اصلا توجهی به بعد مالی قضیه نداشته باشند. شما را نمی دانم، ولی به نظر من که این نوع نگاه بی نهایت آرمانی یا حتی خیالی است. خب هر کسی در زندگی روزمره نیاز به کسب درآمد دارد بنابراین اگر نتوانید از هنری که سال ها برای آن وقت گذاشته اید، حداقل درآمدی کسب کنید، خیلی زود ناامید خواهید شد. 

ما در این مقاله قصد داریم دو حوزه ظاهرا بی ربط به هم، یعنی هنر و کارآفرینی را به یکدیگر مربوط کنیم. شما در این مقاله با فرصت های کارآفرینی در قالب یک هنرمند آشنا خواهید شد. برخلاف آنچه شاید فکر کنید، رشته های هنری دامنه کاری بی نهایت متنوعی دارند. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این راستا را به اتفاق شما مرور کنیم. 

کارآفرینی خلاق با هنر

بهترین حوزه های کارآفرینی برای هنرمندان

اگر علاقه ای هرچند اندک به حوزه های هنری داشته باشید، خیلی خوب می دانید بسیاری از مردم هنر را به مثابه عنصری ضروری برای فرار از سختی های زندگی درک می کنند. این یعنی هنر، مثلا موسیقی، درست وقتی که آدم از زندگی روزمره خسته است، به دادش می رسد. 

اگر همین توصیف ساده را مبنا قرار دهیم، استفاده از هنر در عرصه کسب و کار رنگ و بوی تازه ای به آن خواهد داد. این امر به شما کمک می کند تا اوضاع تان را بهتر کرده و تمایزی میان خود با رقبا ایجاد کنید. 

مطلب مرتبط: بهترین شبکه های اجتماعی برای هنرمندان

سوال کلیدی در این میان شیوه استفاده از توانایی های هنری در زمینه کسب و کارست. خب در بازار که کسی برای من و شما فرش قرمز پهن نکرده است. بنابراین باید از تکنیک های درست برای ورود به این سرزمین ناشناخته استفاده کنیم. وگرنه خیلی زود از میدان به در خواهیم شد. ما در ادامه قصد داریم برخی از حوزه های کاری و ایده های کارآفرینی برای اهالی هنر را مورد بررسی قرار دهیم. یادتان باشد، ما سعی کرده ایم تمام حوزه های هنری را بررسی کنیم. با این حال خود شما هم با کمی بررسی دقیق تر امکان آشنایی با کلی از حوزه های مختلف را خواهید داشت. پس کمربندها را محکم ببندید تا حرکت کنیم. 

نقاشی و مجسمه سازی: حوزه ای همیشه محبوب

نقاشی و مجسمه سازی

اگرچه دهه ها از اختراع دوربین عکاسی می گذرد و در طول دو دهه اخیر کیفیت آنها به طور خیره کننده ای افزایش یافته است، اما هنوز هم مردم تماشای تابلوهای نقاشی را لذت بخش می دانند. شاید شنیده باشید آثار هنری برخی از نقاش ها در حراجی ها به قیمت های بی نهایت بالایی به فروش برسد. بی شک همه ما گاهی اوقات با شک و تردید به این قیمت ها نگاه می کنیم. اشتباه نکنید، ما در این بخش قصد نداریم از شما بخواهیم یک نقاشی چند میلیون دلاری خلق کنید. خب این کار شرایط بی نهایت پیچیده ای دارد و راستش را بخواهید، به این زودی ها هم جواب نمی دهد. پس همین حالا هر فکر و خیالی در این رابطه را از سرتان بیرون کنید. 

نکته کلیدی که در این میان باید بدان توجه داشته باشید، امکان استفاده از توانایی نقاشی در حوزه های مثل طراحی و حتی بسته بندی محصولات است. این روزها بسیاری از برندها هیچ ایده تازه ای برای بسته بندی محصولات شان ندارند. به همین خاطر سراغ همکاری با موسسات یا حتی هنرمندانی می روند که پر از ایده های تازه هستند. خب چه کسی بهتر از یک نقاش که آشنایی خوبی هم با سبک های هنری دارد؟

بخش دیگری که در این مقاله روی آن تاکید داریم، هنر مجسمه سازی است. این هنر برای دکوراسیون داخلی و خارجی کاربرد زیادی دارد. کافی است نگاهی به اطراف بیندازید تا با انواع آثار جذاب در این حوزه آشنا شوید. اگر علاقه زیادی به حوزه مجسمه سازی دارید و آموزش های لازم را هم دیده اید، بد نیست کارتان را با همکاری معمارها یا حتی کارشناس های شهرسازی شروع کنید. قبول دارم در ابتدای راه سختی های زیادی پیش روی تان خواهد بود، اما فراموش نکنید همه این سختی ها طبیعی است. خب مگر کاری در این دنیا هست که تا حدی سخت نباشد؟

مشاوره هنری: به وقت نقادی محض

مشاوره هنری

موزه ها و نمایشگاه های هنری معمولا برای نمایش آثار مختلف سختگیری های عجیبی دارند. شاید برای یک فرد عادی که از دنیای هنر خیلی دور است، این سختگیری ها بی معنا باشد، اما اگر ماجرا را کمی دقیق تر دنبال کنیم به یک یا چند کارشناس هنری می رسیم. 

کارشناس های هنری معمولا برای اینکه روند برگزاری یک نمایشگاه و حتی موزه درست پیش برود، معیارهایی برای انتخاب آثار تعیین می کنند. این معیارها به مثابه فیلتری عمل می کند که فقط اجازه ورود آثار با ارزش را خواهد داد. درست به همین خاطر برخی از نمایشگاه ها یا موزه های هنری در طول دهه های متمادی اعتبارشان را حفظ کرده اند. 

مشاوره هنری معمولا به غیر از دانش مناسب، نیازمند تجربه در بازار نیز هست. بنابراین اگر تازه ابتدای راه هستید، شاید به عنوان یک کارشناس هنری کار سختی پیش رو داشته باشید. بد نیست در این میان به دنبال کسب اعتبار و شهرت بهتر نیز بروید. اینطوری بعد از مدتی به جای اینکه دنبال موزه ها و برگزارکنندگان مراسم های هنری بروید، آنها سراغ شما را خواهند گرفت. این نکته ای است که اهمیت بسیار زیادی برای کارآفرینان دارد. 

یادتان باشد، مشاوره هنری کاری دلبخواهی نیست. شما باید موقعیت و شرایط طرف مقابل تان را هم مدنظر داشته باشید. وگرنه خیلی زود آنها از شما دلسرد شده و سراغ سایر کارشناس های در دسترس می روند. آن وقت شما می مانید و کلی آرزو که بر باد رفته است. 

مطلب مرتبط: کارآفرینی در خانه: راهنمایی برای تازه کارها!

طراح گرافیک: حوزه ای پرطرفدار

طراح گرافیک

آیا کسی را سراغ دارید که در حوزه های هنری دستی بر آتش داشته باشد و همیشه پیش خودش طرح های گرافیکی حیرت انگیز خلق نکند؟ بی شک اگر کمی کار با نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ را یاد بگیرید، دانش هنری تان کلی به درد خواهد خورد. مشکل اصلی در این میان تنبلی برخی از افراد متخصص در حوزه های هنری برای یادگیری کار با انواع نرم افزارهای طراحی است.

اگر شما هم مدت هاست بهانه هایی مثل «کار با فلان نرم افزار خیلی سخت است» دارید، دیگر به ته خط رسیده اید؛ چراکه این روزها طراحی گرافیک نه یک حوزه سخت، بلکه بی نهایت ساده است. کافی است پیش خودتان به این اعتماد برسید که هوش مصنوعی و هزاران ابزار دیگر اینجا هستند تا به شما کمک کنند. 

صرف نظر از دوره های آموزشی مختلف که در یوتیوب به طور رایگان دم دست من و شما قرار دارد، همیشه امکان یادگیری نکات تازه از کسانی که همین حالا در زمینه طراحی کار می کنند نیز وجود دارد. اینطوری شما می توانید بدون هیچ دردسری کارتان را جلو برده و هیچ احساس بدی هم نداشته باشید. 

یادتان باشد، حوزه های هنری معمولا پولساز هم هستند، البته به شرط اینکه آنها را با نیازهای واقعی بازار هماهنگ سازید. آن وقت خیلی راحت به عرصه کارآفرینی وارد شده و سر و صدای زیادی هم خواهید کرد. 

طراحی فونت و خطاطی

طراحی فونت و خطاطی

خطاطی از آن دست هنرهایی است که در دنیای مدرن به طور قابل ملاحظه ای به دست فراموشی سپرده شده است. البته ورژن کلاسیکش چنین سرنوشتی داشته است. این در حالی است که طراحی فونت اوضاع کاملا متفاوتی دارد. این روزها کسب و کارها نیاز ویژه ای به فونت های متمایز دارند. مثلا رسانه های خبری را در نظر بگیرید؛ معمولا تفاوت اصلی میان خبرگزاری ها در نوع استفاده از فونت و همچنین پردازش اخبار است. اگر این تمایزها را کنار بگذاریم، آن وقت شاید انتخاب از میان کلی رسانه کار بی نهایت سختی برای مخاطب شود. 

ماجرای بالا درباره بسته بندی محصولات نیز مصداق دارد. مثلا برندی که به تازگی برای رقابت با غول هایی مثل دل و لنوو در حوزه تولید لپ تاپ وارد ماجرا شده، باید المان های بصری متمایزی داشته باشد. طراحی لوگو و دیگر نمادهای بصری نه تنها نیازمند یک گرافیست خوب است، بلکه به فونت زیبا نیز نیاز دارد. بنابراین شما با سرمایه گذاری بر روی این حوزه به خوبی امکان اثرگذاری بر مخاطب تان را خواهید داشت. 

یادتان باشد، هنر شما در ایجاد تمایز با دیگران است. اگر قرار باشد شما هم دقیقا همان کاری که دیگران انجام می دهند، دنبال کنید دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود. پس کمی هم که شده به خودتان فشار آورده و ایده های تازه را واکاوی کنید. اینطوری تمام نکات لازم برای تبدیل شدن به یک هنرمند کارآفرین را خواهید داشت. تازه در این صورت پیشنهادات کاری هم از سرتان بالا می رود. 

مطلب مرتبط: ایده های کاربردی برای کارآفرینی

عکاسی تجاری: ورود به دنیایی تازه!

عکاسی تجاری

عکاسی یکی از هنرهای جذاب در دنیای معاصر محسوب می شود. شما را نمی دانم، ولی به نظر من که گاهی اوقات یک عکس به اندازه هزاران کلمه پیام و ارزش دارد. درست به همین خاطر عکاسی یکی از بخش های مهم برای بازاریابی و تبلیغات درست است بنابراین تعجبی ندارد کسب و کارها هزینه های زیادی برای ثبت تصاویر زیبا از محصولات شان خرج کنند. 

برخی از افراد فکر می کنند تهیه تصاویر درست و حسابی نیازمند خرید دوربین های آنچنانی است. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید حسابی ناامیدتان کنیم؛ چراکه در واقعیت اوضاع طور دیگری جریان دارد. کافی است کمی وسواس به خرج دهید تا با دوربین معمولی گوشی تان هم کلی اثر جذاب خلق کنید. اینطوری دیگر لازم نیست به خودتان زحمت داده و جیب تان را کاملا خالی کنید. 

نکته کلیدی که در این میان باید بدان توجه کنید، دید هنری برای عکاسی تبلیغاتی است. خیلی وقت ها شما تمام عمرتان عکاسی هنری کرده اید بنابراین ورود به یک حوزه تازه شاید برای تان کمی سخت باشد. پس بهتر است قبل از اینکه با عجله وارد حوزه ای خاص شوید، کمی درباره اش تحقیق کنید. خب عکاسی تبلیغاتی شرایط خاص خودش را دارد که شاید از همان ابتدا به مذاق تان خوش نیاید. 

اگر از ما می شنوید، قبل از اینکه شروع به عکاسی تبلیغاتی کنید، چندتا از کمپین های مختلف را مرور کنید. به علاوه، یک گفت وگوی ساده با برخی از عکاس های تبلیغاتی اصلا ایده بدی نخواهد بود. چنین افرادی به خوبی شما را در جریان امور قرار داده و مثل یک کمک بزرگ برای تان عمل خواهند کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا تنبلی را کنار گذاشته و با کارشناس های مختلف وارد بحث شوید. 

مشاوره برندینگ: شروعی دوباره

مشاوره برندینگ

برندسازی کاری نیست که یک نفر تک و تنها انجام دهد. شاید شما کارآفرین بی نهایت خوبی باشید، اما دلیل نمی شود به طور مشابه یک کارشناس برندینگ خوب هم از شما درآید. وقتی درباره برندینگ حرف می زنیم، برخی نکات هنری هم باید مدنظرمان باشد. مثلا اینکه لوگو چطور طراحی شود و از چه رنگ هایی برای هماهنگی با ماهیت برند بهره ببریم، نکته ای است که کمی ذوق هنری نیاز دارد. درست به همین خاطر معمولا در برندهای بزرگ یکی دو تا کارشناس هنری حضور دارند. البته کار اصلی آنها کمک به برندینگ اصولی است. به طوری که مشتریان با تماشای المان های بصری برند موردنظر خیلی زود جذبش شوند. 

یادتان باشد، در بازار کلی برند حضور دارند. شاید گاهی اوقات روابط میان این برندها دوستانه باشد و همکاری های بلندمدتی از دلش درآید، اما در نهایت رقابت بخش جدایی ناپذیر بازار محسوب می شود. پس اصلا نباید خودتان را دست کم گرفته یا دنبال حوزه های غیرمرتبط به هنر برای کارتان بروید. 

برخی از کسانی که ذوق و تحصیلات هنری دارند، وقتی نوبت به انتخاب شغل می شود سراغ کارهای غیرمرتبط می روند. استدلال آنها این است که هنر اصولا جایی برای کسب درآمد نیست. خب ما در این مقاله تا اینجا سعی کردیم خلاف این نکته را نشان تان دهیم. اگر کمی بر روی شیوه برندینگ برندهای بزرگ دنیا تمرکز کنید، خیلی خوب متوجه دوق هنری به کار رفته در این فرآیند می شوید. خب با این حساب طبیعی است که مشتریان استقبال بی نهایت خوبی از کار چنین برندهایی داشته باشند. پس شما منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را کمی هم که شده به سود خودتان تغییر دهید. اینطوری شرایط بسیار بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب و صدالبته یافتن فرصت های شغلی مناسب خواهید داشت. 

مطلب مرتبط: ایده های کسب و کار برای کارآفرینی از خانه

معلم هنر: بخش جذاب ماجرا

معلم هنر

آیا تا حالا فکر کرده اید از مهارت و دانش هنری تان برای آموزش نسل جدید استفاده کنید؟ مثلا کسانی که میانه خوبی با موسیقی دارند، می توانند از همین مهارت برای اثرگذاری بر روی نسل جدید سود ببرند. باور کنید یا نه، شما تنها کسی نیستید که علاقه ویژه ای به موسیقی دارد. پس می توانید به عنوان معلم به دیگران هم این مهارت کاربردی را یاد دهید. 

این روزها کلی موسسه هنری در سراسر دنیا وجود دارد. احتمالا شما هم با یکی از همین موسسات کار کرده و انواع هنرها را یاد گرفته اید بنابراین بد نیست به عنوان معلم در یکی از این موسسات مشغول به کار شوید. اینطوری در کنار پیگیری رویاهای بزرگ تان یک کمک خرجی خوب هم خواهید داشت. 

یادتان باشد، علاوه بر موسسات هنری، شما به طور انفرادی هم امکان یافتن شاگرد دارید. کافی است کمی در شبکه های اجتماعی فعال تر باشید تا کلی پیشنهاد رنگارنگ برای تان پیدا شود. آن وقت می توانید به سادگی هرچه تمام تر از فرصت های پیش آمده نهایت لذت را ببرید. 

این روزها بسیاری از افراد در دنیای هنر مهارت های متنوعی دارند که اتفاقا به درد آموزش می خورد بنابراین بهانه تراشی را کنار گذاشته و از همین امروز وارد بازار کار شوید. قول می دهم معلمی خیلی هم شغل بدی نباشد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و به خوبی از پس آن برآیید. 

فروش آنلاین: راهی ساده

فروش آنلاین

معمولا کسانی که کارهای هنری دوست دارند، کلی دوست های صمیمی در این زمینه پیدا می کنند. خب اگر شما به اندازه کافی خوش شانس هستید و رفقای خوبی در حوزه هنر داشته باشید، می توانید به فکر راه اندازی یک فروشگاه آنلاین باشید. لازم نیست در این فروشگاه مثل آمازون همه چیز عرضه کنید، در عضو تمرکزتان را روی محصولات هنری بگذارید. به زبان خودمانی، هر آنچه شما و دوستان تان به عنوان اثر هنری تولید می کنید، باید در این فروشگاه عرضه شود. 

این روزها خرید از کسب و کارهای محلی یکی از ایده های بی نهایت جذاب محسوب می شود. به طوری که همین حالا خیلی از برندها به دنبال راهکاری برای رقابت با این کسب و کارها هستند. اگر شما کارتان را همین امروز در زمینه کسب و کارهای کوچک و به ویژه محصولات هنری شروع کنید، مزیت رقابتی بی نهایت خوبی در مقایسه با رقبا خواهید داشت. 

نکته کلیدی که در این میان باید یادتان باشد، اهمیت بازاریابی است. وقتی شما در ابتدای راه هستید، طبیعی است که کسی از فروشگاه تان خبر نداشته باشد. در این میان بازاریابی به شما برای اثرگذاری بهتر کمک خواهد کرد. به این ترتیب می توانید بدون هیچ مشکلی کارتان را جلو برده و خیلی زود هم شهرت بالایی در عرصه کسب و کار به دست بیاورید.

شاید مهمترین اشتباهی که در این بخش باید دور آن را خط بکشید، عجله بیش از اندازه است. خیلی از هنرمندان دوست دارند به عنوان کارآفرین موفقیت های سریعی را تجربه کنند. اگر زیاد در این زمینه عجله به خرج دهید، شاید زودتر از آنچه فکرش را بکنید، کسب و کارتان به ته خط برسد. پس همیشه کمی صبر و شکیبایی را چاشنی کار کنید. اینطوری فرصت های بسیار بیشتری در انتظارتان خواهد بود. 

مطلب مرتبط: ایده هایی برای شروع کسب و کار خانگی

سخن پایانی

کارآفرینی خلاق با هنر

فکر می کنم حالا نسبت به حوزه های کاری که هنرمندان پیش رو دارند، نگاه بهتری داشته باشید. خب راستش را بخواهید، خیلی از کارآفرینان دائما نیازمند نگاه هنری برای توسعه کارشان هستند. در کنار این مسئله، هنرمندان خودشان هم می توانند آستین ها را بالا زده و وارد گودِ کارآفرینی شوند. ماجرا از هر قرار که باشد، شما می توانید بدون هیچ دردسری با استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله وارد حوزه کار شوید. 

شما الان آمادگی لازم برای شروع کارتان را دارید. یادتان باشد، بسیاری از حوزه های هنری دیگر هم هست که شما امکان پیگیری آنها در قالب کارآفرینی را دارید. آرزوهای بزرگی مثل تبدیل شدن به سوپراستار سینما یا یک رهبر ارکستر هم همیشه همین دور و بر هستند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و وارد دنیای جذاب کارآفرینی شوید. 

منابع:

https://www.indeed.com

https://www.nerdwallet.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kJS84Ryx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه