بازسازی برند یا بازآفرینی آن در دنیای کسب و کار یکی از استراتژی های محبوب محسوب می شود. دلیل آن هم مواجهه با شکست های متفاوت در عرصه کسب و کار است. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه یک برند احساس نیاز به بازآفرینی هویتش را پیدا می کند. شاید فکر کنید این اتفاق برای برندهای بزرگی مثل سامسونگ یا نایک روی نمی دهد. خب در این صورت باید کمی ناامیدتان کنیم؛ چراکه حتی برندهای بزرگ هم در این دوره و زمانه سراغ بازآفرینی برند می روند. خب هرچه باشد، در طول زمان سلیقه و رفتار مشتریان تغییر می کند. بنابراین اگر یک برند به شیوه سابق به فعالیتش در بازار ادامه دهد، چه بسا هیچ توجهی در دنیا جلب نکند.
شاید بازآفرینی برند یک استراتژی ضروری محسوب شود، اما دلیل نمی شود تمام برندهای درگیر در این فرآیند الزاما با موفقیت های بزرگ کارشان را به پایان برسانند. خب هرچه باشد، این روزها خیلی از کسب و کارها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به تغییر و تحولات مداوم دارند، اما فقط تعداد انگشت شماری از برندها در دنیا همیشه باب میل مشتریان عمل می کنند.
مشکلات بالا بیشتر از اینکه مربوط به عملکرد ضعیف کارآفرینان در زمینه بازسازی برند باشد، به چالش های تازه ربط پیدا می کند. خب هر کاری در این دنیا چالش های خاص خودش را دارد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز دنبال تکنیک هایی برای به حداقل رساندن چالش های مورد بحث هستیم.
شما در این مقاله اول از همه با بازسازی برند به مثابه یک استراتژی آشنا خواهید شد. این امر به شما کمک می کند تا کارتان را بهتر از هر زمان دیگری جلو برده و آن را با دیگر استراتژی ها اشتباه نگیرید. در مرحله بعد ما سراغ برخی از چالش های این حوزه خواهیم رفت. این امر به شما کمک خواهد کرد تا کارتان را به ساده ترین شکل ممکن دنبال کرده و جلوی هرگونه چالش غیرمنتظره ای را بگیرید.
مطلب مرتبط: بازآفرینی برند در زمان مناسب و تکنیک های آن
یادتان باشد، در دنیای کسب و کار دیگر کمتر برندی تا سال های سال توانایی فعالیت بدون نیاز به بازسازی برندش را دارد. البته شاید برخی از مثال های استثنایی در دنیا به چشم بخورد، اما شما نباید کارتان را براساس این موارد بنا کنید. یک ایده بهتر در این میان تلاش برای اثرگذاری بر روی مخاطب با شناخت دقیق چالش های مسیر بازآفرینی برند است. این دقیقا همان کاری است که در این بخش برای تان انجام خواهیم داد.
بازآفرینی برند بیشتر از اینکه یک مفهوم خشک و خالی باشد، یک فرآیند را پیش پای کارآفرینان قرار می دهد. بر این اساس شما اقدام به بازسازی مبانی هویتی یک برند کرده و از جهات مختلف به آن حال و هوای تازه ای خواهید داد. این نکته به شما کمک خواهد کرد تا کارتان را بهتر از هر زمان دیگری جلو برده و نگران هیچ چیزی هم نباشید. یادتان نرود، در دنیای کسب و کار بسیاری از کارآفرینان دائما به دنبال نتایج بهتر هستند، اما شجاعت رویارویی با پیش نیازهای این موفقیت را ندارند. یکی از نیازهای اساسی در این میان بازسازی برند در مواقع ضروری است. اگر شما حواس تان نباشد، خیلی زود با چالش های اساسی در مسیر برندینگ رو به رو می شوید. آن وقت شما می مانید و مشکلات فراوانی که هیچ وقت پایان نخواهند گرفت.
همانطور که گفته شد، در بازسازی برند در واقع تمام اجزای یک برند تغییر کرده و به نوعی آپدیت می شود. البته گاهی اوقات به دلیل عملکرد بد یک برند نیاز به بازسازی کامل آن حس می شود. در این شرایط کارآفرینان برند موردنظر را به طور کامل کنار گذاشته و از نو یک برند تازه را برپا می کنند. بی شک این شرایط خیلی کم به پُست آدم می خورد، اما در صورت نیاز باید قاطعیت لازم برای تغییر شرایط را داشته باشید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
سوال مهمی که در این میان باید جواب روشنی برای آن پیدا کنیم، مربوط به زمان کلیدی برای بازسازی برند است. خب وقتی شما معیارهای دقیقی برای شناسایی این زمان کلیدی نداشته باشید، خیلی زود دچار اشتباه خواهید شد. چه بسا حتی وقتی برندتان هنوز عملکرد خوبی دارد، دست به یک آپدیت بی مورد بزنید. آن وقت اوضاع تان حسابی در بازار به هم ریخته و دیگر هیچ وقت فرصت اثرگاری بر روی مشتریان را پیدا نخواهید کرد.
ما در این بخش قصد داریم برخی از معیارها که زمان بازسازی برند را نشان می دهد، بررسی کنیم. این امر به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی کارتان را جلو برده و نگران هیچ چیز هم نباشید. خب وقتی شما زمان درست بازآفرینی برند را متوجه شوید، تقریبا نیمی از راه را طی کرده اید، مگر نه؟
نکته بسیار مهمی که برخی از کارآفرینان در طول سال های اخیر مورد بی توجهی قرار داده اند، مسئله مربوط به شناسایی زمان درست بازسازی برند است. انگار که هر کارآفرینی از خانه اش قهر کرده شروع به بازسازی برندی زده که شاید حتی نیازی به آپدیت هم نداشته است!
اگر شما هم دوست دارید کارتان را در زمان درست انجام دهید، بد نیست به برخی از معیارهای زیر برای شناسایی بهترین زمان توجه کنید:
• وقتی یک برند دیگر توانایی اثرگذاری بر روی مخاطب را ندارد، کم کم باید به فکر بازسازی اش بود. مثلا وقتی شما در زمینه سرگرمی دیگر حرف تازه ای برای مخاطب ندارید و فاصله زیادی میان ایده های شما و سلیقه مشتریان حس می شود، شما باید کارتان را کمی هم که شده تغییر دهید. این امر به شما کمک می کند تا اوضاع را به سود خود مدیریت کرده و جلوی مشکلات گوناگون را هم بگیرید بنابراین اگر هنوز برندتان حرف تازه ای برای مشتریان دارد، بد نیست فعلا دور بازسازی برند را خط بکشید.
مطلب مرتبط: درس هایی از بازآفرینی برندهای مشهور
• هر برندی باید تفاوت های معناداری با رقبا داشته باشد. گاهی اوقات به مرور زمان این تمایزات کمرنگ می شود. به طوری که تشخیص تفاوت میان برند شما با رقبا نه تنها برای مشتریان، بلکه خودِ مدیران شرکت نیز سخت خواهد شد. این یکی از نشانه های قدرتمند برای بازسازی برند در کمترین زمان ممکن است. اینطوری به خوبی فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را داشته و کارتان به راحتی هرچه تمام تر جلو می رود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و تمایزات میان برندتان با رقبا را زیر ذره بین ببرید.
• وقتی کسب و کار شما قصد ورود به بازارهای تازه را دارد، نیازمند کمی تغییر و تحول در ساختار برندتان هستید. این امر باید در راستای هماهنگی با فرهنگ بازارهای موردنظر باشد. به علاوه، شما همیشه نیاز فوری برای تعامل با مخاطب هدف بر مدار رویکردهای تازه را حس خواهید کرد. بنابراین ضروری است در این رابطه کمی دقت عمل بیشتری به خرج دهید. اینطوری کارتان ساده تر دنبال می شود.
• گاهی اوقات یک برند در طول زمان تغییرات بسیار زیادی را پشت سر می گذارد. به طوری که بعد از مدت زمانی دیگر هیچ شباهتی به برند اولیه ندارد. در این صورت شما باید بخش های مختلف برندتان را بازسازی کرده تا هماهنگی خوبی با شرایط تازه تان پیدا کند. این نکته اهمیت بسیار محوری در دنیای کسب و کار دارد بنابراین اگر حواس تان به آن نباشد خیلی زود اوضاع تان به هم خواهد ریخت.
• آخرین معیاری که باید حواس تان به آن باشد، بازنمایی ارزش های کسب و کار است. وقتی کسب و کار شما ارزش های تازه ای پیدا می کند، باید برندتان هم توانایی بازنمایی آنها را داشته باشد. وقتی این نکته مورد توجه قرار نگیرد، خیلی زود مشکلات یکی پس از دیگری نمایان خواهند شد. درست به همین خاطر شما باید همیشه حواس تان به این بخش از کار باشد. وگرنه تضاد میان کسب و کار و برندتان خیلی زود نسخه شما را خواهد پیچید.
حالا که درباره چیستی بازآفرینی برند و معیارهای مناسب برای شناسایی زمان این کار حرف زدیم، نوبتی هم باشد، باید کمی درباره چالش های اساسی در این حوزه صحبت کنیم. خب هیچ کاری در این دنیا به سادگی انجام نمی شود. به همین خاطر اگر فکر کرده اید در دنیای برندینگ فرصتی برای اثرگذاری بی دردسر بر روی مخاطب دارید، سخت در اشتباه هستید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر کاری در این دنیا سختی های خاص خودش را دارد. با این حال شما قرار نیست خیلی زود جا زده یا عرصه را برای دیگران خالی کنید. در عوض می توانید به ساده ترین شکل ممکن سراغ تکنیک های حرفهای بروید. اینطوری مسیر سخت تان کمی هم که شده ساده تر خواهد شد.
ما در این بخش قصد داریم برخی از مهمترین چالش هایی که در مسیر بازسازی برند پیش روی کارآفرینان قرار می گیرد، بررسی کنیم. البته کار ما فقط در حد بررسی خشک و خالی نخواهد بود. در عوض راهکارهایی برای رهایی از شر این مشکلات را نیز مرور خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این حوزه را به اتفاق شما مرور کنیم.
پاک کردن خاطرات برند قبلی: فرآیندی دشوار
وقتی شما قصد بازسازی برندتان را دارید، باید نسبت به پاک کردن خاطرات قبلی آن هم توجه ویژه ای نشان دهید. این نکته اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی دارد. متاسفانه برخی از کارآفرینان فکر می کنند همین که شروع به بازسازی برندشان کنند، خاطرات مربوط به برند قبلی به طور خودکار از ذهن مخاطب پاک خواهد شد. این در حالی است که در دنیای واقعی اصلا از این خبرها نیست. در عوض شما باید خودتان را برای نبردی نفسگیر آماده کنید.
اولین چالش شما در مسیر بازسازی برند مدیریت خاطرات مشتریان از برند قبلی تان است. خب چه بسا شما یکی دو دهه با برند قبلی تان در بازار فعالیت کرده باشید و حالا همه شما را طور دیگری بشناسند. این نکته برای بسیاری از کارآفرینان سخت و دشوار محسوب می شود. به طوری که دیگر نمی توانید به این سادگی کارتان را به شکل سابق ادامه دهید.
مطلب مرتبط: 6 دلیل برای بازآفرینی برندمان در دنیای آنلاین
بی شک خاطرات خوش از یک برند برای همیشه در ذهن مشتریان باقی می ماند و کسی هم مشکلی با این نکته ندارد. با این حال اوضاع وقتی پیچیده می شود که پای خاطرات بد در میان باشد. خب اگر خاطرات بدی وجود نداشت که مدیران اصلا سراغ بازسازی برند نمی رفتند. این نکته ای است که بسیاری از کسب و کارها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف باید بدان توجه کنند.
ما در این بخش چند راهکار کمکی برای پاک کردن خاطرات منفی مشتریان از برند مد نظر داریم. بد نیست برای ساده سازی کارتان به این نکات توجه کنید:
• طراحی برنامه ارتباطی: شما باید برای معرفی برند تازه تان برنامه متفاوتی از نظر تعامل با مخاطب هدف داشته باشید. این امر به شما کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی در عرصه بازاریابی کارتان را دنبال کرده و نگران هیچ چیزی هم نباشید. یادتان نرود، این روزها خیلی از کارآفرینان دغدغه ارتباط با مشتریان را دارند. خب اگر شما برندتان را آپدیت کرده، اما همچنان مثل قبل با مشتریان در ارتباط باشید، تغییر محسوسی برای آنها روی نخواهد داد. درست به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب نیاز به بازسازی برنامه ارتباطی تان هم دارید. مثلا برندی که تا حالا از شبکه های اجتماعی برای تعامل با مشتریانش سود نبرده در بازسازی برند می توانید از این گزینه نهایت بهره را ببرد.
• شمارش معکوس برای رونمایی: معمولا وقتی شمارس معکوس برای کاری در میان باشد، مخاطب خیلی زود خاطرات گذشته را فراموش می کند. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه خودشان را در موقعیت بهتری قرار دهند، نیاز به پرت کردن حواس مشتریان از اتفاقات قبلی دارند. خب شما در اینجا با یکی از بهترین استراتژی ها در این رابطه رو به رو هستید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. اینطوری فرصت بسیار بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا خواهید کرد.
• نگهداری المان های موفق قبلی: شما قرار نیست در بازسازی برند همه نکات مربوط به گذشته را کنار گذاشته و کارتان را دوباره از نقطه صفر شروع کنید. این فرآیند انرژی شما را به طور قابل ملاحظه ای گرفته و هیچ فرصتی برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب به شما نمی دهد. درست به همین دلیل ضروری است که کارتان در دنیای کسب و کار را براساس روش های متفاوت پیش ببرید. این امر به شما کمک می کند تا بدون دردسر اضافه در بازار مشغول فعالیت شده و نگران هیچ نکته دیگری هم نباشید. یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از کارآفرینان دائما نگران وضعیت کسب و کارشان هستند. به همین دلیل اگر شما نتوانید خاطرات خوش مشتریان را بازسازی کنید، کمی برای فراموش کردن خاطرات منفی به مشکل می خورید. توصیه ما در این بخش تلاش برای حفظ المان های موفق برندتان است. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر شده و دیگر لازم نیست نگران چیزی باشید.
• اعمال تغییرات واقعی: بازسازی برند فقط یک استراتژی جالب روی کاغذ نیست. شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان باید از تکنیک های واقعی در این میان سود ببرید. این یعنی تمام تلاش های شما باید در نهایت نتیجه بیرونی هم داشته باشد؛ چراکه بدون این نکات هیچ شانسی در دنیای کسب و کار نخواهید داشت. پس سعی کنید نکات مربوط به تغییرات برندتان را فراتر از کاغذ و حرف دنبال کنید. وگرنه مشتریان هیچ توجهی به کسب و کارتان نخواهند کرد.
فاصله میان ایده تا اجرا: چالشی اساسی
خیلی وقت ها کارآفرینان ایده های بسیار جذابی برای موفقیت کسب و کارشان دارند. با این حال وقتی نوبت به اجرای آنها می شود، یکهو با موانع زیادی در دنیای واقعی رو به رو می شوند. این چالش ربطی به امروز و فردا ندارد، بلکه از دهه های گذشته به ما ارث رسیده است. پس اگر فکر کرده اید ایده های ذهنی تان برای بازسازی برند بدون هیچ کم و کاستی اجرا خواهد شد، باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه در دنیای واقعی اصلا از این خبرها نیست.
کارآفرینان گاهی اوقات تمام برنامه های مربوط به بازآفرینی برند را براساس ایده های اولیه بنا می کنند. این امر نه تنها مشکلات زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت، بلکه به مرور زمان انگیزه افراد تیم را هم از بین می برد. خب تیمی که دائما با ناکامی ایده های اولیه در مرحله اجرا رو به رو می شود، چرا باید انگیزه ای داشته باشد؟
توصیه ما در این بخش تا حد زیادی ساده است. اول از همه شما باید کمی واقع بینی را چاشنی کارتان کنید. باور کنید یا نه، در دنیای کسب و کار کسی برای شما فرش قرمز پهن نکرده است. به همین خاطر اگر خودتان را با شرایط پیش رو هماهنگ نکنید، خیلی زود فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را به کلی از دست خواهید داد. این در حالی است که بسیاری از کارآفرینان به جای اینکه دنبال واقع گرایی در ایده های شان باشند، همه چیز را کاملا رویایی تصور می کنند. درست به همین خاطر هیچ وقت رنگ موفقیت را نمی بینند.
نکته ای که در این میان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، مسئله مربوط به شناخت درست وضعیت بازار است. شما نمی توانید بدون شناخت درست بازار دست به بازسازی برند زده و آن را با واقعیت های موجود سازگار کنید. اشتباه نکنید، در این مسیر شما کاملا دست تنها نیستید. در عوض ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس، هاب اسپات (Hubspot) و سوشال اسپروت (Social Sprout) دم دست تان هستند. اینطوری بدون هیچ دردسری فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را داشته و کارتان خیلی راحت تر جلو می رود.
شما با استفاده از ابزارهای بالا فرصت مرور وضعیت بازار و تصمیم گیری بهتر درباره اجرای استراتژی بازسازی برند را خواهید داشت. تنها کاری که در این میان باید به خوبی انجام دهید، پرهیز از ایده های عجیب و غریب است. اینطوری زمان لازم برای تعامل با مخاطب هدف را داشته و برندتان یک بازسازی اصولی را تجربه خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بازآفرینی برند شخصی به کمک تردز
تغییر المان های بصری: مشتریان با چشم شان خرید می کنند
این روزها مشتریان در بازار بیشتر از اینکه دنبال خرید محصولاتی باشند که واقعا به دردشان می خورد، به المان های بصری توجه نشان می دهند. این یعنی اگر شما برندی جذاب و چشم نواز داشته باشید، فرصت بیشتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید یافت. ماجرا جالب شد، نه؟
یادتان باشد، المان های بصری برند نباید تغییرات بنیادی را تجربه کند. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه اوضاع شان در زمینه بازاریابی را تغییر دهند، دنبال تحولات سریع و اساسی هستند. نکته کلیدی در این میان تغییر المان های بصری به گونه ای است که همچنان رنگ و بویی از برند قبلی تان داشته باشد. اینطوری شما می توانید بدون هیچ دردسری سراغ مخاطب تان رفته و فرآیند اثرگذاری بر روی آنها را بدون هیچ مشکلی دنبال کنید.
وقتی یک برند المان های بصری اش را به طور کامل تغییر می دهد، دیگر از سوی مشتریان به خوبی شناخته نخواهد شد بنابراین شما باید تغییرات را آهسته و آرام جلو ببرید. اجازه دهید از یک مثال جالب استفاده کنیم. اگر به لوگوی تیم فوتبال رئال مادرید دقت کرده باشید، نقش و نگارهای پیچیده کم ندارد. به علاوه، این لوگو در طول دهه های متمادی بارها و بارها ادیت شده است. با این حال اگر روند تغییر لوگو این برند در طول یک قرن اخیر را مورد بررسی قرار دهید، متوجه تغییرات بی نهایت اساسی نخواهید شد. این در واقع هنر کارآفرینی در زمینه حفظ عناصر اساسی برند در عین آپدیت آن را نشان می دهد.
یادتان باشد، مهمترین بخش از المان بصری یک برند، رنگ های اصلی آن است. مثلا برند سامسونگ همیشه با رنگ آبی شناخته می شود بنابراین اگر این برند به طور ناگهانی این رنگ را از تمام کمپین های خودش حذف کند، مخاطب سخت تر با این کسب و کار ارتباط برقرار خواهد کرد. درست به همین خاطر بسیاری از پروژه های بازسازی برند با بی توجهی کامل نسبت به این موضوع با شکست رو به رو می شود.
آپدیت ارزش ها و شعارها: مهمترین بخش کار
وقتی مشتریان از دست برند شما خسته شده اند، زمان خوبی برای بازسازی برند خواهد بود. البته شما نباید کارتان را در حد برخی مقدمات نگه دارید. در عوض بد نیست سراغ برخی نکات ریشه ای تر هم بروید.
وقتی درباره ارزش های برند حرف می زنیم، در واقع به طور غیرمستقیم به دلایل حضور آن در بازار اشاره داریم. اصلا شما چرا استارت آپ تان را وارد بازار کرده اید؟ اگر پای یک هدف مهم در کار نبود، بی شک شما هم الان اینجا حضور نداشتید. پس لازم نیست خیلی با خودتان کلنجار بروید. در عوض بد نیست با خیال راحت حرف دل تان را زده و مطمئن باشید مخاطب درک تان خواهد کرد.
بعد از اینکه فکری درباره ارزش های برند کردید، نوبتی هم باشد باید سراغ شعارها برویم. شعارها در واقع هویت کلی یک برند در زمینه بازاریابی و تبلیغات را بازنمایی می کند بنابراین اصلا نباید شعارهای الکی یا شانسی انتخاب کنید. باور کنید یا نه، خیلی وقت ها یک برند بزرگ سر همین نکات کوچک با شکست های بزرگ رو به رو می شود بنابراین ضروری است که کارتان در این حوزه را با کمی سختگیری دنبال کنید.
توصیه ما برای شما در این بخش استفاده از کار گروهی است. به این معنا که به جای ارزیابی شخصی درباره ارزش ها و شعارهای برند، آن را در یک گروه با شرکت اعضای مختلف برند مطرح کنید. اینطوری نتیجه بهتری از دل بحث های متعدد خواهید گرفت. ماجرا جالب شد، نه؟
سخن پایانی
بازسازی برند اصلا کاری نیست که شما به تنهایی در دنیای کسب و کار انجام دهید. به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم مثل یک دوست وفادار در کنار شما باشیم تا مسیرتان ساده تر شود. از اینجا به بعد شما باید کمی خودتان هم دست به کار شوید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کار بر روی نکات مورد بحث در مقاله را شروع کنید.
مطلب مرتبط: درس های بازآفرینی برند از پروژه مک دونالد
هدف ما در این مقاله ارزیابی برخی از مهمترین چالش ها در زمینه بازسازی برند بود. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با این چالش ها و صدالبته راهکارهای شان کرده باشد. فعلا دیگر چیزی نمانده تا به شما آموزش دهیم. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله داشتید، ما را بیخبر نگذارید. کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستند.
منابع: