در دنیایی که همه چیز به سرعت در حال تغییر است، باقی ماندن در کورس کارآفرینی نیاز به یک معجزه دارد. شما امروزه دیگر مثل 60- 50 سال قبل فقط با چندتا برند انگشت شمار رو به رو نیستید. در عوض کلی کارآفرین تشنه موفقیت در چهارگوشه دنیا منتظر فرصتی هرچند کوچک برای رد شدن از شما در پیچ بعدی پیست مسابقه اند. به لطف فناوری اینترنت هم دیگر برای این کار لازم نیست کلی دردسر کسب مجوز فعالیت در بازارهای شما را بگیرند، بلکه به سادگی با عرضه محصولات شان در آمازون شما را از میدان به در خواهند کرد.
بی شک معجزه های عجیب و غریب بیشتر در فیلم های هالیوودی به چشم می خورد تا دنیای واقعی، اما ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم اگر شما ترندهای دست اولی برای توسعه کسب و کارتان داشته باشید در یک چشم به هم زدن کاری شبیه معجزه انجام خواهید داد. هرچه باشد به روز بودن و درک تغییر رفتار مشتریان در بازار بی برو برگشت یک صندلی VIP در دل مشتریان برای تان رزرو خواهد کرد.
از آنجایی که شناسایی ترندهای جدید در عرصه کسب و کار خیلی فرآیند جذابی نیست تا همه برای آن صف بکشند، ما در این مقاله سراغ این کار رفته ایم. این طوری شما دیگر لازم نیست از کارهای مورد علاقه تان بزنید تا سراغ این ماموریت غیرممکن بروید. اگر شما هم دوست دارید برای مدت زمانی طولانی در صدر جدول لیگ قهرمانان کسب و کارها قرار داشته باشید، نباید حتی یکی از ترندهای این مقاله را هم از دست بدهید. ما در ادامه قصد داریم خیال شما را بابت حداقل یک سال آینده دنیای کسب و کار راحت کنیم. در این بین هم هیچ ابزار جادویی یا قدرت ماورایی مثل قهرمان های مارول نداریم. در عوض کارمان را برمبنای آمار و ارقام دقیق پیش خواهیم برد. پس منتظر چه هستید؟ آماده شروع مارجراجویی مان شوید.
مطلب مرتبط: ترندهای اساسی برای کسب و کارهای کوچک
ترندهای تازه کسب و کار: فهرستی طلایی برای کارآفرینان
وقتی صحبت از ترندهای تازه می شود، خیلی از کارآفرینان فکر می کنند باید هر حوزه تخصصی به طور جداگانه سبک و سنگین شود. قبول دارم این روزها دنیای کسب و کار هم مثل فوتبال بی نهایت تخصصی شده است، اما هنوز هم بعضی از ترندها در تمام حوزه های کاری کاربرد دارد. مثلا توجه به سلیقه نسل Z (همان نسل جوان خودمان) را در نظر بگیرید؛ این ترند همیشه اعتبار ویژه خودش را دارد، چراکه شما نمی توانید ادعای بهترین بودن در بازار داشته و از طرف دیگر هیچ توجهی به مشتریان جوان نکنید.
ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه مو لای درز فهرست مان نرود، فقط ترندهای جهانی را مد نظر قرار داده ایم. بنابراین با خیال راحت مقاله مان را زیر و رو کرده و تمام نکاتش را بدون کم و کاست به کار گیرید. قول می دهم دست آخر هیچ جوره ضرر نخواهید کرد. اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی کلیشه ای، برویم سراغ اصل مطلب. این شما و این هم ترندهایی برای تضمین آینده برندها.
هدیه دادن به مشتریان: ترندی بی نهایت محبوب
اغلب برندها تمام سعی شان معطوف به جلب وفاداری مشتریان است. در این بین تفاوتی میان برندهای بزرگ و کوچک وجود ندارد. شما می توانید یک رستوران محلی در حاشیه نیوجرسی باشید یا برندی در حد و اندازه آدیداس؛ در هر صورت داشتن مشتریان وفادار جزو اهداف اصلی تان خواهد بود. خب از قدیم گفته اند برندها بدون مشتریان هیچ جایی در بازار ندارند. حالا که مشتریان اینقدر مهم هستند، خب چرا به فکر حفظ همیشگی شان در کنار کسب و کارتان نباشید؟
ما در روزنامه فرصت امروز طرفدار پر و پاقرص استراتژی جلب مشتریان وفادار هستیم. اتفاقا همین چند وقت قبل هم در یک مقاله مفصل زیر و بم این استراتژی را با هم بررسی کردیم. در این بین یکی از استراتژی های کلیدی که تعداد مشتریان وفادار شما را به طور تصاعدی بالا می برد، هدیه دادن به آنهاست. اشتباه نکنید، منظور ما در این بخش تهیه هدیه های فوق العاده با ارزش برای مشتریان نیست، بلکه شما باید هدیه ای به یادماندنی به آنها بدهید. اینطوری تا سال های سال در ذهن مشتریان باقی مانده، حتی از شر تبلیغات پرهزینه هم خلاص می شوید.
بی شک اگر قرار باشد شما کلی پول بالای اعطای هدیه به مشتریان بدهید، باید دلایل محکمی داشته باشید. اولین فایده اعطای هدیه به مشتریان، ایجاد حس بی نظیر بازگشت سرمایه (ROI) در آنهاست. اجازه دهید با هم روراست باشیم، چه کسی دوست دارد همین طوری الکی پول پای محصولات مختلف بدهد. وقتی شما در کنار خریدهای مکرر مشتریان به آنها هدیه هایی دوست داشتنی می دهید، در واقع حس خوب بازگشت سرمایه ایجاد کرده اید. نتیجه کار هم خریدهای هرچه بیشتر مشتریان خواهد بود؛ به همین سادگی!
وقتی شما حسابی جای خودتان را در دل مشتریان باز کردید، آنها کم کم شما را به دوستان شان هم معرفی خواهند کرد. اگر بخواهیم خیلی مته به خشخاش بگذاریم، باید گفت چنین اتفاقی در واقع الگوی بازاریابی آشناسازی (Referral Marketing) را نشان می دهد. به زبان خودمانی، یک برند با کیفیت عالی محصولات و خدماتش دیر یا زود مشتریان را تبدیل به اهرم های تبلیغاتی خودش خواهد کرد. در این بین هم هیچ چیز به اندازه هدیه های جذاب فرآیند مورد نظر را سریع تر نخواهد کرد.
اعطای هدیه به مشتریان دقیقا مثل تکنیک بازاریابی تهیه کننده ای است که برای فروش بیشتر فیلمش به تماشاگران کمی پاپ کرن رایگان می دهد. این طوری تماشاچی هایی که بین فیلم موردنظر و بقیه آثار روی پرده مردد هستند، دیگر شکاکیت را کنار گذاشته و بدون معطلی بلیت فیلم تهیه کننده قصه مان را رزرو خواهند کرد.
مطلب مرتبط: تحول دنیای کسب و کارهای کوچک با فناوری ها و ترندهای جدید
ظهور دوباره ایمیل مارکتینگ: عجیب اما واقعی!
وقتی فیس بوک با آن ظاهر حیرت انگیزش جای تلاش های ناموفق اولیه برای توسعه یک شبکه اجتماعی را گرفت، کمتر کسی حتی خواب عضویت چند میلیارد کاربر در فیس بوک را می دید. با این حال امروزه نه تنها فیس بوک کلی کاربر در چهارگوشه دنیا دارد، بلکه توییتر، اینستاگرام و تازگی ها پلتفرمی مثل تیک تاک هم جویای اعتبار در این بازار هستند. همه اینها توسعه روابط آنلاین مردم با هم را نشان می دهد. اگر بخواهیم از یک مثال کاربردی استفاده کنیم، باید به صنعت موسیقی اشاره کرد. زمانی نه چندان دور اوج هنر موسیقی در سالن های اپرا یا ارکسترهای مختلف به نمایش گذاشته می شد. با توسعه فناوری های جدید به تدریج سبک هایی مثل راک، بلوز یا جاز حسابی طرفدار پیدا کردند. با این حال عشق و علاقه مردم به اپرا یا ارکستر نه تنها کم نشد، بلکه روز به روز هم بیشتر می شود.
شاید فکر کنید ما با مثال بالا حسابی از بحث اصلی منحرف شده ایم، اما در دنیای کسب و کار هم توسعه شبکه های اجتماعی هیچ تاثیری بر روی کاربرد ایمیل مارکتینگ نگذاشته است. اگر حرف ما را قبول ندارید، کافی است نگاهی به استدلال سِث گرین بیندازید. این نویسنده موفق حوزه بازاریابی علی رغم توسعه صنعت مارکتینگ آینده را زیر سلطه الگوی بازاریابی ایمیلی می داند. ماجرا اصلا آنطور که فکرش را می کردید پیش نرفت، نه؟
قبول دارم باور اینکه ایمیل مارکتینگ آینده دنیای بازاریابی را شکل می دهد، خیلی ساده نیست. با این حال داستان در اینجا به اندازه کافی قانع کننده هست. با توسعه شبکه های اجتماعی محدودیت های مربوط به بازاریابی در این فضا روز به روز بیشتر می شود. هرچه باشد فیس بوک و رفقا دنبال کسب سود بیشتر هستند. معنای این امر برای بازاریاب ها ضرورت ولخرجی بیشتر برای موفقیت در شبکه های اجتماعی است. در چنین اوضاع وخیمی، سرویس های ایمیل بدون کمترین چشمداشت مادی تبدیل به قهرمان برندها شده اند. سرویسی مثل جی میل نه تنها هزینه ای بابت ارسال ایمیل های تبلیغاتی انبوه نمی گیرد، بلکه هزار و یک ابزار کاربردی هم پیش پای کارآفرینان قرار خواهد داد. همه این کارها را هم به طور رایگان انجام می دهد، البته مگر اینکه شما اطلاعات دقیق تری درباره وضعیت کمپین یا واکنش مخاطب هدف تان لازم داشته باشید.
با توجه به آنچه در بالا گفتیم، ایمیل مارکتینگ تا حد زیادی شبیه تاکتیکی قدیمی در دنیای فوتبال است که بعد از گذشت دهه ها هنوز هم تاثیرگذاری اش را حفظ کرده است. خب مگر یک کارآفرین به غیر از تاکتیکی همه فن حریف که از قضا سال هاست با آن آشنایی دارد، چه چیز دیگری برای موفقیت بازاریابی لازم دارد؟
بازگشت نوستالژی نزد مشتریان: وقتی همه دنبال گذشته شان هستند
به نظر شما وقتی خودرویی مثل بوگاتی آخرین سیستم که تازه همین امسال از کارخانه بیرون آمده جلو چشم مردم رژه برود، آیا کسی سراغی از اتومبیل های کلاسیک خواهد گرفت؟ احتمالا خیلی از مردم جواب شان به این سوال منفی است. خب تا وقتی خودرویی چند میلیون دلاری مثل بوگاتی هست، اصلا چرا آدم باید به بقیه ماشین ها فکر کند؟ البته در این بین کلکسیونرها و رانندگان حرفه ای عقیده دیگری دارند. بی شک شما هم تا به حال چندباری این ضرب المثل که «همه چیز قدیمی اش خوبه» به گوش تان خورده است. باور کنید یا نه، این ضرب المثل برای خیلی از مردم دنیا یک سبک زندگی است!
بی شک ادعایی به بزرگی اینکه مردم محصولات قدیمی را به اندازه محصولات جدید دوست دارند، به همین سادگی ها اثبات شدنی نیست. پس اجازه دهید سری به دنیای آمار و ارقام بزنیم. براساس گزارس موسسه هاب اسپات (HubSpot) از ابتدای سال 2020 میلادی جست وجو برای محصولات و مدهای نوستالژیک یا قدیمی (به قول فرنگی ها Retro) 290 درصد رشد داشته است. در کنار این مسئله درک علاقه مردم به نوستالژی های دوران کودکی، از کارتون های خاطره انگیز گرفته تا خوراکی های آن دوران، کار خیلی سختی نیست. فکر می کنم حالا دیگر قبول این نکته که نوستالژی های قدیمی جای شان را در دل مشتریان باز کرده اند، خیلی سخت نباشد.
مطلب مرتبط: تازه ترین ترندهای دیجیتال در دنیای کسب و کار
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم فهم یک نکته از زمین تا آسمان با کاربستش فرق دارد. شما الان خیلی خوب متوجه اهمیت نوستالژی در زندگی مشتریان امروزی هستید، حالا بد نیست از خودتان بپرسید کاربرد این نکته دقیقا چیست؟
ما در روزنامه فرصت امروز یک جواب ساده اما کاربردی برای سوال بالا داریم. وقتی نوستالژی و ایده های قدیمی در دنیا محبوب است، شما هم باید کمی ساعت برندتان را به عقب بکشید. مثلا اگر خیلی وقت است تبلیغات سیاه و سفید روانه بازار نکرده اید، دوباره حال و هوای آن را برای مشتریان زنده کنید. به علاوه، بازسازی مجدد تبلیغات قدیمی هم همیشه ایده خوبی خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز دست به کار شوید تا مشتریان در بازار سرجای شان میخکوب شوند.
سئو صوتی: تغییر در رفتار کاربران گوگل
دنیای پادکست خیلی سریع تر از آنچه فکرش را می کنید در حال رشد است. از آنجایی که پادکست را هر جایی می شود گوش داد، خیلی از مردم به جای فیلم یا سریال سراغ پادکست رفته اند. اینطوری شما در اتوبوس، حین رانندگی و حتی چند دقیقه قبل از خواب فرصت گوش دادن به محتوای مورد علاقه تان را خواهید داشت.
شاید فکر کنید علاقه مردم به پادکست ریشه در نوستالژی رادیو دارد، اما راستش را بخواهید تا قبل از سال 2000 مردم علاقه زیادی به فرمت صوتی، چه در قالب رادیو و چه مبتنی بر اینترنت، نداشتند. آنچه در این بین تفاوت اساسی را ایجاد کرد، ظهور اسپاتیفای بود. این پلتفرم پخش موسیقی از زمانی که وارد بازار شد، رفتار تک تک مشتریان را تغییر داده است، چراکه مردم دیگر لازم نبود حتما موزیکی را دانلود کرده یا سی دی های بزرگ را با خودشان جا به جا کنند. در عوض هزاران قطعه موسیقی بدون هیچ دردسری بر روی گوشی همراه شان قرار می گرفت.
زمانی که پادکست به عنوان یک محصول جذاب نظر همه کاربران را به خودش جلب کرد، درست مصادف با گسترش سریع اینترنت در سراسر دنیا با سرعتی خیره کننده بود. باور کنید یا نه، پادکست های رنگارنگ از این هم محبوب تر خواهند شد. در این میان شما باید خودتان را با این تغییر سازگار کنید. اگر زمانی هیچ کس فرمت صوتی را داخل بازی بازاریابی و تبلیغات راه نمی داد، اکنون شرایط به طور کامل عوض شده است.
نتیجه گسترس محبوبیت پادکست در دنیای آنلاین افزایش اهمیت سئو صوتی است. همانطور که می دانید، سئو به تکنیک های کاربردی برای ارتقای رتبه لینک ها در نتایج گوگل اشاره دارد. انقلابی که در این میان صدای خیلی از بازاریاب ها را درآورده، استقبال کاربران از گزینه جست وجوی صوتی در گوگل است. این یعنی شما دیگر لازم نیست دست به کیبورد برده و کلیدواژه های تان را تایپ کنید. در عوض مثل یک مکالمه دوستانه با رفیق تان گوگل را از خواسته خود مطلع خواهید کرد.
کارآفرینان در چنین وضعیتی چاره ای به غیر از سرمایه گذاری بر روی سئو صوتی ندارند. این مدل از سئو هیچ شباهتی با الگوی قدیمی که متن محور بود، ندارد. در این الگو کاربران از زبان محاوره ای برای جست وجو استفاده می کنند. بنابراین اگر شما در کنار سئوهای رسمی اندکی به سئوهای خودمانی توجه نکنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
رشد بی وقفه خرده فروشی های آنلاین: کرونا و تغییر سبک زندگی
همه گیری کرونا برای خیلی از مردم ماه ها خانه نشینی و روزهای کسل کننده به همراه داشت. در این میان شمار زیادی از کسب و کارها هم تا آستانه ورشکستگی پیش رفتند، اما در نقطه مقابل خرده فروشی های آنلاین رشدی بی سابقه داشتند. واضح ترین نمونه در این ماجرا آمازون است. این خرده فروشی دوست داشتنی از وقتی پای کرونا به زندگی مردم باز شده، رشد بی سابقه ای داشته است. دلیل آن هم کاملا روشن است. وقتی کسی ریسک خرید حضوری را به جان نمی خرد، خرید آنلاین بهترین جایگزین ممکن خواهد بود.
مطلب مرتبط: پدیده دورکاری، ترند ماندکار دنیای کسب و کار
اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که هیچ جوره طعم خرید حضوری با چاشنی مشاهده محصولات مختلف از نزدیک را با الگوهای دیگر عوض نمی کنید، احتمالا بحران کرونا حسابی اوضاع تان را تغییر داده است. باور کنید یا نه، حتی بعد از همه گیری کرونا هم رفتار مردم درباره خرده فروشی های عادی به حالت اول باز نگشته است. بنابر گزارش شاپیفای، صنعت خرده فروشی آنلاین در طول دوران کرونا جهشی به اندازه 10 سال را تجربه کرد. فکر می کنم همین نکته برای فهم اهمیت پاندمی کرونا از نظر تغییر رفتار کاربران کافی باشد، مگر نه؟
تغییر سبک زندگی مردم در دوران پساکرونا امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. این روزها دیگر کمتر کسی حوصله سر و کار داشتن با خرده فروشی های سنتی را دارد. در عوض همه با کمترین اتلاف وقتی دنبال استفاده از فرصت خرید آنلاین هستند. در این رقابت سنگین اگر شما مزایای خرده فروشی آنلاین را پیش چشم نداشته باشید، خیلی زود شکست می خورید. آن وقت دیگر هیچ مشاور یا کارشناسی نمی تواند به دادتان برسد.
آشنایی با نسل جدید خرده فروشی ها کار خیلی سختی نیست. فقط باید مثل یک کودک خردسال شش دانگ حواس تان به کارهای بقیه باشد. خب بچه ها دقیقا همین طوری صحبت کردن را یاد می گیرند. پس اگر شما هم دوست دارید وارد دنیای آمازون و بقیه خرده فروشی های نسل جدید شوید، باید کارتان را با نگاه های دقیق دنبال کنید. این طوری خیلی زود اوضاع تان عوض شده و وارد دنیای جذاب کارآفرینی به سبک آنلاین می شوید.
پیشتازی ادامه دار شبکه های اجتماعی: خداحافظی با تعاملات واقعی
راه اندازی یا حتی مدیریت کسب و کار بدون تاکید بر نقش اول شبکه های اجتماعی دیگر حتی به گوش هم نمی خورد. تا همین چند سال قبل خیلی ها قدرت پلتفرم های اجتماعی را باور نداشتند. دقیقا مثل مردمی که هزاران سال با نور شمع زندگی کرده بودند و یکهو ادیسون لامپ های امروزی را نشان شان داد!
شبکه های اجتماعی اول از همه برای سرگرمی و ارتباط نزدیک تر مردم در سراسر دنیا طراحی شد. تا چند سال اول هم کاربرد اصلی اش همین بود. دقیقا به همین خاطر روند توسعه شبکه های اجتماعی اغلب مثل حرکت حلزون کند بود. با این حال وقتی پای برندها به فیس بوک و توییتر باز شد، همه چیز رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت. از آنجایی که برندها هیچ وقت دنبال تفریح یا سرگرمی نیستند، ورودشان به عرصه شبکه های اجتماعی کلی پول به همراه داشت.
این روزها شبکه های اجتماعی مثل باشگاه های بزرگ از تبلیغات کنار زمین پول درمی آورند. البته تفاوت اصلی در این میان نمایش تبلیغات برندها در جایگاه های ویژه شبکه های اجتماعی است. احتمالا شما هم بارها و بارها پست های مربوط به تبلیغات برندها در بخش اکسپلور اینستاگرام یا حین پخش ویدئوهای یوتیوب به چشم تان خورده است. آنها به خوبی اهمیت تبلیغاتی شبکه های اجتماعی را نشان می دهند. هرچه باشد کارآفرینانی مثل مارک زاکربرگ هم از مدیریت استارت آپی در حد و اندازه فیس بوک دنبال کسب سود هستند. پس چه گزینهای بهتر از همکاری تبلیغاتی با برندهای بزرگ؟
وضعیت شبکه های اجتماعی در عرصه بازاریابی مثل نمایشنامه جذابی است که هرچه از عمرش میگذرد، طرفداران بیشتری پیدا می کند (ماجرا شبیه محبوبیت ادامه دار ایمیل مارکتینگ شد، نه؟). حالا این شما هستید که با سرمایه گذاری بلندمدت روی شبکه های اجتماعی سرنوشت برندتان را خواهید ساخت. اگر هم به سرتان زد تا دور پلتفرم های آنلاین را خط بکشید، باید آماده عواقب سنگینش هم باشید، چراکه محبوبیت این پلتفرمها حالا حالاها ادامه دار خواهد بود؛ درست مانند سریالی طولانی که تازه فصل اولش نمایش داده شده است!
مطلب مرتبط: تازه ترین ترندهای بازاریابی برای کسب و کارهای مختلف
سخن پایانی
دنیای کسب و کار بی وقفه در حال تغییر است. برنده این میدان نبرد گلادیاتورها آن دسته از برندهایی هستند که خیلی زود و بدون معطلی خودشان را با تغییرات جدید هماهنگ کنند. ما در این مقاله بعضی از مهمترین ترندهایی که آینده شما و کسب و کارتان را تضمین خواهد کرد، زیر ذره بین بردیم. اگر شما دنبال موفقیت کارآفرینی هستید، این نکات حسابی به کارتان می آید. از حالا به بعد همه چیز بستگی به توانایی شما برای استفاده از ترندهای مورد بحث در این مقاله برای بهبود کارتان دارد. هر جا هم که نیاز به راهنمایی داشتید، ما در روزنامه فرصت امروز منتظرتان هستیم. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید.
منابع: