راه اندازی کسب و کار مستقل رویایی است که فقط به کارمندان محدود نمی شود. دانشجوها، همسران خانه دار و حتی کسانی که دوران بازنشستگی را پشت سرمی گذارند هم در این آرزوی بزرگ با بقیه شریک هستند. البته گروه های بالا معمولا محدودیت های بیشتری دست و پاگیرشان شده است. مثلا مادرانی که بچه کوچک دارند، امکان کار بیرون از خانه را نخواهند داشت. درست به همین خاطر خیلی از آنها دور کارآفرینی را خط می کشند. اگر نظر ما را بخواهید، چنین کاری اصلا ضروری نیست. چه کسی گفته کارآفرینی در خانه غیرممکن است؟
ما در این مقاله قصد داریم یکبار برای همیشه افسانه غلط «کارآفرینی بیرون از خانه» را دور بریزیم. اگر شما هم دوست دارید کسب و کار خودتان را در خانه داشته باشید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید؛ چراکه ما قصد داریم سراغ ایده هایی برویم که اتفاقا اصلا اجرای شان سخت نیست.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار آنلاین با کمترین هزینه ممکن
مزایا و معایب کارآفرینی در خانه
هر استراتژی در این دنیا علاوه بر مزایای مختلف، تعدادی عیب هم دارد. کارآفرینان معمولا آنقدر درگیر مزایای یک استراتژی هستند که حتی یک ثانیه هم درباره هزینه ها فکر نمی کنند. درست به همین خاطر خیلی از استارت آپ ها هنوز هیچی نشده با شکست های بزرگ رو به رو می شوند. از آنجایی که ما اصلا دوست نداریم شما بی گدار به آب بزنید، در این بخش سراغ برخی از مزایا و معایب کارآفرینی از خانه رفته ایم. اینطوری آماده تصمیم گیری با چشم های باز خواهید شد.
برخی از مهمترین مزایای کارآفرینی از خانه به این ترتیب هستند:
• شروع کسب و کار از خانه همیشه هزینه های کمتری روی دست آدم می گذارد. حداقل در این حالت لازم نیست دغدغه اجاره بها دفتر کار را داشته باشید.
• وقتی آدم ها کارشان را از خانه دنبال می کنند، همیشه فرصت بیشتری برای ایجاد تعادل میان زندگی و کار خواهند داشت. به طوری که دیگر خبری از شکایت اعضای خانواده نباشد.
• کار از خانه اغلب اوقات بقیه اعضای خانواده و حتی دوستان را هم درگیر می کند. پس اگر دوست دارید همکاران تان را از بین دوستان و آشنایان انتخاب کنید، کار از خانه ایده بسیار خوبی خواهد بود؛ چراکه خیلی زود همه اطرافیان تان را درگیر می سازد. به علاوه، وقتی پای آنها وسط باشد، دیگر لازم نیست نگران پرداخت سر وقت حقوق باشید.
بی شک مزایای کار از خانه آنقدر هست که هر کسی را وسوسه کند، اما توجه به معایب آن هم خالی از لطف نخواهد بود. هرچه باشد هیچ کاری در این دنیا برای همه مردم مناسب نیست. پس برای اینکه یکهو با پشیمانی وسط راه مواجه نشوید، این بخش را هم بررسی کنید:
• گاهی اوقات نیاز به اختصاص بخشی از خانه برای کار آدم ها را اذیت می کند. اگر خانه کوچکی دارید، درست کردن دفتر کار در چنین فضایی امر ساده ای نخواهد بود. چه بسا حرص بقیه خانواده را هم دربیاورید.
• شروع یک کسب و کار از خانه به معنای چتر حمایتی در برابر قانون نیست. شما همچنان به عنوان یک کسب و کار باید مجوزهای لازم را تهیه کرده و دنبال رعایت قوانین باشید. وگرنه خیلی زود پای سازمان های نظارتی و دستگاه های حقوقی به داستان کارآفرینی تان باز می شود.
• توسعه کسب و کار بحثی است که خیلی از کسب و کارهای خانگی را به چالش می کشد. آیا ایده ای برای توسعه کسب و کارتان دارید؟ بی شک توسعه یک استارت آپ در خانه ممکن نیست. این یعنی دیر یا زود باید سراغ خرید یا اجاره یک دفتر کار واقعی بروید.
ایده هایی برای کارآفرینی در خانه
چطور باید کارآفرینی را از خانه شروع کرد؟ این سوالی است که برای خیلی از افراد جواب مشخصی ندارد. اگر نظر ما را بخواهید، اولین قدم در این مسیر یافتن ایده هایی طلایی است. خب تا وقتی آدم ایده ای درست و حسابی برای کارش نداشته باشد، مثل جوینده طلایی خواهد بود که هیچ نقشه راهی ندارد. ما در این بخش همه تلاش مان معرفی برخی از ایده های مناسب برای شروع فرآیند کارآفرینی در خانه خواهد بود. اینطوری دست کم با دست پر کارتان را شروع می کنید.
فروش محصولات خانگی
آیا شما مهارت خاصی در تولید یک محصول دارید؟ معمولا آدم ها در برخی از حوزه ها مهارت خاصی دارند. پس بد نیست کمی بیشتر به خودتان زحمت داده و محصولات موردنظر را در حجم وسیع تر تولید کنید. اینطوری فرصت فروش آنلاین آنها را خواهید داشت. این روزها بسیاری از فروشگاه های آنلاین به طور اختصاصی در زمینه فروش محصولات خانگی فعالیت دارند. از انواع خوراکی ها گرفته تا محصولات مربوط به حوزه مد و پوشاک، همه و همه در خانه قابل تولید هستند. البته یادتان نرود میزان تولید در خانه هیچ وقت با کارخانه های بزرگ قابل مقایسه نیست. پس الکی به خودتان فشار مضاعف نیاورید.
یکی از ایده های جالب برای تولید محصولات خانگی مربوط به انواع گل و گیاه است. این روزها بسیاری از مردم در سراسر دنیا گل و گیاه نگهداری می کنند. اگر دنبال دلیل خاصی برای این موضوع هستید، کافی است به زندگی های مدرن و نیاز به ارتباط دوباره با طبیعت توجه کنید. این همان ایده ای است که می تواند برای شما حسابی پولساز باشد. چند نفر در دنیا سراغ دارید که از کنار یک گیاه متفاوت بگذرند؟ جواب سوال بالا از قبل روشن است. پس به جای اینکه وقت تان را تلف کنید، بهتر است هرچه سریع تر وارد دنیای گل و گیاه شوید. نکته جالب اینکه ورود به این حوزه هزینه زیادی هم برای تان به همراه نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: بایدهای راه اندازی کسب و کار جدید
حوزه حمل و نقل سفارشات
فروشگاه های آنلاین مثل قارچ تعدادشان زیاد می شود. با این حال همه آنها امکانات لازم برای ارائه خدمات استاندارد به مشتریان را ندارند. مثلا تحویل مرسولات را در نظر بگیرید؛ بسیاری از برندها آنقدر در زمینه تحویل سفارشان مشتریان دیر می کنند که دیگر آبرویی برای شان در بازار باقی نماند. باور کنید یا نه، سالانه کلی از استارت آپ های دنیای آنلاین به خاطر همین نکته از کورس رقابت خارج می شوند. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه دیگر اثری از آنها در بازار باقی نمی ماند.
ایده ای که ما در این بخش قصد بررسی اش را داریم، شروع کسب و کار حمل و نقل سفارشات است. شما در این حالت به عنوان یک نیروی کمکی به داد فروشگاه های آنلاین میرسید. اشتباه نکنید، اصلا لازم نیست شما خودتان یک راننده همه فن حریف باشید در عوض باید بیشتر روی ارتباطات تان حساب باز کنید.
تنها ماموریت مهم شما در این بخش یافتن چند راننده کاردرست و کمی بازاریابی است. یادتان باشد، یک موسسه حمل و نقل مطمئن همیشه برندهای گوناگون را دور و بر خودش جمع می کند. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه دیگر لازم نیست نگران حاشیه سودتان باشید. به علاوه، بسیاری از مردم در سراسر دنیا دوست دارند دائما با برندهای مورد علاقه شان در ارتباط باشند. پس اگر شما بتوانید کمکی به این حلقه ارتباطی کنید، اسم تان خیلی زود سر زبان ها خواهد افتاد.
همانطور که می شود حدس زد، فعالیت به عنوان مدیر یک موسسه حمل و نقل نیازمند مهارت های ارتباطی بالایی است. شما در اینجا مثل مجری تلویزیونی هستید که باید خیلی خوب با مهمان ها معاشرت کرده و ارتباط خوبی با هر کدام داشته باشد. وگرنه برنامه حسابی مصنوعی از آب درمی آید. پس اگر هنوز مهارت های ارتباطی تان کلی مشکل دارد، باید هرچه زودتر وضعیت را به سود خودتان تغییر دهید.
ارائه خدمات آنلاین
در دنیایی که همه چیز به سوی دیجیتالی شدن پیش می رود، شما دیگر لازم نیست یک دفتر کار مجهز داشته باشید. در عوض دنیای اینترنت همه کارها را به جای شما انجام خواهد داد. تنها کاری که این وسط باید انجام دهید، استفاده از مهارت های تان است. مثلا فردی را در نظر بگیرید که در دانشگاه رشته گرافیک را خوانده است. بی شک چنین فردی می تواند به راحتی آب خوردن در زمینه طراحی گرافیک به بقیه کمک کند. تنها ماموریت مهم او در این میان شروع کارش در قالب خدمات آنلاین است. داستان کم کم دارد جالب می شود، مگر نه؟
این روزها کلی سرویس مختلف در دنیا هست که کسب و کارها به شدت لازم شان دارند. از تولید محتوا گرفته تا بازاریابی و طراحی تبلیغات یا حتی روابط عمومی، همه و همه حسابی پرطرفدار هستند. البته شما نمی توانید همینطور بی مقدمه وارد چنین حوزه هایی شوید؛ چراکه کارآفرینان اعتبار برندشان را از سر راه نیاورده اند که همینطور الکی به باد دهند. در عوض شما چند مدرک معتبر برای اثبات توانایی تان در این زمینه لازم دارید. وگرنه خیلی زود اوضاع تان به هم ریخته و دیگر نمی توانید اثر لازم بر روی مخاطب تان را داشته باشید.
ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه کار شما راحت تر شود، فهرستی از کارهای پرطرفدار در بازار را گردآوری کرده ایم. اگر شما هم دنبال ارائه خدمات آنلاین هستید، به این فهرست توجه کنید:
• بازاریابی
• طراحی سایت
• مشاوره سئو
• طراحی گرافیک
• روابط عمومی
• مشاوره مالی
• حسابداری
بی شک فهرست بالا را با توجه به مهارت های مختلف می توان تا بی نهایت ادامه داد، اما نکته مهم میزان تقاضا برای هر کدام از موارد بالا در بازار است. به عبارت بهتر، اگر شما حواس تان به میزان تقاضا در بازار نباشد، شاید سرویسی را ارائه کنید که هیچ کس نیازی بدان ندارد. پس بد نیست قبل از یادگیری یک مهارت نیم نگاهی هم به اوضاع بازار داشته باشید.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار کوچک
برگزاری کلاس های آنلاین
چند بار تا حالا دنبال یادگیری زبان رفته اید، اما به خاطر ساعت های عجیب و غریب کلاس ها قید آن را زده اید؟ معمولا خیلی از کلاس های حضوری برای کارآفرینان یا به طور کلی کسانی که شغل ثابت دارند، عجیب به نظر می رسد. به طوری که ساعت کلاس ها با ساعت کار تداخل پیدا می کند. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ وقت حاضر نیستم از کارم برای شرکت در کلاس بزنم!
مزیت کلاس های آنلاین در مقایسه با کلاس های کلاسیک امکان حضور در آنها از هر کجای دنیاست. به علاوه، معمولا زمان برگزاری کلاس های آنلاین هم خیلی بهتر از بقیه موارد است. به طوری که شما لازم نیست حتما کل روزتان را به هم زده تا در یک کلاس معمولی شرکت کنید.
از بحث های مربوط به زمان برگزاری کلاس که بگذریم، باید کمی هم به معلم کلاس ها توجه کرد. اینکه شما در چه حوزه هایی مهارت لازم را دارید، نکته ای نیست که به همین راحتی پشت گوش بیندازیم. اصلا شما توانایی لازم برای برگزاری یک کلاس به تنهایی را دارید؟ اگر جواب تان به این سوال منفی است، احتمالا هنوز خیلی زود است تا به دنیای آموزش وارد شوید.
شما اول از همه برای شروع یک دوره آموزشی نیاز به مدرک معتبر دارید. فرقی هم ندارد دنبال آموزش یک زبان خارجی هستید یا کار با نرم افزارهای پیچیده دنیا، در هر صورت باید مدرکی برای اثبات توانایی تان دم دست داشته باشید. وگرنه کسی حرف تان را جدی نمی گیرد.
میانبر کلیدی که ما در این بخش برای تان آماده کرده ایم، ارزیابی دوره های آموزشی دیگران است. اینطوری شما می توانید بدون هیچ مشکل خاصی با حال و هوای یک دوره حرفه ای آشنا شوید. به طوری که دیگران در اولین مواجهه با شما اصلا متوجه تازه کار بودن تان نشوند.
یادتان باشد، در زمینه برگزاری کلاس های آنلاین نه تنها سلیقه شخصی، بلکه استقبال مردم نیز موثر است. بنابراین باید تعادلی میان این دو نکته ایجاد کنید. وگرنه خیلی زود کارتان به مشکل خواهد خورد.
ارائه خدمات مشاوره
کارهایی مثل سئو معمولا طرفدار زیادی در شرکت ها ندارد؛ چراکه هم یک بحث کاملا تخصصی است، هم اینکه معمولا حوصله آدم هنگام پیگیری شان سر می رود. درست در چنین موقعیت هایی اهمیت یک کارشناس خبره مشخص می شود. اگر شما توانایی ارائه خدمات مشاوره در حوزه هایی مثل سئو یا بازاریابی را دارید، لازم نیست حتی یک دقیقه بیشتر منتظر بمانید. این روزها خیلی از مردم در سراسر دنیا دنبال استفاده از فرصت های تازه برای کارآفرینی هستند. اگر شما توانایی ارائه مشاوره را دارید، لازم نیست برای کسب درآمد حتی از خانه خارج شوید. خب مگر یک کارآفرین برای شروع کارش به چه چیزی بیشتر از این نیاز دارد؟
برخی از کارآفرینان فکر می کنند مشاورها همیشه از یک سیاره دیگر آمده اند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، وقت آن رسیده تا اوضاع را حسابی به سود خودتان تغییر دهید؛ چراکه مشاورها دقیقا آدم هایی عادی مثل من و شما هستند. تنها فرق آنها کمی اعتماد به نفس است. پس لازم نیست خودتان را خیلی اذیت کرده یا دنبال مهارت های عجیب باشید. همین که چند سال سابقه کار همراه با کمی مطالعه در حوزه ای خاص داشته باشید، برای شروع کار کافی خواهد بود.
یادتان باشد، ارائه مشاوره های تخصصی همیشه در قالب همکاری مستقیم با برندها صورت نمی گیرد. گاهی اوقات نوشتن یک کتاب خوب هم نوعی مشاوره خواهد بود. اصلا برخی از کارآفرینان برای افزایش شهرت شان در بازار به طور مداوم دست به قلم می شوند. پس اگر همیشه نوشتن را دوست داشتید، بد نیست هر چند وقت یکبار سراغ نگارش کتاب بروید. البته لازم نیست کتاب تان را به طور فیزیکی چاپ کنید؛ چراکه این روزها مردم بیشتر دنبال کتاب های دیجیتال هستند تا نمونه های کلاسیک.
طراحی پادکست
چقدر میانه تان با پادکست خوب است؟ راستش را بخواهید، این روزها همه مردم دنیا دنبال استفاده از پادکست های مختلف هستند؛ چراکه پادکست ها به راحتی در دسترس بوده و هر جایی هم امکان گوش دادن به آنها هست. پس نباید حتی یک دقیقه هم وقت تان را در این زمینه تلف کنید؛ چراکه هم بازار خوبی برای پادکست ها وجود دارد، هم اینکه شروع کارتان بی نهایت ارزان خواهد بود. کافی است یک میکروفون خوب و محیطی دنج داشته باشید تا کارتان شروع شود.
یادتان باشد، این روزها کلی پادکست گوناگون در اسپاتیفای و دیگر پلتفرم ها دم دست کاربران است. بنابراین شما باید کمی روی ایده اصلی تان کار کنید. وگرنه تک تک کاربران به سادگی هرچه تمام تر از کنار ایده تان عبور خواهند کرد. آن وقت شما می مانید و پادکستی که فقط اندازه دو تا انگشت های دست مخاطب دارد.
ما در روزنامه فرصت امروز طراحی گروهی پادکست را همیشه ایده خوبی برای کارآفرینان می دانیم. اینطوری شما می توانید بدون نیاز به هزینه گزاف کارتان را شروع کرده و مطمئن باشید همیشه سود کافی در انتظارتان خواهد بود. باور کنید یا نه، خیلی از کارآفرینان برای کارشان همیشه دنبال سرمایه اولیه حیرت انگیز هستند. این کار دقیقا مثل آن است که مدیران گوگل به جای شروع کسب و کارشان از گاراژ خانه سراغ تامین سرمایه های چند میلیون دلاری می رفتند.
قبول دارم شروع کار با بودجه محدود همیشه سخت است، اما شما هیچ وقت نمی توانید از همان ابتدای کار سرمایه گذارهای دست به نقد و مطمئن پیدا کنید. پس بد نیست ابتدای کارتان را با شرایط کمی پیچیده جلو ببرید. اینطوری دست کم در ادامه اوضاع بهتری خواهید داشت.
همانطور که تیم های ورزشی بعد از چند فصل موفقیت در مسابقات اسپانسرهای خوبی پیدا می کنند، پادکست شما هم در صورتی که کیفیت مناسبی داشته باشد به مرور زمان کلی اسپانسر دست به نقد پیدا خواهد کرد. پس اصلا برای کارتان عجله نکنید و تمرکزتان را بر روی کیفیت بهتر اثرتان بگذارید. اینطوری با دست پر در بازار حاضر شده و احتمال زیاد کلی مخاطب پیدا می کنید.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار پاره وقت با راهنمایی های حرفه ای
خرید یک کسب و کار آنلاین
چه کسی حوصله شروع یک کسب و کار از صفر را دارد؟ شاید بعضی ها عاشق چنین کاری باشند اما معمولا آدم ها دوست دارند لقمه ای درسته جلوی شان قرار گیرد. اگر در طول سال های اخیر پس انداز خوبی برای خودتان جمع کرده اید، بد نیست به فکر خرید یک کسب و کار آنلاین باشید. اینطوری بدون اینکه نیازی به سعی و تلاش خاصی داشته باشید، یک منبع درآمد مطمئن برای خودتان جفت و جور کرده اید. نکته جالب اینکه در این وضعیت شما لازم نیست خیلی دنبال مهارت های عجیب باشید؛ چراکه به جای شروع یک استارت آپ، شرکتی با کارمندان ماهر را خریداری می کنید. ماجرا حسابی هیجان انگیز شد، نه؟
قبل از اینکه خیلی درباره خرید برندها رویاپردازی کنید، باید یک تقاضای مهم داشته باشیم. لطفا حتی فکر خرید برندهای بزرگ را هم از سرتان بیرون کنید. کسب و کارهای بزرگی مثل نایک یا مک دونالد نه تنها برای فروش نیستند، بلکه قیمت سهام شان هم سر به فلک می کشد. پس به جای چنین بلندپروازی های بی سر و تهی دنبال کسب و کارهای کوچک یا محلی باشید؛ چراکه هم با بودجه تان سازگاری بیشتری دارند، هم اینک پول تان را به هدر نمی دهید.
توصیه نهایی ما در این بخش خرید کسب و کاری است که کمی درباره اش اطلاعات دارید. فکر می کنم شما هم قبول دارید مدیریت برندی که شناختی جزئی از حوزه کارش داشته باشید، خیلی راحت تر از ورود به دنیایی کاملا ناشناخته است، مگر نه؟
ورود به دنیای اینفلوئنسرها
اینفلوئنسرها در طول یک دهه اخیر حسابی سر و صدا به پا کرده اند. شهرت آنها گاهی اوقات حتی از سلبریتی ها نیز بیشتر می شود. به علاوه، اعتماد کاربران در اینترنت به اینفلوئنسرها آنقدر زیاد هست که جای اما و اگر نداشته باشد. درست به همین خاطر استفاده از شهرت آنها برای هر تیم بازاریابی جذاب به نظر می رسد.
اگر برخی از مردم دنیا توانسته اند با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی کلی فالوور و شهرت برای خودشان پیدا کنند، چرا شما نتوانید از همین دست فرمان استفاده کنید؟ قبول دارم این کار کمی هم که شده سخت به نظر می رسد، اما نباید خیلی خودتان را درگیر جزییات کنید.
همین که از تخصص یا دانش تان برای تولید محتوا استفاده کنید، کافی خواهد بود. مگر همه اینفلوئنسرهای دنیا از همان اول کار محتوایی درجه یک تولید می کردند؟
نکته ای که باید مدنظر داشته باشید، حوزه های مورد علاقه تان است. مثلا اگر سابقه بازیگری داشته اید، تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر در این زمینه ایده خوبی خواهد بود. اینطوری می توانید علاوه بر نظرات تخصصی با خیال راحت دنبال موقعیت های شغلی بهتر هم باشید.
یادتان نرود، مردم در شبکه های اجتماعی خیلی زود تفاوت بین ادعاهای واقعی و الکی را متوجه می شوند. پس هیچ وقت سراغ دروغ پردازی های بی سر و ته نروید؛ چراکه هیچ وقت نتیجه خوبی برای تان به همراه نخواهد داشت. فرمول ما در این روزنامه فرصت امروز عملکرد شفاف و از همه مهمتر واقعی در بازار است. به طوری که سنگ بنای یک رابطه اصولی میان شما و مخاطب تان را بگذارد.
تبدیل شدن به گیمر
میانه تان با دنیای بازی های کامپیوتری چطور است؟ اگر از طرفدارهای پر و پاقرص این مدل بازی ها هستید، لازم نیست دیگر صبح تا شب به غُرهای دیگران توجه کنید؛ چراکه گیمرها در طول سال های اخیر درآمد خیره کننده ای برای خودشان دست و پا کرده اند. به طوری که خیلی از مردم در سراسر دنیا دوست دارند هرچه سریع تر وارد این حوزه دوست داشتنی شوند.
اگر فکر کرده اید ورود به دنیای گیمرها به همین سادگی است، سخت در اشتباهید. کسی در دنیا دوست ندارد بابت بازی آماتور شما پول پرداخت کند. در عوض باید توانایی تان در تمام کردن بازی های مختلف آنقدر بالا باشد که همه را پای مانیتور میخکوب کند. سیستم کلی درآمدزایی گیمرها استفاده از پلتفرم هایی مثل توئیچ (Twitch) است. کاربران در این پلتفرم امکان نمایش ویدئوهای لایو از بازی کردنشان را دارند. در کنار این مسئله کسانی که از تماشای چنین لایوهایی لذت می برند، همیشه امکان استفاده از گزینه پرداخت پاداش به گیمرها را خواهند داشت.
همانطور که می بینید، در سیستم درآمدزایی گیمرها هیچ اجباری برای کاربران به منظور پرداخت هزینه وجود ندارد. درست به همین خاطر این مدل در بین بسیاری از مردم دنیا حسابی طرفدار پیدا کرده است. از سوی دیگر، مسابقات بسیار متنوعی نیز برای گیمرها در سراسر دنیا برگزار می شوند. قهرمانی در چنین تورنمنت هایی نه تنها شهرت زیادی برای گیمرها به همراه دارد، بلکه از نظر مالی نیز حسابی مفید خواهد بود.
مطلب مرتبط: آیا راه اندازی کسب و کار با دوستان و اعضای خانواده ایده مناسبی است؟
راه اندازی آتلیه
عکاس های بسیار زیادی در سراسر دنیا هستند که علی رغم ایده های جذاب هیچ پروژه مناسبی در دست ندارند. چنین عکاس هایی هر روز آثار دیگران را تماشا کرده و گاهی هم پیش خودشان حرص می خورند که چرا با این سطح از مهارت باید بیکار باشند. اگر شما هم در حوزه عکاسی دستی بر آتش دارید، لازم نیست منتظر یک روز خوب برای شروع کارتان باشید. در عوض می توانید کارتان را از خانه شروع کنید. حتما پیش خودتان می پرسید چطور چنین چیزی ممکن است؟ خب اجازه دهید بحث را کمی بیشتر باز کنیم.
همه ما در خانه فضایی کوچک به عنوان انباری داریم. به علاوه، خیلی وقت ها بخشی از خانه عملا بدون استفاده باقی مانده است. اگر دوست دارید وارد دنیای عکاسی شوید، به جای دست روی دست گذاشتن بهتر است جای کوچکی در خانه را تبدیل به آتلیه کنید. اینطوری بدون هیچ هزینه ای کسب و کارتان را راه انداخته اید؛ آن هم از خانه.
یادتان باشد، راه اندازی آتلیه اگرچه از خانه ممکن است اما نباید درباره تهیه تجهیزات لازم سر به هوا عمل کنید. همانطور که یک گیمر برای کسب درآمد نیاز به سیستمی قوی دارد، شما هم باید تجهیزات استانداردی داشته باشید. مواردی مثل دوربین باکیفیت، تجهیزات نورپردازی و آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی برای ادیت تصاویر از جمله مهمترین موارد محسوب می شود.
خوشبختانه این روزها هر کسی می تواند کسب و کار خودش در زمینه عکاسی را شروع کند. با این حال قرار نیست همه به درآمدزایی حیرت انگیز در این حوزه برسند. هرچه باشد بین عکاس های حرفه ای که تمام مشتریان را راضی نگه می دارند با بقیه باید یک فرقی باشد، مگر نه؟
توصیه ما در روزنامه فرصت امروز برای شروع حرفه عکاسی یا راه اندازی آتلیه شرکت در دوره های مقدماتی است. به علاوه، در برخی کشورها شما باید مجوزهای لازم برای شروع کارتان را نیز تهیه کنید. پس نیم نگاهی هم به این موضوع داشته باشید تا خیلی ضرر نکنید.
مدیریت شبکه های اجتماعی
کسب و کارها دیگر نمی توانند به شبکه های اجتماعی بی توجه باشند؛ چراکه تقریبا تمام مشتریان دنیا در پلتفرم ها آنلاین حضور دارند. نکته جالب اینکه خیلی از کارآفرینان خودشان توانایی مدیریت برندشان در فضای آنلاین را ندارند. به همین خاطر نیاز به یک فرد حرفه ای بیشتر از هر زمان دیگری حس می شود. این درست همان کاری است که یک مدیر شبکه های اجتماعی برای آن تعلیم دیده است.
اگر شما میانه خوبی با شبکه های اجتماعی دارید، بد نیست از این مهارت تان کمی پول درآورید. ماموریت شما در این راستا تقریبا چندوجهی است. از نظارت بر کار تیم های بازاریابی گرفته تا رسیدگی به اوضاع خدمات مشتری، همه و همه در حیطه وظایف شما خواهد بود. پس بهتر است قبل از اینکه بی گدار به آب بزنید، کمی درباره حوزه های فوق اطلاعات کسب کنید.
نکته کلیدی که باید اینجا پس ذهن داشته باشید، وسواس خاص مدیران برای استخدام مسئول شبکه های اجتماعی است. به طوری که گاهی اوقات شما نیاز به شرکت در مصاحبه های استخدامی نیز پیدا می کنید. به علاوه، تهیه یک رزومه درست و حسابی هم جای اما و اگر ندارد. پس یک لطفی به خودتان کرده و قبل از شرکت در مصاحبه های مختلف کمی سابقه برای خودتان جمع کنید.
مزیت اصلی مدیریت شبکه های اجتماعی امکان دورکاری به ساده ترین شکل ممکن است. معمولا کسانی که رابطه خوبی با کار از خانه دارند، سراغ چنین شغلی می روند. پس اگر هم میانه خوبی با شبکه های اجتماعی دارید، هم کار از خانه باب میل تان است، حتی یک دقیقه را هم نباید تلف کنید.
ورود به کسب و کار بوم گردی
بوم گردی در طول یکی دو دهه اخیر طرفدارهای بسیار زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است. احتمالا شما هم تا حالا بارها و بارها به سرتان زده که سری به جاذبه های گردشگری بکر بزنید. خب در این صورت نیمی از راه ورود به کسب و کار بوم گردی را طی کرده اید.
اگر خانه ای در بیرون شهر دارید، بد نیست به فکر تبدیل آن به اقامتگاه بوم گردی باشید. چنین کاری نه تنها هزینه زیادی از شما نمی گیرد، بلکه در مدت زمانی کوتاه روی دور سودآوری خواهید افتاد. نکته جالب اینکه اغلب اوقات حتی لازم نیست برای مدیریت کارها از خانه خارج شوید. کافی است با یک آژانس مسافرتی خوب همکاری کنید تا همه چیز به طور خودکار حل و فصل گردد. ماجرا خیلی راحت تر از آن چیزی است که فکرش را هم می کردید، مگر نه؟
مطلب مرتبط: چگونه به فرزندان مان برای راه اندازی کسب و کار کمک کنیم؟
منابع: